گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)، ابزار تحلیل‌گر شرکت گوگل است که در بین کاربران ایرانی به نام‌های گوگل آنالیز، گوگل آنالیتیک و گوگل آنالیتیکز هم شناخته می‌شود (بله! این فارسی‌زبانان دوست‌داشتنی!).

از قدیم گفته‌اند چیزی که اندازه‌گیری و کنترل نشود، بهبود پیدا نمی‌کند، گوگل آنالیتیکس هم برای رصد کردن وبسایت طراحی شده تا با داده‌ها و گزارشات آن وبسایت خود را بهینه کنید.

اما چیز دیگری که گوگل آنالیتیکس را به یک ابزار لازم برای صاحب هر وب‌سایت (یا اپلیکیشن گوشی) تبدیل کرده این است که استفاده از آن هم رایگان و هم بسیار راحت است. آنقدر ساده که حتی کاربران ایرانی که به زبان انگلیسی تسلط چندانی هم ندارند، می‌توانند با مطالعه یک آموزش ساده (همچون این آموزش) از آن استفاده نمایند.

با این وجود، به دلیل نامعلومی هنوز هم بسیاری از وب‌سایت‌های فارسی از این تحلیل‌گر (یا سایر تحلیل‌گرها) استفاده نمی‌کنند. ما در این مطلب قصد داریم بگوییم که گوگل آنالیتیکس چیست، چرا اینقدر مهم و واجب است و طریقۀ کار با این ابزار را از پایه به شما آموزش بدهیم و در مورد اطلاعات تحلیلی مختلفی که در اختیار شما می‌گذارد، صحبت نماییم. پس در صورتی که اصلاً با گوگل آنالیز آشنایی ندارید و هیچوقت از آن برای تحلیل وب‌سایت خود استفاده نکرده‌اید، یا در صورتی که آن را نصب دارید ولی تا به حال سراغش نرفته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید و نگذارید این فرصت استثنایی برای پیشرفت وب سایت شما از دست برود.

گوگل آنالیتیکس چیست؟

راهنمای گوگل آنالیتیکسهمانطور که در مقدمه گفتیم گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) ابزاری برای تحلیل و آنالیز سایت است که گوگل به رایگان در اختیار وبسمتران قرار داده است. این ابزار تحلیل‌گر می‌تواند اطلاعات بسیار کاملی را دربارۀ ترافیک ورودی، رفتار کاربران در سایت، نرخ تبدیل و کلی اطلاعات و گزارشات سودمند را در اختیار مدیران وب‌سایت‌ قرار دهد. اطلاعاتی که می‌تواند نقش بسیار مهمی را در بهینه‌سازی یک وب‌سایت و پیشرفت آن ایفا کند.

این ابزار به شما امکان می‌دهد که سایت، وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی خود را زیر نظر بگیرید و اطلاعاتی مثل نحوه ‌ورود کاربر، رفتار کاربر، نرخ تبدیل، زمان ماندن در صفحات، نوع دستگاه و تمام اتفاقاتی که در سایت یا وبلاگ شما رخ می‌دهد را رصد کنید.

این‌ها فقط بخش کوچکی از گزارشاتی است که گوگل آنالیتیکس در اختیار شما می‌گذارد. این اطلاعات حیاتی می‌تواند وضعیت سایت شما را به خوبی نشان دهد اما آنچه سرویس آنالیز گوگل را به ابزاری کامل تبدیل می‌کند این است که با بقیه ابزارهای Google سازگار است. بنابراین می‌توان آنالیتیک را با گوگل ادز، یوتیوب و تگ منیجر ترکیب کرد. در حقیقت، تمام ابزارهای Google که بازدیدها و ترافیک در آن‌ها حساب می‌شود، می‌توانند با Google Analytics مخلوط و تکمیل شوند.

چرا تمام مدیران وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها به گوگل آنالیتیکس نیاز دارند؟

مزایای استفاده از تحلیلگر

آیا شما یک وبلاگ شخصی دارید یا آنکه یک وب سایت را مدیریت می‌کنید؟ اگر جواب شما به این سوال مثبت است، دیگر مهم نیست که کدامیک را داشته باشید، در هر صورت شما به گوگل آنالیتیکس نیاز خواهید داشت. چرا؟ برای آنکه جذب مخاطب بیشتر برایتان مهم است و گوگل آنالیتیک در این مسیر به شما کمک خواهد کرد. موارد زیر فقط چند تا از سوالاتی هستند که به کمک این ابزار تحلیل‌گر می‌توانید پاسخ آنها را بیابید:

