تا اینجا، در 4 اپیزود مختلف درباره رپورتاژ آگهی صحبت کردیم و هر بار نکات مهمی را که باید بدانید - از چیستی رپرتاژ تا انتخاب رسانه - برایتان گفتیم؛ و حالا وقت آن رسیده است که دست به قلم شویم!

شاید فکر کنید که متن رپورتاژ چندان مهم نیست و فقط لینک‌های آن اهمیت دارند؛ اما فراموش نکنید که به هر حال شما برای رپورتاژ خود هزینه کرده‌اید و حیف است اگر متن خوبی برای آن ننویسید؛ چرا که با این کار، از جنبه تبلیغاتی رپورتاژ به بهترین شکل استفاده کرده‌اید.

در ضمن،  وقتی متن شما باکیفیت باشد، احتمالاً اعتبار بیشتری هم از طریق این رپورتاژ به سایت شما منتقل خواهد شد.

در این مقاله قرار است رازهای نوشتن یک رپورتاژ آگهی خوب را برای شما بازگو کنیم. علاوه بر این نکاتی برای کسب رتبه این رپورتاژ در گوگل و جذب ورودی از این طریق را به شما خواهیم گفت. و در پایان دو نمونه رپورتاژ آگهی از مرد افسانه‌ای دنیای تبلیغات دیوید اگیلوی را با هم بررسی می‌کنیم.

شاه‌کلید اصلی رپورتاژ‌های موفق

اگر یادتان باشد، در مقاله «رپورتاژ چیست» گفتیم که مردم روز به روز نسبت به تبلیغات بی اعتمادتر می‌شوند. خبر دیگر اینکه، امروزه مردم می‌توانند یک محتوای تبلیغاتی را از کیلومترها دورتر تشخیص دهند و راه خودشان را کج کنند!

رپورتاژ-آگهی-تبلیغات-غیرمستقیم

البته ما یک حرف دیگر هم به شما زدیم: قدرت رپورتاژ در این است که جنبه تبلیغاتی بودن آن کمرنگ شده است. با اینحال، فقط همین که تبلیغ شما در بین مقالات اصلی سایت منتشر شود (و به ظاهر تبلیغاتی نباشد) کافی نیست.

یک رپورتاژ خوب تبلیغاتی نیست، یا شاید بهتر است بگوییم خیلی کم تبلیغاتی است. اما این حرف یعنی چه؟
شاید این جمله معروف در زمینه فروش را شنیده باشید: «فروش را متوقف کنید، کمک کردن را شروع کنید!»
منظور این جمله این است که مانند فروشندگانی که فقط در فکر پول گرفتن از مشتری و پر کردن جیب‌شان هستند، رفتار نکنید؛ به جای این کار باید از نقش فروشنده بیرون بیایید و سعی کنید به عنوان یک مشاور خرید در کنار مشتری قرار گرفته و او را واقعاً راهنمایی کنید.

اخبار-برند

این کاری است که وقتی شما در حال نوشتن یک متن رپورتاژ هستید نیز باید انجام دهید. شما نباید از همان ابتدا‌ی متن، فقط به تبلیغ محصولات یا خدمات خود بپردازید و مثل فروشنده‌های سمج رفتار کنید، بلکه باید بعد از جلب اعتماد مشتری در طول مقاله، پیشنهاد خود را صادقانه ارائه دهید.

در این صورت احتمال بیشتری وجود دارد تا مشتری به جای مقاومت در برابر خرید به شما اعتماد کرده و با خیالی راحت اقدام به خرید کند.

نکته دیگر این است که وقتی تمرکز خود را بر روی تولید یک محتوای کاربردی متمرکز می‌کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که مشتریان رپورتاژ شما را با هم به اشتراک بگذارند یا حتی آن را برای مراجعه مجدد بوکمارک یا ذخیره کنند؛ کاری که هیچ وقت با یک تبلیغ سنتی انجام نمی‌دهند.

 قانون 30/70: همه چیز در این قانون خلاصه می‌شود!

