بعد از آنکه محتوا را تولید و منتشر کردید، آیا کار تمام است؟ البته که نه! اما قرار هم نیست که به خانه اول برگردید. در واقع، اگر راستش را بخواهید سه راه برای زنده کردن محتوای قدیمی شما وجود دارد: هدف گذاری مجدد برای محتواها، نگهداری و بازنشر محتوای همیشه سبز (محتوایی که تاریخ مصرف نداشته و همیشه برای جذب مخاطب سودمند است) و بررسی نظرات و گفتگوهای کاربران در شبکه‎‌های اجتماعی برای برندسازی و در نهایت، خیز برداشتن جهتِ به دست آوردن سهم بیشتری از بازار.

پیش از هر چیز باید بگوییم که ...

در فصل‌های پیش دربارۀ ترسیم چهارچوب مناسب برای تولید محتوا صحبت کرده‌ایم، و در آن زمان احتمالاً برای شروع کار تولید محتوا از رویکردی قدم به قدم و محتاطانه استفاده کرده‌اید. حال که کارها روی رِوال افتاده‌ است، وقت آن است که این چهارچوب‌ها را بازنگری کنید. آیا ابزارها و توان آن را در اختیار دارید که بتوانید محتوای خود را یک مرحله به جلو ببرید؟

هدف‌گذاری مجدد محتوا

هدفگذاری مجدد محتوا (یا همان استفاده از یک ایده یا محتوا در بیش از چند جهت) می‌تواند حرکتی بسیار هوشمندانه باشد، مخصوصاً اگر به مخاطبان متفاوت در کانال‌های مختلف دسترسی دارید یا سرمایه‌گذاری شما در تولید محتوا آنقدر زیاد بوده که نیاز است محتوایتان توسط مخاطبان بیشتری دیده شود.

قرار نیست پُست وبلاگی‌تان را کپی کرده و روی لینکدین، پینترست یا اسلایدشر بگذارید. این کار، هیچ ارزش افزوده‌ای ایجاد نمی‌کند. بهتر آن است که محتوای شما بر اساسِ کانال مورد نظر، دوباره تنظیم و بهینه سازی شوند.

به همین دلیل (و چند دلیل دیگر) متوجه خواهید شد که هدف‌گذاری مجدد محتوا اگر از قبل و با برنامه‌ریزی انجام شود، بسیار کارآمدتر خواهد بود. اگر در جلسات طوفان فکری، ایده‌ای به ذهنتان رسید که تصور می‌کنید آنقدر خوب است که در یک کانال نمی‌گنجد یا آنقدر عمیق است که قرار است در آینده به عنوان منبعی در اینترنت به شمار رود، حتماً پیش از اقدام موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • آیا تحقیقاتی انجام داده‌اید که می‌تواند به صورت یک پرزنتیشن باارزش درآید؟ نتایج را مکتوب کنید، آن را به وسیله گرافیک‌های مناسب تزئین کرده و نکات کلیدی آن را در اسلایدشر به صورت یک پرزنتیشن درآورید. این فرم‌های مختلف محتوایی را به هم لینک کنید.
  • آیا اینفوگرافیکی تهیه کرده‌اید که لازم است با بقیه به اشتراک گذاشته شود؟ در همان مرحلۀ طراحی به فرم مناسب اینفوگرافیک برای شبکه‌های اجتماعی هم فکر کرده و گلچینی از مطالب آن را با اندازه مناسب جهت این کار کنار بگذارید. اینفوگرافیک کامل را در وب‌سایت یا وبلاگتان قرار داده و نسخه خلاصه شده را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.
  • آیا یک راهنمای تصویری خوب خلق کرده‌اید؟ در همان لحظۀ عکاسی یا خلق گرافیک تنها به این فکر نکنید که این تصاویر در سایت شما چگونه به چشم خواهند آمد، بلکه احتمال قرار گرفتن آنها در یک بروشور یا کاتالوگ را هم در نظر بگیرید.
  • آیا تا به حال مشتری‌ای داشته‌اید که از کار با او بسیار لذت برده و او نیز از نتیجه راضی بوده باشد؟ فرآیند کار خود را مستند کرده و در وبلاگ خود قرار دهید تا مشتریان بعدی بدانند کار کردن با شما چگونه است.

