واژه رایگان واژه عجیبی است، وقتی میشنویم فلان چیز رایگان است گل از گلمان می‌شکفد. خب کار سختی است که چیزی هم برایمان سود زیادی داشته باشد هم بدون هزینه باشد؛ ولی می‌شود کاری کرد که آنقدر هزینه‌ کم شود که به دیگر به چشم نیاید و رایگان حساب شود.

در این مقاله قرار است به شما آموزش بدهیم که چگونه می‌توانید رپورتاژ آگهی رایگان منتشر کنید؛ البته نمی‌شود اسمش را رپورتاژ گذاشت ولی به هرحال مزایای آن را تا حدودی خواهد داشت.

در ادامه هم توضیح می‌دهیم چگونه بهترین رپورتاژ با کمترین هزینه منتشر کنید که بازدهی بیشتری داشته باشد.

فلسفه رپورتاژ آگهی چه بوده است؟

رپورتاژ قبلاً به سر و شکل امروزی‌اش استفاده نمی‌شد و اصلاً فلسفه متفاوتی داشت.

قدیم اینطور بود مثلاً یک نفر یا یک تیم به یک کارخانه یا کارگاه می‌رفتند و از محصولات، خط تولید، بسته‌بندی و مراحل تولید بازدید می‌کردند. بعد نظرات مشاهدات خود را در قالب یک گزارش برای عموم منتشر می‌کردند. به این گزارش رپورتاژ می‌گفتند که کاملاً هم رایگان بود.

با این کار، هم افراد با فرآیند کار آشنا می‌شدند و هم نام برند و محصول مورد نظر سر زبان‌ها می‌افتاد.

فلسفه رپورتاژ در قدیماما این رسم کم‌کم از بین رفت و شرکت‌ها آنقدر زیاد شدند که مجبور بودند خودشان دست به کار شوند و تبلیغات کنند.

شرکت‌ها از روش‌های مختلف تبلیغات خود را معرفی می‌کردند و مزایا و خوبی‌های محصولاتشان را به نمایش می‌گذاشتند. شما هم که مثل بقیه مخاطب این تبلیغات هستید می‌دانید که وقتی تبلیغات زیاد شود و همه بقول عادل فردوسی پور بگویند «چقدر خوبیم ما»، مردم دیگر به این پیام‌های تبلیغاتی توجه نمی‌کنند.

برای همین تبلیغات کسب‌وکارها ناخودآگاه توسط افراد نادیده گرفته می‌شوند و پیام‌های فروش نیز مثل همیشه حذف خواهند شد.

ولی فرصت همیشه هست!

درست است که مردم به تبلیغات مستقیم بی‌توجه شده بودند اما دو چیز را همچنان دنبال می‌کردند:

  1. مردم عاشق اطلاعاتند. دوست دارند موضوعات مورد علاقه‌شان را در اینترنت دنبال کنند. اگر قصد خرید داشته باشند اول در گوگل جستجو می‌کنند و درباره خوبی و بدی‌هایش تحقیق می‌کنند تا ببینند به دردشان می‌خورد یا نه!
  2. دومین چیزی که روی نظر افراد تأثیر دارد، پیشنهاد دیگران است. اگر فرد دیگری از محصول یا شرکتی تعریف کند بیشتر به آن اعتماد می‌کنند تا اینکه خود شرکت بخواهد تبلیغ کند.

رپورتاژ آگهی دقیقاً ترکیبی از این دو مورد است: اطلاعات ارزشمندی که به مخاطب ارائه می‌شود و یک شرکت یا سایت را خیلی زیر پوستی به شما معرفی می‌کند.

چه چیزی بهتر از یک تبلیغ که مردم به دنبال آن هستند و به آن اعتماد می‌کنند؟

خیلی کوتاه رپورتاژ و فوایدش را بشناسیم!

شمایی که وارد این مقاله شده‌اید احتمالاً رپورتاژ و فوایدش را می‌شناسید و می‌توانید از این قسمت عبور کنید؛ ولی اجازه بدهید یکبار دیگر خیلی سریع مرور کنیم.

تعریف رپورتاژ

رپورتاژ آگهی نوعی از آگهی است که در قالب یک مقاله یا گزارش خبری منتشر می‌شود؛ در نگاه اول، خواننده چندان متوجه تبلیغاتی بودن آن نمی‌شود و آن را به شکل یک محتوای مصرفی می‌بیند. اما در طی مقاله مزایای محصول یا خدمات شما در ذهن خواننده جای می‌گیرد.

