الان بهترین زمان برای تبدیل شدن به یک مدیر سئو است! جالب است بدانید که در این زمان، میزان خرید آنلاین و استفاده از اینترنت نسبت به سال‌های قبل حدود 40% افزایش پیدا کرده است؛ کسب و کارها و سازمان‌ها هر روز بیشتر به سئو روی می‌آورند؛ که معنی‌ همه این‌ها این است که درخواست برای استخدام مدیر و متخصص سئو روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

اگر رؤیایتان داشتن یک شغل پرتقاضا، پر درآمد و پر از تنوع است، شاید شما به دنیا آمده باشید که یک «مدیر و متخصص سئو» شوید. به خصوص اگر دستی در دیجیتال مارکتینگ یا طراحی سایت دارید، اهل یادگیری هستید و از دست و پنجه نرم کردن با چالش‌های جدید کیف می‌کنید!

در این مطلب یک راهنمای کامل و جامع برای تبدیل شدن به یک مدیر و متخصص سئو را در اختیارتان می‌گذاریم. از چیستی این شغل و پاسخ به سوال «مدیر سئو چیست» و وظایفتان در این سِمَت گرفته تا درآمد و هر سؤالی که شاید در ذهنتان باشد.

مدیر سئو چیست؟ آشنایی با شغلی که شاید آینده شما را رقم بزند!

مدیر سئو همان شاهزاده سوار بر اسب سفید صفحه نتایج جستجوهاست؛ کسی که با مهارتش سایت شما را به اوج گوگل می‌برد؛ یعنی صفحه اول نتایج جستجو و چه بسا تیترهای اول!

البته اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، این کار را که تیم سئو انجام می‌دهد و مدیر سئو کسی است که وظیفه هدایت این تیم را دارد. همانطور که در واقع این هواپیما است که شما را به فراز آسمان ها میبرد؛ اما خلبان نقش بسیار مهم هدایت‌گر آن را دارد و آن را در مسیر درست حرکت می‌دهد و به مقصد می‌رساند.

در دنیای عظیم دیجیتال مارکتینگ نیز کسی که تکیه بر صندلی «مدیریت سئو» می‌زند، چنین نقشی را دارد. او تیم سئو را ( از متخصصان سئو گرفته تا طراحان سایت، ویراشگران و ...) هدایت می‌کند، به آن‌ها استراتژی می‌دهد، بر پیشرفت کارشان نظارت دارد و آن ها را با یکدیگر هماهنگ می‌کند. البته کار او فقط تنظیم استراتژی و هدایت تیم نیست؛ بلکه خیلی اوقات نیز خودش آستین بالا می‌زند و وظایفی را در زمینه سئوی سایت‌ها به دست میگیرد. (وظایف شغل مدیر سئو چیست؟ این وظایف تک به تک با ذکر مثال و به زبان ساده در تیتر بعد توضیح میدهیم.)

سئو یک رشته چند وجهی است و شغل مدیریت سئو نیز وظایف و مسئولیت‌های متنوعی را در بر می‌گیرد. به قول قدیمی‌ها، در این شغل شما یک سر خواهید داشت و هزار سودا. از پیدا کردن هوشمندانه‌ترین کلمات کلیدی گرفته تا برنامه ریزی برای محتوای سایت و بهینه‌سازی وب‌سایت از نظر فنی.

البته اشتباه برداشت نکنید! منظور این نیست که این شغل زیادی سخت یا پیچیده و پردردسر خواهد بود؛ بلکه شغلی است پر از تنوع و چالش‌های جدید روزانه که بسیاری از افراد از همین ویژگی‌اش لذت می‌برند و مجذوب تنوع آن می‌شوند.

پس بیایید وارد ریز ماجرا شویم و ببینیم که اگر قدم در این میدان بگذارید، روزانه با چه مسئولیت‌هایی سروکار خواهید داشت.

یک روز از زندگی یک مدیر سئو: وظایف روزانه در این شغل!

