تمام تیم‌های تولید محتوا، فارغ از اندازه شان، می توانند از راهنمایی های موجود در این بخش استفاده کنند. قرفی ندارد شما صاحب یک مجموعه باشید که تنها شب‌ها تولید محتوا می‌کند یا عضو تیم تولید محتوایی باشید که در یک طبقۀ مجزا در طول روز، محتوای وب‌سایت را به‌روزرسانی می کند، مطالب موجود در راهنمای چند فصلی بازاریابی محتوا از آن دست اطلاعاتی است که باید از آنها مطلع باشید.

اگر منابع و نیازمندی‌های موجود در این فصل، بسیار بیشتر از توانایی‌های شماست و در حال حاضر قادر به تهیه این منابع نیستید، هیچ جای نگرانی وجود ندارد. شما می‌توانید مطالب موجود را نشانه گذاری کنید و در زمان درست آنها را اعمال کنید. ما اعتقاد داریم که تمام اطلاعات موجود در این راهنما مهم هستند، اما این موضوع به این معنی نیست که شما باید تمام این نکات را همین الان اعمال کنید.

اگر از فصل ایده پردازی در بازاریابی محتوا خوشتان آمده است، اکنون زمان آن است که ایده‌های خود را شِکل و فُرم دهید. قبل از اینکه بخواهید فرآیند تولید محتوا را آغاز کنید، بهتر است وظایف خود را سازماندهی کنید. تهیۀ یک تقویم محتوا (Editorial Calendar) می‌تواند اولین گام در زمینه سازماندهیِ روند تولید محتوای‌تان باشد.

تقویم تولید محتوا یا Editorial Calendar

خلاقیت و نظم، متقابلاً منحصر بفرد نیستند. در حقیقت، آنها می توانند همدیگر را تقویت کنند.

یک برنامه مستحکم کاری می‌تواند به شما و تیم نویسندگان‌تان زمان و فضای کافی را برای خلاقیت ارائه کند. اگر کار خود را به تازگی آغاز کرده اید، این مقاله ممکن است کمی برای شما گیج کننده باشد، اما زیاد نگران این موضوع نباشید. کار کردن با تقویم محتوا به شما کمک می‌کند از ایجاد محتوای نامناسب جلوگیری کنید، به روند تولید محتوای خود نظم ببخشید و در زمان و هزینه، صرفه جویی کنید.

شما می‌توانید به سادگی تقویم محتوا ایجاد کنید و نیازهای خود را با آن برطرف سازید. به خاطر داشته باشید که تقویم تولید محتوا یک سند زنده است و با به وجود آمدنِ موضوعات داغ یا استعفای یک نویسنده باید تغییر کند.

انواع مختلفی از اسناد وجود دارند که برای تقویم تولید محتوا به کار می روند. شما باید نمونه‌ای را انتخاب کنید که برای تیم‌تان مناسب است. ساده‌ترین نوع تقویم محتوا، یک تقویم ساده است که شما در قسمت روزهای هفتۀ آن، عنوان مقالات را یادداشت می‌کنید. برای این کار پیشنهاد می‌کنیم از یک تقویم دیواری بزرگ و یک ماژیک استفاده کنید.

تقویم تولید محتوا

تیم هایی که در حال تولید و بهینه‌سازی محتوا برای برندهای مختلف یا سایر محیط های پیچیده هستند، ممکن است بخواهند اطلاعاتی نظیر دسته‌بندی موضوعی، اطلاعات نویسنده، نوع محتوا، اطلاعات شبکه‌های اجتماعی و ... را نیز به تقویم خود اضافه کنند.

تقویم‌های تولید محتوای پیچیده، معمولاً برای محتوای ترکیبی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در آن هر کدام از مراحل برای ایجاد و انتشار محتوا، مشخص می‌شود و فرد می‌تواند برای انجامِ آنها، وظایف مرتبط را برنامه‌ریزی و سازماندهی کند.

