یکی از دلایلی که موجب می‌شود تا تصمیم به همکاری با یک شرکت تبلیغات گوگل بگیرید، نیاز شما برای دستیابی به اهداف و نتایجی معینی است که خودتان قادر به انجام‌شان نیستید. اهدافی که یا به زمان زیادی برای حاصل شدن نیاز دارند و یا در شرایط معمول رسیدن به آنها غیرممکن است. با این حال، لازم است پیش از شروع کار از خود بپرسید آیا این کار بهترین راه ممکن برای رسیدن به این نتایج است؟

به طور کلی، اگر برای نخستین بار است که در حال راه‌اندازی یک کمپین تبلیغات گوگل برای کسب و کار خود هستید، بهتر است مطمئن شوید که این کار برای شما لازم است زیرا به هر صورت در بازار تبلیغات، شرکت‌هایی وجود دارند که شما را به عقد یک قرارداد پرهزینه تشویق می‌کنند (در حالیکه اصلاً به آن نیاز ندارید). به این ترتیب، شما پیش از راه‌ندازی کمپین تبلیغات گوگل خود باید از گستردگی و چشم‌انداز رقابتی کسب و کار خود مطلع باشید. اصلاً شما باید بدانید که در صورت قرار گرفتن لینک تبلیغ‌تان در نتایج جستجو، وب‌سایت‌تان آمادگی ارائه تجربه کاربری مناسب به مخاطبانتان را دارد؟

خب، سوال اساسی اینجاست که اگر تجربه چندانی با گوگل ادوردز و طراحی سایت ندارید، چه کسی شما را راهنمایی خواهد کرد؟ مطمئناً هیچ تجارت با سابقه‌ای با اولین آژانسی که پای میز مذاکره می‌نشیند قرارداد امضا نمی‌کند. شما در ابتدا باید تحقیقات لازم را انجام دهید تا بدانید از یک شرکت تبلیغات گوگل چه انتظاراتی داشته باشید. شما باید تعارف را کنار بگذارید و سوالاتی صریح بپرسید و در مقابل نیز انتظار جواب‌هایی روشن و شفاف داشته باشید.

برای آنکه روند انتخاب یک شرکت تبلیغات گوگل برایتان آسان شود، ما سعی کردیم یک فهرست از سوالاتی که باید در حین مذاکره با یک آژانس تبلیغات گوگل بپرسید را در اختیارتان قرار دهیم. آنچه در ادامه می‌خوانید، سوالاتی کارشناسی شده است که پاسخ به آنها تا حد زیادی از ابهامات پیش روی شما می‌کاهد.

چگونه سایت خود را برای تبلیغات در گوگل ادز آماده کنیم؟حتما بخوانید: چگونه سایت خود را برای تبلیغات در گوگل ادز آماده کنیم؟

آیا این شرکت تبلیغات گوگل واقعاً یک آژانس تبلیغاتی است یا تنها یک نفر آن را اداره می‌کند؟

این سوال بسیار صریح و روشن است، اما پاسخ به آن جزو اولین اطلاعاتی است که باید از آن مطلع باشید. شما یک آژانس تبلیغات گوگل می‌خواهید با منابع و اطلاعات فراوان، با تجربیات زیاد و با کارکنانی متعدد و کارآزموده! قطعاً نمی‌خواهید حساب کاربری گوگل ادوردز خود را به شخصی بسپارید که در طول سال چندین بار به مسافرت برود یا دچار بیماری و مشکلات دیگر شود. در چنین شرایطی، تبلیغات شما بدون هیچ نظارت و مدیریت صحیحی به حال خود رها می‌شوند!

ممکن است پس از مطالعه‌ی چند خط بالا، به یاد افرای بیافتید که به تنهایی و بدون هیچ همکار یا پرسنلی فعالیت می‌کنند، به تبلیغات گوگل و مسائل پیرامون آن کاملاً آگاهند و در صورت نیاز، از دیگر متخصصان مشورت می‌گیرند. اما این افراد یک استثناء هستند. در پاره‌ای از موارد، ممکن است شما با افرادی کاملاً ناشناخته وارد مذاکرده شوید که سابقه و تجربه شفافی ندارند. ریسک استخدام چنین فردی، گاه منجر به از دست رفتن منابع مالی و از آن مهم‌تر، زمان شما می‌شود.

