خب، از زمانی که مقاله ای اصولی و ابتدایی درباره یکی از موانع و معضلات موجود در سئو منتشر کرده ایم، زمان زیادی می گذرد و فکر می کنیم وقت آن رسیده است که مقاله ای حرفه ای و اصولی درباره ساختار چینی و بهینه سازی آدرس صفحات سایت به شما عزیزان ارائه دهیم. توجه داشته باشید اعمال ِنکاتی که امروز در این مقاله بیان خواهیم کرد برای هر صفحه ای که ایجاد می کنید ضروری نیست. استفاده از توصیه های موجود در این لیست برای سایت شما عالی خواهد بود اما اگر نتوانستید همه موارد را اعمال کنید زیاد نگران نباشید زیرا انجام این کار ها ضروری و الزامی نیست. نکات بیشتر جنبه پیشنهادی دارند و می توانند به رتبه بندی وب سایت شما کمک کنند، اما اجرای هیچ کدام شان الزامی نیست.

همانطور که می دانید گوگل و بینگ در سال های اخیر پیشرفت های زیادی کرده اند و می توانند چالش های فنی بیشتری را مدیریت کنند. اما در زمینه سئو، هر چقدر کار را برای موتور جستجوگر و کاربران راحت تر کنید، مطمئن باشید نتایج بهتری دریافت خواهید کرد.

در مواقع لزوم از دامنه و زیر دامنه یکسان استفاده کنید

توضیح این گزینه کمی دشوار است زیرا شواهد و نمونه های بسیاری وجود دارد که افراد در حال انتقال محتوای خود از subdomain به subfolder هستند و نتایج خوبی نیز دریافت می کنند. همچنین عدۀ بسیاری بودن اند که محتوای خود را از Subfolder به Subdomain منتقل کرده اند و ترافیک خود را از دست داده اند.

نمی توان گفت این گزینه کارساز و مفید نیست. اگر یک subdomain تنها روشی است که می توانید با استفاده از آن یک وبلاگ ایجاد کنید و محتوای مورد نیاز خود را منتشر نمایید، پس بهتر است این کار را انجام دهید. اما اگر محتوای وبلاگ شما در یک دامنه اصلی و subdomain واحد قرار داشته باشد، ممکن است رتبه بندی شما با مشکل مواجه شود و بر روی عملکر دیگر سایت ها تاثیر نداشته باشد.

اگر وبلاگ شما بر روی Subfolder قرار دارد، احتمال اینکه با افت ترافیک روبرو شوید بسیار است. پس ترجیحاً اگر می خواهید وبلاگ خود را به یک زیر دامنه انتقال دهید بر روی این امر دقت به خرج دهید.

آدرس URL سایت تان برای انسان ها خوانا باشد

همانطور که می دانید آدرس سایت و صفحات شما توسط انسان ها خوانده می شود پس اگر بتوانید این آدرس ها را به گونه ای ساختاردهی کنید که خواندن آن برای انسان ها راحت تر باشد، پس خواندن آن برای موتورهای جستجوگر نیز ساده تر خواهد بود. در دسترس بودن، همیشه یکی از بخش های مهم و ضروری در حوزه سئو بوده است اما هیچ وقت به اندازه امروز اهمیت بالایی نداشته است زیرا موتورهای جستجوگر، امروزه می توانند داده های کاربران را بررسی کنند و تشخیص دهند افراد به دنبال چه چیزهایی هستند.

خوانایی آدرس صفحات برای هر فرد تفاوت دارد اما خوشبختانه تصویر زیر می تواند درک بهتری از موضوع به شما بدهد:

آدرس سایت و تاثیر آن بر سئو

نیاز نیست که هر بخشی از آدرس سایت کامل و تمیز باشد اما حداقل باید به گونه ای سازمان دهی شود که درک آن توسط افراد آسان باشد تا فرد بتواند به راحتی آن را پیدا کند.

قرار دادن کلمات کلیدی در آدرس سایت

هدف قرار دادن کلمات کلیدی که قصد دارید با آنها رتبه بندی بهتری دریافت کنید می تواند ایدۀ خوبی برای آدرس های URLتان باشد. این امر به خاطر دلایل متعددی مفید و صحیح است.

