می‌خواهم اعتراف کنم که به حرف یک اینفلوئنسر گوش دادم! نیکو دوست من بود اما حالا یک اینفلوئنسر شده؛ مثل من زبان تدریس می‌کرد. یکبار عکس گوشی سامسونگ جدیدش را با هشتگ #WithGalaxy گذاشته بود. همین هشتگ و تصویر برای تاثیرگذاری روی من کافی بود. چون روزی که می‌خواستم گوشی جدیدی بخرم یاد او افتادم و گوشی سامسونگی که او خریده بود را خریدم.

من از اینکه به حرف نیکو گوش دادم کماکان راضی‌ام :)

اینفلوئنسر

مخاطب‌های شما هم درست مثل من منتظر هستند که اسم برند شما را از زبان اینفلوئنسر محبوب‌شان بشنوند.

در این مقاله باهم یاد می‌گیریم که:

  • معنی اینفلوئنسر چیست و دقیقاً به چه کسی می‌گویند اینفلوئنسر؟
  • چه اهمیتی دارد و بایدها و نبایدهایش چه هستند؟
  • چند نوع اینفلوئنسر وجود دارد

خب حالا اینفلوئنسر یعنی چی؟

به زبان بسیار ساده، اینفلوئنسر یا همان فرد تأثیرگذار، کسی است که مردم یا بخشی از افراد او را می‌شناسند، دوستش دارند و از حرف‌هایش تأثیر می‌پذیرند.

این فرد دقیقاً همان کسی است که بر تصمیمات خرید شما تاثیر می‌گذارد. وارن بافت

تصور کنید وارن بافت (Warren Buffett)، پنجمین فرد ثروتمند جهان، در توییتر خرید سهام شرکت سامسونگ (!!!) را توصیه ‌کند. فردای آن روز سهام سامسونگ را تماشا کنید. من که حاضرم ماشینم را بفروشم و سهام سامسونگ را بخرم.

مثال وارن بافت را در ابعاد کوچکتر برای فروش محصول خودتان در نظر بگیرید. فرض کنید، فردی که مخاطبان زیادی دارد، محصول شما را به مخاطب‌هایش معرفی کند. دنبال‌کننده‌هایش مثل چشم خود به او اعتماد دارند و به سرعت به سمت محصول شما حمله می‌کنند.

اینفلوئنسرها هم در دنیای اینترنت و هم در دنیای واقعی وجود دارند. اما در این مطلب در مورد افراد تأثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی صحبت می‌کنیم.

حالا که فهمیدیم معنی اینفلوئنسر چیست، در ادامه ببینیم چند مدل اینفلوئنسر داریم.

چند مدل اینفلوئنسر داریم؟

اینفلوئنسرها را می‌توان از چند روش مختلف تقسیم‌بندی کرد. مثلاً دسته‌بندی بر اساس تعداد فالوئر (دنبال‌کننده)، بر اساس نوع محتوا و بر اساس میزان تأثیرگذاری، از رایج‌ترین روش‌های دسته‌بندی اینفلوئنسرها هستند. البته روش دیگری هم هست که در آن باید اینفلوئنسرها را با توجه به نیچ مارکتی که در آن فعالیت می‌کنند، دسته‌بندی کنیم که در ادامه مقاله دربارۀ آن‌ها بیشتر می‌خوانیم.

انواع اینفلوئنسر

1. انواع اینفلوئنسر بر اساس تعداد فالوئر

  • مگا اینفلوئنسرها
  • ماکرو اینفلوئنسرها
  • مایکرو اینفلوئنسرها
  • نانو اینفلوئنسرها

    مگااینفلوئنسرها

    این دسته از اینفلوئنسرها معمولاً بیش از 1 میلیون فالوئر دارند. افرادی که در این دسته قرار می‌گیرند، یا سلبریتی‌هایی هستند (بازیگر، خواننده، ورزشکار، مجری و ...) که عموماً شهرت خود را در دنیای آفلاین بدست آورده‌اند و یا افرادی هستند که به وسیلۀ فعالیت خود در دنیای آنلاین و فعالیت‌های اجتماعی مشهور شده‌اند.

