فرقی ندارد! چه سایت شما در صفحه شش گوگل باشد که مثل شبکه چهار کسی نگاهش نمی‌کند و چه رتبه یک باشید و آن بالا بالاها برای خود پادشاهی کنید. فرقی نمی‌کند. فردا ممکن است رتبه شما زمین تا آسمان با امروز فرق کند.

هیچ کس آینده سئو را نمی‌داند اما کاملاٌ مشخص است که گوگل هر روز در رتبه‌بندی سختگیرتر و ریزبین‌تر می‌شود؛ بنابراین نیاز داریم که قبل از اینکه گوگل به حسابمان برسد، خودمان خودمان را زیر ذره‌بین قرار دهیم و سئوی خود را زیر نظر داشته باشیم تا بهانه‌ دست گوگل عزیز نداده باشیم. اگر دوست دارید که خیلی حرفه‌ای سئو سایت را یاد بگیرید و به ابزارهای مهم سئو مسلط شوید، پیشنهاد می‌کنیم سری به صفحه دوره کامل سئو بزنید، ما در این دوره 35 ساعته، تمام مباحث سئو و بهنیه‌سازی سایت از مقدماتی تا پیشرفته را به شما آموزش داده‌ایم.

پس حالا که سئوی سایت را خوب بلدید، بهتر است ابزارهای سئو برای کنترل و مدیریت آن را هم بشناسید تا همه چیز مثل موم در دست شما باشد.

در این مقاله 17 ابزار رایگان سئو و بهینه‌سازی سایت که رایگان و پرکاربرد است را به شما معرفی می‌کنیم؛ سعی ما بر این بوده  ابزارها تمامی بخش‌های سئو را پوشش داده باشد.

صبر کنید! اگر علاقه‌مند به سئو و صد البته گوگل هستید، کتابی که گوگل نوشته و ما ترجمه کردیم را به شما پیشنهاد می‌دهیم؛ کتاب راهنمای ارزیاب‌های گوگل!

حالا نوبت ابزارهای سئو و نحوه استفاده از آن‌هاست.

1. گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

چرا باید از این ابزار سئو  استفاده کنید؟

جواب این سوال بسیار ساده است: زیرا شما باید از هر چیزی که در مورد بازدیدکنندگان سایتتان است به خوبی مطلع باشید. با نصب گوگل آنالیز شما می‌توانید داده‌های موجود را در چند طبقه مختلف مورد بررسی قرار دهید و آن‌ها را پیگیری کنید:

  • Real-Time (بررسی لحظه به لحظه): این قسمت به شما اطلاعات لحظه‌ای را نمایش می‌هد؛ اطلاعاتی مثل نحوۀ ورود کاربران، تعداد صفحات دیده شده توسط آن‌ها، صفحات فعال، مکان‌ فعلی آن‌ها و ... در این بخش قابل دسترسی است. مثلاٌ می‌توانید ببینید که در همین لحظه چند نفر در سایت شما هستند و چه کاری می‌کنند؟
  • Audience (مخاطبان): در این بخش شما می‌توانید در مورد بازدیدکنندگان و ویژگی‌های آن‌ها اطلاعات کسب کنید. اطلاعاتی مانند تعداد کاربران آنلاین، جنسیت آن‌ها، علاقه‌مندی‌هایشانمدت زمان ماندن در سایت، بانس ریت و ...).
  • Acquisition (نحوه جذب): این بخش به شما می گوید که بازدیدکنندگان تان از چه طریقی جذب سایت شما شده‌اند و ترافیک ورودی شما از چه راه‌هایی است.
  • Behavior (رفتار): این بخش به شما نشان می‌دهد که بازدیدکنندگانتان در زمان ورود به سایت شما، دقیقاً چه صفحاتی را مشاهده می‌کنند و چه کاری انجام می‌دهند).
  • Conversions (نرخ تبدیل): در این بخش می‌توانید نرخ تبدیل شما چقدر بوده است یا به عبارتی چه تعداد از کاربران شما به مشتری تبدیل شده‌اند.

این‌ها فقط کلیاتی از ابزار گوگل آنالیتیکس گوگل است که هرکدام زیرمجموعه‌های کاملی از داده‌ها را در اختیار شما می‌گذارند. در مقاله «راهنمای کامل گوگل آنالیتیکس» آموزش کامل این ابزار را بخوانید و ریز به ریز با هر بخش آشنا شوید.

