مطمئن باشید بدون یادگیری چیزی که در این مقاله قرار است به آن بپردازیم، تبلیغات گوگل شما کاملاً بی‌نتیجه خواهد بود! حالا قضیه از چه قراری است؟! فرض کنیم شما پس از تحقیق کلمات کلیدی و بررسی صدها کلمه، 30 کلمه مناسب و هدفمند را (باتوجه به مقاله قبلی در این سری) انتخاب کرده‌اید. همچنین نوع تمامی کلمات را هم تطبیق دقیق تعیین کرده‌اید تا مطمئن شوید که تنها به ازای کلمات کلیدی هدفمند ورودی می‌گیرید.

حالا، مسئله این است که: از میان این 30 کلمه، کدام یک منجر به فروش می‌شوند؟! ما که از ظاهر کلمات نمی‌توانیم بفهمیم آیا قرار است برای ما فروشی حاصل کند یا نه؟! اصلاً آیا همه این کلمات به یک اندازه برای ما مشتری می‌آورند؟ از کجا بدانیم فردی که محصولی از ما خریده، چه کلمه‌ای را در گوگل جستجو کرده است؟

معرفی کانورشن در تبلیغات گوگلخب، در اینجا، شما را با یکی دیگر از امکانات نجات بخش و عالی گوگل ادز آشنا می‌کنم: آقایان و خانم‌ها، این شما و این هم امکان رصد کردن نرخ تبدیل! (Google Ads Conversion Tracking).

داستان چیست؟ شما می‌توانید با کمی تنظیمات و به راحتی هرچه تمام‌تر و تنها با چند کلیک، از گوگل بخواهید تا کلماتی که منجر به فروش نهایی شما شده‌اند را پیدا کند و به شما نمایش دهد.

شاید در حال حاضر مسئله برای شما کمی پیچیده و مبهم به نظر برسد. به همین دلیل، از شما اجازه می‌خواهم تا ابتدا کمی بیشتر در مورد نرخ تبدیل توضیح بدهم.

نرخ تبدیل (conversion rate) چیست؟

در یک تعریف بسیار ساده، نرخ تبدیل یعنی اینکه شما به چند نفر از مخاطبانتان فروخته‌اید! البته ممکن است هدف شما صرفاً فروش نباشد. ممکن است هدف شما این باشد که کاربر پس از ورود به سایت با شما تماس بگیرد، فرم مشاوره شما را پر کند یا حتی از صفحه خاصی بازدید کند.

با این تفاسیر، نرخ تبدیل یعنی چند نفر از افرادی که وارد سایت شما شده‌اند، عمل مورد نظر شما را انجام داده‌اند.

نرخ تبدیل در گوگل ادزاجازه دهید با یک مثال توضیح دهم. فرض کنیم شما یک سایت روانشناسی دارید. هدف شما این است که وقتی کاربران روی تبلیغ شما کلیک کردند و وارد سایت شدند، فرم درخواست مشاوره شما را پر کنند. شما در فرم خود یک دکمه «ثبت درخواست مشاوره» ایجاد کرده‌اید که اگر کاربر روی آن کلیک کند، درخواستش برای شما ارسال می‌شود.

در این صورت کاربری که این کار را انجام داده است، تبدیل به مشتری نهایی شما شده است. زیرا به خواسته شما عمل کرده است.

حالا، مسئله اصلی ما این است: کاربری که روی دکمه «ثبت درخواست مشاوره» کلیک کرده است، چه کلمه‌ای را در گوگل جستجو کرده و با چه کلمه‌ای تبلیغ ما را در گوگل دیده است؟

با پاسخ به این سوال می‌توانیم بفهمیم که کدام کلمات برای ما مشتری نهایی ایجاد می‌کنند. به لطف امکانات گوگل ادز، به راحتی می‌توان این کار را انجام داد. در ادامه چگونگی آن را توضیح می‌دهیم.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع می‌کنم
021-58438داخلی 1

گوگل ادز چگونه می‌فهمد کاربر به مشتری نهایی تبدیل شده؟

تا اینجا مفهوم نرخ تبدیل را برای شما توضیح و مزایای استفاده از آن را مورد بررسی قرار دادیم. حالا وقت آن رسیده که به فکر فعال‌سازی آن باشیم.