قبل از این که واقعاً قدم به دنیای مدیران سئو بگذارید، بیایید یک روز را مهمان این دنیا باشیم و ببینیم که چه چیزی در انتظار شماست. اگر با خواندن وظایف این شغل به آن علاقه‌مند شدید، در ادامه مطلب نیز همراه ما باشید تا نحوه قدم گذاشتن در مسیر این شغل را بخوانید.

حالا تصور کنیم که یک روز صبح است، شما که الان در این داستان مدیر سئو هستید از خواب برمی‌خیزید، قهوه خوش طعمیتان را بر بدن می‌زنید و وارد دفتر می‌شوید. بیایید ببینیم یک روز کاری برای شما در این نقش چگونه خواهد بود:

تجزیه و تحلیل بازار: یک کاوش ماجراجویانه!

واضح است که شما به عنوان مدیر سئو که مسئول تدوین استراتژی برای سایت است، استراتژی‌تان را بر روی هیچ و پوچ نمی‌چینید. بلکه با تحلیل کردن موارد زیر اطلاعاتی را به دست می‌آورید که به شما برای تدوین یک استراتژی حساب‌شده کمک می‌کنند:

الف) تجزیه و تحلیل رقبا

یکی از مواردی که در تجزیه و تحلیل بازار باید بررسی کنید، رقبا و رتبه‌بندی آنها است. در این مرحله باید بفهمید که رقبای شما چه کسانی هستند و چگونه در موتورهای جستجو رتبه می‌گیرند.

برای مثال، فرض کنید تیم شما سئوی یک فروشگاه آنلاین لباس را به دست گرفته است. در این حالت، در این مرحله شما بازار را کاوش می‌کنید تا ببینید که کدام رقبا در بازار فروش اینترنتی لباس رتبه بالاتری در موتور جستجو دارند و چه کلمات کلیدی را استفاده می‌کنند تا به رتبه بالاتر برسند. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا استراتژی سئو خود را بهبود ببخشید و بازار را شناسایی کنید.

ب) تجزیه و تحلیل مشتریان هدف

سپس به سراغ تجزیه و تحلیل مشتریان هدفتان میروید. باید بررسی کنید که چه گروه از افرادی به دنبال محصولات و خدماتی که شما ارائه می‌دهید هستند؛ نیازهای آن‌ها چیست و وقتی به دنبال محصول مورد نظرشان هستند چه نوع کلمات کلیدی را بیشتر استفاده می‌کنند.

ویدئو: چطور می‌توانید یک ایده را ترویج داده و همه‌گیر کنید؟حتما بخوانید: ویدئو: چطور می‌توانید یک ایده را ترویج داده و همه‌گیر کنید؟

ج) تجزیه و تحلیل ترافیک و رفتار کاربران

شما رفتار کاربران و ترافیک وب‌سایتتان را تجزیه و تحلیل می‌کنید و بررسی می‌کنید که کاربران بیشتر از چه صفحاتی وارد می‌شوند و از چه صفحاتی خارج می‌شوند؛ چه محتواهایی برای کاربرانتان جذاب‌تر است؛ چطور می‌توانید تجربه کاربری بهتری را برای آن‌ها رقم بزنید و تغییرات و بهبودی‌های لازم را ایجاد کنید.

برای مثال، ممکن است بعد از این تجزیه و تحلیل متوجه شوید که ترافیک صفحه اصلیتان بالاست؛ اما کاربران به محض ورود به صفحه اصلی، از همان جا دمشان را روی کولشان می‌گذارند و خارج می‌شوند. در نتیجه متوجه می‌شوید که یک جای کار می‌لنگد.

بعد از بررسی متوجه می‌شوید که برای حل این مشکل بهتر است محتوای صفحه اصلی و طراحی آن را جذاب‌تر کنید. یک مثال جالب و ملموس از یک تجزیه و تحلیل عملی، کاربردی و ثمربخش!

