اول بگذارید یک چیز را مشخص بکنم. سئو از نظر خود من، به هیچ‌وجه یک چیز لعنت شده نیست. برعکس، واقعاً از تمام بخش‌ها و جزئیات شیرین آن لذت می‌برم. ولی همانطور که خودتان هم ممکن است بدانید، وارد شدن به یک کار در حالی که هیچ سر رشته‌ و هیچ شناختی از آن ندارید می‌تواند از اعصاب خردکن‌ترین اتفاقات در دنیا باشد. و خب، وقتی می‌خواهید وارد فضای آنلاین شوید، سوالی که حتماً باید پاسخش را بدانید این است که سئو چیست.

حالا اگر شما هم جزو آن دسته از آدم‌ها هستید که اصطلاح سئو گیجتان کرده است، هیچ نگران نباشید. امروز قرار است با زبان ساده به شما بگوییم که بالاخره این سئوی لعنتی چیست و چه فایده‌ای دارد. حتی با هم می‌بینیم که از کجا پیدایش شده است و تاریخچه آن چیست. بدین ترتیب، دیگر مطمئن هستم که هیچ سوالی برایتان باقی نخواهد ماند.

در ضمن، همکار من هم به تازگی مطلبی در مورد چگونگی فرآیند سئو منتشر کرده است که نقش مکملی برای این مقاله را بازی می‌کند و پیشنهاد می‌کنم بعد از این مطلب، به سراغ آن بروید:

داستان مصوّر: ما چگونه فرآیند سئو وب‌سایت شما را انجام می‌دهیم؟

تعریف سئو، تاریخچه و دلیل اهمیّت آن

خب، دیگر وقتش رسیده که خودمان را از شر این نفرین‌ خلاص کنیم و در مورد تعریف سئو و اهمیّت آن یاد بگیریم.

ضمناً، از آنجایی که هموطنان عزیز ما علاقه کمتری به خواندن دارند (متاسفانه  :-( )، سعی کردم تا این مطالب را به صورت مصور و تحت یک اینفوگرافیک آماده کنم تا خواندن آن راحت تر شده و جذابیت آن نیز بیشتر شود.

در صورتی که با لود شدن عکس مشکلی داشتید، نسخه متنی همین اینفوگرافیک نیز در انتهای همین مطلب برای شما آماده شده است.

باشد که دیگر سئو را لعنتی نخوانیم!

what-the-heck-is-seoخب احتمالاً با خواندن این اینفوگرافیک متوجه شدید که سئو چقدر برای سایت‌ها و کسب و کارهای اینترنتی واجب و ارزشمند است. یک سایت با بهینه شدن برای موتورهای جستجو می‌تواند بازدیدکننده بیشتر و در نهایت فروش بیشتری داشته باشد.

اگر به فکر یادگیری سئو افتادید، می‌توانید از راه‌های زیر اقدام کنید:

در مرحله اول اگر هنوز چیزی از سئو نمی‌دانید و می‌خواهید از صفر شروع کنید یا بروید سراغ آموزش‌های رایگان سئو یا در دوره سئو مقدماتی ما شرکت کنید. بعد از این دوره شما به درک کاملی از سئو، مراحل و اهمیت هر کدام از بخش‌های سئو خواهید رسید.

اما اگر با سئو آشنا هستید و می‌خواهید اجرای آن را آموزش ببینید ما به شما شرکت در دوره کامل سئو (پکیج کامل) را پیشنهاد می‌کنیم. در این دوره دیگر تمرکز روی یادگیری تخصصی بهینه‌سازی سایت در بخش‌های مختلف است.

امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد، اگر سوال، پیشنهاد یا انتقادی داشتید، در بخش کامنت برایمان بنویسید.

نمایش نسخه متنی

این سئو لعنتی چیست و اصلاً چرا باید به آن اهمیت داد؟

راهنمای جامع و کامل برای آنکه سئو و تاریخچه آن را درست بشناسید!

