برای شروع بگذارید یک توضیح سریع در مورد کپی رایتینگ به کسانی بدهیم که می‌خواهند این صفحه را هر چه زودتر ببندند و بعد به سراغ داستان خودمان برویم.

کپی رایتینگ چیست؟

کپی رایتینگ به معنای نوشتن متن تبلیغاتی یا همان متن فروش است. هدف شما از این متن آن است که خواننده را مجاب به کاری کنید. حال اینکار می‌تواند خرید محصول باشد، یا عضویت در خبرنامه یا تماس با شما برای دریافت اطلاعات بیشتر.

با شخصیت اصلی داستان کپی‌رایتینگ ما آشنا شوید!

خب، حالا بگذارید شما رو با آقا فرهاد آشنا کنم:

copywriting

آقا فرهاد یک کسب و کار در زمینه فروش سیب‌زمینی رو اداره می‌کنه و درآمد خوبی هم از این طریق داره. برای همین هم به فکر گسترش کار خودش افتاده و به تازگی یک بخش فروش آنلاین هم برای کسب و کارش راه انداخته. copywriting2

اما همونطور که می‌دونید، فروش سیب‌زمینی به صورت اینترنتی چندان کار راحتی نیست. برای همین هم آقا فرهاد سعی کرده چند تا راهکار تبلیغاتی موثر برای سایت خودش پیش بگیره. بیایید با هم به چند تا از راهکارهای او نگاهی بیندازیم:

 

اما... هیچکدام از این روش‌ها بازگشت سرمایه زیادی برایش ندارند و هزینه‌ها هم به شدت بالا هستند. بنابراین کم کم دارد از بازار آنلاین سیب‌زمینی نا امید می‌شود. تا اینکه...

آقا فرهاد و مهارت کپی رایتینگ (یا همان نوشتن متن تبلیغاتی موثر)

copywriting-advertising-sales-text-idea آقا فرهاد به صورت اتفاقی با یک وب‌سایت روبرو می‌شود که در مورد روش‌های نوشتن بهتر متن فروش و تبلیغاتی صحبت می‌کند. در یک مقاله این وبلاگ، او در مورد رفتار مصرف کننده می‌خواند و متوجه می‌شود که استفاده از عبارت "یک هزینه کوچک 5 هزار تومانی" به جای "یک هزینه 5 هزار تومانی" می‌تواند 20% فروش را افزایش دهد. باور این موضوع برای فرهاد آقا سخت است. اما تصمیم گرفته که خودش تاثیر نوشتن متن خوب را امتحان کنید. پس از مشاوری خوب در زمینۀ نوشتن متن تبلیغاتی می‌خواهد که به او در یادگیری کپی رایتینگ کمک کند.

به این ترتیب است که او نکات بسیاری را در این زمینه یاد می‌گیرد. مثلاً می‌فهمد که فرق بین تولید محتوا با کپی رایتینگ دقیقاً چیست.

تفاوت کپی رایتینگ با تولید محتوا چیست؟

copywriting-content-marketing-undecidedخب، مساله برای آقا فرهاد زود حل می‌شود:

در تولید محتوا هدف شما این است که با تولید محتوای مرتبط و مفید به کاربران خود در تصمیم‌گیری کمک کنید و خوانندگان بیشتری را جذب کنید. یعنی تمرکز بروی جذب کاربر است. اما در کپی رایتینگ تمرکز شما متقاعد کردن مشتری است. پس

  • تولید محتوا شامل وبلاگ‌نویسی، ایجاد پادکست و خبرنامه ایمیلی می‌شود.
  • اما کپی رایتینگ بیشتر به متن صفحات فروش و تبلیغات شما مربوط می‌شود.

با اینحال این دو ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند و برای آنکه آقا فرهاد بتواند از پس تمام کارهای بازاریابی محتوا بر بیاید، لازم است با تکنیک‌های کپی رایتینگ هم آشنا باشد. (ما در وبلاگ خود هر دو بخش کپی رایتینگ و تولید محتوا را به عنوان زیر مجموعه‌ای از دسته بازاریابی محتوا در نظر گرفته‌ایم.)