شرکت تبلیغات گوگل مورد نظر تا چه اندازه در کار خود شفافیت دارد؟

دقت در پاسخ به این سؤال، یکی از نکات کلیدی در انتخاب یک شرکت تبلیغات گوگل مناسبت است زیرا شما به شرکتی نیاز دارید که برای ارائه اطلاعات و نکات تخصصی به شما تمایل داشته باشد. شما باید به طور دقیق بدانید یک آزانس تبلیغات گوگل، چه کاری با حساب کاربری‌تان انجام می‌دهد. بهترین راه برای انجام این کار، حفظ مالکیت اداری حساب گوگل ادوردز برای خودتان است.

معمولاً در همه جای جهان، یک آژانس تبلیغات گوگل معتبر باید اجازه دسترسی کامل به فعالیت‌ها و حساب‌های کاربری را برای شما ممکن کند. با این حال، در ایران کمی قضیه متفاوت است زیرا همانطور که می‌دانید گوگل ادوردز کشور ما را تحریم کرده است. به همین دلیل، بیشتر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تبلیغات گوگل، از روی حساب کاربری خودشان تبلیغات شما را راه‌اندازی می‌کنند چرا که یک اشتباه کوچک ممکن است موجب مسدود شدن یک اکانت فعال شود. بنابراین، تصمیم‌گیری در این رابطه کمی سخت است.

شما باید شرایط را کمی ارزیابی کنید. آیا شرکت مورد نظر آنقدر قابل اعتماد است که اکانت گوگل ادودرز خود را در اختیارشان قرار دهید؟ و اگر قرار است کمپین تبلیغاتی‌تان بر روی اکانت رسمی آن‌ها راه‌اندازی شود، چه اطلاعاتی را به چه شکلی در اختیار شما قرار می‌دهند؟ نحوه‌ی پاسخ به این سوالات و دلایل ارائه شده توسط این شرکت‌ها، مطمئناً به تصمیم‌گیری شما کمک می‌کند.

از دیگران درباره این آژانس تبلیغات گوگل چه چیزی شنیده‌اید؟

موارد زیر بهترین شیوه برای شناخت و استخدام یک شرکت تبلیغات گوگل به شمار می‌روند:

  • از طریق یک همکار یا شریک قابل اعتماد
  • یا شناخت استعداد و توانایی‌های یکی از مدیران ارشد آژانس تبلیغاتی
  • کسب اطلاعات لازم از مشتریان قبلی و فعلی شرکت تبلیغات

اگر با شرکت‌هایی مواجه شدید که از طریق ایمیل یا تماس‌های تبلیغاتی سرد و بی‌روح با شما ارتباط برقرار می‌کنند، بدون اینکه شما پیش از این با آنها تماس گرفته باشید، چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ چنین شرکتی احتمالاً اولویت‌های دیگری دارد و جذب هرچه بیشتر مشتری برای آنها، بیش از انجام یک کار درست و با کیفیت اهمیت دارد. پس بهتر است در بین دوستان و آشنایان خود به دنبال یک شرکت تبلیغات گوگل خوب باشید.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع می‌کنم
021-58438داخلی 1

آیا شرکت مورد نظر با نمونه‌ای مشابه از کسب و کار شما همکاری داشته است؟

اول بودن همواره به معنای بهتر بودن نیست! حتی اگر اولین تجربه همکاری با یک شرکت بزرگ تبلیغات گوگل در یک کسب و کار جدید باشد. هرچند ممکن است همکاری یک آژانس تبلیغاتی بزرگ خوشحال و به آن امیدوار باشید، اما بد نیست بدانید که احتمال شکست در چنین شرایطی وجود دارد. اگر یک شرکت تبلیغات گوگل، تجربه‌ای مشابه از کسب و کار شما در گذشته دارد یا در حال حاضر با شرکت‌های مشابه همکاری می‌کند، بیش از نگرانی جای خوشحالی دارد زیرا آنها به‌خوبی به حوزه فعالیت شما مسلط هستند.

گرچه ارائه لیست مشتریان امری مرسوم برای عقد قرارداد نیس،ت اما یک شرکت تبلیغات گوگل باید گزارشی کلی از حساب‌های کاربری مشابه با کسب و کار شما ارائه دهد. این کار نشان می‌دهد که شرکت تبلیغاتی تا چه اندازه در این زمینه تجربه دارد. شرکتی که با شرایط و عوامل تاثیرگذار بر کسب و کار شما آشناست، به راحتی پس از عقد قرارداد شروع به فعالیت می‌کند. حال آنکه شرکت‌های نوپا در یک زمینه، پس از قرارداد ابتدا باید به تحقیق و شناخت مخاطبان شما بپردازند و این به معنای آزمون و خطا و کسب تجربه با سرمایه و آینده شغلی شماست!

