قبل از اینکه راجع به ریفرال مارکتینگ بخوانیم، بیایید با یک سوال شروع کنیم!

شما به چه کسی بیشتر اعتماد دارید؟ پیامک‌های تبلیغاتی که برایتان ارسال می‌شود یا پیشنهادی که خواهرتان می‌دهد؟ تبلیغات پولی در گوگل یا توصیه دوست صمیمی‌تان؟

همه ما بیشتر از اینکه به تبلیغات و برندها اعتماد کنیم، به خانواده، دوستان و حتی افراد غریبه که از محصولات استفاده کرده‌اند، اعتماد داریم. کسب و کارها هم از این پتانسیل اجتماعی آگاهند، برای همین با استفاده از بازاریابی ارجاعی یا ریفرال مارکتینگ از این پتانسیل برای رشد و افزایش فروش استفاده می‌کنند.

استفاده از ریفرال مارکتینگ به شما کمک می­‌کند تا دایره مشتریان وفادارتان را گسترش دهید و فروشتان را چند برابر کنید. در این مقاله هر چیزی که برای شروع این روش بازاریابی احتیاج دارید را یاد می­‌گیرید، پس تا انتها همراه ما باشید.

ریفرال مارکتینگ یا بازاریابی ارجاعی چیست؟

ریفرال مارکتینگ (Referral Marketing) یا بازاریابی ارجاعی، یکی از روش‌های جدید بازاریابی است که در آن مشتریان را تشویق می‌کنید که محصول یا کسب و کار شما را به دوستانشان معرفی کنند. در واقع برای افزایش فروش، از مشتریان راضی و طرفدار برند (Brand Advocates) برای تبلیغ برندتان کمک می‌گیرید.

 ریفرال مارکتینگ چیست

همه ما وقتی تجربه خوبی از یک برند، محصول یا خدمات داشته باشیم، با خوشحالی آن را به دیگران معرفی می­‌کنیم. معمولاً بیشتر از اینکه به تبلیغات خود برندها اعتماد داشته باشیم، به خانواده، دوستان و حتی افراد غریبه‌ای که از محصولات برند استفاده کرده‌اند، اعتماد می‌کنیم. مثلاً خود شما اگر دوستتان یک محصول آرایشی به شما معرفی کند، بیشتر اعتماد می‌کنید یا یک تبلیغ تلویزیونی که یک محصول آرایشی تبلیغ می‌کند؟ ما تحت تأثیر انواع ارجاعات روزمره مثل بررسی‌ها، توصیه‌ها، توصیفات و نظرات اجتماعی هستیم. حتی برای خرید نظرات محصول را می‌خوانیم تا ببینیم دیگران درباره این برند چه می‌گویند. 

یک کسب و کار از پتانسیل عجیب و غریب مشتریان راضی خود آگاه است و از آن برای بازاریابی برند خود استفاده می‌کند.

به نظرتان این همان بازاریابی دهان به دهان نیست؟

درست است که بازاریابی ارجاعی و بازاریابی دهان به دهان در ظاهر شبیه هم هستند، اما در واقع یک تفاوت عمده دارند.

بازاریابی دهان به دهان خودجوش است و خود مشتری به خاطر رضایتی که داشته داوطلبانه محصولات شما را به دوستانش معرفی می‌کند. ولی در ریفرال مارکتینگ، مشتری در قبال دریافت پاداش، از محصولات و خدمات شما تعریف می‌کند و دیگران را به خرید محصولات برندتان تشویق می‌کند. پاداش هم معمولاً به صورت پول نقد، جوایز، تخفیف‌ها، کوپن‌های خرید یا ارائه خدمات برای مدت زمان کوتاه است.

یعنی در بازاریابی ارجاعی خود کسب و کار شروع‌کننده کمپین از مشتریان می‌خواهد برندشان را تبلیغ کنند، ولی خب در نهایت این دو روش بازاریابی از لحاظ تاثیرگذاری مشابه هم هستند.

