بسیاری از مردم اهمیت استفاده از ابزارهای سئو را دست کم می‌گیرند. استفاده از ابزارهای اشتباه و ناکارآمد، مثل این است که بخواهید پیتزا را با اره تکه کنید؛ یا موهایتان را با اتوی لباس صاف کنید؛ یا سعی کنید با چوب بیسبال، پشه بکشید!

همه این ابزارها کار را انجام می‌دهند؛ اما به هزار سختی و دردسر! به همین دلیل است که سئو برای بسیاری از ما از اورانیوم غنی کردن هم پیچیده‌تر شده است و هر کاری می‌کنیم سایتمان رنگ صفحه اول گوگل را به خود نمی‌بینید؛ اما حقیقت این است که بسیاری اوقات، مشکل فقط این است که از ابزار مناسبی استفاده نکرده‌ایم.

در این مطلب از آکادمی نوین، 8 مورد از بهترین، دقیق‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارهای گوگل برای سئو را معرفی می‌کنیم؛ ابزارهایی که بسیاری از وبسایت‌ها به وسیله آن‌ها راهشان را به صفحه اول گوگل باز کرده‌اند!

بهترین ابزارهای گوگل برای سئو: 8 ابزار ارزشمند اما رایگان!

درست است که گوگل هزار و یک معیار عجیب و غریب در مورد سئو دارد که آدم نمی‌داند به ساز کدامشان برقصد؛ اما گویا آن‌قدر هم مرام و معرفت داشته است که ما را به حال خودمان هم رها نکند و حداقل چند ابزار مفید برای برآورده‌کردن این معیارها را در اختیارمان بگذارد.

5 ابزار زیر که در ادامه معرفی می‌کنیم همگی رایگان هستند و توسط گوگل ساخته و معرفی شده‌اند. پیشنهاد می‌کنیم شما هم از آن‌ها استفاده کنید؛ باشد که سایت شما مورد عطوفت گوگل قرار بگیرد و لطفش را در رتبه بندی‌ها شامل حالتان کند!

1.    Google Keyword Planner: ابزار ماهیگیری در دریای گوگل!

تصور کنید برای ماهیگیری به رودخانه‌ای رفته‌اید که هم‌زمان با شما صدها ماهیگیر دیگر نیز به آنجا آمده‌اند؛ و از قضا بسیاری از آن‌ها بسیار کارکشته‌تر از شما هستند. حال، کمی آن طرف‌تر، رودخانه بکری وجود دارد که کمتر شناخته شده است و فقط چهار الی پنج ماهیگیر دیگر در آنجا مشغول هستند. به نظرتان در کدام یک از این رودخانه‌ها شانس بیشتری برای به‌دست‌آوردن ماهی دارید؟ واضح است که رودخانه دوم!

همین موضوع در مورد کلمات کلیدی نیز صدق می‌کند: وقتی یک کلمه کلیدی پررقابت را انتخاب می‌کنیم، مثل این است که بخواهیم در رودخانه‌ای با حضور صدها ماهیگیر رقیب، قزل آلا بگیریم. غافل از این که این رودخانه آن‌قدر اشباع شده است که قزل آلا که هیچ، بچه غورباقه هم نصیبمان نخواهد شد! اما اگر کلمات کلیدی کم رقابت تری را انتخاب کنیم، شانس بیشتری برای تور کردن طعمه‌ای دندانگیر خواهیم داشت.

حال، سوال این است: از کجا بدانیم کدام در کدام رودخانه رقیب کمتری داریم؟ یعنی از کجا بدانیم که کدام کلمه کلیدی کم رقابت‌تر است و شانس ما را برای دیده شدن افزایش میدهد؟ Google Keyword Planner علاوه بر این موضوع، اطلاعات ارزشمند دیگری از جمله موارد زیر را نیز در اختیارتان می‌گذارد:

  • حجم رقابت برای کلمه کلیدی مورد نظرتان
  • میزان جستجوی ماهانه آن عبارت کلیدی در گوگل
  • کشف کردن کلمات کلیدی که رقبایتان استفاده می‌کنند. (URL سایتشان را در این ابزار وارد کنید و دستشان را بخوانید!)
  • پیشنهاد بهترین کلمات کلیدی مرتبط با عبارتی که جستجو کرده‌اید. (همان رودخانه‌های بکری که شاید در آن نزدیکی باشند اما کشفشان نکرده باشید!)

با در دست داشتن این اطلاعات، دیگر کلمات کلیدی‌تان را از روی شانس و اقبال انتخاب نکنید؛ بلکه تصمیماتی دقیق و حساب شده مبتنی بر داده‌ها بگیرید و به رودخانه‌ای بروید که هنوز غزل آلایی برای تور کردن داشته باشد!

