امیدوارم وبلاگ نوین را تا به اینجا دنبال کرده و حتماً دو نوشته عالیِ دوست و همکار من در مورد انکر تکست را خوانده باشید. اگر نه، پیشنهاد میکنم همین الان به سراغشان بروید و به هیچ وجه این دو مطلب را از دست ندهید. در اولین مطلب فهمیدیم که اصلاً انکر تکست (Anchor Text) چیست و چرا در لینک سازی (چه ساخت لینک داخلی و چه بک لینک) اهمیّت بسیاری دارد. در مطلب بعدی هم به بررسی روش‌های بهینه‌سازی انکر تکست پرداخیم تا دقیقاً بفهمید چگونه می‌توانید یک لینک سازی خوب انجام دهید. حال قرار است ببینیم که نحوه درست توزیع انکرتکست ها چگونه است.

پیش از هر چیز بگذارید یک خلاصه کوتاه از این دو مطلب را با خوانندگان جدید نوین در میان بگذاریم. (اگر دو مطلب قبلی ما در مورد انکرتکست را مطالعه کرده‌اید، می‌توانید در کمال آرامش بخش بعدی را رد کنید.)

انکر تکست و روش‌های بهینه‌سازی آن

انکر تکست (متن لینک) چیست؟

منظور از انکر تکست همان متن لینک است. یعنی همان متنی که برای کاربر نمایش داده می‌شود و می‌تواند بروی آن کلیک کند. حالا چرا انکرتکست مهم است؟ به یک دلیل ساده: گوگل وقتی لینکی به سایت شما مشاهده می‌کند، متن آن را می‌خواند. بر این اساس است که می‌فهمد صفحه شما در چه موردی است و بابت این لینک باید در کدام کلمه کلیدی به صفحه شما رتبه بدهد. پس استفاده از انکر تکست های خوب و مرتبط می‌تواند به بالارفتن رنک گوگل و در نهایت آمار سایت شما کمک کند. اما باید مراقب باشید. چرا؟ چون استفاده زیاد از یک کلمه کلیدی مشخص در انکرتکست‌ها باعث می‌شود گوگل شما را به عنوان یک خاطی شناسایی کند و بابت اینکار جریمه شوید.

پس شما باید دقت کنید که چه یک لینک داخلی در سایت خود ایجاد می‌کنید یا چه شخصاً برای گرفتن بک لینک از سایت‌های دیگر دست به کار می‌شوید (حال چه با درخواست از سایت‌ها و وبلاگ‌های دیگر، چه با گذاشتن لینک خود در شبکه‌های اجتماعی و حتی در بدترین حالت، خرید لینک)، انکر تکست آن را به درستی انتخاب کنید تا گوگل شما را جریمه نکند. همانطور که گفتم، در مطلب قبلی کاملاً به این موضوع پرداخته‌ایم.

لینک نوفالو (nofollow) با لینک فالو (dofollow) چه تفاوتی دارد؟حتما بخوانید: لینک نوفالو (nofollow) با لینک فالو (dofollow) چه تفاوتی دارد؟

نحوه توزیع خوب انکر تکست در لینک‌ها

یکی از مواردی که در مطلب قبلی بررسی شد، این بود که انکر تکست لینک‌ها چگونه باید توزیع شوند تا بهترین نتایج را داشته باشند و در عین حال جریمه نشوید. برای این منظور یک نمودار هم (از یکی از همکااران انگلیسی خود) به شما ارائه دادیم.   البته گفتیم که این نمودار بیشتر در نقش یک پیشنهاد است و شاید چندان برای یک سایت ایرانی متوسط مناسب نباشد و یک راه بهتر هم وجود دارد. (اگر منظور از اصطلاحات استفاده شده در این نمودار را نمی‌دانید، نگران نباشید. در بخش بعدی این مقاله، آنها را کمی توضیح خواهم داد.)

