محتوای سبز 2یک درخت هلو را تصور کنید که در همه فصل‌های سال سبز باشد و میوه بدهد! جذاب نیست؟ هر وقت دلتان هلو بخواهد سری به این درخت میزنید و میوه می‌چینید و نوش جان می‌کنید؛ دیگر لازم نیست تا تابستان سال بعد صبر کنید. همیشه سبز، همیشه پربار و همیشه قابل استفاده!

محتوای سبز هم مثل همان درخت است که هر وقت دلتان بخواهد می‌توانید به سراغش بروید چون همیشه برایتان موضوع تازه و بدردبخوری دارد!

بگذارید بقیه‌اش را در ادامه بخوانیم که تعریف محتوای سبز چیست، چرا مهم است و برای چه موضوعات و ایده‌هایی می‌شود محتوای سبز تولید کرد.

اگر علاقمند به ورود در حوزه‌ی بازاریابی محتوا و استفاده از این تکنیک عالی برای افزایش رونق در کسب‌وکارتان هستید، حتماً این مقاله را بخوانید.

محتوای سبز چیست؟

محتوای سبز مثل درختی است که در تمام فصل‌ها سبز می‌ماند و با گذر زمان و تغییر فصل‌ها زرد و بی ثمر نمی‌شود؛ یعنی این محتوا در تمام زمان‌ها قابل استفاده و مفید است؛ هیچ وقت قدیمی و تاریخ ‌گذشته نمی‌شود و مطالعه‌ی آن در هر زمانی می‌تواند نیازی از کاربر را رفع کند یا به سؤالی از او پاسخ بدهد.

خب از این تعریف می‌فهمیم که این نوع از محتوا تاریخ انقضا ندارد و با‌ گذشت زمان از ارزشش کم نمی‌شود؛ چون همیشه بدرد کاربران می‌خورد و کاربران همیشه به دنبال آن هستند؛ پس تولید محتوای همیشه سبز، راز افزایش بازدید بسیاری از وبلاگ‌ها است.

خب حالا با توجه به توضیحی که داده شد، به نظر شما کدامیک از محتواهای زیر را می‌توان محتوای همیشه سبز دانست؟

  1. قیمت طلا و سکه باز هم در بازار آزاد افزایش پیدا کرد
  2. خودروی کوییک آر به‌تازگی به بازار عرضه شده است
  3.  مشخصات فنی یخچال سایدبای‌ساید سامسونگ را در این مقاله می‌خوانید
  4. قدمت سی‌وسه‌ پل به دوران صفویه برمی‌گردد و نام قدیم آن الله وردیخان بوده است

خب اگر دقت کنید، می‌بینید که متن اول کاملاً وابسته به زمان است؛ بنابراین نمی‌توان آن را محتوای سبز دانست.

متن دوم نیز بستگی به تاریخ انتشار مطلب دارد. شاید به‌طور کلی‌تری بتوان گفت اخبار روز و مطالبی که پیرامون خبرها و اتفاقات روز به‌صورت اطلاع‌رسانی (و نه تحلیل اخبار) مطرح می‌شوند، محتوای سبز نیستند و با گذر زمان دیگر ارزشی ندارند.

اما مطلب سوم که به مشخصات فنی یک ماشین اشاره دارد، تا زمانی که این ماشین در بازار حضور دارد، (یا حتی بعد از آن به‌صورت یک مطلب شامل اطلاعات) می‌تواند برای خوانندگانش مفید و ارزشمند باشد. بنابراین می‌توان آن را تا حد زیادی محتوای سبز دانست.

مطلب چهارم نمونه‌ی بارزی از یک محتوای همیشه سبز است. هر زمان و هر کس که بخواهد درباره‌ی قدمت سی و سه پل بداند، این مطلب برایش مفید خواهد بود. این واقعیتی است که خدشه‌دار نخواهد شد و در تمام زمان‌ها یکسان خواهد بود. به‌طور کلی مطالبی که درباره‌ی وقایع تاریخی و آثار قدیمی تولید می‌شوند، محتوای همیشه سبز محسوب می‌شوند.

