آیا وب سایت رقبایتان در حالی که مطالب بی کیفیت تولید می کنند، رتبۀ بالاتری نسبت به وب سایت شما دارند؟ اگر اخیراً به دلیل مجازات های گوگل ترافیک وب سایت خود را از دست داده اید، در این مقاله می توانید اطلاعات مورد نیاز جهت بهبود وضعیت رتبۀ وب سایت تان را پیدا کنید. زمان بهبود وضعیت سئوی وب سایت پس از اعمال مجازات توسط گوگل می تواند بین 72 ساعت تا چند ماه متغیر باشد. بدون در نظر گرفتن وضعیت وب سایت تان، باید بگوئیم همیشه جای امیدواری وجود دارد و همۀ وب سایت ها می توانند به حالت اولیۀ خود بازگردند.

عوامل مهم در بهبود وضعیت سایت پس از اعمال گوگل پنالتی

  • نوع مجازات (گوگل پاندا، گوگل پنگوئن، جریمه دستی، بد افزار).
  • شدت مشکل (اُفت کوچک در رتبه بندی، قرار نگرفتن در رتبه بندی، خروج از ایندکس).
  • چقدر سریع می توانید مشکلات وب سایت خود را شناسایی کنید.
  • چقدر سریع می توانید مشکلات پیرامون وب سایت خود را برطرف کنید.
  • مدت زمان درخواستِ تجدید نظر (ارائۀ این درخواست در شرایط خاص لازم است).

رایج ترین مجازات های گوگل چه مواردی هستند؟

رایج ترین موارد در مجازات های گوگل، گوگل پاندا و گوگل پنگوئن هستند که با یکدیگر تفاوت دارند اما هر دو می توانند تاثیرات مخرب مشابهی بروی ترافیک وب سایت شما داشته باشند. اولین قدم برای بهبود وضعیت سایت از هر گونه مجازات، شناسایی نوع مجازاتی است که بروی وب سایت شما اعمال شده است.

این کار با بررسی علائم (علائمی مانند اُفت ترافیک سایت، اُفت ترافیک برای کلمه کلیدی به خصوص)، تاریخ های مرتبط با آپدیت های گوگل و هرگونه اخطاریه ای که در Webmaster Tools خود مشاهده نموده اید، انجام می شود.

گام عملی: از راهنمای زیر برای شناسایی دقیق مجازاتی که وب سایت تان را تحت الشعاع قرار داده است، استفاده کنید. اگر متوجه شدید که وب سایت تان به انواع دیگری از مجازات ها واکنش نشان می دهد،  تلاش کنید رابطه ای میان اُفت ترافیک سایت با آپدیت های گوگل پیدا کنید.

چگونه پاندا، پنگوئن و دیگر مجازات ها را شناسایی کنیم؟

گوگل پاندا

یکی از نشانه‌های اصلی این اتفاق، کم شدن ناگهانی ترافیک ارگانیک سایت یا رتبه شما در موتور جستجوی گوگل درست از یک زمان مشخص آپدیت الگوریتم پاندا است.
البته باید این را هم در نظر داشت که خیلی عوامل ممکن است در بروز چنین اتفاقاتی دست داشته باشند. بعضی از سناریوهای احتمالی می‌توانند پیشرفت یک رقیب در بازار (کسی که اخیراً در صفحه نتایج بالاتر از شما قرار گرفته)، جریمه‌های دستی گوگل (برای چک کردن گزارش‌های گوگل به Google Search Console مراجعه کنید)، کاهش‌های فصلی در میزان علاقه مخاطبان و مشتریان شما (مثلا کم شدن تقاضای چوب اسکی در وسط تیرماه) یا حتی به روز رسانی‌های دیگر گوگل (مثلا مربوط به گوگل پنگوئن) باشند.

در صورت بروز چنین اتفاقاتی، مهم‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید مطالعه دقیق اسناد به روز رسانی الگوریتم، مقایسه موارد مطرح شده با وضعیت وبسایت خودتان و تلاش در جهت رفع آن مشکلات است. اگر کاهش ترافیک سایت شما از یک تاریخ مشخص شروع شده، می‌توانید آن را با تاریخ آپدیت‌های گوگل پاندا مقایسه کنید تا سریع‌تر مشکل را پیدا کنید.

