درست است که هدف نهایی گوگل جلب رضایت من، شما، مشتری، فروشنده و البته خودش است، اما قرار نیست به این بهانه اجازه دهد هر کسی هر کاری که دلش خواست را بتواند انجام دهد!

اتفاقاً یکی از رمزهای موفقیت گوگل، قوانین و چارچوب‌هایی است که تعریف کرده و اگر هر یک از تبلیغ‌دهندگان به هر نحوی این قوانین را زیر پا بگذارند، گوگل همچون اجل معلق بر سرش نازل شده و تبلیغ او را متوقف می‌کند. تا زمانی که این مسئله حل نشود، تبلیغ شما را فعال نمی‌کند.

البته گاهی گوگل درجه سخت‌گیری را به حداکثر می‌رساند و ممکن است حساب تبلیغ‌دهنده متخلف را مسدود کند و در این خصوص هم به هیچ کسی باج نمی‌دهد! بنابراین مطمئن شوید که قوانین گوگل ادز را زیر پا نمی‌گذارید. البته، این نکته را هم در نظر داشته باشید که گوگل ادز خدا نیست! این سیستم با همه امکانات و ویژگی‌های کم‌نظیرش، ممکن است گاهی دچار اشتباه هم بشود. البته درصد اشتباه گوگل ادز واقعاً پایین است. اما در هر صورت تبلیغ شما بر اساس الگوریتم‌های هوشمند بررسی می‌شود و بدیهی است که گاهی تشخیص ماشین به اندازه تشخیص انسان دقیق نباشد.

قوانین گوگل ادز

به عنوان مثال، تبلیغ یکی از مشتریان ما که در زمینه توزیع دستگاه‌ها و مصالح ساختمانی فعالیت می‌کرد را قمار تشخیص داد و به همین دلیل تبلیغش را مسدود کرد! البته با پیگیری‌های زیادی که انجام دادیم، توانستیم کارشناسان گوگل ادز را قانع کنیم که محتوای این سایت هیچگونه ارتباطی با قمار ندارد.

بنابراین، زمانی که گوگل ادز تبلیغی را به اشتباه متوقف می‌کند، ما با تیم پشتیبانی آن تماس می‌گیریم و از آنها می‌خواهیم که به صورت دستی تبلیغ را مورد بازبینی قرار دهند. البته گاهی ممکن است که بازبینی دستی هم به نتیجه نرسد!

در هر صورت اگر گوگل تبلیغ شما را متوقف کرد، قبل از آنکه با تیم پشتیبانی تماس بگیرید، مطمئن شوید که آن مسئله واقعاً در سایت شما وجود ندارد یا اینکه کاملاً برطرف شده است. در غیر این صورت، ممکن است گوگل حساب شما را مسدود کند. همچنین، با توجه به حساسیت بالای این مسئله، بهتر است ارتباط با تیم پشتیبانی گوگل ادز را به فرد یا آژانس متخصص بسپارید تا مشکلات جدی‌تری برای حساب شما پیش نیاید.

اگر می‌خواهید خودتان متخصص گوگل ادز شوید و دیگر برای اجرای کمپین‌ها نیازی به کارشناس نداشته باشید، حتماً در دوره آموزشی گوگل ادز آکادمی نوین شرکت کنید.

به طور کلی 3 دسته از مسائل موجب متوقف شدن یا محدود شدن تبلیغ شما می‌شوند که در ادامه آنها را توضیح می‌دهیم. تمامی این قوانین به صورت مستقیم از سایت گوگل ادز ترجمه و بانویسی شده‌اند.

محتواهایی که تبلیغ آن‌ها در گوگل ادز ممنوع است

گوگل ادز با وضع قوانین مشخصی، اجازه نمی‌دهد که تبلیغ‌دهنده هر محتوایی که مدنظرش بود را در این سیستم تبلیغ کند و اگر تشخیص دهد که تبلیغ‌دهنده‌ای این قوانین را رعایت نکرده است، تبلیغ او را مسدود می‌کند. مهم‌ترین این قوانین عبارتند از:

تبلیغ کالاهای غیر اصل در گوگلتبلیغ کالاهای تقلبی

برخی از تبلیغ‌دهندگان به دنبال آن هستند تا با تقلب از سایر محصولات برند و معتبر، محصولات خود را به عنوان محصولات برند و اصل معرفی کنند.

اما گوگل ادز به هیچ تبلیغ‌دهنده‌ای این اجازه را نمی‌دهد و در صورت شناسایی، حساب تبلیغ‌دهنده را مسدود می‌کند. به صورت کلی از نظر گوگل کالاهایی تقلبی هستند که از نام تجاری یا برند معتبر سایر فروشندگان سوءاستفاده می‌کنند.