توجه داشته باشید که گوگل باید بفهمد چه عملی مد نظر ماست که کاربر باید در سایت ما انجام دهد. در واقع باید به گوگل بگوییم که چه چیزی برای ما تبدیل محسوب می‌شود. چگونه؟ با استفاده از اضافه کردن چند خط که که اصطلاحاً به آن‌ها تگ (Tag) می‌گوییم. کافی است شما این کدها را به سایت خود اضافه کنید تا گوگل ادز به کمک آن بتواند نرخ تبدیل را رصد (track) کند.

به عنوان مثال، فرض کنیم قرار است اگر کاربری روی دکمۀ «ثبت نهایی سفارش» در سایت شما کلیک کرد، شما او را مشتری نهایی درنظر بگیرید. اما در سایت شما دکمه‌های زیادی وجود دارد. گوگل از کجا بفهمد که دقیقاً روی همین دکمه کلیک شده؟

کافی است تگی که گوگل ادز در اختیارتان قرار می‌دهد را به کد این دکمه اضافه کنید. در این صورت، با هر بار کیک کاربر روی این دکمه، تگ شما فعال می‌شود (اصطلاحاً فایر می‌شود) و گوگل می‌فهمد یک تبدیل اتفاق افتاده است.

یا مثال دیگر، فرض کنیم کاربر پس از خرید، با صفحه‌ای از سایت شما مواجه می‌شود که در آن از او تشکر می‌کنید. شما می‌توانید تگ گوگل را به کد این صفحه اضافه کنید. در این صورت، هر وقت کاربری وارد این صفحه شد، گوگل می‌فهمد که یک تبدیل انجام شده و سپس به شما نشان می‌دهد کاربری که از شما خرید کرده، از طریق کدام کلمه کلیدی وارد سایت شما شده است.

حالا، همه این تگ اضافه کردن‌ها و این فرایندهایی که توضیح دادیم، راه و روشی دارند. در ادامه چگونگی فعال کردن کانورشن را به شما آموزش می‌دهیم.

چگونه نرخ تبدیل را برای کمپین‌های خودمان فعال کنیم؟

به صورت کلی همانگونه که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، 4 نوع راه‌اندازی تبدیل در گوگل ادز داریم.

امتیاز کیفی (Quality Score) در گوگل ادز چیست؟حتما بخوانید: امتیاز کیفی (Quality Score) در گوگل ادز چیست؟

انواع کانورشن های گوگل ادزراه‌اندازی نرخ تبدیل برای وب‌سایت

در این روش شما با استفاده از سیستم رصد کردن نرخ تبدیل در گوگل ادز، نرخ تبدیل را برای سایت خودتان راه‌اندازی کنید. با انتخاب این روش، گوگل ادز تنظیماتی را از شما می‌خواهد و لازم است باتوجه به هدفی که دارید، ابن تنظیمات را تعیین کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید ارزش مالی هر تبدیل را به گوگل بگویید. با این کار شما می‌توانید میزان بازگشت هزینه‌های خودتان را اندازه‌گیری کنید و ببینید چه کلماتی واقعاً برای شما بصرفه هستند.

راه اندازی نرخ تبدیل وب سایت

همانگونه که در تصویر بالا هم مشاهده می‌کنید، شما می‌توانید کانورشن را برای رصد کردن فروش، کلیک، مشاهده صفحه یا ثبت نام‌ها راه‌اندازی کنید.

در دوره جامع گوگل ادز که در آکادمی نوین برای‌‌تان آماده کرده‌ایم، همه چیز گوگل ادز را به شما آموزش داده‌ایم. اینکه چطور می‌توانید اولین کمپین خودتان را ایجاد کنید، تا راه‌اندازی کمپین‌های حرفه‌ای که بر اساس نرخ تبدیل و حتی ارزش مالی تبدیل‌ها بهینه می‌شوند. برای مشاهده اطلاعات کامل این دوره، اینجا را کلیک کنید.

