هر کس که کمی از دنیای اینترنت سر در بیاورد و کوچک‌ترین محتوایی را در آن تولید کرده باشد، با مفهوم تگ یا همان برچسب آشناست. همه ما ایرانی‌ها این جمله را شنیده‌ایم:

وقتی یک مطلب توی سایت خودت منتشر می‌کنی، تا می‌تونی براش تگ‌های مرتبط بزن!

و به کمک این راهنمایی ساده، همه‌گیر و اشتباه (!) بود که بسیاری از سایت‌های ایرانی در حال حاضر هزاران صفحه بیهوده و تکراری دارند. اما منظور من از این حرف چیست؟ آیا واقعاً تگ های زیاد، تاثیر بدی روی وب‌سایت شما می‌گذارند؟ متاسفانه باید بگویم بله! و صمیمانه امیدوارم که تا به امروز، تگ‌های زیادی ایجاد نکرده باشید. چون مرتب کردن آنها کار راحتی نخواهد بود. (من روش اینکار را در انتهای مطلب آموزش داده‌ام.)

تگ زدن بیش از حد اشتباه است

در این مقاله، ما تمام آنچه باید درباره تگ‌ها بدانید را به شما خواهیم گفت و تمام باورهای غلط ایرانی‌ها درباره این برچسب‌های نازنین و کاربردی را قلع و قمع می‌کنیم. با تمام وجود خواندن کامل این مقاله را به همه وب‌مسترهای عزیز پیشنهاد می‌کنم. خب، آماده‌اید؟ بیایید شروع کنیم.

اصلاً تگ یا همان برچسب چیست و چه کاربردی دارد؟

اولین قدم ما برای داشتن درک درست، فهمیدن معنی و کاربرد تگ (Tag) است. پس خواهشاً برای دقایقی، سئو و رتبه گوگل را فراموش کنید و فقط بر روی نقش تگ در سایت خود تمرکز داشته باشید.

همه ما برای دسترسی بهتر کاربران به مقالات، محصولات و سایر محتواهای خود، آنها را دسته‌بندی می‌کنیم. این دسته‌ها در واقع موضوعات اصلی سایت ما هستند. موضوعاتی که قرار نیست به این راحتی‌ها تغییر کنند و تمام مطالب یا محصولات ما در یک یا چند تا از آنها قرار می‌گیرند. دسته‌بندی‌های یک وب‌سایت یا وبلاگ معمولاً از طریق منوی اصلی آن قابل دسترسی هستند و کاربر به راحتی می‌توان به صفحه مخصوص هر دسته مراجعه کند.

اما بسیار پیش می‌آید که چند مقاله، محصول یا ... دارای موضوع یا ویژگی‌های یکسانی باشند. شباهت‌هایی که در دسته‌بندی کلی ما مشخص نشده‌اند. اما قطعاً خوب خواهد بود اگر بتوانیم این شباهت‌ها را به نحوی طبقه‌بندی کنیم که ساختار کلی سایت ما بهتر شود و کاربرها راحت‌تر از آن استفاده کنند. اینجاست که مفهوم برچسب مطرح می‌شود. در واقع کافی است که ما یک برچسب برای موضوع یا ویژگی مد نظر خود ایجاد کنیم و این برچسب را بر روی تمام محتواهای مرتبط بچسبانیم.

هر برچسب، یک صفحه در سایت و وبلاگ ما ایجاد می‌کند که تمام محتواهای مرتبط در آن قرار می‌گیرند. در واقع، کارکرد برچسب درست مثل دسته‌بندی است، با این تفاوت که اهمیّت کمتری دارد و قرار نیست مثلاً در منوی بالای سایت ما قرار بگیرد. (در شبکه های اجتماعی نیز، همین مفهوم با کلمه هشتگ وجود دارد. البته در این شبکه ها دیگر خبری از دسته بندی نیست.)

2 نمونه از استفاده درست برچسب ها

حالا که تا حدی موضوع برایتان باز شد، بگذارید 2 مثال مختلف از کارکرد درست تگ ها را بررسی کنیم. این مثال‌ها به شما کمک خواهند کرد تا نقش تگ در موقعیت‌های مختلف را بهتر درک کنید.

