یکی از مباحثی که در سئو و بهینه سازی سایت همیشه درباره آن صحبت می شود، موضوع انتخاب نام دامنه و تاثیر آن بر روی سئوی سایت است. در این مقاله از نوین قصد داریم درباره دامنه تطبیق دقیق یا Exact Match Domain و تاثیر آن بر روی وضعیت سئوی سایت صحبت کنیم.

بسیاری از متخصصان سئو بر این باورند یک دامنه تطبیق دقیق می تواند از همان ابتدا وضعیت رتبه بندی یک سایت را در نتایج جستجو دستخوش تغییر کند. به این معنی که وب سایت هایی با دامنه تطبیق دقیق چند پله از دیگر وب سایت های رقیب جلوتر هستند. این در حالی است که عدۀ دیگری از متخصصان سئو استفاده از این نوع دامنه را به شدت نهی می کنند.

برای آنکه تصور درستی از مفهوم دامنه تطبیق دقیق یا همان Exact Match Domain به دست آورید، پیشنهاد می کنم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. همچنین، اگر قصد دارید برای وب سایت خود یک از یک دامنه انتخاب کنید، پیشنهاد می کنم مقاله نحوه انتخاب نام دامنه بر اساس اصول سئو را از دست ندهید!

دامنه تطبیق دقیق یا Exact Match Domain چیست؟

دامنه تطبیق دقیق (یا به صورت مخفف EMD)، نام دامنه ای است که با کوئری جستجوی کاربران مطابقت دارد. حال این کوئری جستجو می تواند یک کلمه کلیدی یا یک عبارت کلیدی باشد. صاحبان وب سایت ها با تصور اینکه کوئری های جستجو ترافیک خوبی را وارد وب سایت می کنند، دامنه تطبیق دقیق را برای فعالیت وب سایت خود انتخاب می کنند.

برای مثال اگر شما نام وب سایت تان را BuyCheapJeansOnline.com انتخاب کنید، از یک Exact Match Domain استفاده کرده اید. عبارت کلیدی "buy cheap jeans" در زبان انگلیسی، کوئری جستجوی سودی آوری به شمار می آید و اگر شما نام دامنه وب سایت خود را با این عبارت کلیدی مطابقت دهید، به احتمال زیاد تصور می کنید راه حلی کوتاه برای رسیدن به صدر نتایج جستجوی گوگل به دست آورده اید.

اما در ادامه برایتان توضیح می دهم چرا بهتر است از این روش دوری کنید، حتی اگر در ظاهر دامنه های EMD به وضعیت سئوی سایت تان کمک می کنند.

دامنه تطبیق دقیق یا Exact Match Domain با چه مشکلی روبرو است؟

پیش از هر چیز، اگر دامنه تطبیق دقیق با یک کوئری جستجو مطابقت کامل داشته باشد، گوگل آن را به عنوان یک وب سایت اسپم در نظر می گیرد. اگر شما هم در نتایج جستجوی گوگل عبارت کلیدی "watch movies for free" را جستجو کرده باشید، مطمئناً با تعداد زیادی وب سایت با دامنه هایی مشابه کوئری جستجو شده روبرو شده اید.

Exact Match Domain یا دامنه تطبیق دقیق چیست؟

حتی اگر در کوئری جستجوی بالا، کلمه Online را جایگزین کلمه Free کنیم، باز هم نتایج جستجو تغییر چندانی نمی کنند.

Exact Match Domain یا دامنه تطبیق دقیق چیست؟

مطمئن باشید برای آنکه بتوانید یک وب سایت درست و حسابی برای تماشای آنلاین فیلم پیدا کنید، باید صفحه نتایج جستجو را به خوبی بالا و پائین کنید.

اکثر دامنه های وب سایت های معتبر، نام خود را از برند تجاری شان می گیرند و شاید در کنار آن از یک کلمه کلیدی مرتبط با موضوع کاری شان استفاده کنند. برای مثال وب سایت glassesdirect.com که در زمینه ساخت عینک فعالیت دارد، از کلمه کلیدی Glasses در نام دامنه خود استفاده کرده است.

وب سایت های فارسی بسیاری نیز از این روش برای انتخاب نام دامنه خود استفاده کرده اند. برای مثال کلمه کلیدی دانلود را در گوگل جستجو کنید:

بررسی کلمه دانلود در دامنه تطبیق دقیق

همانطور که مشاهده می کنید، نیمی از دامنه هایی که در نتایج جستجو قرار دارند از کلمه Download در نام خود استفاده کرده اند. نکته قابل توجه پیشرفت جستجوی Semantic گوگل است که علی رغم جستجوی کلمه کلیدی به زبان فارسی، کلمه Download به صورت پر رنگ در نتایج جستجو نشان داده شده است.

