ایلان ماسک یک بار در یکی از سخنرانی‌هایش گفت: «ما این انتخاب را داریم که یا عقب بمانیم و اجازه دهیم هوش مصنوعی جای کسب و کار ما را بگیرد، یا این که راهی پیدا کنیم که با هوش مصنوعی خیلی مسالمت امیز زندگی کنیم.»

در دنیایی که هوش مصنوعی در آن روزبه‌روز پررنگ‌تر می‌شود، اگر از غافله عقب بمانیم دیگر جایی برای ما و کسب و کارمان نخواهد بود. اما اگر یاد بگیریم چطور از هوش مصنوعی به نفع خودمان استفاده کنیم، به جای ضرر کردن، بُرد می‌کنیم!

هوش مصنوعی کجاها کاربر دارد؟ خیلی جاها! اما ما می‌خواهیم در این مقاله از کاربردش در حوزه خودمان یعنی دیجیتال مارکتینگ حرف بزنیم.

در این مطلب می‌خواهیم برایتان توضیح دهیم که کسب و کارهای پیشرفته چگونه این روزها از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌کنند. مطمئنیم اگر بدانید که شما هم چه کارهای را می‌توانید با هوش مصنوعی برای کسب و کارتان انجام دهید، شگفت‌زده خواهید شد!

چرا هوش مصنوعی بحث داغ این روزهاست؟

این روزها هرجا که می‌رویم، هوش مصنوعی بحث داغ جمع‌هاست. البته جای تعجبی هم نیست زیرا این خلفت بی‌جان و بی روح، روزبه‌روز خودش را بیشتر و بیشتر در زندگی ما می‌گنجاند.

همین دیروز بود که برای ترجمه یک متن باید به دیکشنری‌ها مراجعه می‌کردیم؛ حالا امروز با استفاده از هوش مصنوعی و ابزارهای ترجمه خودکار، با یک کلیک متن‌های خود را به زبان دیگر ترجمه می‌کنیم.

قبلاً پیش بینی آب و هوا نیازمند بررسی دستی نقشه‌ها و داده‌های مختلف بود؛ اما امروز با استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتم‌های پیشرفته، قادریم به صورت دقیق و خودکار، آب و هوای روزهای آینده را پیش بینی کنیم.

تا همین چند وقت پیش طراحان و ادیتورها برای ایجاد کوچک‌ترین تغییر در یک عکس، مثلاً حذف بک‌گراند آن، کلی وقت می‌گذاشتند و دردسر داشتند؛ اما حالا عکس را به یک ابزار هوش مصنوعی تحویل می‌دهید و با چند تا کلیک هر تغییری که بخواهید در عکس ایجاد می‌کنید.

فکر نکنید ماجرا به اینجا ختم می‌شود؛ نه! این تازه اول داستان است.

هوش مصنوعی تا جایی پیش رفته که چندین ایبوک با هوش مصنوعی نوشته شده است و در آمازون فروخته می‌شود. عجیب است نه؟ کتابی که توسط هوش مصنوعی نوشته شده است؛ شاید علاوه بر عجیب  کمی هم ترسناک باشد.

یک جای دیگر از دنیا، یک عکاس اینستاگرامی به اسم جوس اوری (Jos Avery) مدت زیادی با عکس‌های خارق‌العاده‌ای که می‌گذاشت، هزاران فالوور به دست آورد. بعدها اعتراف کرد که عکس‌ها را با هوش مصنوعی میساخته و خودش کمی آن‌ها را فتوشاپ کرده است.

تا اینجای کار داشته باشید تا ببینیم این هوش مصنوعی چه دردی از کار ما دوا می‌کند.

