در این مقاله قرار است با هم به بررسی 101 تاکتیک و استراتژی مختلف بازاریابی بپردازیم که می‌توانید از آن‌ها برای بدست آوردن مشتریان جدید در کسب و کار خود و رشد برندتان استفاده کنید.

اما اصلاً چرا باید بخواهید با این روش‌ها آشنا شوید؟ دانش همیشه خوب است. شما با شناخت استراتژی های مختلف بازاریابی می‌توانید بهترین روش‌های تبلیغاتی را برای خود اتخاذ کنید و سهم بیشتری از بازار را بدست آورید. بله! شناخت این روش‌ها به شما کمک می‌کند تا از آزمون و خطای بیهوده دوری کنید و هزینه‌های اضافی خرج روش‌های بی‌فایده نکنید. به علاوه، خواندن در مورد آنها وقت زیادی از شما نمی‌گیرد، ولی لذت‌بخش است.
در کل باید بگویم که شناخت این روش‌ها برای هر بازاریاب، مدیر و حتی کارمند بلندپروازی ضروری است و بدون شک به شما در موفقیت تجاری بیشتر کمک خواهد کرد.

قبل از بررسی استراتژی‌های بازاریابی، به واقعیت مارکتینگ نگاهی بیاندازیم! اکثرا مردم نگاه منفی و اشتباهی راجب مارکتینگ داشته و بازاریابی را دروغگویی یا فریب میبینند، در پادکست زیر به شما نگاه درست در دنیای واقعی را توضیح می‌دهیم.

تعریف استراتژی بازاریابی

استراتژی بازاریابی به روشی اشاره دارد که یک شرکت تلاش دارد محصولات و خدمات خود را به مشتریان بالقوه معرفی نماید، در موردشان به مخاطبان آموزش دهد و آنها را تشویق به خرید کند. یک استراتژی بازاریابی می‌تواند کاملاً خلاقانه باشد یا آنکه یک استراتژی باشد که قبلاً امتحانش را پس داده است. توجه داشته باشید که استراتژی بازاریابی باید بر اساس نیازها، اهداف، بازار هدف و ویژگی‌های محصول یا خدمات یک کسب و کار شکل بگیرد و مختص آن تجارت به خصوص است. با این حال، دسته‌بندی‌های مختلفی برای این استراتژی‌ها وجود دارد.

نحوه تشخیص استراتژی بازاریابی مناسب

در اکثر مواقع، شکست یا موفقیت یک شرکت را می‌توان نتیجه مستقیم استراتژی بازاریابی آنها و میزان تاثیرگذاری آن دانست. بنابراین، انتخاب یک استراتژی بازاریابی درست که با نیازهای شرکت شما همخوانی دارد، بسیار مهم است. برای این منظور لازم است مراحل زیر را طی کنید:

  1. در مورد مخاطبان خود تصمیم بگیرید. اولین قدم برای توسعه یک استراتژی بازاریابی درست، شناخت مخاطبان است. آیا آنها افراد بین 10 تا 20 سال هستند که به بازی‌های ویدئویی علاقه دارند؟ طرفداران فوتبال هستند؟ یا ...
  2. یک پروفایل فرآیند روانشناسی بسازید. در درجه دوم، شما باید یک فرآیند روانی فرضی بسازید که حدس می‌زنید مشتریتان در نتیجه تلاش‌های بازاریابی شما طی خواهد کرد. در مورد روانشناسی مصرف‌کننده می‌توانید در مطالب دیگر ما بیشتر بخوانید.
  3. یک نوع استراتژی بازاریابی را انتخاب کنید. با توجه به شناخت خود از مخاطبان و فرآیندی که می‌خواهید آنها طی کنند، یک استراتژی بازاریابی انتخاب کنید که به نظرتان بیشترین تاثیر ممکن را خواهد داشت.
  4. تلاشهای خود را اندازه بگیرید. با اطلاعاتی که از طریق متودهای بازاریابی شما به دست آمده است، ارزیابی کنید که آیا حدس‌هایتان در مورد نتیجه بازاریابی درست بوده است و بر اساس این آمار، تصمیم‌گیری درست را انجام دهید.

انتخاب استراتژی بازاریابی مناسب

بله! دیگر وقتش رسیده که به سراغ این 100 روش بی‌نظیر بازاریابی برویم.

نیازمند دریافت مشاوره در زمینۀ بازاریابی دیجیتال هستید؟

تجارب گذشته به ما اجازه می‌دهد تا بتوانیم به شما در زمینه برندینگ و بازاریابی دیجیتال کمک کنیم.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
آموزش و مشاوره بازاریابی
021-41897070داخلی 3

101 نوع استراتژی بازاریابی مختلف در جهان امروز

روش هایی که در اینجا ارائه می‌شوند، بر اساس اهمیّت طبقه‌بندی شده‌اند و تقریباً شامل هر روش بازاریابی می‌شوند که لازم است بشناسید. توجه داشته باشید که این استراتژی‌ها لزوماً جداگانه نیستند و حتی بسیاری از آنها را می‌توان زیرمجموعه دیگری در نظر گرفت.

ما تصمیم داریم در طولانی‌مدت در مقالاتی جداگانه به بررسی مهمترین این روش ها بپردازیم. برخی را نیز قبلاً معرفی کرده‌ایم. بنابراین هر جا که مطلبی جداگانه در مورد یک استراتژی بازاریابی داشته باشیم، لینک آن برای شما قرار گرفته است تا در صورت علاقه بیشتر در موردش بخوانید.

در نهایت باید بدانید که هر چند استراتژی‌های بسیار متنوعی برای بازاریابی وجود دارد، اما می‌توان دو نوع اصلی آن را بازاریابی تجارت به تجارت و تجارت به مشتری در نظر گرفت. بنابراین ما هم با این دو، بررسی خود را شروع می‌کنیم.

بازاریابی B2C یا تجارت به مشتری

انگلیسی: Business to Customer Marketing

همانطور که احتمالاً حدس زدید، بازاریابی تجارت به مشتری وقتی اتفاق می‌افتد که قصد شما، فروش یک محصول یا ارائه خدمات به مصرف‌کننده نهایی باشد. بنابراین باید با روش‌های بازاریابی مختلف، او را به سمت خود جذب کنید و به مشتری خود تبدیل کنید؛ یک مشتری که زیاد خرید کند و مدام به سراغ شما بیاید.

بازاریابی B2B یا تجارت به تجارت

انگلیسی: Business to Business Marketing

فکر می‌کنم معنای این عبارت هم برای شما واضح باشد. بازاریابی تجارت به تجارت برای کسب و کارهایی است که محصول یا خدمات به سایر کسب و کارها ارائه می‌دهند. مثلاً اجناس عمده می‌فروشند یا خدمات بازاریابی ارائه می‌دهند (مثل ما). بنابراین لازم است بازاریابی آنها در جهت هدف قرار دادن سایر کسب و کارها و آموزش به آنها باشد.

بازاریابی چابک چیست و چه نقشی در موفقیت کسب و کار شما دارد؟حتما بخوانید: بازاریابی چابک چیست و چه نقشی در موفقیت کسب و کار شما دارد؟

بازاریابی B2P یا تجارت به مردم

انگلیسی: Business to People Marketing

چند وقتی است که این نوع سوم نیز در جهان بازاریابی مطرح شده است و نگاهی جدید به مخاطبان یک کسب و کار ارائه می‌دهد. بازاریابی B2P یک نقطه اشتراک برای دو نوع بازاریابی B2C و B2B به حساب می‌آید و عقیده دارد که در نهایت، چه مشتری ما تجارت‌ها باشند و چه مصرف‌کنندگان نهایی، ما به مردم می‌فروشیم و باید با شناسایی درست نیازهای تصمیم‌گیرندگان، بازاریابی خود را انجام دهیم.

 بازاریابی مشارکت در فروش

انگلیسی: Affiliate Marketing

فروش داشتن برای کسب و کارهای کوچک می‌تواند چالش برانگیز باشد. به خصوص در فضای اینترنت که پر از پیشنهادهای مختلف برای مشتریان است. اما یک راهکار بازاریابی ساده برای حل مشکل وجود دارد: مشارکت در فروش. در این روش، شما به جای هزینه زیاد بر روی تبلیغات، با سایت‌های دیگر همکاری می‌کنید. آنها محصولات و خدمات شما را به مشتری می‌فروشند و در ازای هر فروش، درصدی از شما دریافت می‌کنند.