نحوه توزیع صحیح انکر تکست

 

چالش ما: بهترین روش توزیع انکر تکست

hot-topicاین دو مقاله جرقه یک بحث داغ در بین بچه‌های تیم نوین بود. سوال این بود: بالاخره بهترین راه توزیع انکر تکست چیست و چگونه باید انکر تکست لینک‌ها را بهینه کرد؟ این سوالی است که شاید در ایران چندان مطرح نباشد. یعنی مدیران وب‌سایت‌ها فقط با استفاده از کلمه کلیدی اصلی خود انکرتکست می‌سازند و معمولاً هم موفق هستند. اما خب مطمئناً اینکار آنها می‌توان در طولانی‌مدت به نتایج بدی منجر شود و آنها توسط گوگل جریمه شوند. از آن طرف، برای بدست آوردن رنک گوگل خوب لازم است که از روشی مطمئن عمل کرد و این روش بارها جواب پس داده است. با اینحال نه! ما یک روش بهتر می‌شناسیم و دلایل این گفته خود را به زودی به شما خواهیم گفت.

بحث ما بر سر این بود که برای دریافت بهترین نتیجه در گوگل، چگونه باید انکر تکست ها را پخش کرد و برای این منظور سعی کردیم بهترین رویکرد برای وب‌سایت خودمان (www.novin.com) را مشخص کنیم. من می‌خواهم در ادامه به طور کامل نتایج این بحث را با شما به اشتراک بگذارم. بیایید شروع کنیم:

توزیع انکر تکست های سایت ما

همانطور که احتمالاً می‌دانید، شرکت ما یعنی رسانۀ تجارت نوین در زمینۀ بازاریابی دیجیتال و تبلیغات اینترنتی فعالیت دارد و خدمات مختلفی از قبیل سئو و بهینه سازی، طراحی سایت، تبلیغات گوگل و ایمیل مارکتینگ را به کسب و کارها ارائه میدهد. بر این اساس، ما تصمیم گرفتیم انکرتکست‌ها را به این صورت پخش کنیم:

  • انکر تکست نام تجاری: طبق این نمودار، دو کلمه کلیدی رسانه تجارت نوین، نوین و Novin می‌بایست متنِ نزدیک به 40% از لینک های ما باشد. اما دو مساله در این زمینه وجود دارد. یکی اینکه رسانه تجارت نوین قرار نیست به تعداد دفعات زیاد در گوگل جستجو شود. کلمه کلیدی نوین هم معمولاً توسط کسانی مورد جستجو قرار می‌گیرد که به دنبال خدمات بانک اقتصاد نوین یا شرکت بیمه نوین هستند. پس تمرکز زیاد روی این کلمه، تصمیم چندان مناسبی نیست. با این حساب، تخصیص نزدیک به 10% از متن لینک ها به این دو کلمه کلیدی می‌تواند انتخاب بهتری برای ما باشد.
  • انکر تکست اختصاصی: انکر تکست های اختصاصی آن کلمات کلیدی هستند که شما خود می‌خواهید به عنوان یک گرایش جدید در اینترنت مطرح کنید. برای مثال کلمه کلیدی iPhone یک انکر تکست اختصاصی برای شرکت اپل محسوب می‌شود. در زمینه کاری ما هم، مباحثی وجود دارد که هنوز در زبان فارسی چندان مطرح نیست و می‌توان آنها را انکر تکست های اختصاصی نامید. یک مثال خوب از این قضیه، خود کلمه انکر تکست است. البته ما لازم نمی‌بینیم که 25% از انکر تکست ها را به این موارد اختصاص دهیم و فکر می‌کنیم که نزدیک به 10% برای آن کافی باشد.
  • انکر تکست عریان: خب انکر تکست عریان به معنی استفاده از آدرس لینک به عنوان متن آن است که یعنی www.novin.com و مشتقات آن. با توجه به اینکه آدرس های ما انگلیسی هستند و به اندازه سایر موارد برای درک گوگل از سایت ما مفید نیستند. اما کمک می‌کنند که پروفایل لینک‌های ما (یعنی همان لیست لینک‌های ما) غلظت کمتری در کلمات کلیدی اصلی داشته باشد و کمی رقیق شود. با این حساب، 5% از لینک‌ها را می‌توان به این مورد اختصاص داد.
  • انکر تکست نام تجاری + کلمه کلیدی: خبر خوب برای ما این است که اکثر کلمات کلیدی مربوط به کار ما همراه با کلیدواژه نوین (برای مثال بازاریابی نوین) جستجو می‌شوند. پس این می‌تواند یک فرصت عالی برای جذب کاربران جستجو باشد. با این حساب لازم است درصد بیشتری از انکر تکست های خود را به این موضوع اختصاص دهیم. فکر می‌کنم 10% از انکرتکست‌ها برای این منظور مناسب باشد.
  • انکر تکست Partial Match (تطبیق نسبی): این شامل عبارت هایی با بخشی از کلمه کلیدی شما می‌باشد. برای مثال، وقتی که کلمه کلیدی اصلی ما لینک بیلدینگ است، کلمه لینک سازی یک تطبیق نسبی محسوب می‌شود. با توجه به اینکه در زبان فارسی معمولاً معادل انگلیسی یک کلمه نیز مطرح می‌شود، معمولاً املاهای فارسی مختلفی از یک کلمه انگلیسی دیده می‌شود و اینکه خود این کلمات کلیدی هم جستجو دارند، لازم است ما درصد بیشتری را به این موارد اختصاص بدهیم. این یعنی نزدیک به 15% از موارد باید برای این انکر تکست ها باشد.
  • انکر تکست عمومی: این انکرتکست ها عمومی و کاملاً بی‌ربط مثل اینجا کلیک کنید می‌شوند. هر چند تمرکز خود ما به هیچ وجه روی این کلمات کلیدی نخواهد بود، اما بد نیست برای رقیق شدن کلمات کلیدی خود در انکر تکست‌ها، در طولانی‌مدت حداقل 5% را به این لینک‌ها اختصاص دهیم.
  • انکر تکست طولانی: خب این انکر تکست ها شامل عبارت های طولانی همچون بازاریابی دیجیتال خود را به نوین بسپارید می‌شوند. بد نیست اگر که نزدیک به 15% از انکرتکست‌ها را به این موارد اختصاص دهیم.
  • انکر تکست Exact Match (تطبیق دقیق): خب، اینجا جایی است که استراتژی ما تفاوت بسیاری با این نمودار می‌کند. چرا؟ چون خدمات دیجیتال و در نتیجه کلمات کلیدی مرتبط با کار ما زیاد هستند و باید برای هر کدام از آنها لینک سازی مناسب را انجام بدهیم. پس منطقی است که حدود  10% از انکرتکست ها را دقیقاً به کلمات کلیدی خود اختصاص دهیم که بیش از 10 مورد هستند.
  • انکر تکست LSI: این مورد در نمودار قبلی نیامده است که یعنی احتمالاً به عنوان بخشی از انکرتکست‌های Partial Match حساب شده است. در این انکرتکست ها شما از عبارات هم معنی با کلمه کلیدی خود استفاده می‌کنید. پس وقتی کلمه کلیدی اصلی ما سئو سایت باشد، بهینه سازی سایت به عنوان یک انکر تکست LSI شناخته می‌شود. (توجه داشته باشید که ما اینجا بهینه سازی و سئو سایت را یک انکر تکست با تطبیق نسبی حساب می‌کنیم.) کلمات کلیدی LSI نه تنها برای بالا آمدن در کلمه کلیدی اصلی مهم هستند، بلکه احتمالاً خودشان هم در مجموع جستجوی زیادی هم دارند. پس اهمیّت زیادی دارند و فکر می‌کنم 20% اختصاص به آنها خوب باشد.

نمودار توزیع مناسب انکر تکست ها برای سایت نوین

با توجه به این استراتژی که اکنون با هم مطرح کردیم، توزیع مناسب انکر تکست ها برای نوین باید شبیه به نمودار زیر باشد:

بهترین روش توزیع انکرتکست برای سایت نوین

چرا توزیع انکر تکست ها به این شکل به نفع ماست؟

بله، بالاخره سوال مهم مطرح شد. چرا اصلاً ما باید از این روش استفاده کنیم؟ آیا بهتر نیست که مستقیماً بروی کلمات کلیدی اصلی خود تمرکز کنیم و سعی کنیم هر چه سریعتر در این کلمات به رنک اول گوگل برسیم؟ خب، من به چندین دلیل مختلف فکر می‌کنم با استفاده از این نحوه توزیع هم در کوتاه‌مدت و هم در طولانی‌مدت می‌توان نتایج بهتری کسب کرد. بگذارید هر چه سریع‌تر به سراغ این دلایل برویم:

  • دیگر لازم نیست نگران جریمۀ گوگل باشید. چرا که متن لینک های شما متنوع است و این یعنی گوگل هیچوقت شما را بابت اسپم کردن بیش از حد با یک کلمه کلیدی جریمه نخواهد کرد و تماماً یا حداقل تا حدی بر اساس قوانین آن عمل کرده‌اید. هر وب‌سایتی که با اسپم کردن یک کلمه کلیدی بخواهد سریعاً در نتایج جستجو بالا بیاید، همیشه باید نگران سقوط خود در بروزرسانی بعدی گوگل باشد و ما خودمان بارها شاهد این موضوع بوده‌ایم.
  • در تمام کلمه‌های کلیدی مرتبط بالا خواهید آمد. با توزیع درست انکرتکست‌ها، شما در کلمات کلیدی مرتبط به موضوع خود هم بالا خواهید آمد. پس وقتی که دو کلمه کلیدی اصلی و فرعی ما سئو و بهینه سازی هستند، با اینکار می‌توانیم در کلمات کلیدی مرتبط با این دو مثل بهینه‌سازی برای موتورهای جستجوگر و خدمات سئو سایت هم رتبه خوبی کسب کنیم. این یعنی در طولانی‌مدت می‌توانیم ورودی بیشتری را از گوگل داشته باشیم. به علاوه وقتی از طریق این نتایج کلیک بگیریم، حتی می‌توانیم با سرعت بیشتری در خود کلمه اصلی هم رنک گوگل خوبی کسب کنیم.
  • در هزینه‌های ما صرفه‌جویی می‌شود. بسیاری از همکاران ما در این زمینه تجربه بسیاری دارند و سرمایه‌گذاری بسیاری بروی این کلمات کلیدی اصلی کرده‌اند. بنابراین اگر ما بخواهیم در زمانی کوتاه برای یک کلمه کلیدی مثل سئو رتبه بگیریم، کارمان خیلی سخت خواهد بود و باید زمان و پول بسیاری را صرف اینکار بکنیم. اما با تمرکز بروی انکرتکست‌های طولانی و مرتبط می‌توانیم با هزینه کمتر و در زمانی کوتاه‌تر از گوگل ورودی بگیریم و در همین حین، به تدریج وضعیت خود در کلمه‌های کلیدی اصلی را هم ارتقا بدهیم.

توزیع انکر تکست مناسب برای شما

البته، قرار نیست که نحوه پخش متن لینک‌ها برای شما دقیقاً با پیشنهاد ما برای سایت نوین برابری کند. بلکه لازم است یک استراتژی مناسب با تجارت خود را تنظیم کنید و بر اساس آن عمل کنید. برای این منظور در ابتدا باید کلمات کلیدی اصلی و فرعی خود را به دقت شناسایی کنید، راهکارهای رقبای اینترنتی خود را بررسی کنید و الگوهای جستجوی کاربران را بشناسید. با کمک این اطلاعات و صرف کمی وقت، به راحتی می‌توانید یک نمودار خوب برای توزیع انکرتکست‌های خودتان ایجاد کنید و به بهترین نحو برنامه لینک‌سازی خود را پیش ببرید. خوشحال می‌شویم اگر این نمودار را با ما نیز به اشتراک بگذارید. حتی شاید بتوانیم این نمودار را در یکی از مطالب بعدی خود بررسی کنیم.

لینک سازی داخلی چیست و چگونه انجام می‌شود؟حتما بخوانید: لینک سازی داخلی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

بحث انکرتکست هنوز تمام نشده است!

خب، ما تا همینجا هم خیلی در مورد انکرتکست به شما گفته‌ایم. اول دیدیم که انکر تکست چیست و چه اهمیّتی دارد، بعد بررسی کردیم که چگونه باید آن را بهینه‌سازی کرد. در این مقاله هم یک مطالعه موردی از روش مناسب برای توزیع متن لینک‌های نوین را با شما به اشتراک گذاشتیم. اما بحث انکر تکست هنوز تمام نشده است. ما قرار است یک مقاله دیگر نیز در این مورد منتشر کنیم و یک استراتژی کلی خوب برای نوشتن انکر تکست را به شما معرفی کنیم. به علاوه در این مورد صحبت می‌کنیم که در جاهای مختلف بهتر است از چه نوع انکرتکست هایی استفاده کنید.

منتظر نظرات، پیشنهادات و البته استراتژی‌های ساخته شده توسط شما برای توزیع انکر تکست های سایتتان هستم.