  • چند نفر از وب‌سایت من بازدید می‌کنند؟
  • افراد به طور متوسط چه مقدار زمانی در وب‌سایت من وقت می‌گذرانند؟
  • آیا محتویات صفحات من به اندازۀ کافی واضح و جذاب هستند؟
  • خوانندگان وبلاگ من به چه مطالب و موضوعاتی علاقه‌مند هستند؟
  • بازدیدکنندگان من در چه شهرها و کشورهایی زندگی می‌کنند؟
  • آیا داشتن یک وب‌سایت واکنش‌گرا و مناسب گوشی برای من لازم است؟
  • بازدیدکنندگان از طریق چه وب‌سایتی به ‌سایت من رهنمون می‌شوند؟
  • کدام تکنیک‌های بازاریابی بیشترین تاثیر را بروی ترافیک وب‌سایت من دارند؟
  • کدام صفحات وب‌سایت من دارای بیشترین میزان محبوبیت هستند؟
  • چه تعداد از بازدیدکنندگان من تبدیل به مشتری می‌شوند؟
  • بازدیدکنندگانی که به مشتری تبدیل می‌شوند چه ویژگی‌هایی دارند؟
  • چطور می‌توانم سرعت وب‌سایت خود را افزایش دهم؟

گوگل آنالیز می‌تواند آمار مربوط به وب‌سایت شما را تبدیل به یک منبع ارزشمند برای شناخت کاربران و بهینه‌سازی وب‌سایت برای آنها کند. پس یک لحظه هم در استفاده از آن شک نکنید. البته تا یادمان نرفته باید به شما بگوییم که گوگل آنالیز را می‌توان بروی برنامه‌های گوشی (اندروید و iOS) هم نصب کرد. حال که دلیل ارزشمندی گوگل آنالیز می‌دانید، بیایید در مورد طریقۀ نصب و استفاده از آن بیشتر صحبت کنیم.

البته برای آشنایی با بقیۀ ابزارهای تحلیلگر، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً سری به صفحه «آموزش تحلیل دیجیتال» بزنید. ما در این صفحه کلی مقاله و آموزش رایگان برای شما آماده کرده‌ایم که مطمئنناً حسابی به دردتان میخورد.

چگونه گوگل آنالیتیکس را بر روی وب‌سایت خود نصب کنم؟

نصب گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیز یا گوگل آنالیتیک با استفاده از تگ منیجر

نصب گوگل آنالیز کار بسیار ساده‌ای است و وقت چندانی از شما نمی‌گیرد. اما لازم است که کمی دقت به خرج دهید تا تنظیمات آن را به درستی انجام دهید. ما طریقۀ نصب و راه‌اندازی گوگل آنالیز را در یکی از مطالب قبلی وب‌سایت به صورت کامل توضیح داده‌ایم. پس اگر هنوز آن را برای وب‌سایت خود فعال نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم همین الان به این مطلب رجوع کنید:

یک فرهنگ لغت سریع برای استفاده از گوگل آنالیز

با گوگل آنالیتیک یا گوگل آنالیز آشنا شوید

بعد از آنکه مراحل نصب را به پایان رساندید، وقت آن می‌رسد که طریقۀ استفاده از این ابزار را فرا بگیرید. قبل از آنکه شروع کنیم و وارد جزئیات شویم، لازم است که شما با معنای کلمات و عبارات کلیدی برای استفاده از این ابزار آشنا شوید. شما بارها و بارها طی خواندن این مطلب و استفاده از اطلاعات گوگل با این واژه‌ها روبرو خواهید شد.