اگر هنوز هم مطمئن نیستید که چه اتفاقی افتاده، ‌می‌توانید آموزش ما در خصوص شناسایی مجازات‌های گوگل را بخوانید.

گوگل پنگوئن

دومین مجازات رایج در سئو، گوگل پنگوئن است که در درجۀ اول صاحبان وب سایتی که بیش از حد لینک سازی می کنند را هدف می گیرد. پنگوئن که در سال 2012 معرفی شد الگوریتمی است که به دنبال الگوهای غیر طبیعی لینک سازی می گردد تا وب سایت هایی که با ساخت بیش از حد لینک، قصد دور زدن قوانین گوگل را دارند، شناسایی و مجازات کند.

عقیدۀ گوگل در لینک سازی این است که تمام لینک های خارجی به وب سایت شما باید طبیعی باشند و به دلیل محتوای با کیفیت وبسایت به دست آمده باشد. در نتیجه، هر لینکی که با هدف افزایش رتبه ساخته شده باشد به عنوان ناقض قوانین گوگل شناخته خواهد شد. این لینک ها شامل لینک های خریداری شده، لینک های در خواستی، لینک های تبادلی و لینک های ساخته شده توسط ربات ها می باشد.

هنگامی که الگوریتم های پنگوئن متوجه می شوند شما برای دستکاری رتبۀ وب سایت در حال ساخت لینک های غیر طبیعی هستید، وب سایت شما را برای کلمه کلیدی (یا کلمات کلیدی) که هدف قرار داده اید مجازات می کند.

در صورتی که الگوریتم پنگوئن شما را تنبیه کند، متوجه تغییرات زیر خواهید شد:

  • وب سایت تان برای یک کلمه کلیدی (یا گروهی از کلمات کلیدی) دچار کاهش ترافیک خواهد شد. (برای مثال: صفحۀ وب سایت شما برای یکی از کلمات کلیدی از رتبۀ 2 گوگل به رتبۀ 364 تنزل پیدا می کند).
  • صفحه ای که شامل کلمه کلیدی به خصوص می باشد، از ایندکس گوگل خارج خواهد شد (de-indexed) در حالیکه بقیۀ صفحات وب سایت در گوگل ایندکس شده باقی می ماند.
  • ممکن است در بخش های "Search Queries" یا "Manual Actions" درون Webmaster Tools وب سایت خود، پیغامی با مضمون "لینک سازی غیر طبیعی" دریافت کنید.
  • در برخی موارد، صفحاتی از وب سایت تان که قرار نیست در رتبه بندی گوگل قرار بگیرند به علت تنبیه توسط الگوریتم پنگوئن در رنکینگ گوگل قرار خواهند گرفت. (به عنوان مثال صفحۀ "تماس با ما" در وب سایت شما به جای "صفحۀ اصلی" برای کلمه کلیدی اصلی شما نشان داده خواهد شد).

نمونه هایی از مجازات پنگوئن:

گوگل پنالتی چیست و چگونه باید آن را رفع کرد؟

اُفت شدید ترافیک وب سایت (نزدیک به صفر) برای یک کلمه کلیدی نشان دهندۀ مجازات توسط الگوریتم پنگوئن می باشد.

گوگل پنالتی چیست و چگونه باید آن را رفع کرد؟

کاهش شدید ترافیک سایت طی 48 ساعت برای یک کلمۀ کلیدی نشان دهندۀ مجازات توسط الگوریتم پنگوئن می باشد.

یک مشخصۀ ویژۀ مجازات الگوریتم پنگوئن این است که بر اساس صفحه عمل می کند. (معمولاً بروی صفحۀ اصلی تاثیر می گذارد، اما بعضاً می تواند بروی زیر صفحات نیز تاثیر گذار باشد) به این معنی که صفحۀ مجازات شده می تواند رتبۀ خود را از دست بدهد در حالیکه دیگر صفحات وب سایت رتبه و عملکرد بسیار خوبی دارند.

شدت مجازات توسط الگوریتم پنگوئن بسیار متغیر است. برای مثال از اُفت چند پله ای رتبۀ صفحه تا از ایندکس خارج شدن صفحه را شامل می شود.

