«هر کاری که از دستم بر می‌آمده است کرده‌ام، اما چرا کسب و کارم آن‌طور که باید و شاید دیده نمی‌شود؟» این سؤالی است که از هر صد نفری که با ما تماس می‌گیرند، می‌پرسند. اگر شما هم در چنین شرایطی هستید، حق دارید. دنیای کسب و کارهای امروزی، همیشه دنیای عادلانه‌ای نیست.

رقابت زیاد است و موفقیت گاهی اوقات مثل یک ستاره کوچک در دور دست‌های آسمان به نظر می‌رسد که هر کاری هم می‌کنیم دستمان به آن نمی‌رسد. اما همین که به این صفحه آمده‌اید و مشغول خواندن این مطلب در مورد اهمیت دیجیتال مارکتینگ هستید، خودش نشان می‌دهد که مرد عمل هستید و تسلیم نشده‌اید. و چه خوب که این‌طور است! چون جوینده یابنده است و کسی که تلاش می‌کند همیشه در نهایت پاداشش را می‌گیرد.

اگر شما هم به دنبال آن ستاره‌ی موفقیت کسب‌و‌کارتان در دور دست‌های آسمان می‌گردید، ما می‌خواهیم نردبانی به اسم دیجیتال مارکتینگ را نشانتان بدهیم که باعث می‌شود بالاخره دستتان به آن ستاره برسد!

در این مطلب می‌خواهیم 5 دلیل محکم به شما بگوییم که بدانید چرا متخصصان این‌قدر بر اهمیت استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای هر کسب‌وکاری تأکید می‌کنند. سپس یادتان می‌دهیم که چطور از دیجیتال مارکتینگ برای رساندن کسب‌وکارتان به بالاترین درجات استفاده کنید.

پس برای چند دقیقه هم که شده چشمانتان را به این صفحه بسپارید. مطمئن باشید که بعدها بابت این چند دقیقه وقتی که برای خواندن این مطلب گذاشته‌اید، از خودتان تشکر خواهید کرد.

آیا کسب‌وکار من به دیجیتال مارکتینگ نیاز دارد یا نه؟

اگر می‌توانستیم سوار یک ماشین زمان بشویم و به ده بیست سال پیش برگردیم، احتمالاً می‌شد با استراتژی‌های سنتی و بدون استفاده از دیجیتال مارکتینگ به موفقیت رسید. اما امروز چطور؟

امروز ما داریم در دنیایی زندگی می‌کنیم که در گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترها خلاصه می‌شود. دنیای دیجیتال! مگر می‌شود در دنیای دیجیتال زندگی کنیم اما با روشی غیر دیجیتال کارکنیم و موفق شویم؟

مثل این است که بخواهیم به مریخ برویم اما سوار اتوبوس شویم! همیشه اول به مقصد نگاه کنید و سپس وسیله را تعیین کنید. اگر مقصدتان موفقیت در بازار دنیای امروزی یعنی دنیای دیجیتال است، وسیله‌تان هم باید «بازاریابی دیجیتال» باشد.

بدون استفاده از دیجیتال مارکتینگ، کسب‌وکار شما از دنیای امروزی عقب می‌ماند. در دنیایی که این روزها 70% دیجیتال شده است، هیچ‌کس نمی‌تواند فقط و فقط با تبلیغات سنتی به نتیجه برسد. پس وقتی از دیجیتال مارکتینگ استفاده نمی‌کنید، مثل این است که برای رسیدن به مقصدتان سوار وسیله درستی نشده‌اید.