  • ابعاد (Dimensions): منظور از بعد (یا دایمنشن) یکی از خصوصیات و ویژگی‌های بارز وب‌سایت یا برنامۀ گوشی است که می‌تواند مقادیر مختلفی را بپذیرد. نوع مرورگر، صفحۀ خروج کاربر، صفحات مورد بازدید و زمان حضور کاربر در وب‌سایت از نمونه ابعادی هستند که در گوگل آنالیز وجود دارد.
  • متریک‌ها (Metrics): متریک‌ها در واقع خصوصیات درونی یک دایمنشن هستند که می‌توانند به صورت مجموع یا نرخ اندازه‌گیری شوند. برای مثال تعداد بازدیدها از یک صفحه یا میانگین زمانی که کاربران در وب‌سایت گذرانده‌اند.
  • دوره‌ها (Sessions): دوره به مدت زمانی اطلاق می‌شود که کاربر به صورت فعال با وب‌سایت، برنامۀ گوشی یا سایر رسانه‌های شما در ارتباط است. تمام اطلاعات در مورد تعاملات کاربر (تعداد صفحاتی بازدیدی، رویدادها، میزان خرید و ...) در طی یک دوره حساب می‌شوند. دوره‌ها معمولاً بعد از 30 دقیقه عدم تعامل کاربر با وب‌سایت یا برنامۀ شما بسته می‌شوند و در صورت بازگشت کاربر، یک دورۀ جدید باز خواهد شد.
  • کاربران (Users): افرادی که حداقل برای یک دوره (Session) در وب‌سایت حضور داشته‌اند، جزو کاربران شما محسوب می‌شوند.
  • بازدیدکنندگان (Visitors): بازدیدکنندگانی که به وب‌سایت شما سر زده‌اند. اینها به دو دستۀ بازدیدکنندگان جدید (New Visitor) و بازدیدکنندگان تکراری (Returning Visitors) تقسیم می‌شوند. بازدیدکنندگان تکراری، کاربرانی کسانی هستند که قبلاً یک دوره را در وب‌سایت شما گذرانده‌اند.
  • بازدید صفحات (Pageviews): منظور از این عبارت تعداد کل دفعاتی است که یک صفحه مشاهده شده است. توجه داشته باشید که بازدیدهای مکرر توسط یک کاربر تکراری نیز در این مقدار حساب می‌شود.
  • صفحات/دوره‌ها (Pages/Sessions): صفحات/دوره‌ها به میانگین تعداد صفحاتی اطلاق می‌شود که در طی یک دوره دیده می‌شود. بازدیدهای تکراری از یک صفحه نیز در این مورد حساب می‌شود.
  • میانگین زمانِ دوره (Avg. Session Duration): میانگین زمانی است که دوره‌های استفادۀ کاربران به طول انجامیده است.
  • نرخ پرش (Bounce Rate): منظور از نرخ پرش، درصد کسانی است که تنها یک صفحه از وب‌سایت شما را مشاهده کرده‌اند. (بازدیدی که در آن کاربر به وب‌سایت شما وارد شده و بدون آنکه هیچ تعاملی با آن داشته باشد، صفحه را بسته است) هر چقدر که نرخ پرش وب‌سایت شما کمتر باشد، یعنی وب‌سایت شما در حفظ کاربر موفق‌تر عمل کرده است.
  • دوره‌های جدید (New Sessions): یک تخمین از تعداد بازدیدهایی است که برای اولین بار و توسط کاربران جدید صورت می‌گیرند. دلیل تخمینی بودن این درصد این است که کاربر ممکن است با یک آی پی جدید به سایت شما وارد شود.
  • اهداف (Goals): شما می‌توانید در گوگل آنالیتیکس اهدافی برای خود تعیین کنید. اینکار به شما اجازه می‌دهد که میزان موفقیت سایت خود را اندازه‌گیری کنید و ببینید که چند درصد از کاربران یک فرآیند مشخص که برای شما مهم است را در وب‌سایت طی می‌کنند.
  • تبدیل‌ها (Conversions): تبدیل‌ها زمانی صورت می‌گیرند که یک کاربر اهداف شما را عملی می‌کند و در نتیجه تبدیل به یک کاربر ثابت یا مشتری شما ‌شود. مثلاً وقتی یک کاربر در وب‌سایت شما ثبت نام می‌کند یا یک خرید را انجام می‌دهد.
  • کمپین‌ها (Campaigns): کمپین‌ها به شما اجازه می‌دهد که پارامترهای شخصی خود را برای هر صفحه‌ای که دوست دارید اضافه کنید تا بتوانید اطلاعات بیشتری را از کاربران خود بدست آورید.
  • جذب (Acquisition): منظور از جذب، روشی است که کاربران خود را بدست آورده‌اید. مثلاً ممکن است طریقۀ جذب یک کاربر، موتور جستجوی گوگل باشد.
  • رفتار (Behavior): اطلاعات رفتاری کاربران به شما اجازه می‌دهد که محتوای خود را مطابق نیاز آنها تغییر دهید و آن را بهینه نمایید.

منوی اصلی

در سمت چپ صفحه گوگل آنالیز خود می‌توانید منوی آن را ببینید و بین گزینه‌های آن جابجا شوید.

منوی گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیتیک یا همان گوگل آنالیز

  • خانه (Home): صفحۀ اصلی است که در آن اطلاعات کلی در مورد تمام وب‌سایت‌ها و برنامه‌های گوشی خود دریافت می‌کنید.
  • شخصی‌سازی (Customization): به شما اجازه می‌دهد گزارش‌هایی شخصی با دایمنشن‌ها و متریک‌های مورد نظر خود را ایجاد کنید.
  • گزارش (Reports): این بخش شامل اطلاعات و گزارشات یک وب‌سایت یا برنامۀ مشخص را در اختیار شما می‌گذارد.
  • مدیریت (Admin): برای انجام تنظیمات مدیریتی حساب و همچنین دسترسی دادن به همکاران شما کاربرد دارد.
  • کشف (Discover): گوگل در این قسمت لینک یکسری از منابع شامل ابزارها، اپلیکشن‌ها و مقالات را برای شما قرار داده تا در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کنید.
  • اختصاص (Attribution):در این بخش می‌توانید ببینید که هر یک از کانال‌های ورودی شما چه مقدار از تبدیل‌ها را به خود اختصاص داده است.

ما در این مطلب به بررسی دو بخش از این‌ها یعنی صفحه اصلی و گزارش که برای تحلیل وبسایتتان حیاتی هستند خواهیم پرداخت.

تنظیم زمان

در قسمت گزارش (بجز گزارشات لحظه‌ای)، شما می‌توانید به وسیلۀ تقویم قرار گرفته در سمت راست صفحه، بازۀ زمانی مورد نظر خود را برای مشاهده اطلاعات مشخص کنید.

آموزش تصویری نصب گوگل آنالیتیکس برای آنالیز سایتحتما بخوانید: آموزش تصویری نصب گوگل آنالیتیکس برای آنالیز سایت

روی تاریخ که کلیک کنید، تقویمی مانند شکل زیر باز می‌شود و شما می‌توانید بازه زمان گزارش خود را مشخص کنید.

