آن کیست که پادشاه را بر تخت پادشاهی‌اش می‌نشاند؟

می‌گویند «محتوا شاه است!» و ما می‌گوییم که این «مدیر محتوا» است که این شاه را بر تخت پادشاهی‌اش می‌نشاند. پس بیایید به احترام چنین نقش مهمی، کلاه‌ها را از سر برداریم و چند دقیقه‌ای را مهمان این صفحه باشیم تا با شغل مدیریت محتوا آشنا شویم.

شاید شما به تازگی با این شغل آشنا شده باشید و بخواهید با سازوکار آن آشنا شوید؛ یا شاید هم خودتان می‌دانید که برای این شغل ساخته شده‌اید؛ اما می‌خواهید مطمئن شوید که آماده یک شروع موفق در این سِمت هستید.

در این مطلب، هر چیزی که می‌خواهید درباره شغل مدیریت کردن محتوا بدانید را برایتان جمع آوری کرده‌ایم؛ از وظایف و درآمد گرفته تا سریع‌ترین راه مشغول به کار شدن در این زمینه.

content-is-king

مدیر محتوا کیست؟ با دست‌های پشت پرده گوگل آشنا شوید!

مدیر محتوا شخصی است که هدایت و مدیریت تیم محتوا را در یک شرکت بر عهده دارد؛ او همان دستِ پشت پرده‌ای است که یک سایت را از یک صفحه خالیِ بیابان و برهوت، به یک پاتوق داغ پرمخاطب تبدیل می‌کند!

این روزها هر شرکت و کسب و کاری برای این که مخاطب زیادی جذب کند و آن‌ها را به خود علاقه‌مند کند، باید حضورش در اینترنت پررنگ باشد. برای به دست آوردن علاقه مخاطب، پلتفرم‌هایی مثل سایت فروش، وبلاگ، پیج اینستاگرام و... در واقع مثل «بنزین» هستند. بنزینِ فروش!

اما بنزین به تنهایی حرارتی ندارد؛ باید با «کبریتِ محتوا» جرقه‎‌ای به این بنزین بزنیم و آن وقت است که آتش بر پا می‌شود! در واقع این محتواست که شعله علاقه به خرید یا استفاده از خدمات را در دل مخاطب ایجاد می‌کند. برافروختن این شعله نیز به عهده تیم محتوای آن شرکت است. (واضح است که منظورمان از محتوا مقالات، پست‌های اینستاگرامی، ویدئو و ... هستند.)

اما کبریت زدن و شعله به پا کردن هم اصولی دارد؛ همینطور نمی‌شود هر محتوایی بی‌هدف تولید کنید و در کانال‌های خود منتشر کنید. اینجاست که پای «مدیر محتوا» به ماجرا باز می‌شود. آتش اگر به نحو اصولی برپا نشود، به جای این که گرما ببخشد، همه چیز را می‌سوزاند و از بین می‌برد.

محتوا نیز همین‌طور است؛ دقیقاً مثل شعله و آتش! محتوای باکیفیت، جذاب و به جا آتشی را در دل مخاطب به پا می‌کند و او را به خرید محصولات تشویق می‌کند. اما محتوای بی‌کیفیت، می‌شود آن آتشی که اعتماد مخاطب را می‌سوزاند و باعث می‌شود که مخاطبان دیگر به سایت شما بازنگردند.

پس اینجاست که اهمیت وجود «مدیر محتوا» مثل روز روشن می‌شود: یک هدایتگر حرفه‌ای که تیم تولیدکنندگان محتوا را در جهت صحیح هدایت می‌کند؛ بر استراتژی، تولید، و انتشار محتواها نظارت دارد تا اطمینان حاصل کند که محتوایی که تولید می‌شود با اهداف شرکت هماهنگ است.

اما این یک دید کلی از کار مدیریت محتوا بود اما از ابنجا به بعد می‌خواهیم دقیق‌تر بدانیم که مدیر محتوا چه می‌کند و دقیقاً چه وظایفی دارد. پس اگر در فکر هستید که شاید روزی بر صندلی مدیریت محتوای یک شرکت تکیه بزنید، در تیتر بعدی همراه ما باشید تا ببینیم چه مسئولیت‌هایی در انتظارتان خواهند.

وظایف مدیر محتوا: سِمَت بزرگ، مسئولیت‌های بزرگ!