فرمول سری رپورتاژ

حالا که فهمیدیم که چرا مفید بودن اهمیت دارد، اجازه دهید همه‌چیز را در یک قانون ساده به نام ۳۰/۷۰ خلاصه کنیم:‌
۷۰ درصد محتوای شما باید برای مخاطب، مفید (آموزنده و سرگرم‌کننده) باشد، ۳۰ درصد آن جنبه تبلیغاتی داشته باشد.

یک مثال از رپورتاژ آگهی مفید

بد نیست برایتان مثالی بزنیم؛

فرض کنید یک رپورتاژ در مورد پودر ماشین لباسشویی شامل 10 راه حل خانگی برای از بین بردن لکه‌های مقاوم به مواد شوینده باشد!

معمولاً مادرانی که بچه‌های بازیگوشی دارند، با این مشکل روبه‌رو هستند. پس بد نیست اگر یک راهنمای تصویری (اینفوگرافیک) طراحی کنید و در رپورتاژ خود قرار دهید تا آن را ذخیره کنند و هر زمان می‌خواستند حساب لکه‌ای را برسند، به آن مراجعه کنند. (شما با یک نقشه شیطانی، تبلیغ خود را در گوشه‌ای از این تصویر قرار می‌دهید.)

هرآنچه باید از قوانین گوگل ادز بدانیم تا حساب کاربریمان مسدود نشود!حتما بخوانید: هرآنچه باید از قوانین گوگل ادز بدانیم تا حساب کاربریمان مسدود نشود!

حالا شاید فکر کنید که این ایده در حد یک حرف است و شدنی نیست؛ اما مثال‌های انتهایی این مقاله چیز دیگری به ما می‌گویند.

یک پیشنهاد ویژه

اگر می‌خواهید تمام آموزش‌های مربوط به نوشتن و انتشار یک رپورتاژ فوق‌‌العاده را یکجا داشته باشید، کتاب رایگان «راهنمای قدم به قدم انتشار رپورتاژ خبری» را از آکادمی نوین دریافت کنید. برای دانلود، کافیست روی عکس کتاب کلیک کنید.

7 راز کلیدی نوشتن رپورتاژ آگهی‌ موفق

حالا که در مورد رویکرد درست هنگام نوشتن رپورتاژ (یعنی تمرکز روی مفید بودن، نه تبلیغات) صحبت کردیم، بیایید به سراغ رازهای ریز و درشتی برویم که هنگام نوشتن رپورتاژ باید به آن‌ها توجه کنید. با رعایت هر کدام از این نکات، به جذابیت رپورتاژ شما و تأثیرگذاری آن اضافه خواهد شد.

راز اول: تیتر رپورتاژ شما قلابی برای شکار خواننده است

وقتی رپورتاژ شما در یک روزنامه، مجله، سایت یا ... منتشر می‌شود، در کنار تعداد زیادی از محتواهای درجه یک و با ارزش قرار می‌گیرد.

حالا مشکل کجاست؟ این که زمان و انرژی خواننده محدود است و برای اینکه حاضر باشد وقت خود را صرف خواندن این رپورتاژ کند، باید توجهش جلب شود. به همین دلیل عنوان رپورتاژ باید درگیرکننده و جذاب باشد تا مانند یک قلاب خواننده را صید کرده و به درون نوشته بکشد.
درست مثل هر استراتژی فروش خوب دیگر، عنوان رپورتاژ شما باید با تحریک احساسات، کنجکاوی خواننده برای دانستن بیشتر را برانگیزد.

عنوانی مثل :« آخرین محصول شرکت کویر گستران که هوش را از سرِ مصرف کنندگان می‌برد» انگار داد می‌زند که:  آهای مردم ! من یک متن تبلیغاتی هستم. من فقط به خودم اهمیت می‌دهم. از من خرید کنید.
هر چند در اینجا نویسنده سعی کرده با اضافه کردن قید «آخرین» کمی ارزش خبری را به این عنوان بدهد؛ اما خیلی مشخص است که این مقاله با محوریت کسب‌وکار نوشته شده، نه خوانندگان.

در مقابل عنوانی مثل «چهار روش برای افزایش فروش مغازه»، سریعاً توجه خواننده مورد نظرش را جلب می‌کند و ارزش این رپورتاژ را برای او مشخص می‌کند.