امتیاز کیفی (Quality Score) در گوگل ادز چیست؟حتما بخوانید: امتیاز کیفی (Quality Score) در گوگل ادز چیست؟

هدفگیری دقیق، اصلیترین مزیت تبلیغات گوگل ادوردز

آیا شرکت تبلیغات گوگل  مورد نظر خودش از ادوردز استفاده می‌کند؟

گرچه سؤال عجیبی است، اما سعی کنید به هر شکل ممکن به پاسخی روشن برای آن دست یابید. شرکتی که در استفاده از گوگل ادوردز برای کسب و کار خود موفق بوده، احتمالاً شما را نیز به موفقیت می‌رساند. استفاده شرکت‌های تبلیغاتی از ادوردز نشان‌دهنده‌ی اعتقاد آنها به موفقیت و کارکرد این شیوه و تخصص در اجرای کمپین‌های مشابه است.

در واقع، شرکت‌هایی که از گوگل ادوردز استفاده می کنند، بخشی از تجارب و مهارت‌ها را با آزمون و خطای تبلیغات خود به دست آورده‌اند و با ویژگی‌های گوگل ادوردز آشناتر هستند. با این وجود، این موضوع معیار دقیقی برای سنجش میزان مهارت یک شرکت تبلیغات گوگل محسوب نمی‌شود، بلکه آگاهی از آن می‌تواند شما زا کمی دلگرم‌ کند.

آنها چگونه گزارش نتایج را به شما ارائه می‌دهند؟

بسیاری از شرکت‌ها، حساب ادوردز را به حساب گوگل آنالیتیکس متصل می‌کنند و نتایج حاصل از آن را به طور دائم در قالب ترافیک داده، در اختیار شما می‌گذارند تا بتوانید نتایج حاصل از هر عمل را به راحتی مشاهده کنید. دریافت گزارش به همراه آنالیز و توضیح روند اطلاعات نیز بسیار مهم است و شرکت‌های معتبر، همواره یک گزارش دقیق مخصوص به کسب و کار شما ارائه می‌دهند که در آن، نتایج و پیشرفت تبلیغات به طور روزانه قابل‌مشاهده است.

این گزارش باید در یک بازه زمانی مشخص و منظم‌ در قالبی ثابت به شما تحویل داده شود. آنها باید بر اساس نیازتان، این اطلاعات را به طور هفتگی، ماهیانه، سه ماهه و سالیانه در اختیار شما قرار دهند. همچنین، مهم است که همواره با آژانس تبلیغاتی خود در ارتباط باشید، به طوری که مسائل مطرح شده در این ارتباط در عملکرد حساب کاربری شما تاثیرگذار باشد. داشتن تماس هفتگی یا ماهیانه با شرکت تبلیغات گوگل برای شرح به‌روزرسانی‌ها و نگرانی‌های پیش رو، یکی از راه‌های تضمینِ موفقیت یک کمپین تبلیغات گوگل محسوب می‌شود.

شرکت تبلیغات گوگل مورد نظر از چه شاخص‌های عملکردی (KPIs) استفاده می‌کند؟

یک آژانس تبلیغات گوگل بد، اغلب درباره تجربیات و موفقیت‌های پیشین، تعداد کلیک، نرخ کلیک (CTR) و حتی موقعیت تبلیغ شما صحبت می‌کند. اما یک آژانس خوب پیرامون CPA، نرخ تبدیل و سوددهی تبلیغ، گزارش می‌دهد. آنطور که تجربه نشان می‌دهد، دسته‌ی دوم از سود بیشتری برای کسب و کار شما برخوردار باشند.

شرکت تبلیغات گوگل مورد نظر از چه سیستم مدیریتی استفاده می‌کند؟

در حالت عادی ممکن است که آژانس‌ها تبلیغاتی بدون درخواست شما، تمام جزئیات را برای شما مطرح نکنند. اما باید به خاطر داشته باشید که این حق شماست که درباره نحوه مدیریت کمپین تبلیغات گوگل خود اطلاعات داشته باشید. یک شرکت تبلیغاتی خوب سیستم منظمی برای اداره کمپین‌های تبلیغاتی بهره می‌برد.

