در بین کسانی که با ما برای سئو تماس می‌گیرند، افرادی هستند با مفهوم سئو آشنایی دارند و از اهمیت آن کاملاً مطلع هستند، اما اطلاعاتی که در اختیار دارند تا حد زیادی نادرست است. آنها با مفهوم سئو به عنوان یک افسانه نگاه می‌کنند و همواره تاکید دارند که سئو آن چیزی نیست که شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ ارائه می‌کنند. البته باید گفت که فعالیت اسپم‌گونه بسیاری از متخصصان سئو و تجربیات بد گذشته نیز در شکل‌گیری این طرز تفکر چندان بی‌تاثیر نبوده است.

در این مقاله قصد دارم تفکرات و باورهای اشتباه درباره سئو را برایتان نام ببرم. این باورهای نادرست باعث شده است تا صاحبان کسب و کارها اجازه ندهند تجارتشان با تمام قدرت در دنیای دیجیتال فعالیت کند. پس برای آنکه بتوانید بهترین نتیجه را برای وبسایت خود به دست آورید، باید این باورهای اشتباه درباره سئو و بهینه‌سازی سایت را بشناسید.

قبل از هر شروع اگر می‌خواهید اطلاعات درستی راجع به سئو داشته باشید می‌توانید از آموزش‌های رایگان آکادمی نوین درباره سئو و بهینه‌ساز سایت استفاده کنید.

سئو کلاهبرداری است

اولین تفکر اشتباه درباره سئو مربوط به افرادی است که باور دارند سئو کلاهبرداری است. این افراد تصور می‌کنند یک وبسایت به خودی خود در نتایج جستجو ظاهر می‌شود. این در حالی است که گوگل همواره در جهت بهبود وضعیت رتبه‌بندی سایت‌ها تلاش می‌کند.

سئو کلاهبرداری نیست

تصویر بالا، اسکرین‌شاتی از روند رو به رشد ترافیک صفحه اصلی وب‌سایت Moz است. به دست آوردن چنین آماری برای افرادی که به درستی بر روی سئو و بهینه‌سازی سایتشان سرمایه‌گذاری کرده‌اند، چندان دور از ذهن نیست.

متاسفانه، بسیاری از وبسایت‌ها با شرکت‌های سئوی مبتدی همکاری داشته‌اند، سئوکارانی که علی رغم دریافت مبلغ زیاد نتوانسته‌اند ترافیک قابل قبولی را به این وب‌سایت ها روانه کنند. اگر شما ماهانه مبلغ 1 میلیون تومان بابت به دست آوردن رتبه یک گوگل برای یک کلمه کلیدی کم رقابت پرداخت می‌کنید، مطمئن باشید که سئوکار مورد نظر فردی کلاهبردار است.

عموماً کسانی که باور دارند سئو کلاهبرداری است، کسانی هستند که تمایل داشتند با تلاش کم و در مدتی کوتاه به نتایج خارق العاده برسند. شاید نمونه‌های انگشت شماری باشند که توانسته اند با این معیارها در سئو  موفق عمل کنند، اما باید بدانید که سئوی اصولی به زمان و تلاش بسیاری نیاز دارد و اگر به درستی انجام شود علاوه بر افزایش ترافیک، مزایای دیگری نیز به همراه دارد.

گوگل خودش می‌فهمد!

در جواب این افراد باید بگویم: نه. متاسفانه گوگل به خودی خود متوجه نمی‌شود.

زمانی که وب‌سایت‌تان را برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی نکنید و همه چیز را به موتور جستجوی گوگل واگذار کنید، شک نکنید که با چنین نتایجی روبرو خواهید شد:

گوگل خود به خود سئوی سایت شما را درک نمی کند

این افراد تصور می‌کنند با ساخت هزاران URL و قرار دادن آنها در دسترس خزنده‌های گوگل، وب‌سایتشان به صورت معجزه آسایی در دسترس کاربران علاقمند قرار می‌گیرد. این وبمسترها توقع دارند موتورهای جستجوگر همۀ کارها را برایشان انجام دهند.

