داشتن یک ایده عالی، اصلی‌ترین بخش از کمپین یا پروژه بازاریابی محتوا محسوب می‌شود. علاقه‌ای که نسبت به یک ایده وجود دارد باعث می‌شود که شما در تولید آن، ثابت قدم باشید. هیجانی که در تولید محتوا برای یک ایده خوب وجود دارد، عاملی است که این روند را برایتان به یک ماجراجویی تبدیل می‌کند و باعث می شود مخاطبان شما بخواهند محتوای‌تان را بارها و بارها به اشتراک بگذارند.

گذاشتن زمان و انرژی بر روی یک ایده‌ی بد می‌تواند باعث از بین رفتن منابع شود و حتی بازدیدکنندگان سایت تان را ناامید کند. علاوه بر این، اگر تصمیم گیرندگان یک شرکت، ببینند هزینه‌های زیادی را بر روی ایده های ناموفق صرف می‌کنید اعتبار، اطمینان و حتی شغل خود را از دست خواهید داد.

با این حال، لزومی ندارد نگران باشید، شما هم می توانید ایده‌های خوبی برای روند تولید محتوای سایت‌تان داشته باشید. به دست آوردن ایده‌های مناسب می تواند منجر به افزایش ترافیک، نرخ تبدیل و درآمد سایت شود.

در این مقاله، قصد داریم درباره ایده پردازی در بازاریابی محتوا صحبت کنیم. اگر علاقمندید ببینید که ایده‌های متنوع محتوایی از کجا می‌آیند و چگونه پرورش داده می‌شوند.

راستی اگر به این مهارت مهم علاقه دارید و دوست دارید ر آن کسب درآمد کنید، پیشنهاد می‌کنیم سری به صفحه دوره آموزشی بازاریابی محتوایی (Content Marketing) نوین بزنید.

ایده ها از کجا می‌آیند؟

اگر خوب به اطراف خود نگاه کنید متوجه خواهید شد که ایده‌ها در همه جا حضور دارند. برخی اوقات، باید بر روی آنها تمرکز کنید تا بتوانید ایده‌ی مناسبی بیابید. تاکتیک هایی که در ادامه با هم مرور می کنیم می تواند به شما کمک کند تا بهترین ایده‌ها را در بازاریابی محتوایی خود پیاده کنید.

منبع اول: استفاده از Swipe File

ایده ها از کجا می آیند؟ چگونه ایده های ناب به دست آوریم؟

اگر در حال حاضر پوشه ای برای نگهداری ایده ها، تصاویر، رویکردها و فناوری های جدید ندارید تا بتوانید از آن الهام بگیرید، همین امروز دست به کار شوید.

ابتدا یک پوشه برای هر موضوع ایجاد کنید و پوشه خود را با ایده های مختلف به‌روزرسانی کنید تا هر زمان که نیاز به ایده جدید داشتید از محتوای موجود در پوشه استفاده کنید. اگر حجم محتوای موجود در پوشه‌تان کم شد، به عقب برگردید و دوباره ایده های آن را مرور کنید. مطمئن باشید در طول زمان می توان از هر ایده‌ای به روش‌های مختلف استفاده کرد. بررسی و مرور ایده‌هایی که به شما انگیزه می‌دهد می‌تواند بهترین روش برای آغاز جلسات طوفان فکری باشد.

این پوشه ممکن است به هر شکل و حالتی که شما دوست دارید ایجاد شود. فولدر ایمیل، اپلیکیشن یا حتی یک پوشه فیزیکی برای نگهداری ایده‌های مختلف، مناسب خواهند بود. برخی از برنامه ها و نرم افزارهای محبوب مانند Pinterest، Evernote و Trello نیز می توانند ایده‌های شما را در خود نگه دارند. برخی از اپلیکیشن های قدرتمند همچون Musepeak و Mural.ly نیز می توانند گزینه های بسیار خوب و پییچده‌ای را در این زمینه در اختیارتان قرار دهند.

منبع دوم: طوفان های فکری موفقیت آمیز

ایده ها از کجا می آیند؟ طوفان فکری در بازاریابی محتوا

هر کسی می تواند طوفان فکری انجام دهد، اما تنها تعداد کمی از افراد هستند که قادرند این کار را به خوبی انجام دهند.

برای اینکه بتوانید جلسات طوفان فکری را با موفقیت انجام دهید، راهنمایی‌های زیر را دنبال کنید. این موضوع بدین معناست که فرقی نمی‌کند جلسۀ شما در اتاق یک دفتر مجلل برگزار شود یا یک تخته مشترک در Pinterest. نکتۀ مهم این است که همه ایده‌های موجود مهم هستند یا حداقل در حال حاضر مهم هستند.

