تا به اینجا مطالب زیادی در رابطه با روانشناسی انتخاب و نقش آن در بازاریابی اصولی منتشر کرده‌ایم. بنابراین اگر وبلاگ ما را دنبال کرده باشید، اکنون اطلاعات بسیار زیادی در این زمینه دارید.

برای مثال می‌دانید که پارادوکس انتخاب چیست و چرا وقتی انتخاب‌های مشتری زیاد می‌شوند، احتمال خرید محصول کاهش می‌یابد. این یعنی ما با افزایش تنوع محصولات و خدمات خود، نه تنها به فروش کمکی نمی‌کنیم، که تاثیر منفی هم بروی آن می‌گذاریم. اما از طرف دیگر، هر چقدر انتخاب ها کمتر شوند، فروش ما افزایش می‌یابد.

همچنین بعید نیست که شما مطلب دیگر ما در مورد حق انتخاب را هم خوانده باشید و بدانید که چرا پافشاری بر روی فروش محصولات اشتباه است. در عوض این کار، ما باید همیشه به مشتری خود حق انتخاب بدهیم و مطمئن شویم که او حس نمی‌کند کنترل امور از دستش خارج شده است.

اینبار ولی قرار نیست از زبان ما در مورد پدیده انتخاب بشنوید. به جای آن می‌خواهیم با هم یک ویدئوی بسیار جالب در زمینه تصمیم گیری ببینیم و به صحبت‌های دن آریِلی، یک کارشناس اقتصاد رفتاری، در این زمینه گوش بدهیم.

پیشاپیش از علاقه‌مندان مبحث روانشناسی در بازاریابی دعوت می‌کنم که پس از تماشای این ویدئو، به سراغ برچسب روانشناسی مشتری و فروش در وبلاگ ما بروند، تا به مقاله های بیشتری در این زمینه دسترسی داشته باشند.

تد تاک دن آریلی و بررسی عوامل تاثیرگذار بر انتخاب های ما

دن آریلی یک کارشناس اقتصاد رفتاری و نویسندۀ کتابی واقعاً جالب به نام بی‌منطقیِ قابل پیش‌بینی است. او زمان بسیاری را صرف تحقیق در مورد نحوه تصمیم گیری ما انسان ها (مثلاً عوامل موثر در خرید یا عدم خرید یک محصول) کرده و به یافته‌های جالبی هم دست یافته است. آریلی طی سخنرانی خود در تدتاک (Ted Talk) به ما توضیح می‌دهد که چرا تصمیمات ما، بر خلاف تصورمان، چندان تحت کنترلمان نیستند. این یعنی اکثر انتخاب‌های ما با توجه به شرایطی که در آن هستیم شکل می‌گیرند و از منطق پیروی نمی‌کنند. یا شاید بهتر است بگوییم که ما انسان‌ها در بسیاری موارد، فقط توهّم انتخاب داریم.

مطمئن هستم که آنچه این کارشناس اقتصاد رفتاری برای گفتن دارد، نه تنها برای بازاریابان و صاحبان کسب و کارها، بلکه برای هر آدمی که بخواهد روان انسان را بهتر بشناسد، جالب است. پس بدون هیچ حرف دیگری، شما را به دیدن این ویدئو دعوت می‌کنم.