خب تا اینجای سری به صورت کلی با نحوه کار گوگل ادز، آماده‌سازی مقدمات قبل از راه‌اندازی تبلیغ و نحوه پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب آشنا شدیم. حالا زمان آن رسیده که بتوانیم برای تبلیغات خود متن یا متن‌های تبلیغ مناسب بنویسیم.

نوشتن متن تبلیغ در گوگلمتن تبلیغ در گوگل همان چیزی است که شما پس از جستجوی کلمه موردنظرتان در صفحه اول گوگل، در چند لینک بالا یا پایین صفحه مشاهده می‌کنید.

همان‌گونه که قبلاً هم اشاره کردیم، نوشتن یک متن تبلیغ عالی نقش اساسی در هزینه‌ها و میزان ورودی سایت شما دارد. زیرا اولین نقطه تماس شما با مشتریان احتمالی شما است. اجازه بدهید خودمانی بگویم، متن تبلیغ اولین و شاید مهم‌ترین جایی است که باید مخ مشتری را بزنید!

بنابراین باید حساسیت زیادی در نگارش آن به خرج دهید. در واقع یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شما باید نوشتن یک متن تبلیغ جذاب باشد. اما این متن از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است. پس لازم است قبل از آغاز نوشتن متن تبلیغ، ابتدا انواع و قسمت‌های مختلف آن را با هم بررسی کنیم.

انواع متن تبلیغ در گوگل ادز

همانطور که در شکل زیر هم مشاهده می‌کنید، در یکی از مراحل راه‌اندازی کمپین، گوگل ادز از شما می‌خواهد حداقل یک متن تبلیغ برای محصول یا خدمات مورد نظرتان بنویسید.

ایجاد متن تبلیغ کمپین گوگل ادزدر همین ابتدا گوگل ادز به شما دو حق انتخاب می‌دهد. اول اینکه یک متن تبلیغ از نوع Text ads ایجاد کنید، یا اینکه Responsive search ads را انتخاب نمایید. اجازه دهید در ادامه تمامی انواع متن‌های تبلیغ را بررسی کنیم.

تبلیغ استاندارد نوشتاری (Text Ad)

در این نوع از متن تبلیغ شما بخش‌های مختلفی را باید پر کنید. در تصویر زیر هر کدام از این بخش‌ها را مشاهده می‌کنید. در قسمت سمت چپ شما می‌توانید محتوای تبلیغ خودتان را بنویسید. در قسمت سمت راست هم گوگل ادز پیش نمایشی از تبلیغ نهایی شما را در 3 حالت موبایل، رایانه شخصی و شبکۀ نمایش (Display Network) به شما نشان می‌دهد.

بخش های محتلف متن تبلیغ در جستجوی گوگل

1. آدرس نهایی (Final URL)

در این قسمت، آدرس صفحه‌ای که می‌خواهید کاربر پس از کلیک روی تبلیغ از آن بازدید کند را باید وارد کنید. البته آدرس شما در متن تبلیغ نهایی به کاربران نمایش داده نمی‌شود.

2. عنوان‌های‌ تبلیغ (Headline)

این بخش شامل 3 قسمت عنوان اول، عنوان دوم و عنوان سوم است که در هر قسمت نهایتاً تا 30 کاراکتر می‌توانید بنویسید. این بخش مهم‌ترین مولفه تبلیغ شماست، چون معمولاً اولین بخشی از متن تبلیغ است که کاربران مشاهده می‌کنند. دقت داشته باشید که کاربران فقط می‌توانند روی یکی از این سه عنوان کلیک کنند تا بتوانند وارد سایت شما شوند. به عبارتی دیگر، تنها بخشی از متن تبلیغ شما که قابلیت کلیک دارد، همین عنوان‌ها است.

3. مسیر قابل نمایش (Display Path)

این بخش از دو قسمت مجزا تشکیل شده است و شما می‌توانید در هر بخش تا 15 کاراکتر بنویسید. دقت داشته باشید که این قسمت هیچ ارتباطی به صفحه فرود یا آدرس URL سایت شما ندارد. این قسمت تنها برای نمایش به کاربر است.