فراموش نکنید که گوگل باهوش است، اما معجزه‌گر نیست!

نکته‌ای که در این جا فراموش شده این است که گوگل و دیگر موتورهای جستجو سعی می‌کنند برای ارزیابی کیفیت محتوای یک سایت رفتار کاربران را بررسی کنند. مطمئناً هیچ کاربری نه تنها بین میلیون‌ها محتوای تکراری جستجو نمی‌کند، بلکه به معیارهای رتبه‌بندی انسانی مانند بک‌لینک نیز اعتماد نمی‌کند.

هر صفحه‌ای که در نتایج جستجوی گوگل قرار می‌گیرد باید هم از لحاظ محتوا و هم از لحاظ فنی ارزشمند و با کیفیت باشد. اگر وب‌سایت شما چنین معیارهایی را ندارد، بدانید در بازی شرکت کرده‌اید که احتمالاً در آن بازنده خواهید بود.

یک بار سئو انجام داده‌ایم، دیگر به آن نیاز نداریم!

یکی دیگر از باورهای غلط درباره سئو، تصور دائمی نبودن سئو است. مشاهدۀ افت ترافیک وب‌سایت بسیار ناراحت‌کننده است، اما زمانی که دست از تلاش کردن برداشتید باید منتظر چنین اتفاقی می‌بودید. تداوم بهینه‌سازی سایت امری ضروری است زیرا:

  • بسیاری از لینک‌ها تاریخ مصرف دارند.
  • گوگل به بروزرسانی محتوای سایت شما اهمیت می‌دهد.
  • الگوریتم‌های موتورهای جستجو، مدام در حال تغییر و توسعه هستند.
  • رقبای تجاریت‌ان بر روی سئو و بهینه‌سازی سایتشان تمرکز دارند.
  • بسیاری از محتوای وب‌سایت شما دیگر معتبر نیستند.
  • و ...

انجام یکبار سئو کافی نیست

البته برای بسیاری از کسب و کارها که اینترنت منبع اصلی درآمدشان نیست، سئوی مداوم امری ضروری نیست. برای مثال یکی از دوستان من برای فروشگاه آجیل فروشی خود وب سایتی را راه اندازی کرده است. مطمئناً او بیشتر از نیازش مشتری دارد و تنها چیزی که می‌خواهد این است که کاربران اینترنت با جستجوی کلمه کلیدی آجیل فصیحی، وب‌سایت او را مشاهده کنند. بنابراین اگر وب‌سایت او تنها 1 یا 2 بار در سال بروزرسانی شود، برایش کافیست. اما افرادی که منبع اصلی درآمدشان از اینترنت است (مثل من!)، باید به صورت مداوم به وضعیت سئوی سایت شان رسیدگی کنند.

بررسی عملکرد و رفع خطاهای نقشه سایتحتما بخوانید: بررسی عملکرد و رفع خطاهای نقشه سایت

لینک‌بیلدینگ مرده است

زمانی که جان مولر، مدیر ارشد گوگل، بیان کرد لینک بیلدینگ روشی است که باید از آن پرهیز کرد، بسیاری از وبمسترها گفتۀ او را اینطور برداشت کردند که لینک‌سازی بد است و باعث می‌شود وب‌سایتشان توسط گوگل جریمه شود.

در حقیقت، چیزی عوض نشده است و الگوریتم‌های موتورهای جستجو هنوز هم به اعتبار لینک‌ها و انکر تکست ها اهمیت می‌دهند. هنوز هم لینک‌بیلدینگ کلاه سفید، یکی از روش‌های بازاریابی اصولی است که گوگل به آن بها می‌دهد.

باید گفت جان مولر در آن جمله، به روش‌های لینک‌بیلدینگ کلاه سیاه اشاره کرده است. گوگل، موتور جستجوی هوشمندی است و می‌تواند لینک‌هایی که در صفحات نامرتبط و نامعتبر ایجاد شده‌اند را تشخیص دهد. همچنین، گوگل به شدت با لینک‌های کم کیفیت برخورد می‌کند.

