اگر با مفهوم کپی رایتینگ آشنا نباشید، شاید اولین سؤالی که برایتان به وجود آید این باشد که کپی رایتر چیست؟ ( کپی رایتر حرفه‌ای به کنار!) در حقیقت بسیاری از مردم هیچ تصوری از مفهوم و کارایی کپی رایترها ندارند و حتی آنها را با اشیا و اجسام اشتباه می‌گیرند. آنها نه‌تنها با نام این حرفه آشنایی ندارند بلکه حتی با تعجب به زمینه فعالیت آن‌ها می‌نگرند. کپی رایتینگ نوعی نویسندگی تجاری است که شامل نوشتن متون تبلیغاتی، تولید محتوای اینترنتی، نوشتن شعارهای تأثیرگذار، محصول نویسی و تولید کاتالوگ‌ها و بنرهای تبلیغاتی می‌شود. گستره‌ای بزرگ که هر بخش آن نیازمند پیش‌زمینه‌های علمی و فنی مناسب است.

به بیان ساده، محتوا مهم‌ترین ابزار کار و شاخص‌ترین وجه تمایز یک کپی رایتر است. هنگامی‌که در خیابان و معابر از مقابل تبلیغات و بروشورهای مختلف می‌گذرید این خلاقیت و مهارت کپی رایترها است که شما را برای لحظاتی میخ‌کوب کرده و توجه شما را جلب می‌کند.

هنگامی‌که یک وب‌سایت از هر 100 بازدیدکننده تنها یک خریدار دارد این یک کپی رایتر است که راه افزایش مشتری‌ها را با چینش صحیح جملات، تصاویر و حتی کادرها و دکمه‌ها کشف می‌کند. با این وصف هرچه مهارت و خلاقیت کپی رایتر بیشتر باشد احتمال تأثیرگذاری و جلب‌توجه و اعتماد مخاطبان نیز افزایش می‌یابد. اگر با مفهوم کپی رایتینگ آشنایی چندانی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم داستان کپی رایتینگ و آقا فرهاد: نوشتن متن فروش و تبلیغات موثر را حتماً مطالعه کنید.

اما نخستین سؤالی است که از ذهن علاقه‌مندان به کپی رایتینگ می‌گذرد این است که این اتفاق چگونه ممکن می‌شود؟ در حقیقت کپی رایتر تنها یک نویسنده نیست. او در کنار تلاش برای افزایش فروش و جذب مخاطب، تشنه آموختن روانشناسی و خلق‌وخوی انسان‌هاست.

بر اساس تجربه تصور می‌کنیم که راهی ساده برای تبدیل شدن به یک کپی رایتر حرفه‌ای در کلاس جهانی وجود دارد؛ راهی که بی‌نیاز به هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری تنها به 30 روز زمان و تمرین مداوم نیاز دارد. بسیاری از کپی رایترهای حرفه‌ای هیچ‌گونه تحصیلات دانشگاهی ندارند، هیچ کلاسی برای یادگیری مهارت کپی رایتینگ نرفته‌اند و نه‌تنها هیچ هزینه‌ای نپرداخته‌اند، بلکه از این راه سرمایه فراوانی برای خود اندوخته‌اند.

اما پیش از یادگیری مهارت کپی رایتینگ بهتر است شناخت دقیقی از این حوزه داشته باشیم و به سؤالی ساده پاسخ دهیم.