در گذشته‌ای نه چندان دور، در سال ۱۹۹۶، دو نفر با نام‌های Sergey Brin و Larry Page شروع به کار کردن بر روی پروژه‌ای کردند که یک موتور جستجوگر محتوا بود. آن ها نام پروژه خود را BackRub گذاشتند (که بعدها به Google تغییر نام داد).

موتور های جستجو اتفاق جدیدی نبودند. نخستین موتور جستجو، Archie نام داشت که در سال ۱۹۹۰ ساخته شده بود. پس از آن هم تعداد بسیار زیادی موتور جستجو آمده بودند که یکی از معروف ترین شان را امروزه با نام Yahoo میشناسیم.

اما همانطور که می دانید، گوگل امروزه پر کاربردترین موتور جستجوگر دنیاست. ظرف 6 سال، پس از راه اندازی، گوگل توانست از تمام رقبای خود پیشی بگیرد و تا به امروز پیشتاز دنیای اینترنت است.

آیا بازاریابی محتوا به تجارت من کمک می کند؟حتما بخوانید: آیا بازاریابی محتوا به تجارت من کمک می کند؟

از سال ۱۹۹۰، مردم دنیا شروع به ساخت نخستین وب‌سایت‌های خود در دنیای مجازی کردند و به سرعت فهمیدند که می‌توانند از وب‌سایت‌های خودشان کسب درآمد کنند. اما برای آنکه بتوانند درآمد داشته باشند، نیازمند بازدیدکننده برای وب‌سایت‌های خود بودند.

از آنجایی که موتورهای جستجوگر روز به روز محبوب تر می شدند، صاحبان وب‌سایت‌ها به این فکر افتادند که چطور می‌توانند وب‌سایت‌های خودشان را در صدر نتایج جستجوی اینگونه ابزارها نمایش دهند.

و اینجا نقطۀ آغاز بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها برای موتورهای جستجو بود...

بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجو (SEO):

• روندی است که طی آن یک وب‌سایت را به گونه‌ای ویرایش یا همان بهینه‌سازی می‌کنند که از آن پس در صدر نتایج جستجو نمایش داده شود و این رتبه بالا فقط به خاطر اعتبار وب‌سایت و به حالت طبیعی یا ارگانیک باشد و نه تبلیغاتی و با هزینه. حال این سوال پیش می‌آید که منظور از نتایج ارگانیک (Organic) چیست؟

۲ شکل مختلف از نتایج در موتورهای جستجو وجود دارد. شکل اول تبلیغات (Ads) است. این تبلیغات در بالا و پایین صفحه وجود دارند و با یک علامت کوچک سبز رنگ مشخص می‌شوند. در زیر این تبلیغات هم، نتایج طبیعی (Organic) وجود دارند. نتایج طبیعی آن نتایجی هستند که از نظر رباط هوشمند گوگل، بیشترین ارتباط را به موضوع جستجوی شما دارند و به ترتیب اعتبار سایت‌ها دسته‌بندی شده‌اند.

حالا حتماً برایتان سوال پیش آمده است که در صدر نتایج جستجو بودن برای کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان چقدر اهمیّت دارد؟

بیایید با هم یک بررسی ساده بکنیم!

کلمه کلیدی "بلیط هواپیما" را در نظر بگیرید. این کلمه در ماه بیش از ۱۲ هزار بار جستجو شده است! طبق تحقیقات انجام شده، تقریباً ۲۰% از کلیک‌های کاربران بر روی وب‌سایتی است که رتبه نخست یک جستجو را داشته باشد. این یعنی اگر رتبه اول این جستجو باشید، ۲۴۰۰ کلیک بر روی آدرس شما خواهد شد و ماهیانه ۲۴۰۰ بازدیدکننده (آن هم فقط از همین یک کلمه کلیدی) وارد سایت شما خواهند شد ...

