در هفته های گذشته مطلبی درباره بروزسانی الگوریتم پنگوئن گوگل منتشر کردیم و پس از آن به بررسی لینک بیلدینگ در آخرین بروزرسانی الگوریتم گوگل پرداختیم. اما شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که باید در قبال این بروزرسانی الگوریتم گوگل چه واکنشی داشته باشید. در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که پس از این بروزرسانی ها باید چه کارهایی انجام دهید.

در دنیای سئو، تنها عامل ثابتی که وجود دارد، تغییر است! قوانین و اصول سئو همیشه در حال تغییر هستند. در حقیقت، گوگل اعلام کرده است در طول یک سال تقریباً 500 الی 600 بار الگوریتم های خود را تغییر می دهد. اگرچه بیشتر این تغییرات به قدری کوچک هستند که کاربران متوجه شان نمی شوند، اما گوگل هر چند وقت یک بار بروزرسانی های بزرگی انجام می دهد.

ما طی 2 سال گذشته، شاهد 9 بروزرسانی بزرگ در الگوریتم گوگل بوده ایم. دو بروزرسانی بزرگ اخیر الگوریتم گوگل، الگوریتم Possum (که در ۱ سپتامبر ۲۰۱۶ منتشر شد) و الگوریتم Pinguin نسخه 4 (در تاریخ ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۶ منتشر شد) بودند که باعث تکاپوی متخصصان سئو شدند.

به شخصه، طی سال های اخیر شاهد به روزرسانی های زیادی همچون Caffeine and Vince در سال ۲۰۰۹، Panda/Farmer در سال ۲۰۱۱، the Exact-Match Domain (EMD) و Penguin در سال ۲۰۱۲ و Pigeon در سال ۲۰۱۴ بوده ام که این موارد، همراه با دو بروزرسانی اخیر گوگل، رتبه بندی سایت ها را دگرگون کردند و باعث تغییر رویکرد سئوکاران جهان شدند. شاید این بروزرسانی های بزرگ، در آغاز کمی مرا می ترساندند، اما امروز دیگر این چنین نیست.

در هنگام این بروزرسانی ها، شما باید سه نکته را همیشه به یاد داشته باشید تا بتوانید بهترین رویکرد و استراتژی را برای سایت خود اتخاذ کنید:

از بروزرسانی الگوریتم گوگل نترسید

بروزرسانی الگوریتم گوگل، به خصوص بروزرسانی های بزرگ، ممکن است باعث ایجاد ترس و استرس در برخی افراد شود. من نیز این موضوع را به خوبی درک می کنم، اما واقعیت این است که گوگل هیچ وقت فهرست کاملی از این تغییرات را در اختیار ما قرار نمی دهد. بنابراین وحشت کردن از چیزی که اطلاعات کافی درباره اش نداریم، بیهوده است. برای مثال بروزرسانی اخیر الگوریتم پنگوئن گوگل را در نظر بگیرید.

با انتشار پنگوئن نسخه 4.0، گوگل اطلاعاتی را در مورد این بروزرسانی منتشر کرد. در حالیکه تغییرات اساسی در آن رخ داده بود، گوگل جزییات واضح و روشنی را در اختیار کاربران قرار داد تا بدانیم باید انتظار چه چیزهایی را از این بروزرسانی داشته باشیم. حالا به خوبی می دانیم که:

  • الگوریتم پنگوئن نسخه 4.0 به صورت لحظه ای (Real-Time) کار می کند.
  • الگوریتم پنگوئن جدید خاصیت Granular دارد، به این معنی که دقیق تر شده است.

قبل از دانستن این اطلاعات، گمانه زنی های زیادی در مورد تاثیر این بروزرسانی ها انجام شد. برخی از این شایعات درست بودند، اما برخی دیگر چندان صحت نداشتند. اما یک نکته حتمی وجود دارد: اگر بخواهید درباره بروزرسانی های انجام شده نگران شوید و شروع به حدس و گمان کنید؛ چیزی جز نگرانی بی مورد نصیبتان نخواهد شد. بنابراین زمانی که می فهمید بروزرسانی الگوریتم گوگل در راه است، وحشت نکنید و آرامش خود را حفظ کنید. آن چیزی که قرار است اتفاق بیافتد، در هر صورت می افتد.

برای واکنش نشان دادن صبور باشید

خب، بروزرسانی الگوریتم گوگل انجام شد و شما توانستید به خوبی آرامشتان را حفظ کنید. حال نوبت به مرحله بعد می رسد. در مرحله بعدی باید برای نشان دادن واکنش نسبت به این بروزرسانی، صبور باشید. بروزرسانی الگوریتم گوگل شاید شما را وسوسه کند که تغییراتی را بر روی سایت خود اعمال کنید، اما این کار فقط اتلاف زمان و انرژی است. به جای چنین واکنش های عجولانه ای، بهتر است منتظر بمانید تا ببینید سایت شما تحت تاثیر این بروزرسانی قرار می گیرد یا خیر. مطمئناً اگر استراتژی سئوی خوبی را در پیش گرفته باشید، نه تنها این بروزرسانی الگوریتم رتبه شما را کاهش نمی دهد، بلکه شاهد ارتقا جایگاه سایت خود در نتایج رتبه بندی خواهید بود.

از بروزرسانی الگوریتم گوگل نترسید

ماموریت و هدف اصلی گوگل، فراهم کردن بهترین پاسخ ها برای کاربران است. به همین خاطر است که گوگل سعی می کند به طور مداوم الگوریتم های خود را تغییر دهد تا وبمسترها را وادار به ایجاد سایت، تجربه کاربری و محتوای بهتر کند. این بروزرسانی های الگوریتم گوگل تنها برای سر بر سر گذاشتن با سئوکاران انجام نمی شوند. در حقیقت، گوگل معتقد است که سئو موضوع بسیار مهمی است، اما چیزی که گوگل با آن مبارزه می کند سئوی کلاه سیاه و اسپم است.

