خب، تا اینجا با سیستم بسیار جالب گوگل ادز آشنا شدیم و قابلیت‌های فوق‌العاده آن را بررسی کردیم. اما بد نیست بدانید که گوگل ادز هنوز ویژگی‌های جالب‌تر دیگری نیز دارد که تا اینجا برای شما رو نکرده‌ایم!

همه تلاش گوگل این است که بتواند به هدفمندترین شکل ممکن، دست تبلیغ‌دهنده را در دست مشتری قرار دهد و پیوندشان را مبارک کند! به همین دلیل، امکانات متنوعی در اختیار شما قرار می‌دهد تا به هدفمندترین شکل ممکن بتوانید تبلیغ‌تان را مدیریت کنید.

به عنوان مثال، شما می‌توانید زمان و مکان نمایش، بودجه روزانه و تنظیمات بی‌شمار دیگری را روی کمپین‌های‌تان اعمال کنید تا بتوانید همه چیز را کنترل کنید.

آشنایی شما با این امکانات و آموزش نحوه استفاده درست از آنها قطعاً موجب افزایش هدفمندی تبلیغ و بهینه شدن هزینه‌های تبلیغ‌ خواهد شد. در ادامه، مهم‌ترین این تنظیمات را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

زمان نمایش تبلیغ را تنظیم کنید

زمان نمایش تبلیغ در گوگل ادزتکلیف کسب و کارهای سنتی که کاملاً مشخص است. هر زمانی که بخواهند به مسافرت بروند یا در تعطیلات باشند، کافی است کرکره مغازه را پایین بکشند و یک قفل بزرگ بر آن بزنند و راهی سفر شوند.

اما تکلیف شمایی که در دنیای دیجیتال محصولات‌تان را می‌فروشید چیست؟ آیا حق ندارید تعطیلات داشته باشید؟ معلوم است که دارید. با همین منطق، گوگل ادز به شما اجازه می‌دهد که هر روز و هر ساعتی که می‌خواهید، بتوانید تبلیغ‌تان را فعال نگه دارید و هر زمان که اراده کنید، تبلیغ را متوقف کنید و کرکره را پایین بکشید!

به عنوان مثال شما می‌توانید به گوگل بگویید که تبلیغ‌تان را هر روز از ساعت 9 صبح تا 12 ظهر نمایش بدهد، سپس نمایش را متوقف و مجدداً از ساعت 15 تا 22 نمایش آن را فعال کند. جالب‌تر آنکه شما حتی می‌توانید در ساعاتی از روز شدت نمایش تبلیغ را کم و یا زیاد کنید!

به عنوان مثال می‌توانید میزان نمایش در بازه صبح تا ظهر تبلیغ خود را 2 برابر میزان نمایش در شب تنظیم کنید. بر این اساس گوگل بودجه روزانه شما را در بازه صبح تا ظهر متمرکز می‌کند. بنابراین شما می‌توانید هر محدودیتی که از نظر زمانی مد نظرتان هست را برای نمایش تبلیغ خود اعمال کنید.

معمولاً یکی از سوالاتی که مشتریان از ما می‌پرسند این است که چه زمانی برای نمایش تبلیغ بهتر است؟ پاسخ ما هم این است که هر زمان که شما پاسخگو هستید و می‌توانید از درخواست‌های مشتریان خود پشتیبانی کنید.

به عنوان مثال ممکن است شما یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید. این فروشگاه نیازی چندانی به پاسخگویی تلفنی ندارد، زیرا کاربر هر زمان که بخواهد می‌تواند از سایت شما خرید کند. اما ممکن است شما یک دفتر مشاوره تحصیلی داشته باشید و فقط بخواهید در ساعات اداری به مشتریان خود پاسخ دهید. در این صورت می‌توانید نمایش تبلیغ را به ساعات اداری محدود کنید.

هدف‌گیری جغرافیایی تبلیغ را تنظیم کنید

مکان نمایش تبلیغ گوگل ادزاز ویژگی‌های عالی تبلیغات در گوگل این است که به شما اجازه می‌دهد تا هر جایی که می‌خواهید را هدفگیری کنید. یعنی شما می‌توانید تبلیغ خودتان را بر اساس هدفگیری مکانی و جغرافیایی نمایش دهید.

به عنوان مثال می‌توانید به گوگل بگویید که تنها در فاصله 2 کیلومتری کافه شما تبلیغ‌تان را نشان دهد یا اینکه در فلان مناطق به هیچ وجه تبلیغ نمایش نداشته باشد. چقدر فوق العاده!

اما یک خبر بد برای شما دارم! آن هم اینکه به دلیل تحریم‌ها، نمی‌توانیم به طور مستقیم ایران یا مناطق شهری مختلف در ایران را هدفگیری کنیم. بنابر این، عملاً نمی‌توانیم از این مزیت استفاده کنیم.