نقش‌های بزرگ مسئولیت‌های بزرگ را نیز در پی‌دارند. بیایید یک مدیر محتوای فرضی را تصور کنیم و نام او را «آقای محتوا» بگذاریم. در این تیتر بررسی می‌کنیم که «آقای محتوا» در شرکت خود چه مسئولیت‌هایی را در این سمت دارد:

1. استراتژی تنظیم کند

مهم‌ترین قدم که مثل بنا نهادن اولین خشت برای ساختن دیوار است، تنظیم استراتژی است. تنظیم استراتژی یعنی آقای محتوا باید مسیر تیم را به طور دقیق مشخص کند. یعنی هدف تعیین کند؛ مخاطبان هدف را مشخص کند؛ بعلاوه، مشخص کند که تیم باید بر روی چه پلتفرم‌هایی تمرکز کند؟ در محتواهایش بر روی چه موضوعاتی مانور دهد؟ محتواها را در چه فواصل زمانی منتشر کند؟ و ...

وظایف مدیر محتوا

یک مثال جالب از تنظیم استراتژی برای محتوا:

از الگوریتم فلوریدا ۲ تا به‌روزرسانی EAT گوگل!حتما بخوانید: از الگوریتم فلوریدا ۲ تا به‌روزرسانی EAT گوگل!

شرکت ردبول که همه ما آن را می‌شناسیم، استراتژی محتوایی‌اش را بر «دیده شدن نام برندش» در یوتیوب متمرکز کرده است. یعنی این شرکت در ویدئوهایش به طور مستقیم بر تبلیغ محصولاتش تمرکز نمی‌کند. در عوض تمرکزش بر این است که مخاطبان از ویدئوهایش لذت ببرند و آن‌ها را لایک و شر کنند تا افراد بیشتری آن‌ها را ببینند.

هدف ردبول از این استراتژی چیست؟ هدفش این است که وقتی افراد جلوی قفسه نوشیدنی‌های فروشگاه می‌ایستند و می‌خواهند نوشیدنی بخرند، «ردبول» را به «مانستر» یا رقبای دیگرش ترجیح دهند؛ زیرا نام این برند را بیشتر دیده‌اند و برایشان آشناتر است!

2. بازار و رقبا را به زیر ذره بین ببرد!

شغل مدیریت محتوا با تحلیل و بررسی گره خورده است. برای چیدن استراتژی، آقای محتوا باید بازار را مثل کف دستش بشناسد و چم و خم کار رقبا هم در دستش باشد.

برای مثال، او با تحلیل کلمات کلیدی رقبا می‌تواند محتواها را با رویکردی متفاوت از رقبا ارائه دهد. (مثلاً با کلمات کلیدی که آن‌ها استفاده نکرده‌اند.) با بررسی محتوای رقبا، او می‌تواند نقاط ضعف و نیازهایی که رقبا پوشش نمی‌دهند را شناسایی کند و محتوایی را تولید کند ک هبه این نیازها پاسخ دهد. به این صورت با تحلیل بازار و رقبا، آقای محتوا یک استراتژی هوشمندانه را می‌چیند که برتری نسبی نسبت به رقبا داشته باشد.

3. تولید محتوا کند

این وظیفه بستگی به شرکتی که «آقای محتوا» در آن مشغول است دارد.  فرض کنیم آقای محتوا مدیر بخش محتوا در یک شرکت کوچک باشد؛ در این صورت او خودش نیز دستی در تولید کردن محتوا دارد و هم‌قدم با اعضای تیمش که احتمالاً 2 یا 3 نفر بیشتر نیستند، محتواها را تولید می‌کند.

اما اگر آقای محتوا مدیر بخش محتوا در یک شرکت بزرگ باشد و نیروهای زیادی داشته باشد، احتمالاً وظیفه تولید محتواها را به اعضای تیم می‌سپارد. البته اگر پای پروژه مهم و سنگین و سطح بالاتری در میان باشد، آن وقت ممکن است او خودش هم آستین بالا بزند و پروژه‌های خاص را خودش انجام دهد.

وظایف مدیر محتوا (تولید محتوا)

4. محتوا را به زیر نورافکن ببرد!

اندی کرستودینا (Andy Cristodina) می‌گوید: «بهترین محتوا برنده نمی‌شود؛ بلکه محتوایی برنده می‌شود که به بهترین شکل ارتقا داده شده باشد.»

اگر تیم آقای محتوا صدها محتوای بی نقص، باکیفیت و درجه یک تولید کرده باشند اما کسی روی آن‌ها کلیک نکند، چه سود؟ اینجاست که پای ارتقای محتوا به میان می‌آید؛ یعنی در پیش گرفتن روش‌هایی برای افزایش نرخ کلیک و بازدید.