این احتمالات فراوان هستند. معمولاً یک ایده محتوا می‌تواند به شکل‌های مختلفی نوشته و منتشر شود. اگر تخصیص دوباره هدف به محتوا امکان پذیر است، می‌توانیم نتیجه بگیریم که این محتوا دوباره می‌تواند به فرم‌های جدید منتشر شده و احتمالاً مشتریان جدیدی جذب کند. از آنجا که شاید بازگشت به کل محتوای قدیمی و بررسی امکان این کار چندان آسان نیست، بهتر است در همان مرحله ارائه ایده محتوا از خود بپرسید "آیا در آینده امکان هدفگذاری مجدد این محتوا وجود دارد؟"

قصد دارید با تولید محتوا به یک برند مطرح تبدیل شوید؟

ما از برنامه ریزی و مدیریت کمپین بازاریابی محتوا تا تولید محتوای وب سایت و شبکه های اجتماعی همراه شما هستیم.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
مدیریت و تولید محتوا
021-41897070داخلی 3

محتوای همیشه سبز

اگر محتوایی تولید کرده‌اید که در قید و بند زمان نبوده و همواره برای مخاطب جذاب است، تبریک می‌گوییم! شما "محتوای همیشه سبز" (یا همان Evergreen Content) تولید کرده‌اید. این گونه محتواها گاهی با برنامه قبلی تولید می‌شوند، اما در بسیاری موارد محتوای همیشه سبز به صورت تصادفی تولید می‌شود.

نکته دیگر این است که محتوای شما در طول زمان به اندکی دستکاری و ویرایش نیاز دارد. برای مثال، بهتر است یک نفر همواره مشغول بررسی محتوای قدیمی بوده تا واژه‌ها و جملات تاریخ مصرف گذشته را شناسایی و در صورت لزوم با موارد به‌روزتر جایگزین کند.

یکی از ابزارهای قدرتمندی که برای این کار وجود دارد، گوگل ترندز است. با توجه به اینکه این ابزار می‌تواند تغییر حجم جستجوی عبارات مختلف را بررسی و با هم مقایسه کند، به شما کمک خواهد کرد که بدانید در صورت لزوم باید چه کلمات کلیدی را جایگزین عبارات و کلمات کلیدی دیگر کنید.

برای مثال، در ادامه دو کلمه کلیدی "طراحی سایت" و "سئو" را با هم مقایسه کرده‌ایم. درست است که میزان محبوبیت و جستجوی کلمات کلیدی به مراتب بیشتر است، اما همانطور که مشاهده می‌کنید محبوبیت کلمه کلیدی "سئو" در گذر زمان بیشتر شده شده است. گوگل ترندز به شما امکان می‌دهد تا از آخرین ترندهای موجود در صنعت خود و میزان محبوبیت‌شان مطلع شوید.

استفاده از گوگل ترندز برای به‌روزرسانی محتوا

بررسی بازخورد مخاطبان در شبکه‎‌های اجتماعی

اگر تیم‌ محتوا و تیم شبکه‌های اجتماعی شما با هم همکاری نمی‌کنند، در حال از دست دادن یک فرصت بزرگ هستید!

شبکه‌های اجتماعی و محتوا در واقع بخشی از یک سیستم پویا هستند که در آن گوش کردن به مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی باعث خلق ایده‌هایی می‌شود که می‌تواند محتوای شما را پیش ببرد. در مرحله بعد، تیم محتوا به تیم شبکه‌های اجتماعی می‌گوید که باید چه چیزی به مخاطب بگویند، و همه این کارها در نهایت به درک بهتری از مخاطب منجر می‌شود.

بررسی بازخورد مخاطبان در شبکه های اجتماعی

در بسیاری از سازمان‌ها، این دو تیم در واقع یکی هستند. در صورتی که در سازمان شما اینگونه نیست، فرصتی را فراهم کنید که دو تیم بتوانند حداکثر تعامل و همکاری را با یکدیگر داشته باشند. اطمینان حاصل کنید که این تعامل همواره در سازمان شما وجود داشته باشد تا بتوانید بیشترین ترافیک، لایک‌ها و به اشتراک‌گذاری‌ها را در شبکه‌های اجتماعی کسب کنید.