به عنوان مثال اگر بخواهید برای صفحه تور استانبول خود تبلیغ بنویسید، می‌توانید در قسمت اول این بخش عبارت «تور خارجی» و در قسمت دوم آن کلمه «استانبول» را بنویسید. به این صورت کاربر متوجه می‌شود که قرار است پس از کلیک روی این تبلیغ به صفحه تور استانبول هدایت شود. بنابراین، این قسمت تنها برای راهنمایی کاربر است و امکان کلیک روی آن وجود ندارد.

4. توضیحات (Description)

قطعاً بخش عنوان تبلیغ برای شما کافی نخواهد بود تا بتوانید توضیحات کاملی از محصولات و خدمات خود به کاربر ارائه دهید. به همین دلیل گوگل ادز به شما اجازه می‌دهد تا توضیحات بیشتری از محصولات خود را به متن تبلیغ اضافه کنید.

در واقع گوگل ادز در این بخش دست شما را نسبت به سایر بخش‌ها بازتر گذاشته است. این بخش از 2 قسمت توضیحات 1 و توضیحات 2 تشکیل می‌شود که در هر قسمت شما مجاز هستید تا نهایتاً 90 کاراکتر به متن تبلیغ خود اضافه کنید.

در این بخش می‌توانید در مورد محصولات و خدمات خود توضیحات تکمیلی بنویسید تا کاربر بیشتر با خدمات، مزایا و محصولاتی که ارائه می‌دهید آشنا شود. توصیه می‌کنیم که در متن تبلیغ خود حتماً از کلمات کلیدی مرتبط استفاده نمایید.

تبلیغ واکنش‌گرا (Responsive Search Ad)

در این نوع از تبلیغ شما می‌توانید برای بخش‌های مختلف متن تبلیغ، عبارت‌های متعددی بنویسید. گوگل ادز به صورت گزینشی و تصادفی عبارت‌های مختلف را در ترکیب‌های متنوع به کاربران نمایش می‌دهد تا به مرور زمان ببیند کدام ترکیب بازخورد بیشتری برای شما دارد.

5 دلیل مهم شکست تبلیغات کلیکی گوگل را بشناسیدحتما بخوانید: 5 دلیل مهم شکست تبلیغات کلیکی گوگل را بشناسید

تبلیغ واکنش گرا در گوگل ادز

بخش‌های مختلف این نوع تبلیغ را در تصویر بالا مشاهده می‌کنید. در این نوع از تبلیغ تا می‌توانید ترکیب‌های متنوعی از عبارات تبلیغی بنویسید :) چون تقریباً هیچ‌وقت نمی‌توانیم مطمئن شویم که بهترین ترکیب متن تبلیغ چیست! در ادامه بخش‌های مختلف تبلیغ واکنش‌گرا را بررسی می‌کنیم.

1. آدرس نهایی (Final URL)

در این قسمت، آدرس صفحه‌ای که می‌خواهید کاربر پس از کلیک روی تبلیغ از آن بازدید کند را باید وارد کنید. البته آدرس شما در متن تبلیغ نهایی به کاربران نمایش داده نمی‌شود

2. آدرس قابل نمایش (Display URL)

این بخش از دو قسمت مجزا تشکیل شده است و شما می‌توانید در هر بخش تا 15 کاراکتر بنویسید. دقت داشته باشید که این قسمت هیچ ارتباطی به صفحه فرود یا آدرس URL سایت شما ندارد. این قسمت تنها برای نمایش به کاربر است.

3. عنوان‌های‌ تبلیغ (Headline)

در این بخش شما باید 3 الی 15 عبارت مختلف تبلیغاتی بنویسید. گوگل ادز این عبارات را با ترتیب‌های متفاوتی به کاربران نمایش می‌دهد. معمولاً اندازه دستگاه کاربر در نمایش ترکیب‌ها تاثیر می‌گذارد. در نهایت گوگل ادز به دنبال ترکیبی است که بیشترین بازخورد را داشته باشد.

البته، شما همچنان می‌توانید از گوگل بخواهید که عبارت‌های مورد نظرتان را حتماً در یکی از بخش‌ها نمایش دهد. توجه داشته باشید که در هر بار نمایش تبلیغ نهایتاً 3 عبارت (Headline 2 ،Headline 1 و Headline 3) قابل نمایش هستند. در هر قسمت هم می‌توانید تا 30 کاراکتر بنویسید.

4. توضیحات (Description)

در قسمت توضیحات هم شما می‌توانید 2 تا 4 توضیح مختلف را بنویسید. هر توضیح باید زیر 90 کاراکتر باشد. در اینجا هم گوگل ترکیب‌های مختلفی را در هر بار نمایش به کاربران نشان می‌دهد تا بهترین ترکیب مشخص شود.

