افراد بسیاری هستند که صاحب وب‌سایت هستند، اما در مورد فرآیند سئو و اهمیّت آن، ایدۀ چندانی ندارند. بعضی‌ها هم هستند که می‌فهمند سئو چقدر می‌تواند در آمار بازدید وب‌سایت آنها تاثیر داشته باشد، اما چندان با فرآیند آن آشنا نیستند و از شروع آن وحشت دارند. اما وقتی که دقیقاً متوجه می‌شوند که سئو چیست و چگونه انجام می‌شود، ترسشان به کل می‌ریزد و از میزان سادگی آن حیرت می‌کنند. قصد ما از این مطلب (و البته مطلب قبلی که همکار من در مورد تعریف سئو برای شما تهیه کرده بود)، این است که به ساده‌ترین شکل ممکن به کمک دو داستان مصّور فرآیند سئو را توضیح دهیم تا دیگر جای هیچ ابهامی در مورد کلیّت آن نماند. (شما را نمی‌دانم، اما من یکی که از بچگی، عاشق داستان‌‎های مصور بودم.)

بگذارید اول یک تعریف سریع از سئو به شما ارائه بدهم. سئو به فرآیند بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجوگر اشاره دارد که در نتیجه آنها، سایت شما بیشتر در نتایج جستجو (به خصوص جستجوی گوگل) نمایش داده می‌شود. به این ترتیب، شما می‌توانید کاربرانی را جذب وب‌سایت خود کنید که به دنبال خدمات مرتبط با کار شما بوده‌اند و کلمات کلیدی مربوطه را جستجو کرده‌اند. مثلاً اگر کار شما طراحی دکوراسیون است، خوب است که در عبارت "دکوراسیون داخلی" که در ماه چند هزار جستجو دارد، نتیجه اول باشید، نه؟

خب فکر می‌کنم الان کمی بهتر سئو را بشناسید. البته، اگر می‌خواهید بیشتر در مورد کلیت سئو و تاریخچه آن بخوانید، می‌توانید به سراغ مطلب همکار من در این زمینه بروید:

داستان و تاریخچه سئو [به روایت تصویر]حتما بخوانید: داستان و تاریخچه سئو [به روایت تصویر]

سئو جادو و جمبل نیست!

کلیّت فرآیند سئو واقعاً ساده است و هیچ چیز پیچیده‌ای ندارد. نه جادو جمبل در کار است، نه رمز بزرگی پشت آن نهفته است. موتورهای جستجو، فاکتورهای بسیاری را برای مشخص کردن اعتبار یک سایت و البته، موضوعات مرتبط با آن، در نظر می‌گیرند و کافی است این فاکتورها را بشناسیم و بر اساس آنها عمل کنیم. همین! حال این فاکتورها چه هستند؟ در ادامه قرار است با اصلی‌ترین آنها آشنا شویم. اما اگر دوست داشتید با تمام آنها آشنا شوید، می‌توانید بعد از خواندن این کمیک ساده، به سراغ مطلب ما در مورد فاکتورهای رتبه بندی در موتور جتسجوی گوگل بروید.

محتوای همیشه سبز: حرفی که تاریخ انقضا ندارد!حتما بخوانید: محتوای همیشه سبز: حرفی که تاریخ انقضا ندارد!

خب، قبل از اینکه به سراغ کمیک اصلی امروز برویم، بگذارید ببینیم مصطفی، در مورد فرآیند سئو، چه توضیحی به مشتری می‌دهد:

فرآیند سئو جادویی و پیچیده نیست

خب، حالا که فهمیدید سئو جادو و جمبل نیست و چقدر ساده انجام می‌شود، بیایید به صورت دقیق‌تری آن را بررسی کنیم و ببینیم شامل چه مراحلی است.