    این افراد معمولاً با برندهای بزرگ و معروف کار می‌کنند و به ازای معرفی شما در یک پست مبلغ هنگفتی را دریافت می‌کنند. آن‌ها برای همکاری با برندها بسیار محتاطانه عمل می‌کنند و به هر کسی «بله» نمی‌گویند. برای ارتباط با آن‌ها باید با مدیر برنامۀشان تماس بگیرید و مراحل مختلف پروژه را با او پیش ببرید.

    ماکرو اینفلوئنسرها

    اگر یک قدم که از مگا اینفلوئنسرها فاصله بگیریم با این دسته از افراد تأثیر‌گذار روبرو می‌شویم. ماکرواینفلوئنسرها حدوداً بین 100.000 تا 1 میلیون مخاطب دارند و دسترسی به آن‌ها بسیار آسان‌تر از دستۀ قبلی است.

    بازاریابی صنعتی یا بازاریابی B2B چیست؟حتما بخوانید: بازاریابی صنعتی یا بازاریابی B2B چیست؟

    افرادی مثل سلبریتی‌های درجه-2 یا افراد متخصصی که تعداد فالوئرهایشان تا یک میلیون است، در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. ماکرو اینفلوئنسرها هم محبوب‌اند و هم تعداشان از دستۀ قبلی بیشتر است؛ در نتیجه در کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ، بازدهی بالایی برای برندتان دارند.

    بپا ازت دزدی نشه!

    بعضی از افراد، به لطف خرید فالوئرهای تقلبی ممکن است در این دسته‌بندی قرار بگیرند. پس لطفاً علاوه بر تعداد فالوئر، میزان تعامل (Engagement Rate) پیج اینفلوئنسر را هم چک کنید. پیشنهاد می‌دهیم، هندوانه را به شرط چاقو بخرید! یعنی خودتان برای مدتی او را دنبال کنید و اگر مطمئن بودید با او همکاری کنید.

 

اینستاگرام و کار کردن با آن مثل هر پلتفرمی ترفندهای خاص خودش را دارد. در صفحه آموزش‌های رایگان اینستاگرام آکادمی نوین می‌توانید فوت و فن‌های این برنامه کاربردی را یاد بگیرید.
فالوئر فیک

 میکرو اینفلوئنسرها

میکرو اینفلوئنسرها کمی تخصصی‌تر کار می‌کنند و مخاطب‌های محدودتری هم دارند. تعداد دنبال کننده‌هایشان بین 1000 تا 100.000 است، اما ما یادگرفتیم برای اینفلوئنسر مارکتینگ باید فراتر از تعداد فالوئر برویم و به نحوۀ ارتباط و تعامل بین او و مخاطب‌هایش هم نگاه کنیم.

تعداد محدود فالوئرهای این دسته به خاطر تخصصی بودن زمینۀ فعالیت‌شان است که اتفاقاً ارتباط خیلی نزدیکی هم با آن‌ها دارند و تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند این ارتباط خدشه دار شود. بعضی از میکرواینفلوئنسرها ممکن است شما را به صورت رایگان هم معرفی کنند، اما بعضی دیگر هم در ازای مبلغ مشخصی این کار را می‌کنند. نکته اینجاست که اگر برند شما ربطی به مخاطب‌های آن‌ها نداشته باشد، صرف نظر از پولی که حاضرید بپردازید، برای شما تبلیغ نخواهندکرد.

نانو اینفلوئنسرها

میخواهم شما را با نسل جدید کشف شده از اینفلوئنسرها آشنا کنم. این دسته از افراد تقریباً بین 1000 تا 10.000 فالوئر دارند، اما بین همین تعداد کم، حرفشان به شدت برش دارد. این افراد برای معرفی شما مبلغ زیادی نمی‌گیرند، پس می‌توانید در عین حال با صدها نانو اینفلوئنسر کار کنید و مخاطب‌های بیشتری را مورد هدف قرار دهید.

