در فصل دوم سری مقالات بهینه سازی نرخ تبدیل، از مزایای جمع‌آوری داده درباره مشتریان، پیش از انجام آزمایش‌های نرخ تبدیل صحبت کردیم و گفتیم که با جمع آوری داده متوجه خواهید شد افراد چگونه از وب‌سایت‌تان استفاده می‌کنند، با چه مشکلاتی مواجه می‌شوند و چه موانعی در زمان خرید (تبدیل شدن‌شان) وجود دارد. امیدوارم که توصیه‌های مقاله قبلی را جدی گرفته باشید و پژوهش درباره مشتری، تحقیقات درون-سایتی و آزمایش‌های کاربردپذیری توسط کاربر را پیاده‌سازی کرده باشید.

زمانی که داده‌ها را جمع‌آوری کردید لازم است بدانید با این داده‌ها چه باید کرد. در این فصل توضیح خواهیم داد که چطور داده‌های خود را سازمان‌دهی کنید و چطور بینش و آگاهی‌های کاربردی درباره مشتریان خود به دست آورید. این آگاهی و بینش به شما در بهینه سازی نرخ تبدیل کمک شایانی خواهد کرد. از آنجا که ما پیش از این برخی شاخص‌های کلیدی عملکرد را که باید در گوگل آنالیتیکس بررسی کنید، معرفی کرده‌ایم، اکنون بحث خود را با گام دوم شروع می‌کنیم: تحقیق از مشتری (Customer Survey)!

پس اگر چگونگی استفاده از داده ها برای بهینه سازی سایت برای شما هم به یک پرسش بزرگ تبدیل شده است، حتماً این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

ارزیابیِ نتایجِ تحقیق از مشتری

تحقیق‌های انجام شده بر روی مشتریان بسیار ارزشمند هستند زیرا به شما امکان می‌دهند با بازدیدکنندگانی صحبت کنید که اکنون دیگر مشتری شما محسوب می‌شوند.

با پرسیدن سوالاتِ درست از مشتریان می‌توانید بفهمید چه چیزی مانع خریدشان شده است. همچنین می توانید بفهمید چه چیزی در نهایت آنها را ترغیب به خرید محصول شما کرده است. این اطلاعات موانعی را به شما نشان می‌دهند که می‌توانید با تهیه محتوا یا سایر اقدامات فنی و نرم‌افزاری آنها را برطرف کنید. همچنین، این کار نکاتی کلیدی درباره‌ی فروش محصول‌تان را فاش می‌سازد که این نکات مشتریان را به خرید ترغیب می‌کنند.

 یکی از ابزارهای فرم‌ساز تحت وب است که می‌توانید با استفاده از آن فرم‌هایی با کاربری آسان و سفارشی‌شده جهت انجام تحقیق از مشتری بسازید

Wufoo یکی از ابزارهای فرم‌ساز تحت وب است که می‌توانید با استفاده از آن فرم‌هایی با کاربری آسان و سفارشی‌شده جهت انجام تحقیق از مشتری بسازید

هنگام ارزیابی پاسخ‌های کاربران به دنبال این سه مولفه باشید:

الگوها

نخستین چیزی که در پاسخ مشتریان باید بیابید الگوهای تکرارشونده است. آیا یک مزیت کلیدی هست که مکرراً در پاسخ‌های اکثر مشتریان از آن یاد شده است؟ آن را جایی یادداشت کنید. آیا کلمات خاصی هست که مکرراً در پاسخ‌ها توسط مشتریان استفاده شده است؟‌ آنها را هم یادداشت کنید.

اعتراضات

مولفه دومی که در پاسخ‌ها باید به دنبال آن باشید اعتراضات است. چه موانع خاصی هست که مانع از انجام خرید شده و مشتریان آنها را ذکر کرده‌اند؟ این موانع، نقاط کلیدی‌ای هستند که باید در وب‌سایت و صفحات فرود خود برای آنها چاره‌اندیشی کنید.