روند بهبود وضعیت وب سایت پس از مجازات پنگوئن در راهنمای الگوریتم پاندا به زبان ساده توضیح داده شده است، اما ما در این مقاله به موارد ابتدایی آن اشاره می کنیم. وبمستر باید فهرست لینک های مرتبط با وب سایت خود را از طریق گزینۀ "latest links" موجود در webmaster tools به دست آورد و لینک هایی که از الگویی غیر طبیعی پیروی می کنند را از آن حذف کند. حذف این لینک ها به همراه ارسال درخواستِ تجدید نظر و ایجاد یک کمپین لینک سازی جدید می تواند وضعیت وب سایت را طی مدت مشخصی به حالت اولیه بازگرداند.

آپدیت پنگوئن نسخۀ 4.0 Real Time در حالت انتظار قرار دارد، اما انتظار می رود که در بهار یا تابستان سال 2016 عرضه شود.

  1. این به روز رسانی ممکن است شامل مجازات های جدیدی باشد. پیشنهاد می کنیم روند زیر را طی کنید:
    1. به Webmaster Tools خود مراجعه نمایید https://www.google.com/webmasters و قسمت های Search Queries و Manual Penalty را مشاهده کنید.
    2. ترافیک وب سایت خود را از طریق گوگل آنالیتیکس بررسی کنید https://www.google.com/analytics و هر گونه اُفت ترافیک را مشاهده کنید.
    3. با استفاده از یک ابزار ردیابی کلمه کلیدی جایگاه وب سایت خود برای کلمات کلیدی اصلی را بررسی کنید.
  2. آپدیت پنگوئن نسخه 4.0 می تواند کمی نوسان ایجاد کند که کاملاً طبیعی است. (رتبه بندی شما می تواند برای چند روزی جا به جا شود، اما به این معنی نیست که شما مجازات شده اید).
  3. پنگوئن الگوریتمی است که کیفیت لینک ها را ارزیابی می کند و مخصوصاً الگوی غیر طبیعی و کیفیت آنها را زیر نظر می گیرد. برای آنکه وب سایت خود را در معرض جریمه قرار ندهید، بهتر است از ابزارهای ساخت لینک خودکار پرهیز کنید. (این نکته شامل ربات هایی که به صورت انبوه محتوای وب سایت شما را ثبت می کنند نیز می شود).
  4. ویژگی "real-time" این آپدیت به این معنی است که به علت تغییرات جدید ممکن است وب سایت تان مجازات شود یا وضعیت سئوی آن به مراتب بهتر شود. مسلماً این خبر خوشی برای آن دسته از وب سایت هایی است که قبلاً مجازات شده اند و در حال حاضر مشغول بهبود وضعیت سئوی خود هستند.
  5. بیشترِ (حتی شاید همۀ) "ابزارهای بررسی لینک پنگوئن" به درد نمی خورند. آنها شما را به سَمت خود می کشانند و از شما پول می گیرند و در نهایت لینک های ضعیفی که گوگل مجازات نکرده است را در اختیارتان قرار می دهند. اگر متخصص سئوی پیشرفته هستید و می خواهید لینک های خود را بررسی کنید فایل گزارش لینک های رسمی خود را از webmaster tools دانلود کنید. برای این کار به آدرس زیر مراجعه کنید:

Search Traffic -> Links to your site

در آخر به یاد داشته باشید که شما می توانید وضعیت هر سایتی را بهبود بخشید. پنگوئن یا پاندا تنها الگوریتم هستند و می توان با صرف کمی زمان وضعیت سئوی خود را ارتقا داد. لزومی ندارد که از هر آپدیت و به روز رسانی گوگل بترسید، در عوض آن را فرصتی ببینید که می توانید در مدتی کوتاه ترافیک بسیاری را وارد وب سایت خود کنید.

صفحات و وب سایت های از ایندکس خارج شده

خب، در اینجا باید بگوئیم علاوه بر مجازات های گفته شده در بالا جریمه های دیگری نیز وجود دارند که هیچ نام یا عنوانی ندارند. این مجازات های می توانند سبب شوند یک صفحه یا یک وب سایت از ایندکس خارج شود. نکتۀ مثبت در مورد این جرایم این است که به راحتی قابل شناسایی هستند و بیشتر پیرامون موضوعاتی مانند لینک های اسپم گونه، محتوای اسپم گونه و تکنیک های سئوی کلاه سیاه می چرخند.

راهنمای کامل سئو تصاویر سایتحتما بخوانید: راهنمای کامل سئو تصاویر سایت

برای آنکه متوجه بشوید وب سایت تان de-indexed شده است یا نه، باید آدرس وب سایت خود را در گوگل وارد کنید "www.yoursitename.com" و ببینید که آیا نتیجه ای به شما نشان خواهد داد یا خیر.