مهمترین هدف در ریفرال مارکتینگ یا بازاریابی ارجاعی، تبدیل مخاطبان به مشتری و در نتیجه افزایش فروش محصولات است.

در روش‌های قدیمی جذب بازارها و مشتریان جدید، برای ترغیب مشتری‌ها به خرید، باید هزینه زیادی صرف می­‌کردیم. اما ریفرال مارکتینگ به ما کمک می‌کند بدون این هزینه‌ها و یا حداقل با کمترین هزینه ممکن، برند خودمان را رشد دهیم و به مشتریان بیشتری دسترسی پیدا کنیم. در ادامه مقاله مزایای بازاریابی ارجاعی و نمونه­‌های موفق از آن در ایران و سایر کشورهای جهان را معرفی می­‌کنیم.

چرا ریفرال مارکتینگ یا بازاریابی ارجاعی قدرت زیادی دارد؟

 ما انسان‌ها بخاطر اجتماعی بودنمان، معمولاً تجربیات خود را با دوستان و خانواده خود به اشتراک می‌گذاریم. 
اگر تجربه خوبی از یک برند داشته باشیم، حتماً به دوستانمان معرفی می‌کنیم تا آن‌ها هم از چیزهای خوبی که ما تجربه کرده‌ایم لذت ببرند. از آن طرف اگر تجربه بدی هم داشته باشیم باز با آن‌ها به اشتراک می‌گذاریم چون نمی‌خواهیم آن‌ها اشتباه کنند و مثل ما تجربه بدی داشته باشند.

به همین دلیل است که بازاریابی ارجاعی بسیار قدرتمند است چون در درون ما وجود دارد و یک چیز طبیعی و بیولوژیکی است. دوست داشته باشید یا نه، بالاخره آن‌ها در مورد محصولات و برند شما صحبت می‌کنند، و از آنجایی که نمی‌توانید جلوی وقوع آن را بگیرید، باید خودتان مدیریتش کنید (و البته مطمئن شوید که آنها چیزهای مثبتی در مورد شما به اشتراک می گذارند!)

لینک بیلدینگ یا لینک‌سازی چیست و چه اهمیتی دارد؟حتما بخوانید: لینک بیلدینگ یا لینک‌سازی چیست و چه اهمیتی دارد؟

اما ریفرال مارکتینگ قدرتمند برای کسب و کار چه فایده‌ای دارد؟

بازاریابی ارجاعی و بازاریابی دهان به دهان

تا بحث ریفرال مارکتینگ داغ است یک پیشنهاد دوستانه هم به شما بدهیم. اگر کسب و کار اینترنتی دارید یا قصدش را دارید که یک کار اینترنتی برای خودتان راه بیندازید، حتماً «دوره بازاریابی و فروش آنلاین» را شرکت کنید. در این دوره با تمام تکنیک‌های فروش و بازاریابی آشنا می‌شوید و صدها مثال از کسب و کارهای مختلف را می‌بینید. (دموی رایگان دوره)

خب برویم سر وفت مزایای بازاریابی ارجاعی!

مزایای استفاده از ریفرال مارکتینگ

اینقدر حجم پیام‌های تبلیغاتی زیاد شده که مردم دیگر به آن‌ها توجه نمی‌کنند. بنرها را فیلتر می‌کنند و پیامک‌ها را مسدود! بسیاری از مشتریان دیگر تلویزیون تماشا نمی‌کنند و حتی به توصیه‌های افراد مشهور و اینفلوئنسرها هم بی‌اعتماد شده‌اند.

بنابراین مصرف کنندگان معمولاً نسبت به گذشته کمتر وفادار هستند و بازاریابی هم به دلیل افزایش روزافزون هزینه‌ها و کاهش اثربخشی، همیشه سخت تر و گران‌تر می‌شود.