البته، می‌توان کمی شیطنت هم کرد. برای مثال عنوانی مثل «معرفی 9 لکه‌بر خوبی و یک لکه‌بر عالی» نه تنها توجه مخاطب را جلب می‌کند، بلکه او را وسوسه می‌کند که برای دیدن آن مورد آخر، یعنی همان بخش تبلیغاتی رپورتاژ، مقاله را باز کند و سریعاً به انتهای آن برود.

راز دوم: با مخاطب صادق باشید و اطلاعات درست به او بدهید

تا به‌حال به این فکر کرده‌اید چه چیزی باعث می‌شود از خواندن یک متن منصرف شوید؟ برای ما جواب این سوال در دو چیز خلاصه می‌شود: عدم صداقت و عدم تخصص.

این یعنی چی؟

یعنی اگر احساس کنیم که نویسنده با ما صادق نیست، دیگر حاضر نیستیم متن را ادامه بدهیم. توجه داشته باشید که نقطه مقابل صداقت فقط دروغ نیست؛ بلکه تظاهر کردن هم بخشی از مشکل است.

در باشگاه مشتریان چه خبر است؟ | یک راهنمای کاملحتما بخوانید: در باشگاه مشتریان چه خبر است؟ | یک راهنمای کامل

به جای اینکه مصنوعی و غیرواقعی بنویسید، یا ادعاهای پوچ و توخالی بکنید، صادق باشید. راحت بنویسید. از یک زبان روزمره و بدون تکلف استفاده کنید. اجازه بدهید که تمرکز خواننده روی حرف شما باشد و درگیر کلمات پیچیده نشود.

یک تکنیک جذاب: زمانی که شما یک اشکال و یا نقص را بیان می‌کنید، آدم‌ها راحت‌تر به شما (و تعریف و تمجیدهایتان) اعتماد می‌کنند. پس از نشان دادن نیمه خالی لیوان ترسی نداشته باشید.

مسئله دوم هم تخصص است؛ وقتی که خود شما درباره چیزی اطلاعات کافی ندارید، چطور می‌خواهید درباره آن به ما بگویید.

نوشتن رپورتاژ باید توسط کسی انجام شود که موضوع را به‌خوبی می‌شناسد، یعنی هم با بازار کلی یک محصول آشناست و هم با خود آن محصول. وقتی که نویسنده دانش کافی داشته باشد، خود به خود تسلط او در متن خودش را نشان می‌دهد و اعتماد به دست می‌آورد.

پس اگر اطلاعات کافی ندارید، قبل از شروع نوشتن، کمی برای مطالعه وقت بگذارید.

پیشنهاد نهایی ما به شما هم این است که در طول نوشتن، به تمامی سوالات ذهنی مخاطب پاسخ بدهید و سعی کنید تا جای ممکن مباحث مهم را به‌صورتی واضح و شفاف باز کنید. بگذارید مخاطب آگاهی کاملی نسبت به موضوع پیدا کند. به این ترتیب، اعتماد او را هم به دست خواهید آورد.

رازسوم: ویژگی‌های رسانه منتشر کننده رپورتاژ را بشناسید

در نهایت قرار است رپورتاژ شما در یک رسانه مشخص منتشر شود. پس بد نیست با مخاطبان این رسانه آشنا شوید، سیاست‌های تبلیغاتی آن را بشناسید، لحن و فضای کلی مقالات آن‌ها را بررسی کنید و...

شناخت مخاطبان یک رسانه به شما کمک می‌کند که متنی جذاب‌تر بنویسید که تأثیر بیشتری روی مخاطب خواهد گذاشت. وقتی با سیاست‌های تبلیغاتی یک مجموعه آشنا هستید، مقاله شما همان اول قبول می‌شود و نیاز به اصلاحات متعدد و در نتیجه اتلاف وقت نیست.

وقتی که لحن یک رسانه را بررسی می‌کنید، رپورتاژ شما با فضای آن رسانه همخوانی دارد و راحت‌تر توسط مخاطبان پذیرفته می‌شود.

