همیشه تصورم این بود که ویروس‌ها، جز بیماری و دردسر چیزی برای ما ندارند. با این حساب، طبیعی است که وقتی مشغول مطالعۀ روش‌های مختلف بازاریابی بودم و با نوع ویروسی بازاریابی آشنا شدم، بلافاصله این سوال برایم مطرح شد که بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ چیست و واقعا یک ویروس چه ارتباطی با بازاریابی می‌تواند داشته باشد!

جذابیت اسم بازاریابی ویروسی خیلی کنجکاوم کرده بود و انگیزه‌ای قوی شد تا بخواهم بیشتر در مورد بازاریابی ویروسی بخوانم. و پس از کمی گشت و گذار (یا همان تحقیق خودمان)، در کمال ناباوری به این نتیجه رسیدم که برخی از ویروس‌ها نه تنها ضرری برای کسی ندارند، بلکه بطور معجزه آسایی می‌توانند زندگی ما را دگرگون کنند و ره صد ساله ما در رسیدن به موفقیت کسب و کارمان را یک ساله کنند! چگونه؟ با استفاده از بازاریابی ویروسی!

اما بازاریابی ویروسی دقیقاً به چه معنی است؟ من قصد دارم در همین مطلبی که می‌خوانید، به این سوال پاسخ بدهم و یک کاوش عمیق در مفهوم بازاریابی ویروسی داشته باشم.

بازاریابی ویروسی و صنعت سینما

بگذارید در ابتدا داستان یک موفقیت را برایتان تعریف کنم، داستانی که قهرمانان آن، با استفاده از تکنیک‌های بازاریابی ویروسی، شگفتی‌ساز شدند.

ماجرا به سال 1999 باز می‌گردد. دانیل میریک و ادواردو سانچز، در این سال، تولید فیلم سینمایی خود با نام پروژۀ جادوگر شهر بلر را کلید زدند. فیلمی که در ژانر ترسناک ساخته می‌شد. میریک و سانچز، نیاز به راهی داشتند تا فیلم خود را در بین مردم مطرح کنند. خوشبختانه، اینترنت (که البته در آن زمان پدیده‌ای نوظهور بود) در این مسیر به کمک آن‌ها آمد.

آن‌ها به کمک شرکت فیلم سازی حامی فیلم، یعنی آرتیسان اینترتیمنت، وب‌سایتی ایجاد کردند. هدف این وب‌سایت آن بود که مخاطبان را قانع کند اتفاقات ترسناک و رمزآلود فیلم واقعی است. البته، میریک و سانچز برای تبلیغ فیلم خود، فقط به همین کار بسنده نکردند و هم‌زمان، با انتشار پیام‌های آنلاین مختلف، شایعاتی در مورد واقعی بودن داستان فیلم منتشر کردند.

جالب است بدانید که این کمپین بازاریابی به قدری موفق بود که هنوز هم افرادی هستند که فکر می‌کنند حوادث رخ داده در این فیلم کاملا واقعی است! و جالب‌تر آنکه فیلم پروژه جادوگر بلر با این روش بازاریابی توانست با بودجه‌ای کمتر از 1 میلیون دلار؛ حدود 250 میلیون دلار درآمد کسب کند. بله! شایعاتی که به کمک نوآوری این دو کارگردان در بازاریابی و به کمک اینترنت جان گرفته بودند، توانستند یک فیلم سینمایی ترسناک را به پدیده‌ای ملی تبدیل کنند!

خبر خوب هم این است که وب‌سایت پروژۀ جادوگر بلر، تا به امروز فعال باقی مانده است و همچنان می‌توان از محتویات آن بازدید کرد.

بازاریابی ویروسی و بوی بد دهان

هنوز در مورد قدرت بازاریابی ویروسی شک دارید؟ پیش خودتان می‌گویید که کارگردان‌های این فیلم بیش از هر چیز دیگر، شانس آورده‌اند. پس بگذارید یک داستان دیگر هم درباره بازاریابی ویروسی برایتان تعریف کنم.

شرکت اورابراش، تولید کنندۀ لیسه‌های زبان است. لیسه‌هایی که بوی بد دهان را از بین می‌برند. کاملا با شما موافقم، اصلاً محصول جذابی به نظر نمی‌رسد؛ با این حال جالب است بدانید که ویدئوهای کانال یوتیوب این شرکت، نزدیک به 46 میلیون مرتبه دیده شده‌اند. خب، حتماً دوست دارید بدانید که چطور چنین چیزی ممکن شده است.