تبلیغ فقط تماس (Call Ad)

تبلیغ فقط تماس هم نوع دیگری از تبلیغات متنی است که می‌توانید در کمپین‌های جستجوی گوگل از آن استفاده کنید. در این نوع از تبلیغ شما می‌توانید فقط شماره تماس خودتان را در متن قرار دهید.

تبلیغ فقط تماس در گوگل ادز

این نوع از تبلیغ با هدف دریافت بیشترین تماس ممکن از سوی مخاطبان طراحی شده است. البته در ایران نمی‌توانیم از این نوع متن تبلیغ استفاده کنیم. بنابراین در حال حاضر از توضیح بخش‌های مختلف آن می‌گذریم. اما قول می‌دهم هر زمانی که امکان استفاده از این تبلیغ در ایران فراهم شد، این قسمت را کامل کنم :)

تبلیغ داینامیک (Dynamic Search Ad)

و حالا رسیدیم به یکی از خفن‌ترین انواع متن تبلیغ در گوگل ادز! در اینجا متن تبلیغ به صورت داینامیک (پویا) بر اساس اسنیپت (همان متا تایتل و دیسکریپشنی که برای هر صفحه می‌نویسید) ایجاد می‌شود.

البته این نوع از متن تبلیغ تنها برای ادگروپ‌های داینامیک قابل استفاده است. بنابراین قبل از استفاده از این تبلیغ، ابتدا باید تنظیمات تبلیغ داینامیک را در قسمت Campaign Settings انجام دهید.

تنظیمات تبلیغ داینامیک در گوگل ادز

در این تنظیمات شما باید دامنۀ سایت خودتان را بدون هرگونه پسوند و پیشوندی وارد کنید. بعد از آن هم باید زبان وب‌سایت خودتان را به گوگل اعلام کنید تا بتواند محتوای سایت شما را به درستی تحلیل کند. پس از این تنظیمات هم باید یک اد گروپ داینامیک ایجاد کنید.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع می‌کنم
021-58438داخلی 1

تبلیغات داینامیک چگونه کار می‌کند؟

در این روش، گوگل ادز محتوای تمامی صفحات سایت شما را بررسی می‌کند تا موضوع هر صفحه را بفهمد. سپس زمانی که کاربر عبارتی را در گوگل جستجو کرد، اگر گوگل ادز آن عبارت را مرتبط با یکی از صفحات سایت ما دانست، تبلیغ آن صفحه را به کاربر نمایش می‌دهد. در اینجا متن تبلیغ به صورت پویا ایجاد می‌شود. به عبارتی دیگر، گوگل از متا تایتلی که در زمان ایجاد صفحه برای آن درست کرده‌ایم، در متن تبلیغ استفاده می‌کند.

ایجاد تبلیغ داینامیک در گوگل ادز

در ادامه بخش‌های مختلف این نوع تبلیغ را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1. بخش پویای تبلیغ

همانگونه که در تصویر بالا هم مشاهده می‌کنید، در اینجا دیگر نیازی نیست ما برای تبلیغ خودمان Headline بنویسیم و گوگل از همان تایتل صفحه استفاده می‌کند. آدرس نهایی هم طبیعتاً همان صفحه‌ای است که از نظر گوگل با جستجوی کاربر مرتبط است.

10 باور غلط در تبلیغات گوگل ادوردز که باید فراموش کنید!حتما بخوانید: 10 باور غلط در تبلیغات گوگل ادوردز که باید فراموش کنید!

2. توضیحات (Description)

تنها بخشی که شما می‌توانید در تبلیغات داینامیک چیزی بنویسید، بخش توضیحات است. باتوجه به اینکه این بخش قرار است برای تبلیغ تمامی صفحات شما نمایش داده شود، بهتر است عبارت‌های کلی‌تر در آن بنویسید. به عنوان مثال اگر شما فروشگاه عطر و ادکلن دارید، می‌توانید از اینگونه جملات استفاده کنید: «فروش ویژۀ انواع عطر و ادکلن‌های برند | مردانه و زنانه | انواع رایحه و طعم»

چه زمانی از تبلیغات داینامیک استفاده کنیم؟

این نوع از تبلیغ بیشتر برای سایت‌های فروشگاهی است که محصولات زیادی دارند. فرض کنید در سایت دیجی کالا بیش از 20 هزار محصول وجود داشته باشد. منطقی نیست که ما برای تک تک این محصولات تبلیغ ایجاد کنیم و متن بنویسیم. بلکه از گوگل ادز می‌خواهیم محتوای تمامی صفحات را بررسی کند و خودش تبلیغ مرتبط با جستجوی کاربر را به او نمایش دهد.