د) تحلیل رتبه‌بندی سایتتان

در نهایت، به عنوان مدیر سئو نباید از تجزیه و تحلیل رتبه بندی وب‌سایتتان در موتورهای جستجو غافل بمانید. بررسی کنید که وب‌سایتتان برای کلمات کلیدی مرتبط چه رتبه‌ای را کسب کرده است و چطور می‌توانید به رتبه بالاتری دست پیدا کنید. ابزارهای تجریه و تحلیل سئو عصای دست مدیران سئو برای بررسی مداوم سایت هستند.

برای مثال ابزارهای ساده‌ای مثل «کنسول سرچ گول» کمکتان می‌کنند تا متوجه شوید که چه صفحاتی از سایتتان بیشترین ترافیک را دارد و کدام کلمات کلیدی برایتان مؤثرتر هستند.

تدوین استراتژی: نقشه راه را بکشید!

مسئولیت اصلی شما در نقش یک مدیر سئو چیست؟ این است که با توجه به تحلیل و بررسی که انجام دادید، استراتژی‌های خلاقانه و قدرتمندی را برای دستیابی به اهداف بازاریابی تنظیم کنید؛ و سپس آن استراتژی‌ها را با کمک تیم به اجرا درآورید.

اجازه دهید یک مثال عملی بزنیم و ماجرا را برایتان روشن کنیم:

تصور کنید که یک مدیر تیم سئو به نام «سئو مَن» به دنبال راهی برای بهبود رتبه‌بندی وب‌سایتش است. او با تحلیل دقیق بازار، متوجه می‌شود که یکی از رقبای قدرتمندش در کلمات کلیدی مورد نظرش بهترین رتبه را دارد. اما سئو من به جای ناامید شدن و تسلیم شدن، تصمیم می‌گیرد به صورت استراتژیک عمل کند.

او با استفاده از تفکر استراتژیک، تصمیم می‌گیرد به جای رقابت مستقیم با رقبا، بر روی کلمات کلیدی دیگری تمرکز کند که رقبا به آنها توجه کمتری دارند. این استراتژی به سئو من اجازه می‌دهد که رقیبش را در حوزه خاصی شکست دهد و رتبه بالاتری را در موتورهای جستجو از آنِ خود کند.

این فقط یک مثال ساده از تدوین استراتژی بود؛ شما در سمت مدیر سئو با توجه به شرایط باید استراتژی‌های هوشمندانه انتخاب کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

تحقیق در مورد کلمات کلیدی: هدف‌هایتان را نشانه بگیرید!

وقتی به دفتر مدیریتتان وارد می‌شوید، یکی از وظایف شما پیدا کردن کلمات کلیدی است. شما باید به دقت بازار و صنعت مربوطه را مطالعه کنید و کلمات کلیدی که مردم در جستجوی آن هستند را پیدا کنید. سپس آن کلمات را به مدیر محتوا تحویل می‌دهید تا آن‌ها را در محتواهایی که برای سایت می‌نویسند، هدف بگیرند.

هدایت تیم سئو: گروه را در مسیر نگه دارید

وظیفه مدیر سئو چیست؟ واضح است که وظیفه مدیران، مدیریت است. (امیدواریم که نگویید چشم بسته غیب می‌گویی!) به‌عنوان مدیر سئو، تیمی از متخصصان سئو تحت هدایت شما کار می‌کنند که وظیفه نظارت بر کار آن‌ها به عهده شماست.

اگر شرکت شما مدیر تولید محتوا نداشته باشد، ممکن است نظارت بر تیم محتوانویسان نیز به عهده شما باشد؛ اگر تغییرات فنی برای سایت مورد نیاز باشد، ممکن است چند برنامه نویس نیز در این تیم وجود داشته باشند.

وظیفه شما این است که وظایف و پروژه‌ها را بین آن‌ها تقسیم کنید و پیوسته بر کارشان نظارت داشته باشید تا مطمئن شوید که همه چیز به اصطلاح روی غلتک است.

ریدایرکت چیست؟ انواع ریدایرکت را بشناسیدحتما بخوانید: ریدایرکت چیست؟ انواع ریدایرکت را بشناسید

seo team - manager

سئوی داخلی: قلمرو خودتان را آباد کنید!

