پیش از آنکه بخواهید ویژگی ها و امکانات سایت خود را بهبود ببخشید (حال این بهبود می تواند در زمینه سئو یا تجربه کاربری یا هر چیز دیگری باشد)، در درجه اول باید از خود بپرسید که هدف تان از راه اندازی وب سایت چیست و چه ماموریتی را برای آن در نظر گرفته اید؟ چرا کاربران اینترنت باید از وب سایت شما دیدن کنند، پست ها و مقالات تان را بخوانند و از شما خرید کنند؟ شما باید برای این سوالات، پاسخی واضح و شفاف داشته باشید. در این مقاله به شما توصیح می دهم که چرا تعیین اهداف برای یک وب سایت امری حیاتی است و چرا باید این اهداف با مخاطبان سایت در ارتباط باشند.

هدف از راه اندازی سایت چیست؟

خب، هدف از راه اندازی سایت تان چیست و سایت شما چه ماموریتی دارد؟ این اهداف یا ماموریت، در برگیرنده ایده هایی هستند که شما برای شرکت و وبسایت خود در نظر دارید. هر فردی که وب سایتی را راه اندازی می کند، بالطبع از بازدیدکنندگان خود انتظاراتی دارد. مطمئناً شما نیز از کاربران خود انتظار دارید که پُست های وبلاگ شما را مطالعه کنند یا محصولی از شما خریداری کنند. شاید شما قصد دارید به مخاطبانتان چیزی بیاموزید یا آنها را سرگرم کنید و یا شیوه زندگی آنها را با محصولات شگفت انگیز خود ارتقا دهید.

بنابراین، پیش از آن که در سایت خود تغییراتی ایجاد کنید باید بدانید که سایت شما دقیقاً چه ماموریتی دارد. از این موضوع به سادگی نگذارید. سعی کنید وقت زیادی را برای تعیین اهداف سایت تان صرف کنید. دانستن این که می خواهید به چه چیزی دست یابید، ممکن است کمی دشوار باشد. بسیاری از وب سایت هایی که برای مشاوره سئو یا تبلیغات در گوگل با نوین تماس می گیرند، متاسفانه با چنین مشکلی روبرو هستند. بیشتر این وب سایت ها آن چه که انجام می دهند را به صورت شفاف توضیح نمی دهند و نمی دانند چه چیزی محصولاتشان را در بین سایت های رقیب خاص می کند.

چگونه برای سایت خود ماموریت تعریف کنیم؟

پیشنهاد می کنم زمانی را صرف یادداشت کردن اهداف سایت تان و ماموریتش کنید. مطمئناً سایت شما پیامی به مخاطبان می دهد و ماموریت سایت شما این است که آن پیغام را به گوش مخاطبان برساند. زمانی که پیام سایت خود را بدانید قادر خواهید بود به راحتی با مشتریانتان در ارتباط باشید.

برای آنکه بتوانید ماموریت سایت خود را تعریف کنید یا برای آن هدف گذاری کنید، پیشنهاد می کنم از فهرست سوالات زیر کمک بگیرید. این سوالات به شما کمک می کنند که نحوه فعالیت خود را بهتر بشناسید:

  • کاربران با محصولات یا اطلاعاتی که شما در اختیارشان قرار می دهید، چه کار می توانند بکنند؟
  • چه چیزی محصولات یا خدمات شما را منحصر بفرد می کند؟
  • محصولات یا خدمات تان چگونه می توانند زندگی مشتریان را بهبود ببخشند؟
  • چرا کاربران باید محصولات یا خدمات را از سایت شما خریداری کنند و نه از رقبایتان؟ یا چرا کاربران باید محتوای سایت شما را مطالعه کنند و به حرف های شما اطمینان کنند؟
  • دلیل ارائه این محصولات، خدمات یا اطلاعات چیست؟ آیا به غیر از درآمدزایی دلیل دیگری برای ارائه این خدمات دارید؟

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع می‌کنم
021-58438داخلی 1

اهداف سایت خود را برای مشتریان شفاف کنید

پس از آنکه توانستید ماموریت سایت خود را مشخص کنید باید ببینید که آیا وب سایت شما این اهداف را به خوبی منعکس می کند یا خیر. توصیه می کنم در ابتدا بر روی صفحه اصلی و صفحه فرود سایت خود تمرکز کنید زیرا این صفحات، اولین صفحاتی از سایت تان هستند که بازدیدکنندگان مطالعه می کنند. شما تنها چند ثانیه فرصت دارید تا بر روی مخاطبانتان تاثیر مثبت بگذارید. بهتر است بدانید که کاربران اینترنت خیلی سریع حوصله شان سر می رود، بنابراین باید تمام نکات مهم سایت خود را خیلی کوتاه، مختصر و سریع برایشان توضیح دهید. اولین برخورد مشتریان با سایت شما بسیار مهم است.

با استفاده از چند روش می توانید پیام سایت خود را به وضوح به گوش مخاطبان برسانید:

  • برای معرفی خود محتوایی جذاب بنویسید.
  • تگ های عنوان و توضیحات باید مختصر و مفهوم باشند.
  • از تصاویر زیبا و مرتبط استفاده کنید.

محتوای مقدماتی

صفحه اصلی و صفحات فرود سایت تان باید (باز هم تاکید می کنم باید!) محتوایی جذاب داشته باشد و بتواند به خوبی شما را معرفی کند. در این محتوا، شما باید ماموریت و اهداف سایت خود را به کاربران توضیح دهید. سایت شما دقیقاً در چه زمینه ای فعالیت می کند؟ در سایت خود چه چیزی را به فروش می رسانید؟ مطمئن شوید که این متن واضح و شفاف است و کاربران می توانند با آن ارتباط برقرار کنند. همچنین، این متون نباید طولانی باشند (حداکثر یک یا دو پاراگراف).

عنوان و توضیحات

روشی دیگر برای رساندن پیغام به مخاطبان، استفاده از عنوان و توضیحات مختصر است. همانطور که می دانید، عنوان همان تیتر صفحه یا پست شماست. معمولاً در زیر این تیترها، توضیحات کوتاهی (تقریباً دو جمله) وجود دارد که می تواند توضیح تکمیلی برای تیتر انتخابی باشد یا توضیح کوتاهی درباره برند تجاری شما.

بهتر است این دو متن را به گونه ای انتخاب کنید که با هدف اصلی محصولات تان در ارتباط باشد. با انتخاب یک سرتیتر مناسب برای صفحه فرود خود می توانید بازدیدکننده را به سمت خود جذب کنید و در قسمت پائین تر صفحه، توضیح کوتاهی را بنویسید تا مخاطب به درستی هدف سایت شما را درک کند.

اگر برایتان ممکن بود تیتر صفحه خود را به گونه ای انتخاب کنید که محاطبان را به انجام فعالیت خاصی دعوت می کند. مثلاً با عبارتی مانند "سایت خود را بهینه سازی کنید!" یا "رتبه سایت خود را افزایش دهید!".

یک تصویر مفهوم با ارزش تر از هزاران کلمه است

روش سوم برای انتقال پیام و اهداف سایت تان به مخاطبان، استفاده مناسب از تصاویر است. یافتن تصاویر مناسب برای بیشتر محصولات، آسان است. زمانی که در حال انتخاب تصاویر برای سایت خود هستید، بهتر است اهداف خود را به یاد داشته باشید تا بتوانید تصاویر بهتری را برای انتقال پیام به مخاطب برگزینید.

برای مثال اگر در سایت خود شکلات می فروشید، باید در صفحه اصلی سایت خود تصاویری جذاب از شکلات های مختلف قرار دهید. اگر سایت آژانس مسافرتی دارید باید از تصاویر چشم نواز مناظر مختلف در سایت خود استفاده کنید. اگر سایتی دارید که اطلاعات خاصی را به مخاطبان ارائه می کند باید با جستجو در اینترنت تصاویری مرتبط را برای سایت تان پیدا کنید.

نتیجه گیری

کسب و کارها از ایده های مختلف به وجود می آیند. برخی از این ایده ها عالی هستند و برخی دیگر نه. اما همۀ آنها در زمان شکل گیری تصور دارند که در حال ارائه خدماتی خاص و منحصر بفرد هستند و می توانند بازار فعلی را متحول کنند. این چیز خاص دقیقاً همان ماموریت و هدف سایت شماست و شما باید آن را به بهترین شکلِ ممکن به مخاطبان تان منتقل کنید. این انتقال مفاهیم در واقع همان عاملی است که باعث موفقیت شرکت ها در زمینه های مختلف می شود.

امیدوارم این مقاله توانسته باشد به شما در زمینه چیدن استراتژی بازاریابی آنلاین کمک کند. نظر شما در این باره چیست؟ آیا این روش ها برای تعیین اهداف وب سایت کافی مناسب می دانید؟ خوشحال می شوم که از تجربیات شما عزیزان استفاه کنم. همچنین، در صورتی که در زمینه آموزش بازاریابی دیجیتال و دیجیتال مارکتینگ سوالی دارید از طریق قسمت دیدگاه ها در همین صفحه آن را با من در میان بگذارید.