صعود به تیتر اول نتایج گوگل نیازی به قدرت‌های فراطبیعی ندارد! (برعکسِ چیزی که بسیاری از مُرشدهای سئو می‌خواهند شما فکر کنید!)

آموزش‌هایی که اینجا و آنجا در مورد سئو سایت فروشگاهی می‌خوانیم، لبریز هستند از اصطلاحات پیچیده و ترفندهای عجیب‌وغریب! در این میان، بسیاری از ما فراموش می‌کنیم که جذب ترافیک به سایت در یک کلامِ ساده اما مهم خلاصه می‌شود: «تولید کردن محتوایی که انسان‌ها و موتورهای جستجو آن را بپسندند.» همین و بس!

اصطلاحاتی مثل تحقیق کلمات کلیدی، ساختار سازی سایت، سئو داخلی و... شاید به نظر پیچیده و ترسناک بیایند. اما همه این ها فقط و فقط ابزارهایی هستند که باعث می‌شوند موتورهای جستجو متوجه شوند که سایت شما تجربه‌ای باکیفیت را برای کاربران رقم می‌زند. در نتیجه، زمانی که یک نفر عبارتی را در اینترنت جستجو می‌کند، گوگل می‌داند که باید سایت شما را به او پیشنهاد دهد.

پس اگر می‌خواهید بدون هیچ هزینه‌ای مستمراً ترافیک سایتتان را بالا ببرید، در این مطلب همراه ما باشید. ما در این مقاله ما زیر و بم سئو فروشگاه اینترنتی را با زبانی ساده و در قدم‌های عملی برایتان توضیح می‌دهیم؛ زیرا بسیاری از آموزش‌هایی که در اینترنت وجود دارند، این موضوع را بیش از حد پیچیده و عجیب و غریب کرده‌اند!

در این مطلب از آکادمی نوین، ما به شما کمک می‌کنیم که با سریع‌ترین روش از یک «تازه کارِ سئو» تبدیل به یک «کاربلد سئو» شوید.

سئو سایت فروشگاهی چیست و چرا برگ برنده کسب و کار شماست؟

آیا می‌دانید چرا صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی برای رتبه اول شدن در گوگل سرودست می‌شکنند؟

دلیلش این است که بازدیدکنندگانی که روی لینک‌های اول صفحه نتایج جستجوی گوگل کلیک می‌کنند، آماده خرید کردن هستند. اجازه دهید توضیح دهیم: وقتی یک کاربر عبارتی را (نام یک محصول) در گوگل جستجو می‌کند، او خودش می‌داند که به آن نیاز دارد. پس اگر روی سایت شما کلیک کند و سایتتان به مذاق او خوش بیاید، به احتمال زیاد محصول را می‌خرد.

صفحات دوم و سوم به بعد گوگل، برای سایت شما یک «پرتگاه مرگ» محسوب می‌شوند. تحقیقات نشان داده که بیشتر از 5% از کاربران حتی به صفحه دوم گوگل هم سر نمی‌زنند. به همین خاطر است که باید هر کاری از دستتان بر می‌آید را انجام دهید تا پرچمتان را بالا نگه دارید؛ مگر این که دلتان بخواهد 95% سودتان را دو دستی تقدیم به رقبایتان کنید!

برای این که سایت شما آن بالا بالاها بماند، باید مجموعه کارهایی را انجام دهید که ما در یک کلام به آن‌ها «سئوی سایت فروشگاهی» می‌گوییم. اگر با لفظ سئو غریبه هستید، باید بگوییم که این لفظ به معنای «بهینه سازی موتورهای جستجو» یا همان SEO است. یعنی ما می‌خواهیم سایتمان را از جهات مختلف به نحوی بهینه سازی کنیم که موتورهای به آن رتبه بالایی بدهد و بین گزینه‌هایی باشد که به کاربران پیشنهاد می‌دهد.