چرا در حال حاضر بدون این فناوری نمی‌توانیم زندگی کنیم؟

هوش مصنوعی باعث کاهش خطای انسانی در انجام کارها می‌شود؛ وظایف یکنواخت مثل پاسخ دادن به ایمیل‌ها، تولید فاکتور و... را اتوماتیک می‌کند. داده‌ها و اطلاعاتی که خواندن آن‌ها برای انسان ساعت‌ها طول می‌کشد را در یک دقیقه پردازش و تحلیل می‌کند؛ علم پزشکی را صدها پله به جلو برده است و حتی قادر است کارهای خطرناک مثل اکتشاف دریا و کمک به عملیات نجات بازماندگان بعد از بلایای طبیعی را انجام دهد.

همه این موارد که گفتیم فقط قطره‌ای از دریای بی پایان کاربردهای هوش مصنوعی بودند! حالا بیایید ببینیم که این ابداع بی نظیر دست بشر، چطور در دنیای دیجیتال مارکتینگ غوغا می‌کند و کار بازاریابان دیجیتال را صد پله راحت‌تر می‌کند.

ai-comic

با هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ غوغا کنید: 6 کاربرد خارق‌العاده!

اگر استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال را بلد باشید، مطمئناً سه هیچ از بقیه جلو خواهید بود زیرا قادر هستید بدون هیچ زحمتی تبلیغات بی‌نظیر بسازید، محتوای جذاب تولید کنید، پشتیبانی بی‌نقص و عالی ارائه دهید و تجربه‌ای متفاوت از خرید را به مشتریانتان ارائه دهید.

مهم‌ترین و پرکاربردترین مفاهیم و اصطلاحات گوگل ادزحتما بخوانید: مهم‌ترین و پرکاربردترین مفاهیم و اصطلاحات گوگل ادز

چطور می‌شود این معجزه‌ها را در کسب و کارتان رقم بزنید؟ این 5 مورد را بخوانید تا یاد بگیرید که چطور به عنوان یک بازاریاب، یک معامله دو سر بُرد را با هوش مصنوعی داشته باشید.

1.    با هوش مصنوعی تبلیغات خارق‌العاده بسازید!

هوش مصنوعی در تبلیغات جادو می‌کند! همه ما استفاده‌های عادی و معمولی از هوش مصنوعی در تبلیغات را می‌دانیم. مثلاً این که هوش مصنوعی با جمع‌آوری اطلاعات کاربران از جمله سن، جنسیت و علایق آن‌ها تبلیغات مناسبی را به آن‌ها نشان می‌دهد. گوگل تا الان از این ویژگی در تبلیغات خود زیاد استفاده کرده است. اما هنوز خیلی از افراد از جادوی هوش مصنوعی و کاربردهای آن در طراحی و اجرای تبلیغات بی‌خبرند.

ما قبلاً خودمان تبلیغاتمان را می‌ساختیم، و بسیاری از ما هنوز که هنوز است هم همین کار را می‌کنیم. اما الان کار خیلی راحت تر شده است.

شما میتوانید از هوش مصنوعی برای تبلغ یک محصول خود ایده بگیرید. می‌توانید بپرسید پربازده‌ترین تبلیغات سالهای اخیر چه بوده است؛ میتوانید از AI بخواهید یک بنر تبلیغاتی برای شما طراحی کند.

به طور کلی به جای این که خودتان زحمت صفر تا صد ساخت تبلیغات را بکشید، اجازه دهید هوش مصنوعی بخشی از فرآیند را انجام دهد تا سریع‌تر کار انجام شود یا برای شما تبلیغاتتان را بسازد؛ یعنی دقیقاً همان کاری که شرکت‌های بزرگی مثل کوکا کولا و کوارتز (Quartz) انجام دادند!

اگر این شرکت‌ها با استفاده از هوش مصنوعی بازار را در دست می‌گیرند، چرا شما این کار را نکنید؟ مثلاً به هوش مصنوعی عکس محصولتان را می‌دهید و او برایتان یک بنر خوب تبلیغاتی را آماده می‌کند. (یا حتی می‌توانید از او بخواهید یک سناریو تبلیغاتی جذاب را به شما پیشنهاد دهد!)