اینجاست که وظیفه مدیر محتوا و مدیر سئو با یکدیگر گره می‌خورد. این دو مدیر باید با هم‌فکری و مشورت یکدیگر راه‌هایی را برای ارتقای بازدیدهای محتوا در پیش بگیرند: از انجام تبلیغات کلیکی و ایجاد بک لینک گرفته تا همکاری با اینفلوئنسرها و ...

(زیرا اگر بخواهند دست روی دست بگذارند تا محتوا به صورت طبیعی کلیک بگیرد، ممکن است ماه‌ها طول بکشد.)

5. آنالیز، آنالیز، آنالیز!

مگر می‌شود محتوا تولید کنید اما نخواهید بدانید که محتوایی که تولید می‌کنید چقدر مؤثر بوده است؟ یک مدیر و مسئول محتوا که در اینجا «آقای محتوا» باشد، وسواس زیادی روی این ماجرا دارد!

یعنی اگر شما صبح به صبح که از خواب بیدار می‌شوید مسواک می‌زنید، یک مدیر دپارتمان محتوا صبح به صبح که از خواب بیدار می‌شود ترافیک صفحات، تعداد مخاطبانی که برای بار دوم به سایت سر زده‌اند، مدت زمان حضورشان در سایت و... را بررسی می‌کند!

(بعلاوه تعداد ایمیل‌هایی که ارسال شده‌اند، تعداد ایمیل‌هایی که مخاطبان آن‌ها را باز کرده‌اند، بک‌لینک‌ها، به اشتراک گذاری‌ها، و...)

او باید به طور مستمر پیگیر این موارد در مورد تمام محتواهایی که تیمش تولید می‌کنند باشد. از آن محتواهایی که به اوج رسیده‌اند و میلیون‌ها بازدید داشته‌اند گرفته تا آن محتواهایی که پشه هم در آن‌ها پر نزده است!

وقتی مدیر محتوا عملکرد تمامی این محتواها را زیر نظر داشته باشد، متوجه می‌شود که کدام موضوعات پرطرف‌دار هستند و کدام موضوعات چندان چنگی به دل مخاطبان نمی‌زنند. تمام این کشفیات بر تنظیم استراتژی و نحوه هدایت تیم تأثیر می‌گذارند.

content manager-analysis

6. تقویم محتوایی درست کند

بنجامین فرانکلین می‌گوید: «اگر در آماده شدن شکست بخوری، خودت را برای شکست خوردن آماده کرده‌ای!»

آموزش کامل سئو وردپرس با افزونه yoast seoحتما بخوانید: آموزش کامل سئو وردپرس با افزونه yoast seo

وقتی صحبت از هدایت تیم محتوا در میان باشد، هیچ چیزی مهم‌تر از برنامه‌ریزی و ایجاد آمادگی نیست. وگرنه به قول بنجامین فرانکلین، شکست پیش روی تیم است.

پس آقای محتوا اینجا وظیفه دارد یک تقویم محتوایی کامل و جامع را آماده کند. برای مثال، او 3 ماه آینده را در نظر می‌گیرد؛ سپس تک‌تک موضوعاتی که باید برایشان تولید محتوا شود، تاریخ اتمام هر کدام و تاریخ انتشار هر کدام را در تقویم می‌نویسد. (از محتواهای وبلاگ گرفته تا رسانه‌های اجتماعی، ایمیل و..)

سپس او و تیمش به طور مستمر به این تقویم مراجعه می‌کنند تا خودشان را برای محتواهایی که باید در تاریخ‌های معین منتشر شوند، آماده کنند. به این صورت آقای محتوا اطمینان حاصل می‌کند که همه چیز بر روی برنامه پیش می‌رود و آمادگی‌های لازم به دقیقه 90 موکول نمی‌شوند!

7. چاشنی‌های محتوا را بسنجد

بیایید محتوا را مثل یک آش در نظر بگیریم که آشپزهایی در حال پختن آن هستند! مدیر محتوا باید دائماً بر پخته شدن این آش نظارت داشته باشد و چاشنی‌ها را بسنجد تا مطمئن شود که آش زیادی شور یا بی نمک نمی‌شود.