گاهی هم ممکن است بخواهید وبلاگ سایت خودتان را هدفگیری کنید. در این شرایط هم با توجه به تعدد صفحات، استفاده از تبلیغات داینامیک منطقی‌تر است.

نکته بسیار مهم: شما می‌توانید به گوگل بگویید که تنها صفحات خاصی از سایت شما را در تبلیغات داینامیک استفاده کند. به عنوان مثال، می‌توانید تعیین کنید تنها تبلیغ صفحاتی از سایت به کاربران نمایش داده شود که در URL آن‌ها عبارت blog یا shop یا هر عبارت دیگری که مدنظرتان هست قرار داشته باشد. یا حتی صفحاتی را هدف قرار دهد که در عنوان آن‌ها عبارت «فلان» قرار داشته باشد.

نکته مهم دیگر: گوگل ادز باید راحت بتواند محتوای صفحات شما را بخواند و بفهمد. بنابراین مطمئن شوید که محتوای صفحات شما کامل و برای گوگل قابل فهم است. در غیر این صورت، تبلیغات داینامیک شما نمایش نخواهد داشت.

البته تبلیغات داینامیک ریزه‌کاری‌های دیگری هم دارد که در این مقاله نمی‌توان به همۀ نکات آن پرداخت. ما در دورۀ 15 ساعته تبلیغات گوگل که در آکادمی نوین برای شما آماده‌ کردیم، قدم به قدم تبلیغات داینامیک و نوشتن انواع متن‌های تبلیغ را به شما آموزش داده‌ایم. برای مشاهدۀ اطلاعات بیشتر این دوره و البته دریافت یک فصل رایگان آن، اینجا را کلیک کنید.

چگونه متن تبلیغ عالی بنویسیم؟

همانطور که در ابتدای مقاله هم گفتیم، متن تبلیغ اولین لحظه آشنایی شما با مشتریان شما است. در واقع، متن تبلیغ اولین و حتی مهم‌ترین چیزی است که کاربران می‌بینند. بنابراین باید سعی کنیم تا بهترین متن تبلیغ را داشته باشیم.

اتفاقاً یکی از مهم‌ترین راه‌های بهینه‌سازی تبلیغ در گوگل هم بهبود متن تبلیغ است. یعنی اینکه شما متن تبلیغ‌تان را هم از نظر جذاب بودن و هم از نظر پوشش کلمات کلیدی بهتر کنید. در این صورت امتیاز کیفی تبلیغ شما از نظر مرتبط بودن و نرخ کلیک افزایش پیدا کند و در نتیجه آن هزینه‌های شما کاهش خواهد یافت.

متن تبلیغ جذاب در گوگل

بگذارید حقیقتی را بگویم؛ مسئله این است که هرچه تبلیغ شما کلیک بیشتری جذب کند، گوگل هم راضی‌تر است، زیرا گوگل با استفاده از کلیک شما کسب درآمد می‌کند. پس گوگل متن‌هایی را بیشتر دوست دارد که کلیک بیشتری دریافت می‌کنند. حالا سوال این است که چه متن‌هایی کلیک بیشتری جذب می‌کنند؟ برای اینکه متن ما بهتر شود چه کنیم؟

قبل از آنکه به سوالات پاسخ دهیم، از شما می‌خواهیم که همین حالا عبارت «طراحی سایت» را در گوگل جستجو کنید. نگاهی به متن‌های تبلیغ بیاندازید. کدام را انتخاب می‌کنید؟ دلیل انتخاب شما چه بوده است؟ قطعاً چیزی در متن بوده که توانسته نظر شما را جلب نماید و شما آن را بیش از سایر متن‌ها دوست داشته‌اید. بگیرد!

پس لازم است از کِرم‌ها یا طعمه‌های جذابی استفاده کنید تا نظر ماهی‌های محترم را جلب نمایید. به یاد داشته باشید که شما تنها ماهیگیر این دریاچه نیستید و ماهیگیران زیادی در حال رقابت با شما هستند و برخی هم از طعمه‌های چاق و چله‌تری استفاده می‌کنند!