مشخص کردن زمان آمار در آنالیتیکسهمچنین امکان مقایسه دو بازۀ زمانی مختلف نیز وجود دارد. با انتخاب گزینۀ مقایسه، اطلاعات داده شده به صورت مقایسه‌ای از دو بازۀ زمانی در می‌آید و در نتیجه می‌توانید ببینید که کدام متریک‌ها در بازۀ زمانی دوم پیشرفت یا پسرفت داشته‌اند.

مقایسه دو بازۀ زمانی در آنالیتیکس

خانه

شما با ورود به حساب کاربری خود در گوگل آنالیز به صفحه اصلی هدایت خواهید شد. در این صفحه یک سری اطلاعات و آمار کلی را در مورد وب‌سایت‌ها به شما می‌دهد که شامل تعداد دوره‌ها (Sessions)، میانگین زمان دوره‌ها (Avg. Session Duration)، نرخ پرش (Bounce Rate) و نرخ تبدیل برای اهداف (Goal Conversion Rate) می‌شود.

اگر صفحه را اسکرول کنید، اطلاعات زیادی خواهید دید که به صورت کلی به شما نشان داده خواهد شد؛ از کاربران آنلاینی که در همان لحظه در سایت شما حضور دارند تا ساعتی که بیشتر به سایت سر می‌زنند و دستگاه مورد استفاده و خیلی اطلاعات دیگر که به صورت نمودارها و گراف‌ها نشان داده می‌شود.

خانه آنالیتیکساز قسمتی که در عکس بالا با مستطیل قرمز نشان داده شده است می‌توانید لیستی از وب‌سایت‌هایی را ببینید که به حساب خود متصل کرده‌اید. همچنین شما در این صفحه می‌توانید در بین دامنه‌ها و برنامه‌های گوشی خود جستجو کنید و در صورت لزوم، دامنه‌ها و برنامه‌های مهم را ستاره‌دار کنید تا دسترسی به آنها راحت‌تر شود.

حال وب‌سایت یا برنامه‌ای را که در مورد آن اطلاعات بیشتر می‌خواهید را انتخاب کنید تا وارد صفحۀ گزارش گوگل آنالیز شوید (توجه داشته باشید که در صورت وجود تنها یک وب‌سایت یا برنامه، شما به صورت خودکار به صفحه گزارش هدایت می‌شود و لازم به انتخاب نیست).

سفارشی‌سازی (customization)

اصلی‌ترین بخش این قسمت داشبورد (Dashboards) یا صفحۀ اصلی گزارش است که شما می‌توانید آن را به دلخواه خود ویرایش کنید و با استفاده از ویجت‌ها کاری کنید که تمام اطلاعات کلیدی که لازم دارید را به نمایش بگذارد. با یک تنظیم درست، داشبورد به شما کمک می‌کند بدون نیاز به چرخیدن درون گزارش‌های استاندارد موجود در گوگل آنالیتیکس، اکثر اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورید.

داشبورد آنالیتیکز، آنالیتیکس، گوگل آنالیز یا گوگل آنالیتیک
شما می‌توانید معیارهای جدیدی را از طریق دکمه +Add Segment در آمار مشاهده کنید و با گزینۀ +Add Widget بخش‌های جدیدی را به این قسمت بیفزایید. همچنین در هنگام چرخیدن در بین گزارش‌های استاندارد، با انتخاب لینک Add to Dashboard می‌توانید آنها را به داشبورد خود اضافه کنید. علاوه بر اینها، می‌توانید داشبوردهای از قبل آماده را از طریق گالری راه‌حل‌های گوگل آنالیز (Google Analytics Solutions Gallery) دانلود نمایید. همچون صفحۀ خانه، اینجا هم می‌توانید در قسمت بالا سمت راست قدام به تغییر بازه زمانی گزارش و مقایسۀ دو بازۀ زمانی مختلف کنید.

گزارش گوگل آنالیز (Reporting)

قسمت گزارش به شما اجازه می‌دهد تا اطلاعات دقیقی در مورد مخاطبان، جستجوها، نرخ تبدیل و رفتار کاربران خود دریافت کنید. همانطور که می‌بینید هرکدام از این گزینه‌ها به صورت کشویی باز می‌شوند و در هر کدام یک لیست از لینک‌هایی دارید که شما را به قسمت‌های مهم گوگل آنالیز هدایت می‌کنند.

گزارش گوگل آنالیتیکسدر ادامه به بررسی هر یک از این لینک‌ها خواهیم پرداخت.

اطلاعات لحظه‌ای (Real-Time)

آیا می‌خواهید بدانید که چند نفر هم اکنون در وب‌سایت شما هستند و چه کاری می‌کنند؟ این بخش اجازۀ دسترسی به این اطلاعات لحظه‌ای را به شما می‌دهد. شما می‌توانید از اطلاعاتی همچون نحوۀ ورود بازدیدکنندگان، تعداد صفحات دیده شده توسط آنها، صفحات فعال، مکان‌ فعلی آنها و ... را در این صفحه ببینید.

اطلاعات لحظه‌ای گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیز یا همان آنالیتیک (Google Analytics)

و بالاخره، بخش هیجان‌انگیز آمار وب‌سایت شما!