احتمالاٌ با خودتان می‌گویید پس بخش تبلیغاتی آن کجاست؟ نگران نباشید، در بطن مقاله شرکت شما هم به خواننده پیشنهاد می‌شود! ولی قسمت تبلیغاتی رپورتاژ در واقع همان متن مقاله است که اعتماد مخاطب را جلب می‌کند تا به آن پیشنهادی که نویسنده می‌دهد، توجه کند.

تهیه رپورتاژ آگهی

شما یک مقاله آماده می‌کنید و برای انتشار به یک رسانه (این رسانه می‌تواند یک مجله، برنامه تلویزیونی یا یک وب سایت باشد) ارائه می‌دهید. در نهایت، مدیر تبلیغات آن رسانه در ازای انتشار این گزارش مبلغی را از شرکت شما دریافت می‌کند.

فواید رپورتاژ

  • لینک‌هایی که از سایت منتشرکننده رپورتاژ می‌گیرید در سئوی سایت شما بسیار تأثیر دارد
  • ترافیک سایت شما افزایش پیدا می‌کند
  • آگاهی از برند شما بیشتر می‌شود چون سایت یا شرکت شما در این مقالات معرفی و پیشنهاد می‌شود.

چگونه رپورتاژ آگهی رایگان منتشر کنیم؟

همانطور که در بالا خواندید رسانه‌ها برای انتشار رپورتاژ شما هزینه دریافت می‌کنند و این هزینه‌ها در رسانه‌های مختلف متفاوت است. هرچه یک رسانه اعتبار سئو، رتبه و مخاطب بیشتری داشته باشد مسلماً مبلغ بیشتری دریافت می‌کند. اما چند روش وجود دارد که شما رپورتاژ رایگان بدهید و بک لینک رایگان بگیرید که در ادامه خواهیم گفت. البته این‌ها رپورتاژ محسوب نمی‌شوند ولی بهرحال با توجه به لینک‌هایی که می‌گیرید می‌تواند با اغماض رپورتاژ آگهی رایگان حساب شوند.

بک لینک رایگان

1. پست مهمان

گاهی اوقات، یک نویسنده یا یک کسب‌و‌کار برای یک سایت یا وبلاگ دیگر محتوا می‌نویسد؛ سایتی که نه برای خودش است و نه در آنجا کار می‌کند. به این روش پست مهمان می‌گویند. (مطالعه بیشتر در مقاله «پست مهمان چیست»)

پست مهمان یک فرصت برد برد برای طرفین است. سایت منتشرکننده می‌تواند از راه مقاله‌های جدیدِ سئو شده، ترافیکش را افزایش دهد و تولید محتوای سایتش را به دیگران بسپارد. از این طرف شما با نوشتن پست مهمان می‌توانید دانش و تجربه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید، سایت خودتان را به دیگران معرفی ‌کنید و از همه مهم‌تر می‌توانید برای سایتتان بک لینک بگیرید.

دوئل کوکا و پپسی؛ بهترین نوشابه کدام است؟حتما بخوانید: دوئل کوکا و پپسی؛ بهترین نوشابه کدام است؟

می‌بینید؟ پست مهمان می‌تواند برای شما مثل یک رپورتاژ آگهی رایگان عمل کند.

اما شاید برای شما سوال پیش بیاید که خب کجا باید پست مهمان بنویسید؟

شما باید وب‌سایت‌هایی را پیدا کنید که در حوزه کسب و کار شما باشند. مثلاً نمی‌توانید در سایت فروش دوربین عکاسی مقاله‌ای درباره فواید دمنوش‌های گیاهی بنویسید. چرا؟

به دو دلیل!