چگونه کپی رایتینگ در تولید محتوا تاثیر می‌گذارد؟

copywriting-advertising-sales-text-making-checklistآقا فرهاد تا حالا فکر می‌کرد همین که محتوای مفیدی را برای خوانندگان خود تولید کرده، کافی است. اما ناگهان متوجه می‌شود که چرا مطالب عالی وبلاگش، خواننده‌های زیادی را جذب نمی‌کند. مساله این است که او با تکنیک‌های کپی‌رایتینگ آشنایی نداشته و نمی‌دانسته چطور یک متن موفق بنویسد. او با یک لیست آشنا می‌شود که مشکلات احتمالی یک مطلب (حالا یا مطلب آقا فرهاد یا ما) در آن مطرح شده است:

  • ممکن است تیترهای شما حوصله‌سربر باشند.
  • تیترهایتان بیش از حد هوشمندانه باشند.
  • دقیقاً به سود محتوای خود برای مشتری فکر نکرده باشید.
  • محتوای شما حس صمیمیت و اعتماد ایجاد نمی‌کند.
  • یا اینکه یک فراخوان عمل (Call to Action) واضح و دقیق نداشته باشید.

و کپی رایتینگ دقیقاً همینجاست که وارد عمل می‌شود و به آقا فرهاد یاد می‌دهد چطور کاری کند که مخاطب حتماً مطلبش را بخواند و کاری که او می‌خواهد را انجام دهد. پس او متوجه شده که حتی فروش محتوا به مشتری هم می‌تواند بخشی از استراتژی کپی رایتینگ باشد.

قصد دارید با تولید محتوا به یک برند مطرح تبدیل شوید؟

ما از برنامه ریزی و مدیریت کمپین بازاریابی محتوا تا تولید محتوای وب سایت و شبکه های اجتماعی همراه شما هستیم.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
مدیریت و تولید محتوا
021-41897070داخلی 3

چه نکاتی در نوشتن متن تبلیغاتی اهمیّت دارند؟

copywriting-advertising-sales-text-consult-teaching

خب، آقا فرهاد با خواندن تمام مطالب کپی‌رایتینگ که توانسته در اینترنت پیدا کند، فهمیده که خودش و ما باید با متن تبلیغاتی خودمون بتونیم:

  • کاری کنیم مخاطب‌ با ما درگیر بشه... نه اینکه با نوشته‌های تبلیغاتی مزاحمش بشیم.
  • با سخاوت چیزی ارزشمند به خواننده ارائه بدیم... نه اینکه فقط با طمع ازش خواسته داشته باشیم.
  • کاری کنیم که بخواد از ما خرید کنند... نه زوری و با تحمیل... بلکه با تولید محتوایی که هم لذت بخشه و هم بهش کمک کرده.

دیگه وقتشه که آقا فرهاد این دانسته‌های خودش رو در عمل امتحان کنه.

روش اول: کپی رایتینگ در مکاتبه مستقیم

copywriting-advertising-sales-text-writing

خب برای شروع، آقا فرهاد تصمیم می‌گیره اصول کپی‌رایتینگ را در مکاتبه مستقیم با مخاطبان خود استفاده کنه تا ببینه تاثیر کپی‌رایتینگ واقعاً چقدره. خب مکاتبه مستقیم برای آقا فرهاد یعنی همان ایمیل‌های تبلیغاتی که برای افراد مختلف میفرسته.

آموزش سئو محتوا در 10 قدم سادهحتما بخوانید: آموزش سئو محتوا در 10 قدم ساده

متن ایمیل تبلیغاتی آقا فرهاد قبل از آشنایی با کپی‌رایتینگ

تا به اینجا او ایمیل‌هایی مشابه نمونه زیر می‌فرستاده و سعی می‌کرده از این طریق مخاطبش رو مجاب به خرید سیب‌زمینی کنه:

copywriting-advertising-sales-text-email-1
این ایمیل واقعاً حوصلۀ آدم رو سرررر می‌بره و معلومه که نمیشه ازش جواب گرفت.

copywriting-advertising-sales-text-angry-customerبه علاوه، اصلاً برای آقای پولپاروکن مفید نیست و فقط باعث آزارش میشه. در نتیجه این آقا هیچ جوابی بهش نمیده.

متن ایمیل تبلیغاتی آقا فرهاد بعد از آشنایی با کپی‌رایتینگ

حالا آقا فرهاد می‌دونه که چه چیزهایی در نوشتن یک متن فروش خوب موثر هستند. پس دوباره به سراغ ایمیل خودش میره و اون رو ویرایش میده تا این ایمیل رو دوباره برای آقای پولپاروکن بفرسته.

copywriting-advertising-sales-text-email-2

copywriting-advertising-sales-text-making-moneyبله، تمرکز این ایمیل جدید بر روی سود مخاطب هست و آقا فرهاد دیگه فقط از کسب و کار خودش تعریف نمی‌کنه. به علاوه، حتی یک فایل پی دی اف رایگان با کلی اطلاعات در مورد خواص سیب‌زمینی هم بهش ضمیمه کرده که می‌تونه برای برخی از خواننده‌ها جالب باشه.

copywriting-advertising-sales-text-happy-customerآقا فرهاد این ایمیل رو برای آقای پولپاروکن و 9 نفر دیگه ارسال می‌کنه... و... بله... هم آقای جیب‌پرپول و هم چند نفر دیگه بهش جواب میدن.