کلید این موفقیت زمانی خورد که عوامل بازاریابی این شرکت، برای معرفی محصول خود، تصمیم به تولید یک سریال هفتگی به نام «خاطرات یک زبان کثیف» کردند. و نتیجه شگفت انگیز بود. مردم عاشق این ویدئوها شده بودند. ویدئوهای جذاب و بامزه‌ای که دل هر مخاطبی را به دست می‌آوردند و در نتیجه، مردم آن‌ها را با هم به اشتراک می‌گذاشتند. و به کمک دست به دست شدن این ویدئوها بود که آن‌ها به مرور زمان، به موفقیتی که سزاوارش بودند، دست پیدا کردند. پیشنهاد می‌کنم حتما یکی از قسمت‌های این سریال جذاب و بامزه را ببینید:

بدون شک، خواندن توصیۀ تیم بازاریابی این شرکت به دیگران، چندان خالی از لطف نیست:

برای دستیابی به مخاطبان وفادار، محتوای زنجیره‌ای و با کیفیت بسازید؛ استفاده از یک محتوای مجزا کافی نیست.

فقط کافی است کمی به این حرف فکر کنید تا به درستی آن پی ببرید. اصلاً واضح است که ثبات و کیفیت طولانی‌مدت است که باعث موفقیت یک مجموعه (و البته، برنامۀ بازاریابی محتوای شما) می‌شود. با این حال، عجیب اینجاست که با وجود ساده بودن مساله، هنوز هم بسیاری از کسب و کارها هستند که نسبت به این موضوع، بی‌توجه هستند.

کمیک بازاریابی ویروسی

فکر می‌کنم که حالا، شما هم مانند من هیجان زده‌اید تا بیش‌تر از چند و چون ماجرا سر دربیاورید. پس بهتر است که سریع‌تر برویم سراغ اصل مطلب و ببینیم که واقعا این بازاریابی ویروسی چیست و چگونه کار می‌کند؟ بگذارید ابتدا بخش اول سوال را با هم بررسی کنیم.

بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی یا همان وایرال مارکتینگ (Viral Marketing)، زمانی اتفاق می‌افتد که استراتژی یک کسب و کار این باشد که مخاطبان خود را تشویق به انتقال پیام بازاریابی خود کند. این روش، شباهت بسیاری با منتشر شدن ویروس در محیط اطراف دارد و دقیقاً به همین دلیل است که نام ویروسی یا وایرال بر روی آن گذاشته شده است. در واقع، تنها تفاوت این ویروس با سایر ویروس‌ها این است که در بازاریابی محتوا، ویروس شما از جنس محتوا است (و در دنیای دیجیتال زندگی می‌کند.)

نردبانی به سوی فروش اینترنتی موفقحتما بخوانید: نردبانی به سوی فروش اینترنتی موفق

همانطور که متوجه شدید، رمز موفقیت یک کمپین بازاریابی ویروسی، در انتشار محتواهایی است که همانند ویروس‌ها، هزاران و بلکه میلیون‌ها بار تکثیر می‌شوند.

شاید بتوان گفت که پایه و اساس بازاریابی ویروسی، انتشار اطلاعات به صورت دهان به دهان است، اما فناوری‌های مدرن و جدید مبتنی بر اینترنت، بسترهای بسیار مناسبی را جهت توزیع دیجیتال محتوای ویروسی فراهم آورده‌اند و امروزه، بهترین روش برای بازاریابی ویروسی، استفاده از اینترنت محسوب می‌شود.

اما باید بگوییم که بارازیابی در فضای اینترنت هم، اصول خودش را دارد. اگر بخواهیم پیام برندمان، دهان به دهان بچرخد؛ باید پایگاه ایجاد کنیم و حضوری موثر داشته باشیم. در دوره فروش اینترنتی: از میلیون تا میلیارد به طور کامل مباحث این زمینه را بررسی می‌کنیم.

کامیک بازاریابی ویروسی چیست

محتوای بازاریابی ویروسی از چه جنسی است؟

نوع محتوا در بازاریابی ویروسی چندان مساله مهمی نیست. محتوای ویروسی شما می‌تواند یک مقاله جذاب باشد، یا یک توئیت متفاوت، یا شاید یک آهنگ کوتاه یا یک بازی کم حجم. اما نکته بسیار مهمی که همواره بایستی در نظر داشت این است که محتوای ویروسی هر چیزی که باشد، باید افراد را تشویق کند تا آن را با سایرین به اشتراک بگذارند. هر میزان تعداد افرادی که پیام ویروسی شما را دریافت می‌کنند بیش‌تر باشد، محتوای شما ویروسی‌تر و اثربخشی آن بیشتر خواهد بود.