تا اینجای کار اهمیت سئو سایت فروشگاهی مثل روز واضح و روشن شده است؛ اما نگاهی به عکس زیر نیز بیندازید تا ببینید که درصد فروش سایت‌های فروشگاهی چقدر بستگی به رتبه‌شان در گوگل دارد. همان‌طور که می‌بینید، سایتی که در تیتر 1 گوگل (Position 1) قرار گرفته است بیشترین درصد فروش را دارد؛ اما هر چه به تیترهای پایین‌تر می‌رسیم، درصد فروش هم در یک سرازیری پایین می‌آید:

تفاوت ریز اما مهم سئو فروشگاه آنلاین با سئوی سایت‌های دیگر!

به یاد داشته باشید که هدف از سئو برای سایت فروشگاهی با سئوی سایت‌های دیگر فرق دارد: سئوی سایت‌های معمولی (غیر فروشگاهی) بر جذب بازدیدکننده تمرکز دارد؛ در حالی که تمرکز سئو سایت‌های فروشگاهی بر جذب مشتری و افزایش فروش است.

وقتی این تفاوت کلیدی را بدانیم، حالا می‌توانیم این موضوع را به تمام استراتژی‌های سئو تعمیم دهیم. برای مثال نگاهی به این 4 تفاوت اصلی بین سئو فروشگاه اینترنتی و سئوی دیگر سایت‌ها بیندازید:

1.    تفاوت در کلمات کلیدی

کلمات کلیدی که برای سایت‌های فروشگاهی انتخاب می‌کنید باید بیشتر شامل کلماتی باشند که نزدیکتر به خرید هستند و ارزش بیشتری برای سایتتان دارند؛ یعنی عبارت‌هایی از قبیل «خرید ... (نام محصول)» و «ارزان‌ترین ... (نام محصول)»

2.    دسته‌بندی‌ها: فرق مهم سئو سایت فروشگاهی با دیگر سایت‌ها!

ساختار سایت‌های فروشگاهی باید بر اساس دسته‌بندی محصولات باشد. برای مثال، یک فروشگاه آنلاین لباس‌های زنانه باید دسته بندی‌هایی با عنوان «لباس ورزشی»، «لباس رسمی»، «لباس شب»، «لباس خواب» و... داشته باشد. باید اطمینان حاصل کنید که هر دسته شامل محصولات مرتبط به همان دسته باشد.

3.    برچسب‌ها: تفاوت ریز سئو فروشگاه آنلاین با سایت‌های دیگر!

یکی از تفاوت‌های اساسی سئوی سایت‌های فروشگاهی با سایت‌های دیگر، این است که استفاده از برچسب‌ها در سایت‌های فروشگاهی حرف اول را می‌زند. برای مثال اگر شما یک سایت لوازم آرایشی دارید و یک محصول رژ لب را به فروش می‌رسانید، باید برچسب‌هایی از این قبیل را به آن اختصاص دهید: «رژ لب مات»، «رژ لب ضد آب»، «رژ لب ارگانیک»، و...

اهمیت دیجیتال مارکتینگ: از قعر چاه به اوج ماه با بازاریابی دیجیتالحتما بخوانید: اهمیت دیجیتال مارکتینگ: از قعر چاه به اوج ماه با بازاریابی دیجیتال

4.    نظرات مشتریان: فرق کلیدی سئو فروشگاه با سایت‌های دیگر!

در سایت‌های فروشگاهی نظرات مشتریان در مورد محصولات شما بسیار ارزشمند هستند؛ این نظرات از یک طرف باعث بهبود رتبه بندی سایتتان می‌شوند و از طرف دیگر اعتماد مشتریان را جلب می‌کنند. برای مثال اگر شما یک سایت فروشگاهی لوازم خانگی دارید، نظرات مشتریان در مورد سرعت دریافت درب منزل، کیفیت محصولات، و تجربه خرید آن‌ها را ارائه دهید.

تکنیک‌های سئو فروشگاه اینترنتی: 4 روش ثابت‌شده برای پرواز به تیتر یک!

بیایید سئوی سایت فروشگاهی را ساده کنیم: اصل اساسی سئوی این نوع سایت‌ها، 4 تکنیک زیر است که به زبان ساده و با مثال‌های واقعی برایتان توضیح می‌دهیم.

1.    کلمات کلیدی را درست انتخاب کنید!