حالا بعد از این که چای عصرانه‌تان را میل کردید، نوبت این است که کمی هم به سئوی داخلی سایتتان بپردازید. برای مثال، URL‌ها را چک می‌کنید تا مطمئن شوید که مشکلی ندارند؛ عکس‌ها را بهینه‌سازی می‌کنید تا باکیفیت اما کم حجم باشند و سرعت سایت را پایین نیاورند؛ کلمات کلیدی هر صفحه را چک می‌کنید تا خاطرجمع شوید که هر صفحه کلمات کلیدی دقیق خودش را دارد؛ عناوین هر صفحه را به درستی قالب بندی می‌کنید و...

البته مدیر سئو کارش نظارت بر سئو است و بیشتر کارهای سئو را اعضای تیم انجام می‌دهد ولی همچنان بررسی و درست بودن کار از وظایف شما محسوب می‌شود.

سئوی آف پیج: فراتر از مرزهای سایتتان مانور دهید!

اگر می‌خواهید سایتتان با سرعت بیشتری در صفحه نتایج گوگل بالا برود، به عنوان مدیر سئو باید سئوی آف پیج را نیز در استراتژی سئوتان بگنجانید. «سئوی آف پیج» یعنی پا را از وب‌سایت خودتان فراتر بگذارید و برای بهبود رتبه بندی‌تان، به قلمروی سایت‌های دیگر وارد شوید تا از اعتبارشان برای پیشرفت سایتتان استفاده کنید.

برای مثال، محبوب‌ترین استراتژی سئوی آف پیج «گرفتن بک لینک» از سایت‌های دیگر است که اعتبار سایت شما را بالا می‌برد. شما به عنوان یک مدیر سئوی خوب، باید زمان صرف کنید و یک استراتژی عالی برای لینک سازی و گرفتن بک لینک در سایت‌های مرتبط را تنظیم کنید.

یک مثال عملی بزنیم: یک راه برای گرفتن بک لینک و کار کردن بر روی سئوی آف‌پیج، این است که بک‌لینک‌های رقبایتان را بررسی کنید؛ سپس در میان آن‌ها به دنبال فرصت‌های خوب برای لینک‌سازی باشید و آن‌ها را شکار کنید! یک راه دیگر هم این است که به صورت دستی جستجو کنید و سایت‌هایی در زمینه کاری خودتان که ممکن است مایل به بک لینک دادن به شما و تبادل لینک باشند را شناسایی کنید.

سئوی تکنیکال: اهل فن شوید!

امیدواریم تا اینجای روزتان از پرداختن به سئوی داخلی و سئوی خارجی لذت برده باشید؛ چون حالا باید دستی به روی سئوی تکنیکال سایتتان بکشید؛ یعنی جنبه‌های تکنیکی و فنی سایتتان را برای کاربران و موتور جستجو بهینه‌سازی کنید. برای مثال، سرعت سایتتان را بالا می‌برید، لینک‌های شکسته را اشکال زدایی می‌کنید و سایتتان را با گوشی‌های موبایل سازگار می‌کنید.

شرکت در جلسات: ارتباط را حفظ کنید!

علاوه بر انجام کارهای روزمره‌ای که در بالا ذکر کردیم، شرکت کردن در جلسات و ارتباط گرفتن با کارفرمایان و سهام‌داران هم در برنامه کاری شما وجود دارد

شما در این نقش باید از طریق ایمیل، پیام و جلسات حضوری دائماً با کارفرمایان در ارتباط باشید و استراتژی‌هایتان و گزارش عملکرد را برای آن‌ها توضیح دهید.

بعلاوه، هرازگاهی هم با اعضای تیم خودتان جلساتی را برگزار می‌کنید تا خاطر جمع شوید که همه کارها روی روال هستند و در مسیر درست به سمت هدفتان در حال پیشرفت هستید.

