پس از دو سال، الگوریتم پنگوئن گوگل بالاخره به روزرسانی شد. الگوریتم پنگوئن گوگل نسخه 4.0، به صورت لحظه ای (Real-Time) کار می کند. گوگل ادعا کرده است که این آخرین به روز رسانی از الگوریتم پنگوئن است و از این پس، الگوریتم پنگوئن به عنوان بخشی از هسته مرکزی الگوریتم رتبه بندی گوگل، در حین خزش و ایندکس کردن سایت ها به پردازش اطلاعات می پردازد.

در ادامه می خواهیم به این موضوع بپردازیم که اصلاً الگوریتم پنگوئن چه ویژگی هایی دارد و به روز رسانی های جدید آن، چه تاثیری بر روی دنیای سئو و به طور کلی دیجیتال مارکتینگ خواهد داشت.

اعلامیه های الگوریتم پنگوئن نسخه 4.0

در طول چند هفتۀ اخیر، شاهد تغییرات و نوسانات بسیاری در نتایج جستجوی گوگل بودیم. به روزرسانی که بیشتر افراد آن را پیش بینی کرده بودند، بالاخره انجام شد و گوگل در نهایت اعلام کرد پنگوئن نسخه 4.0 دو ویژگی کلیدی دارد:

  1. الگوریتم جدید پنگوئن به صورت لحظه ای (Real-Time) کار می کند. این واقعاً خبر خوبی است. افراد زیادی هستند که برای سئو بی کیفیت خود، هزینه های گزافی صرف کرده اند و حتی پس از حذف تمامی بک لینک های اسپمی شان، باز هم سایتشان به حالت اول برنگشته است. قطعاً خانه ای که بر روی ویرانه ها بنا شده باشد، مقاومت چندانی ندارد. این موضوع در زمینه سئو نیز صدق می کند. افرادی هم که سئوی سایت خود را بر روی لینک بیلدینگ بی کیفیت بنا کرده اند نباید انتظار داشته باشند که در رتبه های بالای نتایج جستجو قرار داشته باشند. حذف لینک های بی کیفیت، مطمئناً آنها را به موقعیت اصلی خود بر نمی گرداند. با این حال، به نظر می رسد کسب و کارهایی بسیاری وجود دارند که به دلیل الگوریتم پنگوئن با محدودیت های شدیدی مواجه بوده اند. به روز رسانی جدید الگوریتم پنگوئن برای چنین کسب و کارهایی، شرایط جدیدی را به وجود خواهد آورد.
  2. به گفته گوگل، این نسخه از الگوریتم پنگوئن از نسخه پیشین دقیق تر (Granular) است: این ویژگی به توضیح بیشتری نیاز دارد. در گذشته به نظر می رسید، الگوریتم پنگوئن نسخه 2.0، پنالتی های مرتبط با کلمات کلیدی و رتبه صفحه را بیشتر از نسخه 1.0 آن اعمال می کرد. با این حال، در چند سال اخیر شاهد پیشرفت های زیادی در این حوزه بوده ایم و احتمالاً گوگل مانند گذشته تنها به فرآیند لینک بیلدینگ اهمیت نمی دهد و تک تک لینک ها را مورد بررسی قرار می دهد. تنها زمان است که مشخص می کند این دقیق تر شدن الگوریتم پنگوئن گوگل به چه معناست، اما به نظر می رسد برای افرادی که می خواهند از طریق سئو کلاه سفید رتبه سایت خود را افزایش دهند، خبر خوبی باشد.

همچنین، باید دید که این دو ویژگی چگونه می توانند خود را با 200 فاکتور رتبه بندی سایت در گوگل منطبق و هماهنگ کنند. در حال حاضر، هر دو الگوریتم پاندا و پنگوئن در هسته اصلی الگوریتم رتبه بندی گوگل ادغام شده اند (البته پاندا به صورت Real Time فعالیت نمی کند). بنابراین این امکان وجود دارد که در آینده ارزش هر کدام از این فاکتورهای رتبه بندی تغییر کند.