با ارسال این ایمیل جدید، فروش به شدت زیاد شده... و تنها چیزی که آقا فرهاد تغییر داده، متن فروش ایمیل‌ها بوده.

و این... قدرت کپی رایتینگ است!

روش دوم: کپی‌رایتینگ سایت (یا نوشتن متن سایت) طبق اصول سئو

طبیعتاً آقا فرهاد توی تحقیقات خودش با مبحث سئو (SEO) هم آشنا شده و قصد داره توی سایت خودش از تکنیک‌های تولید محتوا و کپی‌رایتینگ طبق اصول سئو استفاده کنه.

کپی‌رایتینگ بر طبق اصول سئو چیست و چگونه ممکن است؟

آقا فرهاد فهمیده که سئو واقعاً خیلی تخصصی نیست و کاملاً برعکس، واقعا ساده است. سئو یعنی بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجوگر (Search Engine Optimization) که در نتیجه‌اش، سایت آقا فرهاد بین نتایج اول جستجوی مرتبط گوگل نمایش داده میشه.

copywriting-advertising-sales-text-targetting

خیلی هم ساده میشه بر طبق اصول سئو به نوشتن متون فروش و تبلیغاتی پرداخت:

  • یک کلمه کلیدی پر جستجو رو هدف بگیرید که مرتبط با زمینه کاریتون باشه.
  • با توجه به این کلمه کلیدی، محتوای خود را بهینه‌سازی و کامل کنید.
  • کاری کنید که این مطلب در کلمه کلیدی مشخص شده، بین نتایج اصلی نمایش داده بشه.

(پیشنهاد می‌کنم مطلب همکار من که یک داستان از موفقیت تولید محتوا با سئو کلاه سفید را روایت می‌کند، به هیچوجه از دست ندهید.)

عملیات بهینه‌سازی مطالب آقا فرهاد بر طبق کلمات کلیدی اصلی

دیگه وقت دست به کار شدنه. آقا فرهاد مرحله تحقیق کلمه کلیدی رو شروع می‌کنه و می‌بینه که کاربران ایرانی کدوم کلمه‌ها و عبارت‌ها رو در زمینه سیبزمینی جستجو می‌کنند و هر کدوم از اونها چقدر جستجو دارند. در نتیجه یک جدول آماده میشه که می‌تونید اینجا ببینیدش:

چگونه در مدتی کوتاه به یک کپی رایتر حرفه‌ای تبدیل شویم؟حتما بخوانید: چگونه در مدتی کوتاه به یک کپی رایتر حرفه‌ای تبدیل شویم؟

copywriting-advertising-sales-text-consult-keyword-research

، خوشبخانه آقا فرهاد تخصص زیادی در زمینه سیب‌زمینی داره و به آشپزی هم علاقه داره. پس تصمیم میگیره هم توی صفحه اصلی خودش در مورد خواص سیب‌زمینی بنویسه و هم یک بخش در مورد آشپزی با سیب‌زمینی راه بندازه. به این ترتیب، حتماً می‌تونه یک رتبه عالی توی نتایج جستجو داشته باشه و ورودی گوگل خودش رو افزایش بده.

خطرات نوشتن متن‌های بی‌فایده و اسپم

خوشبختانه، آقا فرهاد به خوبی میدونه که نوشتن مطالب بی در و پیکر، نه تنها براش سودی نداره، که حتی باعث میشه گوگل جریمه‌اش کنه.

شاید چند سال پیش می‌تونستید موتورهای جستجو رو با پر کردن یک مطلب مزخرف از کلمه کلیدی‌های مختلف، گول بزنید، اما اینکار دیگه خیلی موثر نیست. در حقیقت، موتورهای جستجویی (مثل گوگل) وقتی بفهمند که شما سعی دارید با محتوای بی‌خاصیت توی نتایج بالا بیاید (که آقا فرهاد فهمیده بهش میگن اسپم کردن)، شما رو جریمه و از نتایج جستجو پایین پرت می‌کنند.

با اینحال، موتورهای جستجو عاشق مطالب عالی هستند که واقعا بتونن به مردم کمک کنند!

اضافه کردن بخش خواص سیب‌زمینی به صفحه اصلی

copywriting-advertising-sales-text-marking-screen

نتایج تحقیق کلمات کلیدی نشون میداد که خیلی‌ها دوست دارن راجع به خواص سیب‌زمینی بدونند. پس حتماً باید در این زمینه هم اطلاعاتی رو به مخاطبان داد و اونها را با متن فروش سایت درگیر کرد.