اگر محتوایی که مسئول تولیدش هستید باید به تایید تیم‌های مختلف برسد، استفاده از چنین موردی بسیار مفید خواهد بود. در این شرایط، زمانِ مورد نیاز برای تکمیل پروژه کمتر می‌شود. اگر در حال استفاده از Google Docs یا فایل‌های اکسل نیستید، مهم نیست. افراد می‌توانند به راحتی به اینگونه موارد دسترسی داشته باشند.

تقویم تولید محتوا یا Editorial Calender

نمونه‌ای از تقویم تولید محتوا

تقویم‌های پیچیده و جامع می‌توانند در برگیرنده موارد متعددی همچون ایده پردازی برای تولید محتوا، بررسی و مرور حقوقی و انتشار مطالب باشد. اگر محتوای شما در موقعیت‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ممکن است بخواهید برای اطمینان از مناسب بودن پول رایج منطقه، فرمت داده‌ها و زبان محاوره‌ای استفاده شده، محتوای خود را بومی سازی کنید.

مدیریت محتوا

علاوه بر تقویم بازاریابی محتوا، مدیریت کردن محتوا نیز برای تمرکز و برنامه‌ریزی درست در جهت تولید محتوا بسیار ضروری است. مدیریت به معنی این است که چه کسی مسئولیت محتوا را به عهده می گیرد. چه کسی عملکرد محتوا را ارزیابی می‌کند؟ چه کسی تازه بودن محتوا را می‌سنجد؟ چه کسی تصمیم به به‌روزرسانی یا پاک کردن محتوای قدیمی می گیرد؟ چه کسی جریان‌های کاری تیم را بهینه‌سازی و طراحی می‌کند یا سیستم مدیریت محتوا را انتخاب می کند؟

تمامی نگرانی‌های مرتبط با این مسائل در دو بخش از مدیریت قرار می گیرد: مدیریت و نگهداری روزانه و استراتژی کلی. در طولانی مدت، این کار به شما کمک می‌کند بینش خوبی بر روی فرآیند کلی تولید محتوا داشته باشید، اما مراحل کوچک‌تر را به راحتی می‌توانید در بین اعضای گروه تقسیم کنید.

BERT: به‌روز رسانی جدید گوگل برای فهمیدن زبان آدمیزادحتما بخوانید: BERT: به‌روز رسانی جدید گوگل برای فهمیدن زبان آدمیزاد

یافتن نویسنده

خب، حالا شما یک تقویم تولید محتوا و فردی را در اختیار دارید که مسئول هر مرحله از تولید محتوا شده است. اکنون سوال اینجاست که چه کسی مسئول نوشتن محتوای سایت یا وبلاگ خواهد بود؟ در فصل های گذشتۀ همین راهنما به شما گفتیم که چگونه می توانید از فریلنسرها برای تولید محتوای خود استفاده کنید (یا برای استخدام نویسنده خوب به دنبال چه ویژگی هایی باشید)، اما کار کردن با نویسندگان مهمان نیز می تواند گزینه دیگری برای برون سپاری برخی از پروژه های تولید محتوا باشد.

در ادامه با برخی از مزایا و معایب برون سپاری تولید محتوا و استفاده از نیرو های داخلی آشنا می شویم:

نویسنده شرکت نویسندگان مهمان و فریلنسرها
مسئولیت این افراد با چه کسی است؟ شما خودشان
پرداخت توسط چه کسی انجام می شود؟ شما شما (ممکن است این پرداخت به صورت پروژه‌ای یا ماهانه باشد)
تخصص در مورد موضوعات گسترده اما کم عمق عمیق اما محدود
توانایی برای انجام کارهای بیشتر هر طور که شما بخواهید بستگی به ظرفیت فرد دارد
زمان چرخش و تعویض بر اساس برنامه مشخص متغیر است
هزینه برقراری ارتباط اندک زیاد
مخاطبان اختصاص یافته کوچک‌تر به طور بالقوه زیاد

خب، اگر نگاهی به جدول بالا بیندازید متوجه خواهید شد که استفاده از نویسندگان در داخل شرکت نسبت به فریلنسرها و نویسندگان مهمان مزایای بیشتری دارند.