دامنه تطبیق دقیق یا Exact Match Domain، به عنوان یک مزیت ناعادلانه شناخته می شوند. برخلاف وب سایت هایی که با تولید محتوای با کیفیت، ساختار کدنویسی قوی، لینک بیلدینگ معتبر و دیگر روش های سئو کلاه سفید توانسته اند به صدر نتایج جستجو دست یابند، وب سایت هایی با دامنه تطبیق دقیق تنها با قرار دادن چند کلمه کلیدی در نام دامنه شان می توانند در رتبه های بالای گوگل قرار بگیرند.

به دنبال خدمات سئو هستید؟

ما دانش لازم برای افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل را داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرید.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
افزایش ترافیک وب سایت شما
021-41897070داخلی 3

بیل اسلاوسکی، مدیر وب سایت Seo By The Sea در سال 2011 در یادداشتی بیان کرد:

برخی شرکت ها ممکن است برای قرار گرفتن در بالاترین نتایج به موتورهای جستجو کلک بزنند. برای مثال اگر موتور جستجو به کلماتی که در نام دامنه وجود دارند اهمیت بیشتری بدهد، این امکان وجود دارد که برخی از شرکت ها با قرار دادن کوئری جستجو در نام دامنه خود، اقدام به گول زدن موتورهای جستجو کنند. بنابراین احتمال اینکه برای یک کلمه کلیدی به صدر نتایج جستجو دست یابند، بیشتر می شود.

چنین حرکتی، معمولاً از سوی شرکت های معتبر ناعادلانه تلقی می شود. به علاوه، استفاده از این وب سایت ها معمولاً خطراتی را برای کاربر در پی دارد. مطمئناً یک سرویس پخش آنلاین فیلم مانند Netflix یا نمونه های ایرانی آن مانند نماوا، تجربه کاربری و امنیت بسیار خوبی را در اختیار کاربر قرار می دهد تا وب سایت هایی که برای دانلود یک فیلم شما را از 100 فیلتر عبور می دهند و مجبور به دانلود چندین بد افزار می کنند.

اما همانطور که در مثال های بالا مشاهده کردید، گوگل هنوز راهکار مناسبی را برای دامنه های تطبیق دقیق مشخص نکرده است.

انواع دامنه تطبیق دقیق یا Exact Match Domain را بشناسید

در ابتدا شما باید انواع مختلف Exact Match Domain را شناسایی کنید و درجه اهمیت هر کدام را شناسایی کنید. از نظر من، برای ارزیابی اهمیت یک دامنه تطبیق دقیق باید چهار فاکتور کلی را در نظر داشته باشید:

  • دامنه های سطح بالا یا TLD (دامنه هایی با پسوند com/org/net)
  • تعداد کلمات کلیدی موجود در دامنه
  • وجود خط فاصله در دامنه
  • وجود حرف اضافه، صفت یا قید در دامنه و ... که به Stop Words معروف هستند. دامنه هایی که این دست از کلمات را در خود دارند به عنوان دامنه تطبیق نسبی یا Partial Match Domains شناخته می شوند.

درجه اهمیت دامنه های تطبیق دقیق یا EMD

اجازه بدهید توضیحاتم را با دامنه هایی که از خط فاصله استفاده می کنند، شروع کنم. آمارها نشان می دهد دامنه هایی که بیش از یک خط فصله دارند، وب سایت های اسپم هستند. در گذشته اسپمرها برای دور زدن قوانین گوگل و صرفِ هزینه پائین، اقدام به ثبت دامنه هایی با چندین خط فاصله می کردند. بنابراین پیشنهاد می کنم هیچ وقت از این دامنه ها استفاده نکنید.

بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگحتما بخوانید: بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

اگر قصد دارید از دامنه های خط فاصله دار استفاده کنید، پیشنهاد می کنم که دامنه تان تنها یک خط فاصله داشته باشد. اما در کل استفاده از دامنه های خط فاصله دار را پیشنهاد نمی کنم.