بیایید نگاهی به معجزه‌ای که کوکا کولا در تبلیغ جدیدش با هوش مصنوعی رقم زد بیندازیم تا بهتر ماجرا را متوجه شوید:

کوکا کولا در تبلیغ جدیدش با هوش مصنوعی کولاک کرد!

این شرکت در تبلیغ جدیدش به نام شاهکار (Masterpiece) که قسمت‌هایی از آن با هوش مصنوعی ساخته شده، کولاک به پا کرد! این تبلیغ یک هنرجوی نقاشی را نشان می‌دهد که کاملاً خسته به نظر می‌رسد و برای کشیده نقاشی به الهام نیاز دارد؛ اما چیزی به ذهنش نمی‌رسد؛ اینجاست که تابلوهای نقاشی، از تابلوی جیغ اثر ادوارد مونک گرفته تا دختری که در تابلوی دختری با گوشواره‌های مروارید می‌بینیم، همگی دست به کار می‌شوند تا یک بطری کوکا کولا را به دست او برسانند.

(همه ما سال‌ها فکر می‌کردیم که شخصیتی که در تابلوی جیغ می‌بینیم نشانگر اضطراب و هراس است؛ در حالی که آن شخص بیچاره فقط یک بطری کوکا کولا می‌خواسته!)

یک تبلیغ عالی و خلاقانه که مخاطب را عمیقاً جذب می‌کند اما به لطف استفاده از هوش مصنوعی، در عین حال زحمت و هزینه بیش از حدی هم برای آن صرف نشده است. یعنی یک تیر و چند نشان!

آیا ایده ساختن تبلیغاتی جذاب که وقت و هزینه زیادی هم نمی‌برند شما را قلقلک می‌دهد؟

2.    با هوش مصنوعی نتیجه تبلیغاتتان را از قبل پیش بینی کنید!

تبلیغات هزینه بر هستند و همه ما این موضوع را می‌دانیم؛ پس اگر از مؤثر بودن تبلیغاتتان مطمئن نباشید، در آخر ضرر مالی می‌کنید. حتی بدتر از آن! تبلیغات بی‌کیفیت ممکن است مشتری‌ها را نسبت به کسب و کار شما سرد کند. خوشبختانه اینجا هم هوش مصنوعی مثل یک فرشته نجات نازل می‌شود و به کمک ما می‌آید تا مطمئن شویم که پولمان عاقلانه خرج می‌شود. چطور؟

هوش مصنوعی تمام تبلیغاتی که قبلاً در گوگل انجام شده و نتایج آن‌ها را در حافظه خود دارد؛ یعنی به خوبی می‌داند که کدام نوع تبلیغات موفق‌تر بوده‌اند و کدام یک چندان چنگی به دل کاربران نزده‌اند!

پس با توجه به همین اطلاعات، تبلیغ شما را با تبلیغات گذشته مقایسه می‌کند و به شما می‌گوید که طبق تجربه، تبلیغ شما چقدر موفق خواهد بود.

افزایش محبوبیت و تعداد بک‌لینک‌هاحتما بخوانید: افزایش محبوبیت و تعداد بک‌لینک‌ها

3.    سایتتان را بدون نیاز به نیروی انسانی طراحی کنید

آیا می‌دانستید یک پلتفرم هوش مصنوعی به نام The Grid وجود دارد که خودش سایت شما را طراحی می‌کند؟ سایتی که بدون هیچ کمکی از طرف انسان‌ها خودش می‌تواند خودش را طراحی کند، قطعاً قابل ستایش است!

با استفاده از این سایت دیگر نیازی نیست شما برای طراحی سایتتان وقت بگذارید یا هزینه کنید. کافی است بلد باشید که چطور از هوش مصنوعی استفاده کنید تا این کار را برای شما انجام دهد.

