شما به یک آژانس تبلیغات گوگل برای تبلیغ سایت خود در گوگل درخواست داده‌اید، کمپین‌های شما را هم راه‌اندازی کرده‌اند. اما از کجا بدانید کمپین شما چه وضعیتی دارد؟ از کجا معلوم چقدر هزینه شده، چندبار تبلیغ شما نمایش داده شده و چند ورودی گرفته‌اید؟ از کجا بدانید چه امتیازی گرفته‌اید و چقدر باید هزینه کنید تا فروش بیشتری داشته باشید؟

خوشبختانه گوگل ادز سیستم بسیار پیشرفته‌ای برای گزارش‌گیری دارد و جزئیات کامل و دقیقی از وضعیت کمپین‌هایتان را در اختیار شما قرار می‌دهد.

گزارش تبلیغات گوگلبه یاد داشته باشید یکی از مهم‌ترین وظایفی که یک آژانس تبلیغاتی در برابر شما دارد، این است که از روند تبلیغات به صورت مستمر گزارش بدهد و این حق شماست که این درخواست را داشته باشید. در ادامه روش‌های گزارش‌گیری از حساب کاربری گوگل ادز را با هم بررسی می‌کنیم.

دسترسی مستقیم به حساب کاربری گوگل ادز

شاید هیچ چیزی به اندازه داشتن دسترسی مستقیم به پنل گوگل ادز جذاب نباشد! در این روش شما می‌توانید از فرد یا شرکت ارائه‌دهنده خدمات گوگل ادز، درخواست کنید تا به شما دسترسی مستقیم به پنل گوگل بدهد.

این دسترسی در 4 سطح ایمیل، فقط نمایش، استاندارد و مدیریت داده می‌شود. البته اخیراً سطح دسترسی

سطح ایمیل (Email Only): برای زمانی است که بخواهید انواع گزارشات کمپین را در ایمیل خودتان دریافت کنید.

سطح فقط نمایش (Read Only): صرفاً به شما اجازه می‌دهد جزئیات کمپین‌تان را مشاهده کنید و اجازه اعمال تغییرات را نخواهید داشت.

سطح استاندارد (Standard): علاوه بر مشاهده روند کمپین‌ها و تمامی جزئیات آن، می‌توانید تغییرات مد نظرتان را نیز اعمال کنید. این روش زمانی توصیه می‌شود که آشنایی کافی با گوگل ادز داشته باشید.

سطح مدیریت (Admin): مانند دسترسی استاندارد است، با این تفاوت که می‌بتوانید حساب گوگل ادز خودتان را به سایر ابزارهای دیجیتالی (گوگل آنالیتیکس، گوگل پلی استور و...) متصل و دسترسی سایر کاربران سیستم را هم مدیریت کنید.

در جدول زیر تمامی انواع سطوح دسترسی را با امکاناتی که هر سطح در اختیار شما قرا می‌دهد، قابل مشاهده است.

دسترسی به حساب گوگل ادزالبته ممکن است برخی از شرکت‌ها به شما دسترسی مستقیمی به حساب کاربریتان ندهند. در این صورت حداقل درخواست شما باید این باشد که گزارشات کمپین به صورت روزان هبرای شما ایمیل شود. برخی شرکت‌ها هم ممکن است پنل واسطی طراحی کرده باشند و از طریق آن اطلاعات و تغییرات لازم را از شما دریافت کنند.

البته شما نیازی به دسترسی در سطح مدیریت ندارید. سطح استاندارد بهترین سطحی است که می‌تواند پاسخگوی تمامی نیازهای شما باشد.

در پنل گوگل ادز چه خبر است؟!

مهم‌ترین کاری که بعد راه‌اندازی باید در گوگل ادز انجام دهید، اطلاع از اتفاقاتی است که برای تبلیغ شما می‌افتد. بعد از آنکه به حساب‌تان دسترسی پیدا کردید، می‌توانید انواع گزارشات را مشاهده کنید.

کارت‌های گزارش

وقتی وارد پنل گوگل ادز می‌شوید، اولین چیزی که می‌بینید تعدادی کارت اطلاعاتی متنوع است. این کارت‌ها انواع گزارش‌ها را بر اساس نوع کمپین و تبلیغات به شما نمایش می‌دهند.

البته در شروع کار باتوجه به اینکه هنوز داده‌ای ندارید، اطلاعات خاصی هم مشاهده نمی‌کنید. اما به مرور زمان کارت‌ها متنوع دیگری هم اضافه می‌شوند. اخیراً گوگل ادز به شما اجازه می‌دهد که از طریق همان کارت‌ها تغییراتی را هم اعمال کنید.

کارت اطلاعات گوگل ادزگراف نمایش اطلاعات

یکی از اولین و مهم‌ترین قسمت ها برای مشاهده گزارش همان صفحه اول حسابتان است. در این صفحه شما یک نمودار مشاهده می‌کنید. باتوجه به کمپین یا گروه تبلیغاتی که از سمت چپ پنل انتخاب می‌کنید، اطلاعات این نمودار تغییر می‌کند.