محتوای همیشه سبز

محتوای سبز بهتر است یا رنگ‌های دیگر؟

ما نمی‌توانیم میان محتوای سبز و محتوای غیر سبز، ارزش‌گذاری کنیم و بگوییم کدام بهتر است. اگر با دید کلی به آن نگاه کنیم، هر کدام از این نوع محتواها اهمیت ویژه‌ی خود را دارند و به‌جای خودشان باعث رشد بازدیدکنندگان می‌شوند؛ اما این که کدام یک بیشتر برای شما مهم است کاملاً بستگی به نوع کسب‌وکارتان دارد و زمینه‌ی فعالیت وب‌سایت شما دارد.

مثلاً وب‌سایت‌های خبری که اخبار و وقایع روز را به اطلاع مردم می‌رسانند، ارزششان به داغ بودن خبرها و سریع پخش کردن اخبار است، نه تولید محتوای سبز؛ پس نمی‌توانیم از چنین سایتی انتظار تولید محتوای سبز داشته باشیم. چرا که برای این وب‌سایت، تولید محتوا یعنی تولید خبرهای تازه و محتوای سبز برایش زیاد سودی نخواهد داشت.

محتوای همیشه سبز5

اما اگر قصد دارید وبلاگ یا سایتی داشته باشید که مطالب آن همیشه و در تمام زمان‌ها برای کاربرانش مفید و اثرگذار باشد، (برای مثال وبلاگی درباره‌ی سبک زندگی بهتر) می‌توانید به تولید محتوای همیشه سبز روی بیاورید. کسب‌وکار شما در هر حوزه‌ای که باشد، یک‌سری موضوعات مرتبط با آن وجود دارد که می‌توان پیرامون آن‌ها محتوای همیشه سبز تولید کرد.

بگذارید مثالی بزنیم. فرض کنید وب‌سایت شما درباره‌ی شبکه‌های اجتماعی است، مقاله‌ای تحت عنوان «بهترین شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکار شما» به‌عنوان یک محتوای سبز هوشمندانه می‌تواند ترافیک زیادی را به وب‌سایتتان بیاورد. چون این موضوعی است که مخاطبان همیشه در جستجوی آن هستند و وابسته به زمان نیست.

چگونه از وبلاگ خود کسب درآمد کنیم؟حتما بخوانید: چگونه از وبلاگ خود کسب درآمد کنیم؟

به‌عنوان یک مثال دیگر می‌توانیم فرض کنیم که وب‌سایتی فروشگاهی برای فروش لباس‌های زمستانه داریم. در این‌صورت علاوه بر اطلاع‌رسانی تخفیف‌ها و جشنواره‌ها، سبد محتوایی این فروشگاه را به محتواهای سبزی نظیر «چطور کلاه زمستانی مناسب خود را انتخاب کنیم؟» یا مثلاً «بهترین جنس و کیفیت برای چکمه چیست؟» مجهز می‌کنیم تا کاربران بیشتری در طول زمان به سایتمان مراجعه کنند. محتوای پیرامون این موضوعات، مطالبی هستند که همواره برای کاربران مفید خواهند بود.

حالا تعریف دقیق‌تری از محتوای سبز را می‌توانیم اینطور بیان کنیم:

محتوای همیشه سبز (محتوای سبز) تاریخ انقضا ندارد و به مرور زمان قدیمی نمی‌شود. این محتوا درباره‌ی موضوعاتی است که فارغ از اخبار روز یا فصل‌های سال، همیشه خوانندگان را درگیر خود می‌کند. نام محتوای سبز از evergreen به معنی درختی که برگ‌های آن در تمام فصول سال سبز می‌ماند، گرفته شده است.

حالا قبل از اینکه به سراغ ادامه مقاله برویم، بیایید با پنج اشتباه مهلک در تولید محتوا آشنا شویم تا با دوری کردن از آنها، محتوایی با کیفیت‌تر تولید کنیم:

تفاوت میان موضوع سبز و محتوای سبز چیست؟

تمایزی که بسیاری از اوقات از دید مقالات درباره‌ی محتوای سبز پنهان می‌ماند، تمایز بین محتوای سبز و موضوع سبز است.

