چندی پیش درباره Call to Action یا فراخوان عمل صحبت کردیم و دریافتیم که CTA ها ابزار اصلی هدایت افراد به یک صفحه در اینترنت هستند. از اهمیت آنها گفتیم و به نقش عواملی مثل رنگ، اندازه، متن و ... در آن‌ها اشاره کردیم. درک اهمیت وجود Call to Action ها بسیار ساده است، اگر از کاربران نخواهید کاری را انجام دهند، انجامش نخواهند داد. به همین سادگی!

اما مشکل اصلی اینجاست که بسیاری از انواع فراخوان عمل ها به خوبی کار نمی‌کنند. انواع Call To Action مانند "دانلود" یا "ثبت‌نام" دیگر توجه کاربران را جلب نمی‌کنند. کاربران آنقدر در سایت‌های مختلف از این قبیل CTA ها دیده‌اند که دیگر چندان تمایلی به کلیک کردن ندارند.  Call to Action های معمولی و استاندارد، هیچ کس را به سوی خود جذب نخواهند کرد.

اگر دکمه‌ها را در جای نامناسبی قرار دهید، کاربران عصبانی خواهند شد. هیج کس از پاپ‌آپ‌هایی که بی‌مقدمه وسط صفحه ظاهر می‌شوند، خوشش نمی‌آید. برای کاربران معمولاً ناراحت کننده است که وقتی هنوز شما را درست نمی‌شناسند، از آنها بخواهید که چیزی از شما بخرند. از طرف دیگر، بدون CTA هم کاری پیش نمی‌رود، مخصوصاً در زمینه فروش. پس چه باید کرد؟

خوشبختانه، هنوز هم راه‌ حل‌هایی برای این مسئله وجود دارد. در این مقاله تلاش کرده‌ایم با معرفی موفق‌ترین انواع فراخوان عمل، به شما بگوییم چطور هر یک از این انواع Call To Action مخاطبان شما را وادار به انجام کار می‌کنند. با ما همراه باشید!

انواع فراخوان عمل: بدون ریسک

یکی از بهترین راه‌های ایجاد علاقه در مخاطبان، ارائه خدمات رایگان موقتی بدون نیاز به ریسک و صرف زمان زیاد است. خودتان را جای کاربر بگذارید! همین که دفعه اول وارد وب‌سایتی می‌شوید، آیا آماده ثبت‌نام یا پرداخت پول هستید؟

اگر جواب‌تان منفی است، شما هم درست مانند بیشتر مردم در اولین بازدید، مشتری یک سایت نمی‌شوید. البته که این رفتار کاملاً طبیعی است. پیش از ادامه مطلب، اجازه دهید نگاهی به شکل زیر بیندازیم.

خب، دیاگرام زیر در واقع نقشه سفر مشتری را نشان می‌دهد:

نقشه سفر مشتری

بیشتر افراد به زمانی زیاد نیاز دارند که حتی بتوانند وارد مرحله درک بشوند. مردم معمولاً باید پیش از اتخاذ تصمیم نهایی، مشکل خود را شناسایی کرده و حتی محصولاتی را آزمایش کنند. این تبدیل‌ها در بیشتر مواقع به صورت آنی اتفاق نمی‌افتند. واقعیت این است که مردم معمولاً نه نیازی به کالا یا ابزار شما دارند، نه دلشان می‌خواهد برای آن پول بدهند!

ارائه امکان استفاده آزمایشی از محصول، باید به کاربران این فکر را القا کند که بدون محصول یا خدمات شما در دردسر بزرگی افتاده‌اند و برای خلاص شدن از این مخمصه، باید به شما پول پرداخت کنند. به آنان بفهمانید که با استفاده از محصول یا خدمات شما، سریع‌تر، کاراتر، سودمندتر و بهتر می‌شوند. به زبان ساده باید بفهمانید که مجبور هستند کالا یا خدمت شما را بخرند.

برای مثال، به این Call to Action در وبسایت دیوار که یکی از محبوب‌ترین سایت‌های ایرانی است، توجه کنید:

فراخوان عمل بدون ریسک

سایت دیوار، نمونه خوبی از فراخوان عمل بدون ریسک را در خود دارد.

موضوع ساده است: ارسال آگهی در دیوار، رایگان است. ممکن است استفاده از امکانات بعدی نیازمند پرداخت مبلغی باشد. آنها به کاربر امکان می‌دهند مدتی به صورت رایگان از امکاناتشان استفاده کند، به جای آنکه به کاربر التماس کنند که ندیده و نشناخته برای خدمات‌شان پول پرداخت کند.

