مساله کمی مسخره است. آخر من تا به حال پوستری را ندیدم که رویش نوشته باشد "اینجا را بخوان" یا دکمه‌ای ندیدم که به من بگوید "اینجا را فشار بده". فقط هم یک بطری با نوشتۀ "این را بنوش" می‌شناسم که آن هم مربوط به سرزمین عجایب است (داستان آلیس را به خاطر دارید؟). با اینحال هنوز هم روزانه بسیاری وب‌سایت‌ها را می‌بینم که از کاربر می‌خواهند اینجا کلیک کند تا یک لینک باز شود. استفاده از عبارت "اینجا کلیک کنید" یکی از آن عادت‌های بد طراحی است، درست مثل استفاده از قاب‌های بی‌ریخت، نوشته‌های چشمک زن و لوگوهای متحرک که هنوز که هنوزه می‌توان نمونه‌های آنها را در سایت‌های معمولی دید. حتی همکاران ما در موزیلا نیز از این عبارت استفاده کرده‌اند. آن هم وقتی که قرار است ما از آنها در مورد جهان وب چیز یاد بگیریم.

اشکال "اینجا کلیک کنید" چیست؟

می‌پرسید که اشکال استفاده از این عبارت چیست؟ مگر اینکار چه عیبی دارد که انقدر سرسختانه علیه آن می‌تازیم؟ خب، مساله یکی یا دو تا نیست. بگذارید معایب استفاده از این نوع لینک را با هم بشماریم:

  1. این لینک‌ها چندان کاربردی نیستند. استفاده از عبارت "اینجا را کلیک کنید" برای یک لینک، کاربر را مجبور می‌کند که اطراف این عبارت را هم بخواند تا بفهمید دقیقاً برای چه باید کلیک کند. تقریباً مثل این است که در آسانسور به جای علامت بالا و پایین دو گزینه بگذاریم و بنویسیم "این را فشار دهید تا بالا بروید" و "این را فشار دهید تا پایین بروید"!
  2. خواندن این نوع لینک‌ها سخت‌تر است. "اینجا را کلیک کنید" منجر به متن‌های طولانی و بیهودۀ زیادی خواهد شد. چرا بنویسیم "برای دانلود فایل اینجا را کلیک کنید" وقتی عبارت "دانلود فایل" برای رساندن مفهوم کافی است؟
  3. چنین لینک‌هایی برای بهینه‌سازی (SEO) مناسب نیستند. موتورهای جستجو از جمله گوگل، از متن لینک استفاده می‌کنند تا مشخص کنند صفحۀ لینک شده در چه موردی است. استفاده از "اینجا را کلیک کنید" همانقدر به درد گوگل خواهد خورد که یک قوری پر از شکلات به درد چای خوردن (لطفاً از من نپرسید که چه کسی قوری را پر از شکلات کرده است).
  4. با این لینک‌ها از نظر دسترسی مشکلاتی به وجود خواهد آمد. فراموش نکنید که کاربران ممکن است از ماوس استفاده نکنند، بنابراین حتی اگر این موضوع به جانشان بستگی داشته باشد هم نمی‌توانند روی لینک شما کلیک کنند. به علاوه ممکن است کاربرانبه لیستی از لینک‌ها دسترسی پیدا کنند. اما یک لیست از لینک‌های "اینجا کلیک کنید" تنها قرار است زندگی آنها را سخت‌تر کند.
  5. استفاده از چنین لینک‌هایی به معنی دست کم گرفتن کاربر است. کاربران می‌دانند چطور از یک لینک استفاده کنند. برای آنها واضح است که باید روی آن کلیک کرد. پس نیازی نیست به آنها بگویید "اینجا کلیک کنید". طوری رفتار نکنید که انگار دفعۀ اولی است که آنها از کامپیوتر استفاده می‌کنند.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع می‌کنم
021-58438داخلی 1

پس به جای آن باید از چه استفاده کنم؟

خب راهکار انجمن مربوط به شبکۀ جهانی اینترنت چنین است:

یک متن خوب برای لینک نباید بیش از حد کلی باشد. پس از عبارت "اینجا کلیک کنید" استفاده نکنید. این عبارت نه تنها به دستگاه مورد استفادۀ کاربر مربوط است (چرا که مستقیماً به موس اشاره می‌کند)، که چیزی در مورد آنچه با دنبال کردن این لینک به دست خواهد آمد به کاربر نمی‌گوید. پس به جای عبارت "اینجا کلیک کنید"، باید طبیعت لینک مقصد را در متن مشخص کند، برای مثال می‌توانید از عبارت "اطلاعات بیشتر در مورد اسب‌های آبی" یا "نسخۀ متنی این صفحه".

به عبارت دیگر یک متن خوب برای لینک باید:

  • توصیفی باشد. ایده‌آل آن است که متن شما به تنهایی هم منطقی باشد. مثلا "تلاش دوباره برای دانلود" در مثال فایرفاکس بهتر از "اینجا کلیک کنید" است.
  • تا جای ممکن کوتاه باشد. متن لینک خود را تا جای ممکن ساده کنید، اما ساده‌تر از آن نه.
  • هدفمند باشد. یک لینک می‌بایست به شکل فراخوانی برای کاربران باشد، مثلا "دانلود فایل"، "بیشتر بخوانید" یا "خروج".
  • به فارسی سلیس باشد. از عبارات، اصطلاحات و زبان عامیانه دوری کنید.
  • نوع لینک را به کاربر اعلام کند. اگر لینک شما چیزی جز صفحۀ اینترنتی، مثلاً فایل نوشتاری یا صوتی، است، این موضوع را به کاربر اطلاع دهید. برای مثال "یک سند بسیار مهم (pdf)".
  • اگر لینک در یک پنجرۀ جدید باز می‌شود به کاربر اخطار دهد. اگر که قرار است لینک شما در یک صفحه جدید باز شود، این موضوع را از قبل به کاربر خبر دهید. برای مثال "یک مقالۀ فوق‌العاده (در پنجرۀ جدید باز می‌شود)". در یکی از مطالب قبلی وبلاگ در مورد باز کردن پنجرۀ جدید صحبت کرده‌ایم.
  • "اینجا کلیک کنید" نباشد. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

منبع: UX For The Masses