دوست دارید چه نوع کپی رایتری شوید؟

جمله‌ی دوست دارم یک کپی رایتر شوم، عبارتی مبهم و گیج‌کننده است. چیزی شبیه به علاقه بسیاری از کودکان به دکتر یا مهندس شدن! کپی رایتینگ نیز همانند سایر حرفه‌ها شاخه‌های مختلفی دارد که هر یک با دیگری زمین تا آسمان متفاوت است و مسیرهای متفاوتی هم برای خود دارد؛ بنابراین در جواب سوال شماباید پرسید می‌خواهید چه نوع کپی رایتری بشوید؟

  1. کپی رایتر آژانس‌های تبلیغاتی؟
  2. کپی رایتر کارخانه‌ها و شرکت‌ها؟
  3. یا یک کپی رایتر آزادکار یا به‌اصطلاح فریلنسر؟

هر یک از موارد فوق بازار کار، دستمزد و جوانب مثبت و منفی متفاوتی دارد که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

اگر می‌خواهید کپی رایتر حرفه‌ای آژانس‌های تبلیغاتی شوید

باید آماده کار تمام‌وقت در آژانس‌های تبلیغاتی باشید. از آنجایی که این دفاتر عمدتاً در شهرهای بزرگ واقع شده‌اند، درنتیجه باید به این شهرها نیز نقل مکان کنید. با این حال کپی رایتینگ در آژانس‌های تبلیغاتی به دلیل کار ثابت، اطمینان بیشتری از آینده شغلی به همراه دارد.

شما معمولاً در آژانس‌های تبلیغاتی با محیطی بسیار خلاق مواجه هستید و با برندهایی سر و کار دارید که در هیچ شاخه دیگری با آنها روبرو نمی‌شوید. در مقابل باید آماده باشید تا برای مشتریانی که به کار آنها علاقه ندارید یا فروش محصولات آنها بسیار سخت است نیز کار کنید. برای مثال گاهی مسئول می‌شوید تا با ایجاد یک کمپین تبلیغاتی، فروش یک نوع پودر لباسشویی را افزایش دهید. در حالی که این محصول هیچ تفاوتی با دیگر رقبای خود ندارد. با این وصف شما باید خلاقیت بیشتری برای فروش چنین محصولاتی به خرج دهید.

اگر به این نوع کپی رایتینگ (یا به اصطلاح همه چیز نویسی!) علاقمندید، بهتر است سطح مطالعات خود را گسترده کنید چرا که در صورت استخدام در یک آژانس تبلیغاتی ممکن است همزمان مجبور باشید برای یک بانک، یک کارخانه تولید آبمیوه و یک تلفن همراه جدید، محتوای تبلیغاتی تولید کنید.

اگر می‌خواهید کپی رایتر حرفه‌ای یک شرکت یا کمپانی شوید

باید آماده یک کار نسبتاً تکراری و گاهی خسته‌کننده باشید. با این حال این حرفه ثابت و تقریباً آینده دار است. برای مثال تصور کنید که قرار است برای یک کارخانه تولید تراکتور و تجهیزات کشاورزی به تولید محتوا بپردازید. هر زمان که وب‌سایت این کارخانه به مطلب جدیدی نیاز داشته باشد، شما مسئول تهیه و بارگذاری آن هستید. هر زمان که برای محصولات جدید نیاز به بروشور باشد از شما درخواست می‌شود و هر زمان که نیاز به آگهی تبلیغاتی باشد شما مسئول تنظیم متن آن هستید.

بنابراین همان‌طور که مشاهده می‌کنید شما باید تنها برای یک کارخانه با محصولاتی خاص و مشابه هم فعالیت کنید. کپی رایتینگ در شرکت‌ها و کمپانی‌ها از جذابیت کمتری نسبت به سایر شاخه‌ها برخوردار است و اغلب ترجیح می‌دهند که برای آژانس‌های تبلیغاتی فعالیت کنند با این حال اگر جسارت بیشتری در خود می‌بینید می‌توانید راه فریلنسری را انتخاب کنید.

چگونه یک کپی رایتر حرفه‌ای فریلنسر شویم؟

حرفه کپی رایتینگ دقیقاً در این مسیر به بیشترین جذابیت خود می‌رسد. جنبه‌های مثبت و منفی کپی رایتر فریلنسر بسیار از هم فاصله دارد. شاید یک کپی رایتر فریلنسر در سال کمتر از یک میلیون تومان درآمد داشته باشد و در مقابل گاه ممکن است در ماه میلیون‌ها تومان از این راه درآمد کسب کند.

