همه ما حداقل اسم چند جنبش را شنیده‌ایم: جنبش هیپی‌ها، جنبش فمینیستی، جنبش آگاهی سیاه‌پوستان، یا جنبش ضدفاشیسم! وقتی اسم این جنبش‌ها را می‌شنویم و می‌بینیم که چقدر در طول تاریخ تاثیرگذار بوده‌اند، با خودمان فکر می‌کنیم که حتما خیلی کار سخت و پیچیده‌ای بوده است و تا شرایط ایده‌آلی وجود نداشته باشد، نمی‌توان چنین کاری را انجام داد! اما اینطور نیست! آغاز یک جنبش خیلی راحت‌تر از این حرف‌ها است!

در این ویدئو، دِرِک سیورز، کارآفرین آمریکایی، در مورد آغاز یک جنبش حرف می‌زند. اما این ویدئو فقط یک سخنرانی عادی نیست! سیورز برای اینکه اثرگذاری بحثش بیشتر باشد، یک ویدئوی جالب را در زمینه سخنرانی‌اش قرار داده است. در این ویدئو، اتفاق جالبی می‌افتد، اتفاقی که می‌توان گفت یک جنبش کوچک معیار است، اما تمام ویژگی‌های یک جنبش تمام عیار را دارد!

حالا قبل از اینکه برویم سراغ دیدن ویدیو، پیشنهاد می‌کنیم سری به ۳۶۵ بوک هم بزنید. ما در ۳۶۵ بوک خلاصه صوتی برترین کتاب‌های دنیا در زمینه کسب و کار، کارآفرینی، مدیریت، بازاریابی و... را گنجانده‌ایم که هم دانش‌تان را بالا می‌برد و هم با گوش دادن به آنها با تجربیات و زندگی کارآفرینان بزرگ و موفق دنیا آشنا خواهید شد.

هر جنبشی یه یک رهبر نیاز دارد!

خب این که دیگر مشخص است! هر جنبشی برای اینکه جان بگیرد و بتواند تاثیرگذار باشد، بدون شک نیاز به یک رهبر دارد. اما مسئله این است که این رهبر اول از همه، چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ اگر نظر درک سیورز را بپرسید، به نظر او اولین ویژگی‌هایی که یک رهبر باید داشته باشد این است که باید از "تو چشم" بودن و مسخره شدن ترسی نداشته باشد! سیورز می‌گوید که چون رهبر معمولا اولین نفری است که کاری غیرعادی انجام می‌دهد، خیلی‌ها او را مسخره می‌کنند، اما او باید بتواند با این کار کنار بیاید!

هر رهبری به اولین پیرو نیاز دارد!

مسئله بسیار جالبی که سیورز مطرح می‌کند این است که رهبری بیش از حد مورد ستایش قرار گرفته است! او این حرفش را با ویدئویی که نشان می‌دهد، ثابت می‌کند. او می‌گوید رهبر هر جنبش، یک دیوانه‌ی تنها است تا زمانی که شخصی پیدا شود که اولین نفر از او پیروی کند! جالب است، نه؟ حالا رهبر در چنین شرایطی باید چکار کند؟ سیورز می‌گوید که بهترین کاری که رهبر می‌تواند بکند این است که اولین پیرو را به عنوان هم‌تراز خودش بپذیرد!

چرا باید رهبر که خودش به تنهایی جنبشی را آغاز کرده است، شخص دیگری را به عنوان هم‌تراز خودش بپذیرد؟ چون که زمانی که استارت یک جنبش زده می‌شود، دیگر همه چیز به خودِ جنبش ربط دارد، نه به شخصِ رهبر! علاوه بر آن، اینکه رهبر علاوه بر خودش، پیروان دیگری پیدا می‌کند، باعث می‌شود که جنبش عمومی بشود و این یکی از لازمه‌های موفقیت یک جنبش است! حالا اگر کمی بیشتر دقت کنید، باز هم می‌بینید که این کار بسیار مهم است، چرا؟ چون افراد جدیدی که به گروه می‌پیوندند، از بقیه پیروان تقلید می‌کنند، نه از رهبر!

حالا دیگر بیشتر از این حرف نمی‌زنم چون خودم هم به اندازه شما شوق و ذوق دارم که هر چه سریع‌تر، ویدئو را ببینید:

چه چیزی یاد می‌گیریم؟

اگر ویدئو را با دقت دیده باشید، متوجه خواهید شد که یک رهبر باید ویژگی‌های رهبری داشته باشد، اما داشتن این ویژگی‌ها کافی نیست! چیزی که این رهبری را کامل می‌کند، پیروانش است. حالا همه ما شنیده و دیده‌ایم که می‌گویند "تو باید رهبر شوی" یا تو باید کنترل را به دست بگیری، اما اگر همه رهبر شوند، دیگر چه کسی برای پیروی می‌ماند؟ مسئله این است! بی‌صبرانه منتظر نظرتان هستم!