امکانِ امتحان کردن مجانی محصول یا خدمات، برای آن دسته سایت‌هایی کاربرد دارد که کاملاً برای کاربر ناشناخته هستند. اگر بتوانید در همین دوره آزمایش رایگان، گره‌ای از کار کاربر باز کنید، می‌توانید انتظار داشته باشید کاربران فراوانی به سوی شما سرازیر شوند.

مردم عاشق این هستند که همه چیز را پیش از خرید امتحان کنند. در هایپرمارکت‌ها دیده‌اید که مردم برای امتحان کردن خوراکی‌های مجانی جلوی استندها صف می‌کشند. مطمئناً در ابتدای کار تمایلی به خرید ندارند، اما بعد از مزه‌مزه کردن آن خوراکی، احتمالاً نظرشان عوض می‌شود.

به CTA نگاه بیندازید:

نمونه ای فراخوان عمل بدون ریسک

این فراخوان عمل می‌گوید می‌توانید به رایگان و بدون نیاز به کارت اعتباری از خدمات این سایت به شکل آزمایشی استفاده کنید

متوجه شدید که چگونه روی دو موضوع "بدون ریسک" و "بدون نیاز به کارت اعتباری" تاکید می‌شود؟ اگر می‌خواهید حداکثر تعداد ممکن کاربران را جذب کنید، تاکید روی این دو مسئله حیاتی است.

افراد دوست ندارند بدون دلیل اطلاعات کارت‌های بانکی یا اعتباری‌شان را در دسترس کسی بگذارند. حتی اگر قرار نباشد که پولی بپردازند. این رویکرد از فراخوان‌های معمولی بیشتر توانایی جذب کاربر دارد. گفته شده که این تفاوت بین 2 تا 10% است. شرکت‌های بسیاری در حال حاضر این کار را انجام می‌دهند.

مرحله بعدی، وادار کردن افراد به خرید کالا یا خدمت شما است. این کار می‌تواند به آسانی توسط یک Call to Action دیگر انجام شود. یکی از بهترین روش‌های انجام این کار، ارائه یک سیکل کامل از خدمات به مخاطب و پس از پایان کار، در خواست از او برای پرداخت پول برای دریافت دوباره خدمات است. راه دیگر می‌تواند ارائه این خدمات به مدت زمان محدود باشد.

کاربران را با یک CTA بدون ریسک وارد کرده و در نهایت با فراخوانی که به خوبی طراحی شده، دعوت به خرید محصول یا خدمت خود کنید.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع می‌کنم
021-58438داخلی 1

انواع فراخوان عمل: بالانویس‌های دائمی (Header)

این نوع Call to Action، یکی دیگر از ترغیب‌کنندگان افراد به ثبت‌نام یا خرید هستند.

اگر هنوز با این نوع فراخوان‌ها آشنایی ندارید، به این مثال توجه کنید. از این بالانویس به خوبی می‌توان برای جمع‌آوری آدرس‌های ایمیل و افزایش فروش استفاده کرد:

فراخوان عمل ثابت در بالای صفحه

نمونه‌ای از فراخوان عمل ثابت در بالای صفحه

این CTAها می‌توانند به صورت ثابت در بالای صفحه قرار گرفته یا در صورت لزوم در زمانی مشخص یا بعد از یک کار خاص به صورت پاپ آپ در آن قسمت ظاهر شوند. این به شما اطمینان می‌دهد CTA های خود را بنا بر نیاز کاربر شخصی سازی کنید چون می‌توانید تعیین کنید که مخاطب بعد از کلیک کردن رو کدام لینک، با کدام فراخوان مواجه شود.

Call to Action هایی که به صورت ثابت بالای صفحه قرار می‌گیرند و با اسکرول بالا و پایین از جای خود تکان نمی‌خورند، این خوبی را دارند که همیشه در معرض دید هستند و افراد بعد از خواندن متن، حتماً نگاهی به این نوع فراخوان عمل هم می‌اندازند.

یکی از ابزارهای عالی و در عین حال رایگان که به شما امکان ساخت این بنرها را می‌دهد، وبسایت Hello Bar است.

Hello Bar ابزار مناسبی برای ساخت Call To Action

Hello Bar، ابزار مناسبی برای ساخت Call To Action

برای شروع، نیاز به آدرس وب‌سایت خود و یک حساب کاربری گوگل دارید. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید از پلاگین‌ آماده Hello Bar هم استفاده کنید.