راه‌اندازی نرخ تبدیل برای اپلیکیشن موبایل

در صورتیکه از کمپین‌های نصب اپلیکیشن استفاده می‌کنید، می‌توانید نرخ تبدیل را برای عملیاتی مانند پرداخت درون‌برنامه‌ای، خرید یا نصب اپلیکیشن اندازه‌گیری کنید که کاربران در اپلیکیشن شما انجام می‌دهند. در این روش می‌توانید نرخ تبدیلی که در ابزارهای گوگل آنالیتیکس، گوگل پلی یا سایر ابزارهای تحلیلی مانند ادجاست تعریف کرده‌اید را در گوگل ادز ایمپورت نمایید.

راه اندازی نرخ تبدیل برای موبایل در تبلیغات گوگلبا این کار می‌توانید هزینه تبلیغاتی برای کمپین‌های نصب اپلیکیشن را بهینه کنید. البته در آکادمی نوین یک کتاب رایگان در مورد نصب اپلیکیشن با گوگل ادز برای شما آماده کرده‌ایم. برای دانلود این کتاب اینجا را کلیک کنید.

همچنین اگر به دنبال خدمات نصب اپلیکیشن هستید، نوین به عنوان همکار رسمی گوگل، این خدمات را به شما ارائه می‌دهد. برای مشاهده خدمات اینجا کیلک کنید یا با شماره 63404-021 داخلی 3 تماس برقرار نمایید.

راه‌اندازی نرخ تبدیل برای رصد کردن تماس‌ها

در گوگل ادز این امکان وجود دارد که شما تماس گرفتن کاربران را به عنوان تبدیل مورد نظرتان درنظر بگیرید.

نرخ تبدیل برای تماس کاربران در گوگل ادزاین تماس‌ها ممکن است از طریق افزونه‌‌هایی باشد که به تبلیغ خودتان اضافه کرده‌اید. همچنین ممکن است در سایت خودتان دکمه‌ای را برای تماس کابران آماده کرده باشید که کاربر با کلیک روی آن بتواند با شما تماس بگیرد. در این صورت شما می‌توانید بفهمید که کدام کلمات کلیدی تماس بیشتری را برای شما ایجاد کرده‌اند و اصطلاحاً زنگ خور بیشتری داشته‌اند!

البته به دلیل تحریم‌ها و عدم امکان استفاده از کد پیش شماره‌ ایران، نمی‌توانیم از این قابلیت استفاده کنیم.

وارد کردن کانورشن از سایر ابزارها

در نهایت این امکان برای شما وجود دارد که کانورشن‌های مورد نظرتان را در سیستم‌هایی خارج از گوگل ادز تعریف بکنید.

به عنوان مثال شما می‌توانید در حساب گوگل آنالیتیکس سایت خودتان اهداف را تعریف کنید و سپس این هداف را در سیستم گوگل ادز ایمپورت (Import) نمایید.

خب، این از انواع تبدیل‌هایی که شما می‌توانید برای کمپین‌های خودتان ایجاد کنید تا ببینید دنیا دست کیست. اما اگر خاطرتان باشد، گفتم که شما باید تگ‌هایی (کدها) را به سایت‌ خودتان اضافه کنید تا گوگل بفهمد چه چیزی را کانورشن حساب کند. در ادامه، روش‌های اضافه کردن این تگ‌ها را باهم بررسی می‌کنیم.

چگونه تگ‌های کانورشن را به سایت/اپلیکیشن خود اضافه کنیم؟

به صورت کلی 3 راه برای افزودن تگ‌های کانورشن به سایت یا اپلیکیشن خودتان دارید که در ادامه هر 3 روش را برایتان توضیح می‌دهیم.