این موضوع تا حدودی درست است، اما نمی تواند ارزش استفاده از فریلنسرها را از بین ببرد. هر مسیری که انتخاب می کنید (شاید استفاده از هر دو گزینه)، بهتر است از نویسندگانی استفاده کنید که در روابط و ارتباطات موجود حرفه‌ای هستند و با نحوه کار و پرداخت آشنایی دارند.

در برخی از صنایع، نویسندگان مهمان برای به دست آوردن لینک، مطلب را می نویسند. اگر این موضوع در صنعت شما مهم است، بهتر است از این فرصت استفاده کنید. با این حال، باید به خاطر داشته باشید که برای تولید محتوای ناب و عالی، ممکن است مجبور باشید هزینه بیشتری بپردازید.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع می‌کنم
021-58438داخلی 1

ابزارهای کاربردی در تولید محتوا

یکی از نکات زیبایی که در مورد اینترنت وجود دارد، ابزارهای جدید و جذابی است که هر روز وارد بازار می شوند. در ادامه برخی از ابزارهای جذاب و مفید که به تولید محتوا کمک می کنند را با هم مرور می کنیم:

تقویم تولید محتوا

تقویم محتوا

شما همیشه می توانید از اکسل یا گوگل داکس (Google Doc) برای تنظیم و راه‌اندازی تقویم تولید محتوا خود استفاده کنید، اما ابزارهای دیگری همچون Trello توانایی جمع‌آوری اطلاعات مختلف را بر روی یک کارت دارند. همچنین این ابزار قابلیت Drag & Drop اطلاعات را به شما می دهد. اگر محتوای شما تاریخ خورده است، ابزار Google Calendar گزینه بهتری برای شماست.

تحقیق و پزدازش در تولید محتوا

ایده پردازی و تحقیق

برای اینکه بدانید چه موضوعاتی مخاطبان بیشتری را جذب می‌کند، باید تحقیق و پژوهش کنید. دانستن تمایلات و علایق مخاطبان در هنگام تولید محتوا بسیار مهم است. شما می‌توانید کلمات کلیدی که در ذهن دارید را با ابزار Title Maker به ایده تبدیل کنید. ممکن است نتوانید دقیقاً از همان عناوینی که ارائه شده است در عنوان محتوای خود استفاده کنید، اما برای به دست آوردن موضوعات جدید و نگاه کردن به موضوع از یک زاویه متفاوت، بسیار مناسب خواهد بود.

بعد از اینکه ایده‌های مرتبط را به دست آوردید، باید ببینید مخاطبان شما در مورد چه چیزی فکر می کنند و در حال جمع آوری اطلاعات بر روی چه موضوعاتی هستند. برای انجام اینکار می‌توانید از ابزارهایی همچون Survey Monkey استفاده کنید.

همچنین، با ابزار Storify این امکان را دارید تا ببینید افراد در سرتاسر پلتفرم های مختلف چه چیزهایی درباره محتوای شما بیان می‌کنند. همچنین، با استفاده از همین ابزار می‌توانید موضوعات مورد نظر خود را ذخیره کنید و در زمان مناسب برایشان اینفوگرافیک ایجاد کنید. فراموش نکنید که یک پرسش ساده از مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی نیز می‌تواند نتایج شگفت‌انگیزی به همراه داشته باشد.

فرمت و شکل محتوا

فرمت و شکل محتوا

لزومی ندارد در محتوای خود تنها از متن و کلمه استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که هر کسی وارد سایت شما می شود، خواننده مطلب نیست. برخی از افراد دوست دارند از محتوای بصری و تعاملی استفاده کنند. بنابراین زمانی که در حال تولید محتوا هستید، همۀ افراد را مَد نظر خود داشته باشید.

تصویر سازی در تولید محتوا

تصویر سازی

استفاده از تصاویر مرتبط و مکمل می تواند به شما کمک کند ایده‌های خود را به شیوه بهتری به نمایش بگذارید. شما می توانید کار خود را با نمایش بصری داده ها در محتوا آغاز کنید. استفاده از تصویر مناسب می تواند خواننده را به تعامل وا دارد و مطلب شما را در ذهن او حک کند. اگر از تصاویر خوب و مرتبط در متن استفاده کنید، قادر خواهید بود محتوایتان را بیش از پیش قابل خواندن نمایید. اگر در شرکت خود طراح و گرافیست ندارید؛ باز هم می‌توانید به سادگی تصاویر مرتبطی را به متن خود اضافه کنید. شما می‌توانید تصاویر را از همان ابتدا با Skitch ایجاد کنید یا تصویر فعلی را با ابزارهایی همچون Pixlr ویرایش نمایید. علاوه بر این‌ها می‌توانید از ابزارهای دیگری همچون Canva استفاده کنید تا گرافیک های سفارشی ایجاد نمایید.