4 ویژگی اصلی برای یک کمپین بازاریابی ویروسی موفق

خب، اصل ماجرا به همین سادگی بود، یعنی برای پیاده‌سازی بازاریابی ویروسی، کافی است کاربران اینترنت و شبکه‌های اجتماعی از محتوایی که شما خلق کرده‌اید لذت ببرند و در نتیجه بخواهند آن را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارند. با این حساب، شما از همین الان می‌توانید به فکر تولید محتواهای ویروسی خودتان باشید.

با اینحال، پیشنهاد می‌کنم کمی صبر داشته باشید و همراه من بیایید تا عمیق‌تر وارد ماجرا شویم و ابعاد بیشتری از این روش بازاریابی را کشف کنیم. بد نیست برای شروع، 4 مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های این روش بازاریابی را بررسی کنیم.

1- در بازاریابی ویروسی، خدمات یا محصولات با ارزشی ارائه می‌شود

اگر با تکنیک‌ها روانشناسی برای افزایش فروش آشنا باشید، احتمالا می‌دانید که یکی از قدرتمندترین کلمات در واژه‌نامۀ بازاریابی، «رایگان» است! بله شاید کلمات «ارزان» یا «قیمت مناسب» هم جلب توجه کنند، اما استفاده از کلمه رایگان، از هر چیز دیگری، بیشتر تاثیر دارد. اکثر کمپین‌های بازاریابی ویروسی خدمات و محصولات ارزشمندی را به صورت رایگان و با هدف جلب توجه در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

البته، لازم نیست نگران باشید. نیازی نیست که صفر تا صد خدمات خود را بصورت رایگان به مخاطبان ارائه دهید، تنها ارائه بخشی از خدمات که بتواند ذهن مخاطبان را درگیر محصول شما سازد هم کافی است.

شاید شما با اینکار، ظرف امروز یا فردا به سود نرسید. اما اگر بتوانید با ارائه یک چیز رایگان، توجه مخاطبان را جلب کنید، آن‌ها به زودی سایر محصولات یا خدمات شما را نیز خواهند شناخت. و نتیجه؟ افزایش فروش. پیشنهاد می‌کنم برای اینکه در مورد تاثیر هدیه در مخاطب بیشتر بخوانید، حتماً به سراغ مقاله ما در مورد عمل متقابل و تاثیر آن در متقاعدسازی بروید.

2- محتوای ویروسی، بدون زحمت منتشر می‌شود

در زمستان، معمولا دیگران به ما توصیه می‌کنند که برای پیشگیری از سرماخوردگی، از افرادی که سرفه می‌کنند دوری کنیم، دستانمان را زیاد بشوییم و در محیط بیرون از خانه به چشم‌ها، بینی یا دهان خود دست نزنیم. چرا؟ چون ویروس‌ها زمانی منتشر می‌شوند که شرایط انتقال برایشان فراهم باشد و پخش شدن راحت شود.

بنابراین، محتوای ویروسی شما، از ایمیل گرفته تا بازی و نرم‌افزار، بایستی در بستر مناسبی جهت انتشار قرار بگیرد؛ و بهترین بستر برای این منظور، بدون شک اینترنت است. محتوای ویروسی شما که ماهیت دیجیتالی دارد، می‌تواند به راحتی و بدون هرگونه هزینه‌ای، از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی منتشر شود. به شرط آنکه جذابیت لازم را داشته باشد.

توجه داشته باشید که هرچه شما اشتراک گذاری و دانلود محتوای ویروسی خود را ساده‌تر کنید، انتشار آن نیز بیشتر خواهد بود.

شبکه های اجتماعی در بازاریابی ویروسی

نقش شبکه های اجتماعی در وایرال مارکتینگ

3- در بازاریابی ویروسی به سراغ انگیزه‌ها و رفتارهای مشترک انسانی می‌رویم

بیایید کمی هم از تکنیک‌های روانشناسی در بازاریابی ویروسی خود استفاده کنیم! که یعنی رفتارهای مشترک انسانی را بشناسیم و از آنها کمک بگیریم.