میزان درآمد در کپی رایتینگ آزاد به میزان زیادی به شناخته شدن بستگی دارد. اگر در این راه به‌خوبی شناخته نشوید کار کمی برایتان مشکل خواهد بود اما اگر اسم و آوازه خوبی برای خود داشته باشید همواره فرصت‌های کاری مناسبی به شما پیشنهاد می‌شود به‌طوری‌که گاه زمان برای انجام تمام آنها نخواهید داشت.

مهم‌ترین شاخصه یک کپی رایتر فریلنسر آزادی عمل اوست. اینکه در چه زمینه‌ای کار کند و برای چه مدتی دست از کار بکشد همگی به خواست شما بستگی دارد. با وجود اینکه فعالیت در کپی رایتینگ آزاد فراز و نشیب‌های زیاد و آینده غیرقابل پیش‌بینی دارد؛ اما پیشرفت در این مسیر با رعایت نکاتی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد قطعی و محتمل خواهد بود.

قصد دارید با تولید محتوا به یک برند مطرح تبدیل شوید؟

ما از برنامه ریزی و مدیریت کمپین بازاریابی محتوا تا تولید محتوای وب سایت و شبکه های اجتماعی همراه شما هستیم.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
مدیریت و تولید محتوا
021-41897070داخلی 3

8 نکته برای تبدیل شدن به یک کپی رایتر حرفه‌ای

خب، فرض می‌کنیم شما هیچ اطلاعی از موضوع کپی رایتینگ ندارید و به‌تازگی قرار است در این زمینه فعالیت کنید. دانستن نکات زیر می‌تواند در پیشرفت شما به‌عنوان یک کپی رایتر حرفه‌ای کمک فراوانی کند:

چشم‌انداز روشنی از کپی رایتینگ داشته باشید

طی یک دهه‌ی گذشته، موجی بی‌سابقه برای تولید محتوای آنلاین ایجاد شده است. موجی که موجب افزایش تقاضا برای به خدمت گرفتن کپی رایترها شد. درواقع بهینه‌سازی موتورهای جستجو در این زمینه بسیار تأثیرگذار بود چرا که یک محتوای خوب دیگر تنها به جذب مشتریان و مخاطبان برای خرید کالاها و خدمات منجر نمی‌شود، بلکه به کسب رتبه بهتر وب‌سایت‌های اینترنتی در نتایج جستجوی گوگل نیز می‌انجامد.

با توجه به اقبال صنایع و کمپانی‌های مختلف به فضای مجازی، بازاریابی اینترنتی یکی از بخش‌های پررونق در بحث کپی رایتینگ محسوب می‌شود و نویسندگانی که از دانش فنی لازم درباره سئو، شبکه‌های اجتماعی و دیگر بخش‌های دیجیتال مارکتینگ برخوردارند می‌توانند در این زمینه بسیار موفق باشند.

کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا چه تفاوتی دارد؟حتما بخوانید: کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا چه تفاوتی دارد؟

می‌خواهید در چه زمینه‌ای کپی رایتر حرفه‌ای شوید؟

پیش از پیدایش گوگل کپی رایتینگ به معنای نوشتن تبلیغات تلویزیونی در آژانس‌های تبلیغاتی، نوشتن ایمیل برای کمپین‌ها، گزارش‌های مطبوعاتی و بروشورهای تجاری خلاصه می‌شد. با وجود اینکه این فعالیت‌ها همچنان ادامه دارد، اما در حال حاضر بیشتر تقاضاها برای به خدمت گرفتن ادیتورها، کپی رایترهای اینترنتی، مدیران محتوا و دیگر مشاغل مرتبط با محتوای آنلاین اختصاص می‌یابد. بنابراین پیش از شروع فعالیت در این زمینه به علاقه و استعداد خود توجه کنید، شاخه موردنظر خود را انتخاب نمایید و از چالش‌هایی که در این زمینه با آن مواجه می‌شوید آگاه شوید.