در ضمن یادتان نرود که رپورتاژ خود را در رسانه‌ای منتشر کنید که مخاطبان آن با کسب‌وکار شما مرتبط باشند. برای اینکه بدانید کدام رسانه مناسب رپورتاژ شماست می‌توانید مقاله راهنمای انتخاب بهترین رسانه را بخوانید.

راز چهارم: از ادویه‌های مختلف به‌خوبی استفاده کنید

نوشتن مثل آشپزی است. یک نوشته خوب به ادویه‌های مختلفی نیاز دارد. این ادویه‌ها شکل‌ها و طعم‌های مختلفی دارند:

  • تصاویر توجه مخاطب را جلب می‌کنند و جلوی یکنواختی متن را می‌گیرند.
  • ویدئو تأثیر بسیار زیادی در درگیر کردن و انتقال پیام به مخاطب دارد.
  • آمار و ارقام می‌توانند به اعتبار بیشتر رپورتاژ کمک کنند.
  • نقل قول از افراد متخصص یا سرشناس می‌تواند در ایجاد اعتماد در مخاطب موثر باشد. حتی نظرات مشتری‌های عادی هم در نوع خود جذاب است.
  • و ...

اگر می‌خواهید یک رپورتاژ خوشمزه برای مخاطب خود آماده کنید، لازم است که به اندازه کافی از این ادویه‌ها استفاده کنید. البته الزامی به تمامی این موارد نیست. تنها ادویه‌ای که ما استفاده همیشگی از آن را توصیه می‌کنیم، تصاویر هستند.

راز پنجم: بی‌راهه نروید و وقت تلف نکنید

در دنیای شلوغ امروز با انواع محتواهای رنگارنگ، زمان تبدیل به یک منبع ارزشمند شده است. با این حساب، به دست اوردن توجه مخاطب و نگه داشتن آن کار سختی است.

شما باید با نوشتن یک تیتر و مقدمه جذاب، مخاطب را جذب کنید و در ادامه با ایجاد تلنگرهای مختلف، مدام توجه مخاطب را به متن برگردانید؛ گاهی با یک عکس، گاهی با یک جمله بولد شده، گاهی با یک مطلب جدید و چیزهای دیگری که خواننده را تا انتهای مقاله با خود همراه کنند.
به علاوه با توجه به کم حوصلگی خواننده امروزی، متن رپورتاژ شما نباید بیش از اندازه طولانی باشد. حالا شاید بپرسید که یک رپورتاژ خوب باید چند کلمه باشد؟

هک رشد و تاکتیک های حفظ کاربر (User Retention)حتما بخوانید: هک رشد و تاکتیک های حفظ کاربر (User Retention)

این موضوع بستگی به محتوا و ارزش آن دارد. اگر بخواهیم ساده بگوییم، یک متن وقتی طولانی است که خواننده هنگام خواندن ان با خودش بگوید «زمانی که باید پای این مقاله بزارم به چیزی که گیرم میاد نمی‌ارزه»

البته گاهی لازم است که متن شما کمی طولانی باشد تا یک موضوع را به‌خوبی باز کند. متن طولانی مثل یک کیک بزرگ می‌ماند؛ شما نمی‌توانید از مشتری بخواهید تمام یک کیک را یکجا ببلعد (!)

به جای اینکار باید این کیک را به کمک تیترها و تصاویر جذاب برش بزنید و آن را در تکه‌های کوچک خوشمزه به خواننده عرضه کنید.

راز ششم: شهرزاد قصه‌گو باشید!

مهم‌ترین رازی که می‌خواهیم با شما در میان بگذاریم، درباره قدرت داستان‌سرایی است. هیچ چیز مثل یک داستان ما را مسحور و شیفته خود نمی‌کند؛ پس لازم است همیشه به جنبه روایی متن خود، توجه ویژه‌ای داشته باشید. داستان می‌تواند مخاطب را درگیر کند، احساسات مختلفی در او به وجود آورد و خیلی نامحسوس، بذر یک فکر تازه را در ذهن او بکارد.

البته وقتی می‌گویین داستان، لزوماٌ منظورمان داستان شاه‌پریان نیست. هر ماجرایی و هر روایتی می‌تواند جذاب باشد. یادتان باشد که هر تصویری، پشت خود داستانی نهفته دارد. اصلاً همین که متن شما یک روایت منسجم و به هم پیوسته داشته باشد، خودش باعث ایجاد حسی داستانی می‌شود.