تا اینجای کار به بررسی یک سری از بخش‌های کلی و غیر تخصصی پرداختیم. اما مغز اطلاعات گوگل آنالیتیکس شما در سه بخش بعدی مخاطبان (Audience)، رفتار (Behavior) و تبدیل‌ها (Conversions) نهفته است. این سه بخش اطلاعاتی عمیق از کاربران، منابع ترافیک، محتوا و میزان دستیابی به اهداف را در اختیار شما می‌گذارند. در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

هاتجر (Hotjar) چیست؟ داغ‌ترین نقطۀ وب‌سایت‌تان کجاست؟حتما بخوانید: هاتجر (Hotjar) چیست؟ داغ‌ترین نقطۀ وب‌سایت‌تان کجاست؟

مخاطبان (Audience)

در بخش مخاطبان، شما می‌توانید در مورد کاربران خود و ویژگی‌های آنها اطلاعات کسب کنید. این بخش دارای صفحات مختلفی است که هر چه در مورد کاربران خود بخواهید بدانید را به شما خواهند گفت. در ادامه به بررسی بخش‌های مهم این قسمت خواهیم پرداخت.

اطلاعات کلی (Overview)

این بخش یک سری اطلاعات کلی را در مورد کاربران در اختیار شما می‌گذارد.

مخاطبان آنالیتیکس
به صورت پیش فرض، در زیر نمودار یک سری آمار کلی وجود دارد: دوره‌ها یا تعداد دفعاتی که وب‌سایت شما بازدید شده (Sessions)، تعداد کاربران (Users)، تعداد کاربران جدید (New User)، تعداد صفحات مشاهده شده توسط کاربران (Pageviews)، میانگین صفحات مشاهده شده در هر دوره (Pages / Session)، میانگین طول مدت یک دورۀ بازدید (Avg. SessionDuration)، نرخ پرش یا تعداد کاربرانی که از دست داده‌اید (Bounce Rate)، تعداد session‌های هر کاربر (Number of Sessions per User) و درصد دوره‌های که بازدیدکنندۀ جدیدی به سایت شما آمده است (ِ% New Sessions). در سمت راست نیز می‌توانید یک مقایسه نموداری از درصد بازدیدکنندگان جدید و قدیمی را ببینید.

در بخش نمودار شما می‌توانید مشخص کنید که می‌خواهید از بین 8 آماری که در تصویر به عدد مشخص شده، چه متریکی روی نمودار نمایش داده شود. همچنین امکان انتخاب دو متریک مختلف و مقایسۀ آن‌ها نیز وجود دارد. در قسمت راست نیز می‌توانید مشخص کنید که نمودار شما بر اساس ساعت، روز، هفته یا ماه نمایش داده شود.
در انتهای صفحه نیز می‌توانید در مورد زبان، کشور، شهر، مرورگر، سیستم عامل و ... کاربران خود اطلاعاتی کلی کسب نمایید.

اطلاعات جمعیت‌شناختی (Demographics)

در این بخش شما می‌توانید در رابطه با سن و جنسیت کاربران خود بخوانید. شاید پیش خودتان فکر کنید که گوگل چگونه این آمار را بدست می‌آورد و چقدر دقیق هستند؟ اول بگذارید به شما در مورد دقت آنها اطمینان دهیم. این آمار در آزمایشی مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد که از دقت بسیار بالایی برخوردار هستند.

و اما نحوۀ جمع‌آوری آنها. گوگل نه تنها از حساب کاربری شما اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند، بلکه با استفاده از کوکی‌های خود تمام سایت‌های مورد بازدید شما را نیز شناسایی می‌کند و بدین ترتیب سن، جنسیت و سایر اطلاعات شما را مشخص می‌کند.
اطلاعات دموگرافی در گوگل انالیتیکس

زمینه‌های مورد علاقه (Interests)

در این بخش می‌توانید در مورد علایق کاربران خود بخوانید و با توجه به اینکه اکثریت کاربران شما به چه چیزهایی علاقه دارند، تغییراتی را در وب‌سایت خود اعمال کنید. در بخش قبل توضیح دادیم که گوگل این اطلاعات را چگونه به دست می‌آورد.علایق کاربران در آنالیتیکس

اطلاعات جغرافیایی (Geo)

در این بخش شما در مورد مکان و زبان کاربران خود اطلاعات کسب خواهید کرد.

آنالیز مکان کاربران با گوگل آنالیتیکس یا آنالیتیک (Google Analytics)

رفتار (Behavior)

این بخش شامل چهار قسمت است:

  • در بخش اول (New vs Returning) می‌توانید رفتار کاربران جدید را با کاربران قدیمی خود (از نظر تعداد، نرخ پرش، session، مدت زمان ماندن در صفحه و نرخ تبدیل) مقایسه کنید.
  • در بخش دوم (Frequency & Recency) می‌توانید ببینید که کاربران قدیمی چقدر ممکن است که دوباره به وب‌سایت شما سر بزنند و از آخرین بازدید آنها چند روز گذشته است.
  • در بخش سوم (Engagement) نیز می‌توانید میزان درگیر شدن کاربران با وب‌سایت خود و زمانی که در آن گذرانده‌اند را مشاهده کنید.
  • و در بخش چهارم (Session Quality) تمام کانال‌هایی ورودی از نظر تعداد کاربر و نرخ پرش و session و... با هم مقایسه می‌شوند.