به یاد داشته باشید که این موضوع یک ضرورت است زیرا حتی وجود یک نفر در جلسه که دائماً ایده‌ها را زیر سوال می‌برد نیز می‌تواند باعث از بین رفتن طوفان فکری شود.

شرکت کنندگان

یک جلسه طوفان فکری خوب، معمولاً در برگیرنده دو یا چند نفر (چه به صورت حضوری و چه به صورت آنلاین) است که دارای اهداف مشترکی هستند. شما می توانید تعداد افراد را تا هر مقدار که می خواهید، افزایش دهید. فقط به خاطر داشته باشید که افراد را به گروه های کوچکتر تقسیم کنید تا فرآیند گزارش‌دهی سریع‌تر شود.

بهتر است افرادی را در جلسات خود شرکت دهید که هیچ آشنایی با پروژه در یک جلسه طوفان فکری ندارند زیرا این افراد بدون پیش داوری وارد بحث می شوند. همچنین به خاطر داشته باشید که بهتر است اعضای سایر تیم‌ها را نیز در جلسات خود شرکت دهید. به طور مثال گاهی اوقات به یک طراح نیاز دارید تا بتوانید آخرین تکنیک های بصری را درک کنید. در این شرایط، اگر طراحی در جلسه خود نداشته باشید ممکن است نتوانید کار را به درستی پیش ببرید.

چگونه سایت خود را برای تبلیغات در گوگل ادز آماده کنیم؟حتما بخوانید: چگونه سایت خود را برای تبلیغات در گوگل ادز آماده کنیم؟

برخی از افراد، ایده‌های خوبی برای طوفان فکری دارند و برخی دیگر ... توانایی های دیگر دارند. در مورد ترکیب اعضایی که در جلسات طوفان فکری شرکت می کنند زیاد نگران نباشید. شما می‌توانید تا جایی که امکان دارد این ترکیب ها را عوض کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

پارامترها

چند پارامتر ضروری را در ابتدای جلسات خود بیان کنید. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که اعضا را محدود نکنید. استفاده از واژه‌هایی همچون نباید یا نمی توانید، ممکن است خلاقیت افراد را در جلسه محدود کند. یک ناظر خوب می تواند همه محدودیت‌های مهم را در ذهن داشته باشد و در مواقع مورد نیاز از آنها استفاده کند.

نکاتی مهم برای جلسات طوفان فکری

برای اینکه جلسات خوبی داشته باشید برخی از این ترفندها و نکات را اجرا کنید:

جلسات طوفان فکری فرصت مناسب ایده پردازی در بازاریابی محتوا

اجازه دهید خلاقیت در میان افراد جریان داشته باشد: اگر گروه شما به طرز عجیبی ساکت است، سعی کنید به طریقی یخ موجود در جلسه را بشکنید تا سریع تر به هدفتان برسید.

حوزه و محدودیت را در جلسات طوفان فکری باز بگذارید

حوزه و محدوده بحث را باز بگذارید: از آنجایی که در این مرحله، هر ایده ای به عنوان ایدۀ خوب محسوب می شود، سازماندهی کردن دقیق آن بسیار مهم است. به طور مثال صحبت ها را با "نه، اما" ادامه ندهید و به جایش از استراتژی "بله و" استفاده کنید. این موضوع بدین معناست که شما به همۀ ایده بها می دهید و سعی می کنید آنها را بهبود بخشید.

جرقه خلاقیت را پیدا کنید

یافتن جرقه خلاقیت: بهتر است از فرمول AIDA برای افزایش ظرفیت بازگشت سود حاصل از سرمایه (ROI) در محتوای خود استفاده کنید. این موضوع بدین معنی است که به دنبال ایده ای باشید که بتواند توجه افراد را به خود جلب کند، تمایل افراد را برانگیزد، میل آنها را افزایش دهد و آنها را به انجام یک فعالیت خاص وا دارد. اعضای جلسه را تشویق کنید دوباره بر روی این معیارها تمرکز کنند. این کار باعث می شود خلاقیت در این حوزه افزایش پیدا کند.