انتظارات واقع بینانه داشته باشید

احتمال این که یک کپی رایتر در مراحل اولیه‌ی کار، با پیشنهادهای زیاد و با قیمت مناسب مواجه شود بسیار پایین است. فعالیت در شرکت‌های تولید محتوا و ارسال رزومه به وب‌سایت‌های استخدام می‌تواند در یافتن فرصت‌های کاری بهتر به شما کمک کند و مهارت شما را به نمایش گذارد؛ به‌خصوص اگر تا پیش از این در زمینه تولید محتوای آنلاین فعالیت نداشته‌اید.

درباره شرکتی که در آن کار می‌کنید تحقیق کنید

امروزه یافتن زمینه فعالیت شرکت‌ها، نام و رزومه مدیران عامل و کارکنان آنها در وب‌سایت‌ها کار بسیار ساده‌ای است. همچنین مدیران شرکت‌های معتبر معمولاً با نام حقیقی در شبکه‌های اجتماعی حضور می‌یابند. به این ترتیب، می‌توانید با جستجوی آنها در گوگل، توئیتر و لینکدین به راحتی به اطلاعاتی پیرامون زمینه فعالیت آنها پی ببرید. ایجاد یک ارتباط شخصی با فرد تصمیم‌گیرنده در یک شرکت به پیشرفت سریع شما در زمینه کاری کمک فراوانی می‌کند (چیزی که کمتر موردت وجه افراد قرار می‌گیرد).

خود را بیش از آنچه مهارت دارید نشان ندهید

رستوران‌های موفق، معمولاً منوی غذایی خود را محدود می‌کنند چرا که یک سرآشپز هر چقدر حرفه‌ای باشد، امکان تهیه صدها غذای متنوع را با یک کیفیت ثابت ندارد. بسیاری از متقاضیان کار معمولاً خود را به‌طور هم‌زمان در عناوین مختلفی مانند کپی رایتر، آموزگار شبکه‌های اجتماعی، کارشناس گوگل، کارشناس فروش تلفنی و بازاریاب معرفی می‌کنند. نخستین تصوری که پس از خواندن چنین رزومه‌هایی در ذهن افراد ایجاد می‌شود این است که متقاضی در هیچ یک از این زمینه‌ها واقعاً کارشناس نیست.

بنابراین رزومه خود را بر اساس مهارت‌های واقعی خود و تجاربی که کارفرمایان به دنبال آنها هستند هدف‌گذاری کنید.

رزومه خود را با رعایت نکات املایی و نگارشی تنظیم کنید

شما قرار است یک کپی رایتر حرفه‌ای شوید. درواقع آنچه از شما بر جای می‌ماند محتوایی است که دائماً توسط مخاطبان خوانده می‌شود و درنتیجه این محتوا نباید حاوی اشتباهات نگارشی و املایی باشد. رزومه شما نشانگر میزان مهارت و تسلط شما در نگارش متون است، پس در تنظیم آن دقت کنید.

آماده‌ی نوشتن یک نمونه کار باشید

اغلب آژانس‌ها و شرکت‌های کپی رایتینگ از متقاضیان خود یک نمونه کوتاه برای نشان دادن مهارت‌هایشان درخواست می‌کنند. به یاد داشته باشید که سرعت و اعتبار محتوای شما بیش از استعداد نویسندگی مورد توجه کارفرمایان قرار می‌گیرد. همچنین ارائه نمونه کار یک راه مناسب برای ارزیابی تعهد شما در تحویل به‌موقع مطالب است. بنابراین هنگامی‌که شرکت‌ها از شما نمونه کار می‌خواهند عصبانی نشوید و به سرعت مطلبی متناسب با موضوع تهیه و ارسال کنید.