زبان

همچنان که در حال ارزیابی پاسخ‌ها هستید به کلماتی که مشتریان استفاده کرده‌اند، دقت کنید. آنها چه توصیفی از کسب‌و‌کار شما ارائه داده‌اند؟ درباره محصول‌تان چه می‌گویند؟ از چه کلمات مشخصی را برای صحبت درباره کاری که انجام می‌دهید، استفاده کرده‌اند؟ کلمات استفاده شده توسط کاربران، منبعی عالی برای تهیه عبارات و شعارهایی است که بعداً در متون و محتواهای خود می‌توانید به کار ببرید.

برای مثال، فرض کنید یک فروشگاه اینترنتی دارید که کفش چرم می‌فروشد و می‌خواهید از مشتریان خود اطلاعات بیشتری کسب کنید تا وب‌سایت‌تان را بهینه‌سازی کنید و محتوایتان را بهبود ببخشید. بنابراین به عنوان یکی از سوالات تحقیقِ ۵ سوالی خود، این پرسش‌ را مطرح می‌کنید:

مهم‌ترین عواملی که شما را متقاعد کرد از فروشگاه ما کفش سفارش بدهید چه بود؟

در پاسخ ممکن است جواب‌های زیر را دریافت کنید:

  1. قیمت برای من مهم‌ترین عامل بود. من وب‌سایت‌های دیگر را هم چک کردم، اما شما بهترین قیمت را برای کفش مورد نظر من داشتید.
  2. قطعاً تنوع محصول. من این کفش‌ها را در هیچ وبسایت دیگری پیدا نکردم.
  3. من به این دلیل تصمیم گرفتم از شما خرید کنم که خرید از و‌ب‌سایت شما بسیار راحت است. فرآیند خرید آنلاین کفش از رفتن به فروشگاه های فیزیکی بسیار ساده‌تر است.
  4. ارسال رایگان سفارشات مرجوعی عاملی بود که مرا قانع کرد از شما خرید کنم. من نگران بودم که کفش‌ها اندازه‌ی پای من نباشند، اما وقتی دیدم می‌شود سفارش را به صورت رایگان مرجوع کرد، مطمئن شدم باید از شما خرید کنم.
  5. خرید از شما بسیار آسان‌تر است. من متنفرم از اینکه بیرون بروم و فروشنده‌ها در فروشگاه‌ها مدام دور و برم پرسه بزنند.
  6. من وقت کافی برای رفتن به مغازه‌های سطح شهر را نداشتم و چون می‌دانستم چه مدل و چه اندازه‌ای می‌خواهم، خریدن آنها از فروشگاه شما برایم خیلی آسان‌تر بود.
  7. من عاشق ویژگی ارسال رایگان شما هستم. این باعث شد خیلی ساده تصمیم بگیرم از شما خرید کنم.
  8. شما مجموعه‌ی متنوعی از کفش‌های مختلف دارید که می‌توانم از بین آنها کفش مورد علاقه‌ام را پیدا کنم. این تنوع به من امکان داد بهترین و مطلوب‌ترین کفش را انتخاب کنم.
  9. تنوع بالا و ارسال رایگان مرجوعی.
  10. من نتوانستم این کفش‌ها را جای دیگری پیدا کنم. به علاوه اینکه یک کوپن تخفیف ۱۵ هزارتومانی هم به من داده بودید.

خب از این پاسخ‌ها چه می‌آموزیم؟ (بله این یک نمونه کوچک آماری است، اما آنقدر بزرگ هست که مثالی از نحوه ارزیابی نتایج تحقیق را برای ما فراهم کند.) از این پاسخ‌ها متوجه می‌شویم که نکات زیر برای پاسخگویان به پرسش بالا بیشترین اهمیت را داشته‌اند:

به طور خاص می‌توان فهمید که تنوع اجناس، راحتی خرید، قیمت‌، ارسال رایگان و ارسال رایگان اجناس مرجوعی همگی عواملی هستند که در چشم مشتریان بیشترین اهمیت را دارند. از میان این عوامل، تنوع اجناس و سهولت خرید بیشترین دفعات تکرار را داشته‌اند و سپس عامل قیمت و ارسال رایگان مرجوعی در رتبه دوم از نظر دفعات تکرار قرار گرفته‌اند.