همه چیز را ثبت کنید - طوفان فکری

ثبت همه موارد: هر ایده ای که بیان می شود را بر روی وایت برد یا هر جایی که همه افراد گروه می توانند مشاهده کنند، یادداشت کنید. از ایده ها تصویر برداری کنید یا از آنها یادداشت بردارید. باید به خاطر داشته باشید که ثبت اطلاعات می تواند به شما در به دست آوردن ایده های جدید یا یافتن اصل ایده فعلی تان کمک کند. ابزارهایی که می توانید در این قسمت برای ثبت اطلاعات از آنها استفاده کنید شامل ،bubble.us MindMapper ،Stormboard و Scapple است.

راب کارپنتر روند پیشرفت طوفان فکری با کمک اعضای خود (یا همان ایده پردازی در بازایابی محتوا) را این چنین شرح می دهد:

زمانی که فکر می‌کنیم ایده خوبی داریم، از ابزار Publicate برای به دست آوردن ایده در یک موضوع خاص استفاده می‌کنیم. با استفاده از این ابزار می‌توانیم یادداشت‌هایی را به هر بخش از محتوا اضافه کنیم. همچنین، قادر خواهیم بود پُست‌هایی که دوست داریم به آنها لینک دهیم را مشخص کنیم. این مرحله برای کمک به ایجاد محتوای عالی و منحصر بفرد بسیار مهم است.

منبع سوم: پژوهش رقابتی؛ باید بدانید رقیبتان با چه روشی موفق شده است

پژوهش رقابتی - عملکرد رقبای خود را بررسی کنید.

واضح است که شما محتوای سایر رقبای خود را مطالعه می کنید و با خود فکر می‌کنید چه چیزی برای محتوای شما جواب می دهد. با این حال، به خاطر داشته باشید همیشه راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آنها رقبای‌تان را بهتر بسنجید و عملکردشان را بررسی کنید.

شما به احتمال زیاد دو نوع رقیب دارید. این موضوع برای بیشتر کسب و کارها می تواند گیج کننده باشد، به خصوص زمانی که می‌خواهند سئو و بازاریابی محتوا را با هم ترکیب کنند. شما رقبای سنتی خود را دارید. به عنوان مثال اگر مغازه‌ای برای فروش قهوه دارید، همسایه شما ممکن است یکی از رقبای موجود باشد. اما به خاطر داشته باشید که شما ممکن است رقبای بسیاری در نتایج موتورهای جستجو داشته باشید. اغلب، بین این دو رقیب همپوشانی وجود دارد، اما هیچ کدام از آنها را به حال خود رها نکنید زیرا می‌توانید درس‌های زیادی از فعالیت‌های آن‌ها بگیرید.

برای درک بهتر از وضعیت رقبایتان باید تحقیق و پژوهش کنید. این کار را می توانید با استفاده از ابزارهای سئو انجام دهید. نمودار گردش کاری سئو می تواند ایده‌هایی را در مورد تجزیه و تحلیل شرایط خود و رقبایتان را در اختیار شما قرار دهد.

اهداف پژوهش شما باید به شکل زیر باشد:

  • در حال حاضر چه موضوعاتی داغ است؟ یا چه کلمات کلیدی توسط کاربران جستجو می‌شود؟
  • چه محتوایی باعث به دست آوردن لینک می‌شود؟
  • چه کلمات کلیدی می‌تواند ترافیک بالایی را به دست آورد؟
  • کاربران در شبکه‌های اجتماعی چه کسانی را دنبال می‌کنند و چه چیزی به اشتراک می‌گذارند؟
  • برندهای برتر در مورد چه موضوعاتی مطلب می‌نویسند؟

خب، حالا اجازه دهید نگاه عمیق‌تر و دقیق‌تری به هر کدام از سوالات بالا داشته باشیم.

در حال حاضر چه موضوعاتی داغ است؟

برای اینکه مطمئن شوید تمرکز خود را بر روی کلمات کلیدی مناسب قرار داده‌اید، برخی از این کلمات کلیدی را در گوگل ترندز جستجو کنید و نتایج به دست آمده را تجزیه و تحلیل نمایید. به نمودار زیر نگاه کنید. به خاطر گرایش بیشتر کاربران به موضوع بازاریابی محتوا نسبت به استراتژی محتوا، ما نیز سعی کردیم از این عنوان برای مقاله خود استفاده کنیم:

الگوریتم های اینستاگرام + 9 قدم تا رسیدن به اکسپلورحتما بخوانید: الگوریتم های اینستاگرام + 9 قدم تا رسیدن به اکسپلور