در زمینه‌ای خاص متخصص باشید

کپی رایترهای فراوانی وجود دارند که در زمینه‌های فیلم، موسیقی، سرگرمی، مد و لباس تولید محتوا می‌کنند. در مقابل کمتر نویسنده‌ای یافت می‌شود که در زمینه بیمه، مالیات، سرمایه‌گذاری، ارتباطات و قانون مهارت داشته باشد. با افزایش مهارت در چنین زمینه‌هایی می‌توانید فرصت‌های شغلی بیشتری برای خود فراهم کنید.

تا می‌توانید مطالعه کنید

برای آنکه بتوانید یک کپی رایتر حرفه‌ای باشید، در ابتدا باید یک خواننده حرفه‌ای باشید! تا می‌توانید مطالعه کنید. خواندن رمان و شعر به پرورش خلاقیت شما کمک می‌کنند. همچنین، سعی کنید در زمینه‌ای که قرار است در آن به صورت تخصصی فعالیت کنید نیز مطالعه گسترده داشته باشید.

وقتی کار خود را در زمینه محتوا شروع می‌کنید، خواه‌نا‌خواه وارد فضای دیجیتال مارکتینگ شده‌اید. برای آن که حرفه‌ای تر شوید، بهتر است اطلاعات کاملی از تبلیغات و اصول بازاریابی دیجیتال داشته باشید. حتی اگر تصمیم گرفتید مسیر فریلنسری را پیش بگیرید هم دوره فروش اینترنتی: از میلیون تا میلیارد حسابی می‌تواند کمک‌تان کند. به این صفحه بروید و سرفصل‌های این دوره را مرور کنید.

چگونه محتوای مفید تولید کنیم؟

نوشتن یک محتوای مناسب تنها به رعایت نکات نگارشی و بهینه سازی متن بر اساس اصول سئو خلاصه نمی‌شود. البته باید گفت که کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا فرق دارد. کپی رایتر حرفه‌ای بر افزایش یا کاهش فروش محصولات و خدمات کمپانی‌ها تاثیر می‌گذارد.

یک متن مناسب در نگاه اول باید نیاز مخاطبان خود را رفع کند، بنابراین یک کپی رایتر حرفه‌ای به مهارت‌های دیگری برای جلب توجه و اعتماد مشتریان نیاز دارد. نکات زیر می‌تواند در رسیدن به این هدف به شما کمک کند.

فرمول تولید محتوا نیست!

مشتریان هدف خود را بشناسید

پیش از آغاز نوشتنِ یک متن متقاعدکننده باید شناخت خوبی از طرز فکر مخاطبان خود داشته باشید. در واقع این موضوع مهم‌ترین بخش در نوشتن یک محتوای معتبر و قابل‌اطمینان است. گاهی مطلب شما کاملاً با مخاطبان بی‌ارتباط است، اما به دلیل شناخت دقیق شما از آنها ممکن است مفید واقع شود و به فروش بیشتر محصولات و خدمات منجر گردد. اگر شما به‌خوبی مشتریان خود را درک کنید:

  1. نیازها، خواسته‌ها، ترس‌ها و چالش‌های آنها را خواهید شناخت.
  2. محتوایی متناسب با چالش‌های پیش روی آنها تولید خواهید کرد.

اما چگونه این کار را انجام دهیم؟

نخست خود را به جای آنها قرار دهید. نوشتن درباره موضوعاتی که خود به شکلی با آنها مواجهید کار آسانی است. برای مثال، هنگامی که درباره کپی رایتینگ می‌نویسید کافی است تجربیات خود زمانی که تازه‌کار بودید را به یاد بیاورید؛ روزهایی که گیج و سردرگم به دنبال راهی برای افزایش مهارت و پیدا کردن فرصت‌های شغلی بهتر می‌گشتید. این کار موجب می‌شود تا راهکارهای شما منطقی‌تر و قابل اجراتر باشند چراکه یک بار توسط شما عملی شده‌اند.