اگر هم هیچ امکاناتی برای توسعه سایت در اختیار ندارید، Hello Bar خودش به شما کمک خواهد کرد. شما حتی می‌توانید اهداف خود را به Hello Bar بگویید تا متناسب با آنها بهترین Call to Action ها را در اختیار داشته باشید (شکل پایین را ببینید). می‌توانید پیام خود و لینک هدف را اضافه کنید، رنگ و اندازه دکمه‌ها را انتخاب نموده و زمانی که CTA باید نمایش داده شود را نیز تعیین کنید.

این میزان از انعطاف‌پذیری، باعث می‌شود تمامی نیازهای شما در این زمینه برآورده شده و این نوع از Call to Action بتواند دومین نوع CTA لقب بگیرد که واقعاً جواب می‌دهد.

به دنبال برنامه ای جامع برای معرفی دیجیتال خود هستید؟

پکیج‌های ما به شما کمک می‌کنند یک حضور موثر و با ثبات در اینترنت ایران داشته باشید.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
اطلاعات بیشتر...
021-41897070داخلی 3

انواع فراخوان عمل: پاپ‌‌آپ‌های زمان خروج

این نوع از فراخوان عمل به درد جذب کاربرانی می‌خورد که در حال بیرون رفتن از وب‌سایت شما هستند. تجربه نشان داده که درصد کاربران از دست رفته در وبلاگ‌ها نسبت به انواع دیگر سایت‌ها مثل وب‌سایت‌های فروش به مراتب بیشتر است.

میزان نرخ پرش

میزان از دست دادن مخاطبان آنلاین در پلت فرم های مختلف

کاربردی‌ترین افزونه‌های وردپرس که باید نصب کنیدحتما بخوانید: کاربردی‌ترین افزونه‌های وردپرس که باید نصب کنید

در این شکی نیست که افرادی که برای نخستین بار به وبلاگ شما سر می‌زنند، چیزی از شما و محتوای شما نمی‌دانند. به همین خاطر احتمال فراری شدنشان هم زیاد است. پس چه باید کرد؟ چطور می‌توان این افراد را همچنان نزد خود نگه داشت؟

این مخاطبان در خیلی از مواقع به فراخوان‌های پایین صفحه یا انتهای متن توجهی نمی‌کنند، اما پاپ‌ آپ‌های هنگام خروج، در این موارد عالی عمل می‌کنند.

به این مثال توجه کنید. امروزه وبسایت‌ها و کسب و کارهای بسیاری از این روش بهره می‌گیرند. پیام این Call to Action ها هم معمولا چیزی مثل "کجا با این عجله؟" یا "صبر کن کارت دارم!" است.

نمونه‌ای از پاپ‌آپ‌های زمان خروج

این Call to Action هنگامی فعال می‌شود که کاربر پس از مطالعه مطلب، در پایین صفحه است و قصد بستن صفحه مرورگر خود را دارد. همین که نشانگر ماوس به سمت دکمه ضربدر حرکت می‌کند، این پاپ آپ فعال می‌شود.

خوبی این روش آن است که اولاً در هنگام کار، مزاحم کاربر نشده‌اید و دوم اینکه بدترین اتفاق ممکن این است که شخص پنجره را ببندد. او که در هر صورت قصد بستن پنجره را داشت! شما چیزی را از دست نداده‌اید، اما دست کم با این کار یک شانس لحظه آخری برای‌تان ایجاد شده است. اگر دوست دارید در مورد پاپ آپ‌ها و ویژگی‌هایی که دارند، بیشتر بخوانید، مقاله «پاپ آپ چیست» را از دست ندهید.

طبق مطالعه‌ای که اخیراً صورت گرفته، این CTA ها حدود 35% افرادی که قصد ترک وب‌سایت را دارند به خود جذب می‌کنند. درصد قابل توجهی است، نه؟

خوشبختانه، Hello Bar امکان ایجاد این نوع از فراخوان‌ها را هم به ما می‌دهد. در ابتدا، هدف خود را که ممکن است ارائه تخفیف، ایجاد ارتباط یا جمع‌آوری ایمیل‌های کاربران باشد مشخص کنید، و سپس به جزئیات دیگر بپردازید.

در مرحله بعدی، نوع پاپ آپ را از Bar به Page Takeover تغییر دهید (شکل پایین را ببینید). در مرحله نهایی نیز انتخاب رنگ‌ها و مواردی مانند زمان نمایش خواهد بود.