در حال حاضر چه موضوعی داغ است؟

چه محتوایی می‌تواند باعث به دست آوردن لینک می‌شود؟

شما می‌توانید از سایت Ahrefs یا Open Site Explorer برای بررسی لینک‌های دریافتی رقبای خودتان استفاده کنید. با استفاده از این ابزارها می توانید بفهمید سایت‌های رقیب از چه سایت‌های دیگری بک لینک می‌گیرند و کدام‌شان بیشترین تعداد لینک را دارند. این کار باعث می شود بینش عمیقی درباره موضوعات و محتوایی که برای مخاطبان خود ایجاد می کنید، داشته باشید. شما همچنین می‌توانید با استفاده از این ابزارها، سایت‌هایی که بیشترین لینک را به رقبایتان داده‌اند را بررسی کنید.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع می‌کنم
021-58438داخلی 1

چه کلمات کلیدی می‌تواند ترافیک بیشتری کسب کند؟

از سایت Similar Web استفاده کنید تا ببینید رقبای شما از طریق چه کلمات کلیدی بیشترین ترافیک را وارد سایت خود کرده‌اند. همچنین، می‌توانید سری به سایت Ahrefs بزنید تا بهترین محتوا در سایت رقبای خود را پیدا کنید. به عنوان مثال اگر شما کافی شاپ دارید و بعد از جستجو دریافتید که دستور تهیه یک قهوه خوشمزه ترافیک بالایی را به سایت رقیب‌تان روانه کرده است، می‌توانید از این گزینه به نفع خود استفاده کنید و یکی از دستورالعمل‌های فوق‌العادۀ خود را به صورت آنلاین به اشتراک بگذارید.

با استفاده از Simply Measured نیز می‌توانید شخصاً 10 پُست برتر برای یک کلمه کلیدی را تجزیه و تحلیل کنید.

تمام این نکات و مهارت‌ها و استفاده از ابزارها برای پیدا کردن کلمات کلیدی را می‎توانید در دوره آموزش تخصصی تحقیق کلمات کلیدی نوین آموزش ببینید.

کاربران در شبکه‌های اجتماعی چه کسانی را دنبال می‌کنند و چه چیزی به اشتراک می‌گذارند؟

با استفاده از ابزارهایی همچون Followerwonk می‌توانید بفهمید رقبایتان در شبکه اجتماعی توئیتر چه کسانی را دنبال می کنند و توسط چه کسانی دنبال می‌شوند. شما همچنین می توانید توییت‌های آنان را تجزیه و تحلیل کنید و بفهمید مشتریان و مخاطبان آنها چه چیزهایی را دوباره توییت (Retweet) کرده‌اند و به چه چیزهایی علاقمند هستند.

سایت BuzzSumo یک ابزار عالی برای مشاهده محتوا و پُست‌های محبوب در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی است.

در سایت فیسبوک نیز می توانید با تایپ عبارت"Pages liked by people who like [brand]" بفهمید که افرادی که رقبایتان را لایک کرده اند، چه صفحات دیگری را نیز دوست دارند. ابزارهای دیگری نیز وجود دارد که به شما کمک می‌کند اطلاعات بسیار خوبی در مورد فعالیت شبکه اجتماعی رقبای خود کسب کنید. برخی از این ابزارها شامل RivalIQ و افزونه Share Metric برای کروم است.

برندهای برتر در مورد چه موضوعاتی مطلب می‌نویسند؟

ابزاری همچون Fresh Web Explorer یا Google Alerts به شما کمک می‌کند منشن های یک برند را در اینترنت پیدا کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند نوع محتوایی که رقیبتان از طریق آن محبوب شده است را بشناسید. همچنین، استفاده از این ابزارها می تواند روشی مناسب برای بدست آوردن فرصت های لینک بیلدینگ باشد. علاوه بر این ها، بد نیست بدانید که کاربران اینترنت درباره شما چه نظری دارند.

جستجو رقابتی فراتر از وبلاگ

زمانی که در حال تجزیه و تحلیل هستید، فراموش نکنید که باید انواع محتوای رقبای خودتان را در نظر بگیرید. برای اینکه بتوانید همه فعالیت های آنها را زیر نظر بگیرید، سعی کنید در همه کمپین‌های ایمیلی‌شان مشترک شوید. هر چیزی که در این کمپین نظر شما را جلب کرد، بسیار با اهمیت خواهد بود. همچنین شما باید صفحات فرود، نقد و بررسی‌ها و توضیحات مرتبط با محصولات را نیز مورد بررسی قرار دهید.

نکته ای در مورد ایده های رقبایتان

همانطور که قبلاً نیز گفتیم شما می توانید از ایده رقبای خود استفاده کنید (این موضوع در ایده پردازی در بازاریابی محتوا هیچ اشکالی ندارد).