کپی رایتینگ و آقا فرهاد: نوشتن متن فروش و تبلیغات موثرحتما بخوانید: کپی رایتینگ و آقا فرهاد: نوشتن متن فروش و تبلیغات موثر

با این حال اگر شما برای محصولات یا خدماتی می‌نویسید که ارتباطی با شما ندارند باید اطلاعات بیشتری را درباره موضوع مورد نظر جمع‌آوری کنید. به‌ جای اینکه تصور کنید که مشتریان شما به دنبال چه چیز هستند بهتر است به‌طور مستقیم از آنها سؤال کنید. در حالت ایده آل شما باید یک پرسونا از مشتریان خود داشته باشید تا به‌وسیله آن بتوانید آنها را به وسیله محتوای مناسب هدف قرار دهید. در صورتیکه به‌طور مستقیم به مخاطبان دسترسی ندارید می‌توانید از طریق نظرسنجی به نیازهای واقعی مشتریان خود آگاه شوید.

موضوع، محصول یا خدماتی که درباره آن می‌نویسید را بشناسید

یک کپی رایتر حرفه‌ای پس از شناخت درست از مشتریان لازم است که بینشی درست از زمینه‌ای که درباره آن می‌نویسد داشته باشد. معمولاً این درک عمیق برای صاحبان کالا و خدمات یا کارآفرینان ساده‌تر است، اما یک کپی رایتر حرفه‌ای نیز بدون در نظر گرفتن اینکه برای چه موضوعی می‌نویسد می‌تواند با پاسخ به سؤالات زیر تا حدودی به شناخت درستی از محصول، خدمات یا زمینه موردنظر برسد.

ویژگی‌ها و مزایای کلی محصول شما چیست؟

اطمینان یابید که تفاوتِ بین ویژگی و مزایا را به خوبی درک می‌کنید. برای مثال وجود 500 میلی‌گرم استامینوفن در یک دارو ویژگی محسوب می‌شود. در مقابل استفاده تنها یک دوز از این دارو برای درمان سردرد یک مزیت به حساب می‌آید. یا وجود 8 گیگابایت رم و پردازنده 3 گیگاهرتزی در یک لپ تاپ یک ویژگی است، اما امکان انجام کار و بازی‌های سنگین توسط این سیستم یک مزیت به شمار می‌رود.

با این حال، کار تنها به همین‌جا ختم نمی‌شود. بیانِ مزایای یک محصول یا سرویس به تشویق مشتریان برای خرید آن منجر نمی‌شود. شما باید از خود بپرسید که محصول موردنظر چه مشکلی را حل می‌کند؟، چرا خریداران به این محصول یا سرویس نیاز دارند یا چه چیزی را می‌توانید ارائه دهید تا مشتریان به‌راحتی از کنار آن نگذرند؟

طبیعتاً پاسخ به این سؤالات برای محصولات و سرویس‌هایی که به نیازهای مشترک مردم مانند رژیم غذایی و تناسب‌اندام می‌پردازند بسیار راحت‌تر است. با این حال یک کپی رایتر حرفه‌ای هنگام پرداختن به یک موضوع باید پیشنهاداتی را مطرح کند که مشتریان به راحتی نتوانند از آن چشم‌پوشی کنند.

چه چیزی محصول شما را از سایر رقبا متمایز می‌کند؟

هنگام تولید محتوا در بازاریابی اینترنتی یکی از سؤالات مهمی که باید از خود بپرسید این است: تفاوت محصولی یا سرویسی که درباره آن می‌نویسید با سایر نمونه‌های مشابه چیست؟یا چرا برخی کالا یا خدمات شما را انتخاب می‌کنند؟

لطفاً در پاسخ به این سؤالات نگویید: کیفیت!

هر تولیدکننده و ارائه‌دهنده خدمات تصور می‌کند که بهترین سرویس را به مشتریان ارائه می‌دهد. بسیاری از کارآفرینان بر این باورند که محصولاتشان از کیفیتی مشابه با رقبا برخوردارند، درنتیجه شما باید بدانید که کدام یک از مزایای سرویس موردنظر موجب برتری در یک رقابت می‌شود تا بتوانید بیشتر بر روی آن تمرکز کنید. بنابراین پیش از دست‌به‌کار شدن برای نوشتن به سؤالات زیر پاسخ دهید.