برای مثال، او باید اطمینان حاصل کند که محتواهایی که تولید می‌شوند کاملاً یونیک باشند، باکیفیت باشند و متناسب با صدای برند و هدف برند باشند، و... بعلاوه، باید مطمئن شود که همه اعضای تیم در مسیر درست هستند و در هماهنگی با یکدیگر کار می‌کنند.

اطمینان از کیفیت کار، اصالت محتوا و ارائه اصلاحات بر عهده مدیر محتواست که مثل یک سرآشپز بر باکیفیت پخته شدن آش نظارت دارد!

8. گزارش ارائه دهد: وقت حساب و کتاب!

مدیریت همیشه هم گل و بلبل نیست! (اگر بخواهیم واقع بین باشیم، در واقع معمولاً شباهتی به گل و بلبل ندارد.) گاهی هم وقت حساب و کتاب می‌شود و باید ایرادات کار خودتان و تیمتان را بگیرید.

در مثالی که زدیم، آقای محتوا هر ماه (یا هر 3 ماه یک بار) گزارشی از عملکرد تیم، پروژه‌های انجام شده، دستاوردهای کسب شده و... تهیه می‌کند. او در این گزارش اشاره می‌کند که در این مدت زمان چه تعداد پروژه توسط چه تعداد نیرو انجام شده؛ این پروژه‌ها چه دستاوردهایی داشته‌اند و چطور به دستیابی به اهداف برند کمک کرده‌اند.

برای مثال آیا محتواهای وبلاگ خودشان را در صفحه اول گوگل قرار گرفته‌اند؟ آیا پست‌های اینستاگرام پیشرفت قابل توجهی در لایک و شیرها داشته‌اند؟ استراتژی محتوایی که به کار گرفته شده بود چقدر در جلب مشتری مؤثر بود؟ و...

اگر آقای محتوا خبرهای خوبی در گزارشات ۳ ماهه‌اش داشته باشد، که فبها! اگر نه، احتمالاً وقتش است که تغییراتی را در استراتژی و برنامه ریزی‌اش به وجود بیاورد.

9. توپ را در تیم دست به دست کند!

یکی از مهم‌ترین وظایف آقای محتوای قصه ما، گرداندن پروژه‌ها بین اعضای تیم است. یک مدیر و مسئول بخش محتوا باید سیستم هوشمندانه‌ای را برای اتوماتیک سازی فرایند گرداندن پروژه‌ها در دست اعضای تیم ایجاد کند. (برای مثال با استفاده از ابزارهایی مثل ترلو)

اگر اعضای تیم نیاز داشته باشند برای هر چیزی به مدیر مراجعه کنند، یک جای کار می‌لنگد. (مدیر محتوا، امروز چه پروژه جدیدی باید انجام بدهم؟ مدیر تولید محتوا، پروژه قبلی که انجام دادم را کجا بفرستم؟ و...)

برای اتوماتیک سازی این ماجرا، آقای محتوا از اعضای تیمش می‌خواهد که همگی اپلیکیشن ترلو را بر روی گوشی‌شان نصب کنند؛ پروژه‌ها در این اپلیکیشن ثبت می‌شوند و هر کدام از اعضای تیم در ستون «پروژه‌های در حال انجام» می‌تواند ببیند که چه پروژه‌ای را باید انجام دهد.

سپس او بعد از انجام دادن آن پروژه آن را به ستون «بازبینی» انتقال می‌دهد. آقای محتوا هم آن را از ستون بازبینی برمی‌دارد و بازبینی می‌کند. همه چیز به همین راحتی اتوماسیون می‌شود، بدون نیاز به این که اعضای تیم دائم به یکدیگر و یا به مدیر مراجعه کنند.

کمیک مدیر محتوا

10 مهارت برجسته برای تبدیل شدن به یک مدیر محتوای حرفه‌ای!

بیایید ببینیم ما هم برای این که پا جای پای آقای محتوای داستانمان بگذاریم و یک مدیر حرفه‌ای محتوا شویم، باید چه مهارت‌هایی را کسب کنیم. سپس در تیتر بعدی، بهترین و سریع‌ترین مسیر برای دریافت این سمت کاری در بازار ایران را برایتان توضیح می‌دهیم.

پیج رنک چیست؟ – آموزش افزایش پیج رنک گوگلحتما بخوانید: پیج رنک چیست؟ – آموزش افزایش پیج رنک گوگل

1. قلم باید بهترین دوست او باشد!

