تا حالا شده در خانه‌ای زندگی کنید که زنگ در اصلی خانه خراب است؟ هرکسی پشت در این خانه می‌آید چند بار دکمه زنگ را می‌زند و وقتی کسی جواب نمی‌دهد شروع می‌کند به کوبیدن در. شما که صاحب خانه هستید هربار که کسی در می‌زند تا در را باز نکنید نمی‌دانید چه کسی پشت در است و هربار پایین رفتن از پله‌ها و باز کردن در و دوباره برگشتن خودش به تنهایی کار سختی است. حالا تصور کنید در یک خانه بدون دربازکن تصویری و پر رفت و آمد که چند در ورودی دارد روزی ده‌ها بار در بزنند! وبسایت بدون گوگل تگ منیجر همین قدر اعصاب خورد کن، خسته کننده و عذاب آور است.

در عوض یک دربازکن تصویری تمام مشکلات را حل می‌کند و چه عالی می‌شود به افراد مورد اعتماد خود کلید هم بدهید تا خودشان در را باز کنند.

تگ منیجر هیچ ربطی به درِ خانه یا امنیت ورود و خروج وبسایت‌ها ندارد اما استفاده از آن به همان اندازۀ وجود یک دربازکن تصویری پیشرفته شما را راحت می‌کند.

اما این که تگ منیجر (Google tag manager) چیست و دقیقاً چه کارهایی را می‌توان با آن آسان‌تر انجام داد سوالی است که در ادامه می‌خواهیم به جوابش برسیم.

گوگل تگ منیجر به زبان ساده ابزار واسطه‌ای است برای مدیریت تگ‌ها. تگ‌ تکه کدی است که از آن برای جمع‌آوری اطلاعات یا انجام کارهایی خاص در وبسایت و اپلیکیشن‌ها استفاده می‌شود.

قبلاً تگ‌های مورد نیاز را تک به تک به صورت مستقیم و با برنامه‌نویسی ایجاد می‌کردند. با گوگل تگ منیجر نیازی به برنامه‌نویسی ندارید و استفاده از ده‌ها تگ برای هر ابزار ضرورتی ندارد.

شاید این توضیح ساده هنوز برای شما مبهم باشد. این که تگ یعنی چه و تگ منیجر چه مزیت‌های دیگری دارد را در ادامه توضیح دادیم.

یک کلیپ کوتاه برای آشنایی با تگ منیجر تماشا کنید

پس از مشاهدۀ این ویدیوی کوتاه، درک کاملی از تگ منیجر پیدا می‌کنید و خیلی سریع اولین قدم برای استفاده از این ابزار «زندگی راحت کن» را بر می‌دارید!

این ویدیو بخش مقدماتی از دورۀ 6 ساعتۀ تگ منیجر است. با خواندن توضیحات بیشتر در صفحۀ دوره آموزش گوگل تگ منیجر متوجه می‌شوید که هر آنچه نیاز دارید را این دوره پوشش می‌دهد؛ آن هم یک دوره عملی با مثال‌های واقعی.

اگر هم حوصله ویدیو دیدن ندارید پس در ادامه همراه ما باشید.

چرا تگ منیجر ساخته شد؟

گوگل در سال ۲۰۱۲ تگ منیجر (Google tag manager) را معرفی کرد. هر ابزاری حتماً به دنبال نیازی در بازار ایجاد می‌شود؛ نیاز به تگ منیجر تقریباً از ابتدای به وجود آمدن اینترنت وجود داشت اما هیچ‌کس نتوانسته بود ابزاری به این اندازه قدرتمند و با کارایی بالا را بسازد.

قبل از وجود تگ منیجر دنیای تگ‌ها صاحب نداشت! برای هر کار ساده‌ای مثل آمارگیری از بازدید وبسایت، رصد تعداد کلیک‌ها روی یک لینک یا دکمه، اتصال وبسایت به سرویس‌های تبلیغات، چت و ... باید برای هر کدام و هر کار باید اسکریپت‌نویسی می‌کردند.

اسکریپت تکه کدی است که داخل کدهای وبسایت یا اپلیکیشن قرار می‌دهند تا اطلاعات موردنیاز را منتقل یا کار خاصی را انجام دهد. این تکه کد همان تگ (Tag) است.

استفاده از این تگ‌ها مصیبتی شد برای خودش.

  • همه بلد نبودند تگ بسازند یا آنها را تغییر دهند.
  • تعداد انواع تگ‌ها خیلی زیاد شد.
  • اسکریپت‌ها مشکلات امنیتی داشتند.
  • سنگین شدن صفحات وب به خاطر تگ‌های زیاد.
  • عدم امکان تعیین سطح دسترسی برای مدیران و دیگران.

در چنین وضعیتی یک ایده ناب تمام مشکلات را حل کرد.

