کاربران دنیای وب، هر روز با حجم زیادی از تبلیغات روبرو هستند. تبلیغاتی که معمولاً نقش مزاحم را بازی می‌کنند (بنرهای چشمک زن، پاپ‌آپ‌هایی که ناگهان وسط صفحه باز می‌شوند و..) و ما به مرور زمان نادیده گرفتن آن‌ها را یاد گرفته‌ایم؛ بنابراین دیگر مثل گذشته تأثیرگذار نیستند.
با این حساب، کسب‌کارها به روش‌های تبلیغاتی جدیدی نیاز داشتند که بتواند بدون مزاحمت، توجه از دست رفته آن‌ها را برگرداند.

در میان همهمه دنیای بازاریابی، تبلیغاتی به نام رپورتاژ آگهی مطرح شد که امروز بسیاری از کسب و کارها، به خصوص تجارت‌های اینترنتی برای بهبود وضعیت کسب و کار خود استفاده می‌کنند. به رپورتاژ آگهی، رپورتاژ خبری هم می‌گویند.

در این مقاله از وبلاگ نوین، قصد داریم شما را با مفهوم رپورتاژ آگهی آشنا کنیم و برایتان توضیح دهیم که اساساً رپورتاژ آگهی چیست و چگونه می‌تواند کسب و کار آنلاین شما را متحول کند. پس با نوین همراه باشید.

رپورتاژ آگهی چیست؟

رپورتاژ آگهی معادل واژه Advertorial ( ترکیبی از دو واژۀ Advertisment و Editorial) است و به شکلی از آگهی گفته می‌شود که در قالب یک مقاله یا گزارش خبری به مخاطبان عرضه می‌شود؛ به صورتی که در نگاه اول، خواننده چندان درگیر تبلیغاتی بودن آن نمی‌شود و آن را به شکل یک محتوای مصرفی می‌بیند.

در واقع، رپورتاژ نوعی از آگهی است که تلاش می‌کند، مزایای یک محصول یا خدمات را در ذهن مخاطب تقویت کند. تهیه رپرتاژ آگهی به این شکل است که گزارشی کاملاً بی‌طرف برای انتقال پیام برند یا معرفی محصولات از سوی یک شرکت تهیه و برای انتشار به یک رسانه (این رسانه می‌تواند یک مجله، برنامه تلویزیونی یا یک وب سایت باشد) ارائه می‌شود. در نهایت، مدیر تبلیغات آن رسانه در ازای انتشار این گزارش مبلغی را از شرکت دریافت می‌کند.

رپورتاژ فقط متعلق به دنیای اینترنت نیست؛ در روزنامه‌ها و مجلات چاپی، رپرتاژ آگهی معمولاً به شکل مقاله‌ای بی‌طرف یا یک داستان است که معمولاً با  با برچسب «اسپانسری»، «محتوای حمایت شده» منتشر می‌شود. در تلویزیون، این نوع تبلیغات به شکل یک آگهی برای معرفی محصولات به مخاطبان نمایش داده می‌شود. مثلاً وقتی مجری در میان صحبت‌هایش به یک محصول اشاره می‌کند، نوعی رپرتاژ محسوب می‌شود. نمونه این موضوع به وفور در صدا و سیمای ما پیدا می‌شود.

نمونه رپورتاژ آگهی در برنامه خندوانه

رپورتاژ آگهی ایرانسل در برنامه تلویزیونی خندوانه

فرم اینترنتی رپورتاژ، شبیه به نوع چاپی آن است، اما از آنجایی که اینترنت قدرت مانور بالایی برای تولید محتوای چند رسانه‌ای دارد می توان از نوشتار، گفتار، تصویر و ویدئو به صورت همزمان در آن استفاده کرد.

رپورتاژ آگهی در تبلیغات اینترنتی به چه شکل است؟

حالا که فهمیدیم رپرورتاژ چیست به سراغ رپورتاژ آنلاین می‌رویم که احتمالاً شما هم این نوع از رپورتاژ را بیشتر میشناسید، همان‌ مقاله‌ها و گزارش‌هایی که با هدف معرفی برند یا محصول خودتان می‌نویسید و به خبرگزاری‌ها و وب سایت های معتبر در حوزه کاری مرتبط و یا سایت‌های پربازدید می‌دهید تا برای شما منتشر کنند

وب سایت های منتشر کننده رپورتاژ آگهی در ازای دریافت مبلغی مشخص، اقدام به انتشار این گزارش می‌کنند.
رپورتاژ آگهی آنلاین

خب همانطور که احتمالاً تا الان متوجه شده‌اید، ای مقاله در لابلای مقالات و اخبار سایت منتشر خواهد شد و در نتیجه شانس دیده شدن زیادی دارد؛ البته معمولاً این دست مقالات با برچسب «اسپانسری» یا «رپورتاژ آگهی» مشخص می‌شوند؛ اما باز هم بسیار بیشتر از مقالات معمولی جلب توجه می‌کنند.

