پیشرفت تکنولوژی و دیجیتالیزه شدن زندگی انسان در چند سال اخیر باعث شده است بازار مشاغل روز‌به‌روز تغییر کند و انواع و اقسام شغل‌های مختلف به وجود بیاید. عمده‌ترین دلیل این مسئله، همین پیشرفت تکنولوژی است که باعث ایجاد نیازهای جدیدی در بازار کار و حتی در بین مردم شده است. در این مقاله قصد داریم به دو شغلی بپردازیم که یکی از آن‌ها تقریبا از مشاغل قدیمی به شمار می‌رود و دیگری از مشاغل جدیدی‌ست که اخیراً بازار کار آن شدیداً داغ است. اگر سری به سایت‌های اینترنتی یا حتی سایت‌های کاریابی بزنید با دو عبارت کارشناس تولید محتوا و کپی رایتر مواجه می‌شوید. حال ما می‌خواهیم تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا را بررسی کنیم؛ دو شغلی که اخیراً با گرم شدن بازار دیجیتال مارکتینگ بیش از پیش اهمیت پیدا کرده‌اند.

کپی رایتینگ شغلی است که شاید با ظهور علم بازاریابی و تبلیغات به وجود آمده است، اما شاید بتوان گفت که کارشناسان تولید محتوای دیجیتالی تنها چند سالی است که به طور جدی برای شرکت‌ها و وب‌سایت‌ها فعالیت می‌کنند.

اولین موضوعی که باید به آن اشاره کرد این است که این دو شغل با یکدیگر فرق دارند و هدف اصلی ما در این مقاله، آشنایی با تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا است. قطعاً برای متوجه شدن این تفاوت باید هر یک از این مشاغل را بررسی کنیم و در نتیجه، به تفاوت آن‌ها بپردازیم. شما اینطور فکر نمی‌کنید؟

کپی رایتر کیست؟

شاید وقتی فردی برای اولین بار کلمه‌ی کپی رایتر (Copy Writer) را بشنود، یاد کپی رایت (Copy Right) یا همان قانون تکثیر مجاز محصولات بیافتد. اما خب باید گفت که این دو کلمه کاملاً با هم تفاوت دارند و به خاطر فارسی‌نویسی کلمات انگلیسی و نبود معادل فارسی برای این کلمات ممکن است چنین اشتباهی پیش بیاید.

به طور خلاصه و ساده، کپی رایتر به کسی می‌گویند که با تکیه بر فنون نویسندگی و علوم بازاریابی برای افراد، شرکت‌ها،‌ برندها (و یا به طور کلی هر مجموعه‌ای که قصد فروش کالا یا خدمات داشته باشد) مطلب می‌نویسد. به عبارت دیگر کپی‌رایتر، نویسنده‌ای است که به‌قصدِ بازاریابی مؤثرتر و فروش بیشتر محصول/خدمات، محتوای مفید (و حتی کوتاه) تولید می‌کند. این اولین قدم جهت آگاهی از تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا بود.

کپی رایتر چه وظایفی دارد؟

حال که قدم اول جهت متوجه شدن تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا را برداشته‌ایم، خوب است که به بررسی وظایف کپی رایتر بپردازیم.

به این منظور، در ابتدا باید به این موضوع فکر کنیم که وظیفه اصلی یک کپی رایتر چیست و چه کارهایی باید انجام دهد. خب، بسیاری از متخصصان بازاریابی و تبلیغات معتقدند اصلی‌ترین وظیفه یک کپی رایتر افزایش اثرگذاری تبلیغات است.

بنابراین، فردی که خود را کپی رایتر می‌نامد باید بداند برای طراحی یک تبلیغ چگونه مخاطب را تحت تاثیر بگذارد. برای این موضوع نیز باید تمامی نکاتی که می‌تواند روی ذهن مشتری اثرگذار باشد را بشناسد و با این روش، آن‌ها را به خرید محصولی خاص ترغیب کند. عمده فعالیت‌های یک کپی رایتر در طراحی متون تبلیغات رادیو و تلویزیون، طراحی متون تبلیغاتی در بازاریابی اینترنتی، تهیه بروشور برای فروش محصولات و معرفی خدمات و ... خلاصه می‌شود.

مطمئناً کپی رایتینگ نیز مانند هر شغل دیگری اصولی دارد که اگر کپی رایتر به این بایدها و نبایدها توجه ویژه‌ای کند، قطعاً به نتیجه فوق‌العاده‌ای خواهد رسید.