بازاریابی دهان به دهان چیست و چگونه در آن موفق شویم؟حتما بخوانید: بازاریابی دهان به دهان چیست و چگونه در آن موفق شویم؟

برای مثال، آیا دوست دارید مشهور شوید؟ خب، من شخصاً عاشق شهرت هستم و یکی از انگیزه‌های اصلی‌ام در زندگی، مشهور شدن است. شما هم احتمالا مثل من و خیلی‌های دیگر همین حس را دارید. پس مشهور شدن یکی از انگیزه‌های مشترک ما انسان‌ها است. یا اینکه دیگران شما را دوست بدارند چه حسی به شما می‌دهد؟ چقدر برای آنکه دیگران شما را درک کنند، تلاش می‌کنید؟

همه این سوالات را مطرح کردم تا این نکته جالب و ظریف را روشن کنم که کمپین‌های هوشمندانۀ بازاریابی ویروسی، برای رسیدن به موفقیت، از انگیزه‌های مشترک انسانی استفاده می‌کنند.

در حقیقت، تحریک احساسات مخاطبان با استفاده از محتوایی که تولید می‌کنید، زمینه ساز اشتراک گذاری میلیونی محتوای شما خواهد بود.

4- محتوای ویروسی برای انتشار از شبکه‌های ارتباطی موجود استفاده می‌کند

شخص من و فارغ التحصیلان رشته مهندسی کامپیوتر به کنار، بیشتر افراد اجتماعی هستند! دانشمندان علوم اجتماعی کشف کرده‌اند که هر فردی بطور متوسط، در شبکه دوستان، خانواده و محیط کار خود، حداقل با 8 الی 12 نفر بطور مستقیم در ارتباط است. البته توجه داشته باشید که این فقط یک حداقل است و بسته به جایگاهی که شما در جامعه دارید، ممکن است شبکه ارتباطی شما حتی به صدها یا هزاران نفر هم برسد.

برای مثال، یک گارسون را در نظر بگیرید. این گارسون، به صورت روزمره با صدها مشتری برخورد دارد. خب، چه فرصتی بهتر از اینکه محتوای خود را به چنین افراد پر ارتباطی بسپاریم تا آن را منتشر کنند؟ نه! عجله نکنید. شما که قصد ندارید برای انتشار محتوای خود هزینه کنید، مهم‌تر از آن، ماهیت محتوای شما دیجیتالی است و همانگونه که قبلا هم گفتیم، مناسب‌ترین بستر برای انتشار آن اینترنت است.

پس چه کنیم؟ خب، قبل از هر چیز باید بدانید که مردم در اینترنت و به خصوص شبکه‌های اجتماعی، دقیقاً همانند دنیای واقعی، دایرۀ ارتباطی خود را گسترش می‌دهند. و طبیعتاً یک بازاریابی ویروسی موفق، از قدرت این شبکه‌های انسانی در دنیای دیجیتال نهایت بهره را می‌برد. البته، برای این منظور شما باید نحوه فعالیت و تعامل افراد در شبکه‌های اجتماعی را به خوبی می‌شناسند.

توجه داشته باشید که هدف اصلی شما در بازاریابی ویروسی، آن دست افرادی هستند که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت و ارتباطات زیادی دارند. در صورتی که بتوانید آن‌ها را ترغیب به انتشار محتوای خود کنید، شاهد افزایش چشمگیر به اشتراک‌گذاری این محتوا خواهید بود.

نحوه انتقال محتوای ویروسی در شبکه های ارتباطی

ویژگی‌های یک محتوای ویروسی چیست؟

خب، تا اینجا در مورد تعریف بازاریابی ویروسی و ویژگی‌های آن با هم صحبت کردیم. مطمئناً، حالا شما هم به خوبی می‌دانید که وایرال مارکتینگ چیست و ویژگی‌های اصلی یک کمپین ویروسی خوب چه هستند؛ اما آیا این کافی است؟ فکر نمی‌کنم، به نظرم لازم است با ویژگی‌ها، نحوه تولید و انتشار یک محتوای ویروسی هم آشنا شویم.

ابتدا بگذارید در مورد ویژگی‌های یک محتوای ویروسی خوب صحبت کنیم. همانطور که پیش‌تر هم گفتیم، اینترنت این امکان را برای یک کمپین فراهم می‌کند تا به سرعت ویروسی شود و به عبارتی، یک برند را یک شبه معروف کند. البته، نباید فراموش کنید که اینترنت صرفاً بستری است که به شما اجازه می‌دهد تا محتوای خود را سریع‌تر با دیگران به اشتراک بگذارید. اما هر محتوایی ویروسی نیست.

