هر وبمستری باید ارزش پیج رنک گوگل (PR) را به خوبی بداند. از آنجایی که گوگل، موتور جستجوی شماره یک جهان محسوب می شود، در تشخیص اینکه چه سایتی با کلمات و عبارت های جستجو شده مرتبط است، تصمیم گیرنده خواهد بود. اگر یک سایت تجاری دارید و می خواهید در موتورهای جستجوگر حضور داشته باشید باید در مورد بهبود پیج رنک سایت خود تصمیماتی را اتخاذ نمایید.

پیج رنک گوگل چیست؟

پیج رنک گوگل، سیستمی است که برای اولین بار در دانشگاه استنفورد به عنوان یک پروژه تحقیقاتی در مقطع دکترا، توسط فردی به نام لری پیج توسعه یافت (الان متوجه می شوید که عبارت پیج رنک از کجا الهام گرفته شده؟!). پروژه تحقیقاتی لری پیج بر اساس کاوش بر روی خواص ریاضیاتی سیستم لینک دهی در دنیای مجازی بود. او روشی را تعریف کرد که هر لینکی در وب سایت را مورد بررسی قرار می دهد و به هر کدام امتیازی می بخشد. در این سیستم هر لینک از یک وب سایت به عنوان یک رای شناخته می شود. داشتن لینک از وب سایت های محبوب، ارزش بالاتری نسبت به سایت های معمولی دارد.

پیج رنک یک سایت چگونه تعیین می شود؟

پیج رنک گوگل توسط یک فرمول ریاضی اختصاصی مشخص می شود که در آن، تمام لینک هایی که به یک سایت داده شده اند، به عنوان یک رای محسوب می شوند. در حقیقت، سایت شما با سایر سایت هایی که محتوا و کلمات کلیدی یکسان دارند، مقایسه می شود و میزان محبوبیت آن ارزیابی می شود. هر چه تعداد لینک های یک سایت بیشتر باشد و این لینک ها از سایت های محبوب و ارزشمند به دست آمده باشند، آن سایت می تواند رتبه بهتری در موتور جستجوی گوگل کسب کند.

افزایش پیج رنک گوگل - فرمول محاسبه پیج رنک گوگل

گفته می شود گوگل با استفاده از این فرمول، پیج رنک یک سایت را محاسبه می کند.

به همین خاطر کسب بک لینک از دیگر سایت ها بسیار مهم است. هر رای یا لینکی که به سایت شما داده می شود در تعیین ارزش سایت به موتور جستجوگر کمک خواهد کرد. با اینحال تنها تعداد لینک هایی که سایت شما دریافت می کند مهم نیست. گوگل به دنبال لینک های خوب و با کیفیت می گردد و ارزش سایت هایی که به شما لینک داده اند را بررسی می کند. به عنوان مثال، زمانی که از یک سایت مهم با محبوبیت بالا لینک دریافت می کنید، شانس اینکه در نتایچ گوگل رتبه بندی بالاتری کسب کنید، بیشتر خواهد شد.

پیج رنک و ارتباط آن با سئو

سئو سایت شما بیشتر از هر چیزی به این موضوع بستگی دارد که آیا کاربران می توانند از طریق کوئری های جستجو در موتور های جستجوگر به راحتی آن را پیدا کنند یا خیر. اگر پیج رنک سایتتان بالا باشد، احتمال دیده شدنش در موتورهای جستجوگر بیشتر می شود. در این شرایط، در نتایج اول صفحه جستجو خواهید بود. به همین منظور باید تا حد امکان تلاش کنید که وب سایتتان پیج رنک بالایی را به دست آورد.

خب، حتماً از خود می پرسید چگونه می توان پیج رنک گوگل را افزایش داد؟ همانند سایر کسب وکارها، سایت شما باید دارای استراتژی بازاریابی مناسبی باشد. در مورد پیج رنک این موضوع به این معنی است که نه تنها باید توجه ویژه ای مشتریان دست به نقد خود را داشته باشید، بلکه باید توجه آن دسته از وب سایت هایی که می خواهید به شما لینک دهند را نیز جلب کنید.