بار دیگر تکرار می‌کنیم که داشتن اطلاعات درباره کمپین تبلیغاتی حق شماست و شرکتی که مسئول مدیریت تبلیغات شماست، باید گزارش قابل قبولی به شما ارائه کند (فرقی نمی‌کند که ای شرکت، شرکت نوین باشد یا هر شرکت دیگری که در این زمینه فعالیت می‌کند).

با تنظیمات اصولی گوگل ادز، مخاطب را دقیق‌تر هدف‌ بگیریدحتما بخوانید: با تنظیمات اصولی گوگل ادز، مخاطب را دقیق‌تر هدف‌ بگیرید

به طور دقیق چه کسی قرار است با حساب شما کار کند؟

پس از عقد قرارداد با یک شرکت تبلیغات گوگل، حساب کاربری شما توسط یک یا چند متخصص PPC اداره می‌شود. در هر حال نگران نباشید و به راحتی درباره کسانی که قرار است به طور فیزیکی با حساب کاربری شما کار کنند، سؤال کنید. حتی در صورت امکان با آنها به طور حضوری در شرکت ملاقات کنید.

احساس‌تان به شما چه می‌گوید؟

انتخاب یک آژانس تبلیغات گوگل؛ همانند انتخاب هر چیز دیگری نمی‌تواند صرفاً بر اساس واقعیات سرد و بی‌روح باشد. در نتیجه تا زمانی که به احساس خوبی درباره شرکت مورد نظر دست پیدا نکرده‌اید، به صحبت و سؤال کردن ادامه دهید؛ خواه منجر به عقد قرارداد شود و خواه موجب نارضایتی شما و مراجعه به شرکت‌های دیگر گردد.

در هر حال یک آژانس تبلیغات گوگل مناسب، احساس یک تجارت خوب را به شما القا می‌کند، بدون استفاده از اصطلاحات سخت و غیرقابل فهم ارتباط برقرار می‌کند، عناصر کسب و کار شما را درک می‌کند و دانش و اطلاعات کافی پیرامون سیستم گوگل ادوردز دارد. اگر شما برای پرسش‌های نخست این فهرست به پاسخی مطلوب و قانع‌کننده رسیده‌اید؛ و به طور غریزی احساس می‌کنید که آژانس مورد نظر اهداف و نگرانی‌های شما را درک می‌کند، پس به‌احتمال زیاد تبلیغات مؤثر و موفقی را تجربه خواهید کرد.

نتیجه‌گیری

تبلیغات گوگل با ابهامات زیادی برای کاربران ایرانی همراه است. میزان موفقیت و تاثیر آن بر کسب و کارهای مختلف از یک سو و سردرگمی برای یافتن یک شرکت تبلیغات گوگل معتیر از سوی دیگر، این ابهام را دو چندان می‌کنند. در هر حال، یافتن یک شرکت معتبر و موفق می‌تواند شما را به سود حاصل از این تبلیغات و بازگشت سرمایه‌ای که برای آن در نظر گرفته‌اید، امیدوار کند. در این مقاله تلاش کردیم با طرح پرسش‌هایی ساده کمک کنیم تا معیارهای درستی برای انتخاب یک آژانس تبلیغات گوگل در اختیار داشته باشید.

با طرح این پرسش‌ها و دریافت پاسخ‌هایی روشن برای آنها می‌توانید در انتخاب یک شرکت تبلیغات گوگل با دقت عمل کنید و کمپین تبلیغاتی خود را به شرکتی معتبر و کارآزموده واگذار نمایید. به یاد داشته باشید که هزینه و مبلغ قرارداد را به عنوان تنها معیار انتخاب خود در نظر نگیرید. ممکن است در همان ابتدا با شرکتی روبرو شوید که تعرفه‌هایش از سایر شرکت‌ها پایین‌تر است. در این شرایط، بهتر است صبور باشید. سعی کنید برای یافتن یک شرکت مناسب زمان صرف کنید و آژانسی را انتخاب نمایید که نیازها و اهداف شما را به خوبی درک می‌کند. شاید نکات گفته شده در این مقاله، ساده به نظر برسند، اما باید بدانید که همین نکات ساده می‌توانند شما را به اهدافتان برسانند.