بگذارید یک مثال خیلی کوچک از این دریای داده بزرگ بزنیم. در بخش Acquisition روی گزینه channel کلیک کنید تا صفحه ای مانند تصویر زیر به شما نشان داده شود:

ابزار سئو -گوگل آنالیتیکس

با استفاده از این اطلاعات می‌توانید بفهمید ترافیک موجود از چه طریقی وارد سایتتان می‌شود. به این ترتیب استراتژی بازاریابی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که از همه ظرفیت‌ کانال‌های پر طرفدارتان به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

در مثال بالا، این سایت بیشتر ترافیک خود را از سرچ طبیعی کاربران در گوگل به دست می‌آورد. حدود 1209 نفز از طریق شبکه‌های اجتماعی و 1166 نفر به طور مستقیم وارد سایت می‌شوند (به این معنی که آدرس سایت را مستقیم در مرورگر خود تایپ می‌کنند). این سایت بیشترین ترافیک خود را از جستجوی گوگل به دست می‌آورد که یعنی روی سئوی این سایت به خوبی کار شده‌است.

پس از اینکه Google Analytics را نصب کردید، می‌توانید از همه مزایای آن بهره‌مند شوید. گوگل آنالیز همه کارها را خودش انجام می‌دهد. تنها مدتی به آن زمان بدهید تا داده‌های موجود را جمع‌آوری کند، سپس فرآیند بررسی را آغاز کنید.

 2. Google PageSpeed Insights

در روزهای اولیه سئو، هیچ‌کس، حتی خود گوگل، زیاد به سرعت سایت‌ها اهمیت نمی‌داد؛ اما الان داستان خیلی فرق کرده‌است چون گوگل به طور واضح بیان می‌کند که سرعت بارگذاری سایت در رتبه‌بندی سایت‌ها مورد استفاده قرار می گیرد.

شما می‌توانید با استفاده از ابزار Google PageSpeed Insights سرعت بارگذاری صفحات خود را هم در دسکتاپ و هم در نسخه موبایلی چک کنید. پس از آنکه آدرس سایت خود را وارد کردید؛ صفحه نتایج، اطلاعات متعددی را به شما نمایش خواهد داد.

Call to Action یا فراخوان عمل چیست؟حتما بخوانید: Call to Action یا فراخوان عمل چیست؟

ما برای نمونه آدرس سایت آمازون را در page speed وارد کردیم، همانطور که می‌بینید این غول فروشگاه‌های اینترنتی با این حجم از محصول در نسخه دسکتاپ خود، امتیاز 92 را در سرعت بارگذاری گرفته است. آمار شگفت‌انگیزی است نه؟

page speed insight

حتماً شما هم دوست دارید نمره سایتتان تا حد ممکن به 100 نزدیک باشد. برای رسیدن به این هدف، پایین‌تر از این امتیازات، page speed توصیه‌هایی برایتان دارد که می‌تواند به بهبود سایتتان کمک کند. اگر هم دنبال اصل الماس هستید در مقاله «افزایش سرعت سایت نوین» 8 روش کاربردی و حرفه‌ای را یاد بگیرید و سرعت سایت خود را بالا ببرید.

نکته حرفه ای: فراموش نکنید که سرعت سایت خود را برای دستگاه های موبایلی و دسکتاپی بررسی کنید. باید برای هر دو دستگاه رتبه بالایی داشته باشید.

3. Similar Web

علاوه بر اینکه حواستان به سئوی سایتتان است و مرتب عملکرد سایتتان را بررسی می‌کنید، باید حواستان به دور و برتان هم باشد که ببینید دیگران چه کار می‌کنند و شما در میدان رقابت کجای کارید.

ابزار SimilarWeb نه تنها ابزاری رایگان برای انجام چنین کاری است، بلکه استفاده از آن بسیار ساده و آسان است. شما می‌توانید بررسی کنید که ترافیک رقبا چقدر است؟ رتبه صفحاتشان چقدر است؟ چقدر اینگیجمنت دارند و اطلاعات دیگری که دید خوبی برای برنامه‌ریزی به شما می‌دهد.