پس از تجربه‌های شخصی خود بگویید، درباره آمار عجیب و غریب بگویید، پیشنهادهای مختلف بدهید، مثال‌ها و ماجراهای جذاب تعریف کنید، رازی را با خوانندگان در میان بگذارید، او را تبدیل به قهرمان داستان کنید (کسی هست که قهرمان بودن را دوست نداشته باشد؟)، یک دشمن قدرتمند برای برای قهرمان خود خلق کنید و ...

برند-داستان‌گو

در بین این صحبت‌های ما، یک حقیقت بی‌نظیر نهفته است: در بسیاری از مواقع، ما از سر نیاز خرید نمی‌کنیم. بلکه یک آرزو یا تصویر ذهنی باعث خرید ما می‌شود. یک برند لوازم آرایشی به خانم‌ها لوازم آرایشی نمی‌فروشد، بلکه اعتماد به نفس، یک سبک زندگی جذاب و ستاره مجلس شدن را به آن‌ها عرضه می‌کند.

خوب به این موضوع فکر کنید و آن را بفهمید. سپس به این فکر کنید که چطور می‌توان این تصویر و آرزو را در ذهن مخاطب به وجود آورد؟ پاسخ مشخص است: با داستان!

حالا یک رپورتاژ را تصور کنید، رپورتاژی درباره لوازم ورزشی. قهرمان این رپورتاژ، خواننده است. خواننده‌ای که می‌خواهد تغییری در زندگی ایجاد کند؛ اما هنوز خودش باور ندارد.

دشمن او چاقی است و اسلحه این دشمن، فست‌فودها! یک رقیب سرسخت که به این راحتی تسلیم نمی‌شود و اکنون وقت آن است که این قهرمان، با شمشیر خود، یعنی یک وسیله ورزشی، دشمن دیرینه خودش یعنی چاقی را شکست دهد. جذاب بود، نه؟

راز هفتم: از خوانندگان بخواهید کاری انجام دهند

حتی اگر بی‌نظیرترین رپورتاژ دنیا را هم بنویسید، تا زمانی که یک درخواست مشخص از مخاطب نداشته باشید و مسیری را به او نشان ندهید، تمام زحمات شما بی‌فایده بوده است.

این یعنی چه؟ یعنی در انتهای رپورتاژ، باید شفاف و واضح به مخاطب بگویید که لازم است چه کاری انجام بدهد. مثلاً بگویید برای دریافت مشاوره با شما تماس بگیرد یا آنکه برای خرید محصول به سایت شما مراجعه کند.

Google Lighthouse چیست؟ راهنمای کامل از صفر تا ۱۰۰حتما بخوانید: Google Lighthouse چیست؟ راهنمای کامل از صفر تا ۱۰۰

برای تأثیرگذاری بیشتر این درخواست می‌تواند به شکل یک پیشنهاد جذاب و ترغیب‌کننده مطرح شود؛ مثلاٌ یک کوپن تخفیف. فقط حواستان باشد که پیشنهادی کمیاب ایجاد کنید. این یعنی آن را به یک زمان مشخص (تا آخر ماه) یا تعداد مشخص (20 نفر اول) محدود نمایید.

به درخواستی که از مخاطب داریم، اصطلاحاً فراخوان عمل (Call To Action) گفته می‌شود. این درخواست می‌تواند به شکل یک دکمه، جمله یا ... باشد.

رتبه‌های اول گوگل را هدف بگیرید

خوانندگانی که از طریق جستجو شما را پیدا می‌کنند، ارزش بسیار بالایی دارند. چرا که خودشان به دنبال محصولات شما هستند و بنابراین مشترین بالقوه شما محسوب می‌شوند.