اگر می‌خواهید درباره لینک‌بیلدینگ کلاه سفید بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنم سری مقالات آموزش لینک بیلدینگ نوین را مطالعه کنید.

می خواهم برای «یک کلمه کلیدی» رتبه اول گوگل باشم

اگر درباره سئو کمی بیشتر بدانید، در خواسته‌های خود تجدید نظر می‌کنید.

بگذارید این بخش را با یک مثال توضیح دهم: وب سایت Moz، وبسایت بسیار معتبری در زمینه سئو است. سایت Moz برای عبارت Seo در رتبه 2 یا 3 نتایج جستجوی گوگل قرار دارد و ترافیک قابل توجهی را از این کلمه کلیدی دریافت می‌کند، اما این ترافیک در مقایسه با ترافیکی سایت Moz از کلمات کلیدی طولانی دریافت می‌کند ناچیز است.

کلمات کلیدی طولانی ترافیک بالایی به سمت شما جذب می کنند

آمار مرتبط با وب سایت Moz

واقعیت این است زمانی که برای یک موضوع، محتوای طولانی تولید می‌کنید از کلمات کلیدی طولانی ترافیک بیشتری دریافت می‌کنید. اهمیت کلمات کلیدی طولانی در این است که دقیقاً با نیازها و جستجوهای کاربران مطابقت دارند. بنابراین ما به شما پیشنهاد می‌کنیم بیشتر از گذشته بر روی کلمات کلیدی تمرکز کنید.

هر چه کلمه کلیدی بیشتری استفاده کنید، رتبه بیشتری می‌گیرید

خیلی‌های این باور غلط را دارند که برای اینکه رد نتایج بالای گوگل قرار بگیرید باید از کلمات کلیدی بیشتری در محتوای خود استفاده کنید. شاید آن سال‌های اولیه گوگل می‌توانستید ببا این روش رتبه بگیرید ولی الان دیگر گوگل نمی‌گذارد با کلمات کلیدی کیلویی جایگاه خوب‌ها را بگیرید. این کار نه تنها تاثیر منفی در سئوی وبسایتتان دارد، بلکه باعث می‌شود کاربران تجربه بدی داشته باشند.

محتوای شما همیشه باید مفید باشد و ارزشی به مخاطب خود ارائه دهد. با تکرار کلیشه‌ای کلمات فقط کاربر را فراری می‌دهید. (مطالعه بیشتر: آموزش سئوی محتوا در 10 قدم ساده)

گوگل از سئو متنفر است

برخی از افرادی که درباره سئو اطلاعات کافی ندارند، تصور می‌کنند گوگل از سئو متنفر است.

گوگل بارها درباره سئو عنوان کرده است که بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو می‌تواند رتبه یک سایت را افزایش دهد و بسیار از شرکت‌های سئو، خدمات بسیار مفیدی را ارائه می‌کنند. در جایی دیگر، گوگل بیان کرده است:

اگر می خواهید برای وب سایت خود یک متخصص سئو استخدام کنید، هرچه زودتر دست به کار شوید به نفعتان خواهد بود.

از طرف دیگر، گوگل یک راهنمای سئو منتشر کرده است. گرچه اکنون این راهنما کمی قدیمی شده است، با این حال گوگل در این راهنما، وبمسترها را به استفاده از تکنیک‌های سئو ترغیب می‌کند.

همچنین، ابزار گوگل آنالیتیکس گزارش‌ها و آمارهای مرتبط با سئو را در اختیار وبمسترها قرار می‌دهد. بنابراین گوگل چگونه می‌تواند از سئو متنفر باشد؟

البته باید گفت، گوگل همان طور که وبمسترها را به سئو و بهینه‌سازی دعوت می‌کند، به همان میزان از روش‌های کلاه سیاه و اسپم‌گونه نفرت دارد. همان روش‌هایی هستند که سعی دارند موتور جستجو را فریب دهند و با ارائه گزارش‌های دروغین به رتبه‌های بالای گوگل دست یابند.