در این نمودار همانطور که در شکل زیر هم مشاهده می‌کنید، شما می‌توانید 4 شاخص مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید.

بهترین ساختار برای کمپین جستجوی گوگل ادز چگونه است؟حتما بخوانید: بهترین ساختار برای کمپین جستجوی گوگل ادز چگونه است؟

گراف نمایش اطلاعات گوگل ادزجدول نمایش اطلاعات

در زیر گراف هم یک جدول قابل مشاهده است که این جدول مهم‌ترین بخش گزارش‌گیری پنل شما است. اطلاعات این جدول هم با توجه به کمپینی که انتخاب می‌کنید بروزرسانی می‌شود.

در واقع، شما هر سطحی را که انتخاب کنید (کمپین، گروه تبلیغاتی، متن تبلیغ و...)، جدول و نمودار شما اطلاعات همان سطح را نمایش می‌دهند. اینجا پیشنها می‌کنیم مقاله  «ساختار تبلیغات در گوگل» را مطالعه بفرمایید.

جدول اطلاعات گوگل ادزاستفاده از امکان گزارش‌گیری گوگل ادز

علاوه بر اطلاعاتی که در پنل گوگل ادز مشاهده می‌کنید، امکان بسیار پرقدرت و کامل دیگری برای گزارش‌گیری در پنل گوگل وجود دارد. کافی است وارد قسمت Reports شوید. در این قسمت گزارشی نیست که بخواهید و دست خالی از آن خارج شوید!

گزارش‌های آماده

تعدادی از این گزارش‌ها از قبل آماده شده‌اند و با انتخاب هر کدام می‌توانید خروجی گزارش را مشاهده و در صورت نیاز آن را برای دیگران هم ارسال کنید.

گزارش‌های آماده در گوگل ادزگزارش‌های دلخواه

بخش جذاب ماجرا اینجاست! شما می‌توانید گزارش‌های متنوعی را به صورت‌های متفاوت ایجاد کنید و هر مقداری که می‌خواهید را در ستون‌های گزارش قرار دهید. گزارشات میله‌ای، جدولی، دایره‌ای و... منتظر شما هستند :)

گزارش دایره ای گوگل ادز

دریافت گزارش دوره‌ای به صورت ایمیل

اگر به هر دلیلی دسترسی مستقیم به پنل گوگل ادزتان نداشتید، همچنان می‌توانید از شرکت ارائه‌دهنده خدمات گوگل ادز درخواست کنید یک گزارش کامل از وضعیت کمپین‌ها به ایمیل شما ارسال کند.

این ارسال می‌تواند به صورت روزانه، هفتگی، ماهیانه یا هر روزی از هفته که مدنظر شما است انجام شود. برای دریافت این گزارشات، دسترسی در سطح ایمیل کافی است.دسترسی ایمیلی به پنل گوگل ادز

گزارشی که به ایمیل شما ارسال می‌شود می‌تواند فرمت‌های مختلفی (pdf، csv، xml و...) داشته باشد. پس از باز کردن گزارش، ستون‌های مختلفی می‌بینید که هر ستون اطلاعات مشخصی در اختیار شما قرار می‌دهد. به عنوان مثال در ستون clicks می‌توانید تعداد کلیکی که روی هر کلمه کلیدی دریافت کرده‌اید را مشاهده کنید.

در نظر داشته باشید که اطلاعات دریافتی گزارش شما هم قابل تغییر است. به عنوان مثال ممکن است در گزارش شما ستون امتیاز کیفی وجود نداشته باشد. در این صورت، کافی است از ارائه دهنده خدمات گوگل ادز خود بخواهید که این ستون را به گزارشات شما اضافه کند.

بنابراین حتی اگر دسترسی مستقیم به پنل ادز خودتان ندارید، اصلاً نگران نباشید. زیرا شما می‌توانید به صورت روزانه از آخرین تغییرات کمپین تبلیغاتی خود مطلع شوید.

استفاده از سایر ابزارهای تحلیل

به غیر از امکاناتی که گوگل ادز به صورت مستقیم برای شما فراهم می‌کند، ابزارهای تحلیل دیگری هم وجود دارند که می‌توانید اطلاعات کمپین گوگل ادز خود را در آنها وارد کنید.

البته جهت اتصال حساب خود لازم است دسترسی‌های لازم را به پنل گوگل ادز داشته باشید. در ادامه مهم‌ترین این ابزارها را با هم بررسی می‌کنیم.