اولاً کلمات کلیدی که در URL قرار دارند به افرادی که URL شما را در رسانه های اجتماعی، ایمیل یا لینک های موجود در سایت ها مشاهده می کنند، کمک می کند تا بفهمند این آدرس به مطلبی که به دنبالش هستند مرتبط است. به تصویر زیر نگاه کنید، متا فیلتر تعبیه شده در مرورگر نشان می دهد که آدرس وب سایت با موضوع لینک همخوانی دارد:

تاثیر آدرس دهی درست بر سئو

دوماً آدرس هایی که به کار می برید به طور منظم کپی می شوند. زمانی که انکر تکستی یا متنی برای لینک موجود نباشد، خود URL می تواند به عنوان انکر تکست عمل کند و محتوایی که در آن به کار رفته است را معرفی نماید (این امر هنوز هم یک سیگنال قدرتمند برای رتبه بندی محسوب می شود). به شکل زیر توجه کنید:

تاثیر آدرس دهی درست سایت بر سئو

در نهایت، کلیدواژه هایی که در آدرس URL یا صفحات سایت شما قرار می گیرند در نتایج جستجو نشان داده می شوند. محققان دریافته اند که URL یکی از عناصر برجسته و غالبی است که کاربران برای کلیک کردن  یک لینک در نتایج جستجو مد نظر قرار می دهند.

تاثیر آدرس دهی سایت بر سئو

آدرس های متعدد برای یک محتوا را تصحیح کنید

اگر دو URL دارید که به محتوای یکسانی اشاره می کند، سعی کنید آنها  را متعارف سازی یا همان canonicalize کنید. شما می توانید این کار را با ریدایرکت 301 (اگر دلیل واقعی برای نگه داشتن محتوای تکراری ندارید) یا روش rel=canonical (اگر دوست دارید نسخه های متفاوتی برای برخی از بازدید کنندگان داشته باشید) انجام دهید. آموزش انجام این کار را پیشتر در مقاله محتوا تکراری چیست برایتان بیان کردیم.

این خط، این نشان! بدون استراتژی به جایی نمی‌رسیدحتما بخوانید: این خط، این نشان! بدون استراتژی به جایی نمی‌رسید

اگرچه محتوای تکراری باعث جریمه شدن سایت شما نمی شود (درتعداد کم، مسلماً تولید محتوای تکراری به صورت منظم باعث جریمه خواهد شد) اما می تواند سیگنال های رتبه بندی را تقسیم نماید و همین امر بر روی پتانسیل ترافیک موتورهای جستجوگر تاثیرگذار خواهد بود

اگر صفحه A پتانسیل خاصی برای رتبه بندی داشته باشد و اگر از روی آن یک محتوای تکراری به نام A2 منتشر نمایید، با استفاده از متعارف سازی این دو صفحه، صفحه A شانس بیشتری برای بدست آوردن رتبه بهتر در موتورهای جستجوگر خواهد داشت.

تا حد امکان از پارامترهای داینامیک استفاده نکنید

این نوع آدرس ها بسیار زشت به نظر می رسد:

تاثیر آدرس سایت بر سئو

اگر می توانید از کاربرد پارامترهای URL اجتناب کنید، حتماً اینکار را انجام دهید. اگر بیش از دو پارامتر دارید، بهتر است وقت خود را بر روی دوباره نویسی آنها قرار دهید و سعی کنید آن ها را به صورت استاتیک؛ قابل خواندن و متنی در بیاورید.

بیشتر پلتفرم های CMS در طول سال های اخیر توجه زیادی به این موضوع داشته اند اما هنوز هم موارد اندکی دیده می شود که از همین نوع پارامترها استفاده می کنند. شما می توانید برای انجام این کار از ابزارهای mod_rewrite ، ISAPI rewrite و MS' URL Rewrite Module استفاده کنید.

برخی از پارامترهای داینامیک برای پیگیری کلیک مورد استفاده قرار می گیرد (همانند مواردی که توسط اپلیکیشن های اشتراک گذاری اجتماعی همچون Buffer  قرار داده می شود). به طور کلی، این گونه پارارمترها باعث بروز مشکلات بزرگ نمی شود اما ممکن است باعث ایجاد آدرس های طولانی و عجیب شود. خودتان در مورد مفید بودن یا مفید نبودن پارامترهای شمارنده کلیک در آدرس سایت یا صفحات تصمیم بگیرید.

آدرس سایت کوتاه بهتر است

مطالعات و تحقیقات انجام شده در سال 2014 نشان می دهد که به اشتراک گذاری اجتماعی (که تاثیر مثبت اما غیر مستقیمی بر روی سئو دارد) URLهای کوتاه که محتوای سایت را به خوبی نشان می دهند عملکرد بهتری نسبت به آدرس های مبهم، طولانی یا غیر برندی دارند.

آدرس های کوتاه تر بهتر از آدرس های طولانی است

معمولاً آدرس هایی که کوتاه تر هستند به آدرس های طولانی ارجح هستند. اگر آدرس سایت یا صفحات شما کمتر از 50 الی 60 کاراکتر هستند، به هیچ وجه نگران نباشید. اما اگر URL های شما بیشتر از 100 کاراکتر دارند بهتر است به فکر بازنویسی آنها باشید.