بازاریابی وابستگی

انگلیسی: Affinity Marketing

خب، هیچ دلیلی ندارد که به تنهایی به دنبال مشتری و سود باشید. شما می‌توانید یک کسب و کار دیگر پیدا کنید که بازار هدفی مشابه شما دارد، اما خدماتی متفاوت را ارائه می‌دهد. سپس یک همکاری را با هم شروع کنید و محصولات و خدمات یک دیگر را به مشتریان خود پیشنهاد دهید. به این ترتیب، هر دو می‌توانید مشتریان بیشتری را بدون هیچ هزینه تبلیغاتی جذب نمایید. به این شیوه بازاریابی، بازاریابی وابستگی گفته می‌شود.

به سراغ برندهای تکمیلی خود بروید و شراکت‌های استراتژیک ایجاد کنید که برای هر دو طرف سودآور هستند. این روش که به عنوان بازاریابی شراکتی (پارتنرشیپ) هم شناخته می‌شود، به برندها اجازه می‌دهد که با سرعت بیشتری شناخته شوند و مشتریان جدید به دست آورند. وقتی یکی فروش دارد، آن یکی معرفی می‌شود.

بازاریابی درونگرا

انگلیسی: Inbound Marketing

خب، در جهان مدرن دیگر لزومی ندارد که شما به سراغ مشتری بروید و مزاحم او شوید، تا شاید از شما خرید کند. می‌پرسید چه راهی غیر از این برای بدست آوردن مشتری وجود دارد؟ بازاریابی درونگرا!

بازاریابی درونگرا یعنی شما هزینه‌های خود را صرف ساخت یک برند مستحکم با هویت درست، ارائه اطلاعات و راهنمایی‌های مفید به مشتریان، ایجاد رابطه با مشتریان فعلی و ... بکنید. بازاریابی درونگرا شامل بخش‌های مختلفی از جمله سئو (برای اینکه مطمئن شوید مشتریان شما را پیدا می‌کنند)، بازاریابی محتوا، بازاریابی رابطه‌ای و ... می‌شود.

بازاریابی برونگرا

انگلیسی: Outbound Marketing

گاهی برای شرکت‌ها مهم است که به مشتریان بالقوه خود اعلام وجود کنند. این کار، با شناخت بهترین روش‌های تبلیغاتی و هدفگیری درست مشتریان بالقوه انجام می‌شود.

بازاریابی اجازه‌ای

انگلیسی: Permission Marketing

permission-marketing-strategy

همه ما در طول روز تبلیغات مزاحم بسیاری را از طریق پیامک، ایمیل و ... دریافت می‌کنیم. این تبلیغات انقدر زیاد شده‌اند که دیگر نه تنها آنها را بررسی نمی‌کنیم، بلکه نسبت به شرکت‌های تبلیغ‌دهنده کمی حالت تدافعی پیدا می‌کنیم. راه‌حل چیست؟ بازاریابی اجازه‌ای! کافی است از مشتریان خود برای تبلیغ کردن اجازه بگیرید. به همین سادگی!

تمام آنچه باید در رابطه با بازاریابی ویروسی بدانید!حتما بخوانید: تمام آنچه باید در رابطه با بازاریابی ویروسی بدانید!

بازاریابی وقفه‌ای

این استراتژی در مقابل مارکتینگ اجازه‌ای تعریف شده است و زمانی است که شما در فعالیت فعلی مخاطب وقفه ایجاد می‌کنید، تا برای او تبلیغ کنید. برای مثال، یک تبلیغ تلویزیونی از این دست تبلیغات محسوب می‌شود.

 بازاریابی انگیزه دار

انگلیسی: Cause Marketing

یک انگیزه خیرخواهانه پیدا کنید که هم برای شرکت شما و هم مخاطبان مهم باشد. سپس از جادوی آن برای جذب مشتریان بیشتر استفاده کنید. البته، برای این منظور باید شرکت خود را به خوبی بشناسید و بدانید که هدفتان کمک به چه کسانی است. توجه داشته باشید که بازاریابی انگیزه دار می‌تواند به صورت همکاری با یک موسسه خیریه انجام شده و در راستای کمک به هدف آنها تلاش کند. این نوع بازاریابی می‌تواند یک رابطه مستحکم بین شما و مشتریانتان ایجاد نماید.

بازاریابی محدوده نزدیک

انگلیسی: Close Range Marketing

از وای‌فای یا بلوتوث استفاده کنید تا پیام‌های تبلیغاتی محصولات و خدمات خود را به گوشی و تبلت مشتریانی که در نزدیکی مغازه شما هستند، بفرستید. بازاریابی محدوده نزدیک به عنوان بازاریابی مجاورت (Proximity Marketing) هم شناخته می‌شود. به این فکر کنید که یک مشتری شما، وقتی از طریق بلوتوث یک پیشنهاد ویژه دریافت می‌کند که می‌تواند همان لحظه از آن استفاده کند، چقدر خوشحال می‌شود.

بازاریابی رابطه‌ای

انگلیسی: Relationship Marketing

استراتژی بازاریابی رابطه‌ای

بسیاری از شرکت‌ها هستند که تمرکز خود را بر روی ایجاد یک رابطه طولانی‌مدت با مشتری گذاشته‌اند و فقط برای فروش یک محصول به آنها تلاش نمی‌کنند (که خودش می‌شود بازاریابی تراکنشی). به شخصه، با این روش بازاریابی بسیار موافق هستم. اما چرا این روش موفق است؟ چون مشتریانی که برند شما را دوست داشته باشند، نه تنها پول بیشتری را برای محصولات و خدمات شما خرج می‌کنند، بلکه شما را به دوستان و آشنایان خود هم معرفی می‌کنند. برای اینکه به قدرت بازاریابی رابطه‌ای پی ببرید، باید به شما بگویم که طبق آمار، 80% فروش یک برند به 20% مشتریان وفادارش است.

 بازاریابی دهان به دهان

انگلیسی: Word of Mouth Marketing

استراتژی بازاریابی دهان به دهان

مفهوم بازاریابی دهان به دهان از اسم آن به خوبی مشخص است. مردم با هم حرف می‌زنند و اطلاعات، از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود. طبیعتاً آنها دوست دارند در مورد برندهایی که واقعاً دوست دارند، به دوستان و آشنایان خود بگویند. بازاریابی دهان به دهان یکی از قدیمی‌ترین روش‌هایی است که از طریق آن مردم می‌فهمند که چه محصول یا خدماتی خوب است. و بدون شک، بازاریابان مدرن هم باید روش‌هایی را پیدا کنند تا مشتریان در مورد آنها حرف بزنند.

تکنیک هدف گذاری SMART چیست؟حتما بخوانید: تکنیک هدف گذاری SMART چیست؟

بازاریابی سر و صدا

انگلیسی: Buzz Marketing

بازاریابی سر و صدا دار زمانی اتفاق می‌افتد که شما با انجام یک کار غیر منتظره سعی می‌کنید توجه مخاطبان را بدست آورید و به اصطلاح سر و صدا به پا کنید.

بازاریابی ویروسی

انگلیسی: Viral Marketing

viral-marketing-strategy

مطمئن هستم که شما هم تا به حال تبلیغات جالب بسیاری را در اینترنت، روی گوشی دوستان خود و ... تماشا کرده‌اید. این تبلیغات آنقدر جذاب هستند که درست مثل ویروس بین آدم‌ها پخش می‌شوند و همه آنها را با دوستان خود به اشتراک می‌گذارند. زمانی که شما هم بتوانید تبلیغاتی این چنینی بسازید، وارد جهان بازاریابی ویروسی شده‌اید. (همانطور که احتمالاً حدس زدید، بازاریابی ویروسی ارتباط تنگاتنگی با شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های ویدئویی دارد.)

نردبانی به سوی فروش اینترنتی موفقحتما بخوانید: نردبانی به سوی فروش اینترنتی موفق

بازاریابی بر حسب عملکرد

انگلیسی: Performance Marketing

تاکید این روش مارکتینگ، بر روی نتیجه است. هر تکنیک چقدر موثر بوده است؟ چند سر نخ فروش به وجود آمده است؟ از این سر نخ‌ها، چند نفر به مشتری تبدیل شده‌اند؟ اینها سوالاتی هستند که این نوع مارکتینگ از ما می‌پرسد و تا زمانی که نتوانیم آنها را به درستی اندازه‌گیری کنیم، مهر تائید بر روش‌های ما نخواهد زد. به لطف ابزارهای تحلیلگر آنلاین، امروزه این روش بازاریابی را به خوبی می‌توان پیاده‌سازی کرد.