نکتۀ دیگری که بیشتر برای سئو کاران جالب توجه خواهد بود این است که دیگر اعلان های به روز رسانی برای الگوریتم پنگوئن وجود نخواهد داشت. الگوریتم پنگوئن در حال حاضر، همزمان با خزیدن گوگل در سایت ها، به طور مداوم به روز رسانی می شود، بنابراین تغییرات کوچکی که در این سیستم ایجاد می شود، دیگر به اطلاع عموم نخواهد رسید. من به شخصه بر این باورم که چنین چیزی می تواند خبر خوبی باشد زیرا متخصصان سئو می توانند به سادگی بر روی انجام فعالیت های خوب بازاریابی تمرکز کنند و دیگر نگران به روز رسانی های گوگل و اعمال جریمه ها نباشند.

لینک ها هنوز هم فاکتوری مهم به شمار می آیند

باید به خاطر داشته باشید که لینک ها هنوز هم در رتبه بندی گوگل از اهمیت ویژه ای برخوردارند و گوگل بارها این موضوع را شفاف سازی کرده است. با اینکه بارها افرادی همچون مت کاتز،گری ایلیس و جان مولر به اهمیت لینک به عنوان سیگنال رتبه بندی در موتورهای جستجو اشاره کرده اند، اما در عین حال به افراد هشدار داده اند که نباید انرژی خود را تنها بر روی لینک بیلدینگ صرف کنند.

اگر کمی به عقب برگردیم متوجه می شویم که این جملات چندان عجیب هم نیستند. فرض کنیم شما یک سایت پنج صفحه ای داشته باشید که هیچ سیگنالی از شبکه اجتماعی اجتماعی یا پیج رنک در آن وجود ندارد و در عین حال 5000 بک لینک برای سایت خود ایجاد کرده اید. پروفایل عملکرد سئو چنین وب سایتی غیر معمول است. گوگل از خود خواهد بپرسید: چرا چنین سایتی که هیچ فعالیت اجتماعی و مارکتینگی ندارد، چنین پروفایل لینک بیلدینگ قوی دارد؟

از طرفی دیگر، اگر شما یک سایت معتبر داشته باشید و به شدت بر روی آن کار کنید، مثلاً تعداد زیادی محتوای خوب تولید کنید، صفحات متعددی  بسازید، سیگنال های شبکه های اجتماعی معتبر کسب کنید و لینک های متنی متعدد ایجاد نمایید، به دست آوردن 5000 لینک برای وب سایت شما کاملاً طبیعی به نظر می رسد. اگر فعالیت در شبکه های اجتماعی و روابط عمومی را به تمامی فعالیت های بالا اضافه کنید، یک الگوی معتبر برای کسب و کار خود خواهید داشت.

بنابراین لینک بیلدینگ برای سئو بسیار مهم است، اما لینک تنها یک مورد از فاکتورهای متعددی است که توسط گوگل مورد بررسی قرار می گیرد و نمی تواند به تنهایی نشان دهنده اعتبار و هویت یک سایت باشد. در حقیقت، به دست آوردن تعداد زیادی لینک ممکن است به خاطر فعالیت های بازاریابی عالی باشد. بنابراین بهتر است کلاه مهندسی معکوس را از سر بردارید و به دنبال یک کلاه هوشمند بازاریابی برای خود باشید. در این شرایط متوجه خواهید شد که در یک مسیر درست حرکت می کنید.

گوگل چه می خواهد؟

من به شخصه، تجزیه و تحلیل پیشنهادات گوگل را بسیار ارزشمند می دانم. شما می توانید مطمئن باشید پُست هایی که گوگل در وبلاگ خود منتشر می کند، به دقت نگارش شده اند و می توانند بینش بسیار خوبی از سئو در اختیار شما قرار دهند.