پیدا کردن تصاویر جذاب از اینترنت، کار دشواری نیست. فقط باید مطمئن شوید که قانون کپی رایت را در مورد این تصاویر رعایت می کنید. استفاده از تصاویر استاتیک را فراموش نکنید. ابزارهای بسیار زیادی در بازار وجود دارد که می توانید از آنها برای ایجاد Gif، نظرسنجی و نقشه استفاده کنید.

قصد دارید با تولید محتوا به یک برند مطرح تبدیل شوید؟

ما از برنامه ریزی و مدیریت کمپین بازاریابی محتوا تا تولید محتوای وب سایت و شبکه های اجتماعی همراه شما هستیم.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
مدیریت و تولید محتوا
021-41897070داخلی 3

یافتن زمان مناسب برای نوشتن در اوقات پُرکاری

نوشتن، نیازمند صرف انرژی بسیار است، تولید محتوای با کیفیت نیز به زمان دو چندانی احتیاج دارد. به خصوص اگر بخواهید این کار را به بهترین شکل انجام دهید. بهترین روش برای یافتن زمان مناسب برای نوشتن، تقسیم کردن هر پروژه به وظایف کوچک‌تر است. به عنوان مثال برای نوشتن پُست‌های وبلاگی خود می توانید از مراحل زیر استفاده کنید:

  • پژوهش
  • ایجاد طرح کلی
  • پر کردن طرح کلی
  • نوشتن دوباره پُست و اتمام آن
  • ویرایش توسعه‌ای یا بررسی دقیق
  • نوشتن سرتیتر
  • بررسی سئو
  • ویرایش نهایی
  • انتخاب تصاویر مناسب (انتخابی)

بنابراین، اگر زمان مشخصی برای نوشتن ندارید می توانید پس از انجام تحقیق، 15 الی 30 دقیقه از روز را به نوشتن طرح کلی متن خود اختصاص دهید. سپس یک ساعت دیگر را برای پر کردن این طرح کلی کنار بگذارید. بعد از اینکه مراحل ذکر شده را کامل کردید، یک ساعت دیگر را برای انجام مراحل دیگر اختصاص دهید.

مزیت این روش این است که ذهن شما درگیر کار می شود و زمانی که مشغول انجام کارهای دیگر هستید، ذهن شما در پس زمینه به پُست منتشر نشده می اندیشد. ارنست همینگوی از همین روش برای نویسندگی استفاده می کرد.

مدیریت ریسک چیست و چرا در هر پروژه به آن نیاز داریم؟حتما بخوانید: مدیریت ریسک چیست و چرا در هر پروژه به آن نیاز داریم؟

بعد از اینکه پیش نویس محتوا را ایجاد کردید، بقیۀ مراحل نسبتاً ساده و آسان خواهد بود. حتی نوشتنِ سرتیتر که معمولاً زمان بیشتری را نسبت به سایر مراحل از شما می گیرد نیز ساده خواهد بود.

به کیفیت محتوای خود توجه کنید، نه کمیت آن!

یک محتوای متوسط به کسب و کار شما آسیب وارد می کند

همه وبلاگ ها، کم پُست می گذارند. این بهانه ای است که برای انتشار یک پُست در ماه می آورید. باید به خاطر داشته باشید که نوشتن محتوا به صورت روزانه بسیار مهم است، اما کیفیت را فدای کمیت نکنید.