اول اینکه کلمات کلیدی شما باید در یک حوزه باشد تا سایت مورد نظر قبول کند که مقاله شما را منتشر کند! بالاخره باید این ارتباط برای هر دو طرف مفید باشد؛ مثلاً وروردی‌هایی که برای خواندن فواید دمنوش آمد‌ه‌اند چه سودی برای سایت دوربین عکاسی دارند؟

دوم اینکه شما در مقاله، خودتان را معرفی می‌کنید و این معرفی زمانی برای خواننده مطلب قابل اعتماد است که موضوعش در حوزه تخصصی سایت منتشرکننده باشد! در ذهن کاربر این حس شکل می‌گیرد که سایت منتشرکننده که متخصص این کار است، این مقاله را تأیید کرده پس حتماً خوب است. برای مثال یک کارشناس تولید محتوا به شما مقاله معرفی کند بیشتر اعتماد می‌کنید یا باجناق اکبر آقا؟

رپورتاژ رایگان با اولین سفارش!

در پابلیکا رپورتاژتان را در 1500+ رسانه‌ معتبر منتشر کنید و با ثبت اولین سفارش از لینک زیر، یک رپورتاژ رایگان هدیه بگیرید. همچنین با کد تخفیف novin20 می‌توانید 20% تخفیف تا سقف 500 هزار تومان دریافت کنید.

چگونه درخواست پست مهمان بدهیم؟

بسیاری از این وب‌سایت‌ها در محتوای خود توضیح داده‌اند که علاقمند به دریافت پست مهمان هستند. در غیر این صورت شما می‌توانید از آن‌ها بخواهید که با هم تبادل پست داشته باشید. مطمئن باشید که بیشتر این وب‌سایت‌ها حاضر به همکاری با شما خواهند بود.

2. انتشار رپورتاژ در ویرگول

ویرگول یک شبکه اجتماعی برای محتواهای فارسی است که افراد با عضویت در آن می‌توانند مطلب بنویسند و نوشته‌های دیگران را بخوانند. محبوبیت ویرگول اینقدر زیاد شده است که در حال حاضر هزاران نفر در آن عضو هستند و مطالب مختلف منتشر می‌کنند و خیلی از این نوشته‌ها به نتایج اول گوگل راه پیدا می‌کنند.

شما می‌توانید رپورتاژ خودتان را در این شبکه محتوایی محبوب منتشر کنید و از این طریق برای خود بک لینک بگیرید. فقط سعی کنید از طریق افزایش فالوور یا روش‌های دیگر بازدید این مقاله را در سایتتان بیشتر کنید تا سریع‌تر در نتایج گوگل قرار بگیرید.

3. اتنشار رپورتاژ در وبلاگ‌ها

می‌توانید رپورتاژ خود را در وبلاگ‌های فارسی بلاگفا و وردپرس منتشر کنید. بلاگفا را که یادتان هست؟ این ابزار سال‌ها پیش برای ساخت و مدیریت وبلاگ ساخته شد و هنوز فعالیت خود را بهتر از قبل ادامه می‌دهد. هر کسی می‌تواند با این ابزار برای خود یک وبلاگ شخصی ایجاد کند و نوشته‌های خود را در آن به اشتراک بگذارد. وردپرس هم دقیقاً مثل بلاگفا امکان ساخت وبلاگ‌های شخصی را به شما می‌دهد.

اگر خودتان وبلاگ دارید می‌توانید رپورتاژ آگهی خود را در آنجا منتشر کنید وگرنه از صاحبان وبلاگ بخواهید که مطلب شما را در وبلاگشان منتشر کنند.

4. سایت اخبار رسمی

سایت اخبار رسمی یکی از سایت‌هایی است که رپورتاژ شما را به‌طور رایگان منتشر می‌کند. البته لینک‌های این رپورتاژها نوفالو است و تأثیری در سئوی شما ندارد ولی با پرداخت هزینه می‌توانید رپورتاژ خود را در سایر رسانه‌ها (بجز مورادی که اعلام کرده است) با لینک فالو منتشر کنید.

سئو تضمینی، حرف مفت است!حتما بخوانید: سئو تضمینی، حرف مفت است!

5. سایت مدیوم

سایت Medium نسخه انگلیسی سایت ویرگول است که برای محتواهایی که فارسی هستند زیاد کاربرد ندارد ولی در صورتی که متن شما به زبان انگلیسی باشد می‌توانید از این شبکه هم استفاده کنید.

رپورتاژ آگهی رایگان خوب است یا نه؟

هدف شما از انتشار رپورتاژ اگهی گرفتن بک لینک، رتبه در گوگل و دیده شدن برندتان است. نه؟

انتخاب شما درست است؛ رپروتاژ یک فرصت عالی است که شما را به این اهداف می‌رساند و سئوی شما را از این رو به آن رو می‌کند ولی به شرطها و شروطها!!!

