تولید محتوای بدون سئو مثل این است که شما بهترین و با کیفیت‌ترین اجناس را برای برای مغازه‌تان بیاورید ولی آن‌ها را در انبار نگهدارید و مشتری شما هیچوقت نبیند.

سئو کردن محتوا خیلی ساده است؛ کافیست هنگام نوشتن محتوا، تکنیک‌هایش را رعایت کنید و یک محتوای سئو شده رو سایتتان بارگذاری کنید و تحویل گوگل بدهید. دیگر بقیه کار را به این موتور جستجوی هوشمند بسپارید.

در این مقاله اول کمی با مفهوم محتوای سئو شده آشنا می‌شویم، سپس سراغ تکنیک‌های سئو محتوا می‌رویم. بیشتر این تکنیک‌ها را در مقاله سئوی داخلی یاد گرفتیم، ولی اینجا آن‌هایی که مشخصا مربوط به محتواست را آوردیم تا در هنگام نوشتن، یک چگ لیست کامل دم دستتان باشد.

اگر می‌خواهید قبل یادگیری تکنیک‌ها با جزئیات سئو آشنا شوید، ما در دوره پایه سئو تمام اصول و مقدمات سئو را و اینکه گوگل چطور کار می‌کند، آموزش داده‌ایم؛ پیشنهاد می‌کنیم برای درک کامل و تسلط روی مفاهیم سئو، حتما در آن شرکت کنید.

سئو محتوا چیست؟

برای اینکه مفهوم سئو محتوا را بهتر درک کنیم، بیایید اول با مفهوم اجزای سازنده آن آشنا شویم: سئو + محتوا

  • سئو یعنی بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو تا افراد بتوانند به راحتی آن را از طریق موتورهای جستجو مثل گوگل پیدا کنند.
  • محتوا هر گونه اطلاعاتی است که در وب وجود دارد و می‌تواند در وب مصرف شود

وقتی این دو مفهوم را کنار هم میگذاریم:

سئو محتوا: بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجو تا کاربر آن را به راحتی در نتایج گوگل ببیند و استفاده کند

محتوای سئو شده چیست؟

محتوای سئو شده، محتوایی است که با هدف جذب ترافیک موتورهای جستجو ایجاد می‌شود و با استفاده از تکنیک‌های سئو برای موتور جستجو بهینه شده تا در نتایج رتبه بگیرد.

از اینجا به بعد می‌رویم سراغ آموزش سئو محتوا. تکنیک‌های ساده‌ای برای سئو کردن محتوا که در حین تولید کردن محتوای خود انجام می‌دهیم تا یک محتوای سئو شده شسته رفته برای کاربر آماده کنیم.

سئوی محتوا و رتبه گوگل

بدون سئو محتوا، رتبه‌های گوگل را فراموش کنید

60 الی 70 درصد سئوی سایت مربوط به محتواست. شما هیچوقت نمی‌توانید با یک محتوای سرسری بی فایده، به رتبه‌های بالای گوگل برسید.  شاید 10 سال پیش این اتفاق می‌افتاد اما الان گوگل حسابی روی محتوا حساس است، حتی بین با کیفیت‌ها هم رقابت سختی بر سر جایگاه‌های گوگل وجود دارد.

تولید محتوای با کیفیت عاملی است که به سایت شما کمک می‌کند در نتایج جستجو رتبه بهتری داشته باشد و در میان رقبا قابل تشخیص باشد. اما صبر کنید؛ فرض کنید بهترین و کامل‌ترین محتوا را هم درباره یک موضوع نوشتید که کاربر از خواندن آن واقعاً لذت می‌برد. ولی وقتی هیچوقت کاربر آن محتوا را نبیند، چه فایده‌ای دارد؟

درست است که برای کسب رتبه در موتور جستجو به محتوایی عالی نیاز دارید، ولی این محتوا باید جوری نوشته شود که گوگل هم سریع آن را شناسایی کند و به دست کاربر برساند. اینجا سئوی محتوا وارد می‌شود و با چند تکنیک محتوای شما را هم برای کاربر و هم موتورجستجو آماده می‌کند.

سئو محتوا مهم است چون بدون محتوای با کیفیت، سایت شما در موتورهای جستجو شانسی ندارد.