  1. بررسی برچسب‌ها در وبلاگ نوین

مطالب ما در وبلاگ نوین به چندین دسته اصلی تقسیم می‌شوند: بازاریابی، فروش، تبلیغات، سئو و چند مورد دیگر. اینها موضوعات کلی ما هستند که هر کدام علاقه‌مندان بسیار زیادی هم دارند و هر کدام از مقاله‌های ما، بالاخره به یکی از آنها مربوط می‌شوند.

حال بیایید کمی در مقالات نوین دقیق‌تر شویم. در حال حاضر، بخشی از مقالات ما به بررسی تاثیر روان‌شناسی در بازاریابی و فروش می‌پردازند. این موضوعی است که برای خیلی از افراد جذاب است. پس بد نیست که یک صفحه را به مطالب آن اختصاصی دهیم. با اینحال، قصد نداریم برای آن یک دسته ایجاد کنیم، چرا که موضوع محدودی است. پس چه می‌کنیم؟ بله! یک برچسب می‌سازیم و تمام مطالبی که به نحوی به بازاریابی مرتب هستند را در آن تگ می‌کنیم.

همین موضوع در مورد بسیاری دیگر از ریز موضوعات وبلاگ ما هم صادق است. شاید بد نباشد برای درک بهتر، سری به چند تا از تگ‌هایی که ما تا امروز ایجاد کرده‌ایم، مثل آموزش تبلیغات گوگل یا معرفی روش‌های مختلف بازاریابی بزنید.

  1. بررسی برچسب‌ها در یک سایت مربوط به فناوری

حالا بگذارید یک موضوع متفاوت را ببینیم. یک سایت را فرض کنید که درباره تکنولوژی می‌نویسد. طبیعتاً این سایت دارای یک دسته‌بندی درباره گوشی‌های موبایل است. حتی زیر دسته‌هایی برای اخبار برندهای مختلف دارد. اما آیا هیچوقت یک دسته‌بندی با موضوع "آیفون 4393" خواهد داشت؟ مسماً نه! چرا که این موضوع بیش از حد محدود است و به علاوه، مقالات آن دارای تاریخ مصرف هستند. اما قطعاً طبقه‌بندی مطالب مرتبط با این گوشی می‌تواند به خواننده‌های علاقه‌مند به آن کمک کند. پس بهترین راه این است که تمام نوشته‌های مرتبط، با برچسب "آیفون 4393" تگ شوند.

استفاده از برچسب در زومیت

زومیت 3 تگ در مطالب آیفون x خود استفاده کرده است. اولی برای برند اپل، دومی برای گوشی های اپل و سومی گوشی iPhone x

هاست چیست و چگونه یک هاست فوق‌العاده بخریم؟حتما بخوانید: هاست چیست و چگونه یک هاست فوق‌العاده بخریم؟

مزایای تگ: چرا حتماً باید برچسب بزنیم؟

هر چقدر که برچسب زدن به آدم‌ها کار اشتباهی باشد، برچسب زدن به محتواهای وب‌سایت کار خوبی است. اما چرا؟ مگر برچسب زدن چه مزایایی برای شما دارد؟ برای اینکه این مزایا را بهتر درک کنید، ما آنها را به دو بخش تقسیم کرده‌ایم: در درجه اول از نگاه کاربر مزایای برچسب را بررسی می‌کنیم و سپس می‌بینیم که تاثیر برچسب بر سئو و ورودی یک وب‌سایت از گوگل چه خواهد بود.

برچسب‌های درست چه کمکی به تجربه کاربری می‌کنند؟

همانطور که تا این لحظه متوجه شده‌اید، برچسب ها می‌توانند به طبقه‌بندی بهتر مطالب و دسترسی بهتر کاربران به آنها کمک کنند. در مثال وبلاگ خودمان، اگر از برچسب "روانشناسی در بازاریابی و فروش" استفاده نمی‌کردیم، احتمالاً کار مخاطبان علاقه‌مند به این موضوع کمی سخت می‌شد. چرا که مجبور می‌شدند وقت صرف کنند و به دنبال مقالاتی با این موضوع بگردند. در نهایت هم ممکن بود نتوانند تعدادی از آنها را پیدا کنند. اما در حال حاضر، این مشکل برای آنها وجود ندارد و خیلی راحت می‌توانند آنچه دوست دارند را بخوانند.