در حقیقت، این تفکر نادرست که گوگل از سئو متنفر است، در ذهن کسانی شکل گرفته است که تفاوت بین سئوی خوب با اسپم را متوجه نمی‌شوند.

سئو مرده است زیرا گوگل به همه چیز پاسخ می‌دهد

برخی اوقات که در نوار جستجوی گوگل سوالی را تایپ می‌کنیم، گوگل به جای نمایش یک لینک، به سوال ما پاسخ می‌دهد. برای مثال اگر درباره آب و هوا، ترانه یا یک فیلم در گوگل جستجو کنید، گوگل به شما پاسخی دقیق می‌دهد.

سایت مپ (sitemap) یا نقشه سایت چیست؟حتما بخوانید: سایت مپ (sitemap) یا نقشه سایت چیست؟

گوگل به سوالات کاربران پاسخ نمی دهد بلکه سئو این کار را می کند

با وارد کردن "کارگردان فیلم راننده تاکسی کیست؟"، نام و تصویر مارتین اسکورسیزی به شما نمایش داده می شود.

در حقیقت، گوگل طی روند رو به رشدی در حال اضافه کردن Answer Box برای پرسش‌های کاربران است. تحقیقات نشان داده است زمانی که گوگل پاسخ‌ها را در یک باکس به کاربران نمایش می‌دهد، میزان کلیک کردن کاربران بر روی لینک تا 74% افزایش می‌یابد. درست است که کاربران اینترنت به دنبال پاسخ سوالات خود هستند، اما هنوز می‌خواهند وب‌سایت منتشرکننده محتوا را ببینند و اطلاعات بیشتری بخوانند.

سئو، شعبده‌بازی است

عده‌ای دیگر از افرادی که درباره سئو آگاهی کافی ندارند، معتقدند که سئو چیزی به جز شعبده بازی نیست.

شعبده‌بازی یا حقه‌بازی در سئو، دقیقاً روش‌هایی هستند باعث جریمه شدن وب‌سایت شما می‌شوند. به عقیده من، مشکل اصلی اولین چیزی است که هر فردی درباره سئو می‌شنود:

"در متن خود تا جای ممکن از کلمه کلیدی استفاده کنید."

اگر این تمام کاری است که برای سئو باید انجام داد، پس قطعاً بهینه‌سازی سایت حقه‌بازی است. سئوی واقعی، محتوای وب‌سایت‌تان را مرتب می‌کند و تجربه بهتری از وب‌سایتتان را به کاربران ارائه می‌دهد:

  • تولید محتوایی که نیازهای کاربران را برطرف می‌کند.
  • محتوای وب‌سایت را در دسترس موتورهای جستجو و کاربران قرار می‌دهد.
  • با بهبود ساختار سایت و تجربه کاربری، دسترسی کاربران سایت به مطالب را آسان می‌کند.
  • محتوا وب‌سایت را برای اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، بهینه‌سازی می‌کند.
  • از طریق ریچ اسنیپت ها، حضور وبسایت در موتورهای جستجو را بهبود میبخشد.
  • سرعت بارگذاری مطالب سایت را افزایش می‌دهد.
  • از طریق لینک‌بیلدینگ، میزان ترافیک و بازدید وب‌سایت را افزایش می‌دهد.

هر کدام از این وظایف ارزشمند هستند و به بهبود وضعیت سئوی شما کمک می‌کنند و هیچ حقه‌بازی‌ای هم در کار نیست.

سئو سریع نتیجه می‌دهد

بعضی‌ها این تصور غلط را دارند که اگر امروز سایتشان را بهینه کرده‌اند، فردا نه، پسفردا دیگر رتبه اول گوگل هستند. اینطور نیست. سئو فرآیندی زمانبر است و کارهای زیادی باید انجام دهید تا بتوانید اعتماد موتورهای جستجو را به دست آورید.