این موضوع مشکل مستقیمی در گوگل یا بینگ محسوب نمی شود. این موتورهای جستجوگر می توانند بدون مشکل این آدرس ها را پردازش کنند. مشکلی که وجود دارد در مورد کاربرد و تجربه کاربری است. آدرس های کوتاه تر را راحت تر می توان کپی کرد، در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشت و در سایت های دیگر قرار داد. همین امر باعث بهبود کارایی آن لینک می شود و در هر لایک، توییت، پین، ایمیل یا لینک تاثیرگذار خواهد بود.

آدرس URL را با عنوان صفحه هماهنگ کنید

این گزینه بدین معنی نیست که عنوان موجود باید همیشه با آدرس صفحه یکسان باشد. استفاده از مفهوم عنوان در آدرس کافی خواهد بود. همچنین شما می توانید تغییراتی در آن ایجاد کنید. آدرس novin.com/my-favorite-7-articles می تواند مفهوم را برساند. همچنین دیگر شکل های نوشتاری مانند novin.com/my-favorite-7-seo-articles نیز آدرس خوبی به شمار می آید.

منطبق بودن آدرس با عنوان، یک هدف انسان محور است. به عنوان مثال می توان با استفاده از آدرس به کاربر اطلاع داد که چه چیزی در محتوای سایت وجود دارد و آیا این محتوای موجود در آن می تواند انتظارات او را برآورده سازد یا خیر.

به همین خاطر به شدت توصیه می شود که عنوان سایت و صفحه خود را با عنوان و سرتیتر هایی که در آن به کار می رود منطبق و هماهنگ کنید. هر چقدر انطباق و هماهنگی بیشتر باشد، بهتر است.

تاثیر آدرس دهی درست سایت بر سئو

به عنوان مثال دو آدرسی که در تصویر بالا مشاهده کردید در فیس بوک منتشر شده است. آدرس اول زیاد واضح و روشن نیست. آدرس دوم به گونه ای ساختاردهی شده است که محتوای موجود با استفاده از آن به خوبی نشان داده شود. ما باید به دنبال سطح یکسانی از شفافیت در آدرس ها و عناوین خود باشیم.

قرار دادن حروف اضافه در آدرس سایت ضروری نیست

اگر عنوان/سرتیتر شما حاوی حروف اضافه (Stop Words) است، قرار دادن آن در URL ضروری نیست. در برخی از موارد این حروف اضافه می تواند آدرس شما را کوتاه تر کند و خواندن آن در محیط های اشتراک گذاری را آسان تر نماید. در مورد استفاده کردن یا نکردن از حروف اضافه خودتان باید تصمیم بگیرید.

ورق آس سئو : قدرت سئوی محلی برای کسب و کارهای کوچکحتما بخوانید: ورق آس سئو : قدرت سئوی محلی برای کسب و کارهای کوچک

همانطور که می بینید من در این مقاله تصمیم گرفتم که کلمه For را در آدرس وب سایت قرار دهم چرا که خواند آن برای مخاطب راحت تر می شود و همچنین، آدرس دامنه به قدری طولانی نیست که بخواهد مشکل ساز شود.

علائم نامناسب را از آدرس سایت حذف کنید

زمانی که برخی از علائم متنی در آدرس قرار می گیرند، خواندن آن برای افراد دشوار می گردد. به طور کلی، بهتر است این موارد حذف گردد یا کنترل شود. در شکل زیر لیستی از کاراکترهای امن در برابر کاراکترهای نامناسب را مشاهده می کنید:

تاثیر آدرس سایت URL بر سئو

این موارد نه تنها خوانایی آدرس سایت را مخدوش می کنند، بلکه فرآیند خزش را از بین می برند و در بسیاری از مرورگرها اختلال ایجاد می کنند.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع می‌کنم
021-58438داخلی 1

تعداد ریدایرکت ها را به دو مورد یا کمتر محدود کنید

اگر کاربر یا خزندۀ یک موتور جستجوگر آدرس A را درخواست کند و به آدرس B منتقل شود، هیچ مشکلی پیش نمی آید. حتی اگر آدرس B به آدرس C منتقل شود باز هم مشکلی وجود نخواهد داشت (هر چند بهتر است که آدرس A مستقیماً به آدرس C منتقل شود) اما این تغییر مسیرها زمانی مشکل ساز خواهد بود که چرخۀ موجود بیش از دو بار تکرار شود.

به طور کلی، موتورهای جستجوگر چرخۀ ریدایرکت ها را به طور دقیق دنبال می کنند اما معمولاً توصیه می کنند آدرس های مهم در این چرخه قرار نگیرند زیرا سیگنال های رتبه بندی این آدرسها کاملاً شمرده نمی شود. مشکل بزرگتر برای مرورگرها و کاربرانی است که از بروز این چرخه خسته می شوند و  ممکن است سایت را ترک نمایند. کاربران موبایلی نیز با این چرخه مشکل خواهند داشت. به همین خاطر باید سعی کنید ریدایرکت های سایت خود را به حداقل برسانید و از این طریق مشکلات خود را حل کنید.