به علاوه، خود ما به کمک تگ‌ها فرصتی استثنایی پیدا کرده‌ایم. توجه داشته باشید که تگ در واقع یک طبقه‌بندی ایجاد می‌کند که به راحتی می‌توان در مواقع لزوم از آن استفاده کرد. بد نیست برای درک بهتر موضوع یک مثال بزنم.

در وبلاگ نوین، زمانی که شما به انتهای یک مطلب می‌رسید، مقالاتی با موضوع‌های مشابه به شما پیشنهاد می‌شوند. اما ما چگونه باید این مقالات را پیشنهاد بدهیم؟ در ساده‌ترین حالت، اینها مقالاتی هستند که دارای دسته‌بندی یکسانی هستند. اما اگر بخواهیم مقالاتی دقیق‌تر پیشنهاد بدهیم چه؟ ساده است: کافی است هر زمان برچسبی وجود داشت، اولویت را با مقالاتی با برچسب یکسان بگذاریم و اول آنها را پیشنهاد بدهیم. به این ترتیب، تگ‌ها به ما کمک کرده‌اند که وبلاگ خود را توسعه بدهیم و تجربه کاربری بهتری را به کاربران خود ارائه دهیم.

همین موضوع می‌تواند در مورد یک فروشگاه اینترنتی هم صادق باشد. فرض کنیم که شما می‌خواهید در صفحه یک گوشی موبایل، لوازم جانبی آن را پیشنهاد دهید تا به این ترتیب، فروش خود را افزایش دهید. اما اگر سیستم فروشگاهی شما اجازه چنین کاری را ندهد چه؟ ساده است: می‌توانید برچسبی برای محصول اصلی و تمام محصولات جانبی آن در نظر بگیرید. سپس در صفحه محصولات خود، بخشی ایجاد کنید که محصولاتی با تگ مشابه را به کاربران ارائه دهد.

داستانی از برچسب ها و سردرگمی یک مشتری

آدم گیج پشت کامپیوتر

مدتی قبل، در دفتر خود با یکی از مشتری‌ها جلسه‌ داشتیم. طی این جلسه، مشتری به ما گفت که مطلب ما در مورد مفهوم انکرتکست (متن لینک) را واقعاً دوست داشته است، اما مجبور شده برای خواندن سایر مطالب ما در مورد انکرتکست، به بخش جستجوی وبلاگ ما رجوع کند. البته ما از برچسب "انکرتکست" بر روی تمام مطالب مرتبط با آن استفاده کرده بودیم. اما مساله اینجا بود که سایت ما تازه بروزرسانی شده بود و هنوز تگ های یک مطلب در وبلاگ نمایش داده نمی‌شد. همین استفاده نکردن درست از برچسب، باعث شده بود که خواننده ما مجبور شود وقت زیادی را صرف کند تا خودش به دنبال مطالب مرتبط بگردد. و ما همیشه مطمئن هستیم که وقتی یک نفر مشکلی را با ما در میان می‌گذارد، ده‌ها نفر هستند که با آن روبرو می‌شوند و چیزی به ما نمی‌گویند. ده‌ها نفر که حتی ممکن است به دنبال دیگر مطالب ما نروند و بلافاصله صفحه را ببندند.

برچسب‌های درست چه کمکی به سئو می‌کنند؟

حالا می‌رسیم به موضوعی که احتمالاً همه با علاقه منتظر خواندن در مورد آن بودید. امیدوارم که برای رسیدن به آن، مطالب قبلی را رد نکرده باشید. چرا که فهمیدن آنها، کمک بزرگی به درک بهتر تاثیر تگ ها بر سئو می‌کند.

هر تگ در اصل یک صفحه است. یک صفحه که تعدادی از مطالب یا محصولات سایت را به هم مرتبط می‌کند و در یک جا آنها را نمایش می‌دهد. طبیعتاً موتورهای جستجو نیز این صفحه را پیدا می‌کنند و در نتایج جستجوی خود نمایش می‌دهند. این یعنی ما به کمک تگ فرصت داریم در جستجوهای مرتبط بیشتری نمایش داشته باشیم و ورودی گوگل خود را از این طریق افزایش دهیم.