حالا بیایید بررسی کنیم که این بازدیدکننده‌ها چقدر ارزش دارند؟

اگر شما بخواهید با تبلیغات در این جستجو بالا بیایید، به طور میانگین باید ۸۰ سنت یا ۰.۸ دلار برای هر کلیک بر روی تبلیغ خود بپردازید. پس برای داشتن ۲۴۰۰ کاربر در ماه تقریباً باید ماهیانه چیزی حدود ۱۹۲۰ دلار هزینه کنید و آن هم فقط برای همین کلمه کلیدی بلیط هواپیما!

البته ممکن است این هزینه گاهی کمتر یا بیشتر از این (تا چند دلار برای جستجوهای فارسی) هم بشود. اما در هر صورت، اگر قرار باشد فقط با تبلیغات گوگل (که یکی از بهترین راهکارهای تبلیغاتی است) کاربران را به سمت خود جذب کنید، باید ماهیانه هزینه زیادی را صرف کنید. این در حالی است که با کار بر روی سئو سایت خود، با یک هزینه کمتر می‌توانید به صدر نتایج طبیعی جستجو برسید و هزینه‌های خود را در طولانی مدت کاهش دهید.

اما بهینه‌سازی سایت دقیقاً چطور انجام می‌شود؟

به طور خلاصه، فرآیند سئو به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود.

سئو داخلی سایت (ON PAGE SEO)
هدف سئو داخلی این است که محتوای سایت شما را به نحوی بهینه سازی کند که موتورهای جستجو به راحتی آن را بخوانند، موضوع صفحات را متوجه شوند و سایت شما را به عنوان یک سایت با کیفیت و قابل اعتماد برای کاربران شناسایی کنند.

سئو خارجی سایت (OFF PAGE SEO)
هدف سئو خارجی این است که مطمئن شود سایت‌های دیگر به سایت شما لینک می‌دهند و شما را به گوگل معرفی می‌کنند. این لینک‌ها همچون مهر تائید سایت‌های دیگر برای شماست و باعث می‌شود اعتبار شما نزد گوگل و دیگر موتورهای جستجوگر افزایش یابد. این فرآیند که به نام لینک سازی (لینک بیلدینگ) شناخته می‌شود، اهمیّت بسیاری در رنک گوگل سایت شما دارد.

چند واقعیّت جالب دربارۀ سئو

گوگل بیش از ۷۰% از بازار جهانی موتورهای جستجو را در دست گرفته است!
۷۰% از کلیک‌های مردم جهان در صفحات گوگل بر روی نتایج طبیعی جستجو است!
بعد از موتورهای جستجو، بازاریابی ایمیلی بیشترین سهم را در افزایش ترافیک وب‌سایت‌ها دارد.
۷۵% از بازدید کنندگان به سراغ صفحه دوم از نتایج جستجوی گوگل نمی‌روند.
در هر ساعت، بیش از ۱.۴ میلیارد جستجوی مختلف انجام می‌شود.
بیش از ۸۰% کاربران اینترنت از موتورهای جستجوگر استفاده می‌کنند
مادران، ۲ برابر بیشتر از سایر کاربران اینترنت از جستجو استفاده می‌کنند.

مهمترین نکته در سئو چیست؟

قبل از هر چیز، شما باید به کاربر فکر کنید! وب‌سایتی ایجاد کنید که کاربران دوستش داشته باشند. به این ترتیب، موتورهای جستجوگر هم شما را دوست خواهند داشت. می‌پرسید چرا؟ ساده است. چون هدف موتورهای جستجوگر این است که بهترین و مرتبط‌ترین نتایج را به کاربر نمایش دهند و زمانی که شما محتوای عالی به کاربر ارائه دهید، شانس تان برای کسب رتبه خوب بیشتر می‌شود.

خوشحالیم که امروز با هم مطلب جدیدی را یاد گرفتیم!
حالا شما هم می‌دانید که بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر یا همان سئو چیست و چرا اهمیّت دارد. حتی خودتان می‌توانید این موضوع را به دیگران توضیح دهید.