در ضمن تمام داده‌ها و آمارها با فرمت‌های قابل خواندن به شما ارائه می شوند.

similarweb

اطلاعات بسیار زیادی از طریق این ابزار به دست می آید، بنابراین سعی کنید صفحه نتایج را به دقت و با جزئیات بررسی کنید چون این داده‌ها برای بهبود سئو و استراتژی بازاریابی شما در آینده استفاده می‌شود.

به طور مثال به قسمت داده‌های مرتبط با جستجو بروید؛ از طریق این بخش می‌توانید بفهمید ترافیک سایت از کجا تامین می‌شود (از تبلیغات گوگل، از کلمات کلیدی و ...). روی چه کلماتی بیشترین ترافیک را دارید و تبلیغات شما روی کدام کلمه‌ها بیشترین بازده را داشته است.

محدودیتی که نسخه رایگان این ابزار دارد این است که شما می‌توانید فقط 5 مورد را با هم مقایسه کنید، ولی با همین 5 مورد هم تمام اطلاعات لازم دستتان خواهد آمد.

4. SEO SiteCheckup

فرض کنید سئوی سایتتان را انجام داده‌اید، اما هنوز آنطور که باید مورد توجه گوگل قرار نگرفته. از کجا باید عیب و ایرادها را پیدا کنید؟ با خودتان می‌گویید کاش برنامه‌ای بود که می‌گفت اشکال کار از کجاست. SEO SiteCheckup همان برنامه‌ای است که در چنین موقعیتی به کمک شما می‌آید.

این ابزار سئو قابلیت‌های مختلفی دارد. برخی از قابلیت‌های این برنامه را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • تجزیه و تحلیل مشکلات مرتبط با سئو
  • مانیتورینگ سئو
  • بررسی رقبا
  • قابلیت ایجاد گزارش‌های مرتبط با سئو

اگر می‌خواهید بدانید این ابزار چه کاری انجام می‌دهد، بهتر است جستجوی خود را انجام دهید. کافیست آدرس سایت خود را در باکس جستجو وارد کنید. نتایج به دست آمده در یک صفحه به نمایش در می‌آید و بررسی آن‌ها بسیار ساده است:

seo site checkup

اگر خوش شانس باشید، سایت شما نمره کامل دریافت خواهد کرد. این موضوع بدین معناست که از دید یک متخصص سئو همه کارها به خوبی انجام شده و هیچ مشکلی وجود ندارد. البته نباید انتظار چنین نمراتی را داشته باشید.

نکته حرفه‌ای: فراموش نکنید بررسی سئو سایت تنها مرحله ابتدایی کار است. این ابزار مشکلات موجود را نشان می‌دهد. سپس می‌توانید بر روی دکمه How to Fix کلیک کنید تا این برنامه توصیه هایی در مورد حل مشکل به شما نشان دهد.

ابزار سئو Seo SiteCheckup

با استفاده از این ابزار می‌توانید موقعیت سئوی سایت خود را بررسی کنید. اگر پیشنهادات و توصیه‌های ارائه شده توسط این ابزار را دنبال کنید می‌توانید از شر مشکلات موجود رها شوید و در موتورهای جستجو رتبه بهتری کسب نمایید.

5. گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

آیا از این ابزار قدرتمند سئو استفاده می‌کنید؟

چگونه انکر تکست (متن لینک) را بهینه سازی کنیم؟حتما بخوانید: چگونه انکر تکست (متن لینک) را بهینه سازی کنیم؟

بارها شده است که از وبمسترها پرسیده ام آیا از ابزار گوگل سرچ کنسول استفاده می‌کنند یا خیر. باور کنید شمارش تعداد جواب‌های منفی از دستم در رفته است!

یکی از ابزارهای رایگانی که توسط گوگل ارائه می‌شود کنسول جستجوی گوگل یا همان وبمستر تولز سابق است. این ابزار آمار و اطلاعات سایت شما را خیلی ساده و مرتب به شما نمایش می‌دهد. داشبورد Google search console می تواند اطلاعات اجمالی در مورد سلامت کلی سایت فراهم کند:

گوگل سرچ کنسول

همانطور که در شکل بالا می‌بینید، مجموع کلیک‌ها، impression‌ها، میانگین نرخ کلیک سایت و میانگین جایگاه در گوگل صفحات سایت شما در هر بازه زمانی که انتخاب کنید قابل مشاهده است. ممکن است اطلاعات موجود در این بخش برای شما کافی باشد اما بهتر است پا را فراتر بگذارید و سری به تمام قسمت‌های سرچ کنسول بزنید.