این نوع از اطلاعات بسیار ارزشمند است زیرا می‌توانید بفهمید در سر مشتریانتان دقیقاً چه می‌گذرد. مثلاً شاید فکر کنید قیمت‌های پایین‌تر، مهم‌ترین عامل در ذهن مشتریان باشد و بخواهید باز هم روی قیمت‌گذاری مانور بدهید. اما پس از انجام این تحقیق متوجه می‌شوید که تنوع اجناس مهم‌تر از قیمت‌های پایین است.

با این آگاهی و بینش می‌توانید وبسایت خود را مطابق با پاسخ کاربران بهینه‌سازی کنید تا تاکید بیشتری بر تنوع اجناس داشته باشید. البته معنای این کار این نیست که قیمت اجناس را در وب‌سایت ذکر نکنید یا هرگز تخفیف ارائه ندهید، بلکه باید بدانید مهم‌ترین عامل برای تمرکز، عامل تنوع اجناس است.

بر این اساس به جای استفاده از تیتر «پایین‌ترین قیمت آنلاین کفش، تضمینی!» می‌توانید از این تیتر استفاده کنید: «بهترین تنوع آنلاین از انواع کفش با کم‌ترین قیمت و ارسال رایگان».

تیتر بالا شامل سه عامل اصلی‌ای می‌شود که مشتریان در پاسخ‌های خود ذکر کرده بودند و همچنین نسخه‌ای جدید خواهد بود که می‌توانید آن را در یک آزمون A/B با نسخه فعلی تیترتان مقایسه کنید. این آزمون بر مبنای نتایج تحقیق شکل می‌گیرد و بنابراین، اعتماد بیشتری به نتایج آن خواهید داشت.

اما اعتراضات! آیا از این پاسخ‌ها چیزی هم درباره اعتراضات می‌آموزیم؟

بله. قطعاً از این پاسخ‌ها می‌توان چیزهای ارزشمندی درباره اعتراضات آموخت. در پاسخ شماره ۴ مشتری ذکر کرده که نگرانِ خریدن سایز مناسب کفش بوده، اما وقتی فهمیده است سیاست ارسال رایگان مرجوعی اجرا می‌شود، اقدام به خرید کرده است. این پاسخ به شما نشان می‌دهد امکان عودت دادن کفش‌هایی که اندازه پای مشتری نیستند برای مشتریان بسیار اهمیت دارد.

تحقیق کلمات کلیدی چیست؟ (اهمیت + مهم‌ترین ابزارها)حتما بخوانید: تحقیق کلمات کلیدی چیست؟ (اهمیت + مهم‌ترین ابزارها)

حالا که از این مسئله مطلع شدید می‌توانید دوباره وب‌سایت خود را بررسی کنید و ببینید آیا به خوبی بر روی این مزیت خود تاکید کرده‌اید یا نه! شاید با وجود اینکه این مشتری از سیاست ارسال رایگان مرجوعی مطلع شده است اما در وب‌سایت خود به قدر لازم این سیاست را تشریح و برجسته نکرده‌اید و در صفحات خانگی و  صفحات فرود به آن نپرداخته‌اید.

با استفاده از فرم‌های وبسایت Qualaroo می‌توانید بفهمید آیا این مشکل برای اکثر کاربران وجود دارد یا خیر. البته همین حالا هم می‌دانید دست کم بخشی از کاربران شما احتمالا از وجود این سیاست آگاه نیستند و می‌توانید صفحات خانگی و فرود خود را در نسخه‌ای دیگر با این سیاست نیز بسازید و آزمون A/B انجام دهید.

استفاده از داده ها برای بهینه سازی نرخ تبدیل

ابزارهای تحقیقی موجود در Qualaroo به شما کمک می‌کند بفهمید چه مشکلاتی مانع از انجام خرید توسط بازدیدکنندگان وبسایت‌تان می‌شود.