اما مطالعات نشان می‌دهد که مصرف کنندگان به تبلیغات دهان به دهان یا توصیه‌های دوستان و خانواده بیش از سایر اشکال تبلیغات اعتماد دارند. در نتیجه، مشتریان جدیدی که از بازاریابی ارجاعی به دست می‌آیند، اغلب مشتریان بهتری نسبت به سایر کانال‌های بازاریابی هستند، و هزینه‌های بیشتری می‌کنند و وفادارتر هستند. این مزیت کلی بازاریابی ارجاعی به سایر روش‌ها بود. دیگر مزایای آن عبارتند است:

  • از آنجاییکه مشتری جدید با توجه به منافع خود، به محصول یا خدمت جذب می­‌شود، مشتری ارزشمندتری است.
  • مشتریان جدید در صورت تجربه خوب، باز دوستانشان را معرفی می‌کنند و این چرخه ادامه خواهد داشت.
  • از آنجایی مشتری جدید از طریق دوستش با شما آشنا می‌شود نه یک تیلیغ پولی، اعتماد بیشتری می‌کند.
  •  به افزایش اعتبار و ارزش برند کمک می‌کند.
  •  روش ریفرال مارکتینگ هزینه کمتری نسبت به بازاریابی سنتی دارد.
  • بازاریابی ارجاعی به شما کمک می­‌کند تا با تعامل بیشتر با مخاطبانتان، رابطه صمیمی و بهتری با آنها برقرار کنید.
  • با پیشرفت شبکه­‌های اجتماعی، امروزه مشتریان تنها در چند ثانیه به هزاران نفر دسترسی دارند. بنابراین به کمک ریفرال مارکتینگ، سرعت رشد کسب و کار شما در مدت زمان کوتاهی چندین برابر می­‌شود.
  • ریفرال مارکتینگ علاوه بر اینکه پاداشی به مشتری فعلی می‌­دهد، انگیزه‌ای برای مشتریان جدید هم هست.
  • با اجرای یک برنامه ریفرال مارکتینگ موفق با صرف انرژی کمتری، به سود بیشتر خواهید رسید.

در بازاریابی ریفرال همه سود می‌برند

همانطور که گفتیم، ریفرال مارکتینگ همان بازاریابی دهان به دهان است که کسب و کار آن را مدیریت می‌کند و بابت معرفی به مشتری پاداش می‌دهد. این یک موقعیت برد-برد-برد است! چرا؟

چون شما به عنوان کسب و کار تقریباً دارید رایگان مشتری جذب می‌کنید؛ یک روش بازاریابی کم هزینه با سطح اعتماد بالا! مشتری فعلی شما برای معرفی دوستانش پاداش دریافت می‌کند و دوست او محصول و خدمات با کیفیتی را استفاده خواهد کرد.

بازاریابی ارجاعی همه برنده‌اند

موفقیت به شرط رضایت مشتری

همه ما می­‌دانیم که تبلیغات دهان به دهان چقدر تاثیرگذار و مهم است؛ مشتری‌هایی که از این طریق طرفدار محصولات و خدمات شما می‌شوند وفادارترند، بیشتر خرج می­‌کنند و در صورت رضایت مشتریان جدیدی را در آینده جذب می‌کنند. اما نباید فراموش کنید که پایه اصلی استفاده از استراتژی ریفرال مارکتینگ رضایت مشتریان است.

هیچ آدمی خدمات بد را به دوستان و خانواده‌اش معرفی نخواهد کرد، حتی اگه به او پاداش بدهید. بنابراین اول باید روی کیفیت و خدماتتان کار کنید تا رضایت حداکثری مشتری را به دست آورید. برای این کار لازم است که به شکل منظم مشتریان خود را تجزیه و تحلیل کنید تا در هر زمان خواسته‌­ها و نیازهای آنها را بهتر بشناسید و جهت رفع نیاز و درخواست مشتریان گام بردارید.