10 تکنیک برای سئو کردن محتوا

سئو محتوا آسانترین بخش از سئو و بهینه‌سازی سایت است که در حین نوشتن محتوا انجام می‌شود. در ادامه تکنیک‌های ساده سئوی محتوا را بیان می‌کنیم که به شما کمک می‌کند حتی در کلماتی که رقابت بالایی دارند، رتبه بگیرید.

1. کلمات کلیدی هدفمند انتخاب کنید

قبل از آنکه دست به قلم شوید، باید درباره کلمات کلیدی محتوای خود تحقیق کنید. شاید از خودتان بپرشید چرا باید اینکار را بکنم؟ درباره موضوع انتخابی می‌نویسم تا اگر کسی آن را سرچ کرد به محتوای من برسد.

شما به 2 دلیل بیاد تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید:

  • کلمات کلیدی مرتبط با موضوع خود را پیدا کنید و در محتوای خود به کار ببرید تا گوگل موضوع شما را تشخیص دهد و در مفهوم آن موضوع به شما رتبه بدهد.
  •  شما قصد دارید بیشترین ترافیک را از محتوای خود به دست بیاورید، پس باید کلماتی را پیدا کنید که بیشترین سرچ را داشته باشد.

دو ابزار کاربردی برای انتخاب و تحقیق کلمات کلیدی Google Keyword Planner (کیوردپلنر گوگل) و Keyword Finder (کیورد فایندر) هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برای آشنایی کامل با این موضع مقاله «تحقیق کلمات کلیدی و ابزارهایش» را بخوانید

2. یک محتوای جامع و عالی بنویسید

قبل از سئو کردن محتوا، اگر می‌خواهید محتوای شما در گوگل رتبه‌بندی شود، باید با کیفیت و عالی باشد. محتوای با کیفیت 2 ویژگی مهم دارد: 1. مفید باشد 2. سرگرم‌کننده باشد

چگونه در مدتی کوتاه به یک کپی رایتر حرفه‌ای تبدیل شویم؟حتما بخوانید: چگونه در مدتی کوتاه به یک کپی رایتر حرفه‌ای تبدیل شویم؟

اول از همه محتوای شما باید کامل باشد و جواب سوال کاربر را بدهد. اگر در یک کلمه کلیدی کلی محتوا تولید می‌کنید محتوای شما باید جامع باشد؛ در واقع به خواننده درباره آن کلمه کلیدی هر آنچه را که نیاز دارد بدهد.

مثلاً ما مقاله‌ای درباره «سئو» نوشتیم؛ چون کلمه کلیدی کلی است باید درباره تمام جوانب و بخش‌های سئو به مخاطب توضیح دهیم و تا هیچ سوالی از اون درباره مفهوم سئو بی‌جواب نماند.

اشکالی ندارد که محتوای شما طولانی شود؛ اتفاقاً محتوای طولانی‌تر به Google کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری در مورد موضوع آن صفحه وب دریافت کند. این باعث می‌شود گوگل مطمئن شود که صفحه شما یک نتیجه مرتبط برای آن کلمه کلیدی است.

دومین نکته این است که سبک نوشتن شما جذاب باشد و لحن صمیمی داشته باشید تا کاربر مشتاق شود محتوای شما را بخواند.

بگذارید یه ترفند ساده به شما بگوییم:

هنگام نوشتن محتوا گوگل را فراموش کنید و خودتان را جای کاربر بگذارید. ببیند اگر جای کاربر قرار بگیرید این محتوا برای شما جذاب و گیرا هست یا نه؟ آیا جواب سوالات شما را می‌دهد؟ جایی بذای شما مبهم نیست؟ محتوای شما باید برای خواننده‌ها جذاب و ساده و مفید باشد چون هیچ کاربری محتوای ناقص و بی‌کیفیت را نمی‌خواند.

برای جذاب شدن محتوا می‌توانید از داستان‌ها، مثال‌‌ها، تجربه‌های شخصی و ... استفاده کنید.

3. کلمات کلیدی خود را به صورت متعادل به کار بگیرید

در محتوای خود از تکرار بیش از حد کلمات کلیدی پرهیز کنید.  این کار نه تنها متن شما را مسخره و غیر قابل خواندن می‌کند، بلکه گوگل هم شما را در نتایج بالا قرار نمی‌دهد. اگر سخت‌گیری کند، دچار جریمه گوگل یا پنالتی گوگل می‌شوید.