پیش از آنکه بخواهید به بروزرسانی الگوریتم گوگل واکنش عجولانه نشان دهید، بهتر است چند روز یا حتی چند هفته منتظر بمانید تا ببینید این بروزرسانی ها چه تاثیری بر روی سایت تان داشته اند. از وضعیت فعلی تان گزارش بگیرید و آن را با نتایج گزارش هفته های بعدی مقایسه کنید. اگر احساس کردید که بروزرسانی ها بر روی سایت تان تاثیر گذاشته است، پس بدانید زمان تغییر فرا رسیده است.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع می‌کنم
021-58438داخلی 1

مطالعه منابع معتبر و اعمال تنظیمات ضروری

خب، حالا که وحشت نکرده اید و واکنش عجولانه از خود نشان نداده اید، متوجه شده اید که باید تنظیمات خاصی را در سایت خود تغییر دهید. در این مرحله، معمولاً سخت ترین قسمت تصمیم گیری است. مطمئناً شما نمی دانید باید از کجا شروع کنید.

پیشنهاد می کنیم برای آغاز کار، وبلاگ وبمستران گوگل را مطالعه کنید. هر پستی که در آن منتشر می شود را به دقت بخوانید تا بفهمید هدف از بروزرسانی الگوریتم گوگل چه بوده است. اگر سایت شما نیز تحت تاثیر این بروزرسانی قرار گرفته است، به احتمال زیاد باید بر روی نکات ذکر شده در مقالات تمرکز کنید. اگر باز هم احساس کردید که در این زمینه به کمک احتیاج دارید می توانید به دیگر سایت های معتبر سئو مانند MOZ یا Search Engine Land سر بزنید. وبلاگ نوین نیز تلاش می کند تا شما را از آخرین بروزرسانی های الگوریتم گوگل مطلع کند.

همانند کاری که در مورد الگوریتم پنگوئن انجام دادیم، اجازه دهید به بروزرسانی اخیر الگوریتم گوگل یعنی Possum نگاه کنیم. همانطور که می دانید الگوریتم Possum سئوی محلی را هدف قرار داده و قصد دارد اسپم های موجود در آن را حذف کند. با اینکه گوگل درباره این بروزرسانی چیزی در وبلاگ خود ننوشته است، اما تغییرات زیادی در نتایج سئوی محلی ایجاد شده و همین امر می تواند جامعه سئو را به واکنش وادارد.

شفافیت: راهکار اصلی یک تجارت با ثبات و مثال‌زدنیحتما بخوانید: شفافیت: راهکار اصلی یک تجارت با ثبات و مثال‌زدنی

زمانی که چنین تغییراتی بدون تایید مستقیم از طرف تیم گوگل انجام می شود، حس بدی در صاحبان سایت ایجاد می کند. اینجا دقیقاً همان جایی است که باید به دیگر متخصصان سئو اعتماد کنیم. جوی هاوکینز (Joy Hawkins)، یکی از مقاله نویسان خوب سایت Search Engine Land با بررسی دقیق الگوریتم Possum توانسته است 5 عاملی که تحث تاثیر این الگوریتم قرار گرفته اند را پیدا کند.

نکته کلیدی که از بررسی هاوکینر به دست می آید این است که زمانی که گوگل راهکاری ارائه نمی کند، باید به سراغ سایت هایی بروید که قابل اعتمادند. سایت های زیادی وجود دارند که می توانند نتایج کوتاه مدتی برای سایت شما فراهم آورند، اما راهکارهایشان در طولانی مدت وضعیت سئو شما را تخریب می کند. پس تنها سایت های معتبر را دنبال کنید.

زمانی که می خواهید تنظیمات جدیدی را بر روی سایت خود اعمال کنید، باید تغییرات را تک تک و با فاصله زمانی معین انجام دهید. در این شرایط قادر خواهید بود که تاثیرات هر تغییر را به صورت دقیق دنبال کنید و نتابج آن را به صورت عینی مشاهده نمایید.

نتیجه گیری

بروزرسانی الگوریتم گوگل، به خصوص یک بروزرسانی بزرگ و اصلی می تواند بسیار ترسناک باشد. اما اگر سئو سایت خود را به درستی انجام داده اید، نباید نگران باشید. اگر محتوایی خوب، آموزنده و کاربرپسند تولید کرده اید و برایشان از وب سایت های معتبر لینک گرفته اید، جای نگرانی نیست.

اما اگر از سایت های دیگر لینک می خرید و در سایت خود محتوای خوب تولید نمی کنید، باید نگران بروزرسانی الگوریتم گوگل باشید. زمانی که از بروزرسانی الگوریتم گوگل مطلع شدید، آرامشتان را حفظ کنید و منتظر بمانید. به این ترتیب می توانید تغییرات به وجود آمده را به خوبی دنبال کنید.

شاید تمام فاکتورهای رتبه بندی سایت در گوگل را نشناسیم، اما مطمئناً هدف گوگل از اعمال این بروزرسانی ها را می دانیم. هدف اصلی این بروزرسانی ها ارائه بهترین و دقیق ترین نتایج به کاربران است. بنابراین بهتر است بر روی کاربران سایت خود تمرکز کنید تا بتوانید نیازهایشان را برطرف کنید.

تجربه شما از آخرین بروزرسانی های گوگل چه بوده است؟ آیا این بروزرسانی ها رتبه سایت شما را تغییر داده اند؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید. همچنین، در صورتی که در زمینه آموزش سئو سوالی دارید، آن را از طریق دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.