طراحی سایت با هوش مصنوعی

4. تجربه‌ای خاص از خرید را با هوش مصنوعی به کاربر ارائه دهید.

وقتی حرف از بازاریابی به میان باشد، «شخصی سازی» یک موضوع بسیار مهم است. هر کاربر باید تجربه‌ای شخصی‌سازی شده از سایت ما داشته باشد.

برای مثال تصور کنید الناز وارد یک سایت خرید لباس می‌شود. هوش مصنوعی در این سایت با توجه به جستجوهایی که او قبلاً در اینترنت داشته است و داده‌هایی که از او موجود است (از جمله سن، جنسیت و...)، علایق و سلیقه او را حدس می‌زند و لباس‌هایی را به او پیشنهاد می‌دهد که مطابق سلیقه او باشند.

یک ربات هم به عنوان دستیار شخصی الناز در این سایت در خدمت او خواهد بود و در یک چت باکس (جعبه گفتگو) با او صحبت می‌کند و سؤالاتی از او می‌پرسد تا بهتر بتواند او را راهنمایی کند.

الناز هم اگر به چیز خاصی نیاز داشته باشد یا سؤالی داشته باشد، آن را با ربات در میان می‌گذارد. تصور کنید الناز چقدر از خرید از چنین سایت پیشرفته‌ای که یک تجربه شخصی‌سازی‌شده را به او ارائه می‌دهد، لذت می‌برد!

هیچ فروشگاهی نمی‌تواند برای هر مشتری یک دستیار شخصی جداگانه ارائه دهد که سلیقه او را بداند و او را راهنمایی کند. اما این کار امروز با هوش مصنوعی ممکن است و شما هم می‌توانید تجربه خرید از سایتتان را همین‌قدر برای مشتریان راحت و جذاب کنید.

2 مثال باورنکردنی اما واقعی از کاربرد هوش مصنوعی در ارائه تجربه خاص از خرید!

هوش مصنوعی حتی قادر است لباس‌های مختلف را در تن مشتری نشان دهد، بدون این که نیاز باشد آن‌ها را بپوشد! یک پلتفرم هوش مصنوعی به نام AI hairstyle online free نیز وجود دارد که عکستان را در آن وارد می‌کنید و هوش مصنوعی مدل موهای مختلف را روی سر شما امتحان می‌کند.

به این صورت خیلی راحت می‌بینید که چه مدل مویی با چه رنگی به شما می‌آید؛ آن هم بدون این که واقعاً نیاز باشد ریسک کنید و آن را در دنیای واقعی امتحان کنید. این است معجزه و کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ!

5.    پشتیبانی سریع و عالی ارائه دهید

فرض کنید کالایی را سفارش داده‌اید، اما آن کالا معیوب به دست شما رسیده است. وقتی می‌خواهید با پشتیبانی تماس بگیرید تا آن را پس بدهید، باید 15 دقیقه پشت خط بمانید! تصور کنید در این حالت چقدر احساس ناامیدی می‌کنید و چقدر آن فروشگاه و آن برند در نظرتان اعتبارش را از دست می‌دهد.

حالا چه می‌گویید اگر به شما بگوییم که فناوری هوش مصنوعی خیلی راحت یک تنه از پس پشتیبانی برمی‌آید؟ کافی است یک ربات در این سایتتان داشته باشید که وقتی مشتری وارد سایت می‌شود، خیلی سریع مشکل را از او می‌پرسد. مشتری هم به راحتی گزینه «کالای معیوب به دستم رسیده و می‌خواهم آن را پس بدهم» را انتخاب می‌کند و تمام! به همین راحتی می‌شود با هوش مصنوعی پشتیبانی عالی و سریع به مشتری ارائه داد.

این کار همین حالا با هوش مصنوعی ممکن است و حتی بعضی از سایت‌ها دارند از آن بهره می‌برند.