ایده این بود که به جای این که ده‌ها تگ را در صفحه‌های وب جا دهیم، یک تگ واسطه برای همۀ تگ‌ها استفاده کنیم. هر تگی هم نیاز بود در بیرون از وبسایت یا اپلیکیشن و داخل یک سرویس واسطه مدیریت و اجرا شود. این سرویس واسطه همان تگ منیجر امروزی است.

تگ منیجر گوگل

اینطور شد که تگ منیجر ساخته شد و حالا کمتر کسی پیدا می‌شود که از همان روش‌های قدیمی استفاده کند. اگر هم چنین فردی پیدا کردید حتماً گوگل تگ منیجر را به او معرفی کنید شاید خبر ندارد!

چرا باید از تگ منیجر استفاده کنیم؟

استفاده از تگ منیجرفکر کنم با توضیحات قسمت قبل همین حالا هم خوب می‌دانید که چرا استفاده از تگ منیجر واجب و ضروری است. با این حال هنوز به مزیت‌هایی که تگ منیجر با آنها قدرت‌نمایی می‌کند نرسیده‌ایم.

کارهایی که می‌توانید با تگ منیجر انجام دهید خیلی زیاد است اما فعلاً چند ویژگی و مزیت باحال آن را ببینید.

ادمین اینستاگرام؛ یک شغل پردرآمد و آسانحتما بخوانید: ادمین اینستاگرام؛ یک شغل پردرآمد و آسان

سرعت شما باورنکردنی خواهد شد!

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تگ منیجر افزایش سرعت کار شماست. زیرا دیگر قرار نیست که هربار برای اضافه کردن یک تگ، وارد کدهای سایت یا اپلیکیشن خودتان بشوید و وقت زیادی برای پیاده‌سازی آن صرف کنید.

با تگ منیجر برای راه‌اندازی انواع تگ‌ها، فقط و فقط به چند کلیک ساده نیاز دارید و تمامی مراحل، از تنظیمات تا پیاده‌سازی در کمتر از چند دقیقه انجام می‌شوند (البته به شرطی که ابتدا کار با آن را به خوبی یاد بگیرید).

زندگی دیجیتالی شما راحت‌تر خواهد شد

شاید یکی از دغدغه‌های اصلی ما، عدم آشنایی کافی با کدنویسی است. همین مسئله کار ما را برای پیاده‌سازی تگ‌ها دشوار می‌کند. کافی است دو یا سه بار در پیاده‌سازی تگ‌ها به مشکل بربخوریم همین مسئله کل روز ما را خراب کند! اما به لطف تگ منیجر، ما به هیچ سطحی از دانش کدنویسی نیازی نداریم و تمامی اقدامات ما با استفاده از یک نرم‌افزار ساده و کاربرپسند انجام می‌شوند.

همه چیز را یکجا داشته باشید

شاید مهم‌ترین دلیل خلق تگ منیجر، همین ویژگی یکپارچگی باشد. شما در یک نگاه می‌توانید تمامی تگ‌ها، تریگرها و متغیرها‌یتان را یکجا مشاهده کنید. در نتیجه، دسترسی و ویرایش آنها در آینده بسیار راحت‌تر خواهد بود.

مطمئن باشید اوضاع سایت شما رو به راه است

گاهی وقت‌ها ممکن است تگ موردنظرتان، سایت‌ شما را دچار اختلال کند. خبر خوب این است که تگ منیجر از بروز هرگونه اختلالی در سایت یا اپلیکیشن شما جلوگیری می‌کند و به تگ‌های ناسالم، اجازه نمی‌دهد برای سایت شما مشکلی ایجاد کنند.

تگ منیجر با تمام سرویس‌های موردنیاز هماهنگ و قابل اتصال است

با تگ منیجر می‌توانید تگ ابزارهای مختلفی مانند گوگل آنالیتیکس، گوگل ادز، گوگل آپتیمایز، هات جار، فایربیس و بی‌شمار ابزار دیگر را در دل یک تگ، به سایت/اپلیکیشن خودتان اضافه کنید.

در حال حاضر خیلی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ طوری طراحی می‌شوند که با تگ منیجر هماهنگ باشند. اگر بلد نباشید چطور از تگ منیجر استفاده کنید یعنی از این ابزارها هم نمی‌توانید استفاده کنید.

تگ های تعریف شده در تگ منیجر

البته تگ برخی از ابزارها در تگ منیجر از قبل تعریف نشده‌اند. به عنوان مثال، اثری از ابزارهای بازاریابی دیجیتال ایرانی در تگ منیجر وجود ندارد. اما این ابزار به شما اجازه می‌دهد تا تگ هر ابزاری را که بخواهید به عنوان تگ‌های دلخواه (Custom HTML) به سایت‌تان اضافه کنید. انجام این کار هم واقعاً ساده است.

بنابراین شما برای پیاده‌سازی تگ ابزارهای مختلف هیچ محدودیتی ندارید.