اگر سایت شما دارای محتوا و سئوی داخلی فوق العاده است (کلمه کلیدی، متا تگ و ...)، باید استراتژی را برای آن در نظر بگیرید تا توسط کاربران دیده شود. در ادامه به برخی از استراتژی های لینک بیلدینگ اشاره می کنیم که می تواند در به دست آوردن پیج رنک بالاتر به شما کمک کند:

  • وب سایت خود را دایرکتوری های ارزشمند و محبوبی همچون یاهو، Dmoz یا Citysearch قرار دهید. از قرار دادن سایت خود در لینک فارم ها (مزارع لینک) پرهیز کنید. این سایت ها لینک های ارزشمندی برای شما فراهم نمی کنند.
  • سعی کنید محتوایی داشته باشید که توسط سایت های نقد و بررسی معتبر و قابل اعتماد، مورد بررسی قرار می گیرد. نقد و بررسی های غیر پولی بهترین روش برای دریافت لینک محسوب می شوند.
  • سایر وب سایت های موجود را بررسی کنید و از آنها بخواهید به سایت شما لینک بدهند. سرمایه گذاری مشترک یک روش خوب برای تبادل لینک محسوب می شود.
  • به انجمن های آنلاینِ محبوب بپیوندید و کامنت های با ارزشی در پُست های مرتبط آنها ارسال نمایید. شما می توانید در بحث های موجود شرکت کنید و در میان این بحث ها به سایت خود لینک دهید. مطمئناً دیگر کاربران نیز اگر از مطالب شما لذت ببرند، به سایت شما لینک خواهند کرد. (هر چند به خاطر داشته باشید که کامنت گذاری بیش از حد می تواند وب سایت شما را به گوگل پنالتی دچار کند).
  • مقالات خود را در سایت های محبوبِ ثبتِ مقاله منتشر کنید و لینکی به سایت خود بدهید.
  • مقالاتی را بنویسید که بتواند توجه افراد را به خود جلب کند. چنین مقالاتی می توانند منبع ارزشمندی برای افراد باشند. اگر یکی از مقالات یا پُست های وبلاگ شما توسط شبکه های اجتماعی پربازدید به اشتراک گذاشته شود، نه تنها بک لینک قدرتمندی دریافت می کنید بلکه افزایش خوبی در ترافیک سایتتان خواهید داشت.

آیا می توان پیج رنک گوگل را دستکاری کرد؟

از آنجایی که پیج رنک گوگل الگوریتمی بر مبنای هایپرلینک هایی است که به سایت داده می شود، بسیاری از وبمسترها و شرکت های ارائه دهنده خدمات سئو تلاش می کنند سایت هایی با پیج رنک بالا را به فروش برسانند. بنابراین وبمسترها می توانند با پرداخت مبلغی مناسب، لینکی را از سایتی محبوب و معتبر خریداری کنند که این موضوع نه تنها باعث افزایش ترافیک سایتشان می شود، بلکه رتبه گوگل شان را نیز افزایش چشمگیری خواهد داد.

اگرچه خرید لینک ممکن است یک استراتژی بازاریابی خوب محسوب شود، اما گوگل به شدت با آن برخورد می کند و اگر متوجه این موضوع شود وبمستر را جریمه خواهد کرد. دلیل اصلی برای این سخت گیری، این است که خرید و فروش لینک می تواند باعث دسنکاری نتایج گوگل شود و همین موضوع از ارزش و اعتبار الگوریتم رتبه بندی گوگل می کاهد. اگر گوگل متوجه شود یک وبمستر برای افزایش پیج رنک خود، اقدام به خرید و فروش لینک کرده است، از ارزش سایت می کاهد یا به طور کلی آن را جریمه می کند. در این شرایط ممکن است پیج رنک شما به صفر کاهش پیدا کند یا سایتتان Sandbox شود. به این معنی که سایت شما در هیچ یک از نتایج جستجوی گوگل نشان داده نخواهد شد.

البته روش های قانونی برای خرید لینک وجود دارد. یک وبسمتر باید صفت Nofollow را به HTML لینکی که در سایت خود قرار می دهد، اضافه کند. این کار به وبمسترها اجازه می دهد لینک های قانونی را خرید و فروش کنند بدون اینکه به سیستم پیج رنک، آسیبی وارد نمایند.