ممکن است بعضی از موضوعات همیشه سبز باشند، اما نتوانیم درباره‌ی آن‌ها محتوای سبز تولید کنیم. متن دوم را در اول مقاله یادتان هست؟ قیمت طلا و سکه! این موضوع همیشه سبز است چون هر روز توسط کاربران و مردم سرچ می‌شود ولی محتوای آن باید لحظه‌ به لحظه آپدیت شود!

یا کسی که طرفدار همیشگی مسابقات بسکتبال است، موضوع «نتایج مسابقات بسکتبال» برای او همیشه جذابیت دارد؛ این یک موضوع سبز است. اما محتوایی که در این موضوع قرار می‌گیرد، همیشه سبز نیست. نتایج مسابقات، بستگی به زمان اجرای مسابقه و زمان اتمام آن دارد و مرتب به‌روزرسانی می‌شود. تفاوت محتوای سبز و موضوع سبز را با این مثال می‌توان مدنظر قرار داد.

موضوع سبز یا محتوای سبز؟بعضی از موضوعات سبز دیگر عبارتند از:

طرز تهیه یک غذای خاص، مشخصات کلی یک ماشین، معرفی یک کتاب، اطلاعاتی درباره‌ی یک بیماری و …. البته اینجا محتوایی که درباره‌ی هرکدام از موضوعات بیان شده، تهیه می‌شوند هم سبز هستند. طرز تهیه‌ی یک غذا را همیشه می‌توان استفاده کرد. یا مطلب معرفی کتاب، همیشه خواندنی و مورد نیاز خوانندگان است. بیماری‌ها ممکن است در طول زمان ریشه‌کن شوند و ازبین بروند، اما به‌دلیل بازه زمانی طولانی که انسان‌ها با بیماری‌های مختلف درگیر هستند، می‌توان تا حد زیادی این نوع محتوا را نیز سبز دانست.

محتوای کمی سبز یا محتوای همیشه سبز

بیایید فلش بک بزنیم به اول مقاله و مطلب سوم و چهارم را دوباره بخوانید! گفتیم که سومی تا وقتی که آن نوع از ماشین وجود دارد هم سبز است و چهارمی همیشه سبز است. از این داستان چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟

وقتی بیشتر به عمق مطلب فکر می‌کنیم می‌بینیم که محتواهای سبز هم مثل مداد رنگی سبز کم‌رنگ و پررنگ دارند. بعضی‌هایشان کمتر سبزند و بعضی دیگر همیشه سبز می‌مانند؛ شاید بهتر باشد که آن‌ها را در یک طیف در نظر بگیریم که ابتدای طیف محتواهاییی چندسالی حداقل نیازی به تغییر ندارند و انتهای طیف محتواهای همیشه سبز و ماندگار قرار می‌گیرد که در هر زمانی مفید است و هیچ تاریخ پایانی ندارد.

سبز بودن محتوامثال‌هایی برای تفاوت محتوای سبز و همیشه سبز:

به‌طور مثال داده‌های تاریخی که درباره‌ی گذشته‌ی زندگی و جهان داده می‌شود، محتواهای همیشه سبز محسوب می‌شوند. چون مطالبی هستند که قبلاً رخ داده‌اند و دیگر تغییر نمی‌کنند و انسان هر وقت بخواهد راجع به آن بخواند، محتوا همان است.

برای اینکه تفاوت محتوای همیشه سبز و محتوای سبز روشن‌تر شود، به برخی محتواهای آموزشی اشاره می‌کنم. به‌عنوان مثال آموزش کار با فلاپی دیسک، در یک بازه‌ی زمانی نسبتاً طولانی محتوای سبز محسوب می‌شد، اما حالا با جایگزین‌شدن فناوری‌های جدیدتر، این آموزش دیگر برای کسی مفید نیست و تاریخ انقضایش سر رسیده است.

اگر فکر می‌کنید می‌توانید پیرامون موضوع کسب‌وکارتان محتوای همیشه سبز تولید کنید، همین الان دست‌به‌کار شوید. لازم نیست تمام مقالات و محتواهای شما همیشه سبز باشند، اما شاید بهترین کار این باشد که در تقویم محتوای خود برنامه‌ای برای تولید محتوای سبز داشته باشید  و هراز گاهی محتوای سبزی متناسب با کسب‌وکارتان تولید و روی وب‌سایتتان منتشر کنید.