2. انواع اینفلوئنسر بر اساس نوع محتوا

این روزها چرخ اینفلوئنسر مارکتینگ روی شبکه‌های اجتماعی و بیشتر روی میکرو اینفلوئنسرها می‌چرخد. البته از آنجایی که میزان علاقۀ افراد به محتوای ویدئویی بیشتر شده است، افرادی که در آپارات یا یوتیوب فعالیت می‌کنند هم مورد توجه قرار گرفته‌اند. در ادامه اینفلوئنسرها را بر اساس نوع محتوایی که تولید می‌کنند بررسی می‌کنیم.

  • بلاگرهای شبکه‌های اجتماعی
  • محتواسازهای ویدئویی (YouTubers)
  • پادکسترها
  • بلاگ نویس‌ها

 بلاگرهای شبکه‌های اجتماعی 

این روز ها کمتر کسی پیدا می‌شود که در زمینه‌ای صاحب نظر باشد و نتوانیم رد پایی از او را در شبکه‌های اجتماعی پیدا کنیم. البته کسانی هم هستند که از شبکه‌های اجتماعی به عنوان پلتفرمی برای معرفی برند خود استفاده می‌کنند و تبدیل به میکرواینفلوئنسر می‌شوند. اکثراً هم در اینستاگرام احساس راحتی بیشتری می‌کنند.

در جدول زیر، چند نمونه از بلاگرهای اینستاگرامی را معرفی کردیم تا با انواع زمینه‌های بلاگ در شبکه‌های اجتماعی نیز آشنا شوید:

در این لیست، زمینه‌های مختلف بلاگ و تعدادی از بلاگرها را باهم شناختیم، اما شما خودتان هم باید سرچ کنید تا اینفلوئنسر مورد نظرتان را پیدا کنید. در قسمت‌های بعدی روش‌‌های پیدا کردن اینفلوئنسر ها را به شما آموزش می‌دهم.

محتواسازهای ویدئویی (YouTubers)

مخاطب‌ها عاشق محتوای تصویری و به خصوص محتوای ویدئویی‌اند، در نتیجه این روزها ایفلوئنسرها بیشتر از قبل در وب‌سایت آپارات یا یوتیوب حضور دارند و آنجا فعالیت می‌کنند. برای مثال، «میا» در یوتیوب، بازی‌های ویدیوئی را بررسی می‌کند، گاهی هم ویدئوهای طنز تولید می‌کند.
حتماً آموزش‌های بیشتر ما را در زمینه تولید محتوای ویدیویی را در کانال یوتیوب نوین تماشا کنید. در کنارش مقاله کسب درآمد از یوتیوب را هم بخوانید تا روش کسب درآمد بالا از یوتیوب را یاد بگیرید.

پادکسترها

پادکست نوعی محتوای پرتابل به حساب می‌آید. یعنی چی؟ یعنی هرکجا که باشیم به آن دسترسی داریم یا اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، مخاطب در هر حالتی که باشد، می‌تواند به پادکست گوش کند و صدای ما را بشنود. کانال‌های پادکست که مخاطب‌های مخصوص به خود را دارند؛ در حال حاضر، یکی از بهترین و مؤثرترین راه‌های اینفلوئنسر مارکتینگ هستند.

برای مثال «چنل بی»، یکی از پرمخاطب‌ترین کانال‌های پادکست ایرانی محسوب می‌شود. دلیل جذابیت آن از نظر مخاطبان ارتباط نزدیکی ‌است که «علی بندری»، گوینده این مجموعه پادکست، با مخاطب‌هایش برقرار کرده است. جالب است بدانید که، کمپانی معروف و قدیمی «بوتان» هم محصولات جدیدش را توسط این پادکست‌ پروموت کرد.