بازاریابی CTA یا فراخوان عمل + بازاریابی نرخ تبدیل

انگلیسی: Call to Action Marketing یا CTA Marketing

بازاریابی فراخوان عمل به روش‌هایی اشاره دارد که برای تبدیل کردن ترافیک اینترنتی به سرنخ فروش یا مشتری به کار گرفته می‌شود. این کار می‌تواند توسط متن، گرافیک یا دیگر المان‌های طراحی وب‌سایت صورت بگیرد که مشتری را به انجام کاری دعوت می‌کنند (و فراخوان به عمل هستند). این استراتژی‌ها می‌توانند در افزایش نرخ تبدیل بازدیدکنندگان آنلاینی به مشتری، عضویت آنها در خبرنامه یا ... تاثیر بسزایی داشته باشند. و البته، با مشخص شدن فراخوان‌های عمل (یا خواسته‌هایی که شما از مشتری دارید) به خوبی می‌توان نرخ تبدیل را اندازه گرفت و بر حسب عملکرد، بازاریابی خود را به پیش راند.

 بازاریابی مخفیانه

استراتژی بازاریابی مخفیانهانگلیسی: Stealth Marketing

ما همه در مقابل تبلیغات، کمی حالت تدافعی به خودمان می‌گیریم و پیام آنها را به سختی قبول می‌کنیم. بازاریابی مخفیانه یک راه‌حل برای این مساله است. در این روش بازاریابی، شما محصولات و خدمات خود را به نحوی به مصرف‌کنندگان معرفی می‌کنید که از نظر آنها تبلیغ نباشد. برای مثال، استفاده از گوشی موبایل یک برند در یک سریال تلویزیونی به صورت غیر محسوس می‌تواند یک نوع بازاریابی مخفیانه محسوب شود. در مقاله «بازاریابی پنهان» می‌توانید داستان‌های هیجان‌انگیز این نوع از بازاریابی را بخوانید.

بازاریابی نهانی

انگلیسی: Undercover Marketing

بازاریابی نهانی یک زیرمجموعه برای استراتژی بازاریابی مخفیانه به حساب می‌آید. در این روش، افرادی به صورت حضوری محصول یا خدمات شما را به مخاطبان معرفی می‌کنند، بدون اینکه مشخص شود که آنها قصد بازاریابی دارند.

بازاریابی روابط عمومی

انگلیسی: Public Relations Marketing

روابط عمومی یکی از مهمترین استراتژی‌های بازاریابی است. بسیاری از بازاریابان موفق از رسانه‌ها برای ایجاد آگاهی در مورد محصولات و خدمات خود و مزایای آنها استفاده می‌کنند. به علاوه، زمانی هم که مشکلی پیش بیاید، داشتن یک استراتژی خوب روابط عمومی واقعاً حیاتی است. زمانی که موسس اپل یعنی استیو جابز زنده بود، این شرکت برای معرفی هر محصول جدید، یک کنفرانس بزرگ برگزار می‌کرد و مدیران جدید اپل هم این سنت را ادامه داده‌اند.

بازاریابی تدافعی

روش بازاریابی تدافعی

انگلیسی: Defensive Marketing

بازاریابی چیست؟‌ یک تعریف دقیق و نظر ۱۵ متخصصحتما بخوانید: بازاریابی چیست؟‌ یک تعریف دقیق و نظر ۱۵ متخصص

هر بازاری، یک پیشرو دارد. یک پیشرو که سهم بیشتری از این بازار را از آن خود کرده است. اما چنین کسب و کاری، همیشه توسط رقیبان خود تهدید می‌شود و باید تلاش کند تا سهم خود را از بازار حفظ کند. به راهکارهای چنین کسب و کاری برای حفظ جایگاهش، بازاریابی تدافعی گفته می‌شود.

بازاریابی تهاجمی

استراتژی بازاریابی تهاجمی

انگلیسی: Offensive Marketing

در مقابل بازاریابی تدافعی، بازاریابی تهاجمی وجود دارد. شما به طور جدی شروع به حمله به نقاط ضعف رقبای خود می‌کنید و بر روی نقاط قوت خود تاکید می‌کنید. حال دیگر تصمیم شماست که ببینید حمله بهترین دفاع است، یا دفاع بهترین حمله.

 بازاریابی دیجیتال

انگلیسی: Digital Marketing

هر روشی را که از تکنیک‌های سنتی بازاریابی فاصله بگیرد و از ابزارهای دیجیتال (گوشی، تبلت، کامپیوتر، اینترنت و ...) برای تبلیغات یک کسب و کار استفاده کند، به نام بازاریابی دیجیتال می‌شناسیم.

بازاریابی آنلاین یا وب

انگلیسی: Online Marketing یا Web Marketing

وقتی که تجارت راه خود را به اینترنت یافت، یک نوع جدید از بازاریابی نیز به وجود آمد. بازاریابان آنلاین تا به امروز تمام راهکارهای تبلیغاتی ممکن را، از بنرهای تبلیغاتی و پاپ آپ های (Pop Up) مزاحم گرفته تا تبلیغات تلگرام و ایمیلی، به کار گرفته‌اند تا توجه مشتریان خود را جلب کنند. اکثر استراتژی‌های بازاریابی آنلاین امروزی، ترکیبی از استراتژی‌های رشد هک وار و چند روش تبلیغاتی مختلف برای جلب توجه هستند.

بازاریابی آفلاین

انگلیسی: Offline Marketing

وقتی که اینترنت جایگاه خود را در جهان تثبیت کرد، دو دسته مختلف بازاریابی آنلاین و بازاریابی آفلاین پدید آمدند. بسیاری از شرکت‌ها هم تلاش کردند بازاریابی آفلاین خود را (که شامل تمام روش‌های قدیمی بازاریابی می‌شد) با بازاریابی آنلاین و تکنولوژی‌های روز دنیا ادغام کنند. یک نمونه خوب از این موضوع، دستگاه خوشحالی کوکاکولا است که توانست به بهترین نحو، این دو نوع بازاریابی را ترکیب نماید. برای دیدن ویدئوی مربوطه، به سراغ بخش بازاریابی چریکی بروید.

 بازاریابی ایمیلی

انگلیسی: Email Marketing

email-marketingایمیل از همان ابتدای ظهور اینترنت وجود داشت و خیلی زود توانست به یک ابزار ارتباطی پرطرفدار تبدیل شود. و هر جا که مردم بروند، کسب و کارها هم می‌روند. این شد که بازاریابان شروع به جمع‌آوری ایمیل مشتریان بالقوه و ارسال تبلیغات به آنها کردند و روش جدیدی در بازاریابی با عنوان بازاریابی ایمیلی شکل گرفت. بسیاری از کسب و کارهای تجارت-به-تجارت، از ایمیل به عنوان یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای ارتباط با مشتریان خود استفاده می‌کنند. شما می‌توانید ایمیل‌های خود را به صورت انبوه به بانک‌های ایمیل از پیش جمع‌آوری شده بفرستید یا آنکه شروع به جمع‌آوری اعضا برای اشتراک ایمیلی خود کنید.

بازاریابی پیامکی

انگلیسی: SMS Marketing

در بازاریابی پیامکی، هدف شما این است که با ارسال پیامک با مخاطبان در ارتباط باشید و آنها را به خرید بیشتر تشویق کنید. این روش بازاریابی، در صورتی که درست اجرا شود، می‌تواند تاثیری فوق‌العاده روی درآمد شما داشته باشد. همچنین بد نیست بدانید که همچون بازاریابی ایمیلی، پیامک نیز می‌تواند به صورت انبوه یا اشتراکی ارسال شود.

بازاریابی سنتی

استراتژی بازاریابی سنتی

انگلیسی: Traditional Marketing

استفاده از روش‌های سنتی برای بازاریابی یک محصول یا سرویس را بازاریابی سنتی می‌نامیم. این می‌تواند شامل استفاده از ابزارهای مختلفی مثل تلویزیون، رادیو، بازاریابی کاغذی و ... بشود.

مشتری هدف من چه کسی است؟ بازار هدف دقیقاً کجاست؟حتما بخوانید: مشتری هدف من چه کسی است؟ بازار هدف دقیقاً کجاست؟

بازاریابی کاغذی

انگلیسی: Print Marketing

وقتی که از تبلیغات کاغذی همچون بروشور، تراکت، کاتالوگ و ... برای تبلیغات خود استفاده می‌کنیم، به استراتژی شما بازاریابی کاغذی گفته می‌شود.