اما از این ویژگی گوگل هم دست خالی برنمی گردیم، زیرا به اصل استفاده حداکثری از امکانات حداقلی اعتقاد راسخ داریم! بر این اساس، هرچند نمی‌توانیم به طور مستقیم ایران را مورد هدفگیری قرار دهیم، می‌توانیم نمایش تبلیغات را برای کشورهایی مانند افغانستان و تاجیکستان متوقف کنیم. زیرا ممکن است شهروندان این کشورها به زبان فارسی کلمات کلیدی ما را جستجو کنند.

بدین ترتیب تقریباً مطمئن خواهیم بود که کاربران ایرانی در ایران به دنبال خدمات یا محصولات ما هستند. زیرا قطعاً فردی که در سوئیس زندگی می‌کند، به دنبال لوله بازکنی فوری نمی‌گردد!

البته در گذشته نه چندان دور، نمایش تبلیغ را تقریباً برای تمامی کشورهای خارجی متوقف می‌کردیم تا خود به خود تبلیغ در کشور ایران نمایش داده شود. اما به دلیل افزایش استفاده از فیلترشکن‌ها، به این نتیجه رسیدیم که بستن کشورهای خارجی چندان هم منطقی نیست. زیرا IP کاربران برای کشورهای خارجی ثبت می‌شود و بستن تبلیغ برای کشورهای خارجی یعنی از دست دادن تعداد زیادی از مشتریان!

جمعیت هدف تبلیغ را تنظیم کنید

جمعیت نمایش در گوگل ادزیکی از مشتریان خدمات تبلیغات گوگل ما فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی داشت. باتوجه به اینکه مخاطب این نوع از محصولات معمولاً خانم‌ها هستند، ما نمایش تبلیغ برای آقایان را متوقف کردیم. در نتیجه، به مرور دیدیم که هزینه‌ها هدفمندتر شدند و به همان نسبت نرخ تبدیل تبلیغات هم افزایش چشمگیری پیدا کرد.

در واقع گوگل ادز می‌تواند بر اساس جنسیت ورودی‌های سایت شما را تفکیک کند و به شما اجازه می‌دهد تا هزینه‌هایتان را روی یکی از این دسته‌ها متمرکز کنید. بنابراین اگر مخاطبان شما فقط خانم یا آقا هستند، به راحتی می‌توانید نمایش تبلیغتان را برایشان محدود کنید.

گوگل ادز یا سئو؟ یک بررسی همه جانبه!حتما بخوانید: گوگل ادز یا سئو؟ یک بررسی همه جانبه!

همچنین این امکان برای محدود کردن سن مخاطبان شما نیز وجود دارد و می‌توانید بازه‌های سنی متفاوتی را هدفگیری کنید. به عنوان مثال، برای یکی از مشتریانی که خدمات طراحی سایت ارائه می‌داد، نمایش تبلیغ برای سنین پایین‌تر از 18 را متوقف کردیم. زیرا پس از تحلیل داده‌ها به این نتیجه رسیدیم که افراد در این بازه سنی کمتر میل به استفاده از این نوع خدمات را دارند.

البته لازم به ذکر است که همواره جنسیت و سن بخش قابل توجهی از ورودی‌ها برای گوگل قابل شناسایی نیست و در بین آنهایی که گوگل شناسایی کرده هم ممکن است خطایی وجود داشته باشد. بنابراین شاید این مسئله هدفمندی 100 درصدی نداشته باشد. اما درنظر داشته باشید که بین تمامی سرویس‌هایب تبلیغاتی دنیا، اطلاعات گوگل جامع‌تر و معتبرتر است.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع می‌کنم
021-58438داخلی 1

بر اساس دستگاه کاربر هدف‌گیری کنید

یکی دیگر از امکانات خیلی خوبی که گوگل در اختیار ما قرار می‌دهد این است که شما می‌توانید نمایش تبلیغ‌تان را به دستگاه‌هایی که کاربر ممکن است در آنها به جستجو بپردازد، محدود کنید.

در واقع شما می‌توانید از بین 3 دستگاه موبایل، تبلت و دسکتاپ، هر کدام را که می‌خواهید انتخاب کنید تا تبلیغ شما تنها به کاربران آن دستگاه‌ها نمایش داده شود. گاهی تنظیم این مورد اهمیت بسیار زیادی دارد.

دستگاه نمایش تبلیغ در گوگل ادزتجربه و آمار به ما نشان داده که کاربران موبایل بسیار بیشتر از کاربران دو دستگاه دیگر است. مسئله جالبی که برای یکی از مشتریان ما اتفاق افتاد این بود که وب‌سایت این مشتری در گوشی‌های موبایل نمایش خوبی نداشت. پس از بررسی مشخص شد که بیشتر ورودی‌های این مشتری از طریق موبایل بوده اما نداشتن رابط کاربری مناسب در بستر موبایل باعث شده بود که برخلاف ورودی‌های زیاد، نرخ تبدیل ورودی به مشتری به شدت کم باشد.

به همین دلیل نمایش تبلیغ را در بستر موبایل متوقف کردیم. مشتری محترم ما پس از مدتی وب‌سایت خود را برای نمایش در دستگاه موبایل آماده کرد و سپس مجدداً نمایش در موبایل را برای او فعال کردیم.