یک کپی رایتر باید بتواند از تیترها و سرفصل‌های جذاب استفاده کند. استفاده از تیتر مناسب یکی از مولفه‌های اصلی جذب مشتری است. همچنین، باید در نظر داشته باشد از کلماتی استفاده کند که ساده و واضح هستند. استفاده از کلمات ادبی و سخت به هیچ وجه نمی‌تواند در جذب مخاطب موثر واقع باشد. جملات و کلمات به کار برده شده باید به گونه‌ای باشند که مخاطب با آن‌ها احساس نزدیکی کند و به قدری تاثیرگذار باشند که مشتری نسبت به آشنایی بیشتر با آن محصول، اقدام کند.

شعارهای تبلیغاتی و بقیه کارهای یک کپی رایتر باید به شکلی باشند که مخاطب نسبت به آن برند اعتماد کند. البته در انتقال این حس اعتماد نباید بزرگنمایی صورت گیرد، چرا که ممکن است نتیجه‌ی عکس به دنبال داشته باشد.

نکته بعدی که یک کپی رایتر باید به آن توجه کند این است که به هیچ وجه از ضرب‌المثل‌ها و اصطلاحات نباید استفاده کند! البته نه به این معنی که از ضرب‌المثل‌ها یا دیالوگ‌های معروف الهام نگیرد. مطمئناً استفاده مداوم از ضرب‌المثل‌ها، خلاقیت را در کار کپی‌رایتر کمرنگ می‌کند.

این توضیحات، عمده وظایف و کارهایی بود که یک کپی رایتر باید انجام دهد. این وظایف تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا را مشخص می‌کند. در پایان، بهتر است نگاهی تیتروار به وظایف کپی رایتر داشته باشیم:

  • استفاده از تیترها و سرفصل‌های جذاب
  • به کار بردن کلمات ساده در متون تبلیغاتی
  • استفاده از جملات اثرگذار
  • ایجاد حس اعتماد با خلق متنی جذاب
  • عدم بزرگ‌نمایی و اغراق
  • عدم استفاده از ضرب‌المثل‌ها و اصطلاحات
  • دعوت کردن از مشتری برای انجام کاری
  • تبدیل مخاطب به مشتری

هدف از کپی رایتینگ چیست؟

یک کپی رایتر حرفه‌ای به سرعت می‌تواند میزان رشد موفقیت تجاری‌تان را افزایش دهد و تاثیر بسزایی در جذب مشتری بگذارد. این میزان پیشرفت به قدری فاحش و مشخص است که به تنهایی یکی از بزرگ‌ترین دلایل تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا به شمار می‌رود. در نتیجه می‌توان گفت، هدف از کپی رایتینگ، تبلیغات موثر و مفید در جهت جذب مخاطب است.

کپی رایتینگ تعریف گسترده و مفصلی دارد اما در تعریف ساده یعنی استفاده از کلمات برای متقاعد کردن مخاطب به خرید یک محصول یا تحقیق درباره یک برند تجاری! پس با استفاده‌ی اصولی از کپی رایتینگ می‌توانیم پیامی تاثیرگذار را به شکلی خلاقانه به مخاطب عرضه کنیم.

حالا که با کپی رایتر و کپی رایتینگ آشنا شدیم، اجازه دهید ببینیم کارشناس تولید محتوا کیست و چه وظایفی دارد.

چگونه در مدتی کوتاه به یک کپی رایتر حرفه‌ای تبدیل شویم؟حتما بخوانید: چگونه در مدتی کوتاه به یک کپی رایتر حرفه‌ای تبدیل شویم؟

کپی رایتر خوب می‌داند از چه کلماتی استفاده کند

کپی رایتینگ را دست کم نگیرید!

کارشناس تولید محتوا کیست؟

پیش از هر چیز باید گفت که محتوا انواع مختلفی دارد. مقاله، پست وبلاگ، اینفوگرافیک و ویدئو همگی نوعی از محتوا هستند. به همین دلیل باید در همین ابتدا بگوییم که در این مقاله، منظور ما از کارشناس تولید محتوا فردی است که با محتوای متنی سر و کار دارد. اگر بخواهیم کمی دقیق شویم باید بگوییم که همه‌ی انواع محتوای ذکر شده در جملات قبل به نوعی با کلمات و نوشتار سر و کار دارند. آیا غیر از این است که برای تولید محتوای ویدئویی، پیش از هر چیز نیاز به یک سناریو است؟

کارشناس تولید محتوا یا تولیدکننده محتوا به نوعی، مکمل کپی رایتر است. یک کارشناس تولید محتوا باید بتواند به بهترین شکل ممکن در مورد مفهوم یا محصول خاصی، مطلبی را به مخاطب عرضه کند تا جای هیچ سوال و شبهه‌ای برای او باقی نماند.

محتوای تولید شده خیلی نباید کوتاه باشد تا خواننده بتواند هم با فضای ذهنی نویسنده و هم با فضای کلی مقاله ارتباط برقرار کند. از سوی دیگر محتوای تولید شده حتماً باید غنی باشد و خط به خط آن دارای مفهوم و معنی باشد تا خواننده پس از مطالعه‌ متن، به نتیجه‌گیری درست برسد.