با این حساب حیف نیست وقتی که در سایت‌های مطرح اینترنتی مقاله منتشر می‌کنیم، کاری نکنیم که این مقاله در جستجوهای گوگل هم حضوری پررنگ داشته باشد و از این طریق ورودی جذب کند؟ آن هم وقتی که به لطف اعتبار بالای این سایت‌ها، اینکار به راحتی شدنی است؟

در این بخش ما چند راهکار خیلی سریع به شما می‌گوییم که به کمک آن‌ها می‌توانید برای رپورتاژ خود، ترافیک خوبی از طریق جستجو جذب کنید.

موضوع مناسبی را انتخاب کنید

برای اینکه بتوانید یک موضوع مناسب انتخاب کنید، باید به سراغ ابزاری از گوگل به‌نام کیورد پلنر (Keyword Planner) بروید. این ابزار درباره تعداد جستجوی کلمات و عبارات مختلف در گوگل به شما می‌گوید. مثلاً می‌فهمید که یک عبارت مثل «ارزانترین کفش مردانه» در ماه 320 بار جستجو می‌شود.

حالا باید در این ابزار به دنبال عبارت یا موضوعی باشید که تعداد جستجوی آن زیاد است؛ موضوعی که مرتبط با کسب و کار شما هم هست و می‌توانید یک محتوای خوب و کاربردی پیرامون آن تولید کنید.

(با شرکت در دوره آنلاین تحقیق کلمات کلیدی این مهارت را اصولی و عمیق یاد بگیرید.)

یک مقاله مفید و ارزشمند بنویسید

حالا وقت آن رسیده که با تمرکز روی موضوع انتخابی، رپورتاژ خود را بنویسید. در این مرحله باید مطمئن شوید که رپورتاژ شما آنقدری خوب هست که ارزش قرار گرفتن در لینک‌های برتر گوگل را داشته باشد. این یعنی از سایر نتایج همان جستجو بهتر باشید.

کلمات کلیدی مرتبط را در متن بیاورید

شما باید کلمات کلیدی اصلی و مرتبط با موضوع را در متن بیاورید. به این ترتیب گوگل می‌تواند متوجه موضوع صفحه شما بشود و بنابراین شانس کسب رتبه را خواهید داشت؛ البته قرار نیست زیاده‌روی کنید.

عنوان سئو و توضیحات متا را با دقت بنویسید

هر نتیجه از جستجوی گوگل شامل 2 بخش بسیار مهم می‌شود: عنوان سئو و توضیحات متا. در تصویر این دو بخش برای شما مشخص شده‌اند.

نکته جذاب اینجاست که شما می‌توانید این عنوان و توضیحات را برای گوگل مشخص کنید؛ اما معمولاٌ در رپورتاژ کسی این کار را انجام نمی‌دهد. یعنی هیچکس برای سایت منتشرکننده، عنوان و توضیحات مدنظر خودش را نمی‌فرستد. هرچند تجربه ما نشان داده که نوشتن درست آن‌ها یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های سئو به حساب می‌آید.

حتماٌ آن‌ها را مشخص کنید.  عنوان و توضیحاتی بنویسید که کلمات کلیدی در آن‌ها آمده باشد، توجه مخاطب را جلب کنند و ارزش مقاله را به‌خوبی منتقل کنند.

انتشار رپورتاژ شما در 1500+ رسانه معتبر

در پابلیکا می‌توانید رپورتاژهای خودتان را در سریع‌ترین زمان ممکن و بهترین و معتبرترین رسانه‌ها منتشر کنید. پابلیکا از مرحله تهیه و تدوین رپورتاژ تا انتشار آن در رسانه مناسب همراه شما است.

۷ روش تضمینی افزایش بازدید سایت [از بازدید واقعی تا ربات]حتما بخوانید: ۷ روش تضمینی افزایش بازدید سایت [از بازدید واقعی تا ربات]

بررسی 2 رپورتاژ ماندگار اگیلوی

خب حالا همان‌طور که قول داده بودیم، قرار است نگاهی به نمونه رپورتاژ آگهی دیوید اگیلوی مرد افسانه‌ای دنیای تبلیغات بیندازیم. او یکی از پیشگامان تبلیغات مدرن به شمار می‌رود تا جایی که به او لقب پدر تبلیغات داده شد.