تاثیر برچسب ها در سئو

استفاده از برچسب به ما اجازه داده در جستجوهای مرتبط با روش های بازاریابی حضور داشته باشیم.

برای مثال، تگ آموزش تبلیغات گوگل ادوردز ما را در نظر بگیرید. در صفحه این تگ، شما به تمام مطالب مرتبط به تبلیغ گوگل ما دسترسی دارید. حالا فرض کنیم کسی در گوگل عبارت "آموزش تبلیغ در گوگل" را جستجو کرد.  در این حالت، گوگل می‌خواهد مرتبط‌ترین صفحات را به کاربر پیشنهاد دهد و یکی از آنها، بدون شک صفحه تگ ماست. صفحه‌ای که مقالات بسیار متنوعی درباره گوگل در آن قرار گرفته و می‌تواند برای کاربر فایده بسیاری داشته باشد.

در واقع، تگ فرصتی برای ما ایجاد کرده که کلمات کلیدی بیشتری را با دقت بالاتری هدف قرار دهیم.

چرا استفاده بی‌رویه و بی‌دقت از برچسب ها، سایت شما را نابود می‌کند؟

اکنون که مفهوم برچسب واضح‌تر شده است، بگذارید باری دیگر به سراغ فرهنگ استفاده از تگ در ایران برگردیم. فرهنگی که به خاطر به روز نبودن، به جای آنکه برای ما مفید باشد، در حقیقت به ما ضرر می‌زند.

ما در ایران یاد گرفته‌ایم که هر چقدر از تگ ها بیشتر استفاده کنیم، سایت ما سئو بهتری دارد. این موضوع شاید چندین سال پیش که موتورهای جستجو اینقدر پیشرفته نبودند، درست بود. اما اکنون چیزی جز ضرر برای سایت شما ندارد. البته، خیال نکنید که این به معنی تغییر کارکرد تگ است.

راهنمای رسمی گوگل: آیا شما به یک آژانس سئو نیاز دارید؟حتما بخوانید: راهنمای رسمی گوگل: آیا شما به یک آژانس سئو نیاز دارید؟

آنچه که ما در مورد کاربرد و فایده تگ گفتیم، در واقع دلیلی است که اصلاً تگ به وجود آمده است. برای همین اصرار داشتیم که در ابتدا، بدون در نظر گرفتن تاثیر تگ در سئو، به بررسی آن بپردازیم. مساله اینجاست که به مرور زمان، موتورهای جستجو پیشرفت کرده‌اند و در شناسایی بهتر استفاده درست و غلط از تگ، باهوش‌تر شده‌اند. به همین دلیل دیگر نمی‌توان با استفاده از ده‌ها تگ متنوع و گاهاً بی‌ربط، ورودی بیشتری از گوگل گرفت.

استفاده از برچسب های زیاد

استفاده از برچسب های زیاد و مشابه، نه تنها برای سئو شما سودی ندارد، بلکه کاربر را هم گیج خواهد کرد. ما هم زمانی این اشتباه را کرده‌ایم و بابت آن هزینه داده‌ایم.

تگ های زیاد و بی‌ربط، هیچ سودی برای کاربر ندارند

استفاده درست و به جا از تگ ها، می‌تواند در دسترسی بهتر کاربران به اطلاعات و محصولات مرتبط، کمک بسیار زیادی بکند. اما دقیقاً عکس همین موضوع در مورد تگ های زیاد صادق است. یعنی تگ‌های زیاد، باعث می‌شوند که صفحه شما بسیار به هم ریخته و نامنظم شود و کاربر در انبوهی از کلمات کلیدی بی‌ربط قرار گیرد. تگ هایی که هیچ منطقی برای او ندارند و هیچ کمکی به ماندن او در سایت شما نمی‌کنند. البته، هیچ بعید نیست که او را فراری دهند.