اتصال گوگل ادز به گوگل آنالیتیکس

شما می‌توانید حساب کاربری خود در گوگل ادز را به حساب آنالیتیکس سایت‌تان متصل و آمار ورودی‌های خود را در آن بررسی کنید.اتصال گوگل ادز به انالیتیکس

در این صورت می‌توانید در گوگل آنالیتیکس تمامی جزئیات کمپین و حتی نرخ تبدیل ورودی‌های تبلیغ را بررسی کنید. البته برای این منظور لازم است به هر دو حساب آنالیتیکس و گوگل ادز در سطح مدیریت دسترسی داشته باشید. پس از دریافت دسترسی، تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که وارد حساب آنالیتیکس خود شده و در قسمت Product linking، اتصال گوگل ادز را انتخاب نمایید.

هرچه برای بهینه‌سازی تبلیغات در گوگل و فروش چند برابری نیاز دارید!حتما بخوانید: هرچه برای بهینه‌سازی تبلیغات در گوگل و فروش چند برابری نیاز دارید!

پس از این کار، تمامی اطلاعات حساب گوگل ادز شما در قسمت Acquisition و در منوی Google Ads قابل مشاهده خوهد بود.

استفاده از سایر ابزارهای تحلیل

به غیر از آنالیتیکس که البته یکی از سرویس‌های گوگل هم محسوب می‌شود، ابزارهای دیگری هم وجود دارد (Third party) که شما می‌توانید به حساب گوگل ادزتان متصل کنید و اطلاعات کمپین خود را روی آنها تحلیل و بررسی کنید.

مهم‌ترین این ابزارها عبارتند از: Firebase، Adjust، Salesforce و سایر ابزارهایی که امکان اتصال به گوگل ادز را داشته باشند.

به عنوان مثال، ابزار Adjust یکی از این ابزارهای تحلیل برای نصب اپلیکیشن موبایل است که می‌توانید با اتصال آن به حساب گوگل ادز خود، داده‌های دلخواه‌تان را از گوگل ادز دریافت و در داشبورد خود مشاهده کنید.

چه چیزهایی مهم است که بدانیم؟

از قدیم گفته‌اند که کاسب باید بالاسر کسب‌وکار خودش باشد. این جمله خیلی درست است. شما باید بدانید چه خبر است و سرمایه شما به چه صورت مصرف می‌شود. خوشبختانه گوگل ادز در کمل شفافیت تمامی جزئیات کمپین را در اختیار شما قرار می‌دهد. در ادامه مهم‌ترین چیزهایی که باید بررسی کنید را توضیح می‌دهیم.

همواره هزینه‌ها را بررسی کنید

ببینید هر کمپین، تبلیغ و حتی کلمه کلیدی چقدر برای شما هزینه داشته است. آیا این هزینه را لازم است کاهش دهیم یا نه. در مقاله قبلی این سری در مورد بهینه‌سازی هزینه‌ها صحبت کرده‌ایم.

نرخ تبدیل را بررسی کنید

ببینید هر کلمه، تبلیغ و کمپین چه میزانی برای شما مشتری نهایی آورده است. آیا کلماتی داشته‌اید که صرفاً هزینه روی دست شما گذاشته‌اند؟ پس باید جلویشان را بگیرید. البته زمانی که از استراتژی‌های قیمت‌گذاری اتوماتیک استفاده می‌کنید، گوگل ادز سعی می‌کند قیمت‌ها را بهینه کند.

میزان و سود فروش را هم چک کنید

قبلاً هم گفتیم که شما می‌توانید میزان فروش محصولات خودتان را هم به عنوان یک متغیر به گوگل ادز ارسال کنید. در این زمینه حتماً مقاله «تگ منیجر چیست» را مطالعه کنید.

با این کار، شما می‌توانید بفهمید که حالا هر کلمه نه تنها چه تعدادی فروش داشته، بلکه چه میزانی برای شما سودآور بوده است. این پیشرفته‌ترین سطح بهینه‌سازی در گوگل ادز است. البته اگر از استراتژی Target ROAS استفاده کنید، زحمت بهینه‌کردن این کلمات بر عهده خود گوگل ادز است.

انواع گزارش در گوگل ادز

سایر شاخص‌ها را هم بررسی کنید

تقریباً تمامی اطلاعاتی که در پنل گوگل ادز مشاهده می‌کنید، مهم هستند و می‌توانند به شما کمک کنند. نرخ کلیک را چک کنید و مطمئن شوید پایین نیست. امتیاز کیفی تبلیغ را هم حتماً بررسی کنید و مطمئن شوید کلمات شما امتیاز بالایی دریافت کرده‌اند. علاوه بر این‌ها، شما متغیرهای دیگری هم دارید که بد نیست به مرور زمان با همه آن‌ها آشنا شوید و در جای لازم استفاده کنید.

تا آخرین قطره پول‌تان ادامه دهید!

در پایان توصیه می‌کنیم که به صورت مداوم حساب خودتان را بررسی کنید. شما زمانی می‌توانید تصمیم‌های درستی بگیرید که اطلاعات کافی در اختیار داشته باشید. گوگل ادز تمامی این اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد، به شرطی که بتوانید درست از آن استفاده کنید.