همچنین برای یافتن صفحه ای از وب سایت خود، جمله ابتداییِ اولین پاراگراف (7 کلمه) را به همراه علائم گفتاورد (") در گوگل جستجو کنید. برای مثال: "این اولین جملۀ پاراگراف وب سایت من است" باید صفحۀ وب سایت تان را در نتایج جستجو نشان دهد.

همچنین شما می توانید از دستور "کلمه کلیدی www.yoursitename.com" استفاده کنید (بدون علائم گفتاورد) استفاده کنید تا متوجه شوید که صفحات زیر شاخه به درستی ایندکس شده اند یا خیر. در آخر باید گفت می توانید با استفاده از Google Webmaster Tools مشکلات ایندکس صفحاتتان را شناسایی کنید.

گوگل پنالتی چیست و چگونه باید آن را رفع کرد؟

رتبۀ هر وبسایتی می تواند ارتقا یابد، حتی اگر صفحات آن de-indexed شده باشند و در نتایج جستجوی گوگل موجود نباشند. گوگل صفحات و وبسایت هایی که از ایندکس خارج شده اند را هم زیر نظر دارد و تا زمانی که مشکلاتشان برطرف نشده باشد، اجازۀ نمایش در نتایج جستجو را به آنها نمی دهد.

صفحاتی که از ایندکس خارج شده اند ممکن است نتیجۀ مجازات الگوریتم های پنگوئن و پاندا باشند اما داشتن صفحات de-indexed به معنی این نیست که شما توسط الگوریتم های پنگوئن یا پاندا تنبیه شده اید.

جریمه دستی

جریمه دستی علیه وب سایت تان می تواند منجر به تنبیه های مختلفی شود (گاهی ممکن است این تنبیه باعث پائین آمدن رتبۀ وب سایت شما شود و در برخی موارد حتی سبب de-index شدن آن گردد). اگر شما در Webmaster tools پیامی با عناوین "Search Queries" و "Manual Actions" دریافت کرده اید، بدانید وب سایت شما به صورت دستی تنبیه شده است.

جرایم دستی می تواند به علت هر گونه تخلف از سوی وب مستر اعمل شود، اما معمولاً به دلایل زیر اتفاق می افتد:

  • خرید یا فروش لینک
  • استفاده از صفحات کاذب (Doorway Pages)
  • به کارگیری شیوۀ Cloaking یا پنهان کردن محتوا (در این روش محتوایی که به کاربر نشان داده می شود با محتوایی که موتور جستجوگر می بیند، متفاوت است)
  • سایت هک شده
  • سایت اسپم
  • لینک های غیر طبیعی (اگر چنین پیغامی را دریافت کرده اید، به توضیحات مربوط به الگوریتم پنگوئن مراجعه کنید چرا که لینک های غیر طبیعی نشان دهنده جریمه شدن توسط الگوریتم پنگوئن است).
  • محتوای بی کیفیت و کم ارزش (Thin Content) (اگر چنین پیغامی را دریافت کرده اید، به این معنی است که الگوریتم پاندای گوگل شما را جریمه کرده است. دلیل آن احتمالاً کیفیت پائین محتوای وب سایت شما می باشد).

نمونه ای از جریمه دستی گوگل:

گوگل پنالتی چیست و چگونه باید آن را رفع کرد؟

هر جریمۀ دستی ای برای دورۀ خاصی در نظر گرفته می شود اما شما برای برطرف کردن آن باید به سرعت اقدام کنید. سپس، در خواستِ تجدید نظر خود را برای گوگل ارسال نمایید.  مدت جرایم دستی معمولاً بین 3 ماه تا پایان اعتبار دامنه می باشد.

در حال حاضر، تنبیه شدن توسط الگوریتم پنگوئن و داشتن یک جریمۀ دستی (لینک های غیر طبیعی) رایج ترین نوع مجازات توسط گوگل می باشد.

کاهش تدریجی ترافیک وب سایت

کاهش ترافیک وب سایت در بازۀ زمانی طولانی، معمولاً به دلیل مجازات الگوریتم پاندا و به روز رسانی های کوچکی که گوگل به طور مدام اعمال می کند، اتفاق می افتد. این به روز رسانی ها جهت بالا بردن کیفیت نتایج جستجوها صورت می گیرد.