  • آیا شما مشکلاتی که سایر رقبا پوشش نداده‌اند را برطرف می‌کنید؟
  • آیا کالا یا سرویس شما مجموعه‌ای از ویژگی‌های شاخص که در سایر محصولات دیده نمی‌شود را دارد؟

قابلیت شما در پاسخ به سؤالات بالا تعیین‌کننده میزان موفقیت شما به‌عنوان یک کپی رایتر خواهد بود.

سرفصل‌های جذاب بنویسید

سرفصل مقالات چیزی شبیه به ویترین مغازه‌ها هستند. بسیاری مردم پیش از وارد شدن به مغازه‌ها دقایقی به ویترین و اجناس درون آن خیره می‌شوند. ویترینی که توجه مشتری را جلب نکند موجب کاهش فروش مغازه می‌شود. با این وصف، سرفصل‌ها می‌توانند موجب شکست یا موفقیت محتوای شما شوند. یک کپی رایتر حرفه‌ای به‌خوبی می‌داند که عنوان ضعیف موجب دیده نشدن مطلب می‌شود.

چندان اهمیت ندارد که شما در چه فضایی می‌نویسید. سرفصل مطالب خواه در پست‌های فیس‌بوک یا در صفحات وب‌سایت‌ها، خواننده‌ها را برای کلیک بر روی مطالب تشویق می‌کند؛ اما چگونه یک سرفصل جذاب بنویسیم؟ در اینجا ما به سه نکته کلیدی برای رسیدن به این هدف اشاره خواهیم کرد:

سرفصل‌ها باید منحصربه‌فرد باشند

دنیای اینترنت و تبلیغات مملو از کپی رایترهایی است که با برداشت و رونویسی از محتوای سایرین به کار خود ادامه می‌دهند. اگر قرار است یک کپی رایتر در سطح جهانی باشید، نباید جزو این دسته قرار گیرید. اگر می‌خواهید محتوای شما به فروش بیشتر یک محصول یا به افزایش کلیک یک وب‌سایت منجر شود باید سرفصل‌های جالب‌توجه و منحصربه‌فرد داشته باشید.

هنگامی‌که مخاطبان شما سرفصل‌ها را مطالعه می‌کنند، باید دقیقاً بدانند که از محصول، سرویس یا محتوای شما قرار است چه چیزی نصیبشان شود. استفاده از تعاریفی روشن و کلی با عبارات مبهم و دوپهلو در سرفصل‌ها بسیار خاص و جذاب است.

سرفصل‌ها باید احساس مخاطبان را تحریک کند

شما به‌عنوان یک کپی رایتر قطعاً می‌خواهید که مخاطبان تصور کنند که با عدم استفاده، خرید یا توجه به محتوا و سرویس شما چه چیزی را از دست می‌دهند؟ آیا یک فرصت بالقوه را از دست داده‌اند؟ شما دقیقاً باید بر احساسی که از این سوالات به وجود می‌آیند، تمرکز کنید. به بیان ساده‌تر باید احساس ترس از دست دادن را به‌خوبی بشناسید و تا بتوانید با سرفصل‌های خود مخاطبان را تحریک کنید.