وقتی بک لینک اعتبار خواهد داشت و به سئوی شما کمک می‌کند که رسانه منتشر کننده خودش نزد گوگل آبرو و اعتبار داشته باشد و برو بیای کاربرانش زیاد باشد. یادتان است در مقاله «رپورتاژ خود را کجا منتشر کنیم؟» گفتیم که یک رسانه باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا بهترین بازدهی را به شما بدهد؟ اگر نخواندید اشکالی ندارد یکبار دیگر خیلی خلاصه می‌گوییم.

یک رسانه وقتی برای انتشار رپورتاژ مناسب است که:

  • موضوع وبسایت باید با زمینه کاری شما نزدیک باشد؛ در این صورت انتشار رپورتاژ آگهی در آن وب‌سایت برای شما ارزش بیش‌تری دارد چون هم شانس اینکه کاربران آن به مشتریان شما تبدیل شوند بیشتر است و هم به پیشنهادش بیشتر اعتماد می‌کنند، چون در حوزه تخصصی خودش است. گوگل هم دقیقاً مثل شما فکر می‌کند. یعنی وقتی از یک سایت مرتبط لینک می‌گیرید، ارزش بیشتری برای این لینک قائل می‌شود!
  •  مخاطبانش با مخاطبان رپورتاژ شما یکی باشد. مثلاً اگر رپورتاژ شما درباره یک وسیله ورزشی است، سایت‌های ورزشی مثل ورزش 3 یا پارس فوتبال را انتخاب کنید.
  •  رتبۀ الکسای بالایی داشته باشد؛ هرچه رتبه سایت در ایران بالاتر باشد، یعنی این سایت مطرح‌تر است
  •  مورد اعتماد کاربران باشد
  • اعتبارش از نظر سئو زیاد باشد؛ پیش از این گفتیم که هر چقدر یک وب‌سایت اعتبار بیشتری نزد گوگل داشته باشد، بک‌لینک گرفتن از آن تأثیرگذارتر است. با ابزار mozbar یا دیگر ابزارهای سئو می‌توانید سئو، DA (اعتبار دامنه) و PA (اعتبار صفحه) این سایت‌ها را چک کنید.
  • لینک‌هایش فالو باشند تا اعتبار سئو به شما منتقل شود. گرفتن لینک نوفالو از یک وب‌سایت، زیاد روی رتبۀ سایت شما نمی‌گذارد.
  • رپورتاژ شما را در سایتش برای همیشه نگهدارد و حذف نکند تا تأثیر لینک‌ها دائمی باشد.
  • رپورتاژ شما را در صفحات اصلی و مهم سایتش قرار دهد و بین مطالب خودش قرار دهد؛ تا هم اعتبار بیشتری بگیرید و هم بیشتر دیده شوید.

رسانه‌هایی که می‌توانید از آن‌ها بک لینک رایگان بگیرید احتمالاً ویژگی‌های بالا را نخواهند داشت.

بالاخره مجانی یا پولی؟

وقتی یک رسانه قدرتمند باشد و ویژگی‌های بخش قبل را داشته باشد، می‌تواند رپورتاژ شما را به یک تبلیغ عالی تبدیل کند. اما آیا یک رپورتاژ رایگان می‌تواند چنین ویژگی‌هایی داشته باشد؟ ضرب المثل معروفی هست که می‌گوید «هرچقدر پول بدهی همانقدر آش میخوری»! رسانه‌های خوب رپورتاژ که لینک‌های خوبی برای شما می‌سازند و بازدیدکننده زیادی دارند بدون هزینه نیستند و هر چه رتبه و اعتبار بالاتری داشته باشند این هزینه بیشتر می‌شود.

در باب خوبی رپورتاژهای غیر رایگان بیایید یک مثال بزنیم:

فرض کنید هزینه و زمان و انرژی گذاشته‌اید و یک متن عالی برای رپورتاژ خود نوشته‌اید. یک متن شگفت انگیز که هرکس بخواند بی‌درنگ به سایت شما سر خواهد زد. حالا این متن را در وبلاگی به رایگان منتشر می‌کنید که روزی 4 نفر از آنجا رد می‌شود. راحت بگویم که هیچ فایده‌ای نخواهد داشت، فقط متن فوق‌العاده‌تان را هدر داده‌اید.