در این استراتژی مشتریان شما می­‌توانند به یک شریک تبلیغاتی بسیار خوب تبدیل ­شوند، در نتیجه رضایت مشتریان، نقطه قوتی برای برنامه فروش شماست. هدف‌گیری دقیق مخاطب یکی از مهمترین مولفه‌های ریفرال مارکتینگ است. مشتریان شما که محصولات یا خدمات شما را معرفی می­‌کنند، افراد خانواده و دوستان خود را به خوبی می­‌شناسند و می‌دانند که چگونه آنها را متقاعد کنند. البته علاوه بر خانواده و دوستان، افراد محبوب و شناخته شده هم نقش اساسی در ارتباط با مشتریان دارند. سلبریتی‌ها، اینفلوئنسر­ها، بلاگرها و یا افراد تاثیرگذار می‌­توانند در بازاریابی ریفرال بسیار تاثیر­گذار باشند.

مهمترین نکات در استفاده از ریفرال مارکتینگ

  • در تکنیک ریفرال مارکتینگ رضایت مشتری اهمیت بسزایی دارد. مشتری در صورتی شما را به دیگران معرفی می­‌کند، که از میزان کیفیت محصولات و خدمات شما راضی باشد.
  • هر چقدر در کارتان خلاق‌­تر باشید و از ایده­‌های نوین بهره ببرید، نتیجه مطلوب‌تری خواهید گرفت.
  • بودجه‌ای که برای انجام تبلیغات در نظر دارید را به شکل متعادل در جای مناسب و در مسیر هدف سرمایه گذاری نمایید.
  • در طول اجرای این روش به آمار و ارقام دریافتی توجه ویژه‌­ای داشته باشید. شما باید بدانید که مشتریان بیشتر از طریق کدام کانال ارتباطی جذب می­‌شوند. با سرمایه گذاری بیشتر بر روی کانال­‌های موفق‌­تر، قطعاً نتیجه بهتری خواهید گرفت.
  • بخشی را به عنوان تبادل نظر مشتریان قرار دهید. خواندن نظرات و تجربه‌های مثبت مشتریانی که از محصولات و خدمات شما راضی هستند، تعداد زیادی از افراد را به سمت محصولات شما جذب می‌کند.
  • هرچقدر جوایزی که در نظر گرفته‌اید ارزشمند‌تر باشد، مشتریان بیشتر تلاش می­‌کنند که کار تبلیغ برند شما را انجام دهند.
  • نظر مشتریان خود را در مورد جوایز و پاداش‌ها بپرسید و با توجه به نیاز و علاقه آنها آن را تعیین کنید.

انواع مختلف ریفرال مارکتینگ

اگرچه که بازاریابی ارجاعی باعث رشد فروش شما می‌شود ولی انواع مختلفی برای اجرای آن وجود دارد که نتایج متفاوتی دارند. می‌توانید با توجه به نوع کسب و کار و امکاناتتان از یکی از این روش‌ها استفاده کنید.

1. ارجاع‌های مستقیم

در این روش به طور مستقیم از مشتریان خود می‌خواهید که دوستانشان را به استفاده از خدمات و محصولات شما دعوت کنند و در ازای آن جایزه‌ای مثل، کدتخفیف، کوپن خرید، کارت هدیه و ... دریافت کنند. خیلی از کسب و کار برای هر دو نفر پاداش در نظر می‌گیرند، هم کسی که دعوت می‌کند و هم فردی که دعوت مشتری شما را می‌پذیرد.

کلمات کلیدی و اهمیت آن در سئو سایتحتما بخوانید: کلمات کلیدی و اهمیت آن در سئو سایت

2. ارجاعات دیجیتال و سیستم پاداش

شما می‌‌توانید یک سیستم پاداش برای معرفی برندتان طراحی کنید و آن را از طریق کانال‌های بازاریابی و روش‌های دیجیتال در معرض دید عموم قرار دهید. مثلاً افرادی که دوستانشان را معرفی کنند فلان پاداش را دریافت می‌کنند و اگر 5 نفر را معرفی کنند پاداش بیشتری می‌گیرند یا مشتریان جدید معرفی شده در اولین خریدشان مقدار معینی تخفیف می‌گیرند.