آماده سازی گزارشات: پیشرفتتان را ثبت کنید

اجازه دهید یک خسته نباشید به شما بگوییم و روزمان را با آماده‌سازی گزارشات به پایان برسانیم. شما در نقش میر سئو باید به طور مستمر گزارشاتی در مورد جزئیات پیشرفت سایت از نظر سئو را بنویسید و به مدیر شرکت، کارفرما یا سهام‌داران ارائه دهید.

برای مثال در این گزارشات باید به نکاتی مثل افزایش ترافیک، تغییراتی که در رتبه‌بندی سایت برای کلمات کلیدی مختلف به وجود آمده‌اند، و میزان افزایش تبدیل بازدیدکننده به مشتری اشاره کنید و پیشرفتی که در هر کدام از این جنبه‌ها وجود داشته است را با ذکر کامل اطلاعات ارائه دهید.

معمولاً زمان‌بندی خاصی برای نوشتن این گزارشات وجود ندارد؛ اما به طور کلی بهتر است ماهانه یک گزارش از پیشرفتتان را بنویسید. و تمام!

روز شما به عنوان یک مدیر سئوی مسئولیت‌پذیر و توانا به پایان رسیده است! حالا می‌توانید به خانه بروید و خستگی‌تان را با یک لیوان شکلات داغ خوشمزه از تن به در کنید.

نکته مهم در مورد وظایف مدیران سئو:

امیدواریم که پاسخی کامل و جامع به سوال « وظیفه مدیر سئو چیست » را گرفته باشید؛ البته این نکته را هم بگوییم که طبیعتاً شما در هر روز با تمام این وظایف سروکار نخواهید داشت. شما می‌توانید این وظایف را در روزهای مختلف پخش کنید و یا حتی بنا به شرایط، شاید بخواهید بعضی از آن‌ها (مثل رسیدگی به سئوی داخلی، سئوی خارجی و سئوی تکنیکی) را به اعضای تیمتان بسپارید. اما واضح است که خودتان نیز باید بر کار آن‌ها نظارت دقیق و نزدیک داشته باشید.

تکنیک فروش: دو انتخاب، بیشتر از یک انتخاب می‌فروشدحتما بخوانید: تکنیک فروش: دو انتخاب، بیشتر از یک انتخاب می‌فروشد

چطور مدیر سئو شویم؟ نقشه راه برای تبدیل شدن به یک مدیر سئو

خب قطعاً شما نمی‌توانید یک شبه مدیر سئو شوید یا انتظار داشته باشید با آشنایی کلیاتی از سئو، مدیریت بهینه کردن یک سایت را به ما بسپارند. اما می‌توانید با کمی وقت گذاشتن و گذشتن از چند مرحله به مدیر سئو تبدیل شوید. اینجا قدم‌های رسیدن به این شغل را برایتان توضیح می‌دهیم.

قدم اول: در یک دوره معتبر شرکت کنید.

خب واضح است که متخصص شدن در هر کاری با آموزش شروع می‌شود. شما باید از کسی که خبره این کار است یک آموزش کامل و تخصصی ببینید. دوره‌ای که تمام وظایفی که از مدیر سئو نام بردیم را کامل به شما آموزش دهد.

قطعاً دوره آموزشی شما را تا سطح خوبی می‌رساند اما باید به دنبال دوره‌ای باشید که...

  • سئو را به نحوی تجربی و کاربردی به شما آموزش دهد
  • از تئوری بافی زیاد به دور باشد
  • شما را آماده ورود به بازار کار کند

ما دوره جامع سئوی نوین را به شما معرفی می‌کنیم که ریز و بم سئو از مقدماتی تا پیشرفته را به شما آموزش می‌دهد؛ در این دوره تمام استراتژی‌ها و تکنیک‌های لازم برای برتری وب‌سایتتان را به شما آموزش می‌دهیم و سپس شما را در پلتفرم کاریابی نوین معرفی می‌کنیم تا هر چه سریع‌تر مشغول به کار شوید.