  • اگر نگاهی به اطلاعیه گوگل در مورد الگوریتم پنگوئن 4.0 بیندازید، متوجه خواهید شد که گوگل بیشتر بر روی ایجاد وب سایت هایی جذاب و شگفت انگیز که برای کاربران رضایت بخش باشد، تاکید می کند.
  • با مطالعه صفحه Link Schemes گوگل می توان به این نتیجه رسید برای اینکه بتوانید از سایر سایت ها لینک های با کیفیت و مرتبطی دریافت کنید، باید محتوای مرتبط و منحصر بفردی ایجاد کنید که بتواند در دنیای اینترنت محبوبیت زیادی کسب کند. ایجاد محتوای عالی بسیار ارزشمند است. اگر محتوایی که در سایت خود ایجاد می کنید مفید باشد، احتمال به دست آوردن لینک از طریق آن بسیار زیاد خواهد بود. گوگل هر لینکی که به سایت شما داده می شود را به عنوان یک مهر تایید بر وب سایت شما در نظر می گیرد. بنابراین هرچه محتوای شما ارزشمندتر باشد، امکان لینک گرفتن تان بالاتر می رود.
  • اگر نگاهی به راهنمای وبمستر گوگل بیندازید به این نتیجه خواهید رسید که چه چیزی سایت شما را منحصر بفرد، با ارزش و تعاملی می کند. کاری کنید که سایت شما در میان سایر رقبا متمایز باشد.
  • اگر نگاهی به اطلاعیه اصلی گوگل در مورد الگوریتم پنگوئن بیندازید، متوجه می شوید که گوگل بار هم بر روی ایجاد سایت جذاب، شگفت انگیز و رضایت بخش تاکید داشته است.

همانطور که می بینید، در این بیانیه ها، کیفیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تنها به کیفیت سایت خود توجه نکنید، محتوا و لینک هایی که به سایت شما اشاره می کنند نیز باید با کیفیت باشد. گوگل تاکید بسیار زیادی بر روی کیفیت این سه عامل دارد:

بهترین روش برای به دست آوردن لینک های با کیفیت و ارزشمند، ایجاد محتوای منحصر بفرد و مرتبطی است که بتواند در فضای اینترنت، به طور طبیعی محبوبیت کسب کند.

این موضوع بارها و بارها بیان شده است. مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که گوگل کمی خوش بینانه رفتار می کند. ایجاد محتوای عالی به تنهایی کافی نیست. شما باید کاری کنید که افراد محتوای شما را پیدا کنند و با آن تعامل داشته باشند. باید روابطی را ایجاد کنید که در آن از افراد علاقمند استفاده می شود. ممکن است بخواهید با سایر وبلاگ نویسان و صاحبان سایت ها تعامل و رابطه داشته باشید. بعد از ایجاد چنین رابطه ای، قادر خواهید بود فرآیند لینک بیلدینگ خود را آغاز کنید و از افراد بخواهید به سایت شما لینک دهند.

در نظر گوگل، کیفیت بالا به این معناست که سایت خود را به گونه ای ایجاد کنید که برای مخاطبان هدفتان ارزشمند و منحصر بفرد باشد. محتوایی را ایجاد کنید که واقعا برای مخاطبانتان ارزشمند است و می تواند به آنها کمک کند. بیشتر افراد تلاش می کنند فرآیند لینک بیلدینگ خود را بدون تولید محتوای مناسب و مفید آغاز کنند و این یکی از مشکلات بزرگی است که در مسیر تلاش های لینک بیلدینگ قرار دارد. راه حل این مشکل بسیار ساده است. سایت خود را ایجاد کنید، ارزشی را برای مخاطبان خود فراهم آورید و سپس لایه لینک بیلدینگ را روی آن بسازید. در این شرایط موفق خواهید بود.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع می‌کنم
021-58438داخلی 1

تاکتیک های لینک بیلدینگ در الگوریتم پنگوئن گوگل

در ادامه مروری اجمالی بر روی تاکتیک های لینک بیلدینگی خواهیم داشت که هنوز هم ارزشمند هستند. اگر می خواهید اطلاعات دقیق تری از فرآیند لینک بیلدینگ به دست آورید، پیشنهاد می کنم راهنمای لینک بیلدینگ برای افراد مبتدی که در 7 فصل برایتان تهیه کردیم را مطالعه کنید.