بازاریابی بشارتی

انگلیسی: Evangelism Marketing

بازاریابی بشارتی یک مدل پیشرفته از بازاریابی دهان به دهان است و هدف آن فقط یک چیز است: مشتریانی پیدا کنید که دیوانه‌وار برند شما را دوست دارند. آنها بدون هیچ هزینه‌ای، برند و محصولات شما را تبلیغ خواهند کرد و آن را به نحوی به دیگران معرفی می‌کنند که گویی بخشی از هویّت خود آنهاست. من شخصاً بارها علاقه خود به کوکاکولا را با دوستانم به اشتراک گذاشته‌ام.

بازاریابی تراکنشی

انگلیسی: Transactional Marketing

بالا نگه داشتن فروش می‌تواند کار سختی باشد و نیازمند روش‌های مختلف برای تشویق مشتریان به خرید. برای این منظور، فروشندگان معمولاً از تکنیک‌هایی همچون ارائه کوپون تخفیف و برگزاری رویدادهای فروش استفاده می‌کنند. برای مثال، همین دیجی‌کالای خودمان را در نظر بگیرید. این فروشگاه اینترنتی، همیشه پیشنهادهای ویژه‌ای دارد که هدف آنها بدست آوردن مشتریان بیشتر است.

بازاریابی کمیابی

انگلیسی: Scarcity Marketing

استراتژی بازاریابی کمیابی

گاهی مواقع، مهم است که میزان موجود بودن یک محصول را در بازار کنترل کنید. این موضوع وقتی با کیفیت عالی یک محصول یا سرویس ترکیب شود، می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. یک نمونه خوب از این موضوع، شرکت رولز رویس بود که تمامی تولید نسخه چینی ماشین خود به نام فانتوم را به سرعت فروخت. آن هم وقتی که قیمت این ماشین از بسیاری ماشین‌های همرده بیشتر بود. بله، تعداد کم ساخته شده از این ماشین، هم قیمت بالاتر آن را توجیه می‌کرد و هم میل به خرید را در مصرف‌کنندگان به وجود می‌آورد.

بازاریابی مکاتبه‌ای

انگلیسی: Direct Marketing

به معنای یک مکاتبه مستقیم با مشتریان و سرنخ‌های فروش از طریق نامه، ایمیل، پیامک و دیگر روش‌های ارتباطی است.

بازاریابی جنس رایگان

انگلیسی: Freebie Marketing

چیزی را رایگان به مشتریان ارائه دهید یا محصولات و خدمات خود را ارزان به مشتریان ارائه دهید تا فروش سایر محصولات و خدمات خود را افزایش دهید.

بازاریابی خبرنامه‌ای

انگلیسی: Newsletter Marketing

یک راه عالی برای تبلیغ یک تجارت این است که یک خبرنامه ایجاد کنید تا بتوانید اطلاعات مفید و جدیدترین اخبار برند خود را در اختیار مخاطبان و مشتریان قرار دهید. بازاریابی خبرنامه‌ای یا اشتراکی در جهان مدرن به دو روش انجام می‌شود: بازاریابی ایمیلی و پیامکی. شما می‌توانید با استفاده از هر یک از این دو ابزار ارتباطی، جدیدترین پیشنهادات تجارت خود را به مشتریان بفرستید. بسیاری از کسب و کارهای جهانی و ایرانی از این روش توانسته‌اند به فروش بسیار بالایی دست پیدا کنند.

بازاریابی دهان به دهان چیست و چگونه در آن موفق شویم؟حتما بخوانید: بازاریابی دهان به دهان چیست و چگونه در آن موفق شویم؟

بازاریابی گوناگونی

انگلیسی: Diversity Marketing

استراتژی بازاریابی گوناگونی

زمانی که شما مشتریان خود را بر اساس سلایق، انتظارات، باورها، جهان‌بینی و نیازهایشان دسته‌بندی کنید و یک برنامه بازاریابی اختصاصی برای هر یک بریزید، کل کار شما به نام بازاریابی گوناگونی شناخته می‌شود.

بازاریابی مقاله‌ای

انگلیسی: Article Marketing

در صنعت‌هایی که مهارت بسیار ارزش دارد، مقالات می‌توانند ابزاری قدرتمند برای به نمایش گذاشتن دانش و تخصص شما باشند. برخی از اختراعات و محصولات هستند که به دلیل تخصصی بودن به این نوع بازاریابی نیاز دارند. یعنی شما باید اطلاعات فنی آنها را با استفاده از مقاله به مشتریان ارائه دهید.

بازاریابی رویدادی

انگلیسی: Event Marketing
استراتژی بازاریابی رویدادی

حضور در یک رویداد، راهی عالی برای افزایش فروش است. مشتریان معمولاً در یک رویداد دارای روحیه خوبی هستند و شانس خرید آنها زیاد است. پس بد نیست که وقتی آنها به یک کنسرت، نمایشگاه یا مسابقه فوتبال رفته‌اند، خود را به آنها معرفی کنید و حتی یک نمونه از محصول خود را به طور رایگان در اختیارشان قرار دهید.

بازاریابی نمایشگاهی

انگلیسی: Tradeshow Marketing

بسیاری از محصولات هستند که حتماً باید قبل از خرید تست شوند. برای مثال یک خودرو را در نظر بگیرید. آیا وقتی بخواهید پول زیادی بابت یک خودرو بدهید، به دنبال این نیستید که قبل از خرید خیلی خوب در مورد آن تحقیق کنید و حتی آن را تست کنید؟ نمایشگاه‌ها تمام فعالان یک صنعت را در کنار هم جمع می‌کنند تا بتوانند محصولات خود را به مشتریان معرفی کنند و شانس تست آنها را در اختیارشان بگذارند.

بازاریابی فصلی

انگلیسی: Seasonal Marketing

روش بازاریابی فصلی
رویدادهای فصلی یک راه عالی برای پیدا کردن مشتریان جدید هستند. حال این رویدادها می‌توانند از هر جنسی باشند. مثلاً به ولنتاین فکر کنید. یک فرصت فروش عالی برای بسیاری از شرکت‌ها. وقتی که برند خود را با رویدادهای فصلی مهم از زندگی مشتریان وفق بدهید، می توانید ربط بیشتری به زندگی آنها پیدا کنید.

بازاریابی جستجو

انگلیسی: Search Marketing

امروزه دیگر وقتی سوالی دارید، لزوماً آن را از دوستان خود نمی‌پرسید. بلکه اکثراً مستقیم به سراغ گوگل می‌روید و سوال خود را در آن جستجو می‌کنید. گوگل واقعاً در پاسخ دادن به سوالات میلیون‌ها آدمی که در روز از این ابزار استفاده می‌کنند، عالی است و آنها را به سایت درست هدایت می‌کند. در واقع، بیش از چند میلیارد جستجو در روز توسط گوگل انجام می‌شود. با این حساب، واقعاً لازم نیست که یک نابغه باشید تا اهمیّت بازاریابی جستجو را بفهمید.

گوگل به عنوان بزرگترین موتور جستجوگر جهان، به تنهایی و ظرف کمی بیشتر از یک دهه، چهره بازاریابی را به کل تغییر داده است و به هزاران و شاید صدها هزار کسب و کار مختلف کمک کرده تا تجارت آنلاین خود را رشد دهند. اما چگونه؟ روش اول این است که گوگل شما را در نتایج طبیعی یک جستجو نمایش دهد که نیازمند سئو یا بهینه سازی سایت برای کسب اعتبار نزد گوگل است. روش دوم هم تبلیغات گوگل است.

بازاریابی صنعتی یا بازاریابی B2B چیست؟حتما بخوانید: بازاریابی صنعتی یا بازاریابی B2B چیست؟

بازاریابی نیش

انگلیسی: Niche Marketing

منظور از نیش (Niche) یک بازار کوچک درون یک بازار اصلی است. وقتی که شما در یک بازار کار شلوغ فعالیت می‌کنید، شناسایی یک بازار کوچک خوب و تمرکز بر روی آن می‌تواند تبدیل به یک راهکار عالی برای موفقیت و شانس رقابت باشد. مثلاً تجارت کفش را در نظر بگیرید. تقاضا برای کفش، در دنیا زیاد است و بسیاری از شرکت‌ها در این بازار هستند که به نیازهای کلی مشتریان پاسخ می‌دهند. بنابراین این بازار ممکن است شلوغ به نظر برسد. اما همچنان یک کسب و کار می‌تواند یک بازار کوچکتر را در بازار اصلی یعنی کفش هدف قرار دهد.