بازاریابی تلفنی چیست و چگونه در آن موفق شویم؟حتما بخوانید: بازاریابی تلفنی چیست و چگونه در آن موفق شویم؟

بلاگ نویس‌ها

این دسته از اینفلوئنسرها هرکدام وب‌سایت خود را دارند و در آنجا برای مخاطب‌های خود به صورت تخصصی می‌نویسند. برای همکاری با آن‌ها باید از روش‌های «پست مهمان» و «پست اسپانسری» استفاده کنید. این بلاگ‌نویس‌ها از فضای مجازی برای پروموت کردن خود استفاده می‌کنند و فرصت خوبی برای اینفلوئنسر مارکتینگ هستند. اما این روزها دیگر افراد کمتر از قبل محتوای متنی می‌خوانند...اکثر بلاگ نویس‌ها هم سبک خود را عوض کرده‌اند و یا محتواهای تصویری با مخاطب‌های خود در ارتباط هستند.

3. انواع اینفلوئنسر بر اساس میزان تاثیرگذاری

اگر بخواهیم، اینفلوئنسرها را بر اساس میزان اثرگذار بودن‌شان بررسی کنیم هم به تقسیم‌بندی زیر می‌رسیم:

  • سلبریتی‌ها
  • KOLها (رهبران یک حوزه کاری)

سلبریتی‌ها

می‌توان گفت که اولین نسل ایفلوئنسرها، سلبریتی‌ها و افراد معروف بودند. اما کم‌کم اهمیت خود را در اینفلوئنسرمارکتینگ از دست دادند. برندها بر این باور هستند، که یک سلبریتی، زمانی در پروموت یک محصول موفق می‌شود که برند خودش را تبلیغ کند؛ اما می‌بینیم که کمپانی‌های بزرگ همچنان به همکاری با آنها ادامه می‌دهند و راضی‌اند. بحثی که اینجا وجود دارد این است که با وجود تعداد زیاد مخاطب‌هایشان، میزان تعامل و تأثیری که روی آن‌ها دارند چندان زیاد نیست.

برای مثال بازیگر ایرانی، رضا یزدانی، سفیر برند نوین چرم است و در اکثر کمپین‌ها و تبلیغات این برند حضور دارد.

KOLها

KOL که در واقع مخفف کلمۀ Key Opinion Leader است، به کسانی گفته می‌شود که به نوعی رهبران حوزۀ کاری خود محسوب می‌شوند. این‌ها افرادی هستند که مخاطب‌ها بی چون و چرا حرف‌هایشان را قبول دارند و میزان تأثیر‌گذاری‌شان به شبکه‌های اجتماعی محدود نمی‌شود. درست مانند مثال وارن بافت و سهامی که معرفی کرده بود! (ابتدای مقاله)

درآمد یک اینفلوئنسر چقدر است؟

همانطور که گفتیم اینفلوئنسرها روی نظرات مخاطبانشان تاثیر می‌گذارند؛ بنابراین در ازای دریافت هزینه برندهای مختلف را به فالوورهایشان معرفی می‌کنند. یک زمانی هیچ کس قبول نمیکرد که می‌شود با بلاگری، خنداندن مردم، آشپزی، سفر و ... می‌شود درآمد میلیاردی داشته داشت. اما الان می‌بینیم که اینفلوئنسرهایی با فالوورهای میلیونی هستند که از یک تاجر بین‌المللی درآمدشان بیشتر است.

مثلاً شما اصلاً می‌دانستید که درآمد کریستیانو رونالدو از اینستاگرام خیلی بیشتر از درآمدش از فوتبال است؟ قدرت سوشال مدیا را واقعاً نمی‌شود دست کم گرفت. خب از قدرتمندی اینستاگرام که بگذریم، می‌خواهیم بدانیم که درآمد اینفلوئنسرها چقدر است. درآمدشان اکثرشان از تبلیغات است.

هزینه تبلیغات هر اینفلوئنسر با توجه نوع پیج، تعداد فالوور و مقدار اینگیجمنت پیج متفاوت است. اگر در سایت جریان اکانت داشته باشید می‌توانید هزینه‌ای که هر اینفلوئنسر بابت پست و استوری دریافت می‌کنند را مشاهده می‌کنید. مثلاً تصویر زیر از سایت جریان هزینه هر استوری اینفلوئنسرها را نشان می‌دهد. هر چه فالوور و اینگجیمنت بالاتر باشد هزیه تبلیغات بیشتر است. مثلاً واینرهایی هستند که با فالوورهای میلیونی برای هر استوری 20 تا 30 میلیون دریافت می‌کنند.