سوال بعدی این است که یک دامنه می تواند چند کلمه کلیدی در خود داشته باشد؟ پاسخ من به این سوال این است:

  • برای دامنه های net. و org. دو یا سه کلمه کلیدی
  • برای دامنه های com. سه یا چهار کلمه کلیدی

دامنه BestFreeMoviesOnline.com شاید کمی طولانی باشد، اما به خوبی مفهوم است و منظور را به کاربر و موتور جستجو می رساند. شاید در نگاه اول، استفاده از 4 کلمه در دامنه .com کمی طولانی به نظر برسد، اما باید بدانید که این نوع دامنه در فعالیت های رقابتی که بیشتر دامنه ها در آن تصاحب شده است، بسیار کاربرد دارد. همچنین، این نوع دامنه ها برای فروش یک نوع محصول خاص نیز ارزش بالایی دارند.

نکته بعدی وجود Stopwordها در دامنه وب سایت است. همانطور که گفتیم این دامنه ها EMD محسوب نمی شوند و مطمئناً مانند آن ها نمی توانند به سئوی وب سایت شما کمک کنند. با این حال، اگر دامنه ای این چنینی با قیمت مناسب پیدا کردید می توانید به جای یک دامنه تطبیق دقیق از آنها استفاده کنید.

در کل، همانطور که در بالا اشاره کردیم، استفاده از دامنه تطبیق دقیق می تواند شما را به عنوان یک وب سایت اسپم به کاربران و موتور جستجو بشناساند.

گوگل چه تصمیمی درباره دامنه های تطبیق دقیق دارد؟

در سال 2012، مت کاتس سرپرست واحد وب اسپم گوگل اعلام کرد که با تغییر الگوریتم های گوگل، میزان تاثیر دامنه های Exact Match کم کیفیت در نتایج جستجو به حداقل می رسد.

او در توئیتر خود اینگونه نوشت:

الگوریتم جدیدِ دامنه تطبیق دقیق، تنها بر روی 0.6% از کوئری های جستجوی انگلیسی زبان تاثیر خواهد گذاشت.

از سال 2012 تا امسال دیگر اخبار چندانی درباره دامنه های تطبیق دقیق شنیده نشد، تا چند ماه گذشته که وب سایت Search Engine Roundtable گزارشی از چند توئیت Gary Illyes از گوگل منتشر کرد. به نظر می رسد گوگل بار دیگر در حال شکار وب سایت های اسپمی است که از دامنه تطبیق دقیق استفاده می کنند.

Gary Illyes در توئیتر خود نوشت:

هر کسی که دامنه EMD اسپم پیدا کرد، آن را به من معرفی کند.

چگونه در مسیر گوگل قرار بگیریم؟

وب سایت های بسیاری با دامنه تطبیق دقیق وجود دارند که بدون ترس از گوگل پنالتی در صدر نتایج جستجو قرار گرفته اند. برای مثال وب سایت cheapflights.com یکی از نمونه های خوب در این زمینه است.

وب سایت Cheap Flights، یک سایت معتبر بدون هیچ گونه فعالیت اسپم گونه است. به همین دلیل توانسته است با اقتدار در صدر نتایج جستجوی گوگل برای کلمه کلیدی خود قرار بگیرد.

مطمئناً اگر شما هم فعالیت اسپم گونه نداشته باشید، گوگل نمی تواند دامنه تطبیق دقیق تان را جریمه کند. Gary Illyes در این رابطه در توئیتر خود نوشت:

EMDها به خودی خود هیچ مشکلی ندارند. مشکل زمانی به وجود می آید که این وب سایت ها روش های اسپمینگ را در پیش می گیرند.

وی همچنین اضافه کرد:

اگر وب سایت تان کیفیت پائینی دارد، از دامنه تطبیق دقیق نیز استفاده می کند و درگیر روش های سئوی کلاه سیاه است، پس باید نگران وضعیت سئوی وب سایت تان باشید.

بنابراین، اگر شما وب سایتی معتبر دارید که بر حسب اتفاق، نام تجاری تان شبیه به یک دامنه تطبیق دقیق است، جایی برای نگرانی وجود ندارد. اگر تمام فعالیت های وب سایت تان درست است و همواره در تلاشید محتوایی جدید و با کیفیت تولید کنید، دلیلی برای نگرانی تان وجود ندارد.

امیدوارم این مطلب توانسته باشد دید خوبی نسبت به مفهوم Exact Match Domain به شما بدهد. من و همکارانم در نوین تلاش می کنیم در آینده، مقالات بیشتری در این زمینه برایتان تهیه کنیم.

موفق باشید!