جدید و قدیمی آنالیتیکس

فناوری (Technology)

در این بخش می‌توانید آمار مرورگر، سیستم‌عامل و شرکت ارائه دهنده اینترنت کاربر را داشته باشید.

مرورگر کاربران در آنالیتیکس

موبایل (Mobile)

در این بخش می‌توانید تعداد کاربران کامپیوتر، گوشی و تبلت را با هم مقایسه کنید و ببینید که کاربران گوشی و تبلت شما از چه دستگاهی استفاده می‌کنند.

device در آنالیتیکس

معیار (Benchmarking)

در قسمت قبل آمار هر متریک در کانال‌ها، دستگاه‌ها و مکان‌های مختلف نمایش داده می‌شود اما در این قسمت نشان می‌دهد که متریک‌ها در دستگاه‌ها و کانال‌های مختلف چقدر رشد داشته‌اند.

نرخ پرش یا بانس ریت (bounce rate) چیست؟حتما بخوانید: نرخ پرش یا بانس ریت (bounce rate) چیست؟

benchmarking-location

Benchmarking آنالیتیکس

جریان کاربران (User Flow)

بخش نهایی این قسمت نیز به بررسی مسیرهای حرکت کاربران شما می‌پردازد. در این قسمت شما می‌بینید که کاربران چه مسیرهایی را در وب‌سایت شما طی کرده‌اند. شما می‌توانید در قسمت چپ، ابتدای مسیر را مشخص کنید. مثلاً بر طبق کشور به بررسی مسیر حرکت کاربران خود بپردازید.

آنالیز جریان کاربران در گوگل آنالیتیکس یا آنالیتیک

نحوۀ جذب (Acquisition)

در این قسمت شما می‌توانید به بررسی نحوۀ جذب کاربران بپردازید و ببینید که ترافیک ورودی شما از چه طرقی است. شما همچنین می‌فهمید که کاربران ورودی از هر ترافیک چگونه رفتار کرده‌اند و چه تعداد از آنها به مشتری و کاربر ثابت شما تبدیل شده‌اند. قبل از بررسی بخش‌های مختلف این قسمت بگذارید به بررسی عبارات کلیدی آن بپردازیم:

  • منابع (Sources): منبع جذب یک کاربر یعنی سایتی که از آن وارد شده است. شما می‌توانید ببینید که هر سایت چه تعداد بازدیدکننده را برای شما داشته است.
  • رسانه‌ها (Mediums): مشخص می‌کند که کاربران به صورت طبیعی و از طریق جستجو شما را پیدا کرده‌اند (Organic)، یا آنکه توسط یک تبلیغ یا لینک به سایت شما ارجاع داده شده‌اند (Referral)، یا که هیچ کدام از این دو نبوده است (None).
  • کانال‌ها (Channels): منظور از کانال، آن طریقی است که مخاطب شما جذب شده است.
  • مستقیم (Direct): کاربرانی که مستقیماً آدرس سایت شما را وارد کرده‌اند و به آن وارد شده‌اند.
  • جستجوی طبیعی (Organic Search): کاربرانی که شما را از طریق نتایج طبیعی (نه تبلیغات) در موتورهای جستجوگر پیدا کرده‌اند.
  • ارجاعی (Referral): کاربرانی که از وب‌سایت‌های دیگر (به واسطه تبلیغ، لینک شما و ...) وارد سایت شما شده‌اند.
  • اجتماعی (Social): کاربرانی که از طریق شبکه‌های اجتماعی به سایت شما هدایت شده‌اند.
  • موارد دیگر: همچنین می‌توانید آمار کاربرانی که از طریق ایمیل، تبلیغات پولی گوگل، سایر تبلیغات و ... وارد سایت شده‌اند را نیز مشاهده کنید. به علاوه امکان تعریف منابع ترافیکی جدید با دقت بیشتر هم وجود دارد.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع می‌کنم
021-58438داخلی 1

اطلاعات کلی (Overview)

به کمک گزینه‌های بالای این بخش شما می‌توانید مشخص کنید که چه اطلاعاتی را می‌خواهید. در این قسمت می‌توان مشخص کرد که آمار کانال‌ها، منابع یا رسانه‌ها نمایش داده شود و هدف مورد نظر را نیز تغییر داد.
در زیر این تنظیمات، شما یک نمودار دایره‌ای از نوع جذب ترافیک مشاهده می‌کنید. نمودارهای دوم و سوم نیز نشان می‌دهند که کاربران جذب شده از طرق مختلف چقدر با سایت شما تعامل داشته‌اند و در نهایت چند درصد از آنها فرآیندهای مورد نظر شما را طی کرده‌اند و به کاربر ثابت یا مشتری تبدیل شده‌اند.
در انتهای صفحه نیز اطلاعات مشابهی به صورت آماری و در جدول برای شما آورده شده است.