معمولاً چگالی کلمات کلیدی بهتر است بین 1 الی 2% باشد. همچنین، باید مطمئن شوید که کلمه کلیدی‌تان در متن به طور متعادل تقسیم شده‌اند. پس، سعی نکنید در پاراگرافِ اول محتوای خود، 10 بار از کلمه کلیدی‌تان استفاده کنید و در طول متن تنها یکبار از آن استفاده کنید. آیا اشتباهات رایج در انتخاب کلمات کلیدی را می دانید؟ اگر پاسخ تان منفی است، پیشنهاد می‌کنیم به وبلاگ نوین مراجعه کنید.

4. از مترادف‌ها استفاده کنید

برای اینکه یک کلمه را بارها در محتوا تکرار نکنید، می‌توانید از مترادف کلیدواژه‌ها و عبارات کلیدی استفاده کنید.

5. URL محتوا را بهینه کنید

اولین چیزی که نظر گوگل را جلب می‌کند، URL صفحه است؛ آدرس صفحه شما باید کوتاه و مرتبط و شامل کلمه کلیدی باشد تا بیشترین تأثیر را روی سئو داشته باشد. پس:

از آدرس‌های پیچیده دوری کنید:

novin.com/blog/category/linkbuilding/page12586

در عوض یک آدرس کوتاه داشته باشید و از کلمه کلیدی خود استفاده کنید:

novin.com/blog/kalameye-kelidi

در مقالۀ «نکات مهم برای بهینه‌سازی URL سایت» می‌توانید بهینه‌سازی URLها را بخوانید.

 6. عنوان‌ها (تگ‌های H1، H2 و H3) را درست بچینید و بهینه کنید

ساختار درست، یکی از بخش‌های اصلی سئوی محتواست. محتوای شما باید ساختار درستی داشته باشد تا کاربر خیلی راحت متن را بخواند و به سوالاتش جواب داده شود.  برای چیدن ساختار درست، عنوان اصلی محتوا را با تیتر یک (تگ H1)، تیترهای اصلی را با تگ H2  و زیر شاخه‌های آن‌ها را با H3، H4 و... مشخص کنید.

کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا چه تفاوتی دارد؟حتما بخوانید: کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا چه تفاوتی دارد؟

با اینکار هم گوگل بهتر مطلب را درک می‌کند و راحت‌تر ایندکس می‌کند و هم کاربران گیج نمی‌شوند و راحت مطلب را می‌خوانند.

و نکته سئویی آخر هم اینکه استفاده از کلمات کلیدی در عناوین اصلی سئو محتوای شما را بهبود می‌دهد.

محتوای سئو شده

7. از عکس، ویدیو و محتوای چند رسانه‌ای استفاده کنید

شاید وجود عکس در محتوا جزو عوامل رتبه‌بندی گوگل نباشد ولی یک مفهومی هست به اسم «زمان توقف یا Dwell time» که مدت زمانی است که کاربر در صفحه شما می‌ماند. از نظر گوگل هر چه کاربر زمان بیشتری در صفحه شما باشد، یعنی محتوای شما برایش مفید بوده و نیازی نبوده لینک دیگری باز کند.

استفاده از عکس، ویدیو و محتوای چند رسانه‌ای علاوه بر اینکه به زیبایی ظاهری و خوانایی محتوا کمک می‌کند، باعث می‌شود نرخ پرش کمتر و زمان توقف کاربر در صفحه شما بیشتر شود.

این‌ دو از اصلی‌ترین معیارهای سئوی محتوا هستند که در رتبه صفحه شما تأثیر مستقیم می‌گذارند.

برای آشنایی بیشتر با بحث سئو و بهینه‌سازی سایت حتماً به صفحه آموزش‌ سئو ما سر بزنید و از منابع رایگان استفاده کنید.

8. تصاویر سایت را بهینه کنید

برای تصاویر سایتتان حتماً از تگ alt استفاده کنید و در این تگ از کلمه کلیدی استفاده کنید

وقتی تگ Alt می‌گذارید به گوگل می‌گویید که موضوع عکس چیست و چه ارتباطی با متن دارد. حتی می‌توانید با بهینه‌سازی عکس‌های خود در Google Image رتبه بگیرید.

در سیستم محتوای وردپرس تگ Alt تصاویر با عبارت «متن جایگزین» دیده می‌شود.