برای مثال، شرکت Vans را در نظر بگیرید که با هدفگیری بازار کفش اسکیت توانست به موفقیت بسیار بالایی برسد. خوبی فعالیت در بازار نیش این است که شما می‌توانید با تمرکز بیشتری کار کنید و در نتیجه محصولات و خدماتی با کیفیت عالی ارائه دهید.

بازاریابی قطره‌ای

استراتژی بازاریابی قطره‌ای

انگلیسی: Drip Marketing

بازاریابی چکه‌کنان یک استراتژی ارتباطی است که یک مجموعه از قبل نوشته شده از پیام‌ها را به مرور زمان برای مشتریان یا سرنخ‌های فروش می‌فرستد یا بهتر است بگویم به سمت آنها می‌چکاند. این پیام‌ها معمولاً به وسیله بازاریابی ایمیلی ارسال می‌شوند، اما از دیگر رسانه‌های تبلیغاتی نیز می‌توانند استفاده کنند.

بازاریابی مجمعی

انگلیسی: Community Marketing

مجمع یا community به گروهی از آدم‌ها اطلاق می‌شود که با هدف مشخصی دور هم جمع شده‌اند و یک جامعه کوچک را تشکیل داده‌اند. شما می‌توانید با این جامعه کوچک یک مکالمه مداوم داشته باشید و در مورد نیازها و خواسته‌های آنها صحبت کنید. در مقایسه با روش‌های بازاریابی توده‌ای یا تمرکز برای فروش، بازاریابی مجمعی می‌تواند به وفاداری بیشتری در مشتریان منجر شود و درگیری بیشتری را میان آنها و برند شما ایجاد کند. به علاوه، در نهایت نیز می‌تواند به بازاریابی دهان به دهان منجر شود.

بازاریابی بین رسانه‌ای

انگلیسی: cross-media marketing

تعریف این بازاریابی ساده است. به مشتریان خود از طریق چندین کانال مختلف (مثلاً ایمیل، نامه، وب‌سایت و تبلیغات آنلاین) اطلاعات بدهید و به این ترتیب، از چند طریق آنها را مخاطب بازاریابی خود کنید.

بازاریابی موبایل

استراتژی بازاریابی موبایل

انگلیسی: Mobile Marketing

بازاریابی با موبایل یا از طریق موبایل را بازاریابی موبایل می‌نامند. برتری بازاریابی موبایلی نسبت به سایر روش‌های بازاریابی این است که شما می‌توانید مشتری را در مکان و زمان درست هدف قرار دهید و حتی با کمی صرف وقت، اطلاعات شخصی او را بدست آورید و پیام‌های خود را شخصی‌سازی کنید.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

انگلیسی: Social Media Marketing

شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، فیسبوک و حتی تلگرام (که کم کم تبدیل به یک شبکه اجتماعی شده است)، یک فرصت استثنایی در اختیار کسب و کارهایی می‌گذارند که قصد دارند با مشتریان خود بیشتر درگیر شوند و حتی مشتریان جدیدی را کسب کنند. یک شبکه اجتماعی، همانطور که از اسمش مشخص است، به شما یک فرصت عالی می‌دهد تا بتوانید به صورت شبکه‌ای با آدم‌ها در ارتباط باشید و از طریق ارتباط‌های خود، ارتباط‌های جدیدی را ایجاد کنید. مطالعه بیشتر در صفحه آموزشی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در آکادمی نوین.

بازاریابی پروموشنال

انگلیسی: Promotional Marketing

بازاریابی چریکی چیست؟ یک روش خلاقانه و به صرفه تبلیغات!حتما بخوانید: بازاریابی چریکی چیست؟ یک روش خلاقانه و به صرفه تبلیغات!

روش مارکتینگ پروموشنال

بازاریابی پروموشنال یک استراتژی بازاریابی است که هدف از آن، دادن انگیزه لازم به مشتری برای تصمیم خرید است. بازاریابی پروموشنال یک تکنیک است که شامل استفاده از مشوق‌های مختلف برای خرید می‌شود که از جمله آنها می‌توان به ارائه نمونه محصول، ارائه کوپون تخفیف و برگزاری مسابقه اشاره کرد.

بازاریابی معکوس

انگلیسی: Reverse Marketing

در بازاریابی معکوس، ایده این است که کاری کنید مشتری به دنبال کسب و کار شما باشد، به جای آنکه بازاریاب به دنبال مشتری. معمولاً، این اتفاق با ارائه اطلاعات مفید به مشتریان انجام می‌شود، بدون آنکه از آنها درخواستی برای خرید کنید.

 بازاریابی نمونه رایگان

انگلیسی: Free Sample Marketing

بر خلاف بازاریابی جنس رایگان، قصد این بازاریابی این نیست که با ارائه یک جنس رایگان، شانس فروخته شدن یک جنس دیگر را بیشتر کند. بلکه ارائه یک نمونه رایگان از همان جنس اصلی است تا مشتری رغبت بیشتری به خرید نشان دهد.

بازاریابی مکاتبه مستقیم

انگلیسی: Direct Mail Marketing

همه ما پیام‌های تبلیغاتی دریافت می‌کنیم. این پیام‌ها می‌توانند از طریق ایمیل، بروشور، نامه‌های تبلیغاتی، وب‌سایت‌های تعاملی و ... به ما منتقل شوند. بازاریابی مکاتبه مستقیم، تمرکز را بر روی مشتری، داده‌ها و مسئولیت‌پذیری می‌گذارد. این نوع بازاریابی مشتری را مستقیماً هدف قرار می‌دهد، درخواستی مشخص از او دارد و به دنبال روش‌های تماسی قابل اندازه‌گیری است.

بازاریابی پایگاه داده

انگلیسی: Database Marketing

بازاریابی پایگاه داده یک شکل از بازاریابی مستقیم است که از داده‌ها و اطلاعات مربوط به مصرف‌کنندگان یا مشتریان بالقوه استفاده می‌کند تا پیام‌هایی شخصی‌سازی شده ایجاد کند و بدین‌وسیله محصولات و خدمات یک برند را تبلیغ کند. در این نوع بازاریابی نیز، رسانه شما هر ابزار ارتباطی است که اجازه ارتباط مستقیم با مشتری را بدهد. اما تفاوت آن با بازاریابی مستقیم و مکاتبه مستقیم این است که در اینجا تاکید بسیار زیادی بر روی استفاده از تکنیک‌های آماری برای توسعه مدل‌های رفتاری مشتریان که به هدفگیری بهتر کمک می‌کنند و همینطور شخصی‌سازی پیام وجود دارد.

بازاریابی پاسخ طلب

انگلیسی: Reply Marketing

در روش‌های سنتی بازاریابی، اندازه‌گیری نرخ بازگشت سرمایه کار سختی است. چون هیچوقت نمی‌شود به درستی مشخص کرد که مشتری از چه طریقی با شما آشنا شده است. اما روش‌های مدرن به شما راهکارهایی را برای ارزیابی درست تبلیغات ارائه می‌دهند. این می‌تواند از اندازه‌گیری نرخ کلیک، تا تعیین کردن یک کوپون تخفیف برای مخاطبان یک تبلیغ را شامل شود. این روش‌های بازاریابی که از مشتری یک درخواست مشخص دارند، نه تنها به شما در شناسایی تاثیر یک روش تبلیغاتی کمک می‌کنند، که می‌توانند هزینه تبلیغات را کاهش و بازدهی را افزایش دهند.

بازاریابی مجدد

گاهی یک مشتری بالقوه با تجارت شما آشنا می‌شود، اما خرید انجام نمی‌دهد. در این مواقع، اگر راهی پیدا کنید تا او را دوباره هدف بازاریابی خود قرار دهید، شانس فروش بالایی خواهید داشت. هر چند استراتژی بازاریابی مجدد قبل از ظهور اینترنت نیز وجود داشت، اما با وجود امکانات بی‌نظیر تبلیغات آنلاین، بیش از پیش ساده و در نتیجه محبوب شده است.

بازاریابی ارجاعی

انگلیسی: Referral Marketing

این روش بسیار به تکنیک بازاریابی دهان به دهان نزدیک است. همانند آن تکنیک، در بازاریابی ارجاعی نیز هدف شما این است که کاری کنید مشتری شما را به دوستان و آشنایان خود پیشنهاد دهد. تنها تفاوت آن است که شما برای این منظور از یک مشوق استفاده می‌‌کنید. مثلاً در ازای هر مشتری جدید که معرفی می‌شود، به مشتری فعلی خود یک هدیه کوچک می‌دهید.