تبلیغ محصولات یا خدمات خطرناک

گوگل ادز به هیچ وجه دلش نمی‌خواهد که تبلیغ‌دهندگان محصولات پر خطر را تبلیغ کنند. به همین دلیل تبلیغ محصولاتی که ممکن است موجب آسیب به جامعه یا اموال عمومی شود را متوقف می‌کند.

به عنوان مثال، شما نمی‌توانید محصولات شیمیایی مخرب، اسلحه، مواد منفجره، مواد مخدر و همینطور دستورالعمل ساخت آن‌ها را تبلیغ کنید. گوگل ادز سعی می‌کند تا محتوای تبلیغ و سایت شما را تحلیل کند و اگر به این نتیجه برسد که محصولات شما برای جامعه خطرساز هستند، به شما اجازه تبلیغ نخواهد داد.

البته گوگل گاهی هم اشتباه تشخیص می‌دهد. به عنوان مثال تبلیغ یکی از مشتریان ما که تفنگ فندکی به فروش می‌رساند را متوقف کرد. زیرا تصور کرد که هدف این سایت، تبلیغ تسلیحات واقعی است!

جریمه گوگل ادزاشاعه رفتار نادرست و غیر صادقانه

گوگل ادز با تبلیغ نرم‌افزارهای هک، مستندات غیر واقعی، تقلب در خدمات دانشی و دانشگاهی و به طور کلی هرگونه خدماتی که ممکن است به وب‌سایت دیگران آسیب بزند یا قصد فریبشان را داشته باشد، مخالف است.

به عنوان مثال، بارها تبلیغ چند مشتری ما که کسب و کارشان فروش فالوور اینستاگرام بود را متوقف کرد. زیرا از نظر گوگل ارائه این خدمات نادرست و غیرصادقانه است (به نظر شما اینگونه نیست؟ واقعاً چرا خرید فالوور؟ نکنیم این کارها را دوستان).

ارائه محتوای نامناسب در سایت

گوگل ادز به وب‌سایت‌هایی که محتوای خشونت آمیز، شوک آور یا کینه توزانه ارائه می‌دهند، اجازه تبلیغ نمی‌دهد. به عنوان مثال، سایت‌هایی که دارای محتوای نژادپرستی، تصاویر دلخراش، آسیب به حیوانات یا ترویج خودزنی هستند، اجازه ندارند در گوگل ادز تبلیغ کنند.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع می‌کنم
021-58438داخلی 1

کارهایی که انجامشان در گوگل ادز ممنوع است

کارهای ممنوع در گوگل ادز

انجام برخی از کارها و رفتارها موجب مسدود شدن تبلیغات شما می‌شوند. این کارها عموماً توسط تبلیغ‌دهندگان انجام می‌شوند و ممکن است به کاربران اینترنت و موتور جستجوی گوگل آسیب برسانند و از اعتماد آنها سوء استفاده کنند.

برخی از مهم‌ترین رفتارهای مخرب و ممنوع عبارتند از:

سوء استفاده از سیستم و شبکه تبلیغات گوگل

بارها گفتیم که هدف گوگل ارائه تبلیغات مفید، متنوع، مرتبط و امن برای همه کاربران. بنابراین گوگل ادز سایت‌هایی که با ترفمندهای مختلف سعی دارند فرایندهای تبلیغاتی را دچار اختلال کنند یا گوگل را فریب دهند، شدیداً برخورد می‌کند و در این برخورد کاملاً جدی به نظر می‌رسد!

آیا تبلیغات گوگل بر سئو سایت اثر می گذارد؟حتما بخوانید: آیا تبلیغات گوگل بر سئو سایت اثر می گذارد؟

بنابراین هر زمانی گوگل ادز تشخیص دهد که شما با تبلیغات خود قصد فریب و گمراه کردن سیستم را دارید، شما را جریمه و تبلیغات شما را مسدود خواهد کرد.

جمع آوری و سوء استفاده از اطلاعات کاربران

گوگل ادز به کاربران خود اطمینان می‌دهد که برای حفظ اطلاعاتشان در فضای دیجیتال اهمیت قائل است. برخی از فیلدهای اطلاعاتی که گوگل به حفظ آنها اهمیت می‌دهد عبارتند از: اطلاعات شناسنامه‌ای، آدرس ایمیل و تماس، اطلاعات پزشکی و...