در واقع گوگل به بیش از 200 سیگنال (عامل) نگاه می کند و اگر شما نتوانید در همۀ سیگنال ها گوگل را همراهی کنید، مطمئناً پیدا کردن دلیل کاهش ترافیک بسیار دشوار می شود. این تغییرات الگوریتمی می تواند با گذشت زمان باعث تاثیرات مخربی بروی وب سایت شود. تغییر الگوریتم می تواند بسیار کوچک یا بسیار بزرگ باشد. از اهمیت بروی تگ های H5 گرفته تا نغییر نحوۀ ارزش گذاری لینک ها توسط گوگل.

نمونه هایی از کاهش ترافیک تدریجی:

  • وب سایت تان در سال 2012 روزانه توسط 900 کاربر دیده می شد که این آمار در سال 2013 به 650 نفر در روز کاهش یافت و در سال 2014 تنها 430 نفر روزانه از وب سایت شما بازدید می کردند.
  • هیچ پیغامی در Webmaster Tools دریافت نکردید

کاهش آهسته ترافیک سایت به مرور زمان

گوگل پنالتی چیست و چگونه باید آن را رفع کرد؟

اگر شما نیز کاهش تدریجی ترافیک وب سایت را تجربه کرده اید، به کارگیری مفاهیم گفته شده برای برطرف کردن مجازات الگوریتم پاندا ممکن است منجر به کاهش ترافیک بیشتری شود. بهترین راه حل این است که منبع مطمئنی برای اطلاعات سئوی گوگل پیدا کنید و از آنها برای بهبود وضعیت رتبۀ وب سایت خود استفاده کنید.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع می‌کنم
021-58438داخلی 1

عیب یابی

اگر شما هنوز مطمئن نیستید که کدام نوع از جرایم زیر برای وب سایت تان در نظر گرفته شده است، بهتر است سعی کنید تاریخ های کاهش ترافیک وب سایتتان را با تاریخ های به روز رسانی گوگل مطابقت دهید. گوگل در فواصل معین اعلام می کند که چه زمانی الگوریتم های خود را به روز رسانی می کند.

منابع معتبری که برای بررسی این تاریخ ها وجود دارند شامل وبلاگ رسمی Google Webmaster و اکانت توئیتر مت کاتز می باشند.

پس از انجام بررسی اگر متوجه شدید که همزمان با به روز رسانی گوگل، وب سایت شما دچار نوسانات ترافیکی شده است، به احتمال بسیار آن آپدیت بروی موقعیت وب سایت شما تاثیر گذاشته است. متاسفانه گاهی اوقات گوگل، طی 48 ساعت چندین به روز رسانی انجام می دهد. این امر شناسایی و تشخیص دقیق مجازات را کمی دشوار می کند.

در زیر می توانید تاریخ آپدیت های (مجازات ها) گوگل را مشاهده کنید، اما متاسفانه بین هر به روز رسانی، آپدیت های متفاوت و جزئی بسیاری صورت گرفته است:

  • February 14th 2011 Panda
  • April 24th 2012 Penguin
  • September 30th 2012 Panda, Penguin 2.0, E.M.D.
  • September 2013 Hummingbird
  • January 2014 Panda Refresh
  • May 20th 2014 Panda 4.0
  • June 12th 2014 Competitive Terms Update
  • Sep 25th 2014 Panda 4.1
  • Oct 19th 2014 Penguin 3.0
  • July 2015 Panda 4.2
  • Oct 2015 Rankbrain Release
  • Jan-April 2016 Minor Core Algorithm Updates

روش های بهبودی سایت پس از اعمال مجازات

هنگامی که توانستید نوع مجازات وب سایت خود را به خوبی تشخیص دهید، باید اقدام به برطرف کردن مشکل کنید. در ادامه نگاهی می اندازیم به روش هایی که می تواند وب سایت تان را از شر این مجازات ها نجات دهد.