تست A/B چیست و چگونه به افزایش فروش سایت کمک می‌کند؟حتما بخوانید: تست A/B چیست و چگونه به افزایش فروش سایت کمک می‌کند؟

بازاریابی یک به یک

انگلیسی: One-to-One Marketing

one-to-one-marketing-strategyدر بازاریابی یک به یک، شما یک رابطه مستقیم با مشتری خود شکل می‌دهید، خواسته‌ها و نیازهای او را دقیقاً می‌شناسید و بر این اساس، پیشنهادهای خود را ارائه می‌دهید. هدف از این روش، نگهداری مشتری و نه جذب اوست. بازاریابی یک به یک با دو روش ممکن است: شخصی‌سازی و تغییرپذیری.

بازاریابی شخصی‌سازی شده

انگلیسی: Personalized Marketing

بازاریابی شخصی سازی شده (که به نام بازاریابی یک به یک یا شخصی‌سازی هم شناخته می‌شود) یک روش افراطی برای متفاوت‌سازی یک محصول است. در متفاوت‌سازی محصول، هدف شما این است که محصول خود را از رقبا متمایز کنید. در حالی که شخصی‌سازی به دنبال ایجاد یک محصول منحصربفرد برای هر مشتری است.

بازاریابی حساب محور

انگلیسی: Account-Based Marketing

خب، مطمئناً ترجیح شما این است که به جای 1000 مشتری کوچک، با یک مشتری بزرگ سر و کار داشته باشید. این دقیقاً فکری است که پشت بازاریابی حساب محور است. در این نوع بازاریابی، شما یک کسب و کار بزرگ را هدف قرار می‌دهید و پیشنهاد خود را با توجه به نیازها، خواسته‌ها و اهداف این کسب و کار، شخصی‌سازی می‌کنید.

بازاریابی تحلیلی

انگلیسی: Analytical Marketing

analytical-marketing-strategyجمع‌آوری آمار و اطلاعات می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری درست و رشد کسب و کارتان کمک شایانی کند. این کار به خصوص در فضای آنلاین که ابزارهای تحلیلگر بسیاری وجود دارند و تبلیغات با ارائه گزارش انجام می‌شوند، نه تنها بسیار ساده‌تر، بلکه می‌توان گفت ضروری است. به این نوع بازاریابی که همراه با تحلیل دقیق اطلاعات انجام می شود، بازاریابی تحلیلی گفته می‌شود.

بازاریابی رفتاری

انگلیسی: Behavioral Marketing

بازاریابی رفتاری از اطلاعات رفتاری مخاطبان استفاده می‌کند تا بتواند آنها را به درستی هدفگیری کند و تبلیغات مرتبطی را به آنها نشان دهد. تا به حال شده تبلیغی در اینترنت توجه شما را جلب کند که بسیار با جستجوها و فعالیت‌های قبلی شما در اینترنت مرتبط باشد؟ بله، این تبلیغ دقیقاً بر اساس بررسی رفتارهای قبلی شما برایتان نمایش داده می‌شود.

بازاریابی برند

انگلیسی: Brand Marketing

مشتری تصمیم به خرید یک محصول گرفته و باید از بین چند کسب و کار یکی را برای خرید خود انتخاب کند، اما وقت کافی برای تحقیق درست ندارد. در این گونه مواقع، او به کسب و کاری اعتماد خواهد کرد که خودش را به عنوان یک برند معتبر مطرح ساخته است. تمام فعالیت‌های شما در راستای این برندسازی به عنوان بازاریابی برند شناخته می‌شود.

بازاریابی خشت و گِل

استراتژی بازاریابی خشت و گل

انگلیسی: Brick & Mortar Marketing

تجارت‌های خشت و گل آن تجارت‌هایی هستند که به صورت فیزیکی وجود دارند و از این طریق کسب درآمد می‌کنند. برای مثال، یک مغازه. بازاریابی چنین کسب و کاری نیاز به راهکارهای ویژه‌ای دارد. به این راهکارها بازاریابی خشت و گل گفته می‌شود.

تیم دیجیتال مارکتینگ: 7 عضو ضروری برای تشکیل یک تیم شکست‌ناپذیر!حتما بخوانید: تیم دیجیتال مارکتینگ: 7 عضو ضروری برای تشکیل یک تیم شکست‌ناپذیر!

 بازاریابی سبز

green-marketing-strategyانگلیسی: Green Marketing

هر چند تعاریف مختلفی برای بازاریابی سبز وجود دارد، اما در همه این تعاریف یک ویژگی ثابت است. بازاریابی سبز هر فعالیتی است که همزمان با بازاریابی محصولات و خدمات یک شرکت، به صورت جدی به مسائل حفظ محیط زیست نیز می‌پردازد.

بازاریابی مرکز تماس

انگلیسی: Call Center Marketing

بعد از ملاقات حضوری، نزدیک‌ترین ارتباطی که یک کسب و کار با مشتریان خود دارد، از طریق تماس تلفنی است. حال اگر شما بخواهید از تکنیک‌های بازاریابی مختلف (مثلاً ارائه تخفیف بابت معرفی مشتری) از این طریق استفاده کنید، روش بازاریابی شما به اسم مرکز تماس شناخته می‌شود. که یعنی تیم تلفنی شما دیگر فقط به پشتیبانی و فروش کار ندارد و وارد بحث بازاریابی هم خواهد شد.

بازاریابی دانشگاهی

انگلیسی: Campus Marketing

همانطور که از نامش پیداست، هدف این نوع بازاریابی این است که نیازها و خواسته‌های دانشجویان را شناسایی کند و با استفاده از کمپین‌های تبلیغاتی، رویدادهای مختلف و ... تلاش کند آنها را تبدیل به مشتریان یک کسب و کار نماید. برای مثال، یک کافی‌‌شاپ را در نظر بگیرید. چنین کسب و کاری قطعاً نیاز دارد تا قشر دانشجو را به سمت خود جذب کند و برای این منظور، باید راهکارهای مناسبی را اتخاذ کند.

بازاریابی کاتالوگی

catalog-marketing-strategyانگلیسی: Catalog Marketing

کاتالوگ‌ها مدت‌هاست که به عنوان یک راهکار عالی برای معرفی محصولات و خدمات به مشتریان مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه هم که با حضور اینترنت، امکان ارائه کاتالوگ به صورت آنلاین به وجود آمده است و راهی برای استفاده بیشتر از این روش باز شده است. این روش بازاریابی را به عنوان بازاریابی کاتالوگی می‌شناسند.

بازاریابی محلی

انگلیسی: Local Marketing

بله! واضح است: بازاریابی محلی یعنی مناطق اطراف یک مغازه یا رستوران یا ... را هدف قرار دهید. اما چیزی که شاید برایتان جالب باشد این است که امروزه، بازاریابی محلی دیگر لزوماً به صورت سنتی انجام نمی‌شود و می‌توان با استفاده از روش‌های آنلاین (و به خصوص از طریق گوشی تلفن و تبلت) نیز مشتریان را هدف قرار داد.

بازاریابی چریکی

انگلیسی: Guerrilla Marketing

guerillamarketingبازاریابی چریکی یا همان بازاریابی پارتیزانی، یکی از مطرح‌ترین روش‌های بازاریابی در جهان است. این نوع بازاریابی دو ویژگی اصلی دارد: کم‌هزینه و خلاقانه است. بازاریابی چریکی در ابتدا به عنوان راه‌حلی برای بازاریابی کسب و کارهای کوچک مطرح شد، اما امروزه توسط بسیاری از برندهای بزرگ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اینفلوئنسر کیست؟ انواع اینفلوئنسر + درآمدحتما بخوانید: اینفلوئنسر کیست؟ انواع اینفلوئنسر + درآمد

بازاریابی ریشه‌های علف (مردمی)

انگلیسی: Grassroots Marketing

در این روش بازاریابی، به جای آنکه شما پیام خود را به جمعیت زیادی منتقل کنید، یک گروه کوچک را هدف قرار می دهید و تلاش می‌کنید تا آنها را قانع کنید پیامتان را به دیگران منتقل کنند.

بازاریابی شبیخونی

انگلیسی: Ambush Marketing

وقتی که یک برند سعی می‌کند با شبیخون زدن خود را با یک رویداد مرتبط کند، در حال انجام بازاریابی شبیخونی است. در این روش، شما اسپانسر رسمی یک رویداد نیستید، اما یک راه غیر منتظره پیدا می‌کنید تا برند خود را در این رویداد تبلیغ کنید.

بازاریابی محیطی

انگلیسی: Outdoor Marketing

یک استراتژی مارکتینگ که تلاش می‌کند از محیط شهری برای رسیدن به اهداف خود استفاده کند. این نوع بازاریابی از بیلبوردهای بزرگ و پر هزینه تا روش‌های مختلف بازاریابی چریکی را شامل می‌شود.