نکته دیگری که باید در اینجا به آن اشاره کنیم این است که کل ترافیک سایت شما از شبکه‌های اجتماعی نمی‌آید. به همین خاطر، تمامی محتوای شما قرار نیست برای مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی تولید شود. برای مثال، اگر یک فروشگاه آنلاین لباس و کفش دارید، احتمالاً در جستجوی گوگل روی عباراتی چون "خرید اینترنتی کفش" تمرکز خواهید داشت، در صورتی که در صفحات اجتماعی خود ممکن است از برندها و مُد روز سخن بگویید.

افزایش حجم در بازاریابی محتوا

حال که می‌دانید چه کاری جواب می‌دهد و چه کاری خیر و می‌توانید نرخ بازگشت سرمایه در محتوا را محاسبه کنید، احتمالاً آمادۀ اعمال تغییراتی در حجم کار هستید. نگران نباشید، قرار نیست ناگهان از انتشار هفته‌ای پنج پست در وبلاگ به سمت انتشار بیست پست در هفته کوچ کنید!

آموزش سئو یوتیوب: 9 تکنیک برای رسیدن ویدیوها به رتبه اول!حتما بخوانید: آموزش سئو یوتیوب: 9 تکنیک برای رسیدن ویدیوها به رتبه اول!

تغییر اندازه یعنی اینکه بدانید آیا به یک یا چند نویسنده اضافی آن هم به صورت دورکاری نیاز دارید یا خیر! با افزایشی اندک در منابع، می‌توانید تولید و انتشار انواع تازه‌ای از محتوا را هم امتحان کنید.

سعی کنید در محدوه‌هایی کار کنید که قبلاً در آنها موفق بوده‌اید، اما حس امتحان کردن موضوعات جدید و ایده‌های تازه را هم در خود زنده نگه دارید.

افزایش حجم محتوا فقط مربوط به افزایش ترافیک نیست، بلکه بحث بر سر افزایش و بهبود محتوا و همچنین، بهبود منابع در دسترس است. پس علاوه بر آنکه به دنبال این هستید که چه چیزی ترافیک سایت شما را زیاد می‌کند، به دنبال عواملی بگردید که بیشترین به اشتراک‌گذاری و نرخ تبدیل را ایجاد می‌کنند.

در چنین زمانی است که می‌توانید در محدوده‌هایی سرمایه‌گذاری کنید که قبلاً توان سرمایه‌گذاری در آنها را نداشته‌اید:

  • اگر زمان آن را نداشته‌اید تا صدای برند خود را پیدا کنید، همین الان ممکن است بتوانید این کار را انجام دهید.
  • مدیریت خود را تغییر دهید. اگر از زمانی که کار خود را شروع کرده‌اید تا الان چیزهای زیادی تغییر کرده‌اند، باید مطمئن شوید که تیم شما نیز خود را با این تغییرات هماهنگ می‌کند.
  • به جای آنکه به دنبال افرادی باشید که به امور گوناگون می‌پردازند، سعی کنید افراد متخصص را به کار بگیرید. برای مثال، چند نویسنده داشته باشید که هر یک در یک زمینه خاص تبحر دارند.
  • یک نفر را مامور آن کنید که تمامی لینک‌ها و برچسب‌های شما را بررسی کرده و دستی به سر و گوش محتوای قدیمی‌تر شما بکشد، تا بتوانید مطمئن باشید تمامی محتوا همچنان سودمند و به روز است.

در این مسیر، احتمالاً به مشکلاتی مربوط به ایده‌ها و موضوعات جدید هم برخواهید خورد، اما احتمالاً همین الان هم به خوبی می‌دانید چگونه باید از پس اینگونه مشکلات برآیید.

امیدوارم این راهنما بتواند به شما در بازاریابی محتوایی کمک کند. بازاریابی محتوایی موفقی را برای شما آرزو می‌کنیم!