حجم عکس‌ها هم باید بهینه و استاندارد باشد

اگر تصاویر سنگین و با حجم بالا بگذارید، سرعت بارگذاری صفحه شما کاهش پیدا می‌کند. کاربر هم منتظر صفحه کند نمی‌ماند و صفحه را تر ک می‌کند و این می‌شود یک سیگنال منفی برای گوگل.

به همین دلیل حتماً حجم عکس‌ها را استاندارد کنید. برای اینکه بتوانید حجم تصاویر سایتتان را بدون افت کیفیت کاهش دهید، می‌توانید از وب‌سایت Optimizilla کمک بگیرید.

برای آموزش کامل بهینه کردن عکس‌های خود مقاله «سئو تصاویر سایت» را مطالعه کنید.

بهینه سازی عکس‌ها در سئوی محتوا

9. عنوان سئو را بهینه کنید

عنوان سئو همان عنوانی است که موقع سرچ در نتایج جستجو نشان داده می‌شود.

کپی رایتینگ و آقا فرهاد: نوشتن متن فروش و تبلیغات موثرحتما بخوانید: کپی رایتینگ و آقا فرهاد: نوشتن متن فروش و تبلیغات موثر

برچسب عنوان صفحه یکی از مهم‌ترین عناصر اصول سئو است که به‌راحتی می‌توان آن را بهینه‌سازی کرد. هنگام نوشتن برچسب عنوانِ بهینه‌شده، بهترین چیزی که می‌توانید از آن استفاده کنید، کلیدواژه هدف است.

 در متا تایتل باید چند نکته را رعایت کنید تا برای موتور جستجو بهینه شود:

  • حتماً از کلمه کلیدی استفاده کنید.
  • سعی کنید عنوان سئوی شما از 60 کاراکتر بیشتر نباشد، در غیر این صورت تایتل در گوگل ناقص نشان داده می‌شود.
  • تا حد امکان  کلمۀ کلیدی هدف را در ابتدای عنوان سئوی صفحه قرار دهید و سپس به آن جزئیاتی اضافه کنید که کاربر ترغیب شود روی لینک صفحه کلیک کند؛ برای مثال افـزودن کلمـاتـی از قبیل «2022»، «بهترین»، «راهنما» و «نقد و بررسی» می‌تواند کاربر را برای خواندن ترغیب کند.

10. از لینک بیلدینگ داخلی استفاده کنید

برای سئو محتوا به موضوع لینک‌سازی داخلی در سایت توجه داشته باشید. اگر قبلاً، مطلبی در رابطه با موضوع پُست خود منتشر کرده‌اید یا مقاله‌ای دارید که بخشی از آن با پُست قعلی‌تان مشابه است، سعی کنید از مطلب جدید به آن مقاله لینک دهید؛ یا برعکس ممکن است که مقاله‌ای نوشته باشید که ترافیک زیادی را جذب می‌کند، در این شرایط بهتر است لینک محتوای جدیدتان را در آن پست قدیمی قرار دهید.

شما الان سئوی محتوا را یاد گرفتید و به راحتی می‌توانید با انجام این مراحل، محتوای خود را به رتبه‌های بالا برسانید. اما اگر به شغل سئو علاقه دارید و دوست دارید یک متخصص سئو با درآمد بالا شویدمی‌توانید با شرکت در دوره حرفه‌ای سئو به صورت یک پکیج کامل، به یک متخصص سئو تبدیل شوید. در این پکیج، تمام آموزش‌های تخصصی سئو داخلی و تکنیکال و خارجی، کیوورد ریسرچ، سرچ کنسول + سه کتاب تخصصی به شما ارائه می‌شود.

بعد از اتمام سئو محتوا، کار را به گوگل بسپارید

محتوای سئو شده شما آماده است؛ دکمه انتشار را بزنید و منتظر بمانید تا گوگل داوری خود را شروع کند. مطمئن باشید اگر محتوای عالی نوشته باشید و تمام نکات را درست و دقیق اجرا کرده باشید، حتماً جایگاه خوبی را به شما اختصاص می‌دهد.

راستی قبل از نوشتن محتوا حتماً رتبه‌های اول گوگل در آن کلمه را چک کنید تا بتوانید کاملتر و با کیفیت تر از آن‌ها بنویسید. اگر سوالی دباره سئو محتوا دارید حتماً در قیمت کامنت همین مقاله بپرسید.