سئو اصلاً پیچیده نیست. خودتان هم می‌توانید تکنیک‌های سئو را یاد بگیرید و روی سایتتان اجرا کنید. منتها باید اصولی و حرفه‌ای بیاموزید تا بی‌گدار به آب نزنید. اگر قصد یادگیری این تخصص پولساز و کاربردی را یاد بگیرید، می‌توانید در دوره جامع سئوی نوین شرکت کنید. این آموزش به صورت یک پکیج حرفه‌ای شامل مباحث تخصصی سئو داخلی و خارجی، سئو تکنیکال، کیوورد ریسرچ، سرچ کنسول + سه کتاب تخصصی به شما ارائه می‌شود.

شبکه‌های اجتماعی تاثیری بر سئو ندارند

افرادی که باور دارند شبکه‌های اجتماعی تأثیری بر سئو ندارند، معمولاً به این جمله استناد می کنند:

گوگل می‌گوید لایک‌های فیسبوک و توئیتر بر روی رتبه‌بندی وب‌سایت تاثیری ندارند. بنابراین، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی بر سئو تأثیری ندارند.

نیمی از جملۀ بالا درست است. آیا می‌توانید نیمه درست را شناسایی کنید؟

این حقیقت دارد که گوگل، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر و فیسبوک را به صورت مستقیم در رتبه‌بندی نتایج جستجو تأثیر نمی‌دهد. اما فعالیت در شبکه‌های اجتماعی دو مزیت بزرگ برای سئوی وب‌سایت‌تان به همراه دارد:

  • تشخیص محتوای سایت توسط موتورهای جستجو و ایندکس کردن آن‌ها.
  • ترویج و تبلیغ محتوای سایت که به افزایش ترافیک، به اشتراک‌گذاری بیشتر و لینک‌بیلدینگ ختم می‌شود.

شبکه های اجتماعی بر سئو تاثیر دارند

فعالیت داشتن در شبکه‌های اجتماعی محتوای سایت شما را در اختیار کاربران علاقمند قرار می‌دهد که این امر سبب افزایش بازدید وب‌سایت، افزایش تعداد جستجو و درگیر شدن کاربران با محتوای سایت‌تان می‌شود. همچنین، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی شانس دریافت بک لینک‌های معتبر را افزایش می‌دهد.

نتیجه گیری

آن چیزی که شما درباره سئو از دیگران شنیده‌اید، مطمئناً تعریف دقیق سئو نیست. سئو مبحث گستردهای است که شامل راهکارها و ترفندهای بسیاری برای بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو و البته کاربران است.

بازاریابی دهان به دهان چیست و چگونه در آن موفق شویم؟حتما بخوانید: بازاریابی دهان به دهان چیست و چگونه در آن موفق شویم؟

صِرف اینکه یک کارشناس سئو نتوانسته است استراتژی دقیقی برای سئو وب‌سایت شما تعریف کند و وضعیت آن را در نتایج جستجو بهبود دهد، به معنی کلاهبرداری یا دزدی یا بیهوده بودن مفهوم سئو نیست. به همین ترتیب، داشتن رتبه بالا در نتایج جستجو نیز نباید به معنی خوب بودن وضعیت سئوی یک وب‌سایت تلقی شود.

مواردی در این مقاله تحت عنوان تفکرات نادرست درباره سئو آورده شده است، به همین جا ختم نمی‌شود و این فهرست باورهای غلط درباره احتمالاً بیشتر باشد. اگر شما باورهای غلط دیگری از افراد شنیده‌اید کامنت کنید تا در این مقاله اضافه کنیم.

برای آنکه بتوانید تصویر دقیق تری از سئو داشته باشید، پیشنهاد می کنم با چند شرکت سئو گفتگو کنید و اخبار و مقالات مرتبط با سئو را در وب‌سایت‌های معتبر مطالعه کنید. مطالعه منابع معتبر و مشاوره با افراد کارشناس می تواند به شما کمک کند تا دید بهتری درباره سئو و خدمات دریافتی‌تان داشته باشید.