در عکس زیر میزان رقابت برای هر کلمه کلیدی که توسط Google Keyword Planner ارائه شده است را می‌بینیم:

2.    گوگل مای بیزینس: ابزار سئو برای کسب‌وکار‌های محلی!

وقتی عبارت «رستوران هفت خوان» را در اینترنت جستجو می‌کنیم، قسمتی مشابه عکس زیر را در صفحه نتایج می‌بینیم که آدرس، شماره‌تلفن، لوکیشن و عکس‌هایی از این رستوران را برایمان نمایش می‌دهد.

اگر با دیدن این عکس به این فکر می‌کنید که چقدر شیک و مجلسی است که گوگل تا این حد بیزینس شما را به رسمیت بشناسد، کافی است شما هم بیزینستان را در «گوگل مای بیزینس» ثبت کنید!

اگر یک کسب و کار محلی دارید، با ثبت آن در Google My Bussiness مزایای زیر در انتظار شما خواهند بود:

  • مشتریان بالقوه‌تان شما را با یک جستجوی ساده شما را پیدا می‌کنند.
  • با یک کلیک می‌توانند با شما تماس بگیرند.
  • بیزینستان در گوگل مپ ثبت می‌شود.
  • این ابزار آمار جستجوی نام بیزینس شما در گوگل، تعداد افرادی که از این طریق با شما تماس گرفته‌اند، و تعداد بازدیدهای کسب و کارتان را نیز به شما ارائه می‌دهد.

3.    Google Alerts : هوشیاری 24 ساعته!

Google Alerts یک خبرچینِ دوست داشتنی است! شنیده‌اید که قدیمی‌های خرافی می‌گفتند وقتی کسی در مورد شما صحبت کند گوشتان زنگ می‌زند؟ در دنیای گوگل وقتی کسی در مورد شما صحبت کند، گوشتان که نه، اما گوگل الرتز(Google Alerts)تان زنگ می‌خورد!

هرگاه در جایی از دنیای بی کران اینترنت به نام برند شما یا محصولاتتان اشاره شود، این ابزار یک نوتیفیکیشن برایتان ارسال می‌کند. به این صورت شما اجازه نمی‌دهید که فرصت‌های بالقوه برای دریافت بک‌لینک از زیر دستتان قسر در بروند!

7 فاکتور اصلی رتبه‌ بندی سایت در گوگل برای سال 2020حتما بخوانید: 7 فاکتور اصلی رتبه‌ بندی سایت در گوگل برای سال 2020

برای مثال وقتی در پست یک وبلاگ به برند شما یا محصولاتتان اشاره می‌شود، این فرصت را خواهید داشت تا با صاحب آن وبلاگ تماس بگیرید و از او بخواهید که لینکی نیز به سایتتان اضافه کند. از آنجایی که او در مورد برند یا محصولات شما صحبت کرده است، اضافه‌کردن یک لینک برایش زحمتی نخواهد داشت.

کافی است نام برند و محصولات خودتان، یا حیطه کاری تان،‌یا نام برند رقبایتان را در گوگل الرتز وارد کنید و هر گاه نامی از هر کدام برده شد، باخبر شوید. این آگاهی چه مزایایی دارد؟

  • از نظرات مثبت و منفی که کاربران در انجمن‌های گفتگوی مختلف در مورد شما و محصولاتتان می‌دهند، مطلع می‌شوید.
  • می‌توانید به نظرات آن‌ها پاسخ دهید و اگر در استفاده از محصولاتتان مشکلی داشتند، آن‎‌ها را راهنمایی کنید.
  • با وارد کرد نام برند رقبایتان در گوگل الرتز، از سایت‌هایی که به رقبایتان بک‌لینک می‌دهند مطلع شوید. اگر یک سایت به رقیب شما بک‌لینک بدهد، احتمالش هست که مشتاق بک‌لینک دادن به شما نیز باشد!
  • با وارد کردن حیطه کاری‌تان در گوگل الرتز، هر گاه کاربران در جایی از اینترنت سؤالی را در آن زمینه می‌پرسند مطلع می‌شوید. به این صورت، موضوعات داغ برای تولید محتوا که دغدغه کاربران هستند را زودتر از رقبا پیدا خواهید کرد.

4.    کنسول سرچ گوگل: فرشته شانه سمت راست سایت شما!

آن توصیه «به‌حساب خود رسیدگی کنید، پیش از آن که به حسابتان برسند» که در درس دینی دوران مدرسه می‌خواندیم، قطعاً در سئو هم کاربرد دارد! قبل از این که گوگل به حسابتان برسد و نامه اعمال سایتتان را کف دستتان بگذارد، خودتان با «گوگل سرچ کنسول» به‌حساب سایتتان رسیدگی کنید.