اگر می‌خواهید وب سایت شما پادشاهِ گوگل شود، ملکه‌تان باید کلمات کلیدی باشند! در دوره سئو نوین تکنیک‌های انتخاب کلمات کلیدی که بی برو برگرد برنده هستند را برایتان فاش کرده‌ایم؛ اما فعلاً چشمه‌ای از آن را در این قسمت برایتان رو می‌کنیم:

همه ما می‌دانیم که باید کلمات کلیدی محبوب در حیطه کاری‌مان را انتخاب کنیم؛ اما نکته‌ای که بسیاری از افراد نمی‌دانند این است فقط انتخاب کلمات کلیدی محبوب کافی نیست! بلکه کلمات کلیدی شما باید 3 ویژگی مهم را داشته باشد که در قالب «الف»، «ب»، و «پ» برایتان توضیح می‌دهیم:

الف) متناسب با نیت کاربر باشند.

بعضی از کلمات کلیدی جنبه آموزشی دارند و بعضی از آن‌ها جنبه تبلیغاتی. برای مثال، وقتی یک کاربر عبارت‌های کلیدی که با «چگونه...» شروع می‌شوند را جستجو می‌کند، او در واقع به دنبال جزئیات بیشتر در مورد یک موضوع است. (جنبه آموزشی)

اما وقتی یک کاربر کلمات کلیدی تبلیغاتی مثل «خرید گوشی هوشمند» یا «هتل ارزان در گیلان» را جستجو می‌کند، ماجرا متفاوت است. در این صورت او خودش می‌داند که به چه چیزی نیاز دارد؛ فقط نمی‌داند که آن محصول را کجا پیدا کند. کاربری که چنین کلمات کلیدی را سرچ می‌کند معمولاً آماده خرید کردن است!

پس نباید صاف و مستقیم بدون هیچ تفکری صرفاً به سراغ محبوب‌ترین کلمات کلیدی بروید! بلکه باید قبل از هر چیز نیت کاربر را بسنجید و سپس با توجه به این موضوع کلمات کلیدی را انتخاب کنید.

ب) کلمات کلیدی باید ریز و دقیق باشند.

برای سئو سایت فروشگاه، هنگام انتخاب کلمات کلیدی همیشه وارد ریزِ ماجرا شوید. شما هیچ‌وقت نمی‌توانید با عبارت‌های کلیدی مثل «خرید غذای سگ» کله گنده‌های این صنعت را شکست دهید! پس به جای آن، به سراغ کلمات کلیدی خاص‌تری مثل «غذا خشک مخصوص توله ژرمن» بروید.

پ) حجم جستجوی آن‌ها با شدت رقابت متناسب باشد.

شما می‌خواهید کلمات کلیدی را انتخاب کنید که بسیاری از مردم آن‌ها را جستجو می‌کنند. درست است؛ اما این کلمات کلیدی باید در عین حال قابل دستیابی نیز باشند. دوباره تکرار می‌کنیم: یک فروشگاه غذای سگ احتمالاً نمی‌تواند با عبارت‌های کلیدی مثل «غذای سگ» خودش را در لیست نتایج جستجو صدرنشین کند. درست است که این عبارت حجم جستجوی زیادی دارد؛ اما توجه کنید که رقابت نیز برای چنین عبارت‌هایی بسیار شدید است و به طبع شانس شما کمتر است! پس برای سئو سایت فروشگاهی به سراغ عبارت‌های کلیدی بروید که رقابت کمتری در میدانشان وجود داشته باشد. در یک کلام، کلمات کلیدی طولانی‌تر!

حالا اجازه دهید آن سوی ماجرا را هم ببینیم: اگر شما محصولی را می‌فروشید که رقابت در آن کمتر است، مشکلی ندارد که کلمات کلیدی محبوب‌تر را در پیش بگیرید.

2.    با استفاده از تگ کنونیکال برای گوگل خط و نشان بکشید!

می‌دانید گوگل بیش از هر چیز چشم دیدن چه چیزی را ندارد؟! محتوای تکراری!

از آنجایی که در سایت‌های فروشگاهی محصولات مشابه زیاد وجود دارند، این نوع سایت‌ها پر از محتواهای تکراری هستند.

برای مثال، فرض کنید شما یک محصول «کیف برند شنل» دارید که می‌خواهید برای هر کدام از رنگ‌های مختلف آن صفحه جدایی را اختصاص دهید. به دلیل مشابه بودن مشخصات، تصاویر، و... خطر کپی تشخیص داده شدن این صفحه توسط گوگل بسیار بالاست.

پس راهش چیست؟ استفاده از تگ‌های کنونیکال. «تگ کنونیکال» در واقع یک قطعه کد است که در قسمت <Head> از کدهای HTML قرار می‌گیرد. این تگ در URL هر صفحه‌ای که قرار بگیرد، به زبان گوگل با او حرف می‌زند، برایش خط و نشان می‌کشد و می‌گوید که: «اگر جرئت داری این صفحه را کپی حساب کن!»

یعنی در واقع گوگل هر صفحه‌ای که تگ کنونیکال داشته باشد را به رسمیت می‌شناسد و به عنوان کپی حساب نمی‌کند؛ در نتیجه تمام آن صفحات را، حتی اگر مشابه یکدیگر باشند، ایندکس می‌کند و در صفحه نتایج به نمایش در می‌آورد.

در انتها، بیایید ببینیم تگ کنونیکال، این یاور و مدافع ما در برابر الگوریتم‌های ضد کپی گوگل، به چه شکل است:

</"link rel=“canonical” href=“https://example.com/sample-page>

3.    اسکیما بسازید و یک سروگردن از بقیه بالاتر باشید!

قبل از این که توضیح بدهیم اسکیما ساختن چیست اجازه بدهید با یک مفهوم پایه‌ای به نام «ریچ اسنیپت» آشنا شویم:

تماشا کنید: آیا ما واقعاً بر تصمیم‌های خود تسلط داریم؟حتما بخوانید: تماشا کنید: آیا ما واقعاً بر تصمیم‌های خود تسلط داریم؟

من دستور درست کردن بستنی خانگی را به انگلیسی در گوگل سرچ کردم. یک نتیجه جستجوی معمولی به این شکل خواهد بود:

اما  حالا یکی دیگر از نتایج جستجو را ببینید:

schema

همان‌طور که می‌بینید، نتیجه جستجوی من در عکس دوم جزئیات بیشتری را به مخاطب می‌دهد. (برای مثال امتیازی که کاربران به این صفحه داده‌اند (4.2)، میزان کالری این بستنی (293 کالری) و...)

در زبان انگلیسی به توضیحات نتیجه جستجو «اسنیپت» می‌گویند؛ «ریچ» نیز به معنای «غنی» است. به همین خاطر ما می‌گوییم که این نتیجه جستجو یک «ریچ اسنیپت» است؛ یعنی یک نتیجه جستجوی غنی و کامل‌تر! اما نتیجه جستجوی اولی یک اسنیپت معمولی است.

حالا تمام این توضیحات را دادیم که به این نکته برسیم: کاربران معمولاً دوست دارند روی نتایج جستجویی کلیک کنند که غنی‌تر باشد و جزئیات بیشتری را به آن‌ها ارائه می‌دهد. یعنی «ریچ اسنیپت» باشد.

پس شما هم اگر می‌خواهید توجه کاربران را در صفحه نتایج جستجو به سایت خودتان جلب کنید، باید سایتتان را «ریچ اسنیپت» کنید تا جزئیات بیشتری را در نگاه اول به مخاطب ارائه دهد. (از جمله «محدوده قیمت»، «امتیازاتی که مخاطبان به محصول شما داده‌اند»، «مشخصات محصول» و...)

حالا برسیم به «اسکیما» : همه این اتفاق‌ها که گفتیم، به لطف ساختن «اسکیما» انجام می‌شود. اسکیما یک کد HTML است که این جزئیات را در مورد محتوای شما برای موتورهای جستجو توضیح می‌دهد. وقتی موتور جستجو به کمک نشانه گذاری اسکیما متوجه این جزئیات شد، آن وقت است که آن‌ها را در صفحه نتایج جستجو نشان می‌دهد.

به این صورت سایت شما در صفحه نتایج جستجو تبدیل به یک «ریچ اسنیپت» می‌شود؛ کاربران ناخودآگاه بیشتر روی لینک سایت شما کلیک می‌کنند؛ ترافیکتان بالا می‌رود، و دودو تا چهارتا! یعنی با ساختن اسکیما به سادگی رتبه محتوایتان نیز در گوگل بالاتر می‌رود و سئوی سایت فروشگاهی شما بهتر می‌شود.

4.    معماری (ساختار) سایت را دست کم نگیرید!

درست است که برای محصولات سایتتان باید حتماً دسته بندی داشته باشید؛ اما توجه کنید که تمام صفحات وب سایتتان باید تا حد امکان نزدیک به صفحه اصلی باشند.

منظورمان از دور و نزدیک چیست؟ تصور کنیم شما صفحه‌ای در سایتتان دارید که زیر ده‌ها دسته بندی دیگر پنهان شده است. یعنی خواننده برای رسیدن به آن صفحه باید ابتدا یک صفحه دیگر را باز کند، سپس از آن صفحه به صفحه دیگری برود، و سپس به صفحه بعد از آن و...!

این موضوع تأثیر بسیار بدی بر روی فروشگاه اینترنتی دارد. نگاهی به تصویر زیر بیندازید تا آنچه می‌گوییم را کاملاً درک کنید:

site structure

در این حالت، خزنده‌های موتور جستجو ممکن است آن صفحه را پیدا نکنند. (خزنده‌های موتور جستجو ربات‌هایی هستند که وظیفه‌شان کاوش کردن سایت شما و رتبه دادن به آن است.) همان‌طور که در عکس بالا می‌بینید، خزنده گوگل نتوانسته است صفحاتی که زیر چندین و چند دسته بندی دیگر قرار گرفته‌اند را پیدا کند؛ و اگر آن را پیدا نکند، چطور می‌خواهد به آن رتبه بدهد؟!

(بگذریم از این که بی نظمی از سر و روی این ساختار می‌بارد!)

حالا نگاهی به ساختار زیر کنید که نمونه‌ای عالی از معماری سایت برای سئو فروشگاه آنلاین است:

site structure

ساختاری منظم، با دسته بندی‌ها قابل قبول در تعداد مناسب!

وقتی شما به سایتی با این ساختار سر می‌زنید، حتی جزئی‌ترین دسته بندی‌ها نیز نهایتاً 2 الی 3 کلیک از شما فاصله دارند. (بهترین ساختار برای سئو سایت فروشگاهی) بنابراین چه خواننده‌ها، چه خزنده‌های موتور جستجو، خیلی راحت می‌توانند تمام صفحات (حتی جزئی‌ترینشان) را پیدا کنند.

حالا این مثال را با مثال قبلی مقایسه کنید که خواننده برای رسیدن به دسته بندی‌های جزئی‌تر باید 4 الی 5 صفحه را پشت سر می‌گذاشت! آن وقت است که به موتورهای جستجو حق می‌دهید که با دیدن چنین ساختاری گیج شوند!

5.    بهینه‌سازی صفحات و محتوا با 2 استراتژی برنده!

وقتی پای سئوی سایت‌های فروشگاهی در میان باشد، تمرکز اصلیتان را باید روی این دو نوع صفحه از صفحات سایتتان بگذارید:

  1. صفحات محصولات (صفحه هر محصول به صورت جداگانه)
  2. صفحات دسته‌بندی محصولات

برای بهینه‌سازی این صفحات، ما در آکادمی نوین بنا به تجربه 2 استراتژی را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

  1. تولید محتوای طبیعی و انسان محور برای صفحات محصول
  2. ایجاد لینک‌های داخلی

اجازه دهید هر کدام از این 2 استراتژی (الف و ب) برای بهینه‌سازی صفحات محصول را با ذکر مثال‌های جالب و واقعی برایتان توضیح دهیم:

الف) تولید محتوای طبیعی و انسان محور برای صفحات محصول!

هر قسمتی از سایتتان که نوشته داشته باشد، فرصتی برای مانور دادن روی کلمات کلیدی و بهینه‌سازی رتبه‌تان در موتورهای جستجو است. از URL سایتتان گرفته تا عنوان محصولات و توضیح محصولات. اما اجازه دهید یک توصیه دوستانه به شما داشته باشیم:

استفاده از ایموجی‌ها در نتایج جستجوی گوگل 🔍 و تاثیر آن در سئو 😍حتما بخوانید: استفاده از ایموجی‌ها در نتایج جستجوی گوگل 🔍 و تاثیر آن در سئو 😍

نوشته‌هایتان را ربات گونه ننویسید! بلکه آن‌ها را طوری بنویسید که طبیعی و انسان گونه باشد و در عین حال از کلمات کلیدی در آن‌ها به طور طبیعی استفاده شده باشد. یعنی هیچ‌وقت سعی نکنید انبوهی از کلمات کلیدی که پیدا کرده‌اید را هر جور شده در متنتان بچپانید!

برای مثال، سعی نکنید با گذاشتن عنوان «بهترین لپ‌تاپ مهندسی» بر روی محصولتان و استفاده از یک URL مثل «بهترین_لپ‌تاپ_مهندسیmystore.com/» گوگل را گول بزنید. از آن بدتر این است که بخواهید توضیحات محصولتان را پر از کلمات کلیدی کنید که فقط آن‌ها را کپی پیست کرده‌اید! مثلاً: بهترین لپ‌تاپ مهندسی، ارزان‌ترین لپ‌تاپ مهندسی، خرید لپ‌تاپ مهندسی، لپ‌تاپ مهندسی ارزان، لپ‌تاپ مهندسی با بهترین قیمت، لپ‌تاپ مهندسی خوب، و...

در سئو سایت فروشگاهی، این کار گل به خودی زدن است! در این صورت، گوگل یک برچسب «کپی!» بر روی محتوای شما می‌چسباند و آن را می‌بوسد و کنار می‌گذارد. یادتان باشد که محتوای صفحات داخلی سایتتان را انسان محور بنویسید و برای هر محصول به طور جداگانه داستان سرایی کنید. بعلاوه، هر چه محتوای محصولتان طولانی‌تر باشد، فرصت بیشتری برای استفاده از کلمات کلیدی به طور طبیعی و انسان گونه در متنتان دارید.

حالا برویم سراغ «استراتژی ب» برای بهینه‌سازی صفحات محصول:

ب) ساخت لینک‌های داخلی به روش درست!

یک استراتژی عالی دیگر برای بهینه سازی صفحات محصولات، ایجاد لینک‌های داخلی بین صفحات است. برای مثال، در هر صفحه محصول لینکی از یک محصول دیگر که خواننده ممکن است از آن نیز خوشش بیاید را قرار دهید. مثلاً فرض کنید من می‌خواهم برای محصولم که یک خودکار با طرح گل‌گلی است، صفحه توضیح محصول ایجاد کنم. در توضیحات این محصول من چنین چیزی را می‌نویسم:

«اگر اهل قلم هستید، این خودکار فانتزی طرح گل جان می‌دهد برای این که در فصل بهار در کنار باغچه‌تان بنشینید و متن‌های زیبایتان را روی کاغذ بیاورید!»

سپس ادامه می‌دهم:

«نظرتان چیست که این خودکار را با یک خودکار طرح چوب برای نشستن کنار شومینه و نوشتن خاطراتتان در زمستان جفت کنید؟ بر روی این لینک کلیک کنید.»

یک توضیح انسان محور و جذاب که در آن از کلمات کلیدی به طور طبیعی استفاده شده است؛ و در عین حال به طور طبیعی به یک محصول مرتبط نیز لینک داده شده است.

هدف از همه و همه این ها، این است که بازدیدکننده را بیشتر در وب‌سایتمان نگه داریم. بعلاوه، هر چه خواننده را به صفحات بیشتری از سایتتان بکشانید، احتمال خرید بالاتر می‌رود!

اما در عین حال، همیشه می‌گویند تعادل شرط است. در ایجاد لینک‌های داخلی نیز مثل مابقی چیزها، یادتان باشد که زیاده روی دشمنتان است! قانون سئو سایت فروشگاهی این است که در هر چهارصد کلمه، بیشتر از یک لینک داخلی را استفاده نکنید.

6.    بک لینک بگیرید تا به چشم گوگل بیایید!

بک لینک زمانی اتفاق می‌افتد که یک سایت دیگر تصمیم می‌گیرد به سایت شما ارجاع دهد. وقتی موتور جستجو می‌بیند که سایت‌های دیگر به محتوای شما ارجاع داده‌اند، فکر می‌کند که محتوای شما حتماً مفید و معتبر بوده است.

بهترین راه برای بک لینک گرفتن این است که با فروشگاه‌هایی که محصولات شما را نمی‌فروشند اما با مشتریان هدف شما سروکار دارند، وارد تعامل شوید. برای مثال، برگردیم به همان مثال فروشگاه خودکار. ما برای بک لینک گرفتن از فروشگاه خودکار، با فروشگاه‌هایی که دفتر و دفترچه می‌فروشند اما خودکار نمی‌فروشند وارد تعامل می‌شویم. این فروشگاه‌ها محصول ما را ندارند؛ اما با مشتریان بالقوه ما سروکار دارند. پس می‌توانیم یک معامله دو سر سود را با آن‌ها شروع کنیم:

ما در توضیحات محصولمان به محصولات آن‌ها لینک می‌دهیم. (به همان شکل طبیعی که در مثال قبلی برای ایجاد لینک‌های داخلی توضیح دادیم.) و از آن‌ها هم می‌خواهیم که همین کار را انجام دهند.

6 توصیه کوتاه دیگر برای به هدف زدن در سئو سایت فروشگاهی!

اگر تا اینجای مطلب همراه ما بوده‌اید، تا اینجای کار یک پا متخصص سئو شده‌اید! این 6 توصیه کوتاه و سریع را نیز بخوانید و حجت را بر خودتان و سایت فروشگاهی‌تان تمام کنید:

چطور با پرده سبز، پس زمینه ویدیوهایمان را حذف کنیم؟حتما بخوانید: چطور با پرده سبز، پس زمینه ویدیوهایمان را حذف کنیم؟

1.    یک گواهی SSL دریافت کنید.

سایت‌هایی که ابتدای URL آن‌ها با https:// شروع می‌شود، گواهی SSL دارند. گواهی SSL به این معناست که سایت شما مورد اعتماد گوگل است و به همین خاطر سئوتان را بهبود می‌بخشد.

2.    صفحات 404 را به یک ماشین فروش تبدیل کنید!

صفحات خطای 404 صفحاتی از سایت شما هستند که به دلیل مشکلی دیگر در دسترس نیستند. این صفحات رتبه شما را پایین می‌آورند؛ مگر این که از آن‌ها به نفع خودتان استفاده کنید. یعنی با استفاده از کد 301 آن صفحه را تغییر مسیر دهید تا خواننده را به سمت محبوب‌ترین صفحات سایت و البته مرتبط با جستجوی کاربر هدایت کند. به این ترتیب، فرصت فروش به مشتری را از دست نمی‌دهید.

3.    چت باکس به سایتتان اضافه کنید.

یک حقیقت شگفت انگیز: با افزودن چت زنده به سایتتان، نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری را تا 50% افزایش دهید! امکان چت زنده به این معناست که مشتریان دیگر نیازی ندارند برای ارتباط با شما تلفن را بردارند یا ایمیل ارسال کنند و منتظر پاسخ بمانند. چت زنده به مشتری امکان دسترسی فوری به تیم خدمات مشتری شما را می‌دهد؛ به این صورت، مشتری فوراً اطلاعاتی که برای تصمیم گیری خرید نیاز دارد را دریافت می‌کند.

4.    محتوای ویدئویی اضافه کنید

بنا به یک تحقیق اخیر 48% کاربران می‌گویند که وقتی در کنار عکس، ویدئوهایی از محصول نیز ببینند، احتمال خرید کردنشان چند برابر می‌شود.

5.    در کنار فروشگاهتان وبلاگ نیز داشته باشید.

برای بهینه سازی سئو سایت فروشگاهی، یک وبلاگ نیز به فروشگاهتان اضافه کنید. از یک طرف، پست‌های وبلاگی اعتماد مشتریان را جلب می‌کنند. از طرف دیگر، موتورهای جستجو نه تنها به کیفیت محتوا، بلکه به استمرار در انتشار محتوا نیز اهمیت می‌دهند. اگر به صورت هفتگی پست‌های وبلاگی منتشر کنید، شانستان برای دریافت رتبه‌های بالاتر بیشتر می‌شود. بعلاوه، پست‌های وبلاگ فرصت خوبی برای مانور دادن روی کلمات کلیدی هستند!

6.    اهمیت صفحه «درباره ما» را دست کم نگیرید.

وجود یک صفحه «درباره ما» اطلاعات بیشتری در مورد کسب و کار شما به گوگل می‌دهد. هرچه گوگل بیشتر شما را بشناسد، احتمال این که سایتتان را به کاربران پیشنهاد دهد بیشتر است. بعلاوه، اطلاعاتی که در این صفحه در مورد خودتان و کسب  کارتان می‌دهید، باعث جلب اعتماد مشتریان می‌شود.

هزینه سئو سایت فروشگاهی چقدر است؟ + پیشنهاد تکرار نشدنی!

سپردن سئو فروشگاه آنلاین خود به یک متخصص (در صورتی که بخواهید واقعاً باکیفیت و حرفه‌ای انجام شود) ماهی چندین میلیون برای شما هزینه خواهد داشت. ( به علاوه تولید محتوای باکیفیت که بخش مهمی از سئو است.) به همین خاطر، ما معمولاً یک پیشنهاد مقرون به‌صرفه‌تر را به کاربران ارائه می‌دهیم: با دوره سئوی آکادمی نوین، با کسری از این هزینه خودتان متخصص سئو شوید. در این صورت تا سال‌های سال سایت‌های خودتان را بدون هیچ هزینه‌ای به بهترین شکل سئو خواهید کرد؛ بعلاوه به یک متخصص سئو نیز تبدیل می‌شوید که خودش می‌تواند یک منبع درآمد پایدار برای شما باشد.

سؤالات متداولی که شاید بپرسید ...

  1. بزرگ‌ترین اشتباه در سئو فروشگاه اینترنتی چیست؟

هیچ‌وقت گول تکنیک‌های یک شبه اما ناپایدار سئو که به آن‌ها سئوی کلاه سیاه می‌گویند را نخورید. از جمله استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی، یا ایجاد مزرعه لینک (به سایت‌هایی که فقط کارشان بک لینک دادن به یکدیگر است، مزرعه لینک می‌گویند.)

  1. اگر موجودی یک محصول تمام شده باشد، صفحه آن محصول را چه کنم؟

نیازی نیست کار خاصی انجام دهید؛ آن صفحه را حذف نکنید و Redirect 301 را نیز اضافه نکنید. تنها کافی است یک یادداشت را در آن صفحه قرار دهید که به مشتریان بگوید که این محصول موجود نیست و به زودی دوباره موجود می‌شود. بعلاوه، امکان ثبت سفارش را نیز در آن صفحه غیرفعال کنید.

  1. با صفحات محصولاتی که دیگر آن‌ها را موجود نخواهم کرد چه کنم؟

حذف کردن صفحات، اگر کار دیگری برای جبرانش انجام ندهید، به سئو فروشگاه آنلاین آسیب می‌رساند. حتماً از طریق 301 redirect آن صفحه را تغییر جهت دهید تا کاربر را به سوی صفحه یک محصول مرتبط هدایت کند. (یا صفحه دسته بندی محصولات)

سخن پایانی: تیر آخر برای مغلوب کردن گوگل!

آنچه در این مطلب گفتیم فقط چشمه‌ای از اقیانوس وسیع و جذاب شگفتی‌های سئو سایت فروشگاهی بود. حالا که این مطلب را خوانده‌اید، تا حد زیادی از زیر و بم سئو مطلع شده‌اید. پس پیشنهاد می‌کنیم یک قدم فراتر بروید و برای این که پرچم سایتتان را همیشه در قله‌های گوگل نگه دارید، دوره سئوی آکادمی نوین را ببینید. در این دوره رمز و رازهای بسیار بیشتر و تخصصی‌تری را برای آن دسته از افرادی افشا کرده‌ایم که عزمشان را برای فتح کردن قله‌های گوگل جزم کرده‌اند.

در پایان، به یاد داشته باشید که لیاقت سایت شما و زحماتتان، چیزی کمتر از صفحه اول گوگل نیست!