بررسی رپورتاژ: راهنمای نوشیدنی گینس برای (خوراک) صدف

جالب است بدانید این رپورتاژ اولین نمونه کار آژانس تبلیغاتی اگیلوی بود و با این وجود، در تاریخ تبلیغات جاودانه شد. در تصویر زیر می‌توانید این رپورتاژ را ببینید.

رپورتاژ-دیوید-اگیلوی-نوشیدنی-گینس-برای-صدف‌ها

همانطور که از تیتر رپورتاژ مشخص است، این یک «راهنمای صدف‌های خوراکی» است که از طرف نوشیدنی گینس آماده شده است و اطلاعاتی درباره‌ی زیستگاه، طعم و ارزش غذایی مربوط به 9 گونه صدف مختلف را به ما می‌دهد. در نهایت هم، نوشیدنی گینس به عنوان بهترین نوشیدنی در کنار خوراک صدف به خواننده پیشنهاد می‌شود.

حالا بیایید توضیحات مربوط به یکی از این صدف‌ها را با هم بخوانیم:

«صدف‌های خلیج آرام‌، پوسته ضخیمی دارند. می‌گویند این صدف‌ها در شب خمیازه می‌کشند. میمون‌ها هم که این را خوب می‌دانند، با سنگ مواظب می‌ایستند تا وقتی صدف خمیازه کشید، سنگ را لای پوسته آن بگذارند. اینگونه است که این صدف‌ها طعمه حرص میمون‌ها می‌شوند.»

بله داستانی برایتان روایت شد. داستانی که شما را با خود می‌کشد و در ذهن شما باقی می‌ماند. حتی بعید نیست آن را با لذت برای دیگران هم تعریف کنید.

اما هنوز بحث ما تمام نشده... یادتان هست که گفتیم که شما باید یک فراخوان عمل (Call To Action) داشته باشید؟ این رپورتاژ هم چنین فراخوانی دارد (که در تصویر با رنگ قرمز مشخص شده‌است). پیام این فراخوان واقعاٌ جالب است: «اگر یک کپی رایگان و با کیفیت از این رپورتاژ می‌خواهید، این نشانی ماست...»

به این ترتیب، ایده به قاب زدن این رپورتاژ، در ذهن مشتری شکل می‌گیرد؛ اما چه کسی حاضر است چنین چیزی به دیوارش بزند؟ شاید رستوران‌هایی که صدف سرو می‌کنند.

درس‌های مهمی که از این رپورتاژ می‌گیریم

حالا که این رپورتاژ جذاب را باهم بررسی کردیم (و احتمالاً سطح استاندارد شما برای یک رپورتاژ خوب کمی جابجا شد)، بیایید درس‌های مهمی که از آن گرفتیم را با هم مرور کنیم:

  • برند خود را با چیزهای جذاب دیگر مرتبط کنید؛ مثل کاری که اگیلوی برای پیوند برند گینس و صدف‌ها (یک خوراکی ظریف و لوکس) انجام داد. به این وسیله مردم راحت‌تر می‌توانند نام برند شما را به خاطر بسپارند.
  • برای یک لحظه هم که شده از فکر کردن به برند خود دست بردارید و بر روی تولید یک محتوای مفید و جذاب که احتمال به اشتراک گذاری آن توسط مردم بالا باشد، تمرکز کنید. تبلیغات هدف دوم شماست.
  • قدرت داستان‌ها را دست کم نگیرید. ما تا به اینجا بارها روی قدرت داستان تأکید کردیم. اجازه دهید یک بار دیگر هم اینکار را انجام دهیم. این رپورتاژ با روایت داستان این صدف‌ها و فضاسازی درست با طراحی خوب، شما را با خود همراه می‌کند.

بررسی رپورتاژ «چگونه لکه‌ها را از بین ببریم؟»

بررسی رپورتاژ دیوید اگیلوی برای شرکت rinso

اولین چیزی که توجه شما را در این رپورتاژ جلب می‌کند چیست؟

بیش از 60% محتوای این صفحه به تصاویر لکه‌های مختلف اختصاص داده شده است؛ 12 لکه مختلف شامل لکه خون، سس گوجه، قهوه، چای و...

در سمت راست هم تیتری را می‌بینیم که به ما می‌گوید این صفحه یک راهنما بری از بین بردن لکه‌های مختلف است.