به علاوه باید افزود که با همه گیر شدن تجارت الکترونیک، وجود کارشناس تولید محتوا برای بیشتر شرکت‌ها (بخوانید همه!) ضروری است. البته باید گفت که تولید کننده محتوا در هر حوزه فعالیت کاملا متفاوتی دارد.

به طور خلاصه، کارشناس تولید محتوا به فراخور موضوعی که به او داده می‌شود و محیطی که در آن فعالیت می‌کند، باید محتوایی تولید کند تا مخاطبان درک درستی از آن موضوع پیدا کنند.

قصد دارید با تولید محتوا به یک برند مطرح تبدیل شوید؟

ما از برنامه ریزی و مدیریت کمپین بازاریابی محتوا تا تولید محتوای وب سایت و شبکه های اجتماعی همراه شما هستیم.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
مدیریت و تولید محتوا
021-41897070داخلی 3

کارشناس تولید محتوا چه وظایفی دارد؟

اگر تصمیم دارید شغل شریف کارشناس تولید محتوا را برای خود برگزینید، باید از هر دری سخنی باشید! یعنی اینکه لازم است علاوه بر تبحر و تخصص داشتن در یک حوزه، باید در مورد موضوعات مختلف نیز اطلاعات و درک خوبی داشته باشید.

در کنار این‌ها، تسلط به فنون روزنامه‌نگاری و نویسندگی از جمله ویژگی‌های یک کارشناس تولید محتوای خبره است. در بالا اشاره کردیم که یک کپی رایتر باید به نویسندگی آشنا باشد، اما تولید کننده محتوا کاملاً باید به نویسندگی مسلط باشد تا بتواند محتوایی با ارزش تولید کند.

کنار هم قرار گرفتن این کارها وظایف یک کارشناس تولید محتوای موفق را شرح می‌دهد. در مجموع باید گفت کارشناس تولید محتوا وظیفه دارد با توجه به حیطه فعالیتی که دارد اقدام به نوشتن و تولید یک مطلب کند. این مطلب باید ساختار منظم خود را داشته باشد و مخاطب پس از مطالعه آن، متوجه هدف و پیام مورد نظر شود.

در پایان این بخش، بهتر است برخی از وظایف و ویژگی‌های یک کارشناس تولید محتوا را با هم مرور کنیم:

  • داشتن اطلاعات عمومی بالا
  • تسلط بر فنون روزنامه‌نگاری و نویسندگی
  • آشنا بودن به اصول سئو
  • تولید محتوای با ارزش با هدف آگاه سازی (نه تبلیغات و بازاریابی!)
  • تمرکز بر روی کمک به مخاطب، نه فروش مستقیم محصول

کارشناس تولید محتوا خوب باید پشتکار داشته باشد

کارشناس تولید محتوا باید پشتکار داشته باشد

هدف از تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا را می‌توان به عنوان یک هنر خطاب کرد. کارشناس تولید محتوا باید محتوای تولیدی را به گونه‌ای تنظیم کند که اثرگذاری بالایی داشته باشد. حالا هدف از تولید یک متن آن هم در این سطح چیست؟

آموزش سئو محتوا در 10 قدم سادهحتما بخوانید: آموزش سئو محتوا در 10 قدم ساده

همان‌طور که ذکر شد، تولید محتوا فقط به چند موضوع خاص محدود نمی‌شود و شما می‌توانید برای هر چیزی تولید محتوا داشته باشید. همین امر باعث شده تا تمامی شرکت‌ها، کمپانی‌ها و وب‌سایت‌ها اقدام به تولید محتوا کنند.

تولید محتوا در درجه اول باعث آشنایی مخاطب با محصول و آگاه سازی وی از هدف کلی شما می‌شود و در درجه دوم (برای یک وب‌سایت)، تولید محتوای اصولی و دقت به مواردی همچون سئو، باعث رشد یک مجموعه نیز می‌شود. این دو مورد مهم‌ترین اهداف تولید محتوا هستند.

شباهت‌های کپی رایتینگ و تولید محتوا

خب، عمده‌ترین و ساده‌ترین شباهت موجود میان کپی رایتر و کارشناس تولید محتوا این است که هر دوی آن‌ها سر و کارشان با نوشتن است. هر دوی این‌ها باید به فنون نویسندگی مسلط باشند و بدانند چگونه با هنر نگارشی خود مخاطبان را به یک مشتری وفادار تبدیل کنند.

تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا

اما نوبت به اصلی‌ترین هدف این مقاله یعنی تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا می‌رسیم. با تعریف‌های فوق با هر یک از این مشاغل آشنا شدیم و مشخص شد که کپی رایتر و کارشناس تولید محتوا که هستند و چه وظایفی دارند.