گفتنی است که ماهیت اینترنت باعث شده که شرکت‌ها بتوانند همزمان از متن، تصویر و ویدئو برای انتقال بهتر پیام به مخاطب استفاده کنند. با این حال، ارائه رپورتاژ آگهی به صورت نوشتاری مزایای بسیاری برای کسب و کار آنلاین شما خواهد داشت. شاید بپرسید چه مزایایی؟ در پاسخ به سوال شما تنها به یک کلمه نیاز دارم، سئو!

حالا که بحث رپورتاژ و فوایدش شد لطفاً همینجا صبر کنید؛

ما یک کتاب رایگان در آکادمی نوین داریم که هر آنچه را درباره رپورتاژ، تولید محتوای آن، نحوه انتشار، سئو، هزینه و کلیه رمز و رازهایش باید بدانید، به شما آموزش می‌دهیم. برای دانلودش هم کافیست روی عکس کتاب کلیک کنید.

 

 

مزایای رپورتاژ آگهی چیست؟

ما در مقاله «آیا رپورتاژ آگهی به سود شماست؟» تمام فواید رپورتاژ را به تفضیل توضیح داده‌ایم و گفتیم که هر کدام چه تاثیری بر سایت شما دارد. اما خب یکبار دیگر به طور خلاصه با هم ببینیم که این نوع از تبلیغ چه مزایایی دارد.

  • هزینه مناسبی نسبت به بقیه انواع تبلیغات دارد
  • احتمال خوانده شدنش زیاد است
  • به برندسازی و شناخته شدن شما کمک می‌کند
  • اگر در سایت‌های پرمخاطب منتشر کنید، افراد زیادی شما را می‌بینند
  • رپورتاژتان می‌تواند در گوگل رتبه بگیرد و بیشتر دیده شود
  • در سئوی سایت شما تاثیر دارد

رپورتاژ آگهی بر سئو و رتبه سایت من چه تأثیری دارد؟

اگر بخواهم به این سوال پاسخی کوتاه بدهم: بله، مطمئناً ارائه یک رپورتاژ خبری می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی سئو و رتبه سایت شما در نتایج جستجو داشته باشد. اصلاً رپورتاژ یک تکنیک سئوی off page یا سئوی خارجی برای گرفتن بک‌لینک محسوب می‌شود.

زمانی که شما قصد دارید یک رپورتاژ آگهی برای کسب‌و‌کار خود منتشر کنید، به دنبال وب سایتی معتبر، پربازدید و مرتبط با تجارت‌تان خواهید بود. از آنجاییکه این وب‌سایت‌ها اعتبار بالایی در موتورهای جستجو دارند، بالطبع دارای Domain Authority بسیار خوبی هستند. به این ترتیب قرار دادن لینک وب‌سایت‌تان در متن رپورتاژ آگهی می‌تواند سیگنال رتبه‌بندی قدرتمندی برای موتورهای جستجو ارسال کند. مطمئناً داشتن یک بک‌لینک از وب‌سایتی با اعتبار دامنۀ بالا تاثیر بسیار خوبی بر روی سئوی سایت شما خواهد داشت.

استفاده از داده ها برای بهینه سازی نرخ تبدیلحتما بخوانید: استفاده از داده ها برای بهینه سازی نرخ تبدیل

(نکته: بیشتر وب‌سایت‌ها به آگهی دهنده اجازه می‌دهند در متن رپرتاژ آگهی از 3 الی 5 لینک استفاده کنند. این لینک‌ها معمولاً دارای تگ Follow هستند که سیگنال رتبه‌بندی قدرتمندی به شمار می‌آیند.). در مقاله لینک‌سازی رپورتاژ در همین سری، یاد‌ می‌گیرید که کجا و چگونه از این لینک‌ها استفاده کنید.

همچنین، وب‌سایت‌هایی که رپورتاژ آگهی منتشر می‌کنند، معمولاً بازدید روزانه زیادی دارند. قرار دادن لینک در متن رپورتاژ آگهی باعث می‌شود که بازدیدکنندگان این وب‌سایت‌ها به سمت وب‌سایت شما هدایت شوند. همین موضوع باعث افزایش ترافیک وب‌سایت شما خواهد شد.

علاوه بر این ارائه رپورتاژ در وب‌سایتی معتبر تاثیر بسیاری به برندسازی و جلب اعتماد مشتریانتان دارد. همۀ این عوامل در گرو کپی رایتینگ خوب و طراحی صفحه فرودی است که بتواند بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کند.