در ادامه قرار است به شما ماهیگیری را یاد بدهیم تا طعمه‌های موثرتری برای ماهی‌های ارزشمندتان فراهم کنید!

از کلمات کلیدی مرتبط در متن استفاده کنید

قطعاً کسی که در گوگل جستجو می‌کند «خرید اینترنتی ادکلن»، اگر در متن تبلیغ شما از کلمه «ادکلن» یا هر عبارت نزدیک به آن خبری نباشد، روی تبلیغ شما کلیک نخواهد کرد. زیرا متن تبلیغ شما را غیر مرتبط می‌داند.

بنابراین، سعی کند مشخصاً در متن تبلیغ از کلمات مرتبط با محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید استفاده کنید. مثلاً اگر خدمات شما در زمینه باربری است، حداقل در متن تبلیغ (ترجیحاً عنوان تبلیغ) از عبارت باربری و سایر کلمات مرتبط استفاده کنید.

البته، از آنطرف بوم هم نباید افتاد. استفاده غیر ضروری و افراطی از کلمات کلیدی هم اصلاً خوب نیست و نمی‌تواند نظر کاربر را جلب کند. ضمن آنکه شما از فضای محدود تبلیغ استفاده درستی نکرده‌اید و بجای توضیحات جذاب ذر مورد محصولات، کلمات کلیدی را تکرار کرده‌اید. توجه داشته باشید که شما متن تبلیغ را برای انسان‌ها می‌نویسید، نه موتور جستجوی گوگل!

7 ویژگی که در رابط کاربری جدید گوگل ادوردز وجود دارندحتما بخوانید: 7 ویژگی که در رابط کاربری جدید گوگل ادوردز وجود دارند

متفاوت بنویسید

این روزها همه ارسال رایگان دارند، همه تضمین بازگشت وجه می‌دهند، همه... ممکن است کاربر همزمان 5 متن تبلیغ در صفحه اول ببیند که همگی شبیه هم هستند.

اینجا چه کسی بازی را می‌برد؟ کسی که متفاوت نوشته باشد. زیرا می‌تواند نظر مخاطب را از میان متن‌های تکراری جلب کند. پس، سعی کنید متن‌های تبلیغ متفاوت و جذابی بنویسید تا شانس کلیک بیشتری داشته باشید.

تعرفه‌ها و پیشنهادات را اعلام کنید

پیشنهادهای جذاب‌تان را در متن تبلیغ اضافه کنید. گاهی اعلام قیمت محصولات یا خدمات در متن می‌تواند نظر مخاطبان را جلب کند، به خصوص اگر قیمت‌های شما رقابتی است. اعلام اینکه تخفیف ویژه دارید، می‌تواند شانس شما برای جلب نظر مخاطب را افزایش دهد. یا هر پیشنهاد جذاب دیگری که دارید.

البته در گوگل ادز افزونه‌ای وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید تخفیف موردنظرتان را زیر متن تبلیغ اضافه کنید.

پیچیده ننویسید

مخاطب شما وقت چندانی برای تحلیل و هضم جملات پیچیده ندارد. گاهی با متن تبلیغ‌هایی مواجه می‌شویم که خواندن آن‌ها کمر آدم را می‌شکاند و کارش را به یاتاقان می‌رساند!

متن تبلیغ شما باید در روان‌ترین و ساده‌ترین حالت ممکن باشد. فرض را بر این بگیرید که کاربر زیر 3 ثانیه برای مشاهده متن شما وقت می‌گذارد. پس ساده‌نویسی را در اولیت قرار دهید و از کلمات طولانی، پیچیده و خاص پرهیز کنید.

از افزونه‌ها استفاده کنید

هر افزونه طبق اعلام گوگل می‌تواند تا 15% نرخ کلیک تبلیغ شما را افزایش دهد! پس خیلی خیلی خیلی استفاده از انواع افزونه‌ها را جدی بگیرید. در مقاله افزونه‌های تبلیغات گوگل این افزونه را معرفی کرده‌ایم.