6.    با هوش مصنوعی، سریع‌تر و هوشمندانه‌تر محتوا تولید کنید

یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ که این روزها حسابی غوغا کرده است، استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در تولید محتواست. بیایید ببینیم هوش مصنوعی برای تولید محتوا چه کمکی به ما می‌کند.

تولید محتوا با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی برایتان می‌نویسد

وقتی نمی‌توانید کلمات مناسب را پیدا کنید و چیزی برای نوشتن به ذهنتان نمی‌آید، به سراغ ChatGPT بروید و از او بخواهید یک پاراگراف برایتان بنویسد یا چند تیتر به شما پیشنهاد دهد تا جرقه‌های خلاقیت در ذهنتان روشن شوند.

تبلیغات گوگل ادز (ادوردز سابق) چیست؟ چگونه در آن تبلیغ کنیم؟حتما بخوانید: تبلیغات گوگل ادز (ادوردز سابق) چیست؟ چگونه در آن تبلیغ کنیم؟

از هوش مصنوعی کپشن بگیرید

تابه‌حال شده است که ندانید چه کپشنی برای پست‌های اینستاگرامتان بنویسید؟ به چت جی پی تی موضوع پستتان را دقیق بگویید و از آن بخواهید کپشن متناسب برای پستتان بنویسد. حتی اگر خوشتان نیامد می‌توانید بگویید آن را ادیت کند و کپشن هیجانی‌تر و بهتری بنویسد.

یک ابزار هوش مصنوعی بسیار خارق‌العاده دیگر هم هست به اسم Otter.ai که کپشن‌های مرتبط و جذابی را برای پست‌های شما پیشنهاد می‌دهد.

هشتگ مرتبط آماده تحویل بگیرید

در این مورد هم ChatGPT مرتبط‌ترین و بهترین هشتگ‌ها برای پست اینستاگرام شما را برایتان پیدا می‌کند و کارتان را برای تولید محتوای اینستاگرامی راحت می‌کند. کافیست موضوع پست را برای این هوش مصنوعی بنویسد و درخواستتان را مطرح کنید.

RiteTag هم یک ابزار دیگر هوش مصنوعی است که با توجه به موضوع پست هشتگ‌های مرتبط را به شما اعلام می‌کند. با بهینه سازی هشتگ‌هایتان به کمک هوش مصنوعی، بیشتر دیده می‌شوید و شانستان برای وایرال شدن صد برابر می‌شود.

با هوش مصنوعی بدون ایده نمی‌مانید

بارها پیش می‌آید که ما ایده استوری و ویدیو و متن وبلاگ نداریم و نمی‌دانیم درباره چه چیزی تولید محتوا کنیم. خب تا هوش مصنوعی را داریم غم نداریم. می‌توانیم باز هم برویم سراغ ChatGPT عزیز و خیلی شیک مجلسی بگوییم می‌خواهم درباره محصول جدیدم پست بذارم که مخاطب عاشقش شود، چه ایده‌ای داری؟ به شما می‌گوید.

یا بگویید چت جی پی تی جان، می‌خوام دوره جدیدم را در یک ویدیو معرفی کنم، لطفا یک سناریوی خوب به من تحویل بده تا مخاطبان با تمام وجود خفن بودن دوره من را درک کنند. چند ثانیه بعد سناریو را تحوبل می‌گیرید.

البته باید بدانید که شما باید برای ابزارهای هوش مصنوعی با دقت و جزییات چیزی را که می‌خواهید توضیح دهید و گرنه به نتیجه موردنظر نمی‌رسید.

با هوش مصنوعی در یک چسم به هم زدن عکس بسازید

محتوای بصری را در یک چشمک به هم زدن با هوش مصنوعی بسازید!