تگ‌های زیاد، باعث ایجاد صفحات تکراری می‌شوند

احتمالاً می‌دانید که ایجاد صفحات تکراری، بر روی سئو سایت شما تاثیری منفی خواهد داشت. این صفحات بیهوده هستند و هیچ کابردی برای مخاطب ندارند. بنابراین، طبیعی است که گوگل و سایر موتورهای جستجو نیز چندان میانه خوبی با آنها نداشته باشند.

خب، وقتی شما از تگ های متنوع و زیاد استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد قرار است تعداد زیادی از این صفحات تکراری و بیهوده به وجود بیایند. اما چگونه؟ همانطور که گفتیم، ایجاد تگ به معنی ایجاد یک صفحه است. صفحه‌ای که تمام مطالب یا محصولاتی که آن تگ را دارند، به نمایش می‌گذارد. اما وقتی شما برای هر مطلب یا محصول خود از ده ها تگ متنوع استفاده می‌کنید، چقدر احتمال دارد که از همین تگ ها در جای دیگری هم استفاده کنید؟ قطعاً تعدادی از این تگ ها خواهند بود که فقط برای همان محصول استفاده شده‌اند. این یعنی چندین صفحه به وجود می‌آیند که در تمام آنها، فقط همین یک محتوا وجود دارد و تنها تفاوت آنها، عنوانشان است.

تگ‌های زیاد، باعث کم شدن اعتبار محتواهای اصلی شما می‌شوند

موتورهای جستجو یک راهکار عالی برای مشخص کردن اعتبار و ارزش صفحات اینترنت پیدا کرده‌اند. اگر درباره سئو زیاد خوانده باشید، حتماً می‌دانید منظور ما چیست: لینک ها! هر چقدر که یک صفحه شما بیشتر معرفی شده باشد و لینک گرفته باشد، اعتبار آن در موتورهای جستجو بیشتر خواهد بود. حال ممکن است این معرفی توسط خود شما انجام شده باشد (لینک داخلی) یا سایت دیگری شما را معرفی کرده باشد (بک لینک). شما می‌توانید در مقاله انواع لینک ها، بیشتر در مورد آنها بخوانید.

وقتی من از یک صفحه سایت خودم به صفحه دیگری لینک می‌دهم، در واقع مقداری از اعتبار صفحه اول را به صفحه دوم منتقل می‌کنم. تگ کردن هم دقیقاً اینکار را انجام می‌دهد. یعنی وقتی من برچسب هایی برای یک مطلب از سایت خودم تعریف می‌کنم، در حقیقت صفحاتی ایجاد می‌کنم که تمام آنها در صفحه مطلب من لینک شده‌اند.

جابجایی اعتبار از محتوا به برچسب

بخشی از اعتبار صفحه محتوای شما، از طریق لینک‌ها به صفحات برچسب شما منتقل خواهد شد.

متوجه شدید؟ اگر قرار باشد من ده‌ها تگ مختلف برای مطلب خود تعریف کنم، در حقیقت اعتبار این صفحه را تا حد زیادی پخش کرده‌ام. در واقع، صفحات متعددی دارم که همه آنها دارای اعتبار کمی هستند. در صورتی که می‌توانستم به جای اینکار، اعتبار را در صفحات اصلی خودم با موضوعات مشخص متمرکز کنم و به این ترتیب، شانس رتبه گرفتن خودم در کلمات مرتبط را بیشتر کنم.

به دنبال خدمات سئو هستید؟

ما دانش لازم برای افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل را داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرید.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
افزایش ترافیک وب سایت شما
021-41897070داخلی 3

چگونه از تگ ها به درستی استفاده کنیم؟

ما تا به اینجا، تمام آنچه باید در مورد تگ ها می‌دانستید را به شما گفتیم. حالا بیاید نحوه استفاده درست از برچسب ها را یاد بگیریم و ببینیم چه نکات مهمی را باید در برچسب زدن رعایت کرد.