اکنون این سوال مطرح می‌شود که محتوای ویروسی دقیقاً چه ویژگی‌هایی دارد؟ چرا برخی از محتواها هیچ‌گاه مورد توجه مخاطبان خود قرار نمی‌گیرند؟ خب، در پاسخ بایستی گفت که یک محتوا، برای انتشار بی‌شمار باید دارای ویژگی‌هایی باشد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • کیفیت محتوا بایستی بالا و برای بیشتر مخاطبان خوشایند باشد.
  • محتوا ارزش به اشتراک‌گذاری با دایرۀ دوستان و خانواده را داشته باشد.
  • محتوا جذاب و خلاقانه باشد و مخاطب خود را برانگیزد.

البته، می‌توان گفت که خلاقیت اصلی‌ترین عنصر موفقیت در بازاریابی ویروسی است. روش تبلیغاتی فست فود برگر کینگ، مثال خوبی در استفاده از خلاقیت است. تیم بازاریابی این فست فود، برای تبلیغ ساندویچ‌های جدید خود، سایتی را راه‌اندازی کرد که کاربران می‌توانستند از طریق آن، ساندویچ مورد علاقۀ خود را به مردی در لباس مرغ سفارش دهند. این خلاقیت باعث شد اکثر بازدیدکنندگان بیش از 6 دقیقه در سایت بمانند، در حالی‌که بیشتر افراد، سایت‌ها را در کمتر از 8 ثانیه ترک می‌کنند!

با این حساب، لازم است که شما هم در خلق محتوای بازاریابی خود، از سرمایه رایگان و منحصر به فرد خود، یعنی خلاقیت، استفاده کنید. کافی است یکبار به خود جرات این کار را بدهید و محتوایی متفاوت خلق کنید. مطمئن هستم که اگر این خطر را به جان بخرید، حتی خودتان هم هر بار پس از دیدن خلاقیت خود لذت ببرید و مهم‌تر از آن، این لذت را به دیگران هم هدیه دهید!

 کامیک اهمیت جذابیت و خلاقیت در بازاریابی ویروسی

محتوای ویروسی چگونه منتشر می‌شود؟

بگذارید همه چیز را در یک جمله خلاصه کنم، برای موفقیت در ویروسی کردن یک محتوا، بایستی به سه معیار توجه کنیم:

انتقال پیام درست به پیام‌رسانان درست در محیط درست. - پروفسور کاپلان

طبق این جمله، سه عنصر اصلی که هر محتوای ویروسی برای انتشار نیاز دارد عبارتند از:

1- پیام‌رسان: جهت اطمینان از ویروسی شدن یک پیام، به 3 نوع پیام‌رسان نیاز داریم: متخصصین بازار، افراد تاثیرگذار و فروشندگان. متخصصین بازار افرادی هستند که همیشه در نبض همه چیز قرار دارند؛ احتمالا تا به حال با این افراد برخورد داشته‌اید، هر اتفاقی که بیافتد، آن‌ها زودتر از همه خبردار می‌شوند. هر وقت خبر جدیدی به آن‌ها می‌دهیم، با نگاه سرد و بی روحی مواجه می‌شویم، سپس جمله خودم می‌دانم را می‌شنویم و احتمالا بعد از آن قرار است شنیدن اطلاعات جدیدتری را تحمل کنیم! البته، بعضی از  این افراد اولین کسانی هستند که پیام را دریافت و آن را به سرعت در شبکه اجتماعی خود منتشر می‌کنند.

افراد تاثیرگذار مخاطبانی هستند که ارتباطات اجتماعی بسیار زیادی دارند، این افراد با همه خوبند، با همه هستند و همه جا حضور دارند! شاید بتوان گفت که یکی از مهم‌ترین عوامل شکل گیری تمدن‌های اولیۀ بشری همین‌ها هستند. این افراد معمولا صدها فرد مختلف را می‌شناسند و پل ارتباطی میان آن‌ها محسوب می‌شوند.

فروشندگان نیز افرادی هستند که در صورت نیاز، پیام را از خبره‌های بازار دریافت و آن را مرتبط، قابل قبول و جذاب می‌کنند و سپس محتوا را در اختیار افراد تاثیرگذار جهت توزیع قرار می‌دهند. در واقع این افراد کلاغ را رنگ کرده و به جای قناری می‌فروشند! به نظرم بد نیست به مقاله کپی رایتینگ و آقا فرهاد: نوشتن متن فروش و تبلیغات موثر هم سری بزنید تا با شیوه نگارش مناسب متون تبلیغاتی بیش‌تر آشنا شوید و کلاغ‌های خود را بهتر رنگ کنید.