برای مثال اگر کافی شاپ دارید، ایدۀ قرار دادن دستور تهیه یک قهوه می‌تواند برای شما کارساز و مفید باشد. ممکن است با این تاکتیک موفقیتی به دست آورید. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری بر روی ایده‌هایی که قبلاً موفقیت آمیز بوده است می تواند مفید باشد، اما تقلید همیشه هم کارساز نیست و می تواند شما را از رقبایتان دور کند.

بهترین روش برای ایجاد یک محتوای قوی، الهام گرفتن از ایده‌های دیگران و ساخت ایدۀ منحصربفرد است. ممکن است شما در یک حوزه خاص، مشهور و معتبر باشید. بنابراین قادر خواهید بود از این حوزه استفاده کنید و خود را متمایز سازید. اگر دوست دارید دقیقاً از ایده برندهای دیگر استفاده کنید بخش بعدی می تواند به شما کمک کند.

منبع چهارم: تفکر افقی

گاهی اوقات بهترین روش برای به دست آوردن ایده تازه، نگاه کردن به مسئله از زاویه ای جدید است. به این نوع طرز فکر، تفکر افقی، عمودی یا نردبانی گفته می شود. تفکر افقی، تکنیکی است که بیشتر هنرمندان از آن استفاده می کنند. به عنوان مثال اگر می‌خواهید مقالات بیشتری در مورد یک موضوع خاص بنویسید، بهتر است آن را از زوایه دیگری مشاهده کنید. یک قدم به عقب برگردید و دوباره نگاهی به موضوع خود داشته باشید.

اصلاً رپورتاژ آگهی چیست؟حتما بخوانید: اصلاً رپورتاژ آگهی چیست؟

در این شرایط قادر خواهید بود روش بهتری برای تولید محتوا به دست آورید. فرض کنید می‌خواهید مقاله ای درباره لوله کشی و نحوۀ انجام آن بنویسید. ممکن است دوست نداشته باشید خیلی واضح در این مورد صحبت کنید. بهترین روش برای انجام این کار، کاوش همه روابط به صورت همپوشانی است. به همین منظور، بهتر است در ابتدا همه جوانب امر را بسنجید.

به تصویر زیر نگاه کنید.

همه جوانب یک موضوع را بسنجید!

شاید شما بتوانید تجزیه و تحلیل این موضوع را به بعد موکول کنید، اما اجازه بدهید با همدیگر نگاهی به تصویر بیاندازیم. شاید مرحله نصب برای شما جالب به نظر برسد، اما ما آن را رها می کنیم زیرا احتمالاً به اندازه کافی در این زمینه مهارت دارید.

جایی که موضوع جالب می‌شود در بخش سابقه تاریخی مواد است. به عنوان مثال اگر فکر می‌کنید سنگ‌های روشویی ساخته شده از مواد گرانقیمت برای مشتریان شما مناسب نیستند می‌توانید به سراغ موادی بروید که با هزینه کمتری تولید شده‌اند و دربارۀ آنها توضیح دهید.

اگر در حال حاضر، فروشندۀ لوازم جانبی برای حمام هستید می‌توانید مشتریان خود را به ایده حمام‌های سنتی و فرنگی علاقمند سازید. به عنوان مثال برخی از استراحتگاه‌های کشور ژاپن دارای حوضچۀ کوچکی در حمام‌های خود هستند. شما می توانید تمامی این مراحل را در یک مقاله منحصربفرد بگنجانید و آن را در اختیار مشتریان خود بگذارید.

سعی کنید موضوع خود را از جوانب و زوایای مختلف ببینید. مثلاً سردوش‌هایی که برای حمام به کار می‌روند در شکل‌ها و طرح‌های مختلف تولید می‌شوند. شما می‌توانید با کمی تحقیق، مقالات مختلفی در این زمینه تولید کنید.

زمانی که به دنبال ایده‌های مختلف برای محتوای خود هستید، هرگز رویدادهای غیر منتظره را نادیده نگیرید. شما می‌توانید از ایده‌های مختلفی که در اطرافتان وجود دارد بهرمند شوید. یک ایده، ترکیب جالبی از عناصر غیر متصل است که به یک شکل عجیب و منحصربفردی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

 

تازه بودن محتوا

جدید بودن محتوا

برخی از شرکت ها استراتژی بازاریابی خود را بر پایه NewsJacking (تحلیل و بررسی اخبار روز و انتشار پُست بر اساس آنها) برنامه‌ریزی می‌کنند، اما به خاطر داشته باشید که اگر کسب و کار خود را تازه شروع کرده‌اید باید تعادلی بین موضوعات تاریخ مصرف دار و موضوعات همیشه سبز (موضوعاتی که همیشه پر طرفدار هستند) پیدا کنید.