هیچوقت برای صفحات خود، برچسب منحصربفرد ایجاد نکنید

فقط زمانی از یک تگ استفاده کنید که به یک موضوع یا ویژگی مشترک بین مطالب یا محصولات شما اشاره دارد و حداقل 2 صفحه می‌توانند دارای آن برچسب باشند. البته اشکالی ندارد اگر الان فقط یک مطلب با این موضوع یا ویژگی دارید، اما قرار است در آینده مطالب دیگری با این برچسب نوشته شوند. در واقع، هر چه زودتر یک برچسب خوب را بسازید، بهتر است. چرا که اعتبار پیدا کردن صفحه‌ها در موتورهای جستجو نیاز به زمان دارد.

همیشه اولویت را با کاربر بگذارید

 یک راه عالی برای آنکه از استفاده درست تگ ها مطمئن باشید، این است که به کاربر خود نگاه کنید. از خود بپرسید که وجود این برچسب چه کمکی به مخاطبان سایت من خواهد کرد؟ آیا باعث می‌شود که آنها بیشتر در سایت من بمانند یا فقط آنها را گیج می‌کند؟ مطمئن باشید که پرسیدن این سوالات، می‌تواند تصمیم‌گیری را برای شما بسیار راحت کند.

انواع افزونه تبلیغات در گوگل ادز چیست و هر کدام چه کاربردی دارد؟حتما بخوانید: انواع افزونه تبلیغات در گوگل ادز چیست و هر کدام چه کاربردی دارد؟

عنوان تگ های خود را طبق جستجوها انتخاب کنید

 قبل از آنکه عنوان تگ خود را مشخص کنید، بد نیست یک تحقیق کلمات کلیدی کوچک در مورد آن انجام دهید. یعنی ببینید که موضوع یا ویژگی مورد نظر شما چگونه در گوگل جستجو می‌شود. سپس عنوانی را انتخاب کنید که بیشترین جستجو را داشته باشد.

برای برچسب های خود توضیح بنویسید

اگر امکان توضیح نوشتن برای صفحه تگ را دارید، حتماً این کار را انجام دهید. وجود توضیحات در صفحه تگ، باعث می‌شود که این صفحه هم برای کاربر قابل فهم‌تر باشد، هم موتورهای جستجو موضوع آن را بهتر شناسایی کنند. همچنین در صورت امکان، متا تایتل و دیسکریپشن نیز برای این صفحه ایجاد کنید.

هنگام برچسب زدن، به موضوع کار داشته باشید، نه کلمه کلیدی

شاید تا الان این نکته را فهمیده باشید. اما گفتن مجدد آن قطعاً ضرر ندارد: شما هنگام برچسب زدن باید به مفهوم و معنی کار داشته باشید. منظور من چیست؟ یعنی ما به جای ایجاد دو برچسب "روانشناسی و بازاریابی" و "تاثیر روانشناسی در بازاریابی"، فقط یک برچسب ایجاد می‌کنیم و سعی می‌کنیم در هر دوی این کلمات کلیدی رتبه کسب کنیم. نه اینکه برای هر کلمه کلیدی، یک برچسب بزنیم.

ای خدای بزرگ، چگونه تگ های قبلی خودم را مرتب کنم؟

حالا شما همه‌چیز را درباره تگ‌ها می‌دانید. اما اگر تا به امروز مسیر اشتباه را رفته باشید چه؟ اگر اکنون هزاران تگ بی‌ربط دارید که فقط برای یک مطلب یا محصول هستند، احتمالاً دنیا بر سرتان خراب شده است. آخر چطور باید این تعداد تگ را مرتب کرد؟

نحوه تمیز کردن برچسب ها

از بین بردن تگ های منحصر به فرد یک محتوا

در درجه اول، شما باید همه تگ‌هایی که فقط یک بار استفاده شده‌اند را از بین ببرید. اما لازم است صفحات ایجاد شده برای این تگ‌ها، به محتوای اصلی شما منتقل (ریدایرکت) شوند. به این ترتیب، اعتباری که آنها در موتورهای جستجو دارند، به محتوای اصلی باز می‌گردد. اما انجام این کار به صورت دستی، چندان راحت نیست. پس باید چه کار کنید؟ می‌توانید از یک برنامه‌نویس بخواهید این کار را برای شما انجام دهد یا در مخزن وردپرس افزونه‌‌ای برای این کار پیدا کنید.