آخرین نکته‌ای که باید بررسی کرد، زبان کاربران است. مشتریان شما از چه زبان و ادبیاتی استفاده کرده‌اند و آیا می‌توانید از این لحن و ادبیات در محتواهای تولیدی خود بهره ببرید؟

در ادامه چند جمله کلیدی از نتایج تحقیق ۵ سوالی خود را معرفی می‌کنیم:

  • خرید آنلاین کفش از رفتن به فروشگاه‌ها بسیار آسان‌تر است.
  • من نگران اندازه نبودن کفش‌ها بودم، اما با امکان ارسال رایگان مرجوعی خیالم راحت شد.
  • من از رفتن به فروشگاه‌ها و احاطه شدن توسط فروشنده‌ها بیزارم.
  • شما کفش‌های متنوعی دارید که می‌توانم از بین آنها انتخاب کنم. این تنوع به من کمک کرد بهترین کفش را پیدا کنم.
  • من نتواستم این کفش‌ها را در هیچ فروشگاه دیگری پیدا کنم.

این جملات و عبارات را می‌توانید با به صورت زیر در محتواهای خود به کار ببرید:

  1. خرید از فروشگاه ما آسان‌تر از یافتن مغازه‌هایی است که همین اجناس را داشته باشند.
  2.  ارسال رایگان مرجوعی یعنی خیالتان راحت! کفش‌ها یا اندازه شما خواهد بود یا می‌توانید به رایگان آنها را پس بفرستید. هیچ سوالی پرسیده نمی‌شود. تضمینی!
  3. از مزاحمت فروشنده‌ها در امان باشید. از کاناپه‌ی خانه‌ی خود آنلاین کفش بخرید.
  4. کفش مناسب و مطلوب خود را از فروشگاه ما بخرید.
  5. در فروشگاه ما کفش‌هایی خواهید یافت که هیچ جای دیگری پیدا نمی‌شود.

از آنجا که این مقاله راهنمایی درباره بهین سازی نرخ تبدیل است و نه درباره تولید محتوا، بهتر است تک تک این تغییرات در تیترها را از طریق آزمون A/B به آزمایش بگذارید تا اقدامات‌تان بر پایه نتایج این آزمایشات باشد نه بر پایه‌ی حدس و گمان. می‌توانید نسخه‌های جدیدی تهیه کنید که این محتواها را با محتوای فعلی مقایسه کند و سپس آزمایشی را اجرا کنید تا بر اساس نتایج تصمیم بگیرید.

نتایج حاصل از پرسشنامه نقطه‌ی شروع خوبی برای آزمون‌های بهینه سازی نرخ تبدیل فراهم می‌آورند و کمک می‌کنند بفهمید چه چیزی برای مشتریان مهم است، چه اعتراضاتی دارند و از چه کلماتی برای صحبت درباره شما استفاده می‌کنند.

به دنبال برنامه ای جامع برای معرفی دیجیتال خود هستید؟

پکیج‌های ما به شما کمک می‌کنند یک حضور موثر و با ثبات در اینترنت ایران داشته باشید.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
اطلاعات بیشتر...
021-41897070داخلی 3

بررسی نتایج تحقیقات درون-سایتی

گام بعدی مراجعه به نتایج حاصل از تحقیقات درون-سایتی است. نمونه‌هایی از این پژوهش‌ها را مجددا می‌توانید در وب‌سایت Qualaroo بیابید. با استفاده از این فرم‌ها می‌توانید درباره تجربه مشتری از وب‌سایت‌تان، به‌خصوص درباره موانع خرید، اطلاعات ارزشمندی کسب کنید. همچنین متوجه خواهید شد آیا قیمت، هزینه‌های ارسال یا فهم اشتباه از محصول مانع انجام خرید شده‌اند یا خیر.

مثالی از ابزارهای تحقیق درون‌-سایتی از سرویس Qualaroo

در ادامه چند مثال از انواع سوالاتی که باید در تحقیق درون-سایتی خود بپرسید معرفی می‌شود:

  1. آیا چیزی هست که در این صفحه بخواهید و پیدا نکرده باشید؟
  2. آیا در این صفحه چیزی باعث سردرگمی شما شده است؟
  3. آیا سوالی در این مرحله دارید؟
  4. بزرگترین دغدغه شما در رابطه با انجام خرید چیست؟
  5. اصلی‌ترین مانعی که شما را از انجام خرید منصرف می‌کند چیست؟
  6. دوست دارید در این صفحه چه چیزهای دیگری را مشاهده کنید؟
  7. چطور می‌توانیم به شما کمک کنیم؟
  8. چرا امروز سفارش خرید خود را تکمیل نکردید؟
  9. برای متقاعده کردن شما به تکمیل فرآیند خرید چه باید می‌کردیم؟
  10. بزرگترین مشکلی که می‌توانیم در حل آن به شما کمک کنیم چیست؟
  11. در راهکار ایده‌ال خود برای این مشکل، به دنبال چه چیزهایی هستید؟
  12. برای متقاعد کردن شما به خرید چه چیزهای دیگری را باید در این صفحه قرار بدهیم؟

همانطور که گفتیم این سولات به شما کمک می‌کنند بفهمید چه سؤتفاهم‌ها یا برداشت‌های اشتباهی در ذهن مشتریان وجود دارد و چه چیزی، مانع انجام خرید توسط آنها می‌شود. اما پاسخ این سوالات را چطور ارزیابی خواهید کرد؟

تقریبا همان کاری را انجام می‌دهید که در مورد پاسخ تحقیقات معمولی انجام می‌دهید:‌ به دنبال الگوها می‌گردید، اعتراضات را شناسایی می‌کنید و به ادبیات استفاده شده توسط کاربر توجه می‌کنید.

برای مثال اگر یک نرم‌افزار نقشه حرارتی (Heatmap Software Service) به کسب‌و‌کارها می‌فروشید و اگر سوال زیر را از مشتریان می‌پرسید: «اصلی‌ترین دلیلی که مانع انجام خرید شما شد چه بود؟»، ممکن است پاسخگویان به شیوه‌های زیر به سوالتان پاسخ دهند:

  •  نمی‌فهمم نقشه حرارتی وب‌سایت چطور کار می‌کند. امکان دارد درباره نقشه‌های حرارتی بیشتر توضیح بدهید؟
  • سرویس شما خیلی گران است و من از عهده هزینه آن بر نمی‌آیم.
  • چرا یک دوره آزمایشی رایگان برای استفاده از این سرویس ارائه نمی‌دهید؟ من واقعاً مایلم در یک دوره‌ی آزمایش رایگان برای این سرویس ثبت نام کنم.
  • نقشه‌ی حرارتی دقیقاً چیست؟ من اطلاع چندانی از این مفهوم ندارم.
  • نقشه‌های حرارتی چه کمکی به بهبود وب‌سایت من می‌کنند؟ آیا مطالعه موردی یا نمونه‌ای دارید که تاثیر این نقشه‌ها در وب‌سایت‌ها را به من نشان دهد؟
  • واقعا نمی‌فهمم این نقشه‌ها چطور کار می‌کنند. باید پیش از خرید، تحقیقات بیشتری انجام دهم.
  • خیلی گران است. من می‌خواهم حداکثر ماهانه ۱۰ هزار تومان برای این نقشه‌ها هزینه کنم.
  • واقعاً دوست دارم یک دوره رایگان آزمایشی را قبل از خریدن، تجربه کنم.
  • آیا نقشه‌های حرارتی برای وبلاگ‌ها هم مفید هستند یا فقط به کار وب‌سایت‌های ارائه نرم‌افزار به عنوان سرویس (SaaS) ‌می‌آیند؟
  • مطمئن نیستم که نقشه‌های حرارتی چطور می‌توانند به سایت من که یک فروشگاه اینترنتی است، کمک کنند.

هنگام ارزیابی پاسخ این سوالات، متوجه می‌شوید که:

  1. ۶ مورد از ۱۰ پاسخ به این مسئله اشاره داشته‌اند که نمی‌فهمند نقشه‌ی حرارتی وب‌سایت چگونه کار می‌کند.
  2. ۲ مورد از ۱۰ پاسخ، قیمت محصول را بیش از حد گران دانسته‌اند.
  3. ۲ مورد از ۱۰ پاسخ، خواهان یک دوره‌ی‌ آزمایش رایگان قبل از انجام خرید هستند.

در اینجا هم جامعه‌ی آماری ما بسیار کوچک است، اما نشان می‌دهد که حتی تعداد کمی از پاسخ‌ها چقدر می‌تواند در بهینه سازی وبسایت به ما کمک کند.