پس آقا فرهاد سایت خودش رو کمی ویرایش میده و اون رو به این شکل در میاره:

کپی رایتینگ سایت

افزودن بخش آشپزی با سیب‌زمینی

آقا فرهاد، علاوه بر این قسمت فواید، یک صفحۀ آشپزی کردن با سیب‌زمینی هم به سایت اضافه می‌کنه و برای شروع تصمیم میگیره یک مطلب عالی در مورد طرز تهیه کوکو سیب‌زمینی بنویسه.

copywriting-advertising-sales-text-typing

واقعاً هم همه تلاش خودش رو می‌کنه تا چیزی که مینویسه، بهترین راهنمای پخت کوکو سیب‌زمینی باشه. چرا؟ چون می‌دونه موتورهای جستجوگر می‌تونن بفهمن که آدم‌ها چه مقالاتی رو می‌خونن و ازشون لذت می‌برن...

نتیجه یک مطلب خیلی کامل میشه که تمام مواد لازم و همینطور تکنیک‌ها و روش‌های مختلف پخت کوکو سیب‌زمینی رو به خواننده توضیح میده. (اونقدر خوب که حتی وب‌سایت‌های دیگه هم بهش لینک میدن.) موتور جستجو هم کم کم متوجه میشه که مقاله آقا فرهاد داره خیلی خواننده پیدا میکنه و در نهایت اون رو به عنوان نتیجه اول جستجو نمایش میده.

نکته مهم: آقا فرهاد با مهارت تمام یک فراخوان عمل (Call to Action) خوب هم برای مقاله خودش در نظر میگیره که تو اون به خواننده‌ها پیشنهاد میده همین الان بهترین سیب‌زمینی ممکن رو از سایت آقا فرهاد تهیه کنند.

copywriting-advertising-sales-text-making-skyrocketting

نتیجه همه این کارها این میشه که آقا فرهاد با موفقیت کسب و کار آنلاین خودش رو گسترش میده و روزانه درآمد بسیار زیادی از طریق فروش سیب‌زمینی کسب می‌کنه. همه این کارها هم فقط با یاد گرفتن اصول کپی‌رایتینگ ممکن شده. اصولی که مطمئناً در خیلی جاهای دیگه هم برای آقا فرهاد کاربرد خواهند داشت.

کپی رایتینگ در چه جاهای دیگری کاربرد دارد؟

آقا فرهاد بعدها با موفقیت از همین تکنیک‌های کپی‌رایتینگ برای جذب مشتری از روش‌های دیگه هم استفاده می‌کنه:

  • تبلیغات گوگلcopywriting-advertising-sales-text-speech
  • تبلیغات کاغذی (بروشور، تراکت و ...)
  • تبلیغات پیامکی
  • متن ویدئوها و پادکست‌ها
  • حتی مکالمات تلفنی و ملاقات‌های حضوری
  • سخرانی عمومی (به عنوان سیب‌زمینی فروش نمونۀ سال)
  • و ...

تکنیک‌های نوشتن متن فروش و متن تبلیغاتی موثر

همانطور که فهمیدیم، کپی رایتینگ یعنی کلماتی را بروی کاغذ بیاوریم که مطمئن هستیم فروش بیشتر ما را تضمین می‌کنند. حالا این کلمات می‌توانند برای یک متن فروش محصولات و خدمات در خود سایت ما باشند یا آنکه یک متن تبلیغاتی باشند که به مخاطب ارسال می‌کنیم.

حالا که شما با مفهوم کپی‌رایتینگ آشنا شدید، دیگر می‌توانیم به بحث تکنیک‌های مربوط به آن بپردازیم. اما فکر می‌کنم برای امروز به اندازۀ کافی خوانیدم. پس بررسی روش‌های مختلف و اصول کپی‌رایتینگ را به مطالب بعدی خود موکول خواهیم کرد. البته برای شروع می‌توانید مطالب مختلف ما در مورد روانشناسی مصرف کننده و بازاریابی را مطالعه کنید.

منتظر نظرات شما در مورد اهمیّت کپی رایتینگ هستیم

copywriting-advertising-sales-text-end

ما خوشحال می‌شویم که شما هم نظرات خود را در مورد اهمیّت نوشتن متن تبلیغاتی و متن فروش با ما در میان بگذارید و حتی تکنیک‌های مختلف در این زمینه را با ما در میان بگذارید. اگر هم سوالی برایتان پیش آمده، از طریق همین بخش با ما در ارتباط باشید.