همه چیز در تگ منیجر پویاست

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های تگ منیجر، پویایی آن است! یعنی چه؟ بگذارید با یک مثال موضوع را توضیح بدهیم. فرض کنیم که شما می‌خواهید ببینید که چند نفر روی دکمۀ «درخواست مشاورۀ» که دارای رنگ آبی است، کلیک کرده‌اند. بدون تگ منیجر، شما باید یک تگ به کد این دکمه اضافه کنید تا هر بار کلیک کاربر روی آن را به آنالیتیکس گزارش دهد.

اما با استفاده از تگ منیجر شما تنها به یک تگ نیاز دارید. کافی است به تگ منیجر بگویید که به عنوان مثال اگر روی هر دکمه‌ای کلیک کرد که دارای رنگ آبی بود، به آنالیتیکس اطلاع بده که یک کاربر روی دکمۀ «درخواست مشاوره» کلیک کرده است. در این صورت هرجایی از سایت شما که چنین دکمه‌ای وجود داشته باشد، با همان یک تگ می‌توانید از کلیک کاربر روی آن باخبر شوید. زیبا نیست؟!

مزایای تگ منیجر

کاربردهای گوگل تگ منیجر در عمل

همانطور که گفتیم تگ منیجر یک واسطه قدرتمند است. این واسطه برای سرویس‌های دیگری قابل استفاده است که صدها کاربرد مختلف دارد. در لیست زیر فقط تعدادی از مهم‌ترین این کاربردها را معرفی کردیم.

  • اتصال سرویس‌های آمارگیری و رصد رفتار کاربران
  • ثبت تعداد کلیک روی دکمه‌ها
  • فعال‌سازی سرویس‌ چت، نوتیفیکیشن و...
  • فهمیدن میزان اسکرول صفحه توسط کاربران
  • رصد فرم‌ها از اطلاعات خروجی و حتی اطلاعات فرم‌های ارسال نشده
  • ثبت اطلاعات از پخش ویدیو یا صدا مثل فهمیدن بخش‌های جلو زده شده
  • شناسایی افزونه‌ها و فناوری‌های مورد استفاده کاربران
  • ثبت بازگشت و خروج کاربران از سایت
  • زیر نظر گرفتن رفتار کاربران اپلیکیشن‌ها و خطای اپ
  • افزودن تگ‌هایی مثل noindex به صفحه
  • افزودن کدهای اسکیما به صورت خودکار
  • رصد تعامل کاربران مثل زمان حضور در صفحه

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع می‌کنم
021-58438داخلی 1

تگ منیجر برای چه کسانی مناسب است؟

واقعاً فرقی ندارد که شما فقط یک سایت/اپلیکیشن ساده داشته باشید یا اینکه مدیر یک کسب و کار بزرگ با چند سایت یا اپلیکیشن باشید. تگ منیجر به تمامی نیازهای شما در هر سطحی که فعالیت می‌کنید، پاسخ می‌دهد.

چطور از تگ‌ منیجر استفاده کنیم؟

مثل تمام سرویس‌های دیگر گوگل با همان اکانت جیمیل که دارید می‌توانید سرویس گوگل تگ منیجر را فعال کنید. بعد از ورود به پنل کاربری با توجه به نیاز خود اول باید تگ اصلی (اسکریپت) را از تگ منیجر دریافت و آن را در وبسایت یا اپلیکیشن جاگذاری کنید.

وقتی تگ منیحر راه‌اندازی شد حالا می‌توانید هر تگ مربوط به ابزار یا سرویس‌های دیگر را به تگ منیجر اضافه کنید و دیگر هیچ نیازی به تغییر یا افزودن تگی به وبسایت یا اپلیکیشن خود ندارید.

بازاریابی مصرفی یا B2C چیست و چگونه از آن بهترین استفاده را بکنیم؟حتما بخوانید: بازاریابی مصرفی یا B2C چیست و چگونه از آن بهترین استفاده را بکنیم؟

البته کار با تگ منیجر در نگاه اول شاید آسان نباشد به همین دلیل دوره آموزش جامع گوگل تگ منیجر را ساختیم تا کاملاً حرفه‌ای و مفهومی هر آنچه نیاز هست را یاد بگیرید. ویدیو زیر را تماشا کنید و بعد پایان مقاله را بخوانید.

هنوز هم به تگ منیجر شک دارید؟

راستش را بخواهید هیچ سرویس مشابه و با کارایی در حد گوگل تگ منیجر وجود ندارد. جایگزین‌هایی هستند اما هیچکدام مثل تگ منیجر سازگاری با دیگر ابزارها ندارند و مهم‌تر این که شرکت بزرگ و تاثیرگذار گوگل پشت آن هست.

بدون اغراق هر کارشناس دیجیتال مارکتینگ و هر وبمستر باید بلد باشد با گوگل تگ منیجر کار کند. البته به جز تگ‌ منیجر، ابزارهای دیگری هم وجود دارند که حتماً باید با آن‌ها آشنا باشید، مثل سرچ کنسول، گوگل آنالیتیکس و ...
پیشنهاد می‌کینم برای یادگیری این ابزارها، حتماً سری به صفحه «آموزش تحلیل دیجیتال» بزنید.