قدم دوم: کمی تجربه کسب کنید

طبیعتاً هیچ‌کس نمی‌تواند یک شبه از صفر به صد برسد و بدون هیچ تجربه‌ای یک دفعه تبدیل به یک مدیر سئو شود. پس از این که در دوره سئوی نوین شرکت کردید، پیشنهاد می‌کنیم یک سایت بزنید و آموخته‌هایتان را بر روی آن تمرین کنید. یا می‌توانید اول به عنوان کارآموز یا سئوکار پایه در یکس رکت استخدام شوید تا کمی تجربه کسب کنید و زیر و بم کار را به دست بگیرید.

قدم سوم: به عنوان یک مدیر سئو مشغول به کار شوید!

پس از این که کمی تجربه کسب کردید و احساس کردید برای تبدیل شدن به یک مدیر و هدایت یک تیم سئو آماده هستید، این گوی و این میدان! همان‌طور که گفتیم ما نیز از ابتدا تا انتها همراه شما هستیم و در این مرحله شما را در سمت مدیریت سئو در پلتفرم کاریابی پیشنهاد می‌دهیم.

در ادامه مهارت‌هایی که یک مدیر سئو نیاز دارد را باهم می‌خوانیم.

10 مهارت واجب برای مدیران سئو!

ما در دنیایی هستیم که مهارت حرف اول را می‌زند. فرق یک سئوکار که ماهی 7-8 میلیون حقوق می‌گیرد با یک سئوکار که ماهی 50 میلیون درآمد دارد، در همین مهارت هاست.

در دوره آنلاین سئوی آکادمی نوین علاوه بر یادگیری تکنیک‌های قدرتمند سئو از صفر تا صد، این 10 مهارت را نیز قدم به قدم کسب خواهید کرد:

تفکر استراتژیک: هنر رسیدن از تهدید به فرصت‌ها!

مدیران سئو باید بتوانند استراتژیک و هدف‌مند فکر کنند و بنا به شرایط هوشمندانه‌ترین استراتژی‌ها برای رسیدن به اهداف کسب و کار را در نظر بگیرند. در تیتر «وظایف مدیر سئو چیست» مثالی جالب از نحوه تدوین استراتژی زدیم که شاید مفید باشد که برگردید و یک بار دیگر آن را بخوانید.

مدیریت پروژه: کلید سازماندهی و هماهنگی

اگر در این نقش قرار بگیرید، باید چندین پروژه را در یک زمان برنامه‌ریزی و نظارت کنید. این امر مستلزم مهارت‌های مدیریت پروژه قوی و استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت پروژه مناسب است تا اطمینان حاصل شود که همه چیز سازماندهی شده و طبق برنامه تحویل داده می‌شود.

تفکر تحلیلی: کلید گرفتن بهترین تصمیم‌ها در دنیایی پیچیده

برای تبدیل شدن به یک مدیر سئو خوب باید یاد بگیرید که نگاه ریزبین به مسائل داشته باشید و اهل تجزیه و تحلیل باشید. اگر تا اینجا مطلب همراه ما بوده باشید، حتماً متوجه شده‌اید که مدیریت سئوی یک کسب‌وکار چقدر نیاز به تجزیه و تحلیل بازار، تجزیه و تحلیل پیشرفت کار، آنالیز عملکرد سایت و... دارد.

مهارت‌های ارتباطی: پلی برای برقراری ارتباط

مدیران سئو به طور دائم با اعضای تیمشان و همچنین کارفرمایان و مشتریان در ارتباط هستند. شما باید روزانه با ده‌ها نفر سر و کار داشته باشید، آن‌ها را راهنمایی کنید، به صحبت‌هایشان گوش دهید و... پس سعی کنید مهارت‌های ارتباطی‌تان را بالا ببرید؛ از جمله مهارت شروع ارتباط و گفتگو، مهارت گوش کردن، قدرت کلام، و...

تخصص فنی: ب بسم الله برای تبدیل شدن به مدیر سئو!

نرم افزارها و ابزارهای فنی، بخشی جداناشدنی از زندگی کاری یک مدیر سئو هستند. شما باید درک اولیه‌ای از CSS و HTML داشته باشید؛ بعلاوه، باید به ابزارهایی مثل  Moz، SEMrush، Ahrefs ،Google Search Console، Google Analytics Screaming Frog و ... مسلط باشید. (تمام این پیش نیازها در دوره سئوی نوین به صورت کاربردی با شما کار خواهد شد.)