بر اساس یک تحقیق که کمپانی GWI انجام داد، مردم سراسر جهان به طور متوسط روزانه 7 ساعت از اینترنت استفاده می‌کنند. روزی 7 ساعت خودش یک‌عمر است! مطمئنیم اگر به شما بگویند همه مخاطبانتان هر روز 7 ساعت در یک سالن جمع می‌شوند و شما می‌توانید بروید و کسب‌وکارتان را به آن‌ها معرفی کنید، این فرصت را از دست نمی‌دهید. خب، گوی و این میدان! پس چرا فرصت معرفی بیزینستان به مخاطبانتان در اینترنت، جایی که آن‌ها روزی 7 ساعت در آنجا جمع می‌شوند، را از دست بدهید؟

دیجیتال مارکتینگ اصلاً چیست و چه تفاوتی در کارتان ایجاد می‌کند؟

اگر بخواهیم در یک کلام بگوییم، دیجیتال مارکتینگ مهارت استفاده از کانال‌ها و ابزارهای اینترنتی برای بازاریابی، تبلیغ و فروش محصول یا خدماتمان است. البته شاید بگویید خب همه ما  که همین حالا هم یک جورهایی از اینترنت برای فروش محصولمان استفاده می‌کنیم. پس اهمیت دیجیتال مارکتینگ در چیست؟ بله. بگذارید برایتان یک مثال بزنیم:

همه ما دویدن را هم بلد هستیم و گاه‌گاهی می‌دویم؛ اما کداممان بازیکن دو ماراتن هستیم؟! این است فرق بین کسی که دست و پا شکسته از اینترنت برای فروش محصولش استفاده می‌کند و کسی که مهارت دیجیتال مارکتینگ را به طور تخصصی بلد است و به طور اصولی و مثل حرفه‌ای‌ها این کار را انجام می‌دهد. تفاوتِ آن کسب‌و‌کار آنلاینی که در ماه به هزار زور و زحمت چند فروش اینترنتی دارد، با آن کسب و کاری که روزانه فروش چند ملیونی و چند صد میلیونی در اینترنت دارد هم همین است.

دنیا، دنیای تخصص است و کسی برنده می‌شود که تخصص استفاده از اینترنت برای فروشش محصولش را داشته باشد. ما به این تخصص که برگ برنده موفقیت در دنیای دیجیتال محسوب می‌شود، دیجیتال مارکتینگ می‌گوییم.

دیجیتال مارکتینگ چطور برای کسب و کارها معجزه می‌کند؟

بیایید به یک سؤال مهم برگردیم و بگوییم که اهمیت دیجیتال مارکتینگ در چیست؟ این مهارت چطور برای کسب و کارها معجزه می‌کند و چرا بر استفاده از آن این‌قدر تأکید می‌کنیم؟

1. به مشتریانتان در جای درست دست پیدا می‌کنید

تصور کنید من می‌خواهم با یک دوست قدیمی صحبت کنم، اما در خانه همسایه‌شان دنبال او می‌گردم! شاید به این جمله بخندید؛ اما جالب است بدانید که شما هم وقتی بازاریابی دیجیتال انجام نمی‌دهید، دقیقاً دارید کاری مشابه این را انجام می‌دهید!

مشتری‌های شما مثل 90% مردم این روزها وقتشان را در اینترنت می‌گذارند. پس چرا در جایی به جز اینترنت به دنبال آن‌ها بگردید؟ بازاریابی دیجیتال به شما کمک می‌کند مشتریانتان را در جایی درست و در جایی که در آن وقت می‌گذرانند، پیدا کنید.

وبینار چیست؛ دورهمی به سبک آنلاینحتما بخوانید: وبینار چیست؛ دورهمی به سبک آنلاین

2. رقبایتان دارند از آن استفاده می‌کنند

دیجیتال مارکتینگ مثل همان اتوبوسی است که همه می‌خواهند سوارش شوند و به مقصدشان برسند، اما متأسفانه بعضی‌ها جا می‌مانند. این روزها هم هر روز مردم بیشتری به اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای رشد کسب‌وکارشان پی می‌برند و شروع به یاد گرفتن آن می‌کنند. از جمله رقبای شما! پس از غافله جا نمانید که این روزها کسی که خودش را با علمِ روز تطبیق ندهد، محکوم به شکست است.

بگذارید یک مثال برایتان بزنیم: آقای X را تصور کنید که یک سایت برای کسب‌وکارش زده است و حالا همین‌طور منتظر است تا مشتری برایش پیدا شود. اما آقای Y که رقیب اوست، حسابی دارد با دیجیتال مارکتینگ مانور می‌دهد.