  • تجزیه و تحلیل جستجو
  • لینک‌های داده شده به سایت شما
  • لینک‌های داخلی
  • جریمه‌های دستی
  • هدف‌گیری بین المللی
  • قابلیت استفاده از سایت در موبایل

قسمت search result یعنی همین صفحه‌ای که عکس آن را در بالا دیدید، یکی از بخش‌های پرکاربرد سرچ کنسول است که می‌توانید عملکرد سایت خود را در گوگل بررسی کنید. مثلاً می‌توانید به تفکیک هر عبارت، صفحه، کشور، وسیله‌جستجو نوع جستجو و تاریخ بدانید چقدر بازدید و کلیک گرفته‌اید، رتبه شما در گوگل چند است و نرخ کلیک سایت شما چگونه است.

سرچ کنسول -ابزار سئو

کنسول جستجوی گوگل یکی از بهترین و دقیق‌ترین روش‌ها برای پیگیری لینک‌هایی است که به سایت شما داده شده‌اند. همان‌طور که می‌دانید این کار برای رتبه‌بندی بهتر در موتورهای جستجو بسیار مفید است. مطمئن شوید که نه تنها تعداد لینک‌ها را پیگیری می‌کنید، بلکه صفحاتی که بیشترین لینک‌ها را به خود اختصاص داده‌اند را نیز بررسی می‌نمایید.

با استفاده از این ابزار هرچقدر بیشتر کاوش کنید به اطلاعات بیشتری خواهید رسید. به خاطر داشته باشید که اطلاعات شما خیلی سریع به روز‌رسانی می‌شود، پس سعی کنید هر چند وقت یکبار داشبورد سرچ کنسول خود را بررسی کنید.

مقاله «گوگل سرچ کنسول» راهنمای کاملی از این ابزار را در اختیار شما می‌گذارد.

6. SpyFu

شنیده‌اید که می‌گویند «دوستان خود را در نزدیکی خود نگه دارید و دشمنان را نزدیک تر»؟

البته این موضوع به این معنی نیست که رقبای شما جزو دشمنانتان هستند، اما بالاخره رقابت است و شما بهتر است بدانید که آن‌ها برای سئو و بازاریابی شان در حال انجام چه کاری هستند. اگرچه خودتان می توانید کارهای زیادی را در این رابطه انجام دهید، اما باید زمانی را برای بررسی رقبا و پیگیری آن‌ها کنار بگذارید. به همین خاطر بهتر است به ابزارهایی همچون SpyFu اعتماد کنید.

با استفاده از این ابزار شما می‌توانید کارهایی که رقبایتان انجام می‌دهند را رصد کنید. به صفحه اصلی SpyFu بروید و آدرس هر سایتی را که می‌خواهید، وارد کنید.

ابزار سئو SpyFu

از این قسمت می توانید جستجوی خود را انجام دهید و از اطلاعات نمایش داده شده استفاده نمایید. با وارد کردن آدرس سایت، با چنین نتایجی روبرو می شوید:

ابزار سئو رایگان SpyFu

این تنها آغاز کار است. شما می توانید نتایج موجود در صفحه را بررسی کنید و داده های مرتبط با موارد زیر را جمع آوری نمایید:

  • کلمات کلیدی اشتراکی
  • کلمات کلیدی برتر
  • سابقه رتبه‌بندی سایت
  • لینک‌های داخلی

حتما از خودتان می‌پرسید دانستن کارهایی که رقبا انجام می‌دهند چه مزیتی می تواند داشته باشد؟

جای هیچ شک و تردیدی نیست که همه دوست دارند زمان اندکی را بر روی رقبای خود صرف کنند و بیشتر وقت خود را بر روی کسب‌وکار خودشان متمرکز کنند. اما در نظر داشته باشید که شما نمی‌توانید‌ بدون شناسایی رقبای خود موفقیت چندانی کسب کنید.