اهمیت کیفیت در تولید محتوا

کیفیت مهم است نه کمیت - تولید محتوا

مشتریان احتمالی‌تان هم اکنون در اینترنت به دنبال محصولاتی می گردند که شما فروشنده آن هستید. اگر محتوایی که در سایت شما پیدا می کنند، تنها متنی پُر از کلمات کلیدی کسب و کار شما باشد و پاسخی به نیازشان نباشد، مطمئن باشید که نا امید خواهند شد و بی درنگ، سایت شما را ترک خواهند کرد. موتورهای جستجو نیز اینگونه مقالات را به عنوان اسپم شناسایی می‌کنند. بنابراین زمانی که در حال تولید محتوای خود هستید به کیفیت آن نیز فکر کنید.

تولید محتوای با کیفیت مهم‌ترین نکته در جذب مخاطب و رضایت آن‌ها دارد.

ویرایش

خب، در این مرحله محتوای شما تقریباً تکمیل شده است، اما باید وارد چرخه ویرایش شود تا بتواند تاثیرگذاری بیشتری بر روی مخاطب داشته باشد. این کار معمولاً توسط یک فرد متخصص در تیم شما انجام می شود. همانطور که در فصل تشکیل تیم تولید محتوا بیان کردیم، دو نوع ویرایش در مورد محتوای سایت شما وجود دارد. ویرایش توسعه دهنده که به ساختار کلی محتوا نگاه می کند و ویرایش متن که مطمئن می‌شود کلمات استفاده شده در متن، املای درستی دارند و هیچ اشتباه دستور زبانی ندارند.

اگر تیم بسیار کوچکی دارید یا بودجه کافی برای استخدام ویراستار ندارید، ممکن است بخواهید از فاز ویرایش توسعه ای صرف نظر کنید، اما به خاطر داشته باشید که سرمایه‌گذاری در این بخش می‌تواند مزایای بسیار زیادی برای شما داشته باشد و می‌تواند باعث رشد نویسنده شود. بیشتر تیم‌هایی که در حال تولید محتوا هستند می‌توانند کار ویرایش را به خوبی انجام دهند. برخی از سازمان‌ها نیز ترجیح می‌دهند کار ویرایش را به یک ویراستار با تجربه بسپارند.

رعایت قوانین سئو

خبر خوب این است که موتورهای جستجو، هر روزه در درک و پردازش زبان طبیعی انسان‌ها، بهتر می‌شوند. بنابراین نوشتن محتوای خوب، شما را به مفهوم سئو نزدیک‌تر می‌کند. به همین خاطر، زمانی که در حال ویرایش محتوای خود هستید، بهتر است زمانی را برای بررسی سئو آن اختصاص دهید. از به کار بردن بیش از حد کلمات کلیدی در متن بپرهیزید و سعی کنید به جای استفاده بیش از حد از آنها، کلمات هم معنی را جایگزینشان کنید.

هنوز هم نکات خوب و عالی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای بهبود سئوی مقالات خود بهرمند شوید. بعد از اینکه پیش‌نویس مقالۀ خود را ایجاد کردید، بهتر است موارد زیر را بررسی کنید تا مطمئن شوید محتوای ایجاد شده، حداقل شرایط لازم برای سئو را دارد:

  • از کلمات کلیدی خود در عنوان مقاله استفاده کنید.
  • کلمات کلیدی خود را به صورت H2 در متن بگنجانید. شما می توانید از کلیدواژه‌های طولانی استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که کلمات کلیدی‌تان حداقل یک بار در متن تکرار شده‌اند. البته باید به خاطر داشته باشید که از تکرار بیش از حد این کلمات در بدنه متن پرهیز کنید.
  • از تگ Alt برای تصویر خود استفاده کنید و در آن کلمات کلیدی مناسب را به کار ببرید.

نکاتی در مورد کپی رایت

ما مدافع حقوق دیگران نیستیم، اما باید بدانید که دزدیدن محتوای دیگران به هیچ عنوان صحیح نیست.

حتماً خود شما نیز دوست ندارید کسی بدون اجازه از محتوای تولید شده تان استفاده کند. به خاطر داشته باشید که محتوا تنها به معنای محتوای متنی نیست. محتوای تصویری نیز شامل این موارد می شود. بنابراین تا جایی که می توانید از تصاویر خودتان استفاده کنید. تصاویر خود را ایجاد کنید و اگر نتواستید تصویری را پیدا کنید می توانید آن را بخرید یا از لایسنس های موجود استفاده کنید. شما می توانید بخشی از محتوای دیگران را به صورت نقل قول بیان کنید.