بازاریابی خیابانی

انگلیسی: Street Marketing

در بازاریابی خیابانی، هدف شما این است که از روش‌های سنتی بازاریابی دوری کنید و با ایجاد یک کمپین تبلیغاتی در دل خیابان، به جمع‌آوری مخاطب بپردازید.

بازاریابی وفاداری

انگلیسی: Loyalty Marketing

تمام فعالیت‌ها و برنامه‌هایی را که در راستای ایجاد مشتریان وفاداری انجام می‌شوند که دوباره و دوباره به سراغ شما می‌آیند، به نام بازاریابی وفاداری می‌شناسیم. طبیعتاً، این نوع از مارکتینگ، یک ارتباط نزدیک با بازاریابی رابطه‌ای دارد.

بازاریابی افراد تاثیرگذار

انگلیسی: Influencer Marketing

استراتژی بازاریابی تاثیرگذارانشکی نیست که آدم‌ها به اشخاص مورد علاقه خود بیشتر اعتماد می‌کنند، تا تبلیغاتی که فقط قصد فروش یک محصول را دارند. نتیجه، به وجود آمدن یک نوع از مارکتینگ به نام بازاریابی افراد تاثیرگذار است. در این روش، یک کسب و کار، هدف بازاریابی خود را جذب افراد تاثیرگذار (حال یا با استخدام آنها، یا سایر روش‌ها) قرار می‌دهد تا این افراد تاثیرگذار برند را تبلیغ کنند.

بازاریابی افراد معروف

انگلیسی: Celebrity Marketing

هر روش بازاریابی که از ستاره‌ها و افراد سرشناس برای معرفی یک برند استفاده می کند، به اسم بازاریابی افراد سرشناس شناخته می‌شود.

 بازاریابی اخلاقی

ethical-marketing-strategyانگلیسی: Ethical Marketing

این روش بیشتر از آنکه یک استراتژی بازاریابی باشد، یک فلسفه است که تمام تلاش‌های بازاریابی را در بر می‌گیرد. هدف آن هم ساده است: کسب و کارها باید در تبلیغات خود صادق، بی‌طرف و مسئول باشند.

بازاریابی شخصی

انگلیسی: Self Marketing

10 تکنیک عالی روانشناسی فروش برای افزایش مشتری‌ و درآمدحتما بخوانید: 10 تکنیک عالی روانشناسی فروش برای افزایش مشتری‌ و درآمد

مسلماً شما متخصصان سرشناس را در زمینه کاری خودتان می‌شناسید و حتی به آنها احترام می‌گذارید. اما این متخصصان چگونه انقدر نام‌آور شده‌اند؟ این دقیقاً هدفی است که بازاریابی شخصی که به نام برندینگ شخصی (Personal Branding) هم شناخته می‌شود، دنبال می‌کند. یعنی اینکه به جای مطرح کردن یک محصول یا خدماتی به خصوص، یک فرد متخصص و متبحر را مطرح می‌نماید.

بازاریابی آگاهی‌بخش

انگلیسی: Informational Marketing

هدف اصلی بازاریابی آگاهی‌بخش این است که به مخاطبان در مورد یک محصول یا خدمات اطلاعات بدهد، آموزش‌های لازم را به آنها ارائه بدهد و توضیح بدهد که مزایای این محصول چیست؛ یعنی با بالا بردن آگاهی مخاطبان، آنها را جذب یک برند نماید.

بازاریابی داخلی

انگلیسی: Internal Marketing

هدف از بازاریابی داخلی این است که تمام فعالیت‌های داخلی یک کسب و کار را هماهنگ و یکپارچه سازد، تا بتواند بهترین خدمات ممکن را به مشتریان ارائه دهد. ایده بازاریابی داخلی این است که ما باید کارمندان خود را هم بازاریابی کنیم؛ یعنی آنها را نیز در مورد اهداف و ارزش خدمات کسب و کار خود آگاه نماییم.

بازاریابی تلفنی

انگلیسی: Telemarketing

tele-marketing-strategy

فکر کنم بدانم که به چه فکر می‌کنید: "من از بازاریابان تلفنی متنفرم." فقط شما نیستید که این حس را دارید. اما باز هم نمی‌توان گفت که بازاریابی تلفنی، نقشی مهم در فروش محصولات به مشتریان ندارد و بنابراین بهتر است راحت از آن نگذرید. بازاریابی تلفنی یک روش از بازاریابی مستقیم است که در آن یک فروشنده با تماس تلفنی (یا شاید یک تماس تصویری یا ...) با مشتریان بالقوه تماس می‌گیرد تا آنها را راضی به خرید کند. بازاریابی تلفنی می‌تواند شامل تبلیغات ضبط شده‌ای هم بشود که بعد از تماس خودکار با مشتری، برای او اجرا می‌شوند. بازاریابی تلفنی در سال‌های اخیر دشمنان بسیاری پیدا کرده و به عنوان یک روش بازاریابی به شدت مزاحم شناخته می‌شود.

بازاریابی هدفمند

انگلیسی: Targeted Marketing

همانطور که از نام آن مشخص است، در بازاریابی هدفمند قصد ما این است که مخاطبانی را هدف قرار دهیم که در بازار هدف ما قرار دارند و مشتریان بالقوه ما محسوب می‌شوند. بدین ترتیب، از هزینه‌ها خواهیم کاست و بازدهی را افزایش می‌دهیم.

بازاریابی خریدار

انگلیسی: Shopper Marketing

تمام فعالیت‌هایی که از طریق کانال‌ها و به شکل‌های مختلف و در راستای شناخت خریدار و رفتار او انجام می‌شوند و از این اطلاعات در جهت راضی کردن آنها به خرید و به نفع یک کسب و کار استفاده می‌کنند.

بازاریابی نقطه فروش

انگلیسی: Point-of-Sale Marketing

این استراتژی مارکتینگ، در جذب مخاطب دخیل نیست. بلکه هدفش این است که مطمئن شود در لحظه آخر، مشتری حتماً خرید را انجام می‌دهد. بنابراین سعی نمی‌کند یک تاثیر طولانی‌مدت بر روی مشتری بگذارد، بلکه می‌خواهد یک تاثیر آنی بر روی مشتری بگذارد و او را در تصمیم خرید راسخ‌تر کند.

بازاریابی عصبی

روش مارکتینگ عصبی

انگلیسی: Neuromarketing

داستان ‌سرایی در محتوا : جادویی که از خاک، طلا می‌سازد!حتما بخوانید: داستان ‌سرایی در محتوا : جادویی که از خاک، طلا می‌سازد!

بازاریابی عصبی به روش‌هایی از بازاریابی اشاره دارد که در طی آن، واکنش ذهن مخاطبان به یک تبلیغ یا یک روش بازاریابی ارزیابی می‌شود و بر این اساس، موثرترین تبلیغات شناسایی می‌شوند. این روش بازاریابی با آزمایشات علمی مختلفی بر روی مغز مخاطبان ممکن خواهد شد.

بازاریابی ورزشی

انگلیسی: Sports Marketing

هر نوع بازاریابی که به نحوی از ورزش برای فروش محصولات و خدمات یک شرکت استفاده کند، از این نوع مارکتینگ استفاده کرده است.

بازاریابی خدمات

انگلیسی: Services Marketing

وقتی بحث بر سر فروش خدمات باشد، کار یک تجارت کمی سخت می‌‎شود. چطور باید مردم را به خرید چیزی راضی کرد که نمی‌توانند لمس کنند؟ اینجاست که بازاریابی خدمات وارد می‌شود و تلاش می‌کند راهکارهای مختلفی را برای بیان ارزش‌های یک سرویس به صورت قابل لمس و افزایش فروش ارائه نماید.

بازاریابی علمی

انگلیسی: Scientific Marketing

هر استراتزی بازاریابی که از روش‌‎های علمی از جمله تحلیل، انجام آزمایش‌های مختلف و ... استفاده می‌کند تا بتواند تاثیر خود را افزایش دهد، یک زیرمجموعه از استراتژی بازاریابی علمی محسوب می‌شود.

 بازاریابی تولید مصرف‌کننده

consumer-generated-marketing-strategy

انگلیسی: Consumer-Generated Marketing

این یکی از آن روش‌های جالب مارکتینگ است که مطمئناً شما هم از آن خوشتان می‌آید. در این روش، هدف شما این است که کاری کنید تا خود مخاطبان به تولید محتوای بازاریابی برای شما بپردازند. برای مثال، یک مسابقه برگزار می‌کنید و از مشتریان می‌خواهید تا با محصولات شما عکس بگیرند و آن را در شبکه‌های اجتماعی قرار دهند. یک مثال ساده دیگر، وقتی است که یک نفر برای مطالب شبکه اجتماعی شما، نظر می‌گذارد.