یکی از روش‌هایی که برای ایجاد ایده‌های لحظه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، بررسی کردن و یافتن اتفاقاتی است که در برهه زمانی نزدیک به وقوع می‌پیوندند. به عنوان مثال تعطیلات، اکران یک فیلم سینمایی، تغییرات فصلی، بازگشایی مدارس یا مسابقات بزرگ تلویزیونی می‌تواند برای تولید محتوای به موقع، مناسب باشد.

پیشنهاد می‌کنیم برای خودتان تقویمی از رویدادها ایجاد کنید و از آن برای تولید محتوای ناب و تازه استفاده نمایید.

تولید محتوا برای صنایع خسته کننده و دشوار

داشتن انگیزه برای تولید محتوا صنایع خسته کننده

در برخی از صنایع، تولید محتوا می تواند فرآیندی دشوار و خسته کننده باشد. بیشتر افراد هر نوع موضوعی که خارج از محدوده سرگرمی یا مُد باشد را به عنوان موضوع دشوار می‌شناسند و تولید محتوا برای آن را کاری سخت و گاه غیرممکن می‌دانند.

داستان یک کسب و کار که با معجزۀ تولید محتوا نجات پیدا کردحتما بخوانید: داستان یک کسب و کار که با معجزۀ تولید محتوا نجات پیدا کرد

به خاطر داشته باشید این موضوع همیشه هم درست نیست. اگر درباره موضوعی هیجان و انگیزه کافی داشته باشید، نوشتن مطلب درباره آن موضوع دشوار نخواهد بود. به این فکر کنید افراد دیگری در این جهان وجود دارند که همانند شما به این موضوع خاص علاقمندند و دوست دارند مطالبی در مورد آن بخوانند.

اگر خسته شده‌اید و دوست ندارید مطلبی در این حوزه ها ایجاد کنید، به عقب برگردید و سعی کنید از جلسات طوفان فکری برای به دست آوردن ایده‌های ناب استفاده کنید. درباره صنعتی که با آن سرو کار دارید، چیزهایی را یاد بگیرید. ذهن خود را برای سوالاتی که ممکن است در این مسیر پیش بیاید، باز نگه دارید. همانگونه فکر کنید که سایر افراد فعال در این صنعت فکر می‌کنند. اخباری را مطالعه کنید که آنها مطالعه می‌کنند. در این صورت قادر خواهید بود مقالات خوب و تازه‌ای برایشان بنویسید. سعی کنید به سوالات موجود پاسخ دهید و از همین روش برای تولید محتوا بهره بگیرید.

تشخیص و شناسایی بهترین ایده

تشخیص بهترین ایده برای تولید محتوا

خب، حالا که همه ابزارهای مناسب را در کنار خود دارید و ایده های خود را در یک دفتر، وایت برد یا فایل Swipe نوشته اید؛ زمان آن فرا رسیده است که از میان آنها، چند ایده‌ی ناب و جذاب را جدا کنید. انجام این مرحله به تنهایی یا در یک گروه کوچک بسیار ساده و آسان است.

  1. ابتدا همه ایده‌ها و موضوعات خسته‌کننده را از فهرست خود خط بزنید.
  2. هر چیزی که با معیارهای فعلی‌تان تطابق ندارد را کنار بگذارید. اگر ایده‌ای را دوست دارید، آن را برای آینده کنار بگذارید. بنابراین همه چیز را دور نیندازید.
  3. لیست جداگانه‌ای از ایده‌ها و موضوعاتی که دوست دارید، ایجاد کنید. ممکن است در این مرحله دقیقاً ندانید چرا به این موضوعات علاقمند هستید، اما در آینده می‌توانید این موضوع را تحلیل کنید. به خودتان اعتماد داشته باشید زیرا در طول پروژه تولید محتوا به این هیجان و علاقه فعلی‌تان نیاز خواهید داشت.
  4. به این موضوع فکر کنید آیا ایده موجود تنها برای تولید یک محتوا کافیست یا می‌توان از آن برای تولید مجموعه ای از محتواها استفاده کرد.
  5. به دنبال ایده‌های مرتبط و تاثیرگذار بگردید.

استفاده از این معیارها می‌تواند در یافتن ایده مناسب به شما کمک کند. اگر نتوانستید موضوع مناسبی پیدا کنید، نگران نباشید. به عقب برگردید و همه چیز را از ابتدا آغاز کنید.