به طور کلی، عنوان و ایده دیگران را نمی توان کپی کرد. اگر قصد استفاده از محتوای سایر افراد را دارید حتماً از آنها اجازه بگیرید.

همکاری با طراح یا توسعه‌دهنده وب

طراح و توسعه دهنده با یکدیگر تفاوت دارند، اما نکاتی برای همکاری بهتر این دو فرد وجود دارد.

نظرات دیگران را بپرسید

جلسه طوفان فکری یا پرسیدن سوال های عمومی به شما کمک می‌کند کنار سایر افراد به خوبی کار کنید. از سایر اعضای تیم خود بپرسید در مورد کار شما چه نظری دارند و دوست دارند چه تغییراتی در آن ایجاد شود. همۀ جزئیات را با آنها به اشتراک بگذارید و سپس به نظرات آنها گوش دهید.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی؛ از همه ظرفیت‌ها استفاده کنید!حتما بخوانید: بازاریابی شبکه‌های اجتماعی؛ از همه ظرفیت‌ها استفاده کنید!

اگر طراح به شما بگوید که تم رنگی مورد استفاده، قدیمی است می‌توانید از این نظر استفاده کنید. اگر توسعه‌دهنده به شما بگوید که نسخه تعاملی از محتوا به زمان بیشتری نیاز دارد می توانید اطلاعات مورد نیاز را در اختیارش بگذارید و از صرف هزینه‌های اضافی جلوگیری کنید.

بررسی کلی

ممکن است مواردی در فرآیند توسعه و طراحی تغییر کند. اگر بررسی کلی از کار خود انجام داده باشید می توانید نقاط قوت و ضعف آن را بسنجید. مطمئناً اگر زمان بررسی ها را از پیش با تمام اعضا هماهنگ کرده باشید، در پایان کار از نتیجه متعجب نخواهید شد. به طور مثال متوجه خواهید شد که هیچ کدام از اعضای تیم‌تان به زبان رمزگذاری جدیدی که با آن آشنا شده اید، تسلط ندارد.

بازخوانی

اگر هنوز محتوای خود را به طراح یا توسعه دهنده تحویل نداده اید، هنوز فرآیند تولید محتوا تکمیل نشده است. آنها ممکن است به شما کمک کنند بخشی از محتوای موجود را دوباره بنویسید. بنابراین باید نسخۀ نهایی بازخوانی شود. زمانی که متنی را کپی می کنید و در جای دیگری می چسبانید، هیچ چیزی غمناک تر از این نیست که متن زیبای‌تان دچار اشتباه تایپی شده باشد.

بازخوانی محتوای تولید شده

بدانید چه زمانی باید برای یک ایده بجنگید

مبارزه کردن کار سرگرم کننده ای نیست، اما در برخی از موارد ضروری است. هر چقدر افراد بیشتری با محتوای شما تعامل داشته باشند، ایده‌ی اصلی ممکن است به نظرتان خوب نیاید و ایده‌های دیگری به ذهن‎‌تان خطور کند. همیشه باید این موضوع را به خاطر داشته باشید که محتوای موجود برای چه کسی نوشته شده است و چگونه باید از ایده خود دفاع کنید.

گام های بعدی در تولید محتوای با کیفیت

تبریک! شما در حال آماده شدن برای تولید محتوای با کیفیت برای شرکت خود هستید. حال که در مسیر درست تولید محتوا قرار دارید و به خوبی در حال پیشرفت هستید، زمان آن است که نحوۀ تبلیغ کردن محتوای خودتان را در اینترنت و شبکه های اجتماعی بیاموزید. فصل بعد این راهنما را به این موضوع اختصاص می دهیم.

در صورتی که در زمینه آموزش بازاریابی محتوا و آموزش سئو سوال دارید می توانید از طریق دیدگاه ها آن را با ما در میان بگذارید. کارشناسان نوین در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهند داد.