جذب آنالیتیکس

تمام ترافیک (All Traffic)

در این بخش شما می‌توانید اطلاعاتی دقیق‌تر را دربارۀ کانال‌ها، منابع / رسانه‌ها و ترافیک ارجاعی مشاهده کنید و یک نقشه درختی از ترافیک خود را هم ببینید.

تحلیل ترافیک

گوگل ادز (google-ads)

این بخش به بررسی ترافیک جذب شدۀ شما از طریق تبلیغات خود گوگل می‌پردازد و تنها در صورتی به کار شما می‌آید که بخواهید در این موتور جستجو تبلیغ کنید. اگر تبلیغات گوگل داشته باشید می‌توانید ببینید که هر کمپین شما چقدر کلیک گرفته، چقدر هزینه برداشته و چه مقدار ترافیک جذب کرده است. همین اطلاعات را در مورد هر کلمه کلیدی که روی آن تبلیغ رفته‌اید قابل مشاهده است.

کنسول جستجو (Search Console)

در این بخش شما می‌توانید کنسول جستجوی خود را به آنالیز متصل کنید و اطلاعاتی در مورد ترافیک جستجوی خود کسب کنید. اینکه کاربران جستجوگر ابتدا وارد چه صفحه‌ای از سایت شما شده‌اند، از چه کشورهایی هستند و چه دستگاهی دارند.

اجتماعی (Social)

در این بخش به بررسی ترافیک شبکه‌های اجتماعی خود می‌پردازید و آمار مختلف مربوط به کسانی که از طریق شبکه‌های اجتماعی‌تان وارد سایت شده‌اند را مشاهده می‌کنید.

تحلیل شبکه‌های اجتماعی در آنالیتیکس

رفتار (Behavior)

این قسمت از گوگل آنالیتیک نیز کاربرد بسیار زیادی برای شما خواهد داشت. از طریق این بخش شما می‌بینید که رفتار کاربران شما چگونه بوده، چطور با سایت شما تعامل کرده‌اند و چه کارهایی را در آن انجام داده‌اند. در ادامه به بررسی بخش‌های مختلف این قسمت می‌پردازیم.

هوش تجاری چیست و چه تاثیری در کسب و کار شما دارد؟حتما بخوانید: هوش تجاری چیست و چه تاثیری در کسب و کار شما دارد؟

اطلاعات کلی (Overview)

در این قسمت شما می‌توانید اطلاعات کلی در مورد رفتار کاربران را مشاهده کنید. شما می‌فهمید که آنها چه تعداد صفحه را دیده‌اند و چه تعداد از این بازدیدها تکراری نبوده است (Unique Pageviews)، به طور میانگین چقدر در صفحات شما مانده‌اند (Avg. Time on Page)، چقدر از آنها پریده‌اند (Bounce Rate) و بیشتر چه صفحاتی را بازدید کرده‌اند. همچنین می‌توانید ببینید که چه نوع تعاملی با شما داشته‌اند (Events) و چه عباراتی را در سایت شما جستجو کرده‌اند (Site Search).تحلیل رفتار

جریان رفتار (Behavior Flow)

در این قسمت شما می‌توانید مسیر رفتار کاربران را ببینید. شما می‌توانید ابتدای این مسیر را خودتان مشخص کنید و گوگل به شما نشان می‌دهد که اولین، دومین، سومین و ... کاربران با سایت شما چگونه بوده است.

تحلیل و آنالیز جریان رفتار مشتری با استفاده از گوگل آنالیتیکس یا آنالیتیک

محتوای سایت (Site Content)

در صفحه اول این بخش (All Pages) می‌توانید در مورد محتوای سایت خود اطلاعات بیشتری کسب کنید. یعنی ببینید که هر صفحه و مطلب سایت شما چقدر بازدید داشته، کاربران به طور میانگین چقدر در آن وقت گذرانده‌اند، چقدر کاربر پرانده است، چقدر برای شما پولساز بوده است و در نهایت چقدر از طریق آن خارج و داخل شده‌اند.
در صفحات دیگر نیز می‌توانید اطلاعات دقیق‌‎تری را کسب کنید. یعنی ببینید که در هر سطح از زیر دامنه‌ها رفتار چگونه بوده است (Content Drilldown)، صفحات فرود یا ورودی کدام‌ها بوده است (Landing Pages) و صفحات خروجی کدام‌ها (Exit Pages).

تحلیل محتوا در گوگل آنالیتیکس یا آنالیتیک

سرعت سایت (Site Speed)

این بخش منبع ارزشمندی برای کسب اطلاعات و بهبود سرعت سایت است. در صفحۀ اصلی شما می‌توانید ببینید میانگین زمان بارگذاری صفحه به ثانیه چقدر است. البته سرعت موارد دیگر از جمله زمان ریدیرکت شدن، زمان پاسخ سرور و ... به شما نشان داده می‌شود. شما همچنین می‌توانید بر اساس نوع مرورگر، بر اساس کشور و صفحه نیز سرعت را بررسی کنید.