چگونگی انجام فرآیند سئو (بهینه‌سازی سایت)

ما برای اینکه بتوانیم به بهترین و ساده‌ترین شکل، قضیه را توضیح دهیم، از مرد سئویی (که یکی از ابر قهرمان‌های مهم در دنیای بازاریابی آنلاین محسوب می‌شود) خواستیم تا تا اجازه دهد توضیحات خودش در مورد چگونگی انجام سئو به یک وب مستر را در اختیار ما قرار دهد. و او هم با کمال میل، این درخواست ما را قبول کرد (چون می‌داند که آگاه کردن مخاطبان، همیشه چیز خوبی است). حال بیایید ببینیم او چه چیزی برای گفتن دارد:

seo-process-explained

نمایش نسخه متنی

مرد سئویی، فرآیند سئو را توضیح می‌دهد!

مشتری: سر در نمیارم که این سئو چیه! اصلاً چرا انقدر برای همه مهمه؟ پاک گیج شدم.

مرد سئویی: نگران نباش، من دقیقاً بهت توضیح می‌دهم که سئو چی هست و چرا مهمه. اولین کاری که می‌کنیم اینه که بفهمیم کسایی که به محصولات و خدمات شما علاقه دارن، دقیقاً چه کلمه‌هایی رو جستجو می‌کنند.

مشتری: چطوری این کار رو می‌کنید؟ چطوری می‌فهمید که مردم موقع جستجو توی گوگل، دقیقاً چه چیزی رو تایپ می‌کنن؟

مرد سئویی: ساده است. دیتابیس‌ها یا پایگاه‌های داده‌ای وجود دارد که این اطلاعات رو دارن و ما هم بهشون دسترسی داریم.

مشتری: اما مگه این ورود به حریم خصوصی کاربر محسوب نمیشه؟

مرد سئویی: لازم نیست نگران باشی! ما فقط می‌فهمیم که چه چیزی جستجو شده، نه اینکه چه کسی جستجوش کرده. حالا دقیقا دنبال عبارت‌های می‌گردیم که خیلی از مردم جستجو می‌کنند، یعنی عبارت‌های متداول در جستجو!

مشتری: ولی دقیقاً چرا اینکار رو می‌کنید؟

مرد سئویی: اگر یک عبارت جستجو، زیاد استفاده شده باشه، یعنی شانس فرستادن ترافیک اینترنت به وب‌سایت شما رو می‌تونه زیاد بکنه.

مشتری: چه حرفه‌ای! پس کار شما با تحلیل شروع میشه.

مرد سئویی: البته! هر بازاریابی دیجیتال خوبی با تحلیل شروع میشه. اما تحلیل به همین ختم نمیشه. کار بعدی ما اینه که ببینیم نقاط قوت سایت‌هایی که همین الان، توی این عبارت‌ها رتبه خوبی دارن، چیه.

مشتری: اهمیّت این کار رو توضیح میدی؟

مرد سئویی: اگر این سایت‌ها جا افتاده باشن و روشون کار شده باشه، بالا زدن رتبه شما ازشون کار سختی میشه.

مشتری: پس به همین راحتی تسلیم میشیم؟

مرد سئویی: امکان نداره! اما خوبه که بدونیم دقیقاً با چه رقبایی طرف هستیم. موافق نیستید؟

مشتری: البته! به نظرم این حرف کاملاً با عقل جور در میاد. خب، بعد چی؟

مرد سئویی: حالا که کلمات و عباراتی رو داریم که قصد داریم رتبه خوبی توشون داشته باشیم، باید در صفحات وب‌سایت شما ازشون استفاده کنیم.

مشتری: درسته! در این مورد شنیدم. اضافه کردن این کلمات به تگ‌های متای سایت که گوگل اونا رو میخونه.

مرد سئویی: نه! نه! این کار خیلی باید وسیع‌تر از این انجام شه و به علاوه، گوگل خیلی به کلمات کلیدی تگ متا کار نداره، چون آدم‌های زیادی تا حالا ازش سوء استفاده کردن.

مشتری: پس چه کاری می‌کنید؟

مرد سئویی: مطمئن میشیم که کلمات کلیدی مورد نظر در بخش‌های مهم از صفحات وب‌سایت شما قرار گرفته باشن.