بازاریابی ربایشی: روش مارکتینگی که به خواب هم نمی‌دیدید!حتما بخوانید: بازاریابی ربایشی: روش مارکتینگی که به خواب هم نمی‌دیدید!

بهینه‌سازی نرخ تبدیل: مهارت افزایش فروش

یکی از مهم‌ترین مهارت‌های مدیر سئو چیست؟ یک مدیر بازاریابی سئو باید بداند که چگونه صفحات وب را برای بالا بردن نرخ تبدیل بهینه کند؛ یعنی چطور بازدیدکنندگان وب خود را به مشتری تبدیل کند. اجازه دهید یک مثال ساده از افزایش نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری بزنیم:

ممکن است شما یک راهنمای خرید را در وب‌سایتتان قرار دهید که توصیه‌هایی برای خرید وسایل ورزشی مناسب برای هر فرد، تمرینات مؤثر و راهکارهایی برای بهبود عملکرد ارائه دهد. با دیدن این راهنما، مشتریانتان شما را به عنوان یک منبع قابل اعتماد می‌بینند و احتمال خریدشان بالاتر می‌رود.

یک مثال دیگر: شاید هم بخواهید برای بالا بردن نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری، از استراتژی‌های تحریک کننده مثل تخفیف یا جایزه در ازای خرید بالاتر از یک مبلغ خاص را ارائه دهید.

بدیهی است که این موارد فقط دو مثال ساده (اما کاربردی) هستند؛ اما قابلیت پیدا کردن راه‌های خلاقانه برای بالا بردن نرخ تبدیل یک مهارت مهم و بسیار جذاب است که باید در خودتان ایجاد کنید.

سئوی داخلی: مهارت آباد کردن سایت‌ها!

به عنوان یک مدیر سئو، باید بدانید که چگونه عناصر مختلف درون صفحه صفحات وب را بهینه‌سازی کنید تا به بهبود سئوی سایتتان کمک کند. از بهینه‌سازی عکس‌ها گرفته تا محتوا، برچسب‌ها، تیترها و عناوین و...

سئوی فنی: شناختن سلیقه گوگل!

مدیران سئو باید بدانند که گوگل چه فاکتورهای فنی را برای رتبه‌بندی در نظر می‌گیرد و سایت را بر اساس آن فاکتورها پیکربندی کند. از سرعت بارگذاری سایت گرفته تا سلامت لینک‌ها و... .

آشنایی با کپی‌رایتینگ: آهنربایی برای جذب مخاطب

به طور کلی، کپی رایتینگ مهارت نوشتن محتواهای جذاب، اصیل و منحصر به فرد برای وب‌سایت یا محصولات و خدمات وب‌سایت است. شما به عنوان مدیر سئو نیازی نیست خودتان محتواها را بنویسید. (این کار را به تیم محتوا می‌سپارید.) اما باید خودتان هم دستی در نوشتن محتوا داشته باشید و به اصول آن آگاه باشید تا بتوانید بر ایجاد محتوای باکیفیت برای سایت نظارت داشته باشید.

انطباق پذیری: مهارت راکد نبودن در دنیایی پویا!

آخرین اما سرنوشت‌سازترین مهارت مدیر سئو چیست؟ پویایی! سئو دائماً در حال تغییر است. گوگل به طور مرتب الگوریتم‌های خود را تغییر می‌دهد و در نتیجه، شما نیز باید خودتان را با آن الگوریتم‌ها سازگار کنید. بعلاوه، فناوری نیز هر روز در حال پیشرفت است و به طور مستمر نرم‌افزارهای جدیدتر و پیشرفته‌تری برای سئو ساخته می‌شوند. پس اگر می‌خواهید وارد این شغل شوید، با یک روحیه انطباق پذیر و اهل یادگیری وارد شوید!

نوشتن در سئو

درآمد مدیر سئو چقدر است؟ بررسی آینده شغلی شما در این سِمَت!