تحلیل سرعت سایت در گوگل آنالیتیکس
در صفحات بعدی اطلاعات سرعت حتی جالب‌تر و دقیق‌تر می‌شوند. در صفحه زمانبندی صفحه (Page Timing) شما اطلاعات دقیقی در مورد سرعت هر صفحه پیدا می‌کنید. در صفحه پیشنهادهای سرعت (Speed Suggestions) نیز شما می‌توانید پیشنهادهای خود گوگل برای افزایش سرعت هر صفحه را مطالعه نمایید که واقعاً فوق‌العاده است.

جستجوی سایت (Site Search)

با متصل کردن سیستم جستجوی داخلی سایت به گوگل آنالیز، شما می‌توانید اطلاعات دقیقی را در مورد جستجوهای انجام شده در سایت خود مشاهده نمایید.

رویدادها (Events)

منظور از رویدادها آن تعاملاتی است که شما قصد اندازه‌گیری آنها را دارید. برای مثال می‌توانید مشخص کنید که با کلیک بروی یک گزینه، رویدادی در گوگل آنالیتیک ثبت شود تا بتوانید تعداد کلیک‌های انجام شده بروی آن گزینه را اندازه‌گیری و بررسی کنید.

آنالیز رویدادها با استفاده از گوگل آنالیتیک یا آنالیتیکس (Events)

تبدیل‌ها (Conversions)

این آخرین قسمت گوگل آنالیز است. همانطور که گفتیم منظور از این کلمه، تبدیل شدن بازدیدکننده به کاربر ثابت یا مشتری است. برای این منظور لازم است که شما اهدافی را مشخص کنید و در صورت اینکه کاربر خریدی انجام می‌دهد، اطلاعات خرید را در اختیار گوگل بگذارید. تنظیمات این قسمت باید از طریق بخش مدیریت گوگل آنالیز و به کمک Google Tag Manager انجام شود و بروی سایت پیاده‌سازی شود (در مطالب بعدی چگونگی این کار را برای شما توضیح خواهیم داد). این قسمت شامل چهار بخش متفاوت است.

اهداف (Goals)

در این بخش آمار مربوط به اهدافی که تعیین کرده‌اید به شما نمایش داده می‌شود. هدف شما می‌تواند بازدید کاربر از یک صفحه مشخص، ثبت نام کاربر در سایت، عضویت کاربر در خبرنامه و ... باشد. به این ترتیب متوجه می‌شوید که چه تعداد از کاربران و کدام یک از آنها اهداف شما را تکمیل می‌کنند؛ بر اساس این اطلاعات می‌توانید فرآیندهای خود را بهینه‌سازی کنید.

goals در آنالیتیکس

فروش آنلاین (E-Commerce)

با دادن اطلاعات فروش به گوگل آنالیتیکس، شما می‌توانید در این بخش ببینید که چقدر درآمد عایدتان شده است،چند درصد ازکاربران به مشتری تبدیل شده‌اند، چند تا معامله صورت گرفته و میانگین ارزشی که برای شما داشته چقدر بوده است.

گزینه سمت چپ بالای می‌توانید درآمد خود را با شاخص‌های دیگر بر روی نمودار مقایسه کنید.

ecommerce در آنالیتیکس

مسیرهای چند کاناله (Multi-Channel Funnels)

در آنالیتیکس، اعتبار تبدیل‌ها و فروش‌های شما به آخرین کانال ورودی داده می‌شود که کاربر از طریق آن وارد شده است. اما جستجو‌ها و ارجاع‌های قبلی چه نقشی در تبدیل کاربر داشته‌اند؟ بین علاقه ابتدایی کاربر تا انجام خرید یا هدف شما چقدر فاصله وجود داشته است. با استفاده از این بخش می‌توانید جواب تمام این سوال‌ها را پیدا کنید. شما می‌بینید که کاربر دقیقاً چند بار و از چه طرقی وارد سایت شده تا در نهایت تبدیل به مشتری یا کاربر ثابت شود.

اختصاص (Attribution)

در این بخش می‌توانید ببینید که هر یک از کانال‌های ورودی شما چه مقدار از تبدیل‌ها را به خود اختصاص داده است. سیستم اختصاص دهی به چند صورت در اختیار شماست. شما می‌توانید تنها به آخرین کانال ورودی برای تبدیل اعتبار دهید. اولین کانال ورودی را مسئول بدانید. یا آنکه به تمام کانال‌های ورودی که کاربر از طریق آنها وارد شده است (تا آن زمان که به مشتری یا کاربر ثابت تبدیل شود) درصدی اعتبار بدهید.

سخن نهایی

در این مطلب به بررسی نکات ابتدایی استفاده از گوگل آنالیز و بخش‌های مختلف آن پرداختیم. در مطالب بعدی به شما یاد خواهیم داد که چطور اهدافی برای خود تعیین کنید و آنها را اندازه بگیرید، درآمد خود را توسط گوگل آنالیز حساب کنید و صفحات شخصی‌سازی شده برای خودتان ایجاد نمایید. امیدوارم که این مطلب بتواند کمکی هر چند کوچک در راستای استفاده بهینه از گوگل آنالیتیکس به شما بکند. خوشحال می‌شویم اگر سوالات و نظرات خود در زمینۀ تحلیل دیجیتال ، آموزش سئو و ... را با ما در میان بگذارید.