به دست آوردن پیج رنک بالا یک فرآیند خودکار نیست. برای اینکه پیج رنک بالایی داشته باشید باید زمان و تلاش خود را صرف تولید محتوای ارزشمند کنید و سعی کنید به مرور زمان از وب سایت های مطرح، لینک دریافت کنید. با تلاش و پیگیری مستمر مطمئناً می توانید وب سایتی داشته باشید که گوگل آن را معتبر می داند.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع می‌کنم
021-58438داخلی 1

خداحافظ گوگل تولبار!

شاید تا اینجای مقاله بسیار امیدوار کننده بود، اما همین چند وقت پیش بود که گوگل تصمیم گرفت، گوگل تولبار را از دسترس خارج سازد. گوگل تولبار چیست؟ گوگل تولبار دقیقاًً همان افزونه ای بود که بر روی مرورگرتان نصب می کردید و از طریق آن می توانستید پیج رنک یک سایت را مشاهده نمایید.

اگر تا به حال از گوگل تولبار استفاده نکرده اید جای نگرانی ندارد، چون این تولبار به کلی از دسترس خارج شد. اما اگر جزو آن دسته از افرادی بودید که با آن آشنایی داشتید با از آن استفاده می کردید، پس بهتر است با آن خداحافظی کنید.

حذف گوگل تولبار به معنی این نیست که پیج رنک گوگل بی اهمیت شده است، بلکه به این معنی است که شما دیگر نمی توانید پیج رنک سایت ها را مشاهده نمایید. گوگل، تولبار خود را در سال 2000 به بازار روانه کرد، اما رفته رفته با مشاهده برخی فعالیت ها پشتیبانی از آن را محدود کرد. تا اینکه در سال 2011، پشتیبانی از مرورگر فایرفاکس را به کلی قطع کرد. همچنین، آخرین به روز رسانی تولبار گوگل 10 ماه به طول انجامید. همۀ این ها نشان می دهد که گوگل یک شبه این تصمیم را نگرفته است، بلکه از همان ابتدا فعالیت های سایت های مختلف و نتایجشان را زیر نظر داشته است.

بهترین آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ در ایران 1402حتما بخوانید: بهترین آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ در ایران 1402

افزایش پیج رنک گوگل - گوگل تولبار ابزار نشان دهنده پیج رنک

تا اواخر سال 2015، کاربران می توانستند از طریق گوگل تولبار پیج رنک سایت خود را مشاهده کنند. نوار سبز نشان دهنده پیج رنک یک سایت بود.

اما شاید از خود بپرسید، چرا گوگل این کار را انجام داد؟ خب، اجازه بدهید راحت بگوئیم. در سال 2000، زمانی که گوگل تولبار ارائه شد، وب مستر ها به اهمیت لینک ها، آگاه شدند. به همین دلیل، بازار سیاه بزرگی برای خرید و فروش لینک (و حتی وب سایت!) به راه افتاد. همانطور که در بالا گفتیم، لینک بیلدینگ با چنین روش هایی، مطمئناً نتایج طبیعی موتورهای جستجوگر را تحت الشعاع قرار می داد. به این ترتیب، وب سایت های بسیار ضعیفی با چنین روش هایی توانسته بودند به صدر نتایج جستجو برسند. عده ای دیگر نیز که توان خرید لینک نداشتند، شروع به لینک سازی اسپم کردند. شاید شما هم چند سال پیش را به خاطر داشته باشید، زمانی که مثلاً کلمه فوتبال را در گوگل جستجو و بر روی نتایج جستجو کلیک می کردید و در کمال ناباوری به فروشگاه خرید و فروش عینک منتقل می شدید!

همۀ این عوامل (که باعث اختلال در نتایج جستجوی طبیعی گوگل شده بود) باعث شد گوگل به مرور زمان و با اعمال قوانین و پنالتی های جدید از اهمیت لینک سازی کم کند و بیشتر به محتوا اهمیت دهد. حذف تولبار گوگل نیز به همین علت انجام شد.

پیج رنک سایت شما

پیج رنک گوگل بر اساس میزان اهمیتی که سایت شما در دنیای مجازی دارد، سنجیده می شود. اگرچه همانطور که گفتیم، کاربران دیگر به پیج رنک سایتشان دسترسی ندارند و با حذف گوگل تولبار، تنها گوگل پیج رنک یک سایت را می داند، اما این بدین معنی نیست که پیج رنک بی اهمیت شده است.