حالا از طریق کانال‌های مختلف مثل: ایمیل، پیامک، نوتیفیکیشن، شبکه‌های اجتماعی و ... به اطلاع افراد برسانید تا تشویق شوند و شما را به دیگران توصیه کنند.

3. ارجاعات از طریق بررسی‌ها و نظرات محصول

بررسی‌ها و نظرات درباره محصول هم نوعی از ارجاع هستند. اگر فکر می‌کنید که نظرات و بررسی‌های آنلاین مهم نیست، سخت در اشتباهید. برای 80 درصد از افراد، نظرات آنلاین به همان اندازه قابل اعتماد است که دوستشان آن محصول را پیشنهاد کند.

بیست سال پیش، ممکن بود یک مشتری به دوستش توصیه کند، «فلان محصول مزخرف است، نخر» و کار همانجا تمام می‌شد. اما الان در عرض چند ثانیه پس از تکمیل یک تراکنش، همان مشتری می‌تواند وارد یک سایت بررسی آنلاین یا صفحه خود شود و یک بررسی کوبنده ارائه دهد که تا آخر عمر در سطح اینترنت خواهد ماند.

پس اول روی کیفیت خدمات و رضایت مشتری‌هایتان کار کنید و بعد از مشتریان بخواهید نظرشان را درباره محصول برای بقیه بگذارند تا محصولات بررسی شده شما را ببینند و خریداری کنند.

4. ارجاع از طریق اینفلونسرها و شبکه‌های اجتماعی

خیلی از کمپین‌های بازاریابی ارجاعی از مشتری می‌خواهند که محصولات و خدماتشان را به دوستان و خانواده پیشنهاد کنند! اما یک نوع گسترده‌تر هم هم وجود دارد که به آن تبلیغات اینفلوئنسری می‌گویند. اینفلوئنسرهایی که با یک شرکت کار می‌کنند یا از خدمات آن استفاده می‌کنند در ازای گرفتن پول یا خدمات تجربه خودشان را با مخاطبانش به اشتراک می‌گذارند و محصول را به مخاطبانشان پیشنهاد می‌دهند.

5. کامنت‌ها و تگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی

شکل دیگری از بازاریابی ریفرال این است که یک کسب و کار در شبکه‌ اجتماعی‌ از کاربران می‌خواهد، دوستانشان را پای پست‌ها تگ کنند و جایزه بگیرند. این یک راه ساده و کم هزینه است که مشتریان شما خانواده و دوستانشان را با برند شما آشنا کنند.

مراحل پیاده‌سازی یک ریفرال مارکتینگ موفق

روشی که برای اجرای ریفرال مارکتینگ از آن استفاده می‌­کنید، مهمترین بخش آن است. بکارگیری همه مراحل پیاده سازی و اجرای درست ریفرال مارکتینگ جادوی کسب و کار شماست. در ادامه مراحل پیاده سازی یک ریفرال موفق را بخوانید:

  • لازمه اجرای یک بازاریابی ارجاعی موفق، داشتن محصولات و خدمات عالی می‌باشد.
  • ایجاد سایت، وبلاگ و یا رسانه اجتماعی مربوط به کسب و کار شما، برای ثبت نظر و بحث­های مرتبط مشتریان بسیار موثر است.
  • تولید یک محتوای جذاب و مفید برای جذب ویروسی و هرچه بیشتر مخاطبین، از ملزومات تکنیک بازاریابی ارجاعی می‌باشد.
  • بهترین زمان را برای درخواست از مشتری انتخاب کنید. زمانی را انتخاب کنید که فکر می­کنید مخاطب دیدگاه مثبتی نسبت به برند شما دارد. به عنوان مثال: پس از لایک، در زمان خرید، تمدید، ثبت کامنت، تماس با شرکت و یا پیغام گذاری و... در این لحظات شما می­توانید سفیران برند خود را شناسایی کنید.
  • پس از تجزیه و تحلیل و شناسایی مشتریان، وفادارترین، راضی ترین و سود آورترین مشتریان را هدف قرار دهید. تمایل طبیعی افراد به معاشرت با افرادی است که ارزش­ها و سبک زندگی مشابهی دارند، با شناسایی مشتریان، احتمال اینکه برند شما را به مشتریان خوبی همانند خود معرفی کنند را افزایش دهید.
  • یک دعوت به اقدام کاملا واضح و به دور از پیچیدگی داشته باشید. برنامه خود را به صورت واضح و قابل درک ارائه دهید تا مشتری دقیقا بداند که برای دریافت پاداش و یا شرکت در قرعه کشی چه کاری را باید انجام دهد.
  • با استفاده از ابزارهای اشتراک گذاری که مورد علاقه مشتریان است، آسان­ترین و امن­ترین روش را برای مخاطبین خود انتخاب کنید.
  • جوایز ارزشمندی را به عنوان ایجاد انگیزه­ برای مشتریان خود در نظر بگیرید که برای آنها جذاب باشند. جوایز را محدود نکنید، تا هرکسی طبق انتخاب خود پاداش دریافت کند. هر از گاهی این پاداش‌ها را تغییر دهید.
  • طبق زمان از قبل تعیین شده، جوایز را پرداخت کنید تا مشتریان برای مراجعه مجدد تشویق شوند.
  • هر از چند گاهی پیام‌ها، جوایز و ظاهر ریفرال مارکتینگ خود را تغییر دهید.
  • تبلیغات ریفرال مارکتینگ خود را به خوبی و در تمام امکانات شبکه­‌های اجتماعی به مشتریان معرفی کنید.
  • با یادآوری پیشنهاد جوایز و حتی پاداش اضافه، مشتریان خود را ترغیب کنید که برند شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنند.
  • کمپین خود را تجزیه و تحلیل کنید و با گزارش‌گیری دقیق، عملکرد آن را بهبود ببخشید.

نمونه‌های موفق بازاریابی ارجاعی

همانند همه برنامه‌های بازاریابی، بازاریابی ارجاعی هم زمانی موثر است که به طور کارآمد مدیریت شود. بنابراین برای الهام بخشیدن به شما نمونه‌هایی از چند بازاریابی ارجاعی موفق را گردآوری کرده‌ایم تا با ایده گرفتن از تکنیک آنها بهترین عملکرد ممکن را داشته باشید. این برند‌ها از ترکیب کاملی از درک مخاطبان خود استفاده کرده‌­اند و با استفاده به جا از این تکنیک، به بهترین نتیجه رسیدند.

tesla motors_result

  • تسلا

تسلا شرکت معروف خودروهای برقی، برنامه ارجاع خود را در طول سالها تغییر داده تا دایره گسترده‌ای از مشتریان وفادار داشته باشد. در ابتدا، تسلا هزار دلار به مشتریان پیشنهاد می‌کرد تا دوستانشان را معرفی کنند یا مالک یک باتری انحصاری باشند. در ادامه گفت اولین کسی که بیست نفر را برای خرید تسلا معرفی کند، یک خودروی رایگان مدل X یا مدل S دریافت می‌کند. علاوه بر شانس داشتن خودروی رایگان، به هر کسی که برای خرید خودروی جدید تسلا  از کد ارجاع استفاده نمود، تا 1500 کیلومتر سوپر شارژ رایگان ارائه کرد.