بازاریابی کششی

انگلیسی: Pull Marketing

هر استراتژی و تکنیکی که شما به کار بگیرید تا بتوانید کاربران را به سمت خود جذب کنید، یک استراتژی بازاریابی کششی محسوب می‌شود. این نوع از مارکتینگ در جهان آنلاین بسیار مورد استفاده است و ارتباط نزدیکی با بازاریابی درونگرا دارد. تولید محتوا، بهینه‌سازی سایت، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و ... همه بخشی از این نوع بازاریابی محسوب می‌شوند.

بازاریابی هل دادنی

انگلیسی: Push Marketing

در این روش، شما قصد دارید محصول خود را (حتی شده با کمی زور) به مشتری معرفی کنید و او را به خرید مجاب کنید. این نوع مارکتینگ می‌خواهد فاصله بین معرفی و خرید یک محصول را تا جای ممکن کاهش دهد. برای مثال به زمانی فکر کنید که در لحظه تکمیل خرید خود، یک محصول جدید با قیمتی عالی به شما پیشنهاد می‌شود.

بازاریابی متقاعدسازی

هدف اصلی این استراتژی آن است که از روش‌های روانشناسی برای متقاعدسازی مخاطب در مارکتینگ استفاده کند و بدین ترتیب، شانس خرید مشتری را افزایش دهد.

آمیخته بازاریابی: نگاهی جامع به تاکتیک یک کسب و کارحتما بخوانید: آمیخته بازاریابی: نگاهی جامع به تاکتیک یک کسب و کار

 بازاریابی درگیرکننده

انگلیسی: engagement marketing

درگیری مخاطب با برند شما اهمیّت بسیار زیادی دارد. در روش بازاریابی درگیر کننده، شما راه‌هایی را پیدا می‌کنید تا میزان درگیری مخاطب با برند خود را افزایش دهید.

بازاریابی شاتگانی

انگلیسی: Shotgun Marketing

استراتژی بازاریابی شاتگانیبله! این استراتژی مارکتینگ، نام خود را وامدار اسلحه شاتگان است. روند آن نیز مشخص است: تعداد زیادی مشتری را در یک شلیک هدف قرار دهید. زیاد هم لازم نیست دقیق آنها را هدف بگیرید. بعد امیدوار باشید که یک تیر به هدف بخورد. این نوع بازاریابی مناسب کسب و کارهایی است که یک بازار هدف مشخص ندارند و شیوه‌های بازاریابی هدفمند چندان برایشان مناسب نیست.

بازاریابی تک تیر اندازی

انگلیسی: Sniper Marketing

استراتژی بازاریابی تک تیر اندازی

بر خلاف بازاریابی شاتگانی که در آن شما سریع شلیک می‌کنید و مخاطبان زیادی را هدف قرار می‌دهید، در بازاریابی تک تیراندازی، شما با دقت هدف خود را مشخص می‌کنید، شرایط را در نظر می‌گیرید و سعی می‌کنید، با یک تیر، هدف خود را بزنید.

بازاریابی ویدئویی

انگلیسی: Video Marketing

این استراتژی فکر می‌‎کنم برای همه کاملاً واضح باشد. شما با منتشر کردن ویدئو سعی می‌کنید مشتریان را جذب خود کنید. این روش در حال حاضر رشد بسیاری نسبت به قبل پیدا کرده است و بسیاری از کسب و کارها به سمت آن رو آورده‌اند. دلیل این موضوع هم مشخص است. ما عاشق تماشای ویدئو هستیم.

 بازاریابی یکپارچه

انگلیسی: Integrated Marketing

این بیشتر از آنکه یک روش مارکتینگ باشد، یک نوع نگاه به بازاریابی است و به ما می‌گوید که تمام فعالیت‌های کسب و کارمان باید با هم یکپارچه باشند و یک هویّت ثابت داشته باشند.

بازاریابی شبکه‌ای یا چند سطحی

multi-level-marketingانگلیسی: Network Marketing یا Multi-Level Marketing

این نوع بازاریابی دیگر معرف حضور هر ایرانی هست. در این روش، شما نه تنها به خود فروشنده بابت هر فروش درصدی می‌دهید، بلکه در ازای فروش محصول توسط کسانی که خودش وارد سیستم فروش شما کرده است هم، درصدی به او خواهید داد.

بازاریایی متحرک یا چابک

انگلیسی: Agile Marketing

6 کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگحتما بخوانید: 6 کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی متحرک، یک رویکرد بازاریابی است که از نظریه توسعه متحرک (Agile Development) گرفته شده است و نگاهی بسیار پویا به مبحث بازاریابی دارد. تیم شما مشخص می‌کند که کدام پروژه‌ها ارزش بالایی دارند. به صورت گروهی کار را بر روی این پروژه‌ها آغاز می‌کند تا در کمترین زمان به اتمام برسد. سپس نتایج را ارزیابی می‌کند تا برای پروژه‌های بعدی آماده شود. بازاریابی متحرک، به خوبی عواملی همچون تغییر و نوسان بازار را در نظر گرفته است. در مطالب بعدی، حتماً در مورد این روش بازاریابی و تکنیک‌های آن بیشتر به شما خواهیم گفت.

بازاریابی افقی

انگلیسی: Horizontal Marketing

دو کسب و کار با هم متحد می‌شوند تا به توزیع محصولات و خدمات دیگری کمک کنند و بدین ترتیب، دسترسی هر دو افزایش پیدا می‌کند. برای مثال، یک بانک و فروشگاه زنجیره‌ای به توافق می‌رسند تا دستگاه‌های پرداخت این بانک را در شعب مختلف این فروشگاه قرار دهند.

بازاریابی عمودی

انگلیسی: Vertical Marketing

در بازاریابی عمودی، شما یک بازار هدف به خصوص را مشخص می‌کنید و محصولات خود را، دقیقاً با توجه به نیازها و خواسته‌های آنها شکل می‌دهید. این نوع از مارکتینگ، دقیقاً نقطه مقابل بازاریابی افقی است که هدف آن، هدفگیری وسیع‌ترین قشر ممکن است.

بازاریابی انتظار

انگلیسی: Anticipation Marketing

انتظار، وصال را شیرین‌تر می‌کند. این از آن مفاهیمی است که در ادبیات فارسی بسیار با آن روبرو می‌شویم و البته، ایدۀ پشت بازاریابی انتظار هم هست. هر چقدر بتوانید مشتریان را قبل از عرضه محصول یا خدمات خود بیشتر تحریک کنید، طبیعتاً بیشتر برای آن شوق پیدا می‌کنند. حتماً شما هم صف‌های طولانی افراد مشتاق به خرید پلی‌استیشن یا آیفون را دیده‌اید که چند روز قبل از عرضه، ایجاد می‌شوند.

بازاریابی رهبری تفکر

انگلیسی: thought leadership marketing

خب، مطمئنم که در جریان نیستید. اما این استراتژی 102ام است که به شما معرفی می‌کنیم. آن را به عنوان یک هدیه از طرف ما قبول کنید. هدف این استراتژی آن است که یک برند را تبدیل به یک صاحب‌نظر در زمینه کاری خودش بکند و به مخاطبان، تخصص و تبحر آن را نشان دهد. این یکی از بهترین روش‌های بازاریابی است که به شخصه می‌شناسم. پیشنهاد می‌کنم داستان موفقیت بی‌نظیر مارکوس شریدان را در استفاده از این روش حتماً بخوانید.

بازاریابی اجازه‌ای چیست؟ تاثیر بیشتر تبلیغات با کسب اجازه از مشتریحتما بخوانید: بازاریابی اجازه‌ای چیست؟ تاثیر بیشتر تبلیغات با کسب اجازه از مشتری

کدام استراتژی مارکتینگ را می‌پسندید؟

همانطور که دیدید، تقریباً به ازای هر روشی که برای تبلیغات یا ارتباط با مشتری وجود دارد، یک استراتژی بازاریابی نیز وجود دارد. یک استراتژی که بهترین روش‌های بکارگیری این راهکارهای ارتباطی را بررسی می‌کند تا بتوان به بهترین نحو از آنها استفاده کرد.

شما کدام یک از این روش‌ها را دوست داشتید؟ خوشحال می‌شویم نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.