Google Search Console اشتباهات سایتتان را به شما گوشزد می‌کند تا هرچه زودتر و قبل از روز حسابرسی گوگل، آن‌ها را رفع کنید؛ یعنی سایت شما را از دیدگاه گوگل بررسی می‌کند و خطاهایی که باعث کاهش رتبه‌بندی سایتتان می‌شود را برایتان مشخص می‌کند. از جمله:

  • شناسایی لینک‌های شکسته
  • شناسایی مشکلات خزش در سایت شما
  • تعداد صفحات ایندکس نشده.
  • اطلاع از این که آیا سایتتان جریمه شده است یا نه.

بعلاوه:

  • استراتژی کلمات کلیدی‌تان را می‌سنجد و در صورت نیاز پیشنهاد تعویض استراتژی می‌دهد. (برای مثال اگر صفحات زیادی با بازدید و تعامل پایین داشته باشید.)
  • کوئری‌هایی که کاربران با جستجوی آن‌ها وارد سایت شما می‌شوند را نمایش می‌دهد.
  • استراتژی سئوتان را بررسی می‌کند و در صورت نیاز، پیشنهاد تغییر می‌دهد. (برای مثال، اگر سایت شما ایمپرشن بالایی داشته باشد اما نرخ کلیک آن پایین باشد، به این معناست که مخاطبان درستی را هدف قرار نداده‌اید!)

همانطور که در عکس زیر می‌بینید، این ابزار آمار کلیک‌ها، ایمپرشن‌ها، نرخ کلیک، و جایگاه سایتتان در گوگل را به شما می‌دهد:

سرچ کنسول گوگل

5.    تست سازگاری با موبایل گوگل: مهم‌ترین ابزار سئوی گوگل!

دو گزینه بیشتر پیش روی ما نیست: یا سایتمان را با موبایل سازگار می‌کنیم، یا این که گوگل با ما سر سازگاری نخواهد داشت! در سال 2016 گوگل رسماً اعلام کرد که سایت‌های سازگار با موبایل را اولویت رتبه بندی‌هایش می‌داند. به همین دلیل است که معتقدیم این ابزار در بین ابزارهای گوگل برای سئو، یکی از مهم‌ترین هاست!

درست است که خودتان هم می‌توانید دست به گوشی شوید و با جستجوی سایتتان در اینترنت، میزان موبایل فرندلی بودن آن را بسنجید؛ اما هیچ چیز جای یک تجزیه‌وتحلیل دقیق و تخصصی را نمی‌گیرد. پس پیشنهاد می‌کنیم با این ابزار نظر تخصصی گوگل را در مورد میزان سازگاری سایتتان با موبایل بدانید.

Google mobile friendly test با بررسی مسائل زیبایی شناختی و ناوبری به این سؤالات در مورد سایت شما پاسخ می‌دهد:

  • آیا یک کاربر می‌تواند به راحتی از تلفن همراه به سایت شما دسترسی داشته باشد و آن را پیمایش کند؟
  • آیا همه صفحات سایت شما در قالب عمودی خوب به نظر می‌رسند؟
  • آیا دکمه‌های دعوت به اقدام سایتتان سایز مناسبی برای نمایش در تلفن همراه دارند؟
  • آیا سایز متن‌های سایتتان برای موبایل مناسب است؟
  • آیا افزونه‌های سایتتان بر روی گوشی موبایل به راحتی باز می‌شوند؟

با دانستن پاسخ این سؤالات اطمینان حاصل خواهید کرد که کاربران بهترین تجربه ممکن را از بازدید از سایتتان با موبایل دارند.

google alert

6.    Google Trends: ابزاری برای عقب نماندن از قافله!

در دنیای پر سرعت امروزی، مدها و ترندها با سرعت نور می‌آیند و می‌روند و جایشان را به ترند بعدی می‌دهند. در این میان، اگر می‌خواهید سایتتان بازدید و فروش داشته باشد، نباید از قافله عقب بمانید. اما همتای سرعت نور پیش رفتن، کار راحتی نیست؛ مگر این که از گوگل ترندز استفاده کنیم!

گوگل ترندز به شما کمک می‌کند که بدانید در هر برهه از زمان چه کالاهایی محبوب‌تر هستند. برای مثال اگر در زمینه فروش اکسسوری فعالیت می‌کنید، می‌توانید ببینید که در چه ماه‌هایی عینک‌آفتابی پرطرف‌دارتر می‌شود و چه زمانی محبوبیت آن کاهش پیدا می‌کند. به این صورت، سایتتان را مطابق با ترندهای روز تنظیم می‌کنید.

مدیریت زمان در کسب و کار؛ ساعت کسب و کارت را کوک کن!حتما بخوانید: مدیریت زمان در کسب و کار؛ ساعت کسب و کارت را کوک کن!

