در یک مقاله می‌خواندم که باز کردن لینک در پنجره‌ای جدید مثل این است که یک فروشندۀ جارو برقی برای تبلیغ به منزل مشتری‌ها برود و برای شروع محتویات یک زیرسیگاری را روی فرش آنها خالی کند. البته شخصاً فکر نمی‌کنم که موضوع تا این حد جدی باشد، اما تا به حال بارها شده که از باز شدن یک پنجرۀ جدید بعد از اینکه بر روی یک لینک کلیک کرده‌ام، حسابی کفری شوم. با اینحال متاسفانه این تکنیک هنوز هم یک چیز عادی در جهان وب است. بسیاری از سایت‌ها هستند که با کاربران خود اینکار را می‌کنند و مطمئن هستم بسیاری از وب‌سایت‌های تازه‌کار نیز به اینکار ادامه خواهند داد. اما قبل از آنکه شما هم در پی این سایت‌ها بروید، بد نیست چند لحظه وقت بگذارید تا در مورد درستی این انتخاب مطمئن شوید.

چرا نباید لینک‌ها را در یک پنجرۀ جدید باز کنید؟

در اینجا 5 دلیل اصلی را می‌آورم که چرا نباید لینک‌ها را در پنجرۀ جدید باز کرد:

  1. اگر به کاربر هشدار ندهید، او انتظار دارد لینک جدید در پنجرۀ فعلی باز شود. درست است که اتفاق‌های غیر منتظره می‌توانند در شهربازی جذاب باشند، اما نه وقتی که در اینترنت در حال گشت و گذار باشید.
  2. باز کردن یک پنجره جدید باعث می‌شود دکمۀ بازگشت بی‌مصرف شود. دکمه بازگشت دومین دکمۀ پر استفاده توسط کاربران است (بعد از هایپر لینک‌ها)، بنابراین بی‌فایده کردن آن اصلاً کار خوبی نیست.
  3. باز کردن یک پنجره جدید می‌تواند کاربران تازه‌کار و دارای مشکل بینایی را کمی گیج کند. ممکن است آنها متوجه نشوند که یک پنجرۀ جدید باز شده است و نتوانند به پنجرۀ قبلی بازگردند.
  4. باز کردن یک پنجره جدید به نوعی بی‌احترامی به خواستۀ کاربران است. اگر آنها یک پنجرۀ جدید می‌خواستند، خودشان می‌توانستند اینکار را انجام دهند. به کاربران یک پنجرۀ جدید تحمیل نکنید، مگر آنکه دلیل خوبی برای اینکار داشته باشید.
  5. پنجره‌های جدید می‌توانند کار با کامپیوتر را سخت‌تر کنند. معمولاً صفحۀ کامپیوتر ما به خودی خود شلوغ است. پس با افزودن تعداد پنجره‌های باز کار را برایمان سخت‌تر نکنید.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع می‌کنم
021-58438داخلی 1

ولی استفاده از پنجره‌های جدید، کاربر را در سایت من نگه می‌‎دارد!

اینطور نیست! کاربران اینترنت تنها به یک دلیل در سایت شما می‌مانند: سایت شما اطلاعاتی را دارد که آنها به دنبالش هستند و کمک می‌کند به اهداف خود برسند – نه به خاطر اینکه یک پنجره دیگر از سایت شما هنوز باز است. فراموش نکنید که اگر کاربران بخواهند به یک صفحه باز گردند، از دکمه بازگشت استفاده می‌کنند. اما اگر یک پنجره جدید باز شود، دیگر خبری از دکمه بازگشت نیست و کاربران نمی‌توانند به این طریق به صفحه قبلی باز گردند و نتیجه تنها گیجی آنها خواهد بود.

راهکار چیست؟

جواب کوتاه: قبل از آنکه تصمیم بگیرید یک لینک در صفحۀ جدید باز شود. کمی در مورد این تصمیم خود فکر کنید. سپس اگر مطمئن بودید که اینکار به نفع شما و کاربر است، دو راه پیش روی شما خواهد بود:

  1. کاربران را از این موضوع مطلع کنید:

اگر کاربران را از باز شدن پنجرۀ جدید مطلع کنید، دیگر آنها غافلگیر و اذیت نخواهند شد. چندین راه برای خبر دادن به کاربران وجود دارد:

  • از ویژگی HREF عنوان استفاده کنید تا به کاربران این مساله را اطلاع دهید:

new-window

  • از متن برای خبر دادن در این مورد استفاده کنید:

link1

  • از متن به همراه یک آیکون کوچک استفاده کنید تا این موضوع را به کاربر اطلاع دهید:

link2

تا آنجایی که بحث بر سر کاربردی بودن و دسترسی داشتن است، استفاده از اعلان متنی با یک آیکون بهترین گزینه است. یک آیکون راحت‌تر از متن دیده می‌شود و با استفاده از متن کاربران مطلع خواهند شد که آیکون شما به چه معنی است.

 

  1. یک دکمه بگذارید که لینک را در یک پنجرۀ جدید باز کند:

این راهکار توسط وب‌سایت‌هایی همچون Yahoo و AOL مورد استفاده قرار گرفته است. Yahoo یک آیکون در سمت راست لینک قرار می‌دهد که لینک را در یک پنجرۀ جدید باز می‌کند.

yahoo-sitepoint

نتیجۀ نهایی

همانطور که گفتیم، بهتر است قبل از تصمیم گرفتن در این مورد کمی فکر کنید. تنها در موارد بخصوصی است که باز کردن پنجرۀ جدید بد نیست. مثلاً وقتی که قرار است یک فایل دانلود شود، یک نسخۀ قابل پرینت به کاربر ارائه شود یا یک تصویر بزرگ نمایش داده شود. اما در این موارد هم بهتر است که از قبل به کاربر اطلاع داده شود تا او چندان غافلگیر نشود.

link3

منبع: SitePoint