تولید محتوای ارزشمند برای مخاطبان

تولید محتوای ارزشمند برای مخاطبان

اگر هنوز تحقیق درباره مخاطبان را به عنوان بخشی از استراتژی محتوای خود آغاز نکرده‌اید، می‌توانید این کار را در هر مرحله از ایده پردازی تولید محتوا انجام دهید. برخی افراد علاقه دارند از این اطلاعات برای ایجاد پرسوناهایی جهت شکل دادن محتوای خود استفاده کنند. برخی افراد نیز دوست دارند به همه ایده‌های موجود فرصت بدهند و در نهایت بهترین مورد را پیدا کنند.

بهتر است تحقیق گسترده‌ای را بر روی مخاطبان خود آغاز کنید. به این ترتیب می توانید با شناخت خود و مخاطبانتان محتوایی ارزشمند تولید کنید.

ایجاد پرسونا

ایجاد مدل فرضی افراد به عنوان مشتریان هدف‌تان می‌تواند فرآیندی عمیق یا یک طرح ابتدایی باشد. شما می‌توانید این کار را با استفاده از اطلاعات جمعیتی موجود و با حدس زدن برخی ویژگی‌ها انجام دهید.

فرقی نمی‌کند که از پرسوناهای دقیق و پرجزئیات استفاده می‌کنید یا از پرسوناهای ابتدایی و پایه. مسئله‌ای که اهمیت دارد این است که باید درک صحیحی از مخاطبان خود داشته باشید تا بتوانید محتوای عالی برای آنها ایجاد کنید، محتوایی که نیازشان را برطرف کند و آنها را درگیر به مطالعه و اشتراک گذاری کند.

نیاز مخاطبان را درک کنید

به دست آوردن این اطلاعات به عنوان بخشی از فرآیند تولید محتوا بسیار مهم است. برای اینکه بتوانید محتوای خوبی برای مخاطبان خود ایجاد کنید باید نیازهای آنان را بشناسید. باید بدانید آنها چه چیزی از محتوای شما می خواهند و با محتوای شما چه کاری می خواهند انجام دهند (آیا می خواهند خرید کنند؟ آیا در حال تحقیق هستند؟ و ...).

فراموش نکنید سایر مکان‌هایی که مخاطبان با شما ارتباط دارند را نیز بررسی کنید. تعاملات اجتماعی، بخش پرسش و پاسخ شرکت‌تان، شبکه های اجتماعی و نظرسنجی خدمات شرکت می تواند منابع شگفت انگیزی برای شما باشد. باید بدانید نظر مشتریان در مورد محتوای شما چیست و چه انتظارات دیگری از شما دارند.

قرابت تصادفی

بعد از اینکه مخاطبان خود را شناختید و به خوبی درک کردید در سایت شما به دنبال چه اطلاعاتی هستند، باید به مرحله بعدی بروید و محتوایی تولید کنید که آنها را به تعامل در سایت تشویق کند. قرابت تصادفی بهترین روش برای انجام این کار است. شما باید به دنبال علایق و تمایلات مشترکی باشید که به ساخت روابط قوی‌تر با مشتریان و مخاطبان کمک می کند. با کمی تحقیق و بررسی می توانید افرادی را پیدا کنید که نظر و عقیده‌ای مشابه با شما دارند.

ویژگی های یک محتوای ارزشمند

در این مرحله باید به این موضوع فکر کنید که چه چیزی باعث می شود یک محتوا برای مخاطب ارزشمند باشد. به معیارهای زیر توجه داشته باشید:

ویژگی های یک محتوای ارزشمند

اگر ایده هایی که در ذهن دارید با این معیارها هماهنگ نیست، به فکر کردن ادامه دهید. اغلب ایده ای که در سر دارید، تنها به تغییر اندکی نیاز دارد. برخی از مواقع نیز باید همه چیز را از همان اول شروع کنید. همه این تلاش ها زمانی معنا پیدا می‌کند که با تولید یک محتوای ارزشمند دنیای مخاطبان خود را تکان می‌دهید.

هک رشد یا خلق رشد چیست؟حتما بخوانید: هک رشد یا خلق رشد چیست؟

اجتناب از تولید محتوای خسته کننده

زمانی که می‌خواهید برای تولید محتوای خود ایده پردازی کنید به این موضوع توجه داشته باشید که اینترنت پر از محتوای گوناگون و متنوع است. بیش از 2.5 میلیون پُست وبلاگی هر روز منتشر می‌شود. این موضوع بدین معناست که ایده شما برای اینکه توسط مخاطب خوانده شود باید بسیار متمایز باشد.