یادتان باشد که فقط پرتاب تیر مهم نیست، بلکه درست به هدف زدن مهم است! با گوگل ترندز که یکی از ابزارهای گوگل برای سئو است، خواهید دانست که در هر برهه از زمان باید روی چه کالاها  و چه موضوعاتی بیشتر مانور دهید. در تصویر زیر می‌بینیم که گوگل ترندز موضوعاتی که در حال حاضر در هر کشور ترند جستجو هستند را نمایش داده است:

7.    Google Lighthouse: فانوسی در شب‌های تاریک سئو!

شاید بی‌دلیل نبوده است که نام این ابزار را «لایت‌هاوس» گذاشته‌اند که به معنای «فانوس دریایی» و یا «چراغ‌خانه» است. زیرا این ابزار با ارائه تجزیه‌وتحلیل‌های دقیقش نوری را بر تاریکی‌های ذهن شما می‌تاباند تا در مسیر درست به‌سوی سئوی بهتر پیش بروید.

Google Lighthouse با بررسی سایت شما گزارشاتی واقعی و کاربردی از عملکرد سایتتان، میزان دردسترس‌بودن صفحات، و سئوی آن‌ها به شما می‌دهد. لایت هاوس 4 آزمون مختلف برای سنجش وبسایت شما دارد:

  • آزمون سرعت
  • آزمون سئو
  • آزمون دردسترس‌بودن
  • آزمون عملکرد

نتایج این آزمون‌ها تصویر ذهنی روشن و دقیقی را به شما می‌دهد تا بدانید که سایتتان بر روی دسکتاپ، وب اپلیکیشن، و موبایل چطور کار می‌کند.

اگر هر کدام از صفحات سایتتان کند باشد، این ابزار شما را باخبر می‌کند. بر هیچ‌کس پوشیده نیست که کند بودن یا خارج از دسترس بودن صفحات، نرخ تبدیل را پایین می‌آورد. اگر می‌خواهید دوباره سرعت سایتتان روی غلتک بیفتد و مشکلات فنی آن نیز حل شود، این ابزار را حتماً امتحان کنید.

به عنوان نمونه، نمره‌ای که یک سایت در هر کدام از این آزمون‌های لایت‌هاوس دریافت کرده است را در عکس زیر می‌بینیم:

lighthouse google

8.    Google Analytics: مشاور شخصی سئوی شما!

چه فایده اگر ساعت‌ها و روزها وقت صرف چیدن یک استراتژی برای سئو کنید، اما از بازدهی آن بی اطلاع باشید؟ Google Analytics داده‌های مربوط به ترافیک سایت شما را ثانیه به ثانیه پیگیری می‌کند و گزارش می‌دهد. با بررسی اطلاعات زیر که این ابزار به شما می‌دهد، می‌توانید میزان بازدهی استراتژی سئوی‌تان را بسنجید:

  • تعداد بازدیدکننده‌هایی که همین حالا در سایت شما هستند
  • کشور و شهر محل سکونت، و دستگاه مورد استفاده‌ی بازدیدکنندگانتان
  • علایق و سلایق بازدیدکنندگان سایت شما
  • کلمات کلیدی خاصی که کاربران با جستجوی آن‌ها به سایت شما هدایت می‌شوند
  • شناخت محبوب‌ترین صفحات سایتتان
  • نحوه عملکرد و جواب‌دهی کمپین‌هایتان
  • بررسی سرعت سایتتان
  • نرخ تبدیل دقیق سایت شما
  • شناخت پرفروش‌ترین محصولاتتان
  • آمار تمام کلیک‌هایی که کاربران در سایت شما انجام می‌دهند. (از کلیک بر روی تبلیغات گرفته تا کلیک کردن بر روی لینک‌ها و...)

و...

google analytics

کلام آخر: قفل مرحله بعدی سئو را باز کنید!

ابزار دست‌پرورده گوگل که در این مطلب معرفی کردیم، نقطه شروع بسیار خوبی برای تقویت سئو هستند؛ اما در دنیای امروزی که رقابت شدید است، برای دیده شدن باید مجهز به دانش به روز سئو و کار با ابزارها باشید.

به همین دلیل بعد از آشنایی با از این ابزارها، پیشنهاد می‌کنیم یک قدم فراتر بروید و دوره جامع سئوی نوین را تماشا کنید. این دوره تمام مباحث سئو و کار با ابزارها را به شما آموزش می‌دهد و آموزش‌های آن کاملاً به روز هستند. تکنیک‌های گفته شده در این دوره در دوره‌های رایگان وجود ندارد و همین تفاوت در تکنیک شما با دیگران، تفاوت نتیجه‌ای که می‌گیرید را رقم می‌زند.

با این حال، اگر مایل به پرداخت هزینه نیستید یا در حال حاضر شرایطش را ندارید، می‌توانید از آموزش‌های رایگان سئو نوین استفاده کنید. امیدواریم که به‌زودی‌زود، درخشش نام سایت شما زیبایی بخش صفحه اول گوگل باشد!