نقشه راه انتشار محتوای ویروسی

انتشار محتوای ویروسی

2- پیام: تنها پیام‌هایی که به یادماندنی و به اندازه کافی جالب هستند، پتانسیل آن را دارند که به یک پدیدۀ وایرال مارکتینگ تبدیل بشوند. معمولا با اعمال تغییرات اندکی می‌توان پیامی ساده را به پیامی به یاد ماندنی‌تر، جالب‌تر و صد البته، مسری تبدیل نمود. پیام بایستی منحصر به فرد بوده و همواره ایده اصلی را با خود به همراه داشته باشد و گیرنده را متقاعد سازد تا آن را با دیگران به اشتراک بگذارد.

3- محیط: نقش محیط در پیشبرد موفقیت بازاریابی ویروسی بسیار اساسی است – مردم حساسیت زیادی نسبت به محیط دارند و تغییرات اندک آن منجر به بروز نتایج بزرگی می‌شود. بنابراین بایستی همواره محتوایی متناسب با محیط و ارزش‌ها و نگرش‌های رایج آن انتخاب کرد و علاوه بر آن لازم است زمان بندی درستی نیز جهت انتشار پیام در نظر داشت.

کانال‌ها و شیوه‌های متفاوتی برای انتشار پیام ویروسی وجود دارند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • دهان به دهان
  • ایمیل
  • شبکه‌های اجتماعی (فیس بوک، توییتر، لینکدین و غیره)
  • سایت‌های به اشتراک گذاری ویدئو (همچون یوتیوب و Vimeo)
  • انجمن‌های موجود در اینترنت

البته در اینجا تبلیغات دهان به دهان بصورت سنتی اتفاق نمی‌افتد، چرا که ماهیت پیام شما دیجیتالی است و برای انتشار به بستر اینترنت نیاز دارد. برتری تبلیغات دهان به دهان دیجیتالی نسبت به نوع سنتی آن در سرعت انتشار پیام است. در روش سنتی، دسترسی به هزار نفر ممکن است ماه‌ها یا هفته‌ها طول بکشد، در صورتی که از طریق بازاریابی ویروسی می‌توان ظرف چند روز یا حتی چند ساعت به صدها یا میلیون‌ها نفر دسترسی پیدا کرد.

هر چقدر پیام بازاریابی با سرعت بیشتری انتشار پیدا کند، شدت ویروسی بودن آن بیشتر است.

چه کسی از بازاریابی ویروسی استفاده می‌کند؟

خب، اجازه دهید از شما سوالی بپرسم: با توجه به مطالبی که تا اینجا مطرح شد، بازاریابی ویروسی برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟ خب، با توجه به اینکه این روش بازاریابی کم هزینه است و در مقابل، بازدهی بالا دارد، احتمالاً برای کسب و کارهای کوچک عالی است. نه؟ خب این حرف درست است. اما بازاریابی ویروسی مطمئناً می‌تواند برای کسب و کارهای بزرگ هم همانقدر مفید باشد.

بازاریابی مصرفی یا B2C چیست و چگونه از آن بهترین استفاده را بکنیم؟حتما بخوانید: بازاریابی مصرفی یا B2C چیست و چگونه از آن بهترین استفاده را بکنیم؟

برای اینکه ببینید چطور کسب و کارهای بزرگ از بازاریابی ویروسی استفاده می‌کنند، بهتر است به سراغ یکی از بزرگترین برندهای دنیا، یعنی کوکاکولا برویم. این برند، توانسته است با ترکیب بسیار عالی بازاریابی چریکی و ویروسی، یک کمپین بسیار موفق را هدایت کند. برای اینکه هم استراحتی کرده باشید و هم کمی خوشحال شوید، پیشنهاد می‌کنم حتماً ویدئوی «دستگاه خوشحالی» کوکاکولا را تماشا کنید. ویدئویی که تا حالا میلیون‌ها بازدید داشته است.

مسلماً اگر فیلم ویدئویی شما به گونه‌ای ساخته شود که دارای جذابیت، خلاقیت و کیفیت باشد، می‌تواند بازدیدکنندگان را به انتشار خود تشویق نماید. البته، به شرط آنکه شما فقط برند خود را در این ویدئو تبلیغ نکرده باشید و چیزی ارزشمند به کاربر ارائه داده باشید. این دقیقاً کاری است که کوکاکولا با ویدئو خود می‌کند. یک ویدئو جذاب و سرگرم‌کننده که ما حاضریم با کمال میل، با دوستان خود به اشتراک بگذاریم.