هرآنچه باید درباره هزینه تبلیغ در گوگل، شارژ اکانت و بودجه تبلیغ بدانیمحتما بخوانید: هرآنچه باید درباره هزینه تبلیغ در گوگل، شارژ اکانت و بودجه تبلیغ بدانیم

خودتان تگ‌های کانورشن را اضافه کنید

افزودن دستی تگ کانورشندر این روش شما باید با دستان خودتان تگ‌های مورد نظرتان را ار گوگل ادز دریافت و سپس در سایت خودتان اضافه کنید. گوگل ادز به صورت کلی 3 نوع تگ را در اختیار شما قرار می‌دهد:

کد اصلی گوگل ادز (Global site tag)

کد اصلی گوگل ادز است که قبل از هر کاری باید به سایت خودتان اضافه کنید تا بتوانید نرخ تبدیل را رصد کنید. علاوه بر آن، گوگل ادز با استفاده از این کد می‌تواند لیستی از افرادی که وارد سایت شما شده‌اند، ایجاد کند (بعدها در ریمارکتینگ می‌توانید از این لیست استفاده کنید).

برای شروع لازم است این کد را به تگ head صفحه اصلی سایت خود اضافه کنید. این کد همانند شکل زیر است (ممکن است اعدادی که در کد شما قرار دارند، با این تصویر متفاوت باشند، زیرا این کد برای هر حساب کاربری به صورت اختصاصی ایجاد می‌شود).

کد گلوبال گوگل ادزپس از اضافه کردن کد بالا به هد سایت، لازم است نوع عملی (Event Snippet) که قرار است کاربر انجام دهد را هم مشخص کنید. به صورت کلی، تبدیل در یکی از حالات زیر اتفاق می‌افتد:

  • کاربر صفحه مشخصی از سایت ما را ببیند.
  • کاربر روی دکمه یا لینک مشخصی کلیک کند.

برای هر حالت بالا، لازم است کد جداگانه‌ای به سایت خود اضافه کنید. در ادامه هر حالت را توضیح می‌دهیم.

کد کانورشن گوگل ادز برای بازدید از صفحه (page view event)

شما می‌توانید به گوگل بگویید زمانی ورودی سایت شما به مشتری تبدیل شود که از صفحه خاصی از سایت شما بازدید کند. برای این کار کافی است «کد بازدید» را به صفحه مورد نظر خود، بلافاصله پس از کد اصلی گوگل ادز (global site tag) اضافه کنید.

نمونه‌ای از این کد را در شکل زیر مشاهده می‌فرمایید.

کد بازدید از صفحه گوگل ادزبه عنوان مثال، فرض کنیم کاربر پس از اتمام خرید یک محصول، وارد صفحه‌ای می‌شود که در آن موفقیت آمیز بودن سفارش را اعلام کرده‌اید. کافی است کد بازدید را در این صفحه به سایت خود اضافه کنید. در این صورت کاربری که پس از خرید وارد این صفحه شد، یک مشتری نهایی برای شما محسوب می‌شود.

کد کانورشن گوگل ادز برای کلیک روی دکمه یا لینک (click event)

شما می‌توانید به گوگل بگویید زمانی کاربر سایت را به عنوان مشتری نهایی در نظر بگیرد که روی دکمه یا لینک مشخصی از سایت شما کلیک کند. برای این کار کافی است «کد کلیک» را به دکمه یا لینک مورد نظر خود اضافه کنید.

کد کانورشن کلیک در گوگل ادزشکل بالا نمونه‌ای از این کد است. پس از آنکه کد بالا را در قسمت head سایت خود و بلافاصله پس از کد اصلی گوگل ادز (global site tag) اضافه کردید، لازم است تابع gtag_report_conversion را روی دکمه یا لینک مورد نظر خودتان فراخوانی کنید. در صورتی که آشنایی کافی با افزودن کد به المان‌های سایت‌تان ندارید، می‌توانید از توسعه‌دهنده سایت خودتان کمک بخواهید.

با این کار هر زمانی که کاربر پس از ورود به سایت روی این دکمه یا لینک کلیک کرد، یک مشتری نهایی برای شما محسوب می‌شود.