یک مدیر محتوا بدون مهارت‌های نوشتاری‌اش چه خواهد بود؟ هیچ! اگر می‌خواهید در این حوزه فعالیت کنید، باید قبل از هر چیز خودتان دست به قلم باشید و در مهارت‌های زبانی (از انشا گرفته تا قواعد و صحیح نویسی) حرف اول را بزنید. آن وقت است که قادر خواهید بود محتواهایی بنویسید که جذاب، دقیق، بدون خطا و واضح باشند.

بعلاوه، مهارت‌های زبانی مدیر بخش محتوا باید آن‌قدر قوی باشد که به محض دیدن خطا در محتواهای تیم، سریع آن را تشخیص دهد و اصلاح کند.

2. دستی در سئو داشته باشد.

ما انتظار نداریم که مدیر و مسئول تیم محتوا نخبه سئو باشد. (هرچه نباشد مدیر و تیم سئو هم اینجا وظایفی دارد!) اما در هر حال بخشی از فرایندهای سئو به نوشتن محتوا مربوط می‌شوند. (مثل انتخاب کلمات کلیدی هوشمندانه، چگالی کلمات کلیدی، خوانایی پاراگراف‌ها، و...)

پس او باید تا حدی دستی در سئو داشته باشد تا آن بخشی از سئو که به نوشتن محتوا مربوط می‌شود را رفع و رجوع کند.

3. همیشه ساعت به دست باشد!

تیک، تاک، تیک، تاک، تیک ...

یک مدیر محتوا باید جانش به ساعت و تقویمش بسته باشد! او همیشه یک چشمش به ساعت است و یک چشمش به تقویم؛ حواسش به ضرب‌الاجل‌ها است و اطمینان حاصل می‌کند که همه محتواها به موقع منتشر می‌شوند.

4. یک پا بازاریاب باشد!

وقتی بر  صندلی مدیریت محتوا تکیه بزنید، قبل از هر چیز باید یک مهارت را داشته باشید: باید تبلیغ کردن را بلد باشید و بدانید که چطور یک محصول را تبلیغ کنید. بد نیست اگر نیم نگاهی به مقاله دیجیتال مارکتینگ ما بیندازید و ببینید که این مهارت چطور موشک‌وارانه کسب و کارتان را به اوج می‌برد!

5. مثل جغد ریزبین باشد!

کسی که این شغل را دارد باید دائم عینک تحلیل را به چشم‌های بزند و همه چیز را با نگاه موشکافانه بنگرد. او باید مهارت‌های تحلیلی داشته باشد و به اصطلاح مو را از ماست بیرون بکشد!

برای مثال فرض کنید شما یک مدیر محتوا هستید که متوجه می‌شوید یکی از مطالب سایتتان بازدید کمتری دارد. آن وقت است که مهارت‌های تحلیلی‌تان را به کار می‌گیرید! مثلاً با نگاه دقیق به مطلب، متوجه می‌شوید که این مطلب با زبان پیچیده صحبت کرده است که برای بسیاری از مخاطبان قابل درک نیست. پس با به کار گرفتن زبان ساده‌تر، نمودارها، تصاویر و... آن محتوا را قابل فهم تر و از نظر بصری جذاب‌تر می‌کنید.

6. برنامه ریز و استراتژی کار باشد!

یک مدیر خوب محتوا هرگز بی‌حساب و کتاب کار نمی‌کند، چون قرار است با محتوا یک کسب و کار را به اهدافش نزدیک کند. او مثل یک تیرانداز ماهر است که تیرهایش را به هدر نمی‌دهد! یعنی با مهارت‌های تحلیلی‌اش مخاطبان هدف را شناسایی می‌کند؛ تشخیص می‌دهد که چه نوع محتوایی با آن‌ها طنین‌انداز می‌شود؛ و بهترین کانال‌ها را برای توزیع محتوا تعیین می‌کند. یعنی درست و با استراتژی هدف می‌گیرد!

7. رهبر واقعی باشد.

برخی از مهارت‌های رهبری که آقای محتوای ما باید در خودش ایجاد کند عبارت‌اند از:

  • یک چشم انداز واضح و مختصر برای پروژه ایجاد کنید.
  •  به اعضای تیم برای دستیابی به اهداف مشترک انگیزه بدهد.
  • وظایف و مسئولیت‌ها را به طور مؤثر تفویض کنیچد.
  • بازخورد سازنده‌ای ارائه دهید که منجر به نتایج مثبت شود.
  • تعارض را مدیریت کنید و اختلافات را به طور سازنده حل کند.

8. سیستم‌های مدیریت محتوا را مثل کف دست بشناسد.