اجتناب از تولید محتوا خسته کننده

اجازه ندهید خسته کننده بودن محتوا شما را نا امید کند، در عوض این ویژگی را علتی قرار دهید تا محتوای بهتر تولید کنید.

چه چیزی باعث می‌شود یک محتوا عالی باشد و چرا یک محتوا شکست می‌خورد؟

سایت Dejan Marketing پژوهش‌هایی را در مورد اینکه چرا بازدیدکنندگان از خواندن یک محتوا سر باز می زنند و به سراغ سایت‌های رقیب می‌روند، انجام داده است. به پاسخ های شرکت‌کنندگان توجه کنید:

چرا محتوا شکست می خورد؟ چرا محتوای شما مطالعه نمی شود؟

برخی از این موارد، مانند نداشتن صبر کافی در مخاطبان را نمی‌توان به راحتی برطرف کرد.

خب، حال سوال اینجاست که چه چیزی باعث ایجاد یک ایده عالی برای تولید محتوا می‌شود؟ بر اساس مطالعات انجام شده توسط متیو براون؛ محتوای عالی باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

چگونه محتوای خسته کننده تولید نکنیم؟

مرتبط بودن و تازگی

به عنوان مثال زمانی که می‌خواهید محتوایی را در مورد فیلم‌های ویدئویی بنویسید به این موضوع بپردازید که یک نامزد انتخاباتی چگونه می‌تواند با استفاده از کمپین ویدئویی، جایگاه خود را بهبود ببخشد. نوشتن یک مطلب ساده درباره ایجاد فایل‌های ویدئویی مفید نخواهد بود.

چگونه محتوای خسته کننده تولید نکنیم؟

محتوای طولانی

به جای اینکه همانند همه سایت‌ها خلاصه ای از موضوعات را بنویسید، سعی کنید نگاه عمیق‌تری نسبت به موضوعات داشته باشید و آنها را از یک زاویه نقد و بررسی کنید.

چگونه محتوای خسته کننده تولید نکنیم؟

هدف قرار دادن مخاطبان خاص

اگر بتوانید محتوایی ارزشمند برای گروه کوچکی از افراد تولید کنید، مطمئن باشید می‌توانید طرفداران وفاداری کسب کنید.

چگونه محتوای خسته کننده تولید نکنیم؟

همیشه سبز (محتوایی که به مدت طولانی قابل استفاده است)

هر چقدر منابع بیشتری را مورد بررسی قرار دهید به این نتیجه می‌رسید که چنین محتوایی می‌تواند تاثیر زیادی بر روی مخاطب داشته باشد. محتوایی تولید کنید که عمر بیشتری دارد و تا مدت زمان زیادی خوانده می‌شود.

چگونه محتوای خسته کننده تولید نکنیم؟

قابلیت شخصی سازی

به کاربران خود اجازه دهید تجربه خود را کنترل کنند. شاید متن، آخرین چیزی باشد که کاربر دوست دارد ببیند. سعی کنید نحوه کنترلِ خوانشِ پُست ها را به مخاطبانتان واگذارد کنید.

چگونه محتوای خسته کننده تولید نکنیم؟

شخصی

همۀ ما چیزهایی را دوست داریم که فقط برای ما ایجاد شده‌اند. به عنوان مثال می توانید از IP آدرس برای هدف قرار دادن برخی از مخاطبان استفاده کنید.

چگونه محتوای خسته کننده تولید نکنیم؟

داشتن قالبی خاص

بیشتر افراد سعی می کنند برای تولید محتوای خود از قالب های استاندارد استفاده کنند. اما به خاطر داشته باشید که روزانه میلیون‌ها نفر همین کار را انجام می‌دهند. پس بهتر است کمی متفاوت باشید و کار بهتری انجام دهید. حتی بهترین ایده های شما نیز ممکن است با مواردی که در این مقاله بیان کردیم هماهنگ نباشد، اما برای شروع کار و به دست آوردن ایده‌های خوب می توانید از معیارهایی که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم استفاده کنید.

امیدواریم موارد ذکر شده در این مقاله بتواند در روند ایده پردازی در بازاریابی محتوا به شما کمک کند. در صورتی که سوالی در زمینه آموزش بازاریابی محتوا یا دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید. همچنین، اگر تجربه خاصی در زمینه ایده پردازی در بازاریابی محتوا دارید خوشحال می‌شویم تجربه خود را با ما در میان بگذارید.