با کمک ابزار SpyFu می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • به دست آوردن کلمات کلیدی جدیدی جهت رتبه گیری در نتایج جستجو
  • بررسی میزان موفقیت شما یا رقیبتان در یک کلمه کلیدی خاص
  • به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد پروفایل لینک بیلدینگ رقبا

کار خود را با رقبای اصلی خود آغاز کنید. پس از مدتی متوجه خواهید شد که تهدیدات بزرگ برای رتبه‌بندی در موتورهای جستجو را پشت سر گذاشته‌اید.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع می‌کنم
021-58438داخلی 1

7. Dasheroo

اگر شما نیز از تلف کردن زمان خود بر روی ابزارهای متعدد خسته شده‌اید، بهتر است ابزار Dasheroo را امتحان کنید. این ابزار یکی از راه‌حل‌های تجاری، کاربر پسند و رایگان است که همه معیارهای کسب‌وکار را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد. برای اینکه داده‌های خود را پیگیری کنید مجبور نیستید به صورت جداگانه از ابزارهای مختلف استفاده کنید.

ابزار سئو - DASHEROOالان با خودتان می‌گویید این هم که کاراییش مثل قبلی‌هاست پس چه فرقی با بقیه دارد؟ فرق Dasheero این است که این ابزار یکی از بزرگترین کتابخانه‌های ادغامی شبکه‌های اجتماعی را در خود دارد و می‌تواند به اپلیکیشن‌های زیر متصل شود:

  • فیس بوک
  • توییتر
  • یوتیوب
  • گوگل آنالیز
  • اینستاگرام
  • HubSpot
  • Shopify

مطمئن باشید شما نیز مثل من از پیگیری و بررسی داده‌های به دست آمده لذت خواهید برد، اما مطمئناً نمی توانید این کار را به طور مداوم انجام دهید. بنابراین پیشنهاد می کنم حتماً از این ابزار خوب برای کسب‌وکار خود بهره ببرید.

ابزار سئو Dasheroo

8. Google Keyword Planner

رسیدیم به مهم‌ترین مبحث سئو یعنی کلمات کلیدی که تا دلتان بخواهد برایش ابزار تحقیق و جستجو ارائه شده‌است. اما الان قرار است که یکی از بهترین‌‌ها را به شما معرفی کنیم. ابزار کیورد پلنر (keywordplanner) گوگل است که عصای دست ما دیجیتال مارکترهاست و کار با آن خیلی ساده است.

کارآفرینی چیست و چه ایده‌هایی موفق می‌‌شوند؟حتما بخوانید: کارآفرینی چیست و چه ایده‌هایی موفق می‌‌شوند؟

برای استفاده از این ابزار در قدم اول شما باید یک اکانت گوگل ادز داشته باشید و حساب شما فعال باشد. در این صورت است که می‌توانید به رایگان از کیورد پلنر بدون محدودیت استفاده کنید. در غیر این صورت اطلاعات دقیق و کاملی به شما نمایش داده نمی‌شود.

فقط دقت کنید که حتماٌ می‌دانید که اگر نتوانید کلمات کلیدی درستی را در سایت خود به کار ببرید با شکست مواجه خواهید شد پس برای جلوگیری از این اتفاق و اطمینان از موفقیت کلمات کلیدی بهتر است ابزار Google Keyword Planner کنار دستتان باشد. این ابزار چون توسط خود گوگل مدیریت می‌شود، مطمئن خواهید بود که داده‌های به دست آمده از آن دقیق هستند.

کیورد پلنر - ابزار سئو

خب برای کار با گوگل پلنر کافی است وارد اکانت خود شده و چند کلمه که به کسب و کارتان مربوط است را وارد کنید. مثلاً ما در عکس کلماتی مثل بازاریابی محتوا، تولید محتوا، استراتژی محتوا و مدیریت محتوا را وارد کرده‌ایم. حالا بر روی دکمه Get Ideas کلیک کنید. گوگل پلنر به شما اطلاعات زیر را نشان می‌دهد:

  • میانگین جستجوی کلمات کلیدی در هر ماه
  • رقابت آن کلمه در گوگل
  • روند جستجوی کلمه در بازه زمانی مشخص شده
  • کلمات کلیدی مرتبط با کلمه‌ای که جستجو کردید و تعداد جستجوهای ماهانه این کلمه‌ها

خب حالا شما لیستی از کلماات کلیدی دارید که می‌توانید از آن‌ها برای چیدن استراتژی بازاریابی خود استفاده کنید.

بهتر است قبل از آغاز به کار سایت از کیوورد پلنر استفاده کنید. در این صورت قادر خواهید بود محتوای خود را بر اساس کلمات کلیدی معتبر ایجاد کنید.