پیشنهاد می‌کنم برای اینکه تاثیر رپورتاژ در سئو را با جزئیات بیشتر بدانید، مقاله «رپورتاژ آگهی چگونه رتبه گوگل سایت شما را متحول می‌کند؟» را بخوانید.

رپورتاژ رایگان با اولین سفارش!

در پابلیکا رپورتاژتان را در 1500+ رسانه‌ معتبر منتشر کنید و با ثبت اولین سفارش از لینک زیر، یک رپورتاژ رایگان هدیه بگیرید. همچنین با کد تخفیف novin20 می‌توانید 20% تخفیف تا سقف 500 هزار تومان دریافت کنید.

گوگل درباره رپورتاژ آگهی چه نظری دارد؟

طی چند سال گذشته ارائه رپورتاژ آگهی، در بین سایت‌ها محبوبیت خاصی پیدا کرده است. رپورتاژهای آگهی در حقیقت محتوایی هستند که در ازای پول و در قالب یک مقاله منتشر می‌شوند.

یکی از دغدغه‌های اصلی گوگل همیشه این بوده که جنبه تبلیغاتی بودنِ بیشتر رپورتاژهای آگهی توسط نویسندگان یا وب مسترها به صورت واضح نمایش داده نمی‌شود و اگر هم می‌شود، به قدری نامحسوس است که خواننده متوجه تبلیغاتی بودن این محتواها نمی‌شود. گوگل این نگرانی را دارد که انتشار این محتواهای پولی موجب گمراه کردن کاربران اینترنت و سوق دادنشان به سمت تجارت‌های نامعتبر شود.

چرا گوگل روی رپورتاژها حساس شد؟

رپورتاژ و رتبه بندی گوگلاین مسئله زمانی برای گوگل مهم شد که در فوریه سال 2013، وب سایت Interflora که در انگلستان در زمینه فروش گل آنلاین فعالیت می کرد، کمپین رپورتاژ خبری بزرگی به راه انداخت و در نتایج پیج رنک گوگل اختلال ایجاد کرد. این در حالی بود که تمام محتوای تولید شده در کمپین Interflora به عنوان رپورتاژ آگهی مشخص شده بودند و لینک‌های قرار گرفته در این مقالات همگی با انکر تکست های Exact Match بهینه‌سازی شده بودند تا بتوانند بهترین نتیجه را در رتبه‌بندی نتایج جستجو به دست آورند. زمانی که گوگل متوجه این موضوع شد، بی‌درنگ وب‌سایت Interflora را به همراه وب سایت‌های منتشرکننده رپرتاژهای آگهی‌اش جریمه کرد.

درست است که در سال 2013 وب سایت Interflora با گوگل پنالتی مواجه شد، اما از آن سال به بعد وب مسترهای بیشتری برای بهبود رتبه وب‌سایت خود در نتایج جستجوی گوگل به این روش از بازاریابی آنلاین روی آوردند. به همین دلیل مت کاتس، سرپرست تیم وب اسپم گوگل تصمیم گرفت تا هشدارهای لازم را در این باره به وب‌مسترها بدهد.

مت کاتس طی یک ویدئو به وب‌مسترها هشدار داد در صورتی که قصد استفاده از رپورتاژ آگهی را دارند باید به دو نکته توجه کنند. اول اینکه مطمئن شوند لینک‌های استفاده شده در محتوای آگهی به صورت Nofollow باشند تا تاثیری بر روی نتایج جستجوی طبیعی گوگل نداشته باشند. در غیر اینصورت رپورتاژ آگهی ارائه شده با خرید لینک هیچ تفاوتی ندارد.

وی همچنین افزود:

اگر مقاله‌تان به صورت رپورتاژ آگهی است باید مطمئن شوید که مخاطبان از این موضوع آگاه هستند. رپرتاژ آگهی‌تان باید به شکلی باشد که مخاطب در همان نگاه متوجه شود با یک محتوای تبلیغاتی سر و کار دارد، سپس تصمیم به خواندن آن بگیرد.

رپورتاژ آگهی چیست و چه تاثیری بر سئوی سایت تان دارد؟

گوگل از وب مسترها می خواهد به کاربران خود اطلاع دهند که با یک محتوای تبلیغاتی سر و کار دارند.

در حقیقت چیزی که گوگل می‌خواهد این است که لینک‌های موجود در رپورتاژ آگهی دارای تگ "rel=”no follow باشند تا هیچ تغییری بر روی پیج رنک گوگل اعمال نشود زیرا لینک‌های رپورتاژ آگهی نباید با لینک‌های خریدنی یکسان باشند (در غیر این صورت سایت خاطی جریمه می‌شود). همچنین، مخاطبان باید از همان ابتدا به تبلیغاتی بودن این محتوها واقف باشند.