روش برطرف کردن مجازات الگوریتم پاندا

در بحث سئو، گوگل پاندا جزو آن الگوریتم‌هایی است که اگر شما را جریمه کند، رفع مشکل به این راحتی‌ها نخواهد بود. به همین خاطر است که توصیه می‌کنیم از ابتدا مراقب باشید که کار به جریمه‌های گوگل پاندا نکشد. به هر حال، از آنجا که تمرکز الگوریتم پاندا روی کیفیت محتوا است، بهترین راه خلاص شدن از این جریمه‌ها، چیزی نیست جز بهبود کیفیت محتوا. بعضی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید به شرح زیر هستند:

  • پرهیز از مزرعه محتوا
  • بازنگری کلی محتوای سایت از نظر کیفیت، سودمند بودن، مزتبط بودن با جستجوهای کاربران، معتبر بودن و صحت مطالب.
  • بررسی دوباره محتوای تبلیغاتی وبسایت و لینک‌های خارجی
  • اطمینان از اینکه محتوای داخل صفحات، پاسخگوی نیازهای مخاطبان است.
  • حذف یا اعمال تغییرات کلی در محتوای تکراری
  • بررسی دقیق محتوای تولید شده توسط کاربران و اطمینان از آنکه این مطالب اصل، بدون ایراد و به درد بخور هستند.
  • استفاده از فرمان‌های noindex یا nofollow در نقشه سایت و فایل Robots.txt برای جلوگیری از ایندکس شدن محتوای مشکل دار سایت.

 

روش برطرف کردن مجازات الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن، الگوریتم مجازاتی است که بر اساس صفحه و کلمه کلیدی به دنبال دستکاری ها و دور زدن های گوگل در جهت بالا بردن رتبۀ وب سایت می باشد. الگوریتم پنگوئن در درجۀ اول لینک سازی های غیر طبیعی مرتبط با سایت شما را شناسایی می کند، به این معنی که باید لینک هایی که به صفحات شما اسیب می رسانند را حذف کنید.

نگاهی کلی به روند الگوریتم پنگوئن:

  1. صفحه یا کلمه کلیدی که به خاطر آن تنبیه شده اید را شناسایی کنید. این قسمت بسیار مهم است چرا که شما به دنبال لینک هایی خواهید گشت که حاوی کلمات کلیدی به خصوصی هستند و به صفحۀ وب سایت شما متصل شده اند.
  2. فهرست کامل لینک های خود را دانلود کنید و لینک هایی را که از نظر گوگل بد هستند شناسایی کنید.
  3. لینک هایی را که باعث به وجود آمدن این اختلال شده اند را حذف کنید.
  4. صبر کنید تا باتِ گوگل این تغییرات را شناسایی کند. این روند ممکن است از 3 ساعت تا 3 ماه طول بکشد که به فرکانس جستجوی بات و تعداد لینک های حذفی شما بستگی دارد.
  5. در برخی موارد، اگر وب سایت شما به صورت دستی جریمه شده است، درخواستِ تجدید نظر الزامی است.

نمونه ای از بهبودی از مجازات الگوریتم پنگوئن

گوگل پنالتی چیست و چگونه باید آن را رفع کرد؟

افزایش ترافیک چشمگیر برای کلمۀ کلیدی اصلی وب سایت

روش برطرف کردن جریمۀ دستی

گوگل می تواند وب سایت ها یا صفحاتی که قوانین وبمستر گوگل را زیر پا گذاشته اند را به صورت دستی جریمه کند. جرایم دستی گوگل بسیار متنوع هستند، اما شناسایی آنها بسیار آسان است زیرا برای جریمۀ دستی همیشه یک پیغامی در Webmaster Tools دریافت می شود.

لینک‌ها 4 نوع شدند:  Sponsored, Nofollow, Follow و UGCحتما بخوانید: لینک‌ها 4 نوع شدند: Sponsored, Nofollow, Follow و UGC

برای برطرف کردن این نوع جریمه، ارسال بیش از 7 درخواستِ تجدید نظر در طول سال، برای وبمسترها امر عجیبی نیست. خوشبختانه، امکان اینکه درخواستِ شما در همان مرحلۀ اول تایید شود و جریمه دستی از وب سایت برداشته شود، بسیار زیاد است.

برای شناسایی جریمۀ دستی گوگل باید:

  1. وارد webmaster tools خود شوید.
  2. بروی "Search Queries" کلیک کنید.
  3. بروی "Manual Actions" کلیک کنید.