او سئوی سایتش را بهینه‌سازی کرده و به یکی از نتایج جستجوی صفحه اول گوگل تبدیل شده است؛ هفته‌ای 3 بار محتوای ناب و منحصربه‌فرد منتشر می‌کند که هر مخاطبی با دیدن تیتر آن، دکمه کلیک را می‌زند؛ بعلاوه، یک کمپین فروش قدرتمند اینستاگرامی راه انداخته و تبلیغات گوگلش هم هر روز صد‌ها نفر را با سایت او آشنا می‌کند.

قضاوت با شما: کدام یک برنده این رقابت است؟ آقای X یا آقای Y؟

(نتیجه اخلاقی: مثل آقای X نباشید!)

البته راز موفقیت آقای Y فقط استفاده از دیجیتال مارکتینگ نیست؛ بلکه راز موفقیتش این است که به طور درست و اصولی از این ابزار استفاده کرده است؛ پس حتماً ادامه مطلب را بخوانید تا به شما هم بگوییم که چطور مثل حرفه‌ای‌ها به طور اصولی و مؤثر بازاریابی دیجیتال کنید.

3. به شما شانس رقابت با کله‌گنده‌ها را می‌دهد!

فرض کنیم شما یک سایت فروش محصولات اینترنتی را راه اندازی کرده‌اید که به عنوان واسطه محصولات فروشگاه‌ها را در سایتش می‌فروشد. در این شرایط، رقبای شما چه کسانی هستند؟ کله‌گنده‌هایی مثل دیجی‌کالا، باسلام و ترب! سایت‌هایی که برای خودشان اسم و رسمی دارند و مشتری‌ها ناخودآگاه به آن‌ها اعتماد می‌کنند.

شانس موفقیت شما در رقابت با این بیزینس‌های بزرگ، استفاده از دیجیتال مارکتینگ است. چرا چون حالا دیگر شما در همان زمینی بازی می‌کنید، که فروشنده‌های بزرگ در آن بازی می‌کنند؛ همان ابزارهایی را در اختیار دارید که موفق‌ها برای کسب و کارشان از آن‌ها استفاده کرده‌اند.

شاید قدیم فلان کسب و کار بزرگ می‌توانست برگترین بیلبورد شهر را اجاره کند و یک کسب و کار کوچک توانش را نداشت ولی الان هر دو می‌توانند از تبلیغات اینترنتی استفاده کنند و تنها تفاوتشان اصولی کار کردنشان باشد.

اصلاً جالب است بدانید که آن بیزینس‌های بزرگ هم از همین تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ استفاده کرده‌اند که به اینجا رسیده‌اند. شما هم می‌توانید در زمین پیش‌کسوتان فروشِ ایران بازی کنید و از همان ابزارهایی که آن‌ها را به موفقیت رسانده است استفاده کنید. آن ابزار نه وِرد است و نه جادو و نه حتی لزوماً پول و پارتی! بلکه دیجیتال مارکتینگ است که هر بیزینسی از کوچک تا بزرگ می‌تواند با یاد گرفتن آن صد پله جلوتر برود.

4. شما را صاف و مستقیم به مشتریان هدفتان می‌رساند

تصور کنید که می‌توانستید مستقیماً محصولتان را به کسانی معرفی کنید که به آن احتیاج دارند. چقدر خوب می‌شد، نه؟! خبر خوب این است که دیجیتال مارکتینگ همین کار را برایتان می‌کند.

وقتی شما یک بیلبورد برای تبلیغ کسب‌وکارتان سفارش می‌دهید، صدها نفر روزانه از کنار آن رد می‌شوند. اما متأسفانه شاید 50% آن‌ها اصلاً مخاطبان هدف شما نباشند؛ یعنی با زمینه فروش یا خدمات شما مرتبط نباشند و نیازی به خدمات یا محصولات شما نداشته باشند.

برای مثال اگر شما کفش چرم مردانه می‌فروشید، حداقل 50% از افرادی که از کنار بیلبورد شما می‌گذرند خانم هستند یا اصلاً علاقه‌ای به کفش چرم ندارند. پس این یعنی 50% از زحمات شما صرفِ هیچ شده است.