درآمد اینفلوئنسرها

حالا با توجه به تعرفه تبلیغات و تعداد پست و استوری روزانه درآمد هر اینفلوئنسر به صورت حدودی مشخص است. بعضی از اینفلوئنسرهای چند میلیونی درآمد چند میلیاردی در ماه دارند.

خب حالا اگر هوای اینفلوئنسر شدن به سرتان زده و با این هدف وارد مقاله شدید، برویم ببنیم چطور باید یک اینفلوئنسر شویم.

چطور اینفلوئنسر شویم؟

شاید با دیدن اینفلوئنسرها و درآمدهایشان، به سرتان زده که اینفلوئنسر شوید. چرا که نه؟ اما باید بگویم که به این آسانی‌ها هم نیست. در اینجا به‌طور خلاصه به شما می‌گویم که راهش چیست:

  • نیچ خود را مشخص کنید و ببینید که قرار است در چه زمینه‌ای فعالیت کنید.
  • پروفایل شبکه‌اجتماعی خود را بهینه کنید.
  • مخاطب‌های خود را بشناسید.
  • برای آن‌ها محتوای جذاب تولید کنید. (مقاله تولید محتوا در اینستاگرام نوین در این زمینه حتماً کمک‌تان می‌کند)
  • در تولید محتوا تداوم داشته باشید. (همیشه در صحنه باشید)
  • با مخاطب‌هایتان تعامل داشته باشید.
  • بگذارید برندها بدانند که مشتاق به همکاری با آن‌ها هستید.

شاید در نگاه اول ساده به نظر بیاید، اما کسب درآمد از اینستاگرام اصول و روشِ خاص خودش را دارد و باید واقعاً مهارت این کارها را داشته باشید؛ وگرنه که همه اینفلوئنسر می‌شدند و درامد میلیاردی داشتند. اگر قصد دارید اینفلوئنسر شوید یا حتی اگر کسب‌وکار اینستاگرامی خود را دارید، برای آموزش می‌توانید روی دوره تخصصی ادمینی نوین حساب کنید. چون کار با اینستا، تولید محتوا، عکاسی، فیلمبرداری، ادیت و ... را کامل یاد می‌گیرید. حتی اگر پشیمان شدید که پیج بزنید می‌توانید پیج دیگران را مدیریت کنید و درآمد خوبی داشته باشید.

در آخر هم باید بگویم که کفش آهنی بپوشید! خیال نکنید قرار است یک شبه همه شما را بشناسند و دنبال کنند؛ یا اینکه دست رو دست بگذارید و با تبلیغ کردن، جیب کسب و کارها را بزنید! این شغل سختی‌هایش کم نیست. اصلاً به این فکر کردید که می‌خواهید چه جور اینفلوئنسری باشید؟

رشد کسب و کار با اینفلوئنسر مارکتینگ

احتمالاً حالا دیگر می‌توانید حدس بزنید که اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
«وقتی برای بالا بردن میزان آگاهی برند، ایجاد ترافیک و رساندن پیام برندتان به مخاطب، از افراد تأثیر گذار استفاده کنید، اینفلوئنسر مارکتینگ انجام داده‌اید.»

نیچ مارکتینگ چیست؛ گوشۀ بازار چه خبر است؟حتما بخوانید: نیچ مارکتینگ چیست؛ گوشۀ بازار چه خبر است؟

کسب و کارها حاضرند مبلغی به اینفلوئنسرها پرداخت کنند تا محصول یا کسب و کارشان را تبلیغ کنند چون همانطور که گفتیم مردم به توصیه افراد تاثیرگذار اعتماد می‌کنند. اگر می‌خواهید با این روش و جزییاتش آشنا شوید حتماً مقاله بازاریابی اینفلوئنسری یا اینفلوئنسر مارکتینگ را بخوانید.

حالا نوبت شماست!

اگر دوست دارید اینفلوئنسر شوید و در این رابطه سوالی دارید حتماً در قسمت کامنت از ما بپرسید تا برای شروع راهنماییتان کنیم.