وقتی مهارت مدیریت سئو را کسب کنید، در هر جای جهان که باشید به مهارت شما نیاز خواهند داشت. بیایید بررسی کنیم و ببینیم که یک مدیر بخش سئو در ایران و کشورهای دیگر به طور متوسط چقدر درآمد دارد.

البته توجه کنید که همان‌طور که از قدیم گفته‌اند «هر که بامش بیش، برفش بیشتر» درآمد شما هم در سمت مدیر سئو بستگی به تخصص، تجربه و شرکتی که در آن استخدام می‌شوید دارد.

در ابتدا به عنوان یک سئوکار، زمانی که بعد از شرکت در دوره ما شما را به بازار کار معرفی کنیم، می‌توانید بر روی درآمدی حدود 10 تا 30 میلیون تومان حساب کنید. اما هر چه در این مسیر تجربه کسب کنید و به یک مدیر تبدیل شوید، به طور میانگین درآمدی بین 20 تا 50 میلیون خواهید داشت.

کشور میانگین حقوق مدیر سئو
ایران 20  تا 50 میلیون ماهانه
ایالات متحده آمریکا 72،000 دلار سالانه
استرالیا 84256 دلار سالانه
آلمان 53709 دلار سالانه
فرانسه 46654 دلار سالانه
ایتالیا 42689 دلار سالانه
ژاپن 5684251 ین سالانه
روسیه 673378 روبل سالانه

سؤالات متداول در مورد شغل مدیریت سئو

  1. اگر با سئو آشنایی چندانی ندارم از کجا شروع کنم؟

ما پیشنهاد می‌کنیم به جای هزینه کردن، ابتدا آموزش‌های رایگان سئو ما را بخوانید. این مقالات به دست متخصصان نوشته شده‌اند و واقعاً شما را یک قدم در مسیر سئو فراتر می‌برند. بعد اگر احساس کردید که مایلید به صورت حرفه‌ای در این مسیر قدم بگذارید، دوره سئوی جامع (از مقدماتی تا پیشرفته) را با تخفیف ویژه تهیه کنید. این دوره شامل 32 ساعت آموزش (سئو داخلی و تکنیکال، خارجی، سرچ کنسول و تحقیق کلمات کلیدی) است و صفر تا 100 سئو را به شما اموزش می‌دهیمو

  1. آیا سن 30 سالگی برای شروع مسیر در شغل مدیریت گروه سئو دیر است؟

خیر؛ مدیریت سئو از آن شغل‌هایی است که سن شما در آن مطرح نیست و بیشتر تخصص و تلاشتان اهمیت دارد.

3. آیا این شغل آینده خوبی دارد؟

ادمین اینستاگرام؛ یک شغل پردرآمد و آسانحتما بخوانید: ادمین اینستاگرام؛ یک شغل پردرآمد و آسان

قطعاً. الان همه کسب و کارها تقریباً در حال انلاین شدن هستند و خریدشان از طریق سایت صورت می‌گیرد. با توجه به اینکه همه سایت‌ها می‌خواهند دیده شوند و در نتایج گوگل قرار بگیرند، دیگر لازم نیست بگوییم که چقدر تقاضای کار برای شغل سئو زیاد خواهد بود. هر روز هم این رقابت بیشتر می‌شود و همه به یک متخصص نیاز پیدا خواهند کرد، پس خیالتان از آینده شغلی سئو راحت باشد.

4. آیا برای شغل سئو باید برنامه‌نویسی بلد باشم؟

برنامه‌نویسی که نه! شما لازم نیست کدهای یک سایت را بنویسید ولی باید تا حد کمی با کدهای html و css آشنا باشید چون گاهی نیاز است تغییرات ریزی در آن‌ها ایجاد کنید. در دوره سئو نوین با تا حدی که لازم است آشنا خواهید شد و نیازی نیست پیش زمینه داشته باشید.

اگر هنوز ابهامی دارید می‌توانید در بخش کامنت‌ها سوالتان را بپرسید.