مثلاً اگر در زمینه‌ی فروش لوازم آرایشی بهداشتی و مراقبت از پوست و مو فعالیت می‌کنید، یکی از محتواهای همیشه سبز می‌تواند مطلبی درباره‌ی سلامتی پوست باشد. موضوعات سبزی که در این زمینه می‌توانید به آن‌ها توجه کنید، عبارتند از:

حفظ سلامت پوست، مراقبت از مو، شناخت آسیب‌های پوستی، رفع مشکل خشکی مو و …

این‌ها مطالب و موضوعاتی هستند که همیشه برای کاربران و مشتریانتان مفید خواهند بود و هر زمانی با جستجو در گوگل ممکن است به مطلب شما برسند. مراقبت از پوست موضوعی است که همه ساله و در تمام فصل‌ها در گوگل جستجو می‌شود. اما در مقابل، اتفاقاتی که خبر آن‌ها در همان لحظه پخش می‌شود، (مانند اعلام تخفیف‌های زمستانی) بعد از گذشت زمان دیگر کاربردی ندارند.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع می‌کنم
021-58438داخلی 1

۳ دلیل برای اهمیت محتوای سبز

آیا به این فکر کرده‌اید که اصلاً چرا محتوای سبز مهم است؟ و چرا باید آن را روی وب‌سایت یا وبلاگتان داشته باشید؟ به ۳ نکته از موارد اهمیت محتوای سبز توجه کنید:

۱. با محتوای سبز، همیشه شانس به‌دست آوردن کاربران جدید را خواهید داشت.

جذب کاربر با محتوای همیشه سبزمحتوای همیشه سبز روی وب‌سایت شما می‌تواند در طول سالیان، باعث جذب کاربران جدید بشود. شما نیازی ندارید که مرتب این محتوا را به‌روز کنید یا در آن دست ببرید. بودن محتوای سبز روی وبلاگتان، همواره آن را فعال و در تعامل با کاربر نگه می‌دارد. البته باید دقت کنید که محتوای سبز باید محتوای جذاب و ارزشمندی باشد.

۲. می‌توانید درباره‌ی موضوعی خاص، در صدر نتایج گوگل قرار بگیرید.

اگر برای تولید محتوای سبز در سایتتان زمان کافی بگذارید، کاربر همیشه شما را انتخاب می‌کند؛ گوگل هم این داستان را متوجه می‌شود و کم کم به شما اعتماد می‌کند و رتبه شما را افزایش می‌دهد. چون هر روز کاربران بیشتری به محتوای سبز شما مراجعه و آن را مطالعه می‌کنند. این نوع محتوا برای وب‌سایت شما بازدید‌های دائمی و ماندگار به‌همراه دارد. حتی می‌تواند تا سال‌ها بازدیدتان را بالا نگه دارد و لینک وب‌سایتتان را به صفحه اول گوگل بیاورد.

۳. احتمال لینک دادن به مطلب محتوای سبز بسیار بالاست.

از آنجایی که محتوای همیشه سبز، عمر طولانی دارد و در طول زمان ارزش آن کم نمی‌شود، احتمال اینکه سایت‌های دیگر و سایر وبلاگ‌نویسان به شما لینک بدهند، بسیار زیاد می‌شود. ممکن است مطلب سبزتان آن‌قدر از نظر محتوایی ارزشمند باشد که به‌صورت یک مرجع در لینک‌دهی سایر مطالب در دیگر وب‌لاگ‌ها و وب‌سایت‌ها مورد توجه قرار بگیرد. این خاصیت یک محتوای سبز است. به این ترتیب بازدیدهای بیشتری دریافت خواهید کرد.

از آن سبزهای خوشرنگ باشید!

محتواهای شما قرار است همیشه خوانده شود و سالیان سال استفاده شود، بنابراین برای تولید آن‌ها باید وقت و انرژی کافی بگذارید تا از جذابیت لازم برخوردار باشد و از نظر سئو و اصول نگارشی در کیفیت بالایی قرار بگیرد. اگر موضوع و محتوایتان سبز است، همان ابتدای کار طوری بنویسید که نخواهد دوباره برگردید و کیفیتش را تغییر دهید؛ بگذارید برای خودش ریشه کند و ثمره بدهد و نیاز به هرس کردن و اصلاح متنی نداشته باشد!