هوش مصنوعی برای تولید محتوای بصری هم غوغا می‌کند. برای مثال، Eklipse یکی از فرزندان هوش مصنوعی است که به طور اتوماتیک ویدئوی مورد نظر شما را از یوتیوب، فیس‌بوک، یا شبکه‌های اجتماعی دیگر می‌گیرد، آن را به یک ریل اینستاگرام تبدیل می‌کند و حاضر و آماده تحویلتان می‌دهد!

ابزارهای در هوش مصنوعی وجود دارد، که برای شما هر عکسی که بخواهید تولید می‌کند، بدون اینکه نیاز باشد عکاسی کنید، ادیت کند یا دنبال عکس خوب برای محتوایتان بگردید. تازه و دست اول و تولید فکر خودتان و هوش مصنوعی! یکی از این ابزارها Doll-e است که چند وقت پیش خیلی سرو صدا کرد. دومی ابزار هوش مصنوعی bing است که از همین doll-e استفاده می‌کند ولی خب در دسترس‌تر است. Simplified ابزار دیگری است که عکس موردنظرتان را تولید می‌کند.

مثلاً عکس زیر را بینید. این عکس با هوش مصنوعی بینگ ساخته شده. سمت راست دستوری که تحویل دادیم و سمت چپ عکسی که تحویل گرفتیم است.

تولید عکس در دیجیتال مارکتینگ

هوش مصنوعی Amper Music موسیقی‌های جذاب که مناسب ریل اینستاگرامتان باشند و حق کپی رایت هم نداشته باشند را برایتان پیدا می‌کند.

Thumbnail Blaster هم یکی دیگر از فرزندان خوش ذوق هوش مصنوعی است که کاورهای جذاب برای ویدئوهای یوتیوب و ریل‌های اینستاگرامتان می‌سازد تا مخاطب مشتاق به کلیک کردن روی آن‌ها شود.

اگر دوست دارید با جزییات درباره تولید محتوا و ابزارهای هوش مصنوعی آن آشنا شوید مقاله «تولید محتوا با هوش مصنوعی» را بخوانید.

این قصه سر دراز دارد و اگر بخواهیم از شگفتی‌هایی که می‌شود با این فناوری جادویی رقم بزنید برایتان بگوییم، یک مقاله کافی نیست و باید یک طومار 10 صفحه‌ای برایتان بنویسیم. اگر مشتاق هستید شما هم جادوی هوش مصنوعی را وارد کسب و کارتان کنید، تیتر بعدی را بخوانید تا یکی از اولین و بهترین دوره‌های استفاده از معجزه هوش مصنوعی در بازاریابی را به شما معرفی کنیم.

عقب ماندن از غافله یا سازگاری با هوش مصنوعی؟ انتخابتان چیست؟

خب حالا رسیدید به آخر مقاله کاربردهای هوض مصنوعی. الان شما دو راه دارید، یا به روش قبلی ادامه دهید و همه کارهایتان را خودتان با صرف زمان زیاد انجام دهید یا کاری کنید که حداقل از نظر زمانی و هزینه تولید  بهینه‌تر شوید.

پس حالا که با معجزه‌های هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ آشنا شدیم، وقتش است که تصمیمی که ایلان ماسک مطرح کرده بود و در ابتدای این مطلب برایتان گفتیم را بگیریم. سال 2023 است و وقت آن رسیده که یاد بگیریم چطور از هوش مصنوعی به نفع کسب و کارمان استفاده کنیم و به جای عقب ماندن از غافله، با دنیایی که در پیش است سازگار شویم.

در دوره هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ نوین ما به شما کمک می‌کنیم که از غافله عقب نمانید و با هوش مصنوعی کسب‌وکارتان را در زمینه دیجیتال مارکتینگ صدپله جلو ببرید. اگر می‌خواهید این پیشرفت را  برای کسب‌وکارتان رقم بزنید، این دوره شانس و فرصت شماست! بر روی لینک بالا کلیک کنید و با شرکت در این دوره، هوش مصنوعی را در مشت خودتان بگیرید.