حس چندان خوبی نیست وقتی یک صفحه از اینترنت را باز می‌کنید و با خطا مواجه می‌شوید. خطایی که به شما می‌گوید صفحه‌ مورد نظر شما اصلاً وجود خارجی ندارد! همان خطای 404 معروف (404 Error) که متداول‌ترین خطایی است که کاربران اینترنت با آن روبرو می‌شوند.

هر چقدر وب‌سایت شما بزرگ‌تر شود، ارور 404 هم در آن عادی‌تر خواهد شد و بنابراین اگر فکری به حال آن نکنید، نتیجه گیجی (و حتی عصبانیت) کاربران و بستن سایت شما خواهد بود. عجیب هم نیست، چون که یک صفحۀ ساده خطا که اصلاً معلوم نیست باید با آن چه کار کرد، قطعاً حس خوبی برای هیچ کس ندارد.

در این مطلب، قرار است با هم یک سخنرانی از رنی گلیسون ببینیم. یک سخنرانی تد تاک که راجع به همین ارور 404 است و اینکه چگونه می‌توان با اندکی خلاقیّت، تجربه مواجهه با این صفحه را برای کاربر بهتر کرد و از ناخوشایندی آن کاست.

رنی گلسن کیست و چرا باید به حرف‌های او گوش بدهیم؟

رنی گلسن و مساله خطای 404رنی گِلِسن (Renny Gleeson) زندگی حرفه‌ای خودش ار به عنوان طراح بازی‌های کامپیوتری آغاز کرد. اما به زودی، مسیر او به سمت بازاریابی عوض شد و در حال حاضر در یک آژانس تبلیغاتی به نام ویدن+کندی (Wieden+Kennedy) مشغول فعالیت است که یکی از مشتری‌های آن، برند کوکاکولاست. گلیسون به عنوان یک مربی برای استارتاپ‌ها شناخته می‌شود. یک مربی که تاکید دارد داستان‌ها می‌توانند جهان ما را شکل دهند، چه به شکل نقاشی‌های روی غار باشند، چه ویدئو یا حتی بازی. تاکید اصلی او همواره روی روش های نوین بازاریابی همچون بازاریابی ویروسی و شبکه های اجتماعی بوده است. روش‌هایی که می‌توان از طریق آنها توجه مشتری مدرن را بدست آورد. اگر دوست داشتید، در وبلاگ شخصی گلسن، می‌توانید حرف‌های بیشتری از او بخوانید.

گلسن در سخنرانی تد تاک خود، اول یک تعریف سریع از خطای 404 به ما ارائه می‌دهد و بعد از آن، به ما نشان می‌دهد که چه چیزهایی می‌توان از این ارور معروف یاد گرفت. حال بگذارید با هم به تماشای ویدئوی کوتاه او بنشینیم.

 

امیدوارم از این ویدئو لذت برده باشید. در ادامه روش‌های بهینه سازی صفحه خطای 404 را خیلی سریع با هم بررسی می‌کنیم.

چند راهکار برای آنکه صفحه 404 بهتری خلق کنیم

به طور کلی، شما باید بتوانید در مواقعی که قادر به ارائه خدمات به کاربرانتان نیستید، موضوع را با لحن و بیان مناسب مطرح کنید و صفحه خطای 404 هم از این قاعده مستثنی نیست. برای بهینه کردن صفحه خطای 404 وب‌سایتتان به 3 نکته زیر توجه کنید:

  • یک توضیح مختصر ارائه کنید: علت بروز این خطا را برای کاربرانی که با آن آشنا نیستند، توضیح بدهید (یا کاربر آدرس را اشتباه تایپ کرده‌ یا شما این صفحه را حذف کرده‌اید).
  • شوخ طبع و خلاّق باشید: اگر می‌توانید با بکارگیری خلاقیت و طنز، کمی از دلسردی (یا عصبانیت) کاربرتان کم کنید.
  • کاربر را به مسیر درست هدایت کنید: در نهایت، مسیرهای جایگزینی را برای کاربر مشخص کنید. برای مثال می‌توانید صفحات اصلی وب‌سایت را در این صفحه مشخص کنید یا حتی امکان جستجو را در آن قرار دهید.

برای مثال، به صفحه 404 سایت دلینو نگاهی بیندازید. یک صفحه ساده که هم خطا را به کاربر توضیح می‌دهد، هم دسترسی خوبی به بخش‌های دیگر سایت ارائه می‌کند.

صفحه خطای 404 وب سایت دلینو یک صفحه کاربردی است

صفحه خطای 404 دلینو

نتیجه‌گیری درباره ارور 404 + یک درخواست کوچک

در این تدتاک، گلسن به ما نشان داد که چگونه می‌توان از یک صفحه خطای ساده چیزهایی مختلفی را یاد گرفت. بد نیست ما هم این نکته سنجی و توجه به جزئیات را از او بیاموزیم.

فراموش هم نکنید که 404 خطای متداولی است، پس بهتر است که آن را به نحوی طراحی بکنیم تا هم خلاقیت ما را نشان بدهد و هم کاربران ما را به مسیر درستی راهنمایی کند. جمله پایانی رنی گلیسون در این تدتاک را فراموش نکنید:

یک مشکل ساده می‌تونه برای من مشخص کنه که شما چه کسی نیستید؛ یا بهم یادآوری کنه چرا شما رو دوست دارم.

در نهایت می‌خواهم این مطلب را با یک درخواست از شما تمام کنم؛ اگر با خواندن این مقاله تصمیم گرفته‌اید برای صفحه خطای 404 وب‌سایت خود طراحی خاصی داشته باشید یا قبل از این یک طراحی جالب برای این صفحه این ارور انجام داده‌اید، تقاضا می‌کنم لینک صفحه را با ما و خواننده‌های ما به اشتراک بگذارید. از توجه شما ممنونم.