پوشه های کمتر، بهتر است

آدرس زیر را در نظر بگیرید:

novin.com/seo/content/10yr/strategy/blogging

حالا به آدرس زیر توجه کنید که ساختار آن کمی تغییر یافته است:

novin.com/scotch/seo-content-strategy-blogging

این موضوع بدین معنی نیست که اسلش ها (پوشه ها) ضرورتاً باعث تخریب عملکرد سایت شما می شوند اما استفاده از آن ها می تواند ویرایش رشته های URL را بسیار پیچیده تر کند. هیچ اجباری برای استفاده کردن یا نکردن از پوشه ها در آدرس وجود ندارد، همه چیز به تصمیم شما بستگی خواهد داشت.

آدرس سایت خود را هش نکنید

هش (یا شناساگر URL) در طول تاریخ یک روش برای ارسال بازدید کننده به موقعیت خاصی از سایت بوده است. استفاده از هش های URL برای نشان دادن محتوای منحصر به فرد یا جداگانه، ایده خوبی نیست. البته این موضوع نیز استثناهایی دارد. گوگل، به توسعه دهندگان اجازه می دهد از هش ها برای ایجاد برنامه های آژاکس (Ajax) استفاده کنند. سایت هایی همچون آمازون و توییتر دریافته اند که استفاده نکردن از هش های پیچیده می تواند مزایای بسیاری به همراه داشته باشد. پس تا جایی که می توانید از آن اجتناب کنید.

به کوچک یا بزرگ بودن حروف در آدرس سایت دقت کنید

چند سال قبل، جان شرود محتوای جالبی در مورد چالش ها و مشکلات مرتبط با حساسیت به حروف بزرگ و کوچک نوشت. اگر از سرورهای مایکروسافت/IIS استفاده می کنید باید در این مورد هوشیار باشید. اگر میزبانی سایت شما بر روی لینوکس یا یونیکس است، با وجود چنین مواردی به مشکل برخورد می کنید. به عنوان مثال novin.com/AbC یک محتوای جداگانه نسبت به novin.com/aBc محسوب می شود و این برای سایت شما ضرر دارد.

تاثیر آدرس سایت URL بر سئو

در دنیای ایده آل، شما می خواهید موارد نادرست را به طور خودکار به موارد درست منتقل کنید. پروتکلهای بازنویسی htaccess برای حل این مشکل وجود دارد که می توانید از آنها بهره مند شوید.

۴۰ ایده پولساز برای کسب درآمد اینترنتیحتما بخوانید: ۴۰ ایده پولساز برای کسب درآمد اینترنتی

برای جدا کردن کلمات از خط فاصله استفاده کنید

سال ها قبل استفاده از زیر خط (_) در آدرس سایت منع بود. در چند سال اخیر، موتورهای جستجوگر توانسته اند بر چالش های قبلی خود غلبه کنند و در حال حاضر خط فاصله و خط زیرین به طور مشابه در موتورهای جستجوگر رفتار می شود. خط فاصله در آدرس می تواند کارساز و مفید باشد اما می تواند ظاهر آن را تا 20% خراب کند و از قابلیت خوانایی آن بکاهد.

بنابراین اگر نیازی به این دو مورد نداشتید بهتر است از کاربرد آن در URL خودداری کنید.

از تعداد زیادی کلمات کلیدی استفاده نکنید

استفاده از کلیدواژه های بسیار (Keyword Stuffing) در آدرس سایت می تواند نتیجه معکوس داشته باشد و جلوی کلیک کردن افراد بر روی آن را بگیرد. تکرار کلمات کلیدی نیز نمی تواند به رتبه بندی سایت در موتورهای جستجوگر کمک کند.

تاثیر آدرس سایت URL بر سئو

گوگل و بینگ پا را فراتر از الگوریتم ها گذاشته اند و به کلیدواژه های موجود که بارها تکرار شده اند جایزه نمی دهند. این موضوع دیگر نمی تواند کمکی به شما بکند. پس شانس رتبه بندی خود را با تکرار کلیدواژه در آدرس سایت خراب نکنید. مطمئن باشید که در صورت تکرار کلمات کلیدی، کلیکی به دست نخواهید آورد.

امیدواریم که این مطلب توانسته باشد به سوالات شما پاسخ دهد. در صورتی که در زمینه آموزش سئو یا آموزش لینک سازی سوالی دارید می توانید آن را در قسمت دیدگاه های وبلاگ با ما در میان بگذارید تا کارشناسان نوین به سوالات شما پاسخ دهند.

منبع: Moz.com