هشتگ دزدی چیست و چگونه باید آن را انجام داد؟حتما بخوانید: هشتگ دزدی چیست و چگونه باید آن را انجام داد؟

اما استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ به نحوی تنظیم می‌شود که فقط و فقط مخاطبان هدف شما را نشانه می‌گیرد. برای مثال در استراتژی تبلیغات کلیکی گوگل که یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است، تبلیغ کسب‌وکار شما فقط به کسانی نشان داده می‌شود که کلماتی مربوط به بیزینس شما را زیاد در اینترنت جستجو می‌کنند.

مثلاً برگردیم به همان مثال قبل: اگر شما کفش مردانه می‌فروشید، تبلیغ شما برای کسانی به نمایش در می‌آید که به دنبال عبارت «خرید کفش چرم مردانه» در اینترنت هستند. این فقط یک مثال بود؛ اما مابقی استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ هم به همین صورت فقط به طور مستقیم مخاطبین هدف شما را نشانه می‌گیرند تا تبلیغ شما بیشترین اثربخشی را داشته باشد و حتی 1% از زحماتتان هم هدر نرود.

5. حساب بانکی‌تان را خالی نمی‌کند!

وقتی شما یک تبلیغ را در تلویزیون سفارش می‌دهید، باید به ازای هر ثانیه از تبلیغتان چندین ملیون تومان هزینه پرداخت کنید؛ بعلاوه، اگر نهایتاً از تبلیغتان بازخوردی که می‌خواهید را نگیرید، باز هم چاره‌ای نیست و باید همان هزینه را به طور کامل پرداخت کنید.

در حالی که با دیجیتال مارکتینگ با هزینه خیلی کمی تبلیغ می‌کنید و تنظیم بودجه هم دست خودتان است! یعنی خودتان می‌توانید به طور روزانه عملکرد کمپینتان را بسنجید و ببینید که بازخورد کدام استراتژی بهتر است؛ نتیجه بودجه‌تان را صرف همان استراتژی‌هایی کنید که مؤثر هستند و جواب می‌دهند. بودجه کمتر، نتیجه و بازخورد بهتر و مؤثرتر!

یا تصور کنید که می‌خواهید در یک منطقه پر رفت‌وآمد شهر مغازه‌ای بزنید؛ در این صورت ماهانه چند ده میلیون باید هزینه اجاره بدهید. هزینه‌های خرید مغازه در مناطق خوب هم که سر به فلک می‌کشند! اما با یک دهم آن هزینه می‌توانید یک سایت عالی بزنید و با دیجیتال مارکتینگ طوری سایتتان را بالا ببرید که از صد مغازه هم بیشتر فروش داشته باشد.

به همین خاطر است که معتقدیم دیجیتال مارکتینگ نه تنها اثربخشی عالی دارد، بلکه نیازی نیست جیبتان را هم برایش خالی کنید!

6. فروشتان چندبرابر می‌شود

کانال‌های فروش و بازاریابی را می‌شناسید؟ در بازاریابی دیجیتال شما می‌توانید از کانال‌ها و روش‌های مختلف تبلیغ کنید و از همه طرف مشتری جذب کنید. سایت، شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات گوگل، تبلیغات بنری، تبلیغات اینلوئنسری، تبلیغات ویدیویی و چندین کانال دیگر.

در بعضی روش‌های دیجیتال مارکتینگ مشتری به دنبال شما می‌آید و فقط کافیست در آنجا حضور داشته باشید تا از شما خرید کند. همه اینها منجر به فروش بیشتر می‌شود که اصلاً با روش‌های سنتی نمی‌شود به آن رسید.

چطور مثل حرفه‌ای‌ها بازاریابی دیجیتال انجام دهیم؟

هر کاری اگر بخواهد به نحو مؤثر انجام شود، نیاز به تجربه و مهارت دارد؛ حتی کوچک‌ترین کارها. پس چطور بعضی‌ها انتظار دارند بدون کسب مهارت و تجربه در کار پیچیده‌ای مثل دیجیتال مارکتینگ موفق شوند؟ درست است که دیجیتال مارکتینگ راه موفقیت کسب و کارها در دنیای امروزی است و در این موضوع هیچ شکی نیست؛ اما این‌طورها هم نیست که هر کسی بدون مهارت به سراغ ابزارها برود و موفق شود!