به عنوان مثال، گوگل ادز با سایت‌هایی که اطلاعات محرمانه بانکی و شماره کارت کاربران را جمع‌آوری می‌کنند، برخورد می‌کند و تبلیغات‌شان را متوقف خواهد کرد.

ارائه محتوای غیر مرتبط و گمراه‌کننده

چه چیزی واقعاً گوگل را خوشحال می‌کند؟ این که کاربرانش را به هدفمندترین شکل ممکن به اهدافشان برساند. به همین دلیل اگر تشخیص دهد که تبلیغ‌دهنده‌ای قصد دارد مشتریانش را گمراه کند یا در مورد محصولات و خدماتش اطلاعات گمراه کننده و مبهمی ارائه دهد، برخورد می‌کند و تبلیغش را متوقف خواهد کرد.

کمیک محتوای گمراه کننده در گوگل ادزمحتواهایی که تبلیغ آنها در گوگل ادز محدودیت دارد

گوگل ادز با تبلیغ برخی از محتواها مخالفتی ندارد، به شرطی که این محتواها متناسب با کاربران و مخاطبان تبلیغ باشند. بنابراین تبلیغ شما باید برای مکان جغرافیایی، جنسیت، سن و سایر ویژگی‌های مخاطبان مناسب باشد. در ادامه مهم‌ترین محتواهایی که تبلیغ آنها به دلایل بالا توسط گوگل محدود می‌شوند را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تبلیغ محصولات الکلی

تبلیغ محصولات الکلی بر خلاف قوانین داخلی برخی از کشورها است. گوگل ادز هم به این قوانین احترام می‌گذارد و به تبلیغ‌دهندگان اجازه نمی‌دهد که محصولات الکلی خودشان را در این کشورها نمایش دهند.

بنابراین تبلیغ‌دهندگانی که قصد دارند محصولات الکلی خود را تبلیغ کنند، کشورهایی را می‌توانند هدف‌گیری کنند که تبلیغ این محصولات در آنها مجاز است.

تبلیغ سایت قمار در گوگلتبلیغ قمار و بازی‌های شرط‌بندی

تبلیغ قمار در برخی از کشورها ممنوع است. گوگل هم به قوانین داخلی این کشورها احترام می‌گذارد و به تبلیغ‌دهندگان اجازه نمی‌دهد که تبلیغ خدمات یا بازی‌های قمار سایت خود را در این مناطق منتشر کنند. همچنین هر فردی که بخواهد در این حوزه حتی در کشورهای مجاز هم تبلیغات گوگل انجام دهد، باید از گوگل ادز مجوز (Certificate) بگیرد.

تبلیغ محتوای بزرگسالانه، غیر اخلاقی

در برخی از کشورها انتشار محتوای غیر اخلاقی ممنوع است و گوگل ادز با احترام به این قوانین، تبلیغ محصولات مرتبط با این حوزه و سایت‌هایی که محتوای غیر اخلاقی دارند را محدود می‌کند. این محدودیت بر اساس سن کاربران، محتوایی که جستجو می‌کند و قوانین محلی اعمال می‌گردد.

محدودیت تبلیغ مواد دارویی درگوگلتبلیغ محصولات دارویی و درمانی

سرویس گوگل ادز قبل از آنکه اجازه تبلیغ محصولات دارویی و درمانی را به شما بدهد، بایستی اطمینان حاصل کند که این محصولات دارای استانداردهای لازم هستند و از قوانین مکان‌های مورد هدف تبعیت می‌کنند.

البته گوگل به برخی از محصولات درمانی به هیچ وجه اجازه تبلیغ نمی‌دهد و آنهایی که قصد دارند محصولات خود را تبلیغ کنند، بایستی از گوگل تاییدیه (certificate) بگیرند و نیز کشورهایی را هدفگیری نمایند که تبلیغ آن محصولات مجاز شناخته می‌شود.

به عنوان مثال گوگل بارها تبلیغات مشتریان ما که قصد تبلیغ محصولات لاغری داشتند را محدود کرد. گوگل ادز برای تشخیص این مسئله محتوای سایت و تبلیغ شما را تحلیل می‌کند.

تبلیغ سایت با محتوای سیاسی

گوگل ادز از همه سایت‌هایی که دارای محتوا و تبلیغ سیاسی هستند انتظار دارد که قوانین رسمی و انتخاباتی محلی را رعایت کنند. به عنوان مثال، گوگل به شما اجازه نمی‌دهد که برای کاندیدای خاصی از طریق سیستم گوگل ادز تبلیغات انجام دهید.