مشتری: همش همین؟ به همین سادگی، صفحات من رتبه #1 گوگل رو بدست میارن؟

مرد سئویی: نه، به این سادگی نیست. چطور میتونه انقدر ساده باشه؟ اگر همین کافی بود، گوگل چطور میتونست تصمیم بگیره که کدوم صفحه باید رتبه یک رو داشته باشه و کدوم صفحه رتبه 10 رو؟

مشتری: نمی‌دونم... چطور این تصمیم رو میگیره؟

مرد سئویی: خب، گوگل معیارهای خیلی متنوعی برای ارزش‌گذاری به وب‌سایت‌ها داره. معیارهایی از قبیل قدمت یک سایت یا تعداد صفحاتی که داره. اما یک فاکتور خیلی خیلی مهم دیگه هم هست.

مشتری: که اون چیه؟

مرد سئویی: لینک‌ها!

مشتری: منظور سایت‌هایی هست که بهشون لینک دادم؟

مرد سئویی: نه، برعکس! اون سایت‌هایی که به شما لینک دادن!

مشتری: اما این موضوع چرا مهمه؟

مرد سئویی: برای اینکه، در نگاه گوگل، وقتی یک سایت به شما لینک میده، به این معنیه که شما رو دوست داره و این یعنی سایت شما مهمه.

مشتری: آهان! تقریباً مثله اینه که سایت من پیشنهاد شده باشه!

مرد سئویی: آره، مثل اینه که سایتتون به گوگل پیشنهاد شده باشه! خب، فکر کنم الان بهتر متوجه شدی که سئو چی هست.

مشتری: باید از کلماتی استفاده کنم که آدم‌ها جستجو می‌کنند، اون‌ها رو در جاهای مهم از صفحات سایت خودم بزارم و لینک‌هایی بگیرم که به گوگل نشون بده سایت من مهم هست. درسته؟

مرد سئویی: من چه معلم خوبیم!

شرکت در دوره تخصصی سئو به پیشنهاد مرد سئویی

مرد سئویی کلیات و مفهوم اصلی سئو را توضیح داد ولی پیشنهاد می‌دهد که اگر می‌خواهید یک سئوکار حرفه‌ای شوید، حتماً برای یادگیری کامل در یک دوره خوب شرکت کنید و البته خود ایشان تایید کرده‌اند که پکیج کامل آموزش سئو نوین کامل‌ترین سرفصل‌ها را دارد؛ در این دوره مباحث تخصصی سئو داخلی و تکنیکال، خارجی، کیوورد ریسرچ، سرچ کنسول + سه کتاب تخصصی به شما ارائه می‌شود. حتماٌ قبل از ثبت‌نام توضیحات دوره را با دقت بخوانید.

چطور یک شعار تبلیغاتی فوق‌العاده بنویسیم؟حتما بخوانید: چطور یک شعار تبلیغاتی فوق‌العاده بنویسیم؟

نتیجه‌گیری

همانطور که دیدید، فرآیند سئو اصلاً پیچیده نیست و شامل مراحلی ساده است. در واقع، مهمترین مساله‌ای که سئو را هزینه‌بر می‌کند، مدت زمانی است که باید صرف انجام آن شود، به خصوص اگر بخواهید به بهترین نحو از پس آن بر بیایید. دلیل اینکه بسیاری از شرکت‌ها هم هزینه زیادی را در این زمینه دریافت می‌کنند، دقیقاً همین است. شما باید زمان زیادی را بابت بررسی و تحقیق کلمات کلیدی، برنامه‌ریزی و هدف‌گیری درست آنها و بررسی نتایج بکنید. خب، حالا اگر دوست دارید بیشتر در مورد سئو بخوانید و به صورت جدی‌تر در مورد آن یاد بگیرید، پیشنهاد می‌کنم به سراغ مطالب ما در دسته‌بندی آموزش سئو بروید.

در ضمن، فراموش نکنید که حتماً، نظرات و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.