  1. اکتشاف ابتدایی: با کاربرد محدوده وسیعی از اپراتورهای کوئری (Query Operators) پیشرفته، شما می توانید صفحات منبع یا حتی دایرکتوری های با ارزشی را پیدا کنید که مرتبط با محصول یا خدماتی هستند که شما فراهم می کنید. هر چقدر محتوای بیشتری در سایت خودتان داشته باشید، پیدا کردن افرادی که به شما لینک می دهند بسیار آسان تر خواهد بود. به همین خاطر بهتر است به دنبال کلمات کلیدی خود، منابع، لینک ها و دایرکتوری ها باشید. بعد از این کار قادر خواهید بود تحقیقات لازم را انجام دهید.
  2. تحقیق درباره رقبا: اغلب، مرور و بررسی لینک هایی که به سایت رقبای شما اشاره دارند می تواند منابع لینک بیلدینگ خوبی را در اختیار شما قرار دهد و سایت هایی را برایتان آشکار می کند که ممکن است به سایت شما نیز لینک دهند. باز هم باید مطمئن شوید که محتوای با ارزشی در سایت خود دارید و سپس از سایر سایت ها تقاضای لینک بکنید. به خاطر داشته باشید که سایت های لینک دهنده به رقبایتان، ممکن است تمایلی برای لینک دادن به محتوای موجود در سایت شما نداشته باشند. بنابراین بهتر است به کیفیت محتوای خود فکر کنید.
  3. پست مهمان: استفاده از پُست مهمان هنوز هم یک روش عالی برای قرار گرفتن در دیدرس مخاطبان است و می تواند مخاطب زیادی را وارد سایت کند. به خاطر داشته باشید در این مورد نیز کیفیت حرف اول را می زند. اگر فرصتی برای لینک دادن به بخشی از محتوا را داشته باشید و  بدانید که انجام این کار می تواند ارزشمند باشد، حتماً این کار را انجام دهید تا بتوانید لینک متنی داشته باشید. به دنبال وبلاگ ها و سایت هایی در حوزه کاری خود باشید که به دنبال پست مهمان هستند. باز هم می توانید با جستجوی عبارت هایی همچون پُست مهمان، توزیع کننده محتوا و ... به نتیجه دلخواه خود دست یابید.
  4. تولید محتوا+توسعه محتوا: بعد از اینکه محتوایی عالی در سایت خود منتشر کردید می توانید سایت هایی را پیدا کنید که به سایر مقالات لینک داده اند. در این مرحله باید با صاحبان آن سایت ها تماس بگیرید و از آنها بخواهید در صورت امکان به محتوای شما نیز لینک بدهند. تکنیک آسمان خراش می تواند در این زمینه به شما کمک کند هر چند یک روش کامل برای همه شرایط موجود نیست.
  5. استفاده از لینک های شکسته: این روش هم مانند تاکتیک شماره 4 است، اما در این گزینه شما به دنبال لینک های شکسته در سایت های مختلف می گردید. این سایت ها می توانند لینک های با ارزشی برای شما فراهم آورند. زمانی که فرصتی یافتید، باید بتوانید با ایجاد محتوای مناسب خلاءهای موجود را پر کنید. این رویکرد می تواند برای شما بسیار مفید باشد. سایت هایی که دوست دارید از آنها لینک بگیرید را شناسایی کنید و سپس آن سایت ها را با ابزارهایی همچون Screaming Frog یا Xenu Link Sleuth بخزید تا بتوانید فرصت های موجود را بیابید.
  6. سازمان های محلی: زمانی که کسب وکار محلی دارید، لینک هایی که بتواند شما را به یک موقعیت فیزیکی متصل کند، بسیار با ارزش خواهند بود. در اغلب موارد شما می توانید باشگاه ها یا موارد این چنینی را پیدا کنید که حاضرند با شما همکاری کنند. با انجام این کار قادر خواهید بود ارتباط خوبی با کسب و کارهای محلی داشته باشید. این موضوع باعث می شود افراد زیادی به کسب و کار شما توجه کنند.
  7. نشریات و روابط عمومی: علاوه بر داشتن یک سایت شگفت انگیز، انجام فعالیت های مختلف در دنیای واقعی می تواند مزایای زیادی برای شما به همراه داشته باشد. حضور داشتن در نشریات و مطبوعات فرصتی بسیار عالی برای شما فراهم خواهد کرد. در بیشتر موارد چنین فعالیت هایی باعث ایجاد لینک به سایت شما می شود و همین امر به شما کمک می کند اعتبار و اعتماد بیشتری کسب کنید.