انتشار پست مهمان ممکن است برایتان دردسر داشته باشد چون سایت‌های بزرگ اغلب پست مهمان قبول نمی‌کنند. بلاگ‌ها هم آنقدر رتبه و اعتبار بالا ندارند که بخواهند دست سئوی شما را هم بگیرند. اخبار رسمی هم که هم لینک‌هایش نوفالوست. می‌ماند سایت ویرگول که شایعه شده که در آینده نزدیک لینک‌هایش حذف می‌شود. پس چاره چیست؟

پیشنهاد ما هر دوتاست!

اگر واقعاٌ قصدتان تبلیغ و رتبه گرفتن است، پیشنهاد می‌کنیم یک رپورتاژ حرفه‌ای در سایت‌های معروف و با هزینه منتشر کنید، اما تلاش کنید این وسط هزینه‌ها را کاهش دهید. در ادامه به شما می‌گوییم که چگونه می‌شود هزینه انتشار رپورتاژ آگهی را کاهش داد. در کنار یک رپورتاژ حرفه‌ای می‌توانید نیم نگاهی هم به وبلاگ‌ها و ویرگول داشته باشید تا بیشتر دیده شوید.

چگونه بک لینک رایگان بگیریم؟

رپورتاژ ارزان به از رپورتاژ رایگان!!

درست است که بهترین رپورتاژها هزینه دارند ولی می‌توانید با چند راه ساده هزینه‌های انتشار رپورتاژ را کم کنید.

  • متن رپورتاژ را خودتان بنویسید

به‌جای آنکه برای نوشتن متن رپورتاژ به نویسندگان پول پرداخت کنید، خودتان متن رپورتاژ را بنویسید. در کتاب رایگان «راهنمای رپورتاژ» می‌توانید صفر تا صد نوشتن تا انتشار رپورتاژ را یاد بگیرید.

  • بجای یک رپورتاژ یک بسته رپورتاژی بخرید

اگر بجای یک رپورتاژ و یک رسانه یک پکیج رپورتاژی انتخاب کنید، هم از چند رسانه بک لینک قوی می‌گیرید و هم یک تخفیف فوق‌العاده شامل حالتان می‌شود. ما در نوین پکیج‌هایی داریم که تخفیف‌های شگفت‌انگیزی دارند و این امکان هم وجود دارد که با توجه به بودجه خود بسته دلخواهتان را بسازید. جذاب نیست؟ (لینک صفحه رپورتاژ نوین)

پکیچ رپورتاژ با تخفیف

  • تخفیف بگیرید

بعضی از سایت‌های خدمات رپورتاژ روی بسته‌های بزرگ خریدشان تخفیف از رسانه‌ها می‌گیرند، به همین دلیل به مشتری خودشان هم با تخفیف خدمات رپورتاژ می‌دهند. این یک فرصت طلایی است که در هزینه‌ها صرفه جویی کنید. نوین هم روی بعضی از رسانه‌ها تخفیف‌های خوبی دارد که ‌می‌توانید استفاده کنید.

  • رسانه‌های متوسط را انتخاب کنید

وقتی به یک سایت ارائه دهنده خدمات رپورتاژ سر می‌زنید، لیستی از رسانه‌ها همراه با قیمت را می‌بینید که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید. اینجا برای کاهش هزینه، رسانه‌هایی را انتخاب کنید که هم شهرت خوبی داشته باشند و هم قیمتشان مناسب است. قبل از اینکه سراغ نتیجه‌گیری بروید، حتماً ویدیو زیر را تماشا کنید:

نتیجه‌گیری‌

در این مقاله هم از رپورتاژ آگهی رایگان گفتیم و هم از رپورتاژهای واقعی در رسانه‌های خوب که می‌تواند معجزه تبلیغات شما بشود. ما پیشنهاد کردیم که از هر دو در کنار هم استفاده کنید و بهترین نتیجه ممکن را بگیرید.

در این زمینه می‌توانید از کارشناسان بخش رپورتاژ نوین ( 63404-021 داخلی ۳) مشاوره رایگان بگیرید و بهترین رپورتاژ را با توجه به بودجه خود انتخاب کنید.