از کلمات جذاب استفاده کنید

استفاده از کلمات قدرت یا کلماتی مانند «رایگان، فوری، بهترین، ارزان‌ترین» و... متن تبلیغ شما را جذاب‌تر می‌کند. در نتیجه، نظر کاربران بیش از پیش جلب می‌شود و احتمال اینکه متن شما را انتخاب کنند، افزایش می‌یابد. ما در تجربه دیده‌ایم که افزودن کلمه «رایگان» چه تاثیر بالایی در افزایش نرخ کلیک تبلیغ دارد.

مزیت‌های کسب و کار خودتان را به متن تبلیغ اضافه کنید

همانطور که قبلاً هم گفتیم، مزیت‌هایی که شما نسبت به سایر کسب و کارها دارید، می‌تواند از مهم‌ترین دلایلی باشد که مشتری از محصولات یا خدمات شما استفاده کند.

اگر از شما بپرسیم که چرا فلان محصول را از فلان فروشگاه اینترنتی خریداری کرده‌اید، چه پاسخی دارید؟ ممکن است بگویید: چون معتبر است، چون ارسال رایگان دارد، چون تضمین بازگشت وجه می‌دهد، چون پشتیبانی دائمی و رایگان دارد و...

هرچند شاید دلیل خرید شما صرفاً داشتن ارسال رایگان یا پشتیبانی دائمی نباشد، اما قطعاً دلیل بیشتری برای خرید به شما می‌دهد. اینطور فکر کنیم که یک کالای مشابه در 2 فروشگاهی اینترنتی وجود داشته باشد. یک فروشگاه علاوه بر ارسال رایگان، تا 7 روز تضمین بازگشت وجه می‌دهد و در مقابل، فروشگاه دوم هیچکدام از این دو مزیت را ندارد. بدیهی است که شانس فروش فروشگاه اول بیشتر است!

البته، بین داشتن مزیت و اعلام کردن آن تفاوت زیادی وجود دارد! گاهی ممکن است شما مزایایی داشته باید که فقط خوتان بدانید و خودتان و این مزیت‌ها را همچون رازی سر به مهر در سینه خود نگهداری کنید!

مزایا در متن تبلیغ گوگلاما دوستان، نه تنها باید مزیت‌های‌تان را به اطلاع همه برسانید، بلکه باید آنها را در گوش مشتریان فریاد بزنید! اینکه شما پشتیبانی شبانه روزی دارید و برای داشتن آن هزینه می‌کنید، نباید از دید مشتری‌ها پنهان بماند. پس بهترین کار این است که مزیت‌های خود را در متن تبلیغ اعلام کنید.

با این کار، می‌توانید نظر مخاطبان را جلب نمایید و در نتیجه هم فروش شما افزایش می‌یابد و هم به واسطه افزایش امتیاز نرخ کلیک، هزینه تبلیغات شما کاهش خواهد یافت.

از فراخوان عمل (call to action) استفاده کنید

فراخوان عمل یعنی اینکه از کاربران خود بخواهید کاری انجام دهند! این مورد را شخصاً بارها تجربه کرده‌ام که استفاده از یک فراخوان عمل در متن تبلیغ، چه تاثیری بر جذب کاربران دارد.

هرآنچه باید از قوانین گوگل ادز بدانیم تا حساب کاربریمان مسدود نشود!حتما بخوانید: هرآنچه باید از قوانین گوگل ادز بدانیم تا حساب کاربریمان مسدود نشود!

در ایجا بد نیست داستانی را برای شما روایت کنم. یکی از مشتریان ما خدمات تخلیه چاه ارائه می‌کرد. مشکل بسیار بزرگ دوستانی که در حوزه تخلیه چاه از تبلیغات گوگل استفاده می‌کردند، این بود که نرخ کلیک بسیار پایینی داشتند. یعنی معمولاً کاربران روی متن تبلیغشان کلیک نمی‌کردند.

فراخوان عمل در متن تبلیغ گوگلدلیلش هم این بود که این دوستان عزیز در متن تبلیغشان شماره تماس خود را می‌گذاشتند و از این بابت خوشحال بودند که کاربران پس از دیدن شماره تماس، بدون اینکه روی تبلیغ کلیک کنند و هزینه‌ای از شارژشان کم شود، با آنها تماس می‌گیرند. اما این یک اشتباه مرگ آور بود! چرا؟!