خرید رپورتاژ

مدل به مدل سایت وجود دارد که شما می‌توانید رپورتاژ خود را در آن منتشر کنید؛ وبسایت‌های تفرحی، خبری و تخصصی و ...! هر سایت هم با توجه به موضوع، میزان بازدید، رتبه و اعتبارش تعرفه و قوانینی برای انتشار رپورتاژ آگهی در نظر می‌گیرد. شما میتوانید با یک یا چند تا از این سایت‌ها صحبت کنید و آگهی خود را در رسانه آن‌ها منتشر کنید.

با تنظیمات اصولی گوگل ادز، مخاطب را دقیق‌تر هدف‌ بگیریدحتما بخوانید: با تنظیمات اصولی گوگل ادز، مخاطب را دقیق‌تر هدف‌ بگیرید

شاید بنظرتان سخت بیاید که باید بروید رسانه‌های مختلف را یکی یکیاز نظر کیفیت و قیمت بررسی کنید و برای انتشار هماهنگی‌های لازم را انچام دهید. برای همین شرکت‌هایی وجود دارند که این کار را برای شما راحت کرده‌اند. این شرکت‌ها واسط در ازای گرفتن هزینه اندکی متن رپورتاژ شما را در هر رسانه‌ای که خواستید منتشر می‌کنند.

نوین هم یکی از بهترین‌ها در ارائه خدمات رپورتاژ است. شما می‌توانید وارد بخش رپورتاژ شوید و لیست کاملی از رسانه‌های مختلف + اعتبار رسانه و قیمت آن‌ها را ببینید. همه را مقایسه کنید و بعد از انتخاب خود شرکت همه کارهای هماهنگی و انتشار را برای شما انجام می‌دهد. در قسمت خدمات رپورتاژ نوین می‌توانید لیست رسانه‌ها و قیمت‌ها را یکجا ببینید.

تعرفه رپورتاژ

قیمت رپورتاژ با توجه به میزان شهرت رسانه، ترافیک سایت، اعتبار و سئوی سایت و چند فاکتور دیگر مشخص می‌شود. اگر رسانه معروف و پر بازدیدی را برای انتشار انتخاب کنید، قطعاً قیمت بالایی خواهد داشت. بازه قیمت و تعرفه رپورتاژ معمولاً بین 200 تا 5 میلیون تومان است. (لیست قیمت رسانه‌های منتشرکننده رپورتاژ)

جمع بندی: رپورتاژ بدهیم یا نه؟

شاید برای بسیاری از شما این سوال پیش آمده که تکلیف چیست؟ از طرفی رپورتاژ  می‌تواند به رتبه‌بندی وب‌سایت شما در نتایج جستجو کمک کند و از طرف دیگر گوگل مخالف سر سخت لینک‌های Follow موجود در آن است.

باید به شما بگوییم هم اکنون بسیاری از وب‌سایت‌های جهان در حال ارائه رپورتاژ خلاف قواعد گوگل هستند. شما نیز می‌توانید از این روش استفاده کنید ولی  باید توجه داشته باشید که نباید کمپین گسترده‌ای در این زمینه ایجاد کنید. بهتر است هر دو ماه یا سه ماه یک بار، یک رپورتاژ در سایت‌های معتبر منتشر کنید. به علاوه باید به خاطر داشته باشید که تعداد لینک‌هایی که در محتوای خود قرار می‌دهید نباید بیشتر از 5 عدد باشد. به این ترتیب گوگل به سختی می‌تواند غیر طبیعی بودن لینک‌های Follow شما را تشخیص دهد.

در ضمن اگر نگران هستید که ارائه رپورتاژ به سئوی سایت‌تان ضرر برساند یا قصد ندارید قوانین گوگل را دور بزنید، بهتر است از تگ Nofollow در لینک‌های موجود در آن استفاده کنید. به این ترتیب نه تنها سایتتان توسط گوگل جریمه نخواهد شد، بلکه می‌توانید از ترافیک حاصل از رپورتاژ استفاده کرده و نرخ تبدیل خود را افزایش دهید.

این مقاله تمام شد؛ شما می‌توانید یادگیری نحوه نوشتن رپورتاژ  و بقیه روش‌های سئو از آموزش‌های رایگان سئوی نوین هم استفاده کنید.

در صورتی که در زمینه ارائه و انتشار رپورتاژ آگهی سوالی دارید یا می‌خواهید برای سایت خود رپورتاژ ارائه کنید، می‌توانید با شماره 63404-021 داخلی 3 تماس بگیرید تا کارشناسان نوین شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

موفق باشید!