از وبمستر خود کمک بگیرید

افزودن تگ به کمک برنامه نویسدومین راهی که گوگل ادز پیش روی شما می‌گذارد، این است که تگ‌های کانورشن را برای توسعه‌دهنده سایت خودتان ایمیل کنید. در این صورت حتی به دانش مقدماتی برنامه‌نویسی هم نیازی ندارید.

برای این کار کافی است تگ موردنظرتان را انتخاب و سپس از گوگل ادز بخواهید آن را برای ایمیل توسعه‌دهنده‌تان ارسال کند.

از تگ منیجر استفاده کنید

استفاده از تگ منیجربه شما اطمینان می‌دهم که استفاده از تگ منیجر بهترین و ساده‌ترین راه برای راه‌اندازی تگ‌های کانورشن و ریمارکتینگ در گوگل ادز است. تگ منیجر یکی از مهم‌ترین و کاربری‌ترین ابزارهایی است که به شما اجازه می‌دهد هر نوع تگی از هر ابزاری که دلتان می‌خواهد را با چند کلیک به سایت یا اپلیکیشن خودتان اضافه کنید.

از این نظر یادگیری این ابزار بسیار مهم و مفید است. پیشنهاد می‌کنم حتماً مقاله «گوگل تگ منیجر چیست و چه کاربردی دارد؟» ما را در وبلاگ نوین مطالعه کنید.

چرا تبلیغات در گوگل ادز بهترین روش تبلیغاتی دنیاست!؟حتما بخوانید: چرا تبلیغات در گوگل ادز بهترین روش تبلیغاتی دنیاست!؟

همچنین ما یک دوره کامل و کاربردی از تگ منیجر را در آکادمی نوین برای شما آماده کرده‌ایم که افزودن تگ‌های گوگل ادز تنها بخش کوچکی از آن است. برای دریافت اطلاعات بیشتر از دوره، اینجا را کلیک کنید.

حالا این نرخ تبدیل چه کمکی به ما می‌کند؟

دست مریزاد! پس از این همه توضیحات انتظار نداشتم این سوال در ذهن شما باقی بماند :) چراکه از همان ابتدای مقاله از مزایای رصد کردن نرخ تبدیل صحبت کرده‌ایم. اما در هر صورت و باتوجه به اهمیت بسیار بالای موضوع، بار دیگر این موارد را یادآور می‌شویم. به جرأت می‌توان گفت که فعال‌سازی نرخ تبدیل مهم‌ترین کاری است که باید پس از راه‌اندازی کمپین خود انجام دهید.

با این کار متوجه می‌شوید که دقیقاً روی چه کلماتی فروش دارید و چه کلماتی منجر به فروش نمی‌شوند. در نتیجه می‌توانید هزینه‌ها را روی کلماتی متمرکز کنید که فروش بیشتری دارند و کلماتی که فقط برای شما هزینه‌بر هستند و هیچ فروشی از آنها حاصل نمی‌شود را متوقف کنید. واقعاً فوق‌العاده است!

همچنین شما می‌توانید ارزش هر تبدیل را تعیین کنید. یعنی به گوگل بگویید که به عنوان مثال، هر فروش شما چه ارزش و سودی برای شما دارد. سپس از گوگل بخواهید که قیمت کلمات را به گونه‌ای تنظیم و بهینه کند که بیشترین سود فروش را داشته باشید.

البته برای این کار، لازم است استراتژی قیمت‌گذاری خود را تغییر دهید و یکی از استراتژی‌های هدفگیری بر اساس نرخ بازگشت سرمایه (Target ROAS bidding) یا هدفگیری برای به حداکثر رسیدن نرخ تبدیل (Maximize conversions) را انتخاب کنید.

البته در مورد استراتژی‌های قیمت‌گذاری در گوگل ادز در ادامه این سری به طور مفصل صحبت می‌کنیم. فعلاً در همین حد بدانید که چیزهای خیلی خفنی هستند!