برای مثال می‌توانید به نتایج این پرسشنامه به شیوه‌های زیر واکنش نشان دهید:

  1. می‌توانید یک بخش به اسم مطالعه موردی به وب‌سایت اضافه کنید تا کاربران عملاً متوجه شوند نقشه‌های حرارتی در انواع مختلف وب‌سایت‌ها از جمله وبلاگ‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی چگونه استفاده می‌شوند.
  2. می‌توانید اطلاعات بیشتری در صفحه خانگی خود قرار دهید تا مشتریان درباره کاربردهای مختلف نقشه‌های حرارتی و نحوه استفاده از این نقشه‌ها در بهبود وبسایت‌ها آموش ببینند.
  3. می‌توانید یک پلن ارزانتر برای مشتریانی که به قیمت حساس هستند در نظر بگیرد. البته در نظر گرفتن چنین پلنی تا حد زیادی به مدل کسب‌و‌کار شما بستگی دارد.
  4. می‌‌توانید یک دوره آزمایشی را ارائه دهید تا دریابید آیا ارائه این دوره‌ی رایگان موجب افزایش ثبت‌نام‌ها و پرداخت اشتراک‌ می‌شود یا خیر.

تمام این روش‌ها مثال‌های خوبی برای استفاده از نتایج تحقیق‌ها و پرسشنامه‌ها در جهت بهبود وب‌سایت شما هستند. به خاطر داشته باشید که باید از این نتایج برای دستیابی به فرضیاتی قابل اتکا جهت انجام آزمایش بر روی وب‌سایت‌تان استفاده کنید.

هیچ وقت نمی‌شود تضمین کرد که یکی از این تغییرات موجب بهبود نرخ تبدیل خواهد شد، اما دست کم داده‌هایی در اختیار دارید که نشان می‌دهد این آزمایش‌ها باید انجام شود و احتمال موفقیت این آزمایش‌ها، به مراتب بیشتر از آزمایشاتی است که بر پایه حدس و گمان اجرا می‌شوند.

تحلیل آزمون‌های کاربردپذیری

آخرین قطعه از داده‌های به دست آمده، داده‌های مربوط به تست‌های کاربردپذیری است که توسط کاربران انجام شده‌اند. نکته مثبت این آزمون‌ها این است که تنها به تعداد کمی کاربر نیاز دارید تا اطلاعات زیادی درباره کاربردپذیری وب‌سایت و محصول خود به دست آورید.

کپی رایتینگ و آقا فرهاد: نوشتن متن فروش و تبلیغات موثرحتما بخوانید: کپی رایتینگ و آقا فرهاد: نوشتن متن فروش و تبلیغات موثر

همچنین خوب است بدانید آزمون‌های کاربردپذیری کاربران به شما کمک می‌کند بزرگ‌ترین، جزئی‌ترین و بدترین اشتباهات وب‌سایت خود را به راحتی متوجه شوید. مثلاً شاید فکر می‌کنید فرآیند پرداخت در و‌ب‌سایت‌تان کاملاً ساده و آسان است اما حقیقت این است که کاربران نمی‌توانند متوجه شوند شماره تلفن خود و آدرس پستی را که لازمه‌ی تایید پرداخت است باید کجا وارد کنند و به همین دلیل، نهایتاً صفحه‌ی پرداخت را ترک می‌کنند. مشکلات کوچکی مثل این موارد می‌تواند نرخ تبدیل شما را به شدت تحت تاثیر قرار بدهد و انجام آزمون‌های کاربردپذیری توسط کاربران، روشی آسان و سریع برای اطلاع از این مشکلات و موانع است.

هنگام ارزیابی نتایجِ آزمون‌های کاربردپذیری که توسط کاربران انجام شده است، باید به چیزهایی که کاربران دوست داشته‌اند و چیزهایی که برای آنها مفهوم و معنی نداشته است، دقت کنید. شاید چیزی باشد که از نظر شما کاملاً به جا و مشهود قلمداد شود، اما برای کاربران‌تان سر در آوردن از آن سخت و دشوار باشد. باید از این موارد یادداشت‌برداری کنید. همچنین، مشتریان ممکن است بخواهند قیمت چیزی را بدانند اما نتوانند عدد قیمت را کنار محصول پیدا کنند. این هم چیزی است که باید از آن یادداشت‌برداری شود.