اگر اینطور باشد که الان همه موفق بودند چون همه به تمامی ابزارها دسترسی دارند.

بازاریابی دیجیتال یک تخصص است و راه و چاه خودش را دارد و به قول قدیمی‌ها، کا را باید به کاردان سپرد.  وگرنه اگر شما بهترین ابزار و قدرتمندترین استراتژی‌های دنیا را هم به دست یک نابلد بسپارید، فایده‌ای نخواهد داشت.

نگران نباشید! نوین رفیق نیمه راه نیست. جای ماهی را نشانتان دادیم، حالا می‌خواهیم ماهیگیری هم به شما یاد بدهیم.

ما در آکادمی نوین، بزرگ‌ترین سایت آموزش دیجیتال مارکتینگ، می‌توانیم شما را تبدیل به یک دیجیتال مارکتر کنیم! کسی که می‌تواند یک کسب و کار را از روزی که هنوز یک ایده است تا روزی که تبدیل به یک برند می‌شود مدیریت کند و رشد دهد.

در دوره دیجیتال مارکتینگ نوین، ما تجربه ۱۷ساله خود در زمینه دیجیتال مارکتینگ به روش حرفه‌ای را در اختیار شما گذاشتیم. همیشه آدم مجبور نیست خودش ده‌ها سال تجربه و آزمون‌وخطا کند تا در کاری خبره شود؛ گاهی هم می‌شود با استفاده از تجربه دیگران، در عرض مدتی کوتاه تجربه یک تیم ۱۷ساله را روی هوا قاپید. در این دوره بیش از 25 آموزش تخصصی که برای هر کسب‌وکار آنلاینی واجب است را می‌بینید و بازاریابی به روش حرفه‌ای‌ها را یاد می‌گیرید.

آموزش‌های اصولی و عمیق این دوره به شما کمک می‌کند که نه‌تنها نقشه راه موفقیت کسب‌وکار خودتان را بکشید، بلکه به یک متخصص تبدیل شوید و بتوانید به بقیه بیزینس‌ها هم کمک کنید.

سرتان را درد نیاوریم؛ پیشنهاد می‌کنیم خودتان نگاهی به صفحه دوره بیندازید و آنچه می‌گوییم را به چشمان خودتان ببینید. تجربه نشان داده است که اگر طبق آموزش‌های تخصصی این دوره عمل کنید، در کمتر از چند ماه ده‌ها برابر هزینه‌ای که برای خرید دوره کرده‌اید به شما باز خواهد گشت.

سخن آخر: آیا راه موفقیتی به‌جز دیجیتال مارکتینگ وجود دارد؟

در دنیایی که روزبه‌روز بیشتر به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود، استفاده از دیجیتال مارکتینگ دیگر یک انتخاب نیست؛ بلکه یک ضرورت است. بیزینس‌هایی که امروز برای یاد گرفتن بازاریابی دیجیتال ارزش قائل نمی‌شوند و اهمیت دیجیتال مارکتینگ را دست کم می‌گیرند، هزینه آن را با دیده نشدن کسب و کارشان می‌پردازند.

جوهره کلام این است که »اگر می‌خواهید دیده شوید، باید حضورتان را پررنگ کنید.« در دنیای اینترنتی که آن‌قدر شلوغ است که شتر با بارش گم می‌شود، اگر حضور پررنگی نداشته باشید دیده نمی‌شوید. دیجیتال مارکتینگ تنها چیزی است که به شما کمک می‌کند حضورتان را در دنیای آنلاین پررنگ کنید و در میان کسب‌وکارهای دیگر بدرخشید.

از این که چند دقیقه از وقت ارزشمندتان را برای خواندن این مطلب از آکادمی نوین صرف کردید، از صمیم قلب از شما ممنونیم. اگر این مطلب قطره‌ای به دانشتان اضافه کرد، مطمئن باشید که دریایی از دانش عمیق و اصولی در آکادمی نوین منتظرتان است.