مسئله اول آنکه استفاده از شماره تماس در متن تبلیغ بر خلاف تبلیغات گوگل است. گوگل محل مشخصی برای استفاده شماره تماس دارد که به آن افزونه تماس (call extension) گفته می‌شود. غیر از این افزونه، هر جای دیگری از متن تبلیغ که شماره تماس بنویسید، برخلاف قوانین گوگل است و اگر گوگل متوجه این مسئله بشود، سریعاً تبلیغ شما را متوقف کرده و حتی ممکن است به جرم دور زدن قوانین گوگل، حساب کاربری شما را مسدود نماید!

مسئله دوم این است که شاید تصور کنید که اگر کاربران روی متن تبلیغ کلیک نکند، به نفع شماست، چون هزینه‌ای از شما کم نمی‌شود. اما این باور اشتباه است. زیرا با این کار، نرخ کلیک تبلیغ شما کاهش می‌یابد.

در نتیجه امتیاز شما در شاخص نرخ کلیک کاهش می‌یابد و در نهایت هزینه‌های شما سر به فلک خواهد کشید! به عبارتی دیگر، نه تنها کلیک نکردن روی تبلیغ اصلاً خوب نیست، بلکه کاملاً به ضرر شماست.

مسئله سوم این است که قسمت‌های مختلف متن تبلیغ برای آن هستند که شما محتوای جذاب و مرتبط در آنها قرار دهید. یعنی بتوانید از کلمات کلیدی و محتوای جذاب استفاده کنید. نه اینکه تعدادی عدد پشت سر هم ردیف کنید که از نظر گوگل هیچ معنایی ندارد! این کار باعث می‌شود امتیاز شما در شاخص مرتبط بودن تبلیغ کاهش یابد و در نتیجه هزینه‌های شما افزایش یابد.

حالا برگردیم به مثالی که ابتدا برای شما آوردم. دوستان عزیز تخلیه چاه، به خاطر رعایت نکردن 3 نکته بالا، کاری کردند که قیمت کلمات کلیدیشان افزایش یابد و به دست خودشان بازارشان را گران کردند!

متن تبلیغ گوگلمن و همکارانم (اینکه می‌گویم همکارانم به این دلیل است که قانع کردن این مشتری واقعاً دشوار بود!) که از این مسائل باخبر بودیم، پس از کلی رایزنی و عرق‌ریزی توانستیم رضایت این مشتری را جلب و شماره تماسش را از متن تبلیغ حذف کنیم.

علاوه بر آن، چون می‌دانستیم که نرخ پایین کلیک یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تبلیغ‌دهندگان در این صنف است، در متن تبلیغ یک فراخوان عمل بسیار ساده گذاشتیم با این عنوان که: برای مشاهده تعرفه‌ها کلیک کنید!

با همین دو تغییر ساده، به طرز بسیار جالبی امتیازهای نرخ کلیک و مرتبط بودن تبلیغ این مشتری افزایش پیدا کرد و در نتیجه، هزینه‌ها کاهش چشمگیری یافت! و البته مشتری ما هم خیلی خوشحال شد. (یک روز معمولی در نوین!)

داستان بالا به همه ما نشان داد که استفاده از فراخوان عمل در متن تبلیغ چه تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد. پس همین الان دست به کار شوید و با اندکی تغییر در متن تبلیغ، امتیازهای خود را افزایش دهید!

و اما در ادامه

به عنوان یک نکتۀ کلیدی، به خاطر بسپارید که داشتن متن‌های تبلیغ متنوع و متعدد به شما در پیدا کردن بهترین آن کمک می‌کند. بنابراین تا می‌توانید، متن تبلیغ مختلف بنویسید. داشتن متن تبلیغ خوب علاوه بر جلب نظر مشتریان بیشتر، امتیاز کیفی تبلیغات شما را هم افزایش می‌دهد که در نتیجۀ آن، هزینه‌های شما کاهش قابل توجهی خواهند داشت.

تا اینجای کار ما انواع متن‌های تبلیغ در کمپین‌های جستجوی گوگل را با هم بررسی کردیم و دیدیم چگونه می‌توانیم متن‌ تبلیغ جذاب و درست و حسابی بنویسیم تا بتوانیم نظر مخاطبان را جلب کنیم و آن‌ها را به سایت خودمان بکشانیم. اما صبر کنید، هنوز بخش دیگر و البته بسیار مهمی از متن تبلیغ در تبلیغات گوگل را بررسی نکرده‌ایم: افزونه‌های گوگل ادز! پس در ادامۀ این سری به سراغ بررسی این افزونه‌ها می‌رویم. همراه ما باشید.