علی رغم اینکه روش های مختلفی برای تسریع بهبودی سایت از جریمۀ دستی وجود دارد، در ادامه نگاهی کلی به روند جریمۀ دستی می اندازیم:

  1. مشکل به وجود آمده در وبسایت خود را شناسایی کنید.
  2. این مشکل و تبعات ناشی از آن را سریعاً برطرف سازید.
  3. درخواستِ تجدید نظر خود را با رعایت تمام نکاتی که کارشناس سئوی گوگل برای برداشتن جریمه نیاز دارد، ارسال کنید.
  4. منتظر پاسخ باشید (بین 3 روز تا 3 هفته)
  5. در برخی موارد ممکن است مجبور می شوید این مراحل را تکرار کنید (در صورتی که درخواستِ تجدید نظرتان رد شد).

منابع و ابزارها

  • Xenu Link Sleuth – این ابزار به شما اجازه می دهد یک وب سایت را برای شناسایی مشکلات آن بررسی کنید. مشکلاتی مانند لینک های شکسته، صفحات خراب و دیگر مشکلاتی که سبب کاهش ترافیک وب سایت می شود. همچنین این ابزار می تواند محتوای تکراری و محتوای بی کیفیت موجود در سایت ها را شناسایی کند که نکتۀ مهمی برای جلوگیری از اعمال مجازات الگوریتم پاندا است.
  • Google Webmaster Tools – این ابزارِ ساخته شده توسط گوگل، همۀ اطلاعات مهم مربوط به وب سایت را به شما نشان می دهد. اطلاعاتی مانند پیغام های مجازات، کاهش ترافیک وب سایت، خطاها و لینک های دریافتی. Google Webmaster Tools اولین نیاز برای برطرف ساختن مجازات های گوگل می باشد.
  • Ahrefs – یک ابزار جستجوی لینک که می تواند فهرست کاملی از لینک های یک وب سایت را به همراه اطلاعات جانبی آن به شما ارائه دهد. اطلاعاتی مانند چگالی لینک، سرعت انتقال لینک، متن تگ لینک ها و ... . این ابزار در برطرف کردن مجازات الگوریتم پنگوئن بسیار کاربرد دارد.
  • MajesticSEO – یک ابزار دیگر برای بررسی لینک های یک وب سایت. این ابزار نیز مانند Ahrefs برای مقابله با مجازات پنگوئن بسیار کاربردی است.
  • Panda Breakthrough – یک راهنمای ویدئویی دربارۀ هر آن چیزی که برای برطرف کردن مشکلات الگوریتم های پاندا و پنگوئن لازم است بدانید. این راهنما همۀ المان های لازم برای تولید محتوای با کیفیت به منظور رهایی از مجازات های الگوریتم پاندا را توضیح داده است. همچنین در این راهنما نکات مهمی دربارۀ جریمه های دستی، رتبه بندی بالاتر و آپدیت های سئو گفته شده است که به وبمسترها کمک می کند تا ترافیک بیشتری را به وب سایت خود وارد کنند.

وب سایت های مشهوری که توسط گوگل جریمه شده اند

  • BeatThatQuote - وبسایت BeatThatQuote در تاریخ 7 مارس 2011 توسط گوگل به مبلغ 38 میلیون دلار خریداری شد. گوگل در همان روز وب سایت را مجازات کرد.
  • BMW - در ششم فوریه سال 2006، گوگل وب سایت بی.ام. با آدرس BMW.de را به علت استفاده از صفحات Doorway جریمه کرد و پیج رنک آن را به صفر رساند.
  • Google Chrome - در ژانویه 2012، صفحۀ اصلی Google Chrome به دلیل دستکاری پیج رنک از طریق خرید پُست در وبلاگ های مختلف جریمه شد. PageRank صفحه اصلی کروم از 9 به 7 کاهش یافت. همچنین Google Chrome برای جستجوی کلمه کلیدی مرورگر از صفحۀ یک گوگل خارج شد.
  • Expedia - در ژانویه 2014، میزان ترافیک وب سایت Expedia به میزان 25% کاهش یافت که منجر به اُفت 4% به اشتراک گذاشتن مطالبش شد.
  • Rap Genius - در دسامبر 2013، گوگل وب سایت Rap Genius را به مدت 10 روز جریمه کرد که سبب کاهش ترافیک 700،000 نفری وب سایت شد.

اگر در زمینه سئو، بهینه سازی سایت، طراحی سایت، تولید محتوا، تبلیغات گوگل و بازاریابی اینترنتی سوالی دارید، خوشحال می شویم دیدگاه های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Google