رعایت ملزومات قانونی

گوگل ادز تبلیغ‌دهندگان را برای انتشار هر نوع محتوایی مسئول می‌داند و از آنها می‌خواهد که مسئولیت محتواهایی که منتشر می‌کنند را بپذیرند. در صورتی که تبلیغ‌دهندگان، قوانین و حقوق داخلی کشورهای هدف را زیرپا بگذارند، گوگل ادز نمایش تبلیغ را محدود خواهد کرد.

مسائل نگارشی و فنی که در گوگل ادز باید رعایت شوند

یکی از مهم‌ترین اهداف گوگل ادز این است که کاربران بتوانند به راحتی هرچه تمام‌تر با متن تبلیغ گوگل ارتباط برقرار کنند و در خواندن آن دچار مشکل نشوند. به همین دلیل گوگل ادز قوانین نگارشی مختلفی را وضع کرده است.

تبلیغات در جستجوی گوگل چگونه کار می‌کند؟حتما بخوانید: تبلیغات در جستجوی گوگل چگونه کار می‌کند؟

تا زمانی که تبلیغ‌دهندگان این قوانین را رعایت نکنند، تبلیغشان مورد تایید گوگل قرار نمی‌گیرد. همچنین اگر گوگل تشخیص دهد که تبلیغ‌دهنده قصد دارد سیستم گوگل ادز را فریب دهد، ممکن است او را جریمه و حسابش را مسدود کند.

قواعد نگارشی گوگل ادزاخیراً شاهد آن هستیم که برخی از تبلیغ‌دهندگان در متن تبلیغ خود از کاراکترهای غیرمجازی استفاده می‌کنند (به عنوان مثال چند ستاره به متن تبلیغ اضافه می‌کنند). شاید گوگل این متوجه این مسئله نشود، اما اگر تشخیص دهد که تبلیغ‌دهنده قصد فریب سیستم گوگل ادز را دارد، ممکن است تا مسدودسازی حساب تبلیغ‌دهنده هم پیش برود!

در ادامه مهم‌ترین این قوانین را با هم بررسی می‌کنیم.

رعایت نکات ویرایشی

گوگل ادز به دنبال آن است تا کاربر بهترین تجربه را از مشاهده تبلیغات داشته باشد. به همین دلیل، استانداردهایی برای تمامی قسمت‌های مختلف متن تبلیغ تعریف کرده و از تبلیغ‌دهندگان می‌خواهد که این قواعد را رعایت کنند.

در واقع گوگل ادز تنها به تبلیغاتی اجازه انتشار می‌دهد که از نظر نگارشی واضح، مفید، مرتبط، ساده و خوانا باشند. به عنوان مثال شما نمی‌توانید از این عبارات و کاراکترها در متن تبلیغ استفاده کنید:

  • >>رایگان!!
  • ر-ا-ی-گ-ا-ن

نکاتی که در سایت مقصد بایستی رعایت شوند

گوگل ادز به دنبال آن است که وقتی مشتریان روی متن تبلیغ کلیک می‌کنند، تجربه کاربری خوبی از سایت مقصد و صفحات فرود آن داشته باشند. بنابراین بهتر است تلاش کنید تا صفحات فرود مفید، کاربردی و راحت داشته باشید.

به عنوان مثال گوگل به موارد زیر حساس است:

  • آدرس URL هایی که کاربر را به آدرس دیگری هدایت می‌کند
  • سایت‌هایی که در حال ویرایش هستند یا اینکه غیر فعال شده‌اند
  • سایت‌هایی که دکمه بازگشت در مرورگر را غیر فعال کرده‌اند

قوانین سایت برای تبلیغ در گوگلدر نهایت، واقعیت این است که سرویس گوگل ادز محدودیت‌ها و چارچوب‌هایی برای تبلیغ‌دهندگان تعیین کرده تا مطمئن شود رضایت کاربران و مخاطبان تبلیغ جلب می‌شود. این راز را به خاطر بسپارید که بقای مجموعه گوگل، تا حدود زیادی به سیستم تبلیغاتی این شرکت بستگی دارد و سیستم تبلیغاتی نیز به رضایت کاربران وابسته است (به کسی نگویید!).

مسئله بعدی که باید در نظر داشته باشید این است که گاهی ممکن است با ترفمندهای عجیب و غریب، بتوانیم قوانین گوگل را دور بزنیم، اما اگر روزی گوگل به هر طریقی متوجه این مسئله شد، به هیچ وجه پاسخگو نخواهد بود و بدترین جریمه‌ها را برای ما در نظر خواهد گرفت.