برخی از جوایز ارجاع کمی خاصتر بود؛ مثلاً مشتری در صورت معرفی به یک مهمانی انحصاری یا رویداد vip دعوت می‌شد یا می‌توانست از محصولات ویژه‌ای بخرد که به عموم مردم فروخته نمی‌شد. بهترین پاداش‌ها، چیزهایی هستند که با پول نمی‌توان خرید. چه محصولات خاصی باشد، چه دعوت شدن به یک رویداد خصوصی! مطمئناً چنین مشوق‌هایی باعث می‌شود که هر یک از مشتریان شما واقعاً احساس ارزشمندی کنند، به خصوص اگر بخواهید دوباره برای خرید به شما مراجعه کنند.

dropBox

  • دراپ باکس

دراپ باکس یک شرکت ذخیره سازی آنلاین است که معمولاً از موتورهای جستجو جهت بازاریابی کسب و کار خود استفاده می­‌کرد. هزینه آنها برای پیدا کردن هر مشتری در موتورهای جستجو، خیلی بیشتر از سود آنها در فروش محصولشان بود. سرانجام این شرکت متوجه شد که مشتریانش نیاز به فضای ذخیره‌سازی بیشتر دارند؛ برای همین اعلام کرد که هر فرد با معرفی دراپ باکس به دوستانش 500 مگابایت فضای ذخیزه‌سازی بیشتر دریافت خواهد کرد.

در واقع دراپ باکس توانست با درک درست نیاز مشتریانش، در عرض 15 ماه، تعداد کاربران خود را 40 برابر کند. این شرکت نمونه­‌ای از استارت آپ هایی است که با اجرای ریفرال مارکتینگ به یک استارت آپ چند میلیارد دلاری تبدیل شد.

  • اسنپ

اسنپ از بزرگترین و بهترین نمونه­‌های بازاریابی ارجاعی در ایران است. اسنپ «قابلیت معرفی به دوستان» را در اپلیکیشن خود اضافه کرد و توانست مشتریان چند برابر کند. اسنپ به مشتریان خود پیشنهاد می‌دهد که با معرفی این اپلیکیشن به دوستان و آشنایان خود یک سفر رایگان دریافت کنند. وقتی شخص معرفی شده اولین سفرش را انجام داد به هر دو طرف مبلغی شارژ به عنوان هدیه داده می‌شود. بزرگترین راه پیشرفت اسنپ اجرای درست ریفرال مارکتینگ بود.

ریفرال مراکتینگ در ایران

 

  • Coursera

Coursera یک پلتفرم جهانی یادگیری آنلاین است که به هر کسی و در هر کجا امکان دسترسی به دوره‌ها و مدارک آنلاین از دانشگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ را می‌دهد.

همتنطور که در تصویر می‌بینید، برنامه بازاریابی ریفرال این شرکت به این صورت است که شما در صورت معرفی دوستان خود به این پلتفرم می‌توانید در یکی از دوره‌ها به صورت رایگان شرکت کنید.

معایب استفاده از ریفرال مارکتینگ

  • به دلیل گستردگی دامنه در بازاریابی ریفرال مارکتینگ، تسلطی به نوع یا قشر مشتریان وجود ندارد.
  • ممکن است برای افزایش قیمت محصولات و یا خدمات خود، با مشکل روبرو شوید.
  • امکان کنترل رشد کسب و کار در این نوع بازاریابی وجود ندارد.

کلام آخر

بازاریابی ارجاعی در ایران نیز برای طیف وسیعی از کسب و کارها به کار گرفته می­‌شود. از کسب و کارهای کوچک گرفته تا کسب و کارهای گسترده همه می­‌توانند با اجرای درست این روش بازاریابی، بهترین بازخورد را دریافت کنند. ما کلی از برنامه‌های معرفی و ارجاع را دیدیم که نتایج بسیار متفاوتی داشتند و دلیلش استفاده درست از نکاتی است که در این مقاله با هم مرور کردیم. بهترین برنامه­‌های ریفرال مارکتینگ آنهایی هستند که به مشتریان خود احساس ستاره بودن و ارزشمند بودن می­‌دهند. شما هم به کمک دانش ریفرال مارکتینگ، ستاره‌­های کسب و کار خود را پیدا کنید.

اگر می‌خواهید در مورد انواع دیگر بازاریابی در بیزینس‌ها بدانیدُ حتماً بخش معرفی کامل و آموزش رایگان انواع روش­های بازاریابی را مطالعه فرمایید.