به خاطر داشته باشید که کاربران موبایل اهمیت بسیار زیادی برای گوگل دارند، زیرا معمولاً بیشترین ورودی‌های سایت شما را تشکیل می‌دهند. بنابر این، حتماً مطمئن شوید که سایت شما نمایش درستی در دستگاه‌های موبایل و تبلت دارد و اصطلاحاً واکنش‌گرا (Responsive) است.

می‌توانید زبان مرورگر را تنظیم کنید

شما می‌توانید امکان نمایش تبلیغ بر اساس زبان مرورگر کاربر را تنظیم کنید. به عنوان مثال، اگر شما زبان عربی را انتخاب کنید، تبلیغ شما تنها برای کاربرانی نمایش داده می‌شود که زبان مرورگرشان عربی است.

البته نمی‌توانیم مرورگر با زبان فارسی را به صورت مستقیم هدفگیری کنیم. همچنین از آنجایی که ممکن است کاربران زیادی از فیلترشکن استفاده کنند و زبان مرورگرشان خارجی باشد، بهتر است نمایش تبلیغ خود را برای تمامی زبآنها فعال کنیم.

می‌توانید بودجه روزانه تبلیغ را تنظیم کنید

شما هر زمان که بخواهید می‌توانید بودجه روزانه کمپین خود را تغییر دهید. معمولاً در ابتدای راه‌اندازی با بودجه کم (به عنوان مثال با روزانه 10 درهم)، کار را شروع می‌کنیم.

در ادامه، اگر بودجه روزانه کافی بود، مشکلی برای ادامه تبلیغ وجود نخواهد داشت. در صورتی هم که بودجه روزانه کمپین شما ناکافی بود، نمایش تبلیغ شما محدود خوهد شد. البته برای برداشتن این محدودیت کافی است بودجه روزانه کمپین را افزایش دهید.

می‌توانید استراتژی قیمت‌گذاری کمپین خود را تغییر دهید

در مورد استراتژی‌های قیمت‌گذاری در مقاله قبلی صحبت کردیم. معمولاً در شروع کار و برای تعیین قیمت کلمات کلیدی از استراتژی قیمت‌گذاری دستی (Manual Bidding) استفاده می‌کنیم. با انتخاب این استراتژی، می‌توانیم قیمت تک تک کلمات کلیدی را خودمان تعیین کنیم. اما گوگل ادز به ما اجازه می‌دهد هر زمانی که خواستیم، استراتژی قیمت‌گذاری کمپین را تغییر دهیم.

به عنوان مثال می‌توانیم استراتژی اتوماتیک به حداکثر رساندن تعداد کلیک (Maximize Conversion) را انتخاب کنیم. در این صورت، گوگل قیمت کلمات ما را به گونه‌ای تغییر می‌دهد تا بیشترین میزان تبدیل را باتوجه به بودجه‌ای که تعیین کرده‌ایم، دریافت کنیم.

تغییراتی که اعمال کردیم را کجا ببینیم؟

سابقه تغییرات گوگل ادزشاید همه ما در زندگی بارها آرزو کرده‌ایم که ای کاش یک ساعت زمان یا چیزی شبیه به آن را داشتیم و می‌توانستیم زمان را به عقب بازگردانیم تا اشتباهی که انجام داده‌ایم را جبران کنیم. اما بدبختانه هیچ وقت نمی‌توانیم به گذشته برگردیم!

تا اینجا که سیستم گوگل را شناختید (البته خیلی مانده تا با همه چیز آن آشنا شوید!)، دانستید که سیستم نسبتاً پیچیده‌ای است و جزئیات فراوانی دارد. به همین دلیل، احتمال اینکه دچار اشتباه شوید و ناخواسته تغییراتی ایجاد کنید، زیاد است. این اشتباهات حتی توسط ما که ادعایی در تبلیغات گوگل داریم هم پیش می‌آید!

بهترین ساختار برای کمپین جستجوی گوگل ادز چگونه است؟حتما بخوانید: بهترین ساختار برای کمپین جستجوی گوگل ادز چگونه است؟

اما گوگل ادز مهربان امکانی برای ما فراهم کرده است که بتوانیم اشتباهات خود را جبران کنیم. خوشبختانه هرگونه تغییری که شما در حساب کاربری خود ایجاد می‌کنید، در پنل گوگل ادز ثبت می‌شود. بنابراین کافی است وارد بخش سابقه تغییر (change history) شوید تا تک تک تغییرات را دقیقاً در روز و ساعتی که انجام شده است، مشاهده بفرمایید.

البته تنها برخی از تغییراتی که اعمال کرده‌اید قابلیت برگشت (undo) دارند و برخی از آنها را نمی‌توانید به حالت قبل بازگردانید.

بنابراین اگر جایی در تغییرات اشتباه کردید (به عنوان مثال قیمت کلمات را بیش از حد افزایش داده‌اید)، می‌توانید با استفاده از بخش سابقه جستجو، تنظیمات را به حالت قبل برگردانید.