یک اصطلاح بسیار معروف در زبان انگلیسی وجود دارد که می‌گوید: "کمتر یعنی بیشتر". که تقریباً به این معناست که ما هر چقدر کمتر داشته باشیم، خوشحال‌تر هستیم. همین نگاه چند سالی است که در قالب یک نظریه به نام تناقض انتخاب یا پارادوکس انتخاب (Paradox of Choice) راه خود را به جهان بازاریابی و تبلیغات هم پیدا کرده است. یک نظریه که به ما می‌گوید هر چقدر انتخاب‌های کمتر در اختیار مشتری بگذاریم، او خوشحال‌تر خواهد بود و شانس فروش افزایش پیدا می‌کند. راستی همین ابتدای مقاله می‌خواهیم به شما یک منبع معتبر از کاربردی‌ترین کتاب‌ها در زمینه بازاریابی، کسب و کار، فروش و... معرفی کنیم. ما در ۳۶۵ بوک‌ خلاصه صوتی این کتاب‌ها را قرار داده‌ایم که بتوانید به راحت‌ترین شکل به این منابع دسترسی داشته باشید و با دیدگاه‌ها و تجربیات بزرگترین کارآفرین‌ها در زمینه بازاریابی و بیزینس، آشنا شوید. حالا برویم سراغ تناقض انتخاب!

تناقض انتخاب، در حیطه بازاریابی، می‌تواند تبدیل یک تکنیک فروش بسیاری عالی شود که قبلاً هم در وبلاگ نوین بسیار در مورد آن بحث کرده‌ایم. (در یکی از اولین مطالب خود گفتیم که چرا با ارائه انتخاب‌های کمتر، فروش افزایش پیدا می‌کند و چگونه می‌توانید از این اصل در بازاریابی اینترنتی (و وب‌سایت خود) استفاده کنید. در یک مطلب دیگر هم گفتیم که یک راهکار عالی برای فروش بیشتر، ارائه دو انتخاب به مشتری است. اما نظرات خوانندگان در مورد این مطالب به ما نشان داد که آنها چندان به این نظریه اعتماد ندارند. بنابراین تصمیم گرفتیم یک مطلب دیگر از وبلاگ خود را نیز به این موضوع اختصاص دهیم.

تماشا کنید: آیا ما واقعاً بر تصمیم‌های خود تسلط داریم؟حتما بخوانید: تماشا کنید: آیا ما واقعاً بر تصمیم‌های خود تسلط داریم؟

تناقض انتخاب: کمتر یعنی بیشتر

امروز تصمیم داریم به سراغ پدر نظریه تناقض انتخاب، بری شوارتز، برویم و پای صحبت‌های او در تد تاک (TED Talk) بنشینیم. شوارتز همان کسی است که این نظریه را برای اولین بار در کتاب خود به نام "پارادوکس انتخاب: کمتر یعنی بیشتر" مطرح کرد. او در سخنرانی تد تاک خود با یک لحن طنز در مورد درگیری‌های زندگی مدرن به ما می‌گوید و اینکه چرا ما چندان تمایلی به تصمیم‌گیری‌های پیچیده نداریم. اینکه جهان غرب با ارائه انتخاب‌های زیاد به مردم خود، در حقیقت به آنها لطف نمی‌کند و فقط زندگی آنها را سخت‌تر کرده است.

بعد از تماشای این ویدئو، اگر باز هم دوست داشتید بیشتر در مورد این نظریه بخوانید، پیشنهاد می‌کنم حتماً به سراغ برچسب روانشناسی و بازاریابی بروید و مطالب قبلی وبلاگ ما را بخوانید.