با تجمیع تعاریف بالا به تفاوت این دو پی خواهیم برد. کپی رایتر از نظر محتوایی و متنی کار زیادی ندارد؛ و نهایتا کارش با چند جمله کوتاه به نتیجه می‌رسد. با این حال، همین چند جمله کوتاه باید به قدری اثرگذار باشند که مخاطب را به فکر فرو برند و به نوعی ذهن او را قلقلک دهند.

از سوی دیگر کارشناس تولید محتوا یا تولید کننده محتوا از نظر محتوایی کار بسیار سنگینی دارد و تقریبا باید توضیحات کاملی را (معمولاً) در قالب یک مقاله ارائه کند. از نظر اثرگذاری و ارزش، محتوای تولید شده توسط کارشناس تولید محتوا باید رتبه بالایی داشته باشند اما نیاز نیست در یک جمله بتواند کار را تمام کند و اثر کافی را بگذارد. یک کارشناس تولید محتوا این فضا را در اختیار دارد تا با یک متن مطلوب و حتی طولانی نظر مخاطب خود را جذب کند اما کپی رایتر موظف است با متنی کوتاه و جمله‌وار، نظر مخاطب را به سمت یک محصول جلب کند.

از دیگر تفاوت‌هایی که می‌توان ذکر کرد افرادی است که این مشاغل را انتخاب می‌کنند. فردی که می‌خواهد به عنوان یک کپی رایتر فعالیت خود را شروع کند باید این موضوع را درک کند که یک کار بسیار تخصصی را آغاز کرده است. شاید در بیشتر موارد مطلب نهایی تولید شده به دو خط هم نرسد، اما همان دو خط از اهمیت والایی برخوردار است. بنابراین کپی رایتر نه تنها باید شناخت بسیار بالایی از عملکرد ذهنی مخاطبان داشته باشد، بلکه باید شناخت خوبی از زندگی داشته باشد تا بتواند با یک جمله کوتاه، ورق را به سمت یک کسب و کار بازگرداند.

در نقطه مقابل، کارشناس تولید محتوا هر کسی می‌تواند باشد! کارشناس تولید محتوا با اینکه باید تسلط کاملی به نوشتن داشته باشد اما لازم نیست یک نویسنده حرفه‌ای باشد. با توجه به منابع گسترده‌ای که اینترنت در اختیارمان می‌گذارد، هر کسی می‌تواند مطلب بنویسد. کارشناس تولید محتوا می‌تواند یک متخصص، دبیر نشریه، نویسنده، وبلاگ‌نویس، مهندس نرم‌افزار، مدیر عامل، صاحب برند، آشپز، نقاش و هر فرد دیگری که تصورش را کنید باشد. مهم این است که او در مورد مطلبی که می‌نویسد دانش داشته باشد و بتواند آن را به سرانجام برساند.

برای افرادی که پیش از این مردد بودند که کدام یک از این مشاغل را انتخاب کنند قطعاً با بررسی تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا می‌توانند نتیجه بهتری بگیرند.

نتیجه‌گیری

در کنار تمامی تعاریف، تفاوت‌ها و شباهت‌ها باید بگوییم که کپی رایتینگ و تولید محتوا به نوعی مکمل همدیگر هستند. با یک مثال این موضوع را با هم بررسی می‌کنیم. فرض کنید قصد دارید یک سایت راه بیاندازید و هدف شما در این سایت ارائه مطالبی در مورد بازی‌های ویدئویی و آموزش بازی‌سازی است. اگر بخواهیم اصولی پیش برویم، به یک کپی رایتر نیازمندیم. پس حتی برای چنین سایتی باید کپی رایتر استخدام کرد تا در زمینه تبلیغات و معرفی شما با چند شعار و جمله اثرگذار، مخاطب را به سمت شما جلب کند.

حال که کپی رایتر وظیفه خود را به خوبی انجام داد، به کارشناس تولید محتوا نیاز دارید تا در راستای اهداف سایت برای شما مطلب بنویسد و آن چیزی را که کپی رایتر وعده آن را به مخاطب داده بود را به خوبی در اختیار مخاطب قرار دهد. در واقع، می‌توان گفت که کپی رایتر مخاطبان را به سمت شما روانه می‌کند، اما این کارشناس تولید محتواست که باید او را در سایت‌تان نگه دارد.

در کنار همه تفاوت‌ها می‌توان مکمل بود و در کنار همه شباهت‌ها هم می‌توان راهی جدا داشت. در این مقاله با تفاوت کپی رایتر و کارشناس تولید محتوا آشنا شدیم و متوجه شدیم بر خلاف خیلی باورها این دو شغل کاملا با یکدیگر فرق دارند و مسیر متفاوتی را طی می‌کنند.

شما درباره تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا چه نظری دارید؟ آیا شباهت‌ها و تفاوت‌ها دیگری را نیز می‌شناسید؟ منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.