کامیک بکارگیری روش های خلاقانه و جذاب در بازاریابی ویروسی

تاثیر خلاقیت در موفقیت بازاریابی ویروسی

توجه داشته باشید که بازاریابی ویروسی اغلب به همراه سایر روش‌های بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. جنبۀ ویروسی یک کمپین، سر و صدای ایجاد شده در مورد داستان موجود را خیلی سریع‌تر از پیام‌های بازرگانی، تریلر، پوستر و سایر اشکال بازاریابی سنتی منتشر می‌کند. دقیقاً همین مساله است که گاهی موجب می‌شود افراد زیادی قبل از اینکه حتی یک محصول به صورت رسمی منتشر شود و در اختیار عموم قرار گیرد، در مورد آن صحبت کنند.

بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ چگونه دنیای تبلیغات را دگرگون کرده است؟حتما بخوانید: بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ چگونه دنیای تبلیغات را دگرگون کرده است؟

چگونه تکنیک‌های بازاریابی ویروسی را پیاده سازی کنیم؟

همان‌طور که می‌دانید، بازاریابی ویروسی یک رویکرد مشتری‌محور است. به همین خاطر اولین مرحله از آن، شناسایی جمعیت هدف یا تحقیقات بازار است، یعنی کسانی که مشتریان بالقوه محصول هستند و می‌بایست در مورد جذابیت‌ها و مزایای محصول آگاه شوند. همین امر بازاریابان ویروسی را ملزم می‌کند داده‌های جمعیتی را مورد بررسی قرار دهند و به تجزیه و تحلیل آن بپردازند. چرا که شناخت محیط و مخاطبان، در موفقیت بازاریابی ویروسی اهمیت بالایی دارد.

حالا اجازه دهید دلایل موفقیت پروژه جادوگر بلر را با هم بررسی کنیم. در این کمپین بازاریابی ویروسی، فیلم سازان و عوامل بازاریابی فیلم، گروه‌های سنی جوان و نوجوان را مخاطبان اصلی خود یافتند. همچنین بررسی‌ها و تحقیقاتی را انجام دادند تا بفهمند چه چیزی یک فیلم سینمایی ترسناک را برای مخاطبان نوجوان و جوان قابل قبول می‌سازد. آن‌ها به خوبی از این مساله آگاه بودند که اینترنت بهترین راه برای دستیابی به مخاطبان جوان است، پس برای ویروسی شدن کمپین خود، تصمیم به سرمایه‌گذاری روی اینترنت گرفتند.

پس از اینکه مخاطبان هدف فیلم شناسایی شدند، عوامل بازاریابی فیلم شروع به ایجاد محتوایی نمودند که احتمال می‌دادند این افراد آن را دوست داشته باشند. یعنی یک وب‌سایت با داستان‌های خبری جعلی که ترس و رمز آلود بودن داستان این فیلم سینمایی را برجسته می‌کرد. و همانطور که بازاریابان این فیلم پیش بینی کرده بودند، محتوای ایجاد شده افراد را تشویق کرد تا به دنبال اطلاعات داستان مورد نظر بروند و حتی دوستان خود را در این جستجو همراه نمایند. در واقع، این کمپین نیز همانند سایر کمپین‌های ویروسی موفق، به همراه تمایل و علاقه افراد به محصول، رشد پیدا کرد.

در ضمن، به یاد داشته باشید که بازاریابی ویروسی، یک فرآیند تعاملی و مستمر است. شرکتی که از کمپین بازاریابی ویروسی استفاده می‌کند، نباید بدون برنامه آن را اجرا نماید.

حلقۀ بازاریابی ویروسی

بر اساس تمام آنچه گفته شد، می‌توان حلقه بازاریابی ویروسی را به شکل زیر رسم نمود:

نمودار مراحل به اشتراک گذاری محتوای ویروسی

حلقه بازاریابی ویروسی

 

زمانی فرایند بازاریابی شما موفق خواهد بود که این حلقه به درستی شکل بگیرد. محتوای تبلیغات ویروسی بایستی جذاب و خلاقانه بوده و ارزش به اشتراک‌گذاری داشته باشد. سپس باید محتوایتان را در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید. مخاطبان بایستی ترغیب شوند که محتوای شما را مشاهده و با یک نگاه مجذوب آن شوند تا بر روی آن کلیک کنند. و در نهایت، محتوای شما باید به اندازه کافی جذاب و با کیفیت باشد، تا مخاطبان را تشویق به اشتراک‌گذاری کند. در این مرحله است که کار ویروس‌های محتوا شروع می‌شود و از این لحظه به بعد، قرار است محتوای ویروسی شما هزاران و میلیون‌ها بار منتشر شود و به دنبال آن، کسب و کارتان رونق چشمگیری پیدا کند.