رازهایی درباره محتوای جذاب

تاکنون فهمیده‌اید که باید مشتریان و محصول یا سرویس خود را بیش از هر چیزی بشناسید. افزون بر این، دریافتید که سرفصل‌های جذاب می‌توانند در تحریک علاقه و احساسات مخاطبان مؤثر باشند. حال باید این علاقه را به کار بگیرید و مخاطبان را به کلیک بر روی دکمه خرید یا ادامه مطلب تشویق کنید. سه تکنیکی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت می‌تواند در زمینه بازاریابی محتوا به شما کمک کند:

  1. بر مزایا بیش از ویژگی‌ها تمرکز کنید: گاهی ویژگی‌ها چندان مفهوم و ملموس نیستند به‌خصوص برای کسانی که اطلاعات تخصصی در رابطه با سرویس یا محصول موردنظر شما ندارند. برای مثال وجود 500 میلی‌گرم استامینوفن در یک دارو برای یک فرد عادی معنای خاصی را نمی‌دهد، اما خوردن تنها یک دوز از این دارو برای رفع کامل سردرد کاملاً برای مخاطبان قابل‌فهم است. به‌طورکلی محتوای شما باید ساده و مفهوم باشد و خوانندگان به‌راحتی متوجه شوند که در صورت خرید یا دریافت این سرویس چه چیزی به دست می‌آورند. همچنین، گاهی پرداختن بیش از حد به ویژگی‌ها موجب القای حس دروغ و بزرگنمایی به مخاطبان می‌شود، در حالی که با شناخت نیازها و تأکید بر مزایای مرتبط با آنها، می‌توانید مخاطبان را به کلیک یا خرید تشویق کنید. بنابراین یک کپی رایتر حرفه‌ای باید بیش از ویژگی‌ها بر مزایا تمرکز کند.
  1. تصویری روشن به مخاطبان ارائه دهید: پس از تمرکز بر مزایا سعی کنید تصویری شفاف از آینده را به مشتریان یا خوانندگان ارائه دهید. تصویری که تغییر در زندگی آنها پس از خرید یا دریافت سرویس را به خوبی مشخص کند. این بخش از کار به میزان زیادی به مهارت شما در واقع‌بینانه نشان دادن مزایا بستگی دارد. برای مثال هنگام فروش یک سرویس اینترنتی به‌جای پرداختن به‌سرعت (ویژگی سرویس) کافی است در قسمت توضیحات به مدت زمان دانلود یک فیلم چند گیگابایتی اشاره کنید و بر صرفه‌جویی در زمان و لذت بردن از کار با اینترنت تمرکز کنید.
  2. هیجانات را بیش از هر چیز هدف قرار دهید: به یاد داشته باشید که بیش از منطق، احساسات و هیجانات مخاطبان را هدف قرار دهید. برای مثال، اگر برای فروش یک داروی لاغری یا برنامه تناسب اندام مطلب می‌نویسید تصویری واضح از تغییر در زندگی آنها طی سه ماه آینده را ترسیم کنید. با آنها درباره افزایش اعتماد به نفس، انرژی و پذیرش در میان دوستان صحبت کنید. از جایگاه متفاوت اجتماعی، رانندگی راحت‌تر، سلامتی بیشتر، خواب آسوده‌تر و تجربه جدید زندگی پس از تناسب‌اندام بگویید.

نتیجه‌گیری

کپی رایتینگ، مهارتی نیست که به آسانی به دست آید. اما یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که تقریباً هر کسب و کار معتبری به آن نیاز دارد. خوشبختانه، اگر بدانید که کسب و کارتان و مخاطبانش به چه چیزی نیاز دارند، می‌توانید محتوای خود را طی مدت کوتاهی چندین برابر بهتر کنید.

حالا که این مقاله را مطالعه کردید، می‌دانید که برای تقویت مهارت کپی رایتینگ خود باید چه مراحلی را طی کنید. به یاد داشته باشید نیازی نیست در کپی رایتینگ از ابتدای کار حرفه‌ای باشید. نوشتن نیز مانند هر رشته دیگری به تمرین و زمان نیاز دارد. برای آنکه بتوانید طی مدت کوتاهی به یک کپی رایتر حرفه‌ای تبدیل شوید باید به طور مداوم بنویسید و مطالعه کنید.

اگر کمی پشتکار به خرج دهید، مطمئن باشید که می‌توانید به جایگاه خوبی در زمینه تولید محتوا و کپی رایتینگ دست یابید. بنابراین همین الان دست به کار شوید!