به عنوان مسئول مدیریت محتوا باید متن، طرح بندی، گرافیک و... یک وب سایت را ایجاد، اصلاح و مدیریت کنید. CMSها رایج‌ترین رابط برای انتشار محتوای وب هستند. (از جمله پلتفرم‌های مثل وردپرس و نرم افزار دروپال) آشنایی با این سیستم‌ها سنگ بنای تبدیل شدن به یک مدیر محتواست.

گام به گام تا رؤیای شغلی: چطور یک مدیر محتوا شویم؟

سنگ بنای یک شروع حرفه‌ای در مدیریت محتوا، شرکت در یک دوره معتبر و کاربردی است؛ اما برای شروع، ما پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز از به جای هزینه مادی، هزینه زمانی کنید. نه به سراغ دوره‌های پولی که هر کسی با هر سطح تخصص خودش را استاد دانسته و راه انداخته است بروید، و نه حتی به سراغ دوره ما!

ما آموزش‌های بسیار مفیدی در زمینه بازاریابی محتوا را به صورت کاملاً رایگان در این لینک برای شما جمع آوری کرده‌ایم.

داستان و تاریخچه سئو [به روایت تصویر]حتما بخوانید: داستان و تاریخچه سئو [به روایت تصویر]

اگر سری به این آموزش‌ها زدید و متوجه شدید که به این حوزه علاقه مندید و می‌خواهید یک مدیر محتوا شوید، حالا ارزشش را دارد که هزینه مادی نیز کنید. در این صورت، ما آکادمی نوین دوره جامع بازاریابی محتوا را به شما پیشنهاد می‌کنیم که 4 دوره آموزشی کاملاً کاربردی است که هم تدوین استراتژی را به شما آموزش میدهیم و هم تولید محتوای متنی، گرافیکی و تصویری.

در این دوره ما تجربه ۱۷ساله خود را به صورت کاملاً عملی و تخصصی به شما آموزش می‌دهیم. آموزشی قطره به قطره و ریز به ریز که در نهایت تبدیل به دریایی از دانش بازاریابی محتوا می‌شود.

همراهی شما برای ورود به بازار کار

پس از شرکت در این دوره، ما از سوی آکادمی نوین شما را در پلتفرم کاریابی نوین به عنوان متخصص معرفی می‌کنیم تا در اسرع وقت مشغول به کار شوید. وقتی حرف از معرفی در میان باشد، پای اعتبار ما در میان است؛ اما از کیفیت دوره به قدری مطمئن هستیم که اعتبار خود را بر روی شما سرمایه گذاری خواهیم کرد.

سخن آخر: درآمد مدیر محتوا چقدر است؟ بررسی بازار کار

درست است که در بازار محتوا این روزها دست زیاد است؛ اما نیروی واقعاً متخصص بسیار کم است. از هر هزاران محتوایی که در مورد یک موضوع در اینترنت منتشر می‌شوند، فقط ده‌ عدد از آن‌ها به صفحه اول گوگل راه پیدا می‌کنند؛ و این موضوع نشان می‌دهد که چرا یک نیروی واقعاً حرفه‌ای در این زمینه مثل طلا در بازار می‌درخشد!

به قول سث گادین، سخنران و نویسنده آمریکایی، بازاریابی محتوا این روزها تنها نوع بازاریابی است که واقعاً می‌شود روی آن حساب کرد. پس جای تعجب نیست که در «جابینجا» که فقط یکی از پلتفرم‌های کاریابی ایران است، در حال حاضر بیش از 2926 فرصت شغلی فعال در زمینه مدیریت محتوا وجود دارد. اگر این عدد را به پلتفرم‌های دیگر نیز تعمیم دهیم، متوجه می‌شویم که بازار مدیریت و بازاریابی محتوا این روزها در اوج خودش است.

با نگاهی صادقانه به اوضاع اقتصادی در سال 1402، حقوق مدیریت محتوا بین 10 تا 40 میلیون تومان خواهد بود. طبیعتاً هر چه تخصص و تجربه شما بیشتر شود، عددهای بالاتری پیش رویتان خواهد بود.

صادقانه می‌گوییم که یک متخصص واقعی در این زمینه مثل طلاست که این روزها حتی کسب و کارهای بزرگ هم برای آن جان می‌دهند. یادتان باشد که محتوا شاه است و شما میتوانید با این پادشاه سهم بزرگی از بازار را برای کسب و کار فتح کنید.