همچنین، امکان استفاده از عکس و ویدیو هم فراهم است، چه چیزی از این بهتر می‌خواهید؟ این نوع CTA یکی از قدرتمندترین روش‌های تبدیل کاربر به مشتری است و هم اینکه ابزار ساخت این نوع Call To Action کاملاً رایگان است.

این نوع Call to Action جواب می‌دهد چون هم توجه کاربر را در زمانِ مناسب جلب می‌کند و هم اینکه در قبال ارزش ارائه شده، اطلاعات چندانی از او طلب نمی‌کند. اگر به فکر جذب مخاطبان و سرنخ‌های فروش بیشتری هستید، همین امروز از این ابزارها استفاده کنید!

سخن نهایی

در این مقاله و مقاله پیشین که درباره Call To Action منتشر کرده بودیم، متوجه شدیم که استفاده درست از فراخوان‌های عمل بهترین روش برای افزایش نرخ تبدیل در سایت‌تان است. بازاریابی محتوایی بدون CTA کاملاً بی هدف و بی‌فایده است چرا که نمی‌تواند سرنخ‌های فروش لازم را ایجاد کند.

طراحی و توسعه سایت بر اساس اصول سئوحتما بخوانید: طراحی و توسعه سایت بر اساس اصول سئو

اگر شما نتوانید کاربران را به مشتری تبدیل کنید، ترافیک حاصل از فعالیت شما تقریباً به هیچ دردی نمی‌خورند. وقتی نمی‌توان کاربران را به مشتری تبدیل کرد، هدف از افزایش ترافیک سایت چیست؟

با این حال، مشکل اصلی که بیشتر دکمه‌های فراخوان عمل از آن رنج می‌برند این است که یا مزاحم هستند یا به طرز وحشتناکی خسته‌کننده‌اند. هیچ کس دوست ندارد همین که وارد صفحه‌ای شد، با انبوه تبلیغات و پاپ آپ‌ها مواجه شود! چنین راهکاری هیچ‌وقت فردی را که برای اولین بار به سایت شما وارد می‌شود به مشتری تبدیل نمی‌کند.

خب، زمانی که دکمه فراخوان عمل به خوبی کار نکند، چه باید کرد؟ شما باید پایتان را جای پای شرکت‌های پیشرو در تجارت خود بگذارید تا بفهمید چه نوع فراخوان عملی برای کسب‌و‌کارتان جواب می‌دهد.

ما در این مقاله از انواع فراخوان عمل های موجود، سه نوع Call To Action را به شما معرفی کردیم: فراخوان عمل بدون ریسک، فراخوان عمل ثابت در هدر سایت و فراخوان عمل پاپ آپ در زمان خروج. شما می‌توانید برای شروع یکی از این 3 نوع فراخوان عمل را در سایت خود پیاده‌سازی کنید.

برای مثال در ابتدا از فراخوان عمل بدون ریسک استفاده کنید و اجازه بدهید کاربرانتان به شکل رایگان خدمات شما را امتحان کنند. این کار باعث می‌شود که سرنخ‌ها و کاربران جدید با سرعت بیشتری از محصولات شما استفاده کنند و به مشتری تبدیل شوند. در صورتی که خدمات خود را برای مدتی رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهید، مطمئن شوید که در پایان این آزمایش (Free Trial) یک Call To Action خوب به کاربر نمایش دهید تا کاربر بهتر و راحت‌تر به سمت پلن‌های پولی شما هدایت شود.

همچنین، می‌توانید از فراخوان عمل دائم در بالای صفحه برای جمع‌آوری ایمیل کاربران استفاده کنید. در آخر نیز باید بگوییم که از پاپ آپ های زمان خروج استفاده کنید. این پاپ‌آپ‌ها آخرین تلاش برای تبدیل کردن مشتری است و بهتر است بدانید که نرخ تبدیل خوبی را برایتان به ارمغان خواهند آورد.

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم این 3 نوع Call To Action، بهترین انواع فراخوان عمل هستند که بالاترین نرخ تبدیل را برای شما به همراه خواهند داشت. پیشنهاد می‌کنم همین امروز این دکمه‌های فراخوان عمل را در وب‌سایت خود استفاده کنید.

اگر نمی‌دانید چطور باید این کار را انجام دهید، وب‌سایت Hello Bar، یکی از قدرتمندترین ابزارهایی است که امکان ساخت دو نوع Call to Action دوم و سوم را به شما می‌دهد.

آیا شما پیشنهاد دیگری دارید؟ ما را از نظرات و تجربیات خود محروم نکنید!