برای مثال ممکن است بازدیدکننده‌ای به دنبال اطلاعات قیمت در صفحه‌ای باشد که شامل قیمت نمی‌شود. شاید فکر کنید این نکته مهم نیست اما بازدیدکنندگان زمان گرانبهای خود را صرف جستجوی قیمت می‌کنند و این در حالی است که می‌توانند با صرف همان زمان برای محصول شما و کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن احتمال خرید از شما را افزایش دهند.

بدون انجام آزمون کاربردپذیری هرگز نخواهید فهمید بازدیدکننگان چه مشکلاتی را حین استفاده از وب‌سایت شما تجربه می‌کنند. شاید مشتری در یافتن سبد خرید خود مشکل داشته باشد یا متوجه نشود که ارسال رایگان تنها برای سفارش‌های بالای ۵۰ هزارتومان امکانپذیر است. آزمون‌های کاربردپذیری به شما کمک می‌کنند بفهمید کاربران چه چیزی را نمی‌توانند بیابند و در وب‌سایت شما چه چیزی مانع آنها می‌شود.

هر مشاهده و نظری که کاربران طی یک آزمون کاربردپذیری در وب‌سایت شما انجام می‌دهند اطلاعات بیشتر و بیشتری درباره وبسایت‌تان و تجربه کاربران از حضور در وب‌سایت به شما ارائه می‌دهد. در طی این آزمون‌ها متوجه می‌شوید چه چیزی کاربر را آزار می‌دهد و چه چیزی او را خشنود می‌کند. تماشای ویدیوهای استفاده‌ی کاربر از وب‌سایت، حین انجام تست کاربردپذیری بینش و آگاهی ارزشمندی درباره وب‌سایت به شما می‌دهد که از هیچ منبع دیگری نمی‌توانید کسب کنید.

خلاصه فصل

  • اطلاع از نحوه‌ی ارزیابی نتایجِ تحقیقات و پرسشنامه‌هامرز باریکی است که تفاوت ظریف میانِ در اختیار داشتنِ میزان زیادی داده‌ی بدون کاربرد و داده‌هایی که به بهبود سایت کمک می‌کنند را مشخص می‌نماید.
  • پرسشنامه‌ها عواملی را که موجب ترغیب کاربر به انجام خرید یا مانع انجام خرید می‌شوند و همچنین ادبیات و کلماتی که کاربر حین صحبت درباره شما استفاده می‌کند، برملا می‌سازند.
  • پرسشنامه‌ها و تحقیقات درون-سایتی اطلاعات بیشتری را در اختیار شما می‌گذارند. این تحقیقات سوالاتی را از افرادی که در لحظه‌ی حال درون وبسایت حضور دارند می‌پرسند. این افراد شامل بازدیدکنندگانی می‌شوند که به مشتری تبدیل شده‌اند و آنهایی که تصمیم می‌گیرند از شما خرید نکنند.
  • ارزشمندترین اطلاعات حاصل از تحقیقات درون-سایتی، اعتراضات یا سردرگمی‌های بازدیدکنندگان است که مانع از انجام خرید توسط آنها می‌شود.
  • آزمون‌های کاربردپذیری که توسط کاربران انجام می‌شود و حین آن رفتار کاربر را در استفاده از وبسایت مورد ثبت و بررسی قرار می‌دهید نیز بسیار ارزشمند بوده و اطلاعات مهمی را به شما ارائه می‌دهند. با این آزمون‌ها متوجه می‌شوید که افراد دقیقا حین استفاده از وبسایت شما چه تجربه‌ای را از سر می‌گذرانند و چه چیزی مانع ادامه حرکت آنها در وبسایت می‌شود و چگونه خصوصیات و قابلیت‌هایی که برایشان مفید یا بدون فایده است را توصیف و تشریح می‌کنند.

در فصل آینده از سری مقالات بهینه‌سازی نرخ تبدیل درباره نحوه‌ی اجرای اولین آزمون A/B صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.