از کجا بدانیم محتوایمان ویروسی می‌شود؟

خب، تا اینجای کار با ویژگی‌های منحصر به فرد و فوق العاده بازاریابی ویروسی آشنا شدید. احتمالا خیلی از شما به فکر افتاده‌اید که کمپین ویروسی خودتان را راه اندازی کنید. به عنوان نویسنده این مطلب لازم می‌دانم این سوال را مطرح کنم که واقعا چه تضمینی در ویروسی شدن محتوای ما وجود دارد؟ اصلا از کجا بدانیم انرژی و وقتی که گذاشتیم نتیجه می‌دهد؟

گاو بنفش، وسط مزرعه بازاریابی!حتما بخوانید: گاو بنفش، وسط مزرعه بازاریابی!

کامیک ویروسی شدن محتوا

خب، من شخصا در زندگی معتقدم هر مسئله‌ای، راه حل آسان‌تری از خود مسئله دارد! بازاریابی ویروسی هم از این قاعده مستثنا نیست. بگذارید راحت بگویم، سخت‌گیر نباشید. هیچ چیز پیچیده و رمزآلودی وجود ندارد. تنها چیزی که شما نیاز دارید، تولید محتوای با کیفیت، جذاب و مستمر است. سپس باید محتوای خود را در محیط و زمان درست منتشر کنید. بعد از آن چه کنید؟ روی مبل راحتی خود لم دهید و یک فنجان قهوه یا چای (ترجیح من) نوش جان کنید و ویروسی شدن محتوای خود را ببینید. همین!

البته انتظار نداشته باشید هر محتوایی که تولید می‌کنید ویروسی شود. قرار نیست همه همیشه از ایده‌های ما لذت ببرند و متحیر شوند. به یاد داشته باشید که برای رسیدن به موفقیت در این روش از مارکتینگ، دیگران هم نقش پر رنگی ایفا می‌کنند. تنها کاری که از دست شما بر می‌آید، تولید محتوای با کیفیت و خلاقانه است. و البته، اینکه در مسیر خود، ثابت قدم باشید.

شاخص‌های موفقیت در بازاریابی ویروسی

در پایان هر فرایند بازاریابی، به معیارهایی برای ارزیابی موفقیت آن نیاز داریم. این موفقیت، بر اساس شاخص‌های منحصر به فرد هر استراتژی بازاریابی سنجیده می‌شود. شاید بتوان گفت که یکی از ضعف‌های بازاریابی ویروسی، ارزیابی و تعیین دقیق نتایج آن است. درست است که می‌توان بازخورد فعالیت‌های ویروسی را بر اساس تعداد بازدید، کلیک و یا تعداد به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی همچون فیسبوک یا تویتر تحلیل کرد و دقیقاً فهمید که چقدر در پخش پیام خود موفق بوده‌اید، اما تعیین اینکه بازاریابی ویروسی در نهایت چقدر باعث افزایش فروش شده است، چندان کار ساده‌ای نیست.

نتیجه گیری

در پایان می‌خواهم چکیده‌ای از تمام نکاتی را که در موفقیت بازاریابی ویروسی اهمیت بالایی دارند و در مقاله بطور پراکنده به آن‌ها اشاره کردیم را به همراه شما مرور کنم. یا شاید بهتر است بگویم که می‌خواهم نسخۀ بازاریابی ویروسی شما را بپیچم!

مهم ترین نکات بازاریابی ویروسی

خلاصه مقاله بازاریابی ویروسی

خب، امیدوارم از خواندن مقاله بازاریابی ویروسی خسته نشده باشید و از آنچه گفته شد، لذت برده باشید. من از همین الان، منتظر نظرات و دیدگاه‌های شما در رابطه با این مقاله هستم. یادتان نرود که نظرات شما است که انگیزه را برای ادامه مسیر و مقاله‌های بعدی، در ما ایجاد می‌کند.