این تیتر و تصویر قرار است مثل قلابی برای صید مخاطب عمل کنند. حالا سوال اینجاست که مخاطب دقیقاً کیست؟ قطعاً این تیتر برای برای نوجوان‌های سر به هوا یا پیرمردان بازنشسته جذابیتی ندارد! اما برای خانم‌ها خانه‌دار چطور؟ بله، به احتمال زیاد آن‌ها کمی موقع ورق زدن مجله بایستند و شروع به خواندن این رپورتاژ کنند.

با شروع خواند آن‌ها یاد می‌گیرند که چطور باید لکه‌های مختلف را از بین ببرند. در نهایت هم یک عکس بندانگشتی از پودر شوینده Rinso به همراه عنوان «۲۰٪ تخفیف» را خواهند دید. دعوتی برای آنکه مخاطب یکبار هم شده این شوینده را تست کند. دقت کنید که این بخش نسبت به کل صفحه کوچکتر است و اصلاً توی چشم نمی‌زند. اما آیا این موضوع منفی است؟

در نهایت هم مثل رپورتاژ قبلی، به خواننده پیشنهاد می‌شود که برای گرفتن یک کپی رایگان از این راهنما، به یک آدرس مراجعه کند. توجه داشته باشید که این‌کار نیاز به صرف وقت و انرژی زیادی دارد؛ اما مانعی برای پاره کردن این صفحه و چسباندن آن به دیوار وجود ندارد؛ اما لازم بود که فکر این ایده در ذهن مخاطب کاشته شود.

اگیلوی در این قسمت به خواننده پیشنهاد تخفیف 20 درصدی می‌دهد و سپس مانند رپورتاژ قبلی برای کسانی که خواهان کپی رایگان از این صفحه هستند آدرس دفتر را ذکر می‌کند.

می‌بینید که برای نوشتن یک رپورتاژ خوب با بازده بالا، همیشه لازم نیست کار خارق العاده‌ای انجام دهید؛ همین که نیازهای خواننده را به خوبی بشناسید و واقعاً بخواهید به آن‌ها کمک کنید، می‌تواند کافی باشد.

درس مهمی که از این رپورتاژ می‌گیریم

این رپورتاژ می‌تواند یک درس بسیار بسیار مهم به ما بدهد: مخاطب خود را بشناس و برای او محتوا تولید کن. قرار نیست همه عاشق تبلیغ شما بشوند. همین که نظر مخاطب موردنظر خود را جلب کند، کافی است.

سئو خارجی چیست؟ (آشنایی با تکنیک‌های واقعاً مفید!)حتما بخوانید: سئو خارجی چیست؟ (آشنایی با تکنیک‌های واقعاً مفید!)

سخنان دیوید اگیلوی - رپرتاژ

جمع‌بندی + پاسخ یک سوال مهم

هدف نهایی مشخص است: ما می‌خواهیم مقاله‌ای بنویسیم که حتی وقتی برچسب تبلیغات، نام برند و اطلاعات تماس را از آن حذف کردیم، همچنان حرفی برای زدن داشته باشد.

رپورتاژ شما باید برای مخاطب هدفتان ارزش ایجاد کند. به عنوان یک قانون کلی، 70 درصد رپورتاژ شما باید محتوای مفید و 30% آن تبلیغات باشد. با رعایت این نکته، شانس درگیر مخاطب با مقاله بیشتر می‌شود. نکته دیگر این است که حتماٌ جوری برنامه‌ریزی کنید که رپورتاژ شما بتواند در جستجوهای محبوب و مرتبط گوگل، حضور پیدا کند. به این ترتیب از اعتبار رسانه منتشرکننده به بهترین شکل استفاده کرده‌اید.

در نهایت اگر دوست دارید واقعاٌ حرفه‌ای بنویسید، کتاب بمب‌گذاری محتوای نوین را از دست ندهید.

نظرتان راجع به این نوع از تبلیغات چیست؟ آیا تمایل دارید از رپورتاژ برای تبلیغ کسب‌وکار خود استفاده کنید؟
خوشحال می‌شویم نظر خود را با ما در میان بگذارید.