مواد اصلی رتبه بندی یک سایت در گوگل شامل غنای محتوا (غنی بودن محتوا)، آتوریتی صفحه، چگالی کلمات کلیدی، بک لینک ها، ترافیک و تقاضای جستجو است. هیچ کس در خارج از گوگل، فرمول دقیق محاسبه پیج رنک را نمی داند اما مطالعات بسیار زیادی بر روی این مقوله انجام شده است. پیج رنک سایت شما نتیجه نهایی همه محاسباتی است که انجام می شود. هر چقدر پیج رنک بالاتری داشته باشید شانس نشان داده شدن سایت شما در گوگل بالاتر می رود.

خب، اول از هر کاری باید مقدار پیج رنک خود را بیابید. در نهایت می توانید بر همین اساس اهمیت سایت خود در موتور جستجوی گوگل را تخمین بزنید. از آنجایی که گوگل تولبار دیگر از کار افتاده است، دیگر نمی توان پیج رنک سایت را مشاهده نمود، اما در ادامه به سیستم امتیاز دهی که گوگل در گذشته استفاده می کرد اشاره می کنیم. به احتمال زیاد گوگل هنوز هم از این روش برای رتبه بندی سایت ها استفاده می کند.

اگر در گذشته از تولبار گوگل استفاده می کرده اید، بهتر است بدانید نوار سبز رنگی که بر روی گوگل تولبار قرار داشت و از 0 تا 10 به سایت ها نمره می داد، نشان دهنده پیج رنک سایت شما بوده است.

افزایش پیج رنک گوگل - پیج رنک سایت شما

پیج رنک گوگل در واقع مقیاسی از نمره 0 تا 10 است که به وب سایت ها تعلق می گیرد. 0 بدترین نمره و 10 بهترین نمره است. تنها سایت هایی مانند گوگل، مایکروسافت، اپل و Adobe، پیج رنک 10 دارند.

همانطور که گفتیم پیج رنک گوگل از مقیاس 0 (بدترین) تا 10 (بهترین) است. اگر پیج رنک های مختلف را مورد بررسی قرار دهید، متوجه خواهید شد بیشتر آنها پیج رنک 0 تا 7 دارند زیرا به دست آوردن پیج رنک 8 ،9 و 10 برای بیشتر سایت ها غیر ممکن است. بنابراین اگر پیج رنک سایت شما 7 بوده است باید احساس خوبی داشته باشید.

  • پیج رنک 0: اگر سایت شما دارای پیج رنک صفر باشد باید بدانید که در گوگل حضور ندارید یا کار خود را تازه شروع کرده اید. این پیج رنک به هیچ عنوان خوب نیست.
  • پیج رنک 1: بسیار ضعیف. بهترین قسمت این پیج رنک این است که نشان می دهد در گوگل حضور دارید.
  • پیج رنک 2: ضعیف. خبر خوب این است که می توانید حضور خود را در گوگل بهبود ببخشید.
  • پیج رنک 3: متوسط. بیشتر سایت ها دارای پیج رنک 3 هستند.
  • پیج رنک 4: بالاتر از متوسط. سایت شما در حال بهبود است.
  • پیج رنک 5: خوب. با وجود چنین پیج رنکی ممکن است در برخی از کلمات کلیدی در صفحه اول گوگل حضور داشته باشد.
  • پیج رنک 6: عالی. حتماً کارهای خوبی انجام داده اید. می توانید برای موقعیت های برتر رقابت کنید.
  • پیج رنک 7: اگر چنین پیج رنکی داشته باشید، سایت شما جزو بهترین و برترین سایت ها محسوب می شود. بیشتر شرکت های کوچک و متوسط بهتر است رویای این پیج رنک را در سر نداشته باشند.
  • پیج رنک 8: حتماً شرکت بزرگی هستید.
  • پیج رنک 9: بسیار بزرگ و با اهمیت تر از سایت هایی همچون ESPN.com هستید. سایت هایی همچون CNN و Yahoo چنین پیج رنکی دارند.
  • پیج رنک 10: این پیج رنک متعلق به بهترین سایت ها همچون گوگل، مایکروسافت، اپل و ادوبی است.

نتیجه گیری

وبمسترها باید بدانند که لینک ها مانند گذشته در رتبه بندی سایت در گوگل تاثیری ندارند و از میزان اثر آنها کاسته شده است. در به روزرسانی های جدید گوگل، ربات ها مانند یک بازدیدکننده معمولی، وب سایت ها را بررسی می کنند. موتورهای جستجوگر در یک سایت به دنبال مرتبط بودن موضوع، آسان بودن استفاده و کیفیت بالا هستند.

بنابراین اگر سایتی دارید که به کاربران اجازه می دهد به موارد دلخواه خود به سادگی دست پیدا کنند، رتبه بندی بهتری خواهید داشت. اگر دوست دارید رتبه بهتری در موتورهای جستجو داشته باشید به نکات کلیدی زیر توجه نمایید:

  • مرتبط بودن: ابتدا مطمئن شوید چیزی که قولش را به بازدید کننده داده اید را در وب سایت تان دارید. اگر کلید واژه های هدف شما نشان می دهد که محتوایتان در مورد درمان چین و چروک صورت است، باید مطلبی با همین موضوع را با یک کلیک در اختیارشان قرار دهید. برای این کار از محتوای مرتبط و مناسب استفاده کنید. در این شرایط، استفاده از صفحات فرود مناسب و نیز Call to Action ها می تواند ایده خوبی باشد.
  • ساختار کاربر پسند: بیشتر صاحبان سایت ها، زمان کافی برای تجزیه و تحلیل ساختار سایت صرف نمی کنند و ایرادات آن را برطرف نمی کنند. یک منوی ناوبری روشن و واضح با عناوین مناسب می تواند کار را برای بازدید کننده ساده تر کند و او را در یافتن اطلاعات مورد نیازش یاری نماید. صفحات خود را با عناوین بسیار پر نکنید، از منوهای کشویی استفاده کنید تا مطمئن شوید کاربران تان به خوبی در سایت تان گردش می کنند.
  • کیفیت: در طول چند سال اخیر، استانداردهای موجود برای کیفیت، رشد بسیار زیادی داشته است. از آنجایی که گوگل سعی می کند تجربه کاربری را در سایت خودش بهبود ببخشد، شما نیز باید خود را به روز نگه دارید. اگرچه نمی توانید همانند گوگل یک سایت عالی باشید اما سعی کنید محتوای با کیفیتی ارائه کنید تا بهترین جایگاه را در گوگل داشته باشد. محتوای با کیفیت، یکی از بزرگترین مواردی است که در به روزرسانی های جدید به آن اشاره شده است. اگر سایت شما به روز نمی شود یا محتوای کم کیفیت و نامرتبط دارد، از نتایج جستجوی گوگل حذف خواهد شد. سعی کنید از فریلنسرهای مختلف برای ایجاد محتوای مناسب استفاده کنید. هر چقدر محتوای بهتر و با کیفیت تری داشته باشید رتبه بهتری در گوگل خواهید داشت.

نبود نمرات پیج رنک ممکن است برخی از افراد را وادار به استفاده از موارد جایگزین بکند. البته این موضوع تنها یک حدس است. تنها گوگل پیج رنک واقعی سایت ها و صفحاتشان را می داند و هیچ کس اطلاعات کافی برای بیان آن را در اختیار ندارد. به همین خاطر بهتر است زیاد به این گزینه فکر نکنید و سعی کنید از روش های مناسب برای بهبود سئوی سایت خود استفاده نمایید. بدون وجود پیج رنک می توانیم دنیای مجازی بهتر و صلح آمیزتری داشته باشیم که در آن هیچ کس لینک اسپم ارسال نمی کند؛ از ایمیل های مختلف سوء استفاده نمی کند و لینک نمی خرد.

امروزه، گوگل بیش از 200 فاکتور را در رتبه بندی سایت ها لحاظ می کند و لینک سازی تنها یک مورد از آن هاست. مطمئناً گوگل از شما انتظار ندارد همه استانداردهای موجود را رعایت کنید اما باید از بهترین روش ها استفاده کنید. عمر سئوی کلاه سیاه و کلاه خاکستری در حال اتمام است. این روزها تنها چیزی که اهمیت دارد خواست افراد است. اگر فکر می کنید در این مورد به کمک و راهنمایی نیاز دارید حتماً از متخصصان کمک بگیرید. کارشناسان نوین می توانند شما را در زمینه سئو و بهینه سازی سایت راهنمایی کنند. می توانید از تجربیات این افراد برای ایجاد یک سایت با کیفیت و به دست آوردن رتبه بهتر در موتور جستجوی گوگل استفاده کنید.