 از بین بردن تگ‌های تکراری و بی‌فایده

تا همینجای کار، سایت شما از نظر کاربرد و سئو وضعیت بسیار بهتری پیدا کرده است. اما اگر واقعاً قصد تمیز کردن مطالب یا محصولات سایت خود را دارید، اکنون باید دست به کار شوید و تگ‌های دیگر خود را بررسی کنید. اکثر سیستم‌های مدیریت سایت دارای بخشی هستند که این تگ ها را به شما نشان می‌دهد. سعی کنید تا جای ممکن این تگ ها را با هم ادغام کنید. یعنی تگ‌هایی با موضوع یکسان را در یک صفحه جمع کنید. در این مرحله نیز لازم است که این ادغام همراه با ریدایرکت باشد. یعنی تمام تگ‌های قبلی به صفحه تگ جدید منتقل شوند.

به تگ های پر بازدید توجه ویژه‌ای داشته باشید

یک مساله مهم که هنگام تمیز کردن تگ های خود باید به آن توجه داشته باشید، رتبه هر تگ در موتور جستجوی گوگل و تعداد ورودی آن است. پیشنهاد ما به شما این است که از ابزار تحلیل گر آنالیتیکس استفاده کنید تا بتوانید تگ های پر بازدید خود را شناسایی کنید. از بین بردن بدون فکر این تگ ها، می‌تواند ضربه‌ای منفی به سئو شما بزند. پس سعی کنید با دقت بیشتری درباره آنها تصمیم بگیرید و حتی اگر قصد پاک کردن آنها را دارید، مطمئن شوید که به صفحه درستی منتقل می‌شوند.

برای بررسی تعداد ورودی هر تگ، کافی است وارد آنالیتیکس خود شوید، به بخش Behavior < Content مراجعه کنید و کلمه tag (یا هر کلمه دیگری که برچسب‌های شما با استفاده از آن مشخص می‌شوند) را جستجو کنید. سپس به راحتی می‌توانید تعداد ورودی هر تگ را مورد بررسی قرار دهید. (برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به تگ مطالب آموزشی گوگل آنالیتیکس ما مراجعه نمایید.)

برچسب ها، برچسب ها، برچسب های عزیز

همه چیز را به شما گفتم؟ چیزی را از قلم نینداختم؟ فکر می‌کنم اینطور باشد. اما برای اطمینان، اگر چیزی درباره برچسب ها مانده که می‌خواهید بدانید یا سوالی برای شما به وجود آمده که پاسخ آن در این مطلب نیست، می‌توانید از بخش دیدگاه‌ها آن را با ما مطرح کنید تا پاسخ سوال شما را در اولین فرصت بدهیم.

در نهایت، بگذارید یک بار دیگر تاکید کنم که برچسب یک ابزار عالی برای طبقه‌بندی و مرتب کردن محتوای یک سایت است. به کمک برچسب می‌توان کاری کرد که کاربران از سایت شما راحت‌تر استفاده کنند و بیشتر در آن وقت بگذرانند. اما این آموزه غلط ایرانی که با می‌گوید "برچسب بیشتر، رتبه بهتر"، این فرصت را از ما می‌گیرد و سایت های ما را مجهز به تعداد زیادی صفحه بیهوده و بی کاربرد می‌کند که تاثیر منفی هم روی کاربر من و هم روی سئو ما دارند.

در اینجور مواقع، من همیشه به یاد مثالی جالب می‌افتم: یک چاقو را در نظر بگیرید. این چاقو فواید بسیاری برای ما دارد. مثلاً با آن میوه پوست می‌کنیم. اما همین چاقو می‌تواند استفاده‌های بسیار نادرستی هم داشته باشد. مثلاً در بدترین حالت می‌تواند جان یک انسان را هم در خطر بیندازد. اما اشکال از چاقو نیست. اشکال از استفاده نادرست از آن است.

امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید و چیزی جدید یاد گرفته باشید. امیدوارم این مطلب به بهتر شدن این آشفته بازار پر از برچسب اینترنت کمک کند و در طولانی‌مدت، سایت‌های ایرانی دارای ساختار بهتر و مفیدتری باشند.