یک پیشنهاد ویژه: می‌توانید در دوره تحقیق کلمات کلیدی آکادمی نوین کار تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی و کار با ابزارهای را یاد بگیرید؛ در کنار این‌ها یک اشتراک ابزار کیورد پلنر هم دریافت کنید و بدون محدودیت داده بگیرید. برای اینکه بیشتر با این دوره آشنا شوید، حتماً به حرف‌هایی که در ویدیو زیر گفته شده، گوش کنید:

9. GTMETRIX

این ابزار سرعت بارگذاری صفحات سایت شما را ارزیابی می‌کند؛ در کنار نمره عملکردی که به سایت شما می‌دهد، توصیه‌هایی عملی هم برای شما دارد تا سرعت صفحات خود را بیشتر کنید.

جی تی متریکس - ابزار سئو

10. Google mobile friendly test

گوگل به صراحت اعلام کرده که سایت‌هایی که ریسپانسیو نیستند، رتبه کمتری در نتایج خواهند گرفت؛ حتی با الگوریتم mobile first index اول نسخه موبایل صفحات را ایندکس می‌کند تا کسانی که به کاربران موبایلی خود هم توجه می‌کنند، در جایگاه بالاتر قرار دهد.

گوگل ابزاری طراحی کرده که موبایل فرندلی بودن سایت شما را بررسی می‌کند تا ببینید کاربر سایت شما را در صفحات نمایش کوچک مثل موبایل درست مشاده می‌کند یا خیر.

گوگل موبایل فرندلی: ابزار سئو

11.  xml-sitemaps

سایت مپ یا نقشه سایت، یک صفحه از وب سایت شماست که با لیست کردن آدرس تمامی صفحاتتان، به ربات‌های موتور جستجو کمک می‌کند راحت‌تر سایتتان را بررسی و ایندکس کنند.

اگر وب سایت شما وردپرسی است که افزونه‌های زیادی برای ساخت سایت مپ برای‌تان وجود دارد. اما اگر از سایت‌‌هایی با cms‌های اختصاصی استفاده می‌کنید، احتمالا برای ساخت سایت مپ به مشکل می‌خورید. در این شرایط است که ابزار سئو رایگان xml-sitemaps کمکتان می‌کند.

ابزار xml-sitemaps

همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، می‌توانید آدرس وب سایت خودتان را در کادر مشخص شده وارد کنید و بعد هم با زدن دکمه start منتظر ساخته شدن فایل سایت مپ سایت خودتان باشید. بعد از اینکه فایل ساخته شد، باید آن را در آدرسی مثل example.ir/sitemap.xml قرار داده و منتشر و سپس آدرس دقیق صفحه سایت مپ را از طریق سرچ کنسول به گوگل معرفی کنید.

12. keywordtool

در قسمت قبل گفتیم که Keywordplanner  زمانی برای شما رایگان و قابل دسترس است که از تبلیغات گوگل استفاده کرده باشید. البته کیورد پلنر تا چند سال پیش که ابزار گوگل در اختیار همه وبمستران بود، کسی نیاز به ابزار دیگری برای تحقیقات کلمات کلیدی نداشت. اما وقتی این ابزار از دسترس مخاطبان عادی خارج شد، وبمستران به ابزارهای رایگانی نیاز پیدا کردند که بتوانند در پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط به کسب‌وکارشان به آنها کمک کند.

یک پست وبلاگ باید چند کلمه داشته باشد؟حتما بخوانید: یک پست وبلاگ باید چند کلمه داشته باشد؟

اغلب ابزارهای فعلی که برای این کار ساخته شده، غیر رایگان و پولی هستند. ابزار Keywordtool هم همینطور! اما در حالت رایگان هم این ابزار اطلاعات بسیار خوبی در مورد کلماتی که مخاطبان کسب و کارتان جستجو می‌کنند به شما می‌دهد. به عنوان نمونه به تصویر پایین نگاه کنید:

keywordtool

همانطور که می‌بینید، با جستجو کلمه آموزش سئو در این ابزار، تعداد زیادی کلمه کلیدی مشابه که توسط مخاطبان جستجو می‌شود به من نمایش داده شده. در نسخه پولی، اطلاعات بیشتری مثل تعداد جستجو کلمات و همینطور کلمات بیشتر به شما نشان داده می‌شود.