مواردی که در این جا بیان کردیم لیست کاملی از تاکتیک های موجود برای لینک بیلدینگ نیست، اما استفاده از این نکات می تواند مفید باشد. به خاطر داشته باشید که هر کسب و کاری باید از استراتژی های منحصر بفرد خود استفاده کند. ممکن است یک تاکتیک برای کسب و کاری نتایج عالی در پی داشته باشد، اما برای تجارت دیگری چنین نتیجه ای ایجاد نکند. انجام تمامی این فرآیندها به خود شما و چیزی که برایتان مناسب است بستگی دارد. همچنین برای انجام این فرآیندها باید مطمئن شوید که سایت شما بهترین است و می تواند با گرفتن لینک از سایر سایت ها بهبود یابد.

نتیجه گیری

بهترین فرآیند برای داشتن سئو بهتر، گاهی اوقات ساده ترین چیزی است که فکرش را می کنید. استفاده از دایرکتوری های اسپم گونه هیچ معنی و تاثیری بر روی سئو نداشتند. زمانی چنین مزارع لینکی بر روی سئو تاثیر بسیار مثبت داشتند، اما این کار سبب شد تعداد بسیار زیادی سایت بدون داشتن محتوا، تعداد زیادی لینک داشته باشند. بنابراین، زمان و تلاش بسیاری برای ساخت لینک هایی صرف شد که هیچ ارزشی به سایت ها اضافه نکردند.

چگونه یک لینک خوب را از یک لینک بد تشخیص دهیم؟حتما بخوانید: چگونه یک لینک خوب را از یک لینک بد تشخیص دهیم؟

درست است که گوگل تبلیغات زیادی را نمایش می دهد (حتی بسیاری اوقات اعصابمان را خرد می کند!)، اما در عین حال گوگل ما را وارد دنیای نامحدود اطلاعات می کند و به نظر من این معامله بسیار خوبی است.

متاسفانه، ما در دنیایی زندگی می کنیم که بسیاری از کسب و کارها به دنبال سئو ارزان برای وب سایت خود هستند و همیشه عده ای وجود دارند که پاسخگوی چنین تقاضایی باشند. این نیاز به سئوی ارزان قیمت باعث شده است که سئو کاران مجبور شوند به این خواسته ها تن دهند و خب، ما می دانیم که سئوی ارزان برابر با سئو با کیفیت نیست. اما به نظر می رسد که گوگل با انتشار الگوریتم پنگوئن جدید، قصد دارد سئوی بی کیفیت را برای همیشه از بین ببرد.

من به شخصه امیدوارم الگوریتم پنگوئن بتواند به این نوع روش های لینک بیلدینگ پایان دهد. الگوریتم پنگوئن جدید شاید به کمی زمان نیاز داشته باشد، اما مطمئناً روند لینک بیلدینگ را متحول خواهد کرد. پیشنهاد من به شما این است که پیش از آنکه فرآیند لینک سازی تان را آغاز کنید، اول مطمئن شوید محتوای ارزشمندی برای لینک ساختن در اختیار دارید.

نظر شما در این باره چیست؟ خوشحال می شوم که نظرات و پیشنهادات خود را از طریق دیدگاه ها با من در میان بگذارید. همچنین، اگر در زمینه آموزش سئو سوالی دارید، راحت باشید و از من بپرسید. من سعی می کنم در حد توانم شما را راهنمایی کنم.