نکات مهم سئو برای استفاده از https در سایتحتما بخوانید: نکات مهم سئو برای استفاده از https در سایت

ایده‌هایی برای تولید محتوای سبز

خب رسیدیم به اینکه حالا چه محتوایی تولید کنیم که همیشه سبز باشد؟

تا اینجا کلی راجه به سرسبزی محتوا صحبت کردیم و کلی مثال زدیم؛ فکر کنم دیگر دستتان آمده که چه بنویسید تا همیشه سبز و خواندنی باشد؛ اما چند ایده هم به شما می‌دهیم که راهنمای کارتان باشد و از این‌ها هم استفاده کنید.

چند تا از ایده‌هایی که در خصوص تولید محتوای سبز می‌توانیم به آن‌ها اشاره کنیم، عبارتند از:

  •  راهنمای استفاده از یک وسیله‌ی خاص (مانند جاروبرقی یا آبمیوه‌گیری یا یک دستگاه دیجیتال)

یکی از ایده‌های تولید محتوای سبز می‌تواند راهنمای کار با یک وسیله‌ی خاص باشد. راهنماها یا manuals محتواهای همیشه سبزی هستند که همواره به وجودشان نیاز است. هر وسیله‌ای که داشته باشید و کار با آن را ندانید، نمی‌تواند چندان برایتان مفید واقع شود. شما نیاز دارید که روش کار با وسیله را بدانید و با کمک راهنمای استفاده می‌توانید از تمام مزایای وسیله مورد نظرتان و همینطور تمام قسمت‌های آن آگاه شوید.

  •  پست‌های آموزشی

هرگونه آموزش در مورد مطلب خاصی که به کسب‌وکارتان مرتبط باشد، محتوای سبز محسوب می‌شود. این‌گونه محتواها همواره مورد نیاز مخاطبین هستند.

  • مقاله‌های تاریخی

تاریخ آن چیزی است که در گذشته رخ داده و تمام شده و تغییری نخواهد کرد. بنابراین هرگونه محتوایی که درباره‌ی گذشته و وقایع مربوط به آن تهیه می‌شود، محتوای همیشه سبز است.

  •  سؤالات رایج یا راه حل‌ها

حتماً درباره‌ی کسب‌وکارتان از سوی مشتریان سؤالاتی پرسیده می‌شود که این سؤالات در طول زمان بارها تکرار می‌شوند. شما می‌توانید با کمک این سؤالات و در پاسخ به آن‌ها محتوای سبز تولید و در وب‌سایتتان منتشر کنید.

فارغ از اینکه نوع کسب‌وکار شما چیست، می‌توانید با تولید محتوا پیرامون کلمه‌های کلیدی پراهمیت در کسب‌وکارتان به محتوای سبز دست پیدا کنید و از آن برای بازدید و تعاملی پایدار با کاربران وب‌سایتتان استفاده کنید. محتوای سبز همان‌طور که از اسمش پیداست، هیچ‌گاه بی‌اهمیت و بی‌استفاده نمی‌شود و در طول زمان به افزایش رتبه سایت شما در گوگل کمک می‌کند. همچنین اعتماد مخاطبانتان را جلب می‌کند و می‌تواند مشتریان وفادار برایتان بسازد.

محتوای سبز تولید کنیم؟سبز سبزم ریشه دارم...

در این مطلب تلاش کردیم شما را با انواع محتوای سبز آشنا کنیم و اهمیت آن را توضیح دهیم. همچنین ایده‌هایی در اختیارتان قرار دادیم تا با کمک آن بتوانید محتوای سبز تولید کنید. فکر می‌کنید تا چه حد قانع شدید که به محتوای سبز روی بیاورید و از آن برای رونق و افزایش فروش در کسب‌وکارتان بهره بگیرید؟ آيا تجربه‌ای از تولید محتوای سبز داشته‌اید؟

خوشحال می‌شویم نظراتتان را در کامنت‌ها بخوانیم و از تجربه شما استفاده کنیم.