13.  ahrefs

وب سایت ahrefs به معنای واقعی یکی از قدرتمندترین ابزارهای بررسی و مانیتور بک لینک‌ها در کل سطح وب را در اختیار دارد. البته خب مطمئنا حاضر هم نیست که این ابزار فوق العاده‌اش را به صورت کاملا رایگان در اختیار همه مخاطبان قرار بدهد. اما این سایت به شما اجازه می‌دهد که به صورت رایگان اطلاعاتی را در مورد وب سایت خودتان یا رقبا، به کمک ابزار back link checker اش به دست بیاورید:

ابزار سئو رایگان ahrefs

اطلاعاتی مثل امتیاز دامنه، تعداد بک لینک‌های دامنه، میزان لینک‌های فالو و نوفالو و... . همینطور این سایت به صورت رایگان آدرس تعدادی از بک لینک‌های ساخته شده برای سایت را هم به شما نمایش می‌دهد. علاوه بر سایت ahrefs، سایت moz هم چنین قابلیت مشابهی را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد. البته برای استفاده از ابزار بررسی بک لینک moz، نیاز به ثبت نام دارید.

14. moz bar

شاید شما هم بارها واژه‌های PA و DA یا همان دامین و پیج آتوریتی را از زبان سئوکارها شنیده باشید. این‌ها شاخص‌هایی هستند از طرف وب سایت معتبر moz، که طبق آن‌ها، اعتبار دامنه و صفحات سایت شما نزد گوگل مشخص می‌شود. از زمانی که گوگل شاخص معروف خود، یعنی page rank را از دسترس و دید وبمستران خارج کرد، دامین و پیج آتوریتی moz به عنوان شاخص‌های معتبر در بین سئوکارها شناخته می‌شوند.

در این بین moz برای اینکه دسترسی مخاطبان را برای بررسی اعتبار دامنه‌های سطح وب راحت کند، برای آن‌ها یک افزونه مرورگر کروم ساخته. شما می‌توانید با دانلود و نصب این افزونه روی مرورگر کروم خودتان، اطلاعاتی را در مورد هر سایتی که در سطح وب می‌بینید به دست بیاورید. به عنوان نمونه تصویر پایین را نگاه کنید:

moz bar

همانطور که پیداست، به کمک moz bar توانستم اطلاعاتی در مورد دامین آتوریتی، پیج آتوریتی و همینطور نرخ اسپم و تعداد بک لینک‌های سایت مورد نظرم را در کوتاه‌ترین زمان به دست بیاورم. در ضمن این اطلاعات در زمانی که در گوگل کلمه‌ای را جستجو کنید، پایین هر وب سایت هم شما نمایش داده می‌شود.

moz bar در گوگل

15. Screaming frog

ابزار رایگان سئو Screaming frog یکی از پرکاربردترین ابزارها برای سئوکارها و وبمستران است. شما با کمک Screaming frog می‌توانید یک نگاه وسیع و البته جزئی به سئو داخلی سایتتان داشته باشید. مثلا:

  • تعداد تگ‌های H در هر صفحه
  • عنوان هر صفحه
  • توضیحات متای صفحات
  • لینک و ریدایرکت صفحات
  • لینک‌های خروجی
  • و...

در پایین تصویر یکی از گزارشات این ابزار فوق العاده را می‌بینید:

ابزار سئو رایگان اسکریمینگ فراگ

دقت کنید که Screaming frog یک ابزار آنلاین در سطح وب نیست و برای استفاده از آن، باید نرم افزارش را دانلود و روی رایانه خودتان نصب کنید.

16. Brocken link checker

یکی از مواردی که به شدت می‌تواند روی کاهش قدرت سئو وب سایت شما تاثیر داشته باشد، وجود لینک‌های شکسته در آن است. منظورم از لینک‌های شکسته، لینک‌هایی است که به صفحات 404 و حذف شده ختم می‌شوند. اگر می‌خواهید لینک‌های شکسته وب سایتتان را پیدا کنید، از ابزار سئو رایگان Broken link check استفاده کنید:

جستجوی معنایی یا Semantic Search چیست و چه اهمیتی در سئوی سایت دارد؟حتما بخوانید: جستجوی معنایی یا Semantic Search چیست و چه اهمیتی در سئوی سایت دارد؟

لینک های شکسته به کمک ابزار سئو

در تصویر بالا بعد از آنالیز سایت، نشانی 3 لینک شکسته نمایش داده شده. با کلیک روی گزینه url که جلو هر لینک قرار گرفته، می‌توانیم صفحه‌ای از سایت که این لینک‌های شکسته در آن‍‌ها قرار گرفته را ببینیم.

17. Google Light House

ابزار لایت هاوس گوگل عملکرد سایت یا صفحه شما را از 5 جهت ارزیابی می‌کند و به شما می‌گوید کدام بخش‌ها مشکل دارند. این 5 موضوع شامل:

  • اجرا (Performance): این آزمون بررسی می‌کند که  سرعت بارگذاری و روند بارگذاری صفحه مورد نظر چقدر است.
  • تجربه برتر (Best Practices): نکاتی که بررسی می‌کند که برای تجربه بهتر کاربران، بهبود عملکرد وبسایت، سئو و ... موثر هستند؛ به علاوه مشکلات احتمالی که شاید کاربران عادی متوجه آن نشوند را کاهش می‌دهد.
  • دسترسی‌پذیری (Accessibility)
  • سئو (SEO): گزارش لایت هاوس درباره سئو، یک چک‌لیست از اصول اولیه‌ای است که هر سایتی باید رعایت کند.
  • وب اپلیکیشن پیش‌رونده (PWA): اپلیکیشن‌های وب پیشرونده در اصل وبسایت‌هایی هستند که مثل اپلکیشن‌های نصبی قابل استفاده هستند. گزارش لایت هوس درباره سرعت و کارایی، قابلیت نصب و بهینه‌سازی این سایت‌هاست.

این ابزار در هر کدام از این بخش‌ها، شاخص‌های گسترده‌ای دارد که در اینجا فقط به یک شمای کلی اشاره کردیم؛ برای مطالعه کامل این بخش‌ها به مقاله lighthouse گوگل مراجعه کنید.

اما چگونه باید از این ابزار استفاده کنیم؟

دو راه ساده برای گرفتن گزارشات لایت هاوس وجود دارد. اولین استفاده از خود مرورگر کروم است. کافی است روی صفحه سایت کلیک راست کنید و Inspect یا انتخاب کنید (یا دکمه F12  را بزنید). تب آخر Lighthouse است که با انتخاب نوع گزارش و دستگاه مورد نظر می‌توانید گزارش مربوطه را دریافت کنید.

گوگل لایت هاوس - ابزار سئو

بعد از زدن Generate report این ابزار نتایج را به شکل زیر به شما نمایش می‌دهد، اسکرول که بکنید، گزارش کاملی از هر کدام از این بخش‌ها با جزئیات خواهید دید.

راه دوم استفاده از این ابزار نصب افزونه Lighthouse روی مرورگر کروم است. برای نصب افزون به وب استور خود گوگل بروید. بعد از نصب افزونه در هر صفحه دلخواه می‌توانید آن را از گوشه بالا سمت راست اجرا کنید.

کتاب راهنمای ارزیاب‌‌های گوگل

اگر به شما بگویند گوگل کتاب آموزش سئو نوشته است آن را نمی‌خوانید؟ شاید باور نکنید ولی گوگل این کتاب را نوشته است.

کتابی که به نام «راهنمای ارزیاب‌های گوگل» منتشر شده و ما آن را ترجمه کردیم، راهنمایی است برای ارزیاب‌های نتایج جستجو.

این که ارزیاب‌ها چه کسانی هستند و داستان این کتاب چیست را در صفحه کتاب راهنمای ارزیاب‌های گوگل بخوانید.

نتیجه گیری

همانطور که مشاهده کردید، ابزارهای زیادی برای سئو و بهینه‌سازی سایت وجود دارد که 17 تا از مهم‌ترین و پرکاربردترین‌های آن‌ها را برایتان لیست کردیم. البته که ابزارهای بسیار دیگری گوگل ترند نیز وجود دارند که می‌توانند به شما در این زمینه کمک کنند. در مقاله بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ می‌توانید لیست ابزارهای تمام بخش‌های بازاریابی دیجیتال را بخوانید.

اگر تجربه استفاده از هر کدام از این ابزارها را دارید، خوشحال می‌شویم که از پیشنهادات و نظرات شما عزیزان بهره ببریم. همچنین، در صورتی که در زمینه آموزش